Hyundai Kona Premium 1.0 T-GDI 2018 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Hyundai Motor Nederland



Hoelahoep
De eerste testauto van het nieuwe jaar is een Hyundai geworden en dat vond ik wel prima want Hyundai Nederland zit bij mij om de hoek en dat is wel zo fijn als je nog aan het bijkomen bent van een twee weken durende zonnige vakantie. Na twee weken in een warm land is het wel even zwaar afkicken als je hier terugkomt in de kou en ook nog eens 1 dag na thuiskomst direct weer aan het werk moet. Maar goed het is dan wel erg lekker dat ik na 6 weken droog staan eindelijk weer een auto mag testen, ik schrijf altijd “mag” want ik moet helemaal niets dat is het mooie van 100 procent onafhankelijk zijn. Omdat ik donderdag 18 januari een Tesla Model X moet ophalen voor een test en daar samen met mijn zwager heen rij ben ik met de bus naar Sassenheim gegaan. Ik was erg vroeg dus het was nog donker en bovendien hing er een dichte mist. Toen ik op de auto afliep had dat wel een leuk bijkomend effect want toen ik op de contactsleutel drukte floepten de lichten die de mistdruppeltjes deden oplichten. De Hyundai Kona is de zoveelste SUV in de snelgroeiende markt van kleine SUV’s. Hyundai hoefde bij niemand af te kijken want met succesnummers als de Tucson en de Santa Fe heeft Hyundai een schat aan ervaring in huis op het gebied van SUV’s. De Hyundai Kona heeft een geheel eigen look die op mij goed overkomt. Ik hou van auto’s met een grote stoere grille en de fraaie koplampen doen de rest. Uit ervaring weet ik dat Hyundai zijn auto’s rijk uitrust maar deze Premium had zelfs ruimschoots meer dan ik verwacht had.

Er zit zowaar zelfs standaard Driver Attention Alert op deze kleine SUV, ik moet dus maar eens proberen in slaap te vallen tijdens het testen om te kijken of het werkt. Ik zou wel eens bij zo’n vergadering op de Hyundai-fabriek aanwezig willen zijn waar besloten wordt wat het DAA-systeem zal gaan doen om de bestuurder wakker te houden. Ik kan wel wat dingen verzinnen zoals een trillend stuur of een trillende zitting maar ja is dat genoeg om te voorkomen dat iemand die extreem slaperig is wakker te houden? Misschien toch maar een bokshandschoen op de plaats van de airbag of heftige elektrische schokken via het stuur of vlugzout (=Ammoniumcarbonaat) die in je gezicht geblazen wordt afijn verzin het zelf maar.

Na het instappen had ik eenzelfde soort gevoel als toen ik in de Mazda CX-3 stapte, zo’n lekker gevoel van alles klopt direct na het plaatsnemen op de bestuurdersstoel. Na de elektrisch verstelbare bestuurdersstoel + het stuur + de spiegels afgesteld te hebben startte ik de 1-liter turbomotor. Voor het wegrijden plugde ik nog snel even mijn stick met MP3-tjes in de USB-ingang. Het wegrijden ging lekker en ik was blij dat ik een handgeschakelde versie mee had gekregen. Tuurlijk is een automaat handig-makkelijk-etc. maar een handgeschakelde auto is tijdens het testen in het grensbereik toch net even leuker naar mijn bescheiden mening.

Suv
Dat ik de “S” groot schrijf heeft een reden want op de eerste beste verkeersdrempel voelde ik meteen dat de vering/demping lekker sportief is. Dat betekent dat de wegligging dat waarschijnlijk ook is want Hyundai kennende leveren ze geen half werk af. Ik ben de A44 opgereden want ik moest nog even snel naar de apotheek. Na de rotonde gaf ik meteen stevig gas want de opritbocht bij Sassenheim is behalve leuk een goede test voor het overhellen. Dat overhellen valt dus heel erg mee want ondanks de zeer scherpe opritbocht kon ik het gas er op blijven houden. In een auto die sterk overhelt kun je dat vergeten dan moet je van het gas af. De logica daarachter kun je gemakkelijk analyseren want waar geen veerweg meer over betekent dat alles op de banden aankomt en die hebben slechts een zeer beperkte hoeveelheid (eigen)demping. Dus op een gegeven moment ga je glijden omdat er geen enkele millimeter veerweg meer over is. Eenmaal op de snelweg trok ik door naar de 6de versnelling en ik moet zeggen dat dit 1-literblok echt loepzuiver ronddraait. De gasreactie, de trekkracht en de zeer mooie lineaire vermogensopbouw is fantastisch. Veel 1-liter motorblokken vielen mij vaak tegen wat betreft de trekkracht of zoals we in de volksmond zeggen “fut”. Niets daarvan bij dit 1-liter turbo motorblok van Hyundai dus het kan wel blijkt maar weer. Op het stukje bij veilig Flora heb ik nog even kort extra gas gegeven om te contateren dat de Hyundai Kona met groot gemak naar 150 km/u doortrekt en daarna gaat het langzamer. De afslag was een farce want er reed een lesauto op de afrit dus dat was kruipen geblazen. Ik kan me herinneren dat ik altijd door moest rijden van mijn rij-instructeur om het overige verkeer niet op te houden. Blijkbaar gaat het er tegenwoordig allemaal nogal futloos aan toe, ik heb in ieder geval helemaal niets met dat fossielengedoe.

De bocht aan het einde van de afrit ging gelukkig wel lekker want ik stond vooraan en in deze bocht moet je altijd zorgen dat je er als eerste induikt. Waarom? Wel dit is waarschijnlijk de enige bocht in heel Nederland die alle automobilisten die rechts van je staan bij het stoplicht afsnijden en niet zo’n beetje ook. Vraag me niet waarom maar ik heb hier door op tijd te claxoneren al heel wat aanrijdingen kunnen voorkomen. Onderweg ben ik nog even ergens gestopt om te bellen want ik had om 10.00u een afspraak bij Hans van Wijk Motoren in Zoetermeer om een nieuwe helm aan te meten en dat zou ik niet gaan redden had ik al gezien. Ik ben daarom eerst maar even gaan zwemmen dan kon ik meteen de vering/demping even uitgebreid testen en nog wat andere dingen. Ik moest nog wel eerst even mijn zwemspullen thuis ophalen en dan moest ik door een straat met allemaal snelheidsbrekers. Heen nam ik ze met een wat hogere snelheid dan je normaal gesproken zou doen op deze snerthobbels en op weg naar het zwembad juist met een lage snelheid. Met de iets hogere snelheid voelde ik de snelheidsbrekers wel maar niet echt hinderlijk maar met lage snelheid leek het wel alsof de auto niet in wilde veren. Een klassiek voorbeeld van stickslip en ik moest dan ook hard lachen om de totale nonsens over de vering/demping van de Hyundai Kona in het testverslag (samen met zusje Kia Stonic) van de ANWB. Als je dit soort dingen niet kunt benoemen als autojournalist ben je 200 procent ongeschikt. Richting Valkenburg ZH reed ik over de asfalten verkeersdrempels heen en daar merkte ik (uiteraard) niets van de stickslip. De ventweg langs voormalig MarineVliegkamp Valkenburg besloot ik op de terugweg te nemen. Na het zwemmen ben ik uiteraard even door de opritbocht bij ’t Heen heen geknald. Ik heb het ESP + TRC aan laten staan want ik wilde weten wat er ou gebeuren met alles aan. Nou uh niet veel dus ik kon gewoon plankgas in de 2de versnelling door de opritbocht heen knallen zonder dat er iets gebeurde.

Lekker geluidjuh! deel 1
Nee ik heb het niet over het motorblok die je hoort vanwege het lekkere 3-cilindergeluid maar over het audiosysteem. Dat is afkomstig van het Amerikaanse audiomerk Krell een merk dat ik nog niet eerder ben tegen gekomen in een testauto. Ik was dus benieuwd of het wat zou zijn en dus heb ik eerst maar eens de Bass/Middle/Treble afgesteld naar wens. Na verschillende songs startte “Don’t be so shy” (Filatov & Karas Remix) een liedje dat een ongelofelijk mooie basdreun heeft. En ik moet zeggen dat het prima klinkt ook als ik de volumeknop verder open draaide. Het Krell high-end audiosysteem bestaat uit acht speakers (twee 20 mm tweeters, vier 160 mm woofers, één 100 mm centrale speaker en één 200 mm subwoofer) en een krachtige versterker (45 watt per kanaal). Na het verlaten van de N206 reed ik de ventweg naast voormalig MarineVliegkamp Valkenburg op waar ik even heel langzaam ben gaan rijden om de cruise control te analyseren. De minimumsnelheid van de cruise control is 30 km/u en dat is van de 1ste tot en met de 6de versnelling (meestal pas vanaf de 3de versnelling) en de cruise control blijft het ook doen na het uitzetten van het TRC en het ESP (het TRC wordt eerst uitgezet en daarna het ESP=knop langer ingedrukt houden). Na het uittesten van de cruise control gaf ik gas want er kwamen twee mooie asfalten verkeersdrempels aan. Ik had de vering/demping al getest maar vering en demping zijn natuurlijk twee dingen, en op deze twee asfalten verkeersdrempels test ik vooral de uitgaande demping. Ik kijk dus of de schokdempers het uitveren na de landing goed en vooral snel genoeg uitdempen. Doen ze dat namelijk niet dan kan dat leiden tot nadeinen met als resultaat licht zwabbergedrag. Daar heeft deze Hyundai Kona echter totaal geen last van, de uitgaande demping zorgt er razend snel voor dat de Hyundai Kona weer strak als een echte SportsUtilityVehicle verder rijdt.

Lekker geluidjuh! deel 2
Omdat ik vrijdag totaal geen zin had om op mijn mini-motor naar werk te gaan (koud en nat) ben ik in de Hyundai Kona gesprongen. Héérlijk die stoel- en stuurverwarming in de vroege koude ochtend. Ik ben iets eerder vertrokken dan wanneer ik met de motor ga want anders staat er een lange file voor het 1ste stoplicht (de ventweg aan de andere kant van de A44 is afgesloten) en heb ik geen parkeerplaats vlak voor de deur. De weg naar werk is normaal gesproken een half uurtje maar dit keer was ik er wel heel erg snel want ruim binnen het half uur. Dat is vooral een kwestie van alle stoplichten mee hebben en ja ik had ze allemaal mee. ’s Avonds naar huis had ik verwacht er 3 kwartier over te doen omdat het de andere kant op altijd drukker is. Het laatste stuk van mijn traject was dan wel niet druk maar er reed toch een ongelofelijk fossiel met kampeer(rij)bewijs voor mijn neus niet normaal gewoon. De auto voor mij durfde niet in te halen maar op een gegeven moment had ik zoiets van MZZL ik haal in. Toen het fossiel weer afremde voor een snelheidsbreker en bijna stil ging staan gaf ik gas en haalde beide auto’s in. Da’s dan wel weer lekker aan een SUV want je kunt gewoon plankgas in de 2de versnelling over een snelheidsbreker heen vliegen. Even boink-boink en ik was er langs, man, man wat een ramp die automobiliste. Bij de A44 aangekomen heb ik de Hyundai Kona nog even door getrokken in alle versnellingen maar de topsnelheid heb ik niet gehaald. Ik bleef steken op 160 km/u en moet zeggen dat ook bij die snelheid nog steeds lekker stil is qua windgeruis en bandengeluid. Bij de afrit ben ik heel erg laat in de remmen gegaan en ik moet zeggen dat de vertraging en dosering van de remmen uitstekend is.

Hotsebotseknotsewegweg
Zaterdag moest ik vroeg mijn bed uit want mijn Renault Twizy moest een nieuw rechter achterwiel krijgen en nieuwe deurslotrubbers. Ik was lekker op tijd weer terug zodat ik zelfs nog kon gaan zwemmen uiteraard in de Hyundai Kona want de accu van mijn Renault Twizy was bijna leeg toen ik bij mijn garage aankwam. Na mijn Renault Twizy aan het gratis stopcontact te hebben gehangen op het parkeerdek ben ik gaan zwemmen. Omdat de Kanaalweg weer open is staan er weer veel meer auto’s voor het stoplicht. Na het zwemmen ben ik via de opritbocht in ’t Heen naar mijn garage gereden. Dit keer heb ik het TRC/ESP uitgezet maar ook dan volgt de Hyundai Kona perfect de ideale lijn. Weer bij het parkeerdek aangekomen was mijn Renault Twizy opgeladen en heb ik ‘m in de garage gezet. Daarna ben ik naar Stompwijk gereden om te kijken of de weg langs de Stompwijksche Vaart naar Leidschendam weer open is. Op het bord op het richting de Stompwijksche Vaart stond nog echter steeds “DOORGAAND RIJVERKEER GESTREMD” maar ik had zoiets van kom laat ik het eens proberen want dit is nu al maanden aan de gang. Helaas belandde ik ook nu weer achter een fossiel maar deze weggebruiker màg fossiel zijn want het was een tractor. Uiteindelijk kon ik ‘m inhalen en gelukkig was er nog genoeg slechte weg over om te testen. Ik moet zeggen dat de stickslip weinig invloed heeft op het vering/demping-gedrag, wel voel je alle oneffenheden duidelijk maar dat is geen wonder gezien de sportieve vering/demping. Ik denk eerlijk gezegd dat oudere automobilisten er beter aan doen een minder sportieve verenset te laten monteren, dan krijgen ze precies de auto die ze willen met nog steeds een prima wegligging want de uitgaande demping is namelijk uitstekend. En toen was ineens de Hotsebotseknotseweg verdwenen zeg maar WEG! Ongelofelijk maar waar want de nieuwe klinkerweg was zo mooi en strak bestraat dat het wel asfalt leek. Ik rij hier liever op dan op slecht asfalt, maar voor het testen heb ik er helemaal niets aan. Mooi voor de gewone automobilist maar niet voor mij dus verdorie, dat gaat zeker 10 jaar duren voordat deze genadeloos goede tesweg weer in een Hotsebotseknotseweg is veranderd.

Bij Leidschendam aangekomen zag ik dat ik gewoon door kon rijden, weliswaar over een onverhard stuk weg maar ik kon wel doorrijden. In Leidschendam ben ik linksaf geslagen richting de N14 oftewel de verzakkingen op de afslag van en naar de N14. Ondanks de drukte kon ik gelukkig door slim voor te sorteren toch genoeg vaart maken voor de verzakking. Na de verzakking is het regelmatig alle hens aan dek maar de sportieve vering en uitstekende uitgaande demping zorgden ervoor dat dit een eitje was voor de Hyundai Kona. Dit was echt belachelijk goed voor een dergelijke SUV in deze prijsklasse. Daarna ben ik via de 3 tunnels naar Wassenaar gereden voor mijn favoriete linker doordraaibocht zoals ik ‘m noem. Het is een spannende bocht die zeker als het regent wel eens een heftig adrenalineshot oplevert. Dat komt omdat er heel soms wel eens banden om de velgen van een testauto liggen die levensgevaarlijk zijn. En als je daar dan precies achterkomt in deze bocht worden je bijnieren even volledig leeg getrokken. Maar ik had geluk want de 18-inch Hankook Ventus Prime 3 zijn uitstekende High Performance banden. Ik stond zowaar weer eens vooraan bij het stoplicht dus ik kon na de rechterbocht meteen plankgas in de 2de versnelling de linker doordraaibocht induiken. Ik vloog werkelijk perfect de bocht door maar gek genoeg las ik in de brochure van de Hyundai Kona dat alleen de 4WD-versie Advanced Traction Cornering Control heeft. Huh? Dus de voorwielaangedreven Kia Stonic heeft wel een elektronisch sperdif maar de Hyundai Kona niet maar waarom merk ik daar dan niets van? Daarna ben ik meteen door gereden naar mijn garage om de Samsonite kofferset te fotograferen. Gezien de grootte van de bagageruimte viel het mij mee wat er aan koffers in past, maar het is wel duidelijk een sutk minder dan de Kia Stonic die een verwijderbare laadvloer heeft. Maar ja de Kia Stonic heeft dan weer geen Head Up Display.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×33-liter + 13-liter + een beetje=zachte bagage
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 2×33-liter + 13-liter + een beetje=zachte bagage

Jammer
Uiteraard heb ik nog even de maximum snelheden getest binnen de margers van de rijbewijskwijtsnelheid.

1ste versnelling = max. 50 km/u
2de versnelling = max. 95 km/u
3de versnelling = max. 145 km/u
4de versnelling = Etc.

En verder kijk ik ook altijd naar in welke versnelling ik nog net kan rijden als ik 50 en 60 km/u rijdt. Dat bleek tegen te vallen want 50 km/u – 4de versnelling = 1.600 toeren en 50 km/u – 5de versnelling = 1.250 toeren is net te laag want dan hoorde je een duidelijk brom in de auto. Hetzelfde geldt ook voor 60 km/u in 6de versnelling ook daar hoorde ik een brom dus om de brom niet te horen moest ik wel in de 5de versnelling rijden. Beetje jammer want in de Kia Stonic kon ik wel 50 en 60 km/u rijden in respectievelijk de 5de en 6de versnelling. Na wat zoekwerk vond ik dat de versnellingsbakverhoudingen van beide auto’s niet exact hetzelfde zijn net als het platform (Hyundai Kona -> nieuw platform / Kia Stonic -> platform Kia Rio) waar ze op staan.

Goede nieuwkomer!
Het mag duidelijk zijn dat Hyundai geen half werk heeft geleverd en een nieuwkomer heeft neergezet in het mini-SUV-segment die er toe doet. Neem bijvoorbeeld de maximumscore van 5 sterren in alle vier de categorieën van de Euro NCAP: 1 bescherming van volwassen inzittenden 2 bescherming van kinderen in de auto 3 voetgangersbescherming 4 Safety Assist. Daarmee laat Hyundai zien dat de Kona één van de veiligste modellen in zijn klasse is. Dat is natuurlijk niet zo verwonderlijk want Hyundai heeft een eigen staalfabriek waardoor ze kunnen beschikken over de beste kwaliteit UHSS (=Ultra High Strength Steel) en HSS (High Strength Steel). Meer dan de helft van de carrosserie is vervaardigd uit UHSS en er is 114 meter aan structurele lijmverbindingen toegepast. Wist je dat een lijmverbinding sterker is dan een las. Verder las ik in de brochure ook nog iets opvallends over het onderdrukken van vibraties, een niet onbelangrijk fenomeen in een auto. Zo las ik dat de Hyundai Kona een stuurwiel van stijvere contructie heeft, een aandrijfas met dubbele demping en een dempende montage van de radiator. Verder is er het nodige gedaan aan het acceleratiegeluid en ook tegen het rijgeluid en windgeruis onder andere door versterkte afdichting van de buitenspiegels. Iets waar je als leek bijvoorbeeld nooit aan zou denken.
En wat ik ook opvallend vind is dat er veel aandacht is besteed aan de voor- en achterwielophanging en last but not least de stuurbekrachtiging. De overbrening is verhoogd van 54 mm/omwenteling naar 58 mm/omwenteling en de torsiestaaf van de tandwielkast is stijver geworden van 2,5 Nm/graad naar 2,8 Nm per graad en dan presteren sommige autojournalisten om pertinente leugens te schrijven over de besturing (ANWB: De Kona-besturing is onrustig. Je bent steeds kleine stuurcorrecties aan het uitvoeren wat op den duur nogal vervelend is) dat ik denk in welke wrak hebben jullie in hemelsnaam gereden? Ik vind de Hyundai Kona lekker en precies sturen en dus vergelijkbaar met zijn concurrenten. Verder vond ik nog een interessant feitje over de Hyundai Kona en de Kia Stonic wat betreft het platform waar ze op staan. Beide mini-SUV’s lijken hetzelfde maar zijn dat dus niet want de Hyundai Kona staat op een volledig nieuw platform terwijl de Kia Stonic op het platform van de nieuwe Kia Rio staat. De Hyundai Kona is 2 cm langer (wielbasis dus niet aan de voor- en achterkant) dan de Kia Stonic. Wat betreft het verbruik heb ik twee metingen gedaan, in het ene geval kwam ik uit op 1:12,1 en in het andere geval op 1:14,64 maar ik heb geen zuinigheidsrit gedaan. Het laagst opgegeven verbruik is 1:20 en omdat ik met de Kia Stonic met hetzelfde motorblok het laagst opgegeven verbruik met gemak heb gehaald ga ik er vanuit dat als ik echt mijn best had gedaan ik dat ook met de Hyundai Kona die 1:20 zou hebben gehaald.

Rare maar goed verklaarbare titel
Kona is een district op Hawaii vandaar de titel Hoelahoep.

Specificaties

Jaargang

2018

Carrosserie

SUV

Transmissie

Handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

3

Acceleratie (0-100/sec)

12,0 seconden

Topsnelheid

181km/u

Vermogen

88(120)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

172/1.500-4.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.0/998 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,6 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

6,3 liter/100 km

Snelweg

5,0 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,4 liter/100 km

C02 uitstoot

125 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

4.165 mm

Breedte

1.800 mm

Hoogte

1.565 mm

Wielbasis

2.600 mm

Spoorbreedte voor

1.559 mm

Spoorbreedte achter

1.568 mm

Massa leeg

1.208 kg

Max. toelaatbare massa

1.775 kg

Laadvermogen

567 kg

Aanhanger geremd

1.200 kg

Aanhanger ongeremd

600 kg

inhoud bagageruimte

361 liter

Bandenmaat

235/45-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand