Range Rover P530 V8 First Edition 2023 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Land Rover Nederland


Gouwe ‘Nieuwe’ Ouwe

Samenvatting
Ik noemde de Range Rover SUV al eens gekscherend een rijdend appartementje en dat is niet zo gek want zowel qua prijs als grootte komt ie in buurt. Veel mensen kotsen deze auto uit maar ik vind dat zwaar overdreven. Iedereen die ooit een rondje met mij mee gereden is in deze grootste SUV van Range Rover ging als vanzelf om en snapte daarna waarom mensen deze auto kopen. Ik heb niet in alle versies van deze Range Rover gereden maar wel een handjevol versies sinds de eerste Range Rover I uit 1970. Dat die eerste versies niet de minste auto’s waren in het terrein blijkt wel uit het feit dat ex-Cream drummer Ginger Baker in 1971 met een Range Rover van Algerije naar Nigeria reed, ver voor de Parijs-Dakar Rally dus wel te verstaan. En een jaar later is een Brits-Amerikaans team in speciaal geprepareerde Range Rovers van Zuid-Amerika naar Noord-Amerika gereden inclusief de beruchte Darién Gap waar de weg letterlijk ophoudt. De Darién Gap wordt beschouwd als één van ‘s werelds zwaarste OffRoad-routes dus dat wil wat zeggen. Om zelf te laten zien waar deze Range Rover toe in staat is heb ik in 2013 met de Range Rover 5-liter V8 Supercharged mooie OffRoad-foto’s laten maken door een professionele fotograaf. Zo’n extreme terreintest als met de Range Rover 5-liter V8 Supercharged heb ik dit keer niet gedaan want alleen al het schoonmaken heeft mij toen een klein vermogen gekost en dat niet alleen ik ben er ook nog eens een halve dag mee bezig geweest. Neem dan ook maar blind van mij aan dat de terreincapaciteiten van deze Range Rover P530 V8 First Edition ook ongeëvenaard goed zijn. Zo luxe als deze Range Rover ben ik nog niet eerder tegen gekomen in een testauto. Maar ja de prijs van bijna 240.000,- euro is er dan ook wel naar. De beste graadmeter voor deze auto zijn de passagiers want ik kan wel van alles roepen maar de passagiers geven een spontane mening over deze auto. Ja en die passagiers wilden het liefst niet meer uitstappen zo heerlijk vonden ze deze auto rijden of beter gezegd zweven, ha, ha. Dat zweven klopt ook echt want je ‘zweeft’ letterlijk op lucht over de weg. Wat betreft het verbruik kan ik alleen maar zeggen dat het hoog is maar toen ik heel erg netjes reed lukte het mij om er op een haar na 1:12 uit te persen. Oh en wie denkt dat het met deze 2.5 ton zware grote auto lastig manoeuvreren is die zit er helemaal naast. Deze New Range Rover stuurt niet alleen licht maar laat zich ook nog eens extreem makkelijk manoeuvreren dankzij de achteras die tot wel 7.3 graden kan verdraaien. Daardoor zijn op lage snelheden zelfs hele krappe bochten een eitje voor deze New Range Rover P530 V8 First Edition doordat de achterwielen tegengesteld verdraaien ten opzichte van de voorwielen. Op hogere snelheid daarentegen verdraaien de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen waardoor er sprake is van een betere stabiliteit. Mooi toch.

Plus: Alles

Min: Niets

Testverslag
Na het terugbrengen van de zoveelste testauto binnen korte tijd waar ik geen testverslag over kon schrijven zinkt de moed mij intussen toch wel in de schoenen hoor. Steeds maar weer software-problemen verdorie, het houdt gewoon niet op dus ik was dan ook blij dat ik eindelijk weer eens een doodnormale benzine-auto op kon halen. Na het parkeren van mijn kleine Honda MSX 125 in de bandenloods ben ik eerst maar eens een bakkie cappuccino gaan drinken met Will-I-Am. Ik was behoorlijk afgekoeld onderweg dus ik kon wel een opwarmertje gebruiken. Een half uur later kon ik in de goudkleurige New Range Rover P530 V8 First Edition stappen. Ik moest even zoeken naar de startknop die naast de vuistgrote versnellingspook op de midden-console verscholen bleek te zitten. Zo’n beetje alles om mij heen was wit en die fraaie wit leren bekleding zal vast en zeker in de smaak vallen bij Bas van Autobeklederij v/d Werf. Als je de afwerking van dichtbij bekijkt kun je niet anders dan concluderen dat dit puur vakwerk is. Ja dat kunnen die Engelsen wel! De bestuurdersstoel mag je gerust een troon noemen want de zit is werkelijk prinsheerlijk en met het grote fraaie stuur in je handen voel je je dan ook letterlijk de koning van de weg. Veel mensen en dan vooral de links-gekkies vinden deze Range Rover V8 een totaal overbodige auto, ze noemen ‘m dan ook niet voor niets een Asobak. Ach het zal mij wat boeien en ik vind het eerlijk gezegd wel lachen dat ik in mijn zwart leren motorkleding in een New Range Rover P530 V8 First Edition van 239.361,- euro naar huis reed. Je zag automobilisten soms echt naar mij kijken zo van: “Huh wat is dat voor Leatherboy joh achter het stuur van die gouden Range Rover?” De lakkleur heet officieel Sunset Gold, het kan toch werkelijk niet opzichtiger. Echt geniaal hilarisch!

Omdat ik geen haast had besloot ik lekker helemaal binnendoor van Utrecht naar Leiden te rijden. De test begon direct om de hoek bij het extreem bolle bruggetje in de weg die de Haarrijnse Plas doorkruist. Normaal gesproken voel je die ‘bobbel’ heel goed maar met de elektronisch gestuurde luchtvering merk je er vrijwel niets van. Persoonlijk vind ik luchtvering de mooiste en meest comfortabele soort vering/demping die er is. Waar je bij een gewone schokbreker onderdelen hebt als een veer(schotel), demper, spindel, olie(kanalen) en shims daar heeft een luchtgeveerde schokbreker veel minder onderdelen. De instelling (lees: van comfortabel tot sportief) van de luchtvering is overigens afhankelijk van de rijmodus vandaar de naam Adaptive Dynamics. Deze Range Rover heeft nogal wat rijmodi (2 voor de weg en 4 voor in het terrein) maar dat is ook logisch gezien de verschillende soorten terrein (zand, klei, modder, ondergelopen weiland) in met name Engeland en Nederland. Bij buurtschap Breudijk aangekomen draaide ik de N198 op en na Woerden pakte ik de N458 langs de Oude Rijn. Het was lekker stil op de weg dus ik kon lekker door de bochten zwieren en de vluchtheuvels aan de verkeerde kant passeren om de vaart erin te houden. Bij Bodegraven aangekomen kun je twee kanten op, de saaie kant linksaf en de mooie kant met een rotonde en twee hele fraaie haakse bochten. En nou komt het idiote want zodra je zo’n haakse bocht induikt heb je het gevoel alsof de carrosserie naast het chassis zweeft en het nooit goed gaat komen. En dat is dus het gekke want deze 2.5 ton zware SUV blijft gewoon netjes reageren op elke stuurbeweging. Het klopt voor je gevoel niet en toch weer wel, mooi toch of niet dan.

N11->A4->N206
Na lekker strak door de twee haakse bochten gereden te zijn draaide ik op het viaduct over de N11 rechtsaf de N11 op. Een tricky bocht die extreem krap is met aan twee kanten een vangrail, duik je dus met een iets te hoge snelheid deze krappe bocht in dan loop je de kans tegen de vangrail aan te glijden. Als een auto van 2.5 ton serieus gaat glijden dan heb je ruimte nodig en die heb je hier dus níet! Eenmaal op de N11 ging het ACC erop en reed ik relaxt richting Leiden. Nou ja rijden het was meer zweven want zo lang je geen sportieve rijmodus geselecteerd hebt staat de luchtvering in de zogeheten ‘vliegende-tapijtjes-stand’. Bij de grote kruising aangekomen moest ik stoppen voor de verkeerslichten en had ik dus een mooie gelegenheid om even een kickdown te geven in de rijmodus Dynamic. Nou die 4.4-liter V8 wil dus wel met een vermogen van 530 Pk en een maximum koppel van 750 Nm al moet ie heel even nadenken als je het gaspedaal volledig op de bodem hebt getrapt. Net toen ik dacht nu gaat het vermogen/koppel afvlakken bleef ie toch gewoon doortrekken. Maar als ik heel eerlijk ben vind ik die oude Supercharged V8 toch indrukwekkender en dan vooral vanwege die zeer fraaie V8-brul. Maar goed het is 2023 en alles moet schoner en stiller dus nog even en dit soort auto’s wordt verboden door milieuprofeet Jessias Klaver. Toch vraag ik me wel eens af waar het allemaal naartoe gaat. Stel dat er in Europa alleen nog maar elektrische auto’s rondrijden en je wilt op vakantie naar Rusland, Turkije of Marokko waar iedereen nog in benzine- en dieselauto’s rondrijdt en er totaal geen elektrische infrastructuur is. Dat gaat nog wat worden of beter gezegd niet dus! Als ik heel eerlijk ben vrees ik dat onze arrogante landelijke en EU-politici iets teveel in hun zelfverzonnen milieusprookjes geloven. Ik vrees dan ook dat die energietransitie op één grote mislukking uit gaat draaien. Kijk om je heen en constateer dat met de huidige inflatie en energieprijzen er zelfs al een groep werkende daklozen aan het ontstaan is… Tja dan weet je dat er serieus iets verschrikkelijk fout aan het gaan is in onze samenleving.

Bij de A4 aangekomen draaide ik de rijmodus weer van Eco naar Dynamic en ging er eens goed voor zitten. Dit is één van de mooiste N->A-bochten die er is vind ik persoonlijk. Je kunt hier zo lekker snelheid maken maar vooral ook blijven maken. Op mijn motor rij ik hier middenin de bocht mijn rechtersteppie aan het asfalt met een snelheid van ruim 160 km/u. Door de luchtvering en het extreem stijve aluminium monoqoque chassis vloog de New Range Rover P530 V8 First Edition superstrak door de mooie rechts-links-rechts hogesnelheidsbocht heen. Ik zou hier nog wel tien keer doorheen kunnen rijden zo lekker voelde het aan. Daarna bleef ik links rijden zodat ik bij de kleine rotonde naar De Vlietlanden meteen de goede rijstrook naar de Europaweg te pakken had. Omdat er een lange file stond naar de Lammebrug ben ik via de busbaan stiekem over de hoge stoeprand naar de ventweg van Zoeterwoude-Dorp gereden gewoon omdat het kan met deze auto. Direct na de Lammebrug ben ik rechtsaf geslagen naar mijn garage want ik zag dat mijn pocketcamera in mijn rugzak zat dan kon ik meteen foto’s maken van de Samsonite kofferset. Er passen duidelijk minder koffers in deze New Range Rover maar ja luxe kost ruimte want als je de achterstoelen bekijkt dan zitten de achterpassagiers werkelijk superdeluxe als koningen/koninginnen met een beeldscherm voor hun neus.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 3×50-liter + 2×33-liter + 3×13-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter + 4×13-liter

Zwevend op en neer naar werk
Het eerste dat ik vrijdagochtend deed na het instappen was mijn iPod Touch aansluiten of beter gezegd koppelen via Bluetooth. Dat ging makkelijk en goed en dat was de laatste tijd wel eens anders. Geen idee waarom maar in sommige testauto’s lukte het koppelen via Bluetooth gewoon niet. Ik luister toch liever naar mijn eigen muziek dan naar de radio. Waar ik echt een bloedhekel aan heb is dat DAB+ Radio want geen idee waarom maar dat digitale radiogedoe werkt gewoon niet. Hoe vaak dat niet uitvalt dat wil je gewoon niet weten doe mij dus maar gewoon die ouderwetse FM Radio. Het rijden naar school ging lekker maar ik moest wel omrijden want de fietstunnel (onder het spoor door) en bussluis (onder de A44 door) tussen Warmond en Sassenheim gaan ‘m niet worden met deze New Range Rover. Snappen jullie nu waarom ik zo graag met mijn Renault Twizy naar mijn werk ga = kortste weg en nóóit files. Want als er al een keer files staan pak ik gewoon het fietspad! Opvallend tijdens het rijden is het absurd lage toerental van deze V8, het toerental is net iets meer dan 1.000 toeren en dat is nog lager dan het stationaire toerental van mijn motor. In Sassenheim had ik weer eens alle stoplichten tegen en dan baal je echt want dan sta je soms gewoon 3-5 minuten te wachten. Eenmaal bij de A44 aanbeland moest ik even een kort stukje van amper 2 kilometer over de snelweg en er bij Abbenes weer af. Daarna begon het leukste deel van deze woonwerkverkeer-rit namelijk de 1.000-drempelweg zoals ik ‘m maar ben gaan noemen, ha, ha. Dan moet je naar het noorden rijdend wel de linkerkant van de vaart nemen want aan de rechterkant liggen geen verkeersdrempels. Ik ben met 50-80 km/u over de lage en hoge verkeersdrempels heen gereden. Vooral de hoge verkeersdrempels met steile aanloop zijn voor vrijwel alles testauto’s heel erg heftig. Ik moet dan echt tot bijna stilstand afremmen anders stuiter ik met mijn hoofd tegen de hemel aan. Zo niet met deze New Range Rover dan geef ik gewoon doodleuk gas bij en merk nog amper iets van die hoge verkeersdrempel. Maar ja mag het alsjeblieft voor bijna 240.000,- euro.

Uit school vandaan naar huis was het weer hetzelfde laken een pak, over verkeersdrempels heen springen is een soort van verslaving voor mij….. in de juiste auto dan hè. Na thuiskomst besloot ik af te tanken in Leiden en dat leverde een verbruik op van 78,2 km/11,09 ltr E10 = 1:7,05 wat vrij normaal is voor deze auto. In 2019 ben ik op en neer Kirgizië gereden op mijn motor en de goedkoopste benzine onderweg was die in Kazachstan. Daar kostte 1 liter benzine mij toen 32 eurocent. Dus voor de prijs van 1 liter benzine hier kan ik in Kazachstan 5,5 x 7 = 38,7 km rijden. Kijk dan is het rijden in deze New Range Rover ronduit leuk te noemen. Ik heb trouwens ook even opgezocht wat de wegenbelasting is van deze auto, nou dat is een gigantisch bedrag van 535,- euro per kwartaal. Van dat ene kwartaal wegenbelasting van de New Range Rover kan ik met mijn twee motoren twee jaar per motor rondrijden. En nog een leuk voorbeeld wat betreft het woonwerkverkeer. Eén maand op en neer naar mijn werk kost met de Range Rover zo rond de 110,- euro benzine terwijl ik met mijn Renault Twizy gratis op en neer rijd want ik mag ‘m gratis opladen op school. Met de Renault Twizy – waarvoor ik ook al 10 jaar geen euro wegenbelasting betaal – stop ik die 60,- euro reiskostenvergoeding per maand dus schoon in mijn zak in plaats van er ruim op toe te moeten leggen met de New Range Rover. Ik las die avond trouwens nog een mooie uitspraak van een Engelse autojournalist: “The Land Rover Range Rover had a humble beginning. It was a go anywhere SUV with a few more luxuries than the Jeep Wagoneer. As time went on, the emphasis on luxury became more and more prevalent. Now in its 5th generation, the Range Rover First Edition is knocking on the door of Maybach and perhaps even Bentley.”

Fotoshoot met Sipke
Het stond al bij voorbaat vast dat ik geen terreinfoto’s zou gaan maken van deze New Range Rover P530 V8 First Edition. Ik heb dat 10 jaar geleden ooit eens gedaan met een Range Rover 5-liter V8 Supercharged en ja die foto’s waren keigaaf maar het schoonmaken kostte mij zoveel geld én vooral ook tijd daar had ik dus totaal geen zin in. Kijk dus gewoon maar even naar de foto’s van de Range Rover 5-liter V8 Supercharged uit 2013 dan weet je wat je met deze New Range Rover P530 V8 First Edition kan in het terrein. Het mooie aan deze New Range Rover P530 V8 First Edition is dat je beide diffs kunt ‘locken’ en dat moet ook wel want voor serieus terrein-rijden kun je absoluut niet zonder. Mijn zwager had uiteraard dikke pret tijdens het maken van de actiefoto’s bij Het Corpus. De foto’s waren precies wat ik wilde dus Daan was tevreden.

Moeders mening doet er toe!
Als het gaat om de enig juiste mening over de instap, de zit en het rijcomfort van een testauto gaat dan is die altijd afkomstig van mijn 89-jarige moeder. Zij weet helemaal niets van auto’s en juist daarom is en vind ik haar mening zo belangrijk. Zondag gaat mijn moeder vaak naar mijn jongste zus in Katwijk aan Zee en dan rij ik haar altijd even op en neer. Wat erg fijn is voor mijn moeder is de hoge instap dat stapt namelijk veel makkelijker in voor iemand die artrose heeft. Na het instappen was ze direct al onder de indruk van de voorstoel zeg maar gerust fauteuil of nog beter troon. Tijdens het rijden zei ze: “Wat rijdt deze auto heerlijk en wat een mooi uitzicht heb je als je zo lekker hoog zit.” Ze was vooral te spreken het comfort van het rijden an sich en uiteraard ook de stilte aan boord. Toch altijd leuk als iemand die totaal geen verstand van auto’s heeft zo goed dat heerlijke zweefcomfort van deze auto voelt.

Muziek én stilte
Gaan die twee samen? In deze New Range Rover gek genoeg wel want het Meridian audiosysteem in deze auto dient tevens als Active Noise Cancellation oftewel alle herrie van buiten wordt uitgedoofd met anti-geluid. Dit derde generatie van het Active Noise Cancellation-systeem registreert trillingen van de wielen, bandengeluid en motorgeluiden die het interieur binnendringen en genereert een anti-signaal dat deze geluiden neutraliseert via de maar liefst 35 speakers van het systeem. Twee speakers met een diameter van 60 mm in de vier hoofdsteunen zorgen voor persoonlijke stilte-zones met hetzelfde effect als hoogwaardige ’noise cancelling’ hoofdtelefoons. En ik moet zeggen het is inderdaad heerlijk stil aan boord maar ik zou dolgraag ter vergelijk ook wel eens een keer in dezelfde auto willen rijden zonder Active Noise Cancellation. Ja en dan kom ik op de audio, dat is een 1.600 Watt Meridian Signature Sound System met zelfs 20 Watt speakers in de vier hoofdsteunen voor een meeslepende geluidsbeleving zo las ik in de brochure. Met de 100-en liedjes op mijn iPod Touch hoefde ik niet lang na te denken welke liedjes ik graag even loeihard uit de speakers wilde horen knallen: Beat the clock en This town ain’t big enough for the both of us/The Sparks – Bustin’ out for Rosey/Tommy Bolin – Crazy train (Live)/Ozzy Osbourne – Love will tear us apart en Transmission (Dance to the radio)/Joy Division – Paranoid/Black Sabbath – True faith/New Order – Urban Train (Cosmic Gate Remix)/DJ Tiësto. Ik stuiterde nog net niet letterlijk over de weg heen, ha, ha heerlijk.

Even lachen
Op zaterdag (en dinsdag/donderdag/zondag) zwem ik altijd baantjes in binnenzwembad Aquamar in Katwijk aan Zee. Voor het banenzwemmen van de vaste banenzwemmers uit zwemmen er op zaterdagochtend altijd lichamelijk en/of geestelijk gehandicapten van ‘s Heerenloo in Noordwijk. Ik hoorde toen van een begeleider dat ze nog vrijwilligers kunnen gebruiken om te wandelen met deze mensen op het (zeer grote) terrein van ‘s Heerenloo. Ik heb mij dus aangemeld en na een kennismakingsgesprek met een medewerker Personeelszaken van ‘s Heerenloo werd dat elke dinsdag na het banenzwemmen – ik ben dan toch al in Katwijk aan Zee – een uurtje te wandelen met om en om Frits of Piet. ‘s Heerenloo ligt direct naast het zwaar bewaakte terrein van de ESTEC tegen de noordkant van Katwijk aan Zee aan. Die wandelingen zijn altijd leuke momenten want ik kom dan ook altijd geestelijk gehandicapten tegen die op zaterdagochtend altijd zwemmen en die zwaaien dan heel enthousiast. Frits is van middelbare leeftijd en zwaar geestelijk gehandicapt en Piet is bejaard en dementerend en hem neem ik mee in een rolstoel omdat wandelen zeer moeizaam gaat. Tijdens het wandelen praat ik de hele tijd tegen ze aan en soms zeggen ze dan wat terug. Ik lach dan altijd heel wat af want op totaal onverwachte momenten zeggen of doen Frits en Piet de raarste dingen. Aan het einde van een wandeling met Piet liepen we langs een mooie vrouwelijke begeleider toen Piet zomaar uit het niets “Mooie benen” zei. Dat moet ik niet doen want dat is grensoverschrijdend gedrag maar ja Piet kan het gerust zeggen, ha, ha. En Frits blijft mij elke keer weer verrassen met hele moeilijke woorden of zinnen. En soms zegt hij ook hele moeilijke Duitse woorden en zinnen en dan denk ik altijd wat gaat er toch in dat hoofd om. Toen ik op een gegeven moment afscheid nam in de huiskamer van unit 4 en langs Frits liep stak hij spontaan zijn hand op voor een High Five. Ik en alle begeleiders in de huiskamer moesten daar ontzettend om lachen. En tijdens deze test was er ook weer zo’n grappig moment toen we in het bos naast de duinen liepen te wandelen. Er kwam ons een vrouw tegemoet met een schapendoes. Precies ter hoogte van mij en Frits begon de hond plotseling hard tegen ons te blaffen waarna Frits zei: “Goed volk.” Waar haalt hij dat in hemelsnaam vandaan dacht ik toen. Het is misschien maar een uurtje per week maar ik ben toch blij dat ik het ben gaan doen. Dit keer was het dus letterlijk een gouden momentje in een gouden auto…

Aquaplaning
Na het ongeluk tijdens deze test met drie Porsches op de Duitse Autobahn met als gevolg vier doden wil ik graag nog even iets over aquaplaning te schrijven. Met vele 100.000-en kilometers Autobahn-ervaring weet ik als geen ander hoe gevaarlijk de Duitse Autobahn kan zijn helemaal als motorrijder. Terug van mijn motorvakanties uit het oosten en zuidoosten van Europa draaide ik het gashendel bij Frankfurt an der Oder of Basel altijd vol open en knalde met dik 200-250 km/u naar de Nederlandse grens. Ik heb vele zeer ernstige ongelukken gezien en ook voor mijn neus zien gebeuren op de Duitse Autobahn met soms de doden nog achter het stuur. Als het regende reed ik echter altijd met het gas dicht want ik weet als geen ander hoe levensgevaarlijk het slecht waterafvoerende asfalt van de Duitse Autobahn kan zijn. Ik ben ooit een keer tijdens mijn allereerste kennismaking met de Dutise Autobahn met een testmotor in aquaplaning geraakt en dat was voor mij eens maar nooit meer! Omdat ik zo hard reed vloog ik letterlijk rechtdoor over die plas heen en kreeg ik al snel weer wegcontact. Maar achteraf besefte ik verdraaide goed dat elke stuurbeweging mijn dood had kunnen betekenen. Het was dus maar goed dat ik doodstil hard tegen mijn beide stuurhelften drukkend op het zadel was blijven zitten. Het stuk Autobahn tussen Elten en Oberhausen – waar het ongeluk met de Porsches is gebeurd – nodigt uit tot ‘Rasen’ zoals de Duitsers dat noemen maar als het regent kun je dat beter uit je hoofd laten. Zeker in een auto met brede sloffen en soms zelfs semi-slicks eronder zoals bij zeer snelle Porsches het geval is. Wat die Porsche-rijders heeft bezield ontgaat mij volledig maar dat ze maar 100-130 km/u zouden hebben gereden zoals werd beweerd geloof ik helemaal niets van gezien de staat van de Porsches. Mijn gelijk werd bevestigd na een bericht 3 dagen later dat er een onderzoek komt omdat de te hoge snelheid inderdaad één van de oorzaken bleek te zijn. Maar waar ik werkelijk helemaal niets van snapte is dat de twee inzittenden van de Porsche die over de vangrail was gelanceerd op de vluchtstrook stonden toen ze dood werden gereden door de derde Porsche die ook in aquaplaning was geraakt. ALTIJD achter de vangrail blijven staan is mij geleerd en hier bleek maar weer eens waarom dat is. Oh en volg eens een anti-slipcursus alsjeblieft daar leer je om vooral niet die kant op te sturen waar je naar kijkt. Ik heb meerdere anti-slipcursussen voor de auto/motor gevolgd en kan je verzekeren dat je daar écht iets aan hebt. Tijdens een slip moet je altijd handelen in een reflex en dat kun je wel degelijk aanleren door het maar vaak genoeg te oefenen! Ik raakte laatst in de regen met mijn Renault Twizy nog in een slip maar door even kort heel hard te remmen – om de snelheid eruit te halen – daarna de rem los te laten en weer te sturen bleef ik op de weg en belandde niet tegen de vangrail. Echt ga alsjeblieft een anti-slipcursus en een circuittraining volgen want behalve dat je er écht iets leert heb je ook een hoop lol met elkaar.

De enige échte Zuinigheidsrit
Deze rit (Katwijk aan Zee <-> Overveen – 69,8 km) heb ik ooit spontaan bedacht als een soort van uitdaging om te kijken of ik zuiniger zou kunnen rijden met een testauto dan in de technische specificaties vermeld staat. Om ervoor te zorgen dat ik zo strak en netjes zou rijden als mogelijk besloot ik het rondje zonder te remmen proberen uit te rijden. Als je zo min mogelijk wilt remmen moet je heel ver vooruit kijken maar vooral ook de bochtensnelheid hoog houden om zo min mogelijk weer gas bij te hoeven geven op de rechte stukken. Mijn mooiste verbruikswaarde ooit was in een Mini Cooper 1.5D en dat was 1:35 exact. En een andere mooie zuinigheidsrit was die in de Nissan Micra N-Connecta IG-T 90 waarbij het me zelfs lukte om voor de benzinepomp weer stil te vallen zonder te remmen. Het stilvallen bij de benzinepomp aan het einde van de zuinigheidsrit was de enige keer dat ik wel moest remmen en die rekende ik dan ook nooit mee. Omdat mijn moeder niets te doen had is zij ook mee gegaan want na de zuinigheidsrit wilde ze nog wat kleding kopen bij Agatha in Katwijk aan Zee. Het aftanken voor de Appie in ‘t Heen leverde een verbruik van 40,5 km/8,17 ltr E10 = 1:4,96 op. Oei da’s best hoog maar ja mijn zwager had dan ook stevig gas gegeven tijdens de fotoshoot op zaterdag. De hoop om een verbruik van 1:10 te halen had ik eigenlijk al opgegeven na de verbruiken tot nu toe. Ik reed heel rustig de N206 op en gaf werkelijk met een fluwelen voetje gas. Eenmaal op de N206 zette ik het ACC vast op 80 km/u en reed richting De Zilk. De minimale snelheid van dit ACC is overigens 16 km/u en het aantal afstandstreepjes is vier. Eenmaal onder het viaduct naar Noordwijk door zagen we links en rechts bloeiende bollenvelden met onder andere gele narcissen en witte/roze/paarse Hyacinten. Een heel mooi gezicht die bloeiende bollenvelden en het gaf mij en mijn moeder dat echte lentegevoel…….. nu nog wat meer zon en hogere temperaturen alstublieft! Bij De Zilk aangekomen reed er gelukkig niemand voor mij maar middenin de haakse rechterbocht (de mooiste van de hele zuinigheidsrit) moest ik remmen voor een overstekende woerd = manneneend. Ik kan gewoon geen beestjes dood rijden zoals heel veel automobilisten doen. Zo van had die eend maar niet moeten oversteken. Ik moest dus opnieuw snelheid opbouwen helaas pindakaas. Weer op snelheid reed ik met 60 km/u richting Vogelenzang waarna eenmaal in Vogelenzang de snelheid zakte naar 30 km/u.

Na Vogelenzang begint de zeer fraaie slingerende bomenweg zoals ik ‘m noem. Dit is de ultieme weg om aan te tonen hoe onvoorstelbaar comfortabel deze New Range Rover P530 V8 First Edition is. Vogelenzang uit volgt een blinde rotonde met een hoge rotonderand waar ik gewoon lekker op zijn Daan’s overheen reed. Dat houdt in dat ik met de linkerwielen zo hoog mogelijk over de rotonderand heen rijd en weer zonder snelheid te minderen de rotonde verlaat. In elke andere auto zou mijn moeder gezegd hebben: “Doe eens wat rustiger alsjeblieft!” Zo niet in deze New Range Rover P530 V8 First Edition met zijn elektronisch gestuurde luchtvering. En niet alleen hier maar ook in de twee fraaie krappe blinde linkerbochten zei mijn moeder niets. En dat terwijl de auto’s die achter mij reden zowel heen als terug allemaal moesten lossen. Ik reed er dus serieus hard doorheen alleen voelt dat totaal niet zo in deze fabuleus goede auto. Ik zat dus heerlijk in mezelf te glimlachen dat snappen jullie wel. Bij de schuine verkeersdrempel naar Aerdenhout aangekomen kon ik meteen doorrijden en ook hier zei mijn moeder niets toen ik over de schuine verkeersdrempel ‘stuiterde’. Het rijden ging nog steeds lekker en stiekem begon ik toch te geloven in een mooi en dus voor een V8 laag verbruik. Maar goed we gaan het zien! De weg door Bentveld naar Zandvoort ging ook weer lekker want het kan hier nog wel eens druk zijn. Onderweg in Zandvoort besloot ik voor het eerst eens af te remmen door terug te flipperen naar een lagere versnelling en dat werkte uitstekend. Wel moet ik zeggen dat deze 8-traps automaat zo heel af en toe met een schok vooruit schiet vanuit stilstand wegrijdend. Het zij ‘m vergeven dacht ik toen maar want als dat het enige minpuntje is. Naar de boulevard toe rijdend zat er weer eens een slome dakpan op voetjes voor me hoor. Gelukkig sloeg de oude oma direct na de spoorbomen op de rotonde rechtsaf. Maar ja het leed was nog niet geleden want ook na de heerlijke rechterbocht voor Circuit Park Zandvoort trof ik er weer eentje. Op de duinenweg richting Overveen kon ik weer lekker doorrijden en na het omdraaien bij de rotonde bij Overveen ben ik weer netjes terug gereden naar Katwijk aan Zee. Het verbruik was verrassend goed want ik kwam ruim boven het laagste opgegeven verbruik uit. Goed geDaan Daan!
Zuinigheidsrit – Snelheid: 30-80 km/u – Rijmodus: Eco – Afstand: 69,8 km/5,90 ltr E10 = 1:11,83

Rotondecircus
Omdat ik er niet aan toe was gekomen om een rondje over het Space Business Park te rijden besloot ik op de dag van het terugbrengen via Hoogmade te rijden zodat ik een rondje over het rotondecircus kon rijden en glijden. Eigenlijk past dat ook veel beter bij deze grote New Range Rover P530 V8 First Edition want op het rotondecircus heb ik alle ruimte om alle kanten op te glijden. Op het Space Business Park is het allemaal een stuk krapper dus als je daar een fout maakt dan wordt dat keihard afgestraft terwijl ik op het rotondecircus gewoon een meter of meer opzij kan glijden zonder gevolgen. Ik vertrok om iets voor 09.00u en ben via een ongebruikelijke (sluip)route naar Leiderdorp gereden omdat het verkeer werkelijk overal vast stond. Gisteren was dat ook al het geval dus wat is er in hemelsnaam aan de hand joh??? Het slaat echt helemaal nergens op! Eenmaal over de Stierenbrug begon het op te schieten. Daarna volgt een stuk weg waar het van 2 rijbanen naar 1 rijbaan gaat. En Nederlanders snappen dat dus echt niet hè! Die gaan dus allemaal achter elkaar op de rechterbaan staan voor het verkeerslicht terwijl als je allemaal naast elkaar gaat staan en daarna netjes ritst er veel meer auto’s door een groen verkeerslicht kunnen rijden. Tja Nederlanders en het juist opvolgen van verkeersregels hou op schei uit zeg. Bij het Alrijne aangekomen kon ik richting de A4 rijden waar bij Hoogmade aan beide kanten van de snelweg hele mooie grote, kleine en ovale rotondes liggen. Onderweg had ik al gezien dat het ESP zichzelf weer automatisch inschakelt in de rijmodus Dynamic, het ESP kun je alleen permanent uitzetten in de verschillende terreinmodi. Jammer maar goed dat maakt het rondje rotondecircus er niet minder leuk om. Door langs het Alrijne Ziekenhuis te rijden heb ik één rotonde extra dus vijf in plaats van vier: twee kleine en twee grote rotondes en één grote ovale rotonde.

Op de eerste kleine rotonde pakte ik de binnenring via de rotonderand en daarbij reed ik over de irritante kasseienrand tussen de binnen- en buitenring maar daar merk je in deze auto dus helemaal niets van. Gewoon rammen en beuken zoals Off Road-rijders dat noemen. De tweede rotonde idem dito zodat ik op de grote rotonde ook lekker via de binnenring over de rotonderand heen kon glijden. Dat glijden gaat vanzelf want 2.5 ton en hoge g-krachten dat wil wel. Op naar de grote rotonde voor het viaduct over de A4 heen en die is wat lastiger want de rotonderand is een stuk hoger en ik moet meteen na het landen naar rechts het viaduct opsturen. Maar door de sportieve rijmodus wordt de elektronische luchtvering ook zeg maar harder gezet waardoor deze New Range Rover verandert van een comfortabel vliegend tapijt in een sportieve SUV. Het is werkelijk geniaal hoe goed die elektronische luchtvering zijn werk doet. Aan de andere kant van de A4 aangekomen stuurde ik de binnenring van het ovale viaduct op. De westkant is niet zo bijzonder maar als je aan de oostkant hard naar binnen stuurt van de buitenring naar de binnenring dan klapt de New Range Rover echt op het asfalt na het afrijden van de hoge rotonderand. HEERLIJK! Man wat is deze auto goed zeg echt onbeschoft goed daar kan geen enkele SUV van Audi, BMW of Mercedes zich mee meten. Ik vloog over het viaduct naar de westkant waar ik de gehele weg vrij had en dus lekker het gas erop kon zetten. Met zwaar piepende banden (uitstekende Pirelli Scorpion Zero All Season) vloog ik over alle rotondes heen en pas toen ik heel erg hard ging pushen greep in een haakse bocht het ESP kort in. Ik heb daarna puur voor de lol nog een rondje gedaan gewoon omdat het zo leuk is in deze grote SUV. Toch baal ik wel dat auto’s tegenwoordig verplicht zo veilig moeten zijn en het ESP dus niet meer permanent uitgezet kan worden in de rijmodi voor op het asfalt. Wat mij betreft is het pure schijnveiligheid want een auto die plotseling stilvalt door het ingrijpen van de elektronica vind ik juist méér een gevaar op de weg. Motorrijden is wat dat betreft nog gewoon LEUK met alleen ABS!

Mooie route
Na het rotondecircus ben ik ik via Woubrugge, Ter Aar, Noorden, de Woerdens Verlaat en Kockengen naar Utrecht gereden. Dit is één van mijn lievelingsroutes, vooral de Woerdense Verlaat is heel erg mooi en een regelrecht vogelparadijs. Al rijdend zat ik te overdenken waar het nou toch naartoe gaat/moet in de toekomst. Mensen verliezen steeds meer het vertrouwen in de landelijke, gemeentelijke politiek dus hopelijk kan BBB in de provincie dat recht zetten met hun verdiende monsterwinst. Zelf heb ik een behoorlijk hard hoofd in de toekomst en omdat ik wel een beetje klaar ben met 32-40 uur p/wk werken en alleen maar belasting betalen aan onze criminele overheid. Daarom ga ik per mei 2023 met deeltijdpensioen zodat ik in ieder geval alvast van mijn 40 jaar opgebouwde pensioen kan gaan genieten. Ik heb dan meer inkomsten uit mijn 24-uurs baan en pensioen dan voorheen uit mijn 32-uurs baan. Ik ben dan lekker 2 dagen per week vrij en kan daardoor dus ook een testauto ophalen op donderdag en na het weekend op dinsdag terugbrengen. Sommige auto’s krijg ik niet een volle week mee dus dan kan ik het mooi zo oplossen en hoef ik geen dag vrij te nemen. Ja en hoe het verder gaat met die energietransitie is natuurlijk de GROTE VRAAG. Ik zie bv. landen/werelddelen als Rusland, China en Afrika niet CO2-neutraal gaan worden, echt in nog geen 100 jaar! Het kan aan mij liggen maar die politici in Den Haag en Brussel zijn in mijn ogen volledig het zicht op de realiteit verloren. Kijk naar de monsterwinst van BBB tijdens de PS-verkiezingen waarmee de burger overduidelijk tegen de politici in Den Haag zegt dat ze totaal de weg kwijt zijn. Ik heb niet zoveel jaren meer te gaan en mijn deeltijdpensioen is buiten Europa 2-3 maal zoveel waard dus wat let mij om op mijn motor te stappen Europa uit te rijden en de rest van mijn leven de wereld rond te gaan reizen? Als ik op mijn 67-ste dan naast mijn volle pensioen dan ook nog AOW erbij krijg heb ik meer geld dan ik ooit als salaris in mijn leven verdiend heb. Het kan zomaar zijn dat ik het op een dag spuugzat ben en spontaan vertrek. Aangekomen bij Utrecht heb ik in Portengen nog even getankt en dit keer kwam ik uit op 72 km/8,4 ltr E10 = 1:8,6.

 

Specificaties

Jaargang

2023

Carrosserie

SUV

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

8

Acceleratie (0-100/sec)

4,6 seconden

Topsnelheid

250km/u

Vermogen

390(530)/5.500-6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

750/1.800-4.600 nm/rpm

Cilinderinhoud

4.4/4.395 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Twin-Turbo

Aandrijving

All-Wheel Drive

Differentieel

Twee differentiëlen met lock-functie

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

11,0 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

23-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Bebouwde kom

19,2-19,8 liter/100 km

Snelweg

9,3 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

11,6 liter/100 km

C02 uitstoot

261 gram/km

Energielabel

G

Afmetingen

Lengte

5.052 mm

Breedte

2.209 mm

Hoogte

1.870 mm

Wielbasis

2.997 mm

Spoorbreedte voor

1.702,3 mm

Spoorbreedte achter

1.704,3 mm

Massa leeg

2.626 kg

Max. toelaatbare massa

3.350 kg

Laadvermogen

724 kg

Aanhanger geremd

3.500 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

818 liter

Bandenmaat

285/40-R23

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand