Jaguar F-PACE R-Dynamic SE 2.0 Turbo P400e PHEV AWD 2023 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Land Rover Nederland


Sjiek drempeljumpen

Samenvatting
Hoe lekker kan een auto rijden, nou zo lekker als deze Jaguar F-Pace dus. Zodra ik in de heerlijk zittende bestuurdersstoel plaats had genomen klopte alles meteen zonder dat ik ook maar 1 meter had gereden. Het lekkere verder aan deze Jaguar F-Pace P400e is dat zoals de kleine “e” al aangeeft het een PHEV is en je dus elektrisch kunt rijden met name daar waar het benzineverbruik erg hoog is. In de stad dus en dat is dus wel zo fijn omdat elektrisch rijden in de stad fijner is dan op de benzinemotor. Een elektromotor reageert wat rustiger op het gaspedaal dus het is zeg maar best of both worlds. Verder zitten de passagiers achterin lekker en ook de bagageruimte is prima en last but not least is de wegligging gewoon subliem. Ik hou het deze keer dan ook eens lekker kort.

Plus: Driveability – Stuurgevoel – Vering/demping – Wegligging – Zit

Min: Als je iets teveel gas geeft schakelt de aandrijviong van EV over op Hybrid

Testverslag
Na een heerlijk maar wel steenkoud ritje binnendoor naar Utrecht heb ik mijn motortje in het bandenhok geparkeerd en daarna was het: Tekenen – Instappen – Wegwezen. Voor het wegwezen heb (lees: moest) ik uiteraard wel even stuur/stoel/spiegels afgesteld want die stonden in standje Smurf oftewel ik zat met mijn hoofd tegen de hemel en opgevouwen benen en een stuur in mijn buik. Ik besloot lekker binnendoor naar Leiden te rijden want ik wilde zoveel mogelijk elektrisch rijden. Uiteraard heb ik de Jaguar F-PACE zo snel mogelijk onderweg even afgetankt zodat ik meteen met een proefzuinigheidsrit (= zoveel mogelijk elektrisch rijden) kon beginnen. Er ging maar amper 1 liter in dus in deze importeur geeft wel volledig afgetankte auto’s mee gewoon zoals het hoort. Vanuit Vleuten ben ik lekker over de meest rustige boerenlandweggetjes naar Leiden gereden. De Li-ion accu was bij vertrek net niet helemaal vol dus ik wist al dat ik het niet ging redden tot aan Leiden. Ik besloot daarom onderweg nog even wat te laden zodat ik het hopelijk daardoor wel geheel elektrisch rijdend zou halen. Ik ken alle boerenlandweggetjes op mijn duimpje hier want ik heb hier heel wat inrij-kilometers van mijn vele motorfietsen onder me door laten rollen. Het rijden ging heerlijk maar ja mag het in een Jaguar met perfecte vering/demping én AWD. Ik kon ‘m letterlijk zonder enig probleem overal snoeihard de meest haakse bochten inhoeken. Waar het maar kon zocht ik de meest stille weggetjes op zodat ik 40 km/u kon rijden want ik wilde persé die oplaadpaal ergens onderweg halen. Waar dat zou ik vanzelf wel zien zodra ik écht moest laden en dat bleek bij Alphen a/d Rijn te zijn, nou ja uh… liefst tweemaal stond de oplaadpaal die de NavSat aangaf er dus doodleuk niet. Gelukkig maar achteraf want de 3de oplaadpaal bleek een Shell Recharge te zijn bij een bemand Shell pompstation. En nog beter het bleken oplaadpalen te zijn met links een normale stekker en rechts een snelllaadstekker. En jawel deze Jaguar F-PACE blijkt ook te kunnen snelladen dus ik heb ‘m dan ook aan de Combo-stekker (= 175 kW) gehangen. Na een krap half uurtje was de Li-ion accu voor 70 procent vol en kon ik er weer vandoor. Mooi man alles voor een laag verbruik!

Eenmaal op de N11 besloot ik door te rijden tot aan de A4 want met 80 km/u ging ik Leiden makkelijk halen en had ik genoeg om na het middageten naar het zwembad te rijden. Het einde van de N11 is altijd leuk maar dit keer niet want er reed middenin de mooiste bocht van Zuid-Holland een supersloompie voor mij met een vrachtwagen naast haar. Ik ben maar achter de vrachtwagen gaan rijden dan kon ik verderop altijd nog de mooie bocht naar De Vlietlanden en de N206 meepikken. Toen ik de weg weer vrij had ging ik op de linkerstrook rijden en gaf richting de mini-rotonde stevig gas. Ik dook behoorlijk hard de flauwe rechterbocht in en remde heel erg laat en vloog daarna de mini-rotonde op en af richting de N206. Na de Lammebrug sloeg ik rechtsaf naar mijn garage om een foto van de Samsonite kofferset te maken. Zo op het oog leek het een kleine kofferbak maar toen ik ging passen en meten bleken er meer Samsonite koffers in te passen dan mijn ogen ‘gedacht’ hadden. Zo zie je maar weer hoe je ernaast kunt zitten.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter
Zonder hoedenplank: 4×50-liter + 4×33-liter + 2×13-liter

Daarom is het altijd goed om er foto’s van te maken dan een of andere autojournalist op zijn blauwe ogen te geloven. Lees de test van de Renault Austral maar eens dan kun je lezen hoe onvoorstelbaar glashard er wordt gelogen in testverslagen. Toen ik/we nog motoren testte – Online motormagazine Motormaniacs – waren we zo berucht dat heel motorrijdend Nederland over ons sprak en zich kapot lachte om onze hilarische testverslagen. Mijn stuntrijder schreef hele korte stukjes maar die waren zo humoristisch dat ik het elke keer weer bescheurde van het lachen en de lezers ook. Hele mooie tijd was dat! Maar gelukkig voor jullie is Daan niet veranderd en ik schrijf dan ook nog steeds net als met Motormaniacs de keiharde waarheid en niets dan de waarheid.

Ffies zwemmen en weer naar huus
Toen ik thuis kwam heb ik de Jaguar F-PACE toch maar even voor mijn huisdeur aan de oplaadpaal gehangen want ik zag dat ik het anders niet ging redden tot aan het zwembad. Na driekwart uur was de Li-ion accu alweer genoeg opgeladen en ben ik lekker binnendoor = Valkenburg ZH + Katwijk-Binnen = twee 30-Zones naar zwembad Aquamar in Katwijk aan Zee gereden. Het klinkt gek maar op die langzame stukken heb je niet eens door dat je zo langzaam rijdt. Uiteraard reed ik op de Cruise Control die van het Adaptieve type is. Het ACC begint vanaf 30 km/u en zat de Jag automatisch stil voor een voorligger bij een verkeerslicht. Daarnaast zit er een HOLD-stand op dus als ik niemand voor mij heb staan bij een verkeerslicht blijft de Jag toch gewoon stilstaan. De SET +/- en de RES-knop moet je indrukken in plaats van tegenaan duwen zoals met de SET-knop. Met de SET-knop kun je de snelheid +/– 2 km/u of +/– 10 km/u verhogen/verlagen door er respectievelijk kort of lang tegenaan te duwen. Toen ik bij Aquamar aankwam had de Jaguar F-Pace volgens de accu-meter geen elektriciteit meer over. Alle laadblokjes waren verdwenen maar toch bleef de rijmodus op EV staan en toen ik de Jag aan de oplaadpaal had aangesloten zag ik dat er nog voor 6 procent lading in de Li-ion accu zat. Na 1,5 km banen zwemmen reed ik weer op huis aan en dat doe ik met een testauto altijd via ‘t Heen want die 180-graden opritbocht daar is een vast onderdeel van een rijtest. Maar ik moest eerst nog even de tank vol gooien voor de grote Appie in ‘t Heen dan kon ik vanaf die kilometerstand het totale verbruik over de testweek opmeten.
Toen ik weg reed bij het pompstation kwam er net van links een Porsche 911 aanrijden. Die moet ik voor zijn dacht ik meteen want stel dat de bestuurder van die Porsche 911 dezelfde kant op rijdt dan kan ik even kijken of hij achter mij kan blijven hangen in de 180-graden opritbocht. En inderdaad reed hij na de rotonde achter mij aan naar de opritbocht bij ‘t Heen. Deze Jaguar F-Pace heeft AllWheelDrive en een fors vermogen/koppel van 404 Pk/640 Nm dus dat wil best wel. Ik reed rustig naar de opritbocht toen en stuurde een beetje naar links en gaf toen plankgas en stuurde richting de apex en hield het gas erop. Als ik geen auto’s zou testen dan zou ik geheid van het gas af zijn gegaan middenin deze 180-graden opritbocht. De 20-inch Michelin Latitude Tour HP banden gilden het uit maar hielden desondanks uitstekend hun grip. Bij het uitkomen gleed ik wel iets naar links – mag het met 404 Pk/640 Nm – maar dat mocht geen naam hebben. De Porsche 911 bleef ruim achter mij en zodra ik op de N206 reed spoot hij mij letterlijk als een achterlijke voorbij. Ha, ha en toen moest ik uiteraard even lachen in mijzelf. Wat ik zo bijzonder vind aan deze Jaguar F-Pace P400e is dat ie zo ongelofelijk makkelijk stuurt ondanks het hoge gewicht van 2.230 kg. Dat is toch maar een paar honderd kilogram lichter dan de grote New Range Rover die ik hiervoor heb getest. Dus ja dat mag je best bijzonder noemen maar dat komt natuurlijk door de perfect afgestelde stuurbekrachtiging, de mooie balans, de AllWheelDrive en de werkelijk uitstekende vering/demping. De eertste testdag was wat dat betreft dus al volledig geslaagd kan ik wel zeggen.

Cruisen – jumpen – swingen
Het was koud toen ik instapte dus ik heb de stoelverwarming meteen in de hoogte stand gezet zodat ik snel op kon warmen. Maar gelukkig wordt het de komende week eindelijk lente met veel zon en langzaam oplopende temperaturen. Op weg naar mijn werk kan ik drie routes rijden, helemaal binnendoor, binnendoor + snelweg of vrijwel alleen snelweg. Qua afstand scheelt het bijna niets maar de laatste tijd staan er steeds vaker files op de snelweg dus ik kies er steeds vaker voor om helemaal binnendoor te rijden. Gelukkig was het vandaag rustig op de A44 en kon ik lekker binnendoor via Abbenes naar werk rijden. Ik was benieuwd hoe de Jaguar F-Pace aan zou voelen op de verschillende hoogtes verkeersdrempels. De lage verkeersdrempels op het 80-gedeelte voelde ik amper. Daarna volgden iets hogere verkeersdrempels maar ook die werden perfect geabsorbeerd door de vering/demping van de Jaguar F-Pace. De steile nog hogere verkeersrdrempels die daarna volgen zijn voor de meeste testauto’s te heftig en ik moet met die auto’s dan ook altijd hard afremmen tot bijna stilstand. Met deze Jaguar F-Pace kon ik gewoon gas bijgeven en er lekker overheen stuiteren. In het laatste stuk van de route naar mijn werk zit een hele mooie flauwe rechterbocht en nog twee rotondes en ook daar kon ik heel mooi snel en strak door- en overheen rijden. Bij school aangekomen ben ik even door gereden want om de hoek staat op de parkeerplaats naast de woonwagenbewoners een oplaadpaal. Dat is een ouder type dat direct na de piep van de laadtag al begint met laden. Bij de oplaadpaal bij mij voor de deur hoor je meerdere piepjes en dan duurt het nog seconden voordat het paarse laadledje aanspringt. De laatste tijd heb ik regelmatig storingen gehad met oplaadpalen en dat is echt balen. Dan kom je na een paar uur terug en dan blijkt de accu nog tweederde tot halfleeg te zijn. Kijk dat soort gezeik overkomt je met een benzine-auto dus nooit! Tegenwoordig loop ik dus in mijn pauze altijd even op en neer om te kijken of de oplaadpaal nog op laden staat. Ik moet dan ook nog zien hoe dat net die energietransitie gaat. Stel dat er ergens de elektriciteit uitvalt dan staat een hele stad of regio stil.

Stadszuinigheidsrit
Zaterdag besloot ik lekker uit te slapen en na het ontbijt een stadszuinigheidsrit te maken. Zwemmen had ik geen zin in want de Tjalmaweg naar Katwijk aan Zee was afgesloten dus dat zou die kant op een verkeerschaos worden. En verder was het diplomazwemmen en kon ik maar 1 uur banenzwemmen dus het beloofde ook druk te worden in dat ene uurtje. NeeLaMaar! Om een uur of elf stapte ik in de Jag en ik besloot maar richting Alphen a/d Rijn te rijden. Ik was benieuwd hoe ver ik zou komen met een volle Li-ion accu. Vervelende is wel dat ik niet weet of ik een 17,1 kWh of de nieuwe grotere Li-ion accu van 19,2 kWh onder me heb hangen. Ik heb dus meteen even een mailtje aan de importeur gestuurd om dat te vragen. Maar goed die 2,1 kWh doen er nu even niet toe ik moet gewoon alles uit de kast halen om zo ver mogelijk te komen op een volle Li-ion accu. Ik ben maar niet via de Lammebrug gereden maar via de Wilhelminabrug waar het inderdaad een stuk rustiger was. Op de bochtige stukken zette ik de Adaptive Cruise Control maar uit want het was me al een paar keer overkomen dat de Jag spontaan afremde in een bocht voor geparkeerde auto’s. Bij de Stierenbrug aangekomen ben ik rechtdoor gereden richting Heineken. Helaas bleek de Rijndijk naar Alphen a/d Rijn afgesloten dus ik moest wat anders verzinnen. Ik besloot om te draaien want anders moest ik over 80-wegen verder rijden en dat kon niet vanwege de 30-50 km/u die ik moest aanhouden om het een stadszuinigheidsrit te kunnen laten zijn. Heel even 60 km/u oké maar bij langere tijd 80 km/u loopt de Li-ion accu een stuk sneller leeg. Om de snelheid erin te houden reed ik zoveel mogelijk zonder af te remmen door bochten en over rotondes heen. Aangezien je met deze PHEV niet kunt afremmen op de elektromotor moest ik goed inschatten wanneer ik het gas los zou laten. Ik heb één keer afgeremd met de stuuurflippers door een versnelling(en) lager te schakelen maar dan slaat de benzinemotor direct aan. Dat werkt dus ook niet jammer genoeg. Ik ben dus maar via Leiderdorp en de rand van Leiden gereden om zoveel mogelijk echte stadskilometers (afremmen en optrekken) te maken. Uiteindelijk sprong de benzinemotor aan bij exact 41,7 km. Als je de Li-ion accu voorverwarmd aan de oplaadpaal dan kom je op een hogere actieradius uit.
Stadszuinigheidsrit – Rijmodus EV – Snelheid: 30-50 km/u – Elektrische actieradius: 41,7 km

Snelwegzuinigheidsrit
Na de verjaardag van mijn zwager koppelde ik de Jag los van de oplaadpaal voor zijn deur en zag toen dat ie niet tot 100 procent had opgeladen door een storing. Verdorie vorige week had ik bij mij voor de deur ook al tweemaal een storing dus ik ben er nu echt wel een beetje klaar mee. Ik heb ‘m daarna dus nog maar even voor mijn huisdeur opgeladen tot 100 procent want voor de snelwegzuinigheidsrit moet de Li-ion accu helemaal vol zijn uiteraard. Na de licht tegenvallende elektrische actieradius van de stadszuinigheidsrit had ik weinig fiducie in dat ik met de snelwegzuinigheidsrit boven de 40 km actieradius zou uitkomen. Ik ben vlak na net avondeten in de Jag gesprongen want toen was de Li-ion accu 100 procent vol geladen had ik gezien vanuit het slaapkamerraam. Als ik naar boven loop dan kan ik vanuit het slaapkamerraam net aan het ledlampje zien branden in dit geval groen dus. Eenmaal op de A44 zag ik de energiemeter langzamer teruglopen dan ik verwacht had. Na snel hoofdrekenen kwam ik uit op vrijwel dezelfde actieradius als de stadszuinigheidsrit. Hoe dan? Nog net niet halverwege besloot ik op de A4 bij de afslag Leimuiden om te keren. Die laatste elektrische kilometers kon ik dan altijd nog richting Wassenaar oprijden. De afslag naar Leimuiden is echt een cadeautje in deze Jaguar F-Pace. Toen afslag van 1 naar 2 banen overging en de auto voor mij naar de linkerbaan opschoof gaf ik rustig opbouwend gas bij en vloog echt zo ongelofelijk hard en strak door de lange 180-graden afritbocht heen dat was gewoon ronduit onbeschoft. Bij de verkeerslichten sloeg ik rechtsaf en reed over de A4 heen om aan de andere kant weer de A44 op te rijden. Net als op de heenweg was het ook op de terugweg naar Leiden rustig op de weg. Dat is belangrijk want ik rij een snelwegzuinigheidsrit het liefst op de Adaptive Cruise Control en als het te druk is dan is dat domweg niet te doen. Bij een teveel wisselende snelheid is de actieradius bovendien niet betrouwbaar. Groot voordeel in het weekend is verder dat er vrijwel geen vrachtwagens op de snelweg rijden. Bij Leiden aangekomen leek ik nog steeds op die 40+ km uit te gaan komen en omdat ik de accu bijna leeg was heb ik de afslag Leiden maar genomen. Dat is tegenwoordig een hele mooie lange tweebaans afslag met een 180-graden bocht. Ik hield de snelheid zo hoog dat de gehele bocht de banden constant net aan piepten. Ik kan deze auto dankzij het uitstekende AWD-systeem dus echt precies tegen net aan piepen door een bocht heenrijden. En het ging echt hard want de auto die net nog naast mij reed leek wel dubbel zo hard achteruit te rijden. De Li-ion accu was nog niet leeg en de tripmeter stond al in de buurt van de 40 km. Ik denk dat de benzinemotor vlakbij huis aanspringt en inderdaad gebeurde dat vlak voor de oplaadpaal en wel bij 41,6 km. Vreemd dat de stadszuinigheidsrit en de snelwegzuinigheidsrit bijna exact dezelfde elektrische actieradius ophebben geleverd. Verder las ik iets over een Li-ion accu van 17,1 kWh en 19,2 kWh in de nieuwere versie. Na een mailtje aan de importeur bleek ik de versie met 17,1 kWh te hebben meegekregen. Die 19,2 kWh Li-ion accu’s volgen binnenkort met de eerstvolgende uitlevering. Met die grotere Li-ion accu zou ik dan een elektrische actieradius van 46,7 km hebben. En als je de Li-ion accu voorverwarmd aan de oplaadpaal dan kom je op een nog hogere actieradius uit.
Snelwegzuinigheidsrit – Rijmodus EV – Snelheid: 100 km/u – Elektrische actieradius: 41,6 km

Aftanken
Dinsdag moest ik de Jaguar F-Pace weer terugbrengen en uiteraard heb ik ‘m een uur voor vertrek nog even aan de oplaadpaal gehangen. Ik heb zelf geen smartphone maar hoorde van de importeur dat je via de App het interieur van tevoren op kunt warmen aan de oplaadpaal net als de Li-ion accu. Ik vertrok met een koude Li-ion accu en dat was goed te zien want de eerste paar kilometers leek de Li-ion accu heel hard leeg te lopen maar dat stabiliseerde zich zodra ik wat langer onderweg was. Zou ik dan toch nog die 40 km elektrische actieradius gaan halen? Ik had er een heel hard hoofd in! Ik ben de mooist mogelijk route binnendoor terug gereden dus via Noorden en de Woerdense Verlaat. Net toen ik dacht ik ga het echt niet halen bleek de tripmeter steeds meer richting de 40 km te gaan. En ja geloof het of niet maar bij exact 40.0 km sprong de aandrijving van EV op Hybrid. Ik heb in Kockengen afgetankt en kwam uit op 1970,1-1639,5 km = 330,6 km/3,28 ltr E10 = 1:100,8. Jaguar geeft op dat de F-PACE 1,6-1,8 liter (= 1:62,5-1:55,6) per 100 km verbruikt dus dat heb ik dan heel erg goed geDaan.

 

Specificaties

Jaargang

2023

Carrosserie

SUV

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine Elektrisch

Type motor

Otto + Elektrisch

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

5,3 seconden

Topsnelheid

240km/u

Vermogen

297(404)/5.500 kW (pk)/rpm

Koppel

640/1.500-4.400 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.0/1.997 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

All-Wheel Drive

Differentieel

Elektronisch Actief met TV

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

11,95 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

20-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Gemiddeld verbruik

1,7 liter/100 km

C02 uitstoot

39 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.747 mm

Breedte

2.175 mm

Hoogte

2.071 mm

Wielbasis

2.874 mm

Spoorbreedte voor

1640,2 mm

Spoorbreedte achter

1655,8 mm

Massa leeg

2.230 kg

Max. toelaatbare massa

2.740 kg

Laadvermogen

510 kg

Aanhanger geremd

2.000 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

485 liter

Bandenmaat

255/50-R20

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand