Hyundai ix35 StyleVersion 2.0i CVVT 6A/T 2WD 2010 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Hyundai Nederland-Greenib Car B.V.



SExi!
Een testauto ophalen met de fiets??? Jep dat kan want de Hyundai-importeur zit in Sassenheim en dat is vanaf mijn huis exact 10,0 kilometer fietsen. Ik moest ‘s middags namelijk de Toyota iQ ophalen in Raamsdonksveer en dat doe ik toch echt liever op de motor. Ik vind fietsen heerlijk, je ziet zoveel meer als met de auto en daarom heb ik onderweg expres nog wat foto’s gemaakt. Zo heb ik tijdens dat korte stukje fietsen o.a. twee ooievaars gezien, terwijl heel veel mensen bijna nooit een ooievaar zien. Vorig jaar heb ik zelfs vele tientallen ooievaars maar ook zilverreigers en nog veel meer mooie vogels gezien. Reden genoeg voor mij om alvast een fietsdrager aan te bevelen als je een Hyundai ix35 koopt. En ga nou niet roepen dat je dat niet kan betalen want deze auto is echt absurd goedkoop. Gooi er even een paar duizend euro extra tegenaan en je hebt al de StyleVersion die met een paar extra’s (op mijn testauto zat o.a. NavSat) ook nog steeds erg goedkoop is. Sorry hoor maar mij kunnen ze niet uitleggen waarom vrijwel dezelfde auto van een ander automerk ruim tweemaal zoveel moet kosten. Het mag dan ook geen wonder heten dat deze ix35 nu al een verkooptopper is voor Hyundai. Kortom deze auto is “Hot”! De typenaam ix35 is dan ook erg slim gekozen want als je ix35 omdraait kan zelfs iemand met weinig fantasie hier nog het woord “SExi” in lezen.

Zoveel?
Omdat ik nog niets gelezen had over de Hyundai ix35 wist ik totaal niet hoeveel Pk’s het 2.0i CVVT motorblok heeft. Gekoppeld aan de 6-traps automaat blijken de 163 aanwezige Pk’s ruim voldoende om de ix35 behoorlijk rap vooruit te branden. Het koppel van 194 Nm is ook prima alhoewel ik eerlijk gezegd wel een iets hoger koppel had verwacht. En dan zit ik te denken aan een koppel van iets boven de 200 Nm. Maar okay als je echt serieus koppel nodig hebt, voor bijvoorbeeld een behoorlijke aanhanger, dan kun je beter de uitvoering met het 2.0 CRDi motorblok kopen. Die heeft in de 136 Pk-versie 320 Nm en in de 184 Pk-versie maar liefst 383 Nm koppel (de 6-traps automaat zelfs 392 Nm). De inspuitdruk van deze dieselmotoren is maar liefst een dikke 1.800 bar. Naast de zeer gunstige prijs voor de basisversie blijkt dus tevens dat Hyundai goed presterende motorblokken heeft. Na de zomer komen er overigens nog twee ‘schone’ motoren bij, de 1.6 GDI (direct ingespoten benzinemotor) en de 1.7 CRDi (een doorontwikkeling van de 1.6 CRDi).

Over de 6-traps automaat kan ik alleen maar lovend over zijn. Die schakelt zeer vloeiend en in de ECO-stand (het groene ECO-lampje geeft aan wanneer je zuinig rijdt) kun je er ook nog eens redelijk zuinig mee rijden. De in eigen beheer ontwikkelde 6-traps automaat is de kleinste en lichtste in zijn soort, en bovendien onderhoudsvrij! Er zit ook een sportstand op (zelfde versnelling met meer toeren) maar als je die inschakelt dan ben je verplicht handmatig op te schakelen. Op zich helemaal niet erg want als ik ga inhalen dan doe ik dat heel vaak in de manuele stand (=Shiftronic). Dat is net wat lekkerder als elke keer een kickdown te moeten geven om in te halen. Ik zou natuurlijk ook heel rustig in kunnen halen maar bij ons in de superdrukke Randstad lukt mij dat 9 van de 10 keer absoluut niet. Ruimte geven of anticiperen zijn onbekende woorden voor de Randstad-automobilist die altijd haast lijkt te hebben.

2 voor de prijs van 1
Reed ik de vorige keer vanaf de rotonde direct de A44 op, dit keer had ik totaal geen zin in snelweg. Ik reed daarom exact dezelfde weg (behalve over het fietspad) terug als ik met de fiets gekomen was. Gewoon even heel lekker relaxt naar huis rijden en genieten van het rustgevende interieur van de ix35. Ondanks het feit dat dit bij lange na niet het meest luxueuze interieur voor de ix35 is voelde ik me direct prima thuis in deze nieuwe crossover van Hyundai. Dit is typisch zo’n auto waar alles klopt, het design, de zit, de ruimte, de motor, de remmen, de auto is kraak- en rammelvrij, etc. Hoe kunnen ze deze auto in hemelsnaam voor zo’n verbijsterend laag bedrag in de showroom zetten? Dat heeft natuurlijk niet alleen te maken met efficiënte productiemethodes maar vooral ook met de loonkosten per werknemer.

In Duitsland zijn die loonkosten de hoogste ter wereld dus dat verklaart ook meteen waarom je twee basisversies van de Hyundai ix35 kunt kopen voor de prijs van één basisversie van de Audi Q5 of de BMW X3. En dan geeft Hyundai ook nog eens dik 5 jaar garantie, ruim tweemaal zoveel als Audi/BMW! Tijdens de fotoshoot langs het water in Rijpwetering had ik nog een leuk gesprek met de eigenaar van een zeilboot. Hij vroeg aan mij welke nieuwe auto ik aan het fotograferen was. Toen ik hem vertelde dat hij twee ix35’s kan kopen voor de prijs van één Q5/X3 wilde hij me niet geloven. “Ga maar kijken en vergelijken m.b.v. van de ‘configurator’ op de websites van de Audi/BMW/Hyundai”, zei ik tegen hem.

Strak en stabiel op Hankooks
Een tijdje terug heb ik een Hyundai i30 Blue getest die ook Hankook banden om de velgen had liggen. Tijdens de test met deze i30 Blue heb ik toen op de grens rijdend een paar heftige uitglijders gehad. Ik was dus zeer benieuwd naar de Hankooks die deze ix35 om de velgen heeft liggen. Het gekke was dat ik toen ik de ix35 hard door de bochten aan het jagen was ik helemaal vergeten was dat er Hankooks om de velgen liggen. Misschien maar goed ook want anders had ik me misschien onbewust ingehouden en niet geweten hoe goed de wegligging van deze ix35 is. Want die wegligging is inderdaad erg goed voor een crossover. Misschien wel aardig om even te melden dat de ophanging aan de achterkant anders is als van de Hyundai Tucson. Waar de Tucson een ‘dual-link’ achterwielophanging had daar heeft de ix35 een ‘multi-link’ achterwielophanging. Naast het feit dat deze ophanging minder plaats inneemt vangt ie de oneffenheden beter op. De voorwielophanging is van het type McPherson alleen heeft Hyundai de veren vervangen door stijvere exemplaren waardoor de zijdelingse bewegingen verminderd worden.

Het knappe aan de ix35 vind ik dat ie voor een crossover niet extreem overhelt in snel genomen bochten. En dat ondanks de behoorlijke grondspeling en dito veerwegen, een knap staaltje werk naar mijn mening. Tijdens de fotoshoot hebben we nog even wat foto’s gemaakt op een gravelweggetje. Zolang het geen (mul) zand betreft kun je volgens mij prima met de 2WD-versie uit de voeten in het wat slechtere terrein. Op weg naar werk had ik ook nog even een leuk moment. Toen ik langs de politiepost reed in Leiderdorp werd de weg geblokkeerd door een witte-strepen-trekker. Dat is zo’n zeer langzaam rijdend vehikel dat witte strepen maakt op het asfalt. Waar alle andere auto moesten wachten kon ik hup even half over de stoep (de stoepranden ter plekke zijn nogal aan de hoge kant) rijden hup er weer af en weer verder. Auto’s achter mij moesten heel voorzichtig doen vanwege de geringe grondspeling. Mooie is dat ik het met de ix35 niet eens voorzichtig aan hoefde te doen, ik kon met een redelijke snelheid doorrijden en zo hoort het ook met een crossover.

Stilte
Stilte is iets wat wij westerlingen niet meer kennen want het is in Europa nergens meer stil. Je hoort altijd wel een auto, vrachtwagen, vliegtuig, muziek, bouwlawaai, een vogeltje of wat voor geluid of herrie dan ook. Pas midden in de woestijn ga je ervaren wat echte stilte is zoals ik zelf heb mogen ervaren in onder andere de Sahara en Dasht-e Lut (zoutwoestijn in Iran). Zo stil als in de woestijn krijgen ze het zelfs in de meest luxueuze auto ter wereld niet. Het is overigens ook maar net wat je perceptie van stilte is. Van sommige, veelal jonge, mensen is het gehoor al zo beschadigd dat ze een permanente fluittoon horen. Gelukkig heb ik daar geen last van en dat zou ook niet zo handig zijn voor een auto/motorjournalist. De Hyundai ix35 is voor een crossover heerlijk stil van binnen. Bij normaal rijden is dit 2-liter motorblok heerlijk stil, pas als je een kickdown geeft hoor je het motorblok duidelijk loeien. Maar ja dan zit je ook wel tegen het rode gebied aan met de wijzer van de toerenteller. Wil je permanent herrie dan moet je de audio aanzetten die al van net zo’n uitstekende kwaliteit is als de rest van de auto.

Liters in beeld
Het commentaar in testen op het aantal liters bagageruimte blijft altijd weer leuk om te lezen. Dat is dan ook de reden dat ik met behulp van een Samsonite kofferset visualiseer hoe groot de bagageruimte werkelijk is. Het grappige is dat ik dan soms rare dingen tegenkom. Zo bleek de bagageruimte van de Nissan 370Z veel groter als ik gedacht had. En ook de ogenschijnlijk kleine bagageruimte van de Smart ForTwo cabrio mhd bleek ontzettend mee te vallen. Voorwaarde om een foto te maken is dat ik eerst check of de achterklep dicht kan en dan maak ik de foto pas. Het is namelijk meer dan eens voorgekomen dat alles netjes leek te passen alleen wilde de achterklep dan net niet dicht. Verder is het zo dat de kofferset alleen een hulpmiddel is voor het visualiseren van het aantal liters bagageruimte. Als je op reis gaat mag je namelijk nooit een koffer boven het niveau van de afdekrolhoes leggen. Je mag daar uit het oogpunt van veiligheid hooguit hele lichte dingen zoals bijvoorbeeld kleding neerleggen. Zware bagage zoals een koffer vliegen bij een aanrijding namelijk als een projectiel dwars door de auto heen, en geloof me als ik zeg dat je als bestuurder vrijwel zeker je nek breekt als zo’n koffer je hoofd van achteren raakt. Toch had ik verwacht dat er meer koffers in de ix35 zouden passen. Wat dat betreft is de keuze voor een bepaalde styling natuurlijk ook een keuze voor een al dan niet vierkante kofferbak. De afweging of een kofferbak groot genoeg is moet een koper natuurlijk zelf maken, het enige wat ik als tester kan doen is de grootte en de bruikbaarheid ervan visualiseren.

Sexi rijden
Scheuren, ff beesten, gummen, jakkeren, boenderen, vegen en zo zijn er nog veel meer benamingen te bedenken voor het op de grens rijden met een auto. Gezien het omdraaien van “ix35” wat als resultaat het woord “SExi” oplevert vind ik “Sexi rijden” eigenlijk wel aardig. Dat houdt zoveel in als strak en sjiek op de grens rijden. Dus geen piepende banden, geen glijdende auto maar gewoon een heel netjes rijdende automobilist. Zo netjes dat de rest van het verkeer het niet eens merkt. Het enige wat ze merken is dat ze niet snappen waarom die auto na de bocht ineens een heel eind voor hen rijdt. Deze rijstijl is erg leuk om te doen alleen is net tegen de grens aanrijden veel lastiger als op de grens rijden. En alweer was ik verrast over de Hankook banden die geen krimp gaven. Er bestaan dus ook goede Hankook banden.

Uiteraard kon ik het niet laten om ook even minder Sexi te rijden en het ESP uit te zetten. Ik had verwacht dat de ix35 het dan redelijk snel af zou laten weten maar dat viel mee. Beter gezegd de ix35 liet het niet afweten, zelfs in een snelle S-bocht bleef tie ‘overeind’. Eén keer moest ik even hard in de remmen om ervoor te zorgen dat de ix35 op zijn lijn (en in balans) bleef maar op dat moment was ik dan ook ruim over de grens aan het rijden. Juist dat soort momenten zijn goed om mee te maken tijdens een testweek. Het geeft namelijk duidelijk aan dat de remmen uitstekend hun werk doen. Als de remmen namelijk niet genoeg vertragen en/of niet goed doseerbaar dan krijg je een auto minder makkelijk weer in het gareel. De Hyundai ix35 is dus niet alleen “goedkoop” maar ook een “goed(e)koop”.

Specificaties

Jaargang

2010

Carrosserie

crossover

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

10,6 seconden

Topsnelheid

182km/u

Vermogen

120(163)/6.200 kW (pk)/rpm

Koppel

194/4.600 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.0/1.998 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:10,5

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,6 meter

Overig

Type bekleding

Leer + stof

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

10,4 liter/100 km

Snelweg

6,4 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

7,9 liter/100 km

C02 uitstoot

187 gram/km

Energielabel

D

Afmetingen

Lengte

4.410 mm

Breedte

1.820 mm

Hoogte

1.670 mm

Wielbasis

2.640 mm

Spoorbreedte voor

1.601 mm

Spoorbreedte achter

1.602 mm

Massa leeg

1.372 kg

Max. toelaatbare massa

1.980 kg

Aanhanger geremd

1.600 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

591 liter

Bandenmaat

225/60-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand