Renault Austral techno esprit Alpine E-TECH full hybrid 200 2023 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Renault Nederland N.V.


AU-stral

Samenvatting
Tja wat zal ik zeggen? Ik zal niet zo hard zijn in mijn commentaar als toentertijd op de Renault Captur Edition One E-TECH Plug-In Hybrid 160 uit 2020. Maar goed kan ik dit absoluut niet noemen want als een auto twee van de drie keer zeer sterk afwijkt van het opgegeven verbruik dan is er duidelijk iets goed mis. Het opgegeven verbruik is: Lage snelheid = 1:26,3 – Gemiddelde snelheid = 1:23,8 – Hoge snelheid = 1:23,8 en tijdens mijn zuinigheidsritten met deze snelheden kwam ik toch echt op een verbruik uit van: Lage snelheid = 1:18 + 10 procent compensatie winterbanden = 1:19,8 – Gemiddelde snelheid = 1:21 + 10 procent compensatie winterbanden = 1:23,1 – Hoge snelheid = 1:17 + 10 procent compensatie winterbanden = 1:18,7. Dat is bij lage en hoge snelheid een behoorlijk groot verschil tussen de opgegeven verbruikswaarden en de werkelijke verbruikswaarden tijdens dagelijks gebruik en dat nota bene voor een full hybrid. En verder vond ik het duidelijk hoorbare brommende motorblok behoorlijk irritant. Het motorblok slaat namelijk software-gestuurd te pas en te onpas aan om als generator (= dus veel toeren draaien) te dienen voor het opladen van de Li-ion accu. Dat kan echt niet voor een auto van bijna een halve ton kom op zeg! Vervelend want de wegligging is uitstekend mede dankzij de 4Control, het interieur is fraai, de zit is goed voorin én achterin kortom hoe kan het in hemelsnaam dat Renault hier de plank dan toch zo ontzettend mis slaat met deze nieuwe Austral of kan ik beter schrijven AU-stral? Een veel te hoog verbruik bij lage en hoge snelheden moet er toch uitgekomen zijn tijdens die vele 100.000-en testkilometers. Ik kan hier echt werkelijk met mijn pet niet bij. Wat mij van alles nog het meest heeft verbaasd is dat ik mijn harde kritiek niet terug gelezen heb op Autoblog, het online AD-automagazine en noem verder alle online Automagazines maar op. Ikke niet snappuh…

Plus: Comfort – Interieur – Wegligging – Zit

Min: Brommende motor/generator – Hoog verbruik

Testverslag
Tja zo denk je met een Renault Kangoo E-Tech electric Extra Open Sesame 22 kW op pad te gaan wordt het een Renault Austral E-Tech hybrid 200 iconic. Er was wat omgegooid en blijkbaar had ik wat fout gedaan en dat is ook waarom ik Daan heet want ik heb het ALTIJD geDaan dus hè! Maar goed ik kon er prima mee leven want in een heerlijke grote SUV zu Hause fahren vindt Daan helemaal niet erg. Ik ben langs de Westeinder Plassen terug gereden want ik had totaal geen zin in drukte oftewel bumperklevers. Bovendien kon ik dan even rustig alles bekijken en onderzoeken dus waar de knopjes van de Adaptive Cruise Control zitten en al dat soort dingen. Maar voor ik verder ga moet ik nog even het wegrijden beschrijven want na het instappen dacht ik: “Hoe zet ik deze auto in hemelsnaam in D(rive)???” Net als de vorige keer hadden ze de auto met het stuur scheef voor de ingang geparkeerd dus toen ik instapte zag ik het stuurpookje niet omdat daar de spaak van het stuurwiel voor zat. Zouden ze dat nou stiekem expres doen bij (domme) Daan? Tja een versnellingsppookje op de stuurkolom isdawa? Ik kan het persoonlijk wel waarderen, het is allemaal wat kleiner en fijner en je hebt ruimte voor andere dingen in de midden-console. Maar goed ik kwam dus van zijn plek en reed al snel op de heerlijk rustige weg langs de Westeinder Plassen. Ik had het full hybrid-systeem al snel door dat is exact hetzelfde als dat van de Toyota Prius, even gas lossen en weer gas geven en je rijdt elektrisch verder. Dat is uiteraard als er genoeg lading in de 2 kWh tractiebatterij zit. Je kunt behoorlijke stukken elektrisch rijden maar soms is het truukje van forceren – dus even gas lossen en weer gas geven – wel handig. Ik besloot helemaal binnendoor naar Leiden (en daarna naar Den Haag) te rijden en onderweg alvast sfeerfoto’s te maken dan had ik die alvast maar gemaakt. Ik had die ochtend afgesproken bij een Haagse oud-collega van mijn vorige baan. Ik kon dus mooi de stuiterweg door het Wassenaarse Bos nemen en dan via de Hubertustunnel richting Kijkduin rijden. Het rijden ging lekker en ik had het gevoel dat ik behoorlijke stukken elektrisch kon rijden en dus met gemak boven de 1:25 uit zou moeten kunnen komen. Uiteraard heb ik de Renault Austral nog even afgetankt in Roelofarendsveen en ook nu weer ging er zo’n 10 liter E10 in de tank – na 14,2 km rijden tuurlijk joh – terwijl de benzinemeter toch echt “Vol” aangaf. Er is dus een zéér asociale autojournalist die consequent zijn testauto’s niet aftankt. Toen ik vanuit Oud Ade richting de N445 reed was ik benieuwd hoe deze toch behoorlijk grote en anderhalf ton auto zich zou houden op de mini-rotondes. Nou meer dan uitstekend dus want ik vloog zonder af te remmen mooi strak over de rotonderand. Eigenlijk té strak…. en thuis kwam ik erachter waarom want ik was totaal blind in deze auto gestapt. Deze Renault Austral heeft 4Control dus dat verklaart waarom de wegligging zo absurd goed in haakse bochten en op rotonde(s)-randen.

Lees even mee voor als je het weer vergeten bent: 4 Control advanced
– 4Control advanced laat de achterwielen in tegengestelde richting sturen tot snelheden van 50 km/u voor een kleine draaicirkel
– 4Control advanced stuurt de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen als de auto harder gaat dan 50 km/u voor een subliem weggedrag en dito veiligheid
Afhankelijk van de gereden snelheid draaien de achterwielen dus mee in dezelfde richting als de voorwielen of in tegengestelde richting. Na een saaie rit door Leiden belandde ik bij Wassenaar waar ik langs de A44 rijdend richting het centrum reed. Vlak voor het centrum nam ik de rotonde driekwart en reed richting het Wassenaarse Bos. De eerste hoge verkeersdrempel voelde uitstekend aan qua in- en uitgaande demping en de veren sloegen niet door. De vering/demping van deze Renault Austral staat duidelijk op een hoog niveau en past goed bij deze auto = SUV. Richting het Wassenaarse Bos reed er een gepimpte BMW M6 voor mij uit. Nou die remde bij het Wassenaarse Bos aangekomen dus hard af voor de scheve verkeersdrempel. Ik had expres al ruim afstand genomen zodat ik wel met een lekker vaartje over de scheve verkeersdrempel heen kon rijden. Ook dat voelde weer perfect aan ik was dan ook erg benieuwd hoe de hoge snelheidsbrekers op de Schouwweg net om de hoek aanvoelen. De eerste hoogste snelheidsbreker reed ik met een behoorlijk vaartje overheen maar ondanks de behoorlijke stuiter voelde het goed aan. Renault heeft duidelijk werk gemaakt van de vering/demping. Daarna volgde de allerhoogste snelheidsbreker en gaf ik stevig gas maar ook die was een makkie voor de Renault Austral. Daarna volgden nog een rij snelheidsbrekers en het mag duidelijk zijn dat ik dikke lol had. Vlak voor het einde sloeg ik linksaf richting de N44 om daarna bij het viaduct over de N44 rechtsaf te slaan naar de Hubertustunnel. In de linkerbocht naar de N14 zag ik het stoplicht op groen springen en gaf ik gas bij en vloog er heel mooi strak doorheen. Die 4Control werkt echt geniaal goed en van mij mogen ze alle Renault’s daarmee uitrusten. De Hubertustunnel uit richting Kijkduin is één lange saaie slingerende weg met een maximum snelheid van 50 km/u dus ik heb het ACC vast gezet op 53 km/u. Ik tel altijd een paar kilometers bij de maximum snelheid op vanwege de correctie van het CJIB. Er zit geen AutoHold op deze Renault Austral maar je kunt ‘m wel stilstaand voor een verkeerslicht vastzetten met SET of RES. Met SET zet je ‘m vast op 30 km/u en met RES op de laatst ingestelde snelheid. De afstand tot de voorligger is in te stellen met 4 afstandstreepjes en daarmee zet de Renault Austral zichzelf ook stil achter een voorligger bij een verkeerslicht.

Even de specificaties op een rijtje
1.2-liter Driecilinder benzinemotor – Vermogen: 130 Pk/Koppel: 205 Nm
Elektromotor – Vermogen: 68 Pk/Koppel: 205 Nm

Poeh hey
Donderdag had ik al een blauw pijltje rechts onderaan de tellers gezien maar niet verder gedacht. Toen ik ‘s avonds in bed lag schoot het ineens door mijn hoofd: “Morgen maar even kijken of er flippers op het stuur zitten want die zijn dan vast en zeker voor de elektrische motorrem oftewel de B-stand zoals deze stand in veel auto’s wordt genoemd.” En inderdaad toen ik in de Renault Austral stapte om naar een ex-collega in Den Haag te gaan zag ik direct de stuurflippers zitten. En na het wegrijden en flipperen zag ik dat ik 1 t/m 4 pijltjes had voor de elektrische motorrem. En verdraaid met 4 pijltjes remt deze Renault Austral echt fors af, een stuk harder dan ik verwacht had. Maar 9 van de 10 keer is 2-3 pijltjes genoeg. Standaard staat er altijd 1 pijltje maar die voel je niet dus waarom Renault dat nou heeft gedaan is mij een raadsel. Na een gezellige ochtend bij mijn ex-collega stapte ik om 12.30u weer in de Renault Austral richting Leiden want ik had Renault Nieuwendijk beloofd nog een foto sturen van het kapotte klepje dat ze moesten bestellen voor mijn Renault Twizy. Op weg naar Leiden ben ik dit keer via alle binnendoorweggetjes naar de N14/N44 gereden. Bij Hotel Wassenaar ben ik echter de ventweg opgereden want dat is een mooie testweg met één zeer irritant en lastig punt erin. Na de lage snelheidsbrekers en dito verkeersdrempels draaide ik de asfaltweg op en precies dat punt is zeer heftig voor de vering/demping. Je moet daar eerst naar rechts sturen en meteen als je over de scheve verkeersdrempel heen stuitert moet je hard naar links sturen. Die harde stuiter is voor de rechter voorzijde ongelofelijk heftig maar de Renault Austral bracht het er verbazingwekkend goed vanaf. Hierna kan deze auto echt niet meer stuk bij mij…. qua wegligging dan hè want ik weet nog niet wat het verbruik is.

Twee vliegen in één klap
Vrijdag was echt weer eens zo’n TGIF-riday en ik heb die dag meer getest dan ik normaal gesproken in drie dagen doe. Ik heb drie soorten verbruik getest en allemaal in de rijmodus Eco uiteraard:
1. Stad – 50 km/u
2. Binnendoor – 50 tot 80 km/u
3. Snelweg – 100 km/u
Opgegeven verbruiken: Lage snelheid = 1:26,3 – Gemiddelde snelheid = 1:23,8 – Hoge snelheid = 1:23,8
Ik ben ‘s ochtends eerst maar eens naar mijn werk gereden, uiteraard helemaal binnendoor want ik wilde het verbruik bij lage snelheid weten dan had ik dat maar gehad. Ik had al aardig wat kilometers gereden – waarvan behoorlijk wat elektrisch – sinds het aftanken in Roelofarendsveen dus dan kom je uit op een heel betrouwbaar cijfer. Op weg naar werk erger ik me elke keer weer werkelijk helemaal kapot aan de wegwerkzaamheden in Warmond. Niet alleen staat de omleiding op de heenweg zéér slecht aangegeven de nieuwe terugweg (die is al klaar) is een stuk smaller waardoor alle auto’s nu achter de fietsers – die op de rijbaan fietsen! – moeten blijven rijden en dat stuk is behoorlijk lang dus dat levert alleen maar irritaties op want je kan hooguit 15-20 km/u rijden. Gelukkig kan ik er met mijn Renault Twizy wel langs dus dat is boffen. Wat wel fijn is toen ik door de woonwijk in Warmond heen moest rijden – goed man een omleiding dwars door een woonwijk – is die 4Control advanced want daardoor kon ik in de smalle straatjes heel makkelijk kappen en draaien. Dus ja ik zou zeggen neem altijd 4Control advanced want dat is die kleine meerprijs van 1.495,- euro dubbel en dwars waard. ‘s Avonds ben ik weer rustig naar huis gereden en in tegenstelling tot vanochtend duurde het nu minder lang voordat ik eindelijk elektrisch kon rijden. Vanochtend moest alles blijkbaar nog helemaal opwarmen of zo? Geen idee of het dat is maar ik vermoed van wel. Aangekomen in Leiden ben ik naar de Total gereden waar ik na driemaal doorklikken op 9,72 liter verbruikte liters E10 uitkwam na 175 kilometer gereden te hebben. Dat viel mij vies tegen want had juist nog wel geforceerd om extra elektrisch te rijden dus dan verwacht je toch het verbruik te halen dat Renault opgeeft. Renault geeft namelijk 1:26,3 op als verbruik bij lage snelheid dus dan verwacht je toch hoe dan ook altijd 1:25 te halen. Ik heb mij de afgelopen 20 jaar gespecialiseerd in extreem zuinig rijden en heb al vele malen bewezen zuiniger te kunnen rijden dan de autofabrikant in de brochure had opgegeven. Ik keek behoorlijk flabbergasted naar het benzinebonnetje en was nu nog benieuwder wat de gewone zuinigheidsrit en de snelwegzuinigheidsrit op zouden gaan leveren qua verbruik. Dit deed mij weer denken aan de test van de Renault Captur Edition One E-TECH Plug-In Hybrid 160 uit 2020. Die auto stelde in mij werkelijk alle opzichten teleur afijn lees die test maar dan kun je even ouderwets lachen. Ik kreeg een paar maanden na die test een mailtje van een man die schreef: “Had ik jou testverslag maar gelezen dan had ik die auto (= Renault Captur Edition One E-TECH Plug-In Hybrid 160) nóóit gekocht.” Kortom alle andere autojournalisten hebben glashard gelogen in hun testverslagen over die auto. En ik denk dat ze dat met deze auto ook weer massaal hebben gedaan.
Rijmodus Eco – Verbruik: 175 km/9,72 ltr E10 = 1:18 + 10 procent compensatie winterbanden = 1:19,8

Zuinigheidsrit
Ik heb dit keer gewoon de software zijn werk laten doen dus als ik elektrisch reed dan was dat niet vanwege even gas geven en gas lossen. Eens kijken of ik dan op een lager verbruik uit ga komen? Verder ben ik ook eens gaan tellen hoeveel seconden de software de Renault Austral elektrisch laat rijden. Na aftanken bij de onbemande Esso-pomp voor de grote Appie in ‘t Heen kon mijn zuinigheidsrit beginnen. Zover was het trouwens bijna niet gekomen want op de mini-rotonde schuin voor de onbemande Esso-pomp reed een BMW 6-serie vlak voor mijn neus doodleuk de rotonde op. Alleen door vol in de ankers te gaan kon de BMW-bestuurder en aanrijding voorkomen. Ik ben daarna heel erg langzaam door gereden dat snappen jullie wel. Audi/BMW/Mercedes-bestuurders die even snel nog de rotonde oprijden terwijl het allang niet meer kan… DOM volk! Na het aftanken zette ik de rijmodus in Eco (moet je verdorie steeds na elke start opnieuw doen) reed de N206 op en zette het ACC op 80 km/u vast en 2 streepjes afstand tot de voorligger. Het was druk maar dat is niet zo gek want het was 17.30u en dus nog steeds spitstijd. Toen de Li-ion accu vol genoeg was schakelde de software over op elektrisch rijden en gemiddeld kwam ik uit op 25-35 seconden elektrisch rijden en dat viel mij toch wel tegen eerlijk gezegd. Dat komt waarschijnlijk door het hoge gewicht dus een iets grotere van bijvoorbeeld 3.5 kWh Li-ion accu was wel zo slim geweest. Het rijden ging lekker en vlakbij De Zilk had ik al voorpret want er zat een dikke Mercedes al een tijdje achter mij te duwen. Duwen want het was nog net geen bumperkleven. Ruim voor de haakse rechterbocht annuleerde ik het ACC en reed met 80 km/u verder en liet daarna langzaam de snelheid afzakken naar 70 km/u. Met die 4Control moest ik met groot gemak loeihard door deze mooie haakse rechterbocht heen kunnen rijden. En inderdaad bleef het onderstel snaarstrak op de ideale lijn en dat trok die lange Mercedes hoerensloep uiteraard niet. Daarna liet ik de snelheid zakken naar 60 km/u en reed vloeiend door de drie mooie bochten naar Vogelenzang. En jawel die Mercedes kwam al snel weer dichterbij en toen ik mij netjes aan de snelheid hield in de 30-Zone van Vogelenzang reed hij amper een meter achter mij. Nou Vogelenzang uit ga ik heel erg hard lachen dat wist ik nu al.

En inderdaad toen de 50-weg begon gaf ik gas en reed al iets weg maar op en na de rotonde(rand) die een eitje is voor deze Renault Austral lag hij meteen 100 meter achter. Op de bomenweg zag ik ‘m weer stevig gas geven om mij bij te halen maar in de krappe bochten stuurde ik er door de 4Control zo snel en soepeltjes doorheen dat hij weer uit mijn achteruitkijkspiegel verdween. Wat dat betreft hoef ik mij tijdens een zuinigheidsrit nooit te vervelen want ik kom 99 van de 100 keer zo’n automobilist tegen. Ondertussen begon ik mij steeds meer te ergeren aan een duidelijk hoorbare brom die wordt veroorzaakt door de benzinemotor die te pas en te onpas (lees: door de software gestuurd) aanslaat en dan staat te loeien onder de motorkap. Maar ik hoor het niet alleen dwars door de muziek heen ik voel het ook in het stuur en de bestuurdersstoel! En in tegenstelling tot alle andere autojournalisten vind ik het wel degelijk irritant. Waarom durven ze hier geen harde kritiek op te hebben? Bij de afslag naar Aerdenhout aangekomen ging ik er eens goed voor zitten. Ik stuurde even snel naar rechts en reed toen recht op de scheve verkeersdrempel af waar ik mooi overheen vloog of beter gezegd stuiterde. Daarna volgde de mooiste blinde bocht van Zuid-Holland en daar kon ik werkelijk tot op de millimeter precies op de grens rijdend doorheen rijden dankzij het 4Control. Het is niet uit te leggen hoe lekker dat voelt daarvoor moet je het echt zelf ervaren. Op de T-kruising van de Zandvoorterweg afrijdend zag ik al een auto staan wachten, wachten en nog eens wachten. Het was duidelijk erg druk op weg naar het strand maar ja het was dan ook vrijdagavond dus dat is niet zo gek. Gelukkig viel er een gaatje en hoefde ik niet al te lang wachten. Het was dus aansluiten in de strandfile en eenmaal op de boulevard dacht ik door te kunnen rijden. NOOP! Er reed weer eens een Duitser met 40-45 km/u over de boulevard naar de zee te kijken. Je mag daar 60 km/u dus zet je auto stil op de superlange grote parkeerplaats ernaast en ga daar de zee lastig vallen en niet mij! Na de lekkere duinenweg reed ik weer op huis aan en in Katwijk aan Zee aangekomen was ik benieuwd naar het verbruik. Dat bleek boven de 1:20 maar zelfs met compensatie voor de winterbanden haalde ik de opgegeven 1:23,8 niet.
Rijmodus Eco – Verbruik – 68,6 km/3,27 ltr E10 = 1:21 + 10 procent compensatie winterbanden = 1:23,1

Snelwegzuinigheidsrit
En toen volgde vrijdagavond de laatste van drie zuinigheidsritten namelijk de snelwegzuinigheidsrit. Die ging werkelijk perfect ik kan niet anders zeggen. Dus daar zou dan door de constante snelheid een mooie verbruikswaarde uit moeten rollen zou je denken. Maar nee ook deze zuinigheidsrit viel gewoon vies tegen met 1:17 en een heel klein beetje wat met 10 procent compensatie voor de winterbanden 1:18,8 is. Zelfs met 10 procent compensatie voor de winterbanden bleef de Renault Austral dus ver verwijderd van de opgegeven verbruikswaarde die 1:23,8 zou moeten zijn. Er is duidelijk iets niet goed gedaan tijdens de ontwikkeling van deze auto dat mag duidelijk zijn. Als je 5 kilometer per liter E10 minder aflegt dan praat je toch over 50 x 5 = 250 km op een volle tank dus ja dat zijn gewoon veel kilometers zeker als je er een tank benzine per week doorheen jast. En dat doet AU in je portemonnaie dus ja de titel voor die testverslag bedenken was niet zo heel erg moeilijk. Dus ja ik blijf na amper twee dagen testen al zitten met drie niet bepaald leuke bevindingen:
1. Het verbruik is na mijn drie standaard zuinigheidsritten één maal te hoog en tweemaal veel te hoog
2. Te pas en te onpas slaat de driecilinder benzinemotor aan om als generator te dienen voor de Li-ion accu daarbij een zeer duidelijk hoorbare en voelbare brom producerend
3. De afstand waarover elektrisch gereden kan is veel te kort dan wel wordt domweg het geweigerd terwijl de Li-ion accu vol is
Rijmodus Eco – Verbruik: 85 km/4,98 ltr E10 = 1:17,06 + 10 procent compensatie winterbanden = 1:18,8

Ja en nu?
Na het fotograferen van de Samsonite kofferset wist ik dan ook niet goed wat ik nog moest testen. Als een auto zo tegenvalt op voor mij – en ik naar ik mag aannemen voor een autokoper ook – belangrijke punten maar tegelijkertijd zo’n goede wegligging heeft en heel fijn rijdt dan kun je niet anders dan met een hele grote kater achterblijven. Tja het is wat het is en ik ga niet net als al die andere autojournalisten dingen verzwijgen in mijn testverslag dan wel afzwakken. Tja ik denk dat het testverslag hier maar laat eindigen want ik ben er wel klaar mee. Het is lang geleden dat ik zo’n kort testverslag heb geschreven. Oh voor ik het vergeet deze Renault Austral heeft dus wel een fantastisch premium audiosysteem van Harman Kardon met 485 Watt systeemvermogen en 12 speakers.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×50-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter + 13-liter

 

Specificaties

Jaargang

2023

Carrosserie

SUV

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine Elektrisch

Type motor

Hybride

Aantal cilinders

3

Acceleratie (0-100/sec)

8.4 seconden

Topsnelheid

175km/u

Vermogen

B-95,5(130)/4.500 E-50(68) kW (pk)/rpm

Koppel

B/E-205/205 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.2/1.199 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo+intercooler

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,1 meter

Overig

Type bekleding

Alcantara

Velgen

20-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Bebouwde kom

3,8 liter/100 km

Snelweg

4,2 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,2 liter/100 km

C02 uitstoot

105 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.510 mm

Breedte

2.083 mm

Hoogte

1.644 mm

Wielbasis

2.667 mm

Spoorbreedte voor

1.589 mm

Spoorbreedte achter

1.589 mm

Massa leeg

1.492 kg

Max. toelaatbare massa

2.101 kg

Laadvermogen

609 kg

Aanhanger geremd

1.500 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

487 liter

Bandenmaat

235/45-R20

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand