Renault Kangoo E-TECH electric Extra Open Sesame 22 kW 2023 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door


Elektrische Kangoeroe in het kwadraat!

Samenvatting
Net als na het testen van de Renault Austral bleef ik ook nu weer achter met een kater. De actieradius van de Renault Kangoo E-Tech electric Extra Open Sesame valt namelijk zwaar tegen. Waar Renault 314 km opgeeft haalde ik afhankelijk van de buitentemperatuur niet meer dan tussen de 120 km/snelweg en 200 km/binnendoor. Dat zijn wel heel erg veel kilometers minder dan Renault opgeeft en natuurlijk was het een koude week met te lage temperaturen voor de tijd van het jaar maar dan nog. Volgens mij is het een combinatie van een te kleine Li-ion accu en het feit dat deze niet geconditioneerd (= verwarmen-winter/afkoelen-zomer) is. Maar zelfs als ik compenseer voor de lage temperatuur en er 20 procent bij optel dan nog haal ik die door Renault opgegeven actieradius van 314 km bij lange na niet. Nou zal een ondernemer deze auto niet kopen om er lange afstanden mee te rijden door heel Nederland dus het blijft een goede aankoop want: aanschafsubsidie – lage brandstofkosten – geen BPM. Dus als je ergens een klusje hebt hang je ‘m een laadpaal weer op te laden voor de volgende klus of aan de snellader als er toevallig eentje in de buurt is. Deze Renault Kangoo E-Tech electric Extra Open Sesame is werkelijk een fantastisch leuke en lekkere auto om in te rijden. Alles klopt, de zit, het sturen, de wegligging en dan verpest Renault het weer met een véél te korte actieradius. Maak je dus weinig kilometers dan zeg ik: “KOPEN!”

Plus: Driveability – Snellader – Wegligging – Zit

Min: Actieradius

Testverslag
Een titel bedenken was niet zo erg moeilijk want naast een grote buidel (= bagageruimte) kun je met deze Renault Kangoo ook nog eens fantastisch over verkeersdrempels heen springen. Dus ja buidel en springen is aan kangoeroe in het kwadraat. Ik heb trouwens even opgezocht hoe een kangoeroe in de taal van de Aboriginals heet. Het bleek dat kangoeroe is een verbastering van het woord “gangurru”, dat afkomstig is uit het Guugu Yimidhirr, een Aboriginaltaal. Ik ben de Renault Kangoo E-Tech electric Extra Open Sesame 22 kW zoals tie voluit heet voor de verandering eens ‘s middags op gaan halen. Ik ben donderdagochtend namelijk naar de Motorbeurs in Utrecht geweest, ik had een pers-toegangskaart gedownload en als echte motorrijder moet je dan natuurlijk even gaan. Daarna moest ik op mijn Yamaha Tracer 700 weer naar mijn garage rijden want ik haal testauto’s altijd op met mijn Honda MSX 125 want die verbruikt maar 1:55. In Duitsland, en nog veel meer andere Europese landen, mag je trouwens met een autorijbewijs op een 125cc motorfiets rijden. Dat zouden ze hier ook in moeten voeren verdorie! Maar ja Nederland hè…… ik hou mijn mond maar. Na een heerlijke rit binnendoor langs de Westeinder Plassen kon ik na het parkeren van mijn Honda MSX 125 in de elektrisch aangedreven Renault Kangoo stappen. Na het plaatsnemen zat ik even te zoeken hoe ik ‘m moest starten. Ik had de contactsleutel namelijk zonder te kijken in mijn broekzak gestopt. Waar de meeste elektrische auto’s met een startknop gestart worden doe je dat in deze elektrische Renault Kangoo ouderwets met het omdraaien van een contactsleutel. Best grappig toch? Ik besloot dezelfde weg terug te rijden dus ook weer langs de Westeinder Plassen en zo verder.

Ik had geen haast ik moest alleen nog even 1 km zwemmen in Aquamar/Katwijk aan Zee. Richting Kudelstaart en daarna verder naar Leimuiden heb je behoorlijk wat afwisseling in wegdek, verkeersobstakels en snelheden. Het ging de Renault Kangoo E-Tech electric ongelofelijk makkelijk af, veel makkelijker dan ik verwacht had. Met name op het gebied van vering/demping hebben de Fransen uitstekend werk afgeleverd. Dat de Renault Kangoo E-Tech electric ‘Bestelauto van het Jaar 2023’ is geworden (staat in zwarte plakletters op de achterdeuren geplakt) verbaasde mij dan ook niets. De Renault Kangoo E-Tech electric heeft een 45 kWh Li-ion accu en een vermogen/koppel van 123 Pk/245 Nm. De opgegeven actieradius is 314 km maar dankzij de 75 kW DC snellader (optioneel) kun je hem in 27 minuten weer genoeg opladen voor 170 km actieradius. Kijk da’s nou mooi daar heb je wat aan als ondernemer, naast de overheidssubsidie van 2.969,- euro voor ondernemers maar ook non-profit instellingen. Toen ik lekker strak door een scherpe bocht heen reed hoorde ik achterin iets schuiven, ik gokte dat het de laadkabel moest zijn en dat klopte toen ik ‘m op wilde laden voor het zwembad. Ik moest wel even zoeken naar de laadingang want die bleek niet achter het klepje aan de rechter achterkant (= dummy) te zitten maar in de grille achter het Renault-logo. Verder zag ik dat op een persfoto van de passagiersversie het percentage acculading uitgedrukt stond in procent terwijl in deze bestelauto-versie een ouderwets metertje zit. Dat vind ik dan wel weer jammer want daardoor worden mijn zuinigheidsritten schattingen en geen exacte percentages + actieradius. Het opladen van 28 procent duurde overigens exact 3 uur dus dat is 6,5 minuten per procent.

Adaptive Cruise Control = ACC
Naar huis rijdend zag ik dat deze Renault Kangoo E-TECH electric een Adaptive Cruise Control heeft en een Speed Limiter. Het ACC heeft vier afstandstreepjes die wat lastig te zien zijn maar het zij Renault vergeven. Je kunt de Renault Kangoo E-TECH electric met het ACC stilzetten in D(rive) voor het stoplicht óók zonder voorligger. Door op SET te drukken blijft de auto in D(rive) stilstaan en verschijnt er als snelheid op het kleine display 30 km/u. Heb je net daarvoor 50 km/u gereden en druk je op RES dan blijft de auto in D(rive) stilstaan met als snelheid 50 km/u op het kleine display. Het maakt dus eigenlijk niet uit of je op SET of RES drukt in beide gevallen kun je de auto stilzetten in D(rive).

Vrijdag met de “V” van Vakantie
Wat ben ik toch zielsblij dat ik op een school werk want daardoor heb ik 12 weken betaald vakantie per jaar. En nog beter in tegenstelling tot een leraar hoef ik geen lessen voor te bereiden en geen toetsen na te kijken, heb ik geen ouderavonden én ik hoef ook geen lange saaie vergaderingen bij te wonen. Kortom eigenlijk heb ik als Technisch Onderwijs Assistent gewoon de mooiste baan van de hele school. Dus ik reed vrijdag 24 februari met een heerlijk gevoel naar school want het was de laatste schooldag voor de Voorjaarsvakantie. Omdat ik eerst naar de huisarts moest en dus wat later naar school reed besloot ik de snelweg te nemen vanaf Leiden. Ik keek naar het metertje van de acculading en die zag ik toch behoorlijk snel teruglopen. Op een gegeven moment had ik zoiets van: “Huh volgens mij kom ik op minder dan de helft van de door Renault opgegeven actieradius uit!” Maar goed maar eens kijken hoeveel 2 van de 8 streepjes is. ‘s Avonds terug naar huis bleek ik op 35 km per twee streepjes = 17,5 km per streepje uit te komen. Maal ach kom je dan op een actieradius van slechts 140 km uit. Dat is fors minder dan de opgegeven actieradius van 314 km. Okay die 314 km is waarschijnlijk geen snelweg-actieradius maar dan nog hè! Deze Renault Kangoo E-Tech electric heeft dan ook zeker geen geconditioneerde accu want dan was ik nooit zo laag uitgekomen. Jammer want op een aanschafprijs van ruim 40.000,- zou dat toch wel mogen vind ik. Later die avond zag ik dat toen de Li-ion accu behoorlijk leeg begon te raken er een melding op het dashboard verscheen om over te schakelen op de Eco-rijmodus. Huh heeft deze auto een Eco-rijmodus dan? En ineens zag ik in het midden van het dashboard onder het touchscreen een knopje met “Eco” daarop. Nou ik ben benieuwd hoeveel hoger de actieradius zal zijn in de Eco-rijmodus. Zaterdagochtend heb ik eerst mijn moeder naar haar jongste zus gebracht want die was jarig. Dat was gelukkig in Katwijk aan Zee dus ik kon daarna meteen doorrijden naar zwembad Aquamar. Gelukkig waren de laadpalen voor het zwembad niet stuk maar ik moest wel naar laadpaal numero twee rijden want bij de eerste oplaadpaal stond een Ford Ka zo asociaal geparkeerd dat ik met geen mogelijkheid kon parkeren op de tweede laadplek. Na het zwemmen ben ik na mijn moeder weer opgehaald te hebben even gaan eten en daarna de Samsonite kofferset gaan fotograferen om de hoek bij mijn garage. Uiteraard paste de complete Samsonite kofferset erin en nog ruim meer extra koffers. Ik moest dus meerdere foto’s maken om de foto volledig te kunnen photoshoppen.

Samsonite kofferset
Laadruimte: 6×117-liter + 4×70-liter + 3×50-liter + 5×33-liter + 3×13-liter

Daarna ben ik weer naar huis gereden en zag dat ik in de Eco-rijmodus 7,5 km verder kwam per streepje dus 25 maal 8 = 200 km maar dat is nog steeds ver verwijderd van die door Renault opgegeven 314 km. Ik moet eerlijk zeggen dat het rijden in deze Renault Kangoo Van echt een waar genot is en dat komt vooral door het lekkere rijgedrag en goede wegligging dankzij de uitstekende vering/demping.

Laadpaleritis
Geen idee wat er aan de hand was op zaterdag 25 februari maar het leek wel of er ‘Laadpaleritis’ heerste. De laadpaal met twee laadpunten voor mijn huisdeur deed het niet, van de laadpaal bij de Lidl in Katwijk aan Zee deden ook beide laadpunten het niet en van een laadpaal bij mij verderop in de wijk deed één van de twee oplaadpunten het niet (aan het andere laadpunt hing al een auto) en daarna nog een andere oplaadpaal hetzelfde liedje….. Wat is er in hemelsnaam aan de hand joh??? Dit heb ik zo lang ik auto’s test nog nóóit meegemaakt! Uiteindelijk vond ik ergens in een achterafstraatje in De Stevenshof een laadpaal die het wel deed. Gelukkig had ik mijn vouwfiets achterin gegooid zodat ik niet naar huis hoefde te lopen. Zondag ben ik na het zwemmen nog even over het Space Business Park gereden. De wegligging was zo goed dat ik ondanks dat het er eigenlijk geen auto voor is toch even een rondje Space Business Park wilde doen. Uiteraard heb ik het ESP uitgezet want als dat ingrijpt slaat de boel compleet dood dus dan kan ik net zo goed geen rondje over het SBP rijden. De haakse rechterbocht naar de vrachtwagenparkeerplaats ging perfect. Ik hoekte de Renault Kangoo E-Tech electric het stuur in één keer omgooiend de haakse rechterbocht in maar het onderstel gaf geen krimp. De langs flauwe linkerbocht voelde lekker aan, lekkerder dan in een gewone personenauto als ik eerlijk ben. Daarna hoekte ik de Renault Kangoo E-Tech electric hard naar links de vrachtwagenparkeerplaats op maar ook nu weer geen centje pijn. Die 16-inch Continental EcoContact6 banden hebben een uitstekende grip. De vrachtwagenparkeerplaats op en af in de snelle recht-links-combinatie ging veel beter dan ik verwacht had. Het is en blijft tenslotte een bestelauto maar ook nu weer voelde het perfect aan. De haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor is normaal gesproken een stuiterbocht maar in de Renault Kangoo E-Tech electric had ik daar totaal geen last van. Dat komt omdat de balans van deze elektrische bestelauto gewoon heel mooi is want een lichte elektromotor en een Li-ion accu laag hangend tussen de voor- en achterwielen. Daarna volgden de hoge en allerhoogste verkeersdrempel en ook daar was sprake van weinig spektakel. Het was dus het luchtruim kiezen en vervolgens mooi in balans neerkomen en uitdempen. De rotonde met de blinde rechterbocht direct na de allerhoogste verkeersdrempel bleek ook een eitje voor de Renault Kangoo E-Tech electric. Zo zie je maar weer hoe goed de wegligging van een elektrische bestelauto kan zijn.

Tja en wat nu?
Wat valt er nog te testen want de opgegeven actieradius haal ik werkelijk van geen kanten – zelfs niet met 50 km/u in de Eco-rijmodus – en de wegligging is uitstekend. Dus ja ik ben er wel uit voor mezelf en kan niet anders dan concluderen dat deze auto gewoon nog niet af is net als de Renault Austral. Dus Renault plak hier een geconditioneerde 60 kWh Li-ion accu onder en deze Renault Kangoo E-Tech electric is wat mij betreft een TOP-bestelauto!

 

Specificaties

Jaargang

2023

Carrosserie

Bestelauto

Transmissie

Singlespeed

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Elektriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

11.6 seconden

Topsnelheid

135km/u

Vermogen

90(123) kW (pk)/rpm

Koppel

245 nm/rpm

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,9 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

16-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.486 mm

Breedte

2.159 mm

Hoogte

1.864 mm

Wielbasis

2.716 mm

Spoorbreedte voor

1.584 mm

Spoorbreedte achter

1.596 mm

Massa leeg

1.620 kg

Max. toelaatbare massa

2.230 kg

Laadvermogen

610 kg

Aanhanger geremd

1.500 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

3.300 liter

Bandenmaat

205/60-R16

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand