Jaguar F-Type S Convertible 3.0 V6 Supercharged 380 Pk 2014 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Jaguar Nederland



Union Jack Jag
Het blijft toch grappig dat de Jaguar-importeur in Beesd zit, Jaguar is een automerk met een beest als logo + merknaam en de F-Type is een beest van een auto. Nou ja beestje want ik had de 3.0 V6 380 Pk mee en niet de 5.0 V8 550 Pk. Dat krijg je als je persé de Union Jack-uitvoering wilt testen, maar Pk’s zeggen ook niet alles weet ik uit ervaring. Op weg naar Beesd heb ik maar meteen de ‘Beest’ uitgehangen op mijn motor, want ik ben in amper 20 minuten van General Motors in Prinsenbeek naar Jaguar Land Rover Nederland BV gereden (Google Maps geeft 41 minuten aan voor de auto). Ik had gewoon even zin om een ouderwets potje te blazen, soms is dat gewoon zo ongelofelijk lekker. Want wees nou eerlijk ik moest me toch even opwarmen voor de Jaguar F-Type, dat hoort nou eenmaal bij de voorbereiding van een autojournalist. Het starten van de Jaguar F-Type is een genot en nog weer leuker dan de grom van de Jaguar XKR Supercharged 5.0 L V8 of de Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged. De grom en vervolgens de knallende ploffen uit de uitlaat zijn beschamend goed. Af en toe schaamde ik me als ik ‘m ergens startte in bv. een drukke winkelstraat, die mensen dachten vast dat ik de patser uit wilde hangen door even gas te geven. Maar ik deed helemaal niets want het gaat allemaal vol-automatisch, en dus volledig buiten mijn gasvoet om. It wasn’t me!!!

De rit naar Wateringen (nee niet naar Leiden) was zwaar genieten, kan ook niet anders met de zon op je bol in zo’n fraaie topless-auto. Het dak kan overigens rijdend tot 50 km/u geopend worden en doet dat in slechts 12 seconden. Ik heb de motorolie eerst goed opgewarmd, iets dat de PR Manager mij nog even op mijn hart drukte. En hij heeft groot gelijk want veel automobilisten zijn regelrechte slopers, ze geven vaak al stevig gas met nog (veel) (te) koude motorolie. Als motorrijder én techneut weet ik dat als geen ander, de motorolie goed opwarmen duurt gewoon een tiental kilometers. Na een behoorlijk eind rechtuit rijden kon ik dan eindelijk serieus gas geven op de fly-over van de A2 naar de A12. De elektronische demping (in- en uitgaande demping) op deze Jaguar F-Type doet zijn werk fantastisch, met een snelheid van 150-160 km/u voelde ik het onderstel zich zetten na de verzakking bovenop het hoogste deel van de fly-over. Dit zou een leuke test gaan worden daar had ik geen enkele twijfel over. Kan ook niet anders met een cabrio waarvan de carrosserie volledig uit aluminium vervaardigd is. Voor de fanaten, het gaat hier om een nieuwe AC600-legering. Alleen het kofferdeksel en de achterklep zijn gemaakt van samengestelde materialen, helaas stond er niet bij om welke materialen het gaat.

Fijne transmissie
Na de fly-over ben ik even gestopt om mijn leren motorbroek uit te trekken, oftewel even strippen dus (ik had mijn spijkerbroek eronder aan) op de parkeerplaats van het Shell-tankstation bij Harmelen. Ik denk dat zelfs al zou ik in mijn blote giechel hebben gestaan, iedereen nog steeds meer oog had gehad voor de Union Jack Jag. Wat me direct opviel na het wegrijden is de fijne bediening en de werking van de 8-traps automaat. Het lijkt zo op het oog dezelfde 8-traps automaat (Quickshift transmissie noemt Jaguar het) als die van de Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged, maar toch vind ik de bediening van deze automaat fijner. Geen idee waarom maar zowel de bediening als het aanspreken gaan beiden vlekkeloos, in de Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged had ik af en toe nog wel eens ruzie met de joy-stick van de 8-traps automaat. Waarschijnlijk was dat echter vooral een kwestie van wennen na jarenlang aan die grote chromen draaiknop gewend te zijn geraakt. Ik ben er net als de technici van Jaguar geen voorstander van een dubbele koppeling, kijk maar eens naar de DSG-bakken van Audi die uiteindelijk bijna allemaal stuk gaan. En een reparatie van een DSG-bak is schreeuwend duur dus daar word je als klant absoluut niet blij van, al helemaal niet omdat coulance (zo’n DSG-bak gaat uiteraard altijd buiten de garantie stuk) een woord is dat ze absoluut niet kennen bij Pon. Het overschakelen van deze 8-traps automaat gaat razend snel en daar mogen ze dan ook terecht trots op zijn bij Jaguar of beter gezegd leverancier ZF (oké beide dan), het is de enige automaat die ik ken zonder dubbele koppeling (=gewichtsbesparing!) die dat zo mooi doet.

Ik heb nog even de brochure erop nageslagen en daar staan inderdaad nog wat interessante dingen in. Normaal gesproken heb ik een hekel aan copy-paste maar in dit geval is het wel gerechtvaardigd vind ik. Dat gaat niet zozeer over de transmissie zelf als wel de software, want die is in dit geval zaligmakend om het maar eens mooi te zeggen. [quote Jaguar.nl] Het regelsysteem van de transmissie is intelligent en adaptief. Het houdt de rijsituatie en de handelingen van de bestuurder in de gaten en dat zorgt voor een dynamische rijervaring. De adaptieve software past de schakelstrategie automatisch aan, zodat in elke situatie de juiste versnelling wordt geselecteerd. Fast throttle-off weet wanneer de bestuurder snelle gaspedaalbedieningen uitvoert, bijvoorbeeld tijdens meerdere manoeuvres, en houdt automatisch de overbrengingsverhouding gereed in afwachting van de volgende handeling. Corner Recognition merkt wanneer de auto in een bocht rijdt en houdt de overbrengingsverhouding vast zodat de auto in de juiste versnelling staat bij het uitrijden van de bocht. [/quote Jaguar.nl] Het was mij direct al opgevallen tijdens het rijden dat de transmissie soms een bepaalde versnelling vast hield in een bepaalde situatie. Deze 8-traps automaat draagt absoluut in hoge mate bij aan het feest dat het rijden in deze Jaguar F-Type is.

Wateringen – Rica Engineering BV
Ik had in Wateringen afgesproken met een lezer van Autotesten.nl, we hadden een aantal keer gemaild en hij bleek de mensen bij Rica Engineering (chiptuner) goed te kennen en wilde mij wel aan ze voorstellen. Ik ben namelijk al een tijdje op zoek naar een tuner want ik loop regelmatig tegen problemen aan (slecht oppakken onderin, dood slaan etc.) waarvan ik niet altijd de oorzaak weet. Aangezien ik net die ochtend de verrassend zuinige Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI had teruggebracht zag ik meteen mijn kans schoon om daar wat over te vragen. De term “EGR” kwam ter sprake en uiteraard Euro 3 t/m 6 en alle daaraan gekoppelde problemen. En ook de softwarebug bleef uiteraard niet onbesproken, één van de meest ongrijpbare veroorzakers van problemen in de elektronische systemen van een auto. Zo zijn ze bij Rica Engineering op dit moment bezig met het oplossen van een probleem met de dieselmotor van een auto van een groot en bekend automerk. Die slaat soms zomaar op hol richting de 4.000 toeren en niemand begrijpt waarom, zelfs de fabriek kan het probleem niet vinden/oplossen. Afijn ik zal jullie de vele verhalen besparen, maar één ding wil ik wel kwijt en dat is dat sommige problemen buiten de pers blijven. Ik wist daar al van maar de meeste autojournalisten weten dit niet, en je zult daar ook nooit een vinger achter krijgen. Tenzij een fabrikant er echt niet meer omheen kan (met dank aan de ouders van een verongelukt kind), zoals het contactslotprobleem – de oplossing van het probleem kostte een schamele 57 dollarcent(!) – van GM dat vele dodelijke slachtoffers heeft geëist.

Na het gesprek met Rica Engineering ben ik op huis aan gegaan, uiteraard via de afrit bij Leidschendam. Jammer genoeg had ik ’m niet vrij en kon ik pas op het laatste moment langs een andere auto piepen en het gas erop zetten. Voor zitten overigens 245 brede banden en achter 275 breed. Meer dan genoeg rubber om goed de druk erop te kunnen zetten. En ik moet zeggen dat het goed aanvoelde alhoewel er geen sprake was van piepende banden, nou oké ik hoorde heel lichtjes even wat gepiep. Daarna was het nog even feest in de drie tunnels richting Wassenaar, knopje indrukken en klep in de uitlaat open zetten en het gas erop. Mama mia wat een ongelofelijk vet geluid voor een V6, absoluut het mooiste uitlaatgeluid dat ik gehoord heb tot nu toe. In de S-bocht van de N14 naar de N11 had ik de mazzel dat er niemand naar links ging, en dus kon ik het gas er vol opzetten in deze mooie (kneedown)bocht. Voor mijn gevoel kon het nog harder maar toen ik zag hoe de rest achteruit reed in mijn spiegeltjes moest het toch ook nu al behoorlijk hard gaan. Het gekke is echter dat het helemaal niet zo voelt, de elektronische demping zorgt er namelijk voor dat het overhellen van de carrosserie en eventuele rolneigingen tot een minimum beperkt worden. Het enige dat ik wel duidelijk kon voelen was het torderen van de carrosserie, maar dat is volkomen logisch met sportief rijgedrag in een cabrio. Ik ga er vanuit dat de F-Type coupé een stuk stijver is, ik kan niet wachten op die test!

Heel laat remmen
Op weg naar huis had ik helaas niet de mazzel vooraan te staan bij de stoplichten van de N44 naar de A44. Daardoor lag de snelheid lager dan ik had gewild, maar eenmaal op de afrit Leiden-Zuid heb ik plankgas gegeven. En vervolgens heb ik bij een snelheid van 160 km/u heel erg laat geremd omdat ik al had gemerkt dat de remmen ongelofelijk vertragen, en dat niet alleen ze zijn ook nog eens perfect doseerbaar. Daarna maakte ik er een sport van om elke keer zo laat mogelijk te remmen, en soms verbaasde ik mezelf doordat ik nog weer later begon te remmen dan ik voor mogelijk had gehouden. Nou is het in dat opzicht een voordeel dat ik motor rijd, als motorrijder ben ik namelijk gewend om heel erg hard en heel laat te remmen. Wat me direct opviel tijdens dat heel laat en heel hard remmen, is dat deze auto niet ging dweilen over de weg. Bij bijna alle auto’s is dat namelijk wel het geval, en dat heeft te maken met stijfheid van de carrosserie en het percentage onafgeveerd gewicht. De lichtgewicht aluminium carrosserie en het lage onafgeveerde gewicht dragen hier sterk aan bij. Hoe goed een en ander op elkaar afgestemd is merkte ik toen ik net even te hard een afrit nam met een verschrikkelijk slecht stuk asfalt aan het einde. Ondanks het licht dribbelende onderstel bleef de Jaguar F-Type perfect rechtdoor gaan, met veel andere testauto’s was ik hier absoluut in de problemen gekomen. De goede elektronische demping in combinatie met het lage onafgeveerde gewicht, én de grote achterspoiler (120 kg downforce) voorkomen eventuele problemen.

Hoe goed het mechanische differentieel met beperkte slip is met het DSC uit heb ik niet uitgetest. Ik heb al meer dan genoeg boetes en nog veel erger in mijn leven gehad, om dat absoluut niet meer op de openbare weg uit te testen. Wel kan ik melden dat deze Jaguar F-Type een schoolvoorbeeld is van stabiliteit. Zelfs bij extreem sportief stuurgedrag brak-ie niet uit, iets wat me bij andere achterwielaangedreven auto’s op zo’n moment wel is overkomen. Frappant is wel dat de F-Type V8 S is uitgerust met een elektronisch gestuurd actief differentieel. Oh en natuurlijk is ook de uitstekende balans van deze auto in dit geval uitermate belangrijk, ook in dat opzicht hebben de technici van Jaguar een knap staaltje werk verricht. [quote Jaguar.nl] Bij het ontwerp van een geweldige sportauto is het essentieel dat de auto zo licht mogelijk is, dat het gewicht gelijkmatig over de voor- en achterkant wordt verdeeld en dat het zwaartepunt van de auto zo laag mogelijk ligt. Deze configuratie betekent dat de F-Type een natuurlijke balans heeft, en het resultaat is van veel oog voor details bij het ontwerp en de bouw van de carrosserie. De focus op de gewichtsverdeling kent geen compromissen en dat geeft de optimale balans tussen voor- en achterwielen, terwijl onderdelen als de accu, elektronische systemen en zelfs het ruitensproeiervloeistofreservoir achter in de auto zijn geplaatst. [/quote Jaguar.nl]

Leiden->Soest->Hoevelaken->Kesteren->Beuningen->Wijchen->Grave->Veghel
Zaterdag moest ik naar een feestje van vrienden in Veghel, en omdat ik alle tijd van de wereld had ben ik via een grote omweg naar Veghel gereden. Maar ’s ochtends moest er eerst nog even iets anders gebeuren, de fotoshoot voor mij één van de belangrijkste onderdelen van een autotest. Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat andere online automagazines zulke slechte actiefoto’s, en al helemaal geen sfeerfoto’s bij hun testverslagen zetten. Een testverslag met mooie foto’s ga je volgens mij eerder lezen dan een testverslag met baggerfoto’s. En verder zeggen de actiefoto’s heel veel over de wegligging van een testauto. Mijn gevoel zit er namelijk meer dan eens naast als ik wil schrijven dat een testauto behoorlijk overhelt, maar de actiefoto’s uitwijzen daar helemaal niets van klopt. De actiefoto’s zijn goed gelukt en dat is vooral te danken aan de fraaie looks van deze Jaguar F-Type. Op de foto’s is duidelijk te zien dat de carrosserie inderdaad amper overhelt, iets dat ook klopt met mijn gevoel als ik achter het stuur van deze auto zit. Na de fotoshoot ben ik even een bagel gaan eten in Leiden met mijn Renault Twizy. Daarna ben ik in de Jaguar F-Type gestapt en via een hele grote omweg richting Veghel gereden. De rit naar Soest was alleen maar snelweg, maar ook dat kan leuk zijn met mooie snelwegbochten op de route. De op-/afrit naar de A4/N11 had ik mazzel dat ik de buitenbocht naar de oprit vrij was, hard aankomen – laat invoegen op de korte buitenste invoegstrook – heel laat remmen – hard insturen en het gas erop – heerlijk!!! Ook nu voelde ik de carrosserie iets torderen maar het was echt minimaal, oftewel heel normaal voor een sportieve cabrio.

De N11 oprijdend dook er net een auto voor mij, pech dus voor mij maar er kwamen nog genoeg mooie (snelweg)bochten aan. Op de N11 heb ik me even vermaakt met de nodige knopjes, stuurflippers (draaien gelukkig met het stuur mee) enzovoort. De acceleratie van deze Jaguar F-Type S 3.0 V6 380 Supercharged Convertible is heftiger dan ik verwacht had op grond van de papieren cijfers. Je kunt deze Jaguar F-Type in de D-stand rijden en in de M-stand, In de D-stand kun je flipperen maar zal de automaat na verloop van tijd automatisch terugspringen in de D-stand, dan wel kun je daarvoor de rechter stuurflipper even ingetrokken houden. In de D-stand schakelt de 8-traps automaat altijd op als de toerentellernaald in de toerenbegrenzer komt in de M-stand niet. Verder is er nog een knopje waarmee je de actieve omloopkleppen in de uitlaatdemper open kunt zetten, en zoals Jaguar in haar brochure schrijft “de uitlaatgassen directer uit het systeem stromen en er een diep en indrukwekkend geluid ontstaat.” Als je het knopje met het finishvlaggetje (naar je toe) en het sneeuwvlokje (van je af) naar je toetrekt selecteer je de zogenaamde “Dynamic Mode” waarbij de actieve omloopkleppen automatisch opengaan. Wat er dan gebeurt is zo ongelofelijk gaaf en fantastisch, dat is echt WOWSERS!!! Een kickdown verandert het Supercharged V6 3-liter motorblok in een beest dat gromt, blaft, rochelt en tijdens het overschakelen een geluid produceert waar je zeer zwaar aan verslaafd raakt. Wat een auto zeg, ik heb dan ook tijdens de testweek meerdere keren een politie-escorte gehad zonder dat ik daar om vroeg.

Achteruit rijden
Aan het einde van de N11 gekomen gingen de auto’s voor mij gelukkig naar rechts op de oprit naar de A12. De opritbocht is in het begin tweebaans en kun je met een ongelofelijk hoge snelheid doorheen, maar dan moet je wel het gas ingetrapt durven houden in deze blinde bocht. Je kunt namelijk de pech hebben dat je vol aan het accelereren bent en dat je van het twee- naar het éénbaansgedeelte plotseling een sloom fossiel voor je treft. Op de motor is dat een stuk enger dan in deze sportieve cabrio, hard remmen middenin een bocht gaat dan ook een stuk beter met deze sportieve Engelse cabrio. Door het slechte wegdek is het hier altijd weer spannend, maar ook deze keer ging het goed al moest ik hard in de remmen voor een langzame voorganger. Op de A12 heb ik netjes 100 km/u gereden want het benzineverbruik van deze auto is zoiets als die leus van Loesje: “Aan het eind van mijn geld houd ik altijd een stuk maand over”. Gemiddeld scoorde ik steeds ergens tussen de 1:4 en 1:8. Ik las dat andere autojournalisten soms wel tot 1:11 scoorden, maar dat kan alleen maar als je als een ongelofelijk fossiel of een zuinigheidsrit hebt gereden. Bij Soest aangekomen heb ik de cd-rom met foto’s van de Gilera Fuoco 500 i.e. LT in de brievenbus van de bromfietszaak Leertouwer gegooid. Daarna ben ik binnendoor naar de A1 gereden richting Hoevelaken, waar ik door een fout van mij dan wel de NavSat de verkeerde baan nam en over de vangrail heen de afslag Hoevelaken achter mij zag verdwijnen. Ik ben toen maar verder gereden en via de A30 alsnog naar Hoevelaken gereden. Helaas was mijn tandartsvriendin niet thuis en ben ik weer terug gereden naar de A30. Daar heb je een ongelofelijk mooi tweebaans oprit, en hier kon ik pas goed het verschil zien tussen de Jaguar F-Type en de rest van het verkeer. Ik had namelijk de hele tijd het idee dat ik helemaal niet hard door de bochten heen reed. Het amper overhellen van de carrosserie – dankzij de elektronische demping – zorgt ervoor dat je totaal niet het gevoel hebt dat je hard gaat. Maar toen ik de buitenbocht van de tweebaans oprit pakte, en daarna het gaspedaal stevig intrapte leek het wel alsof al het overige verkeer (waaronder een Audi A6 Avant en andere dikke bakken) achteruit reed.

Via een omweg belandde ik uiteindelijk op de weg richting Kesteren, waar ik weer even de snelweg opgereden ben om ’m bij Beuningen weer te verlaten. Dit zou de mooiste route van de dag worden, een heerlijk zonnetje en totaal verlaten wegen vanwege koningsdag. Wat wil een mens nog meer? Af en toe had ik het idee dat ik ergens in het buitenland reed en op vakantie was zo mooi was het uitzicht. En ja dan blijkt deze Jaguar F-Type ineens een heerlijke cruisersauto te zijn. De stilte is ineens bizar onwaarschijnlijk, maar het toont wel de grote klasse van de Jaguar-technici aan. Het grootste compliment dat ik deze auto moet geven is dat ik mij direct vanaf de allereerste seconde zo thuis voelde dat ik het gevoel had “Dit is mijn auto!” en dat is razend knap gedaan van die Engelsen. Maar ik kreeg een nog veel mooier compliment onderweg naar Grave, een oude vrouw van 70-80 jaar op een fiets die mij tegemoet kwam stak haar duim ferm in de lucht. Daarna had ik nog een mooi moment op een provinciale weg met een dubbele doorgetrokken streep. Een motorrijder op een BMW R1200GS met duopassagier haalde mij in over de dubbele doorgetrokken streep, had ik ook gedaan als ik hier op de motor had gereden. Na een paar 100 meter kwam er een rotonde in zicht, en ik besloot heel erg laat te remmen. Ik remde zo laat dat ik weer bijna achter de motorrijder zat, na de rotonde accelereerde ik zelfs in de daarop volgende flauwe bocht met groot gemak naar hem toe. Dit is dé kracht van deze auto, heel laat remmen en daarna hard een bocht uit accelereren. Even later belandde ik op een boerenlandweg met heel veel exact dezelfde strakke verkeersdrempels, maar dankzij de elektronische demping was het voor mij geen straf om hier te rijden. Het was eigenlijk juist een hele leuke testweg, want ik nam iedere verkeersdrempel met een andere snelheid. Maar wat ik ook deed de Jaguar F-Type dempte alle oneffenheden perfect uit, alleen als ik iets te hard over een verkeersdrempel heen reed raakte de kunststof beschermrand even het asfalt. Klonk erger dan het is.

Gespot
Of het nou kwam omdat ik in de ‘Union Jack’-uitvoering reed van de Jaguar F-Type weet ik niet, maar ik werd af en toe helemaal gestoord van al die achterlijke debielen die mij achtervolgden. Ik ben bekend met het fenomeen vliegtuigspotters, die staan ergens langs een start/landingsbaan bij een vliegveld zeer ongevaarlijk te zijn. Zo niet autospotters die mij niet alleen zeer hinderlijk achtervolgden, maar ook ronduit levensgevaarlijke capriolen uithaalden om aan mijn bumper gekleefd te blijven zitten. Je moet toch wel ongelofelijk kansloos, zielig, achterlijk en totaal hersenloos zijn om zeer hinderlijk en gevaarlijk achter iemand aan te gaan rijden. Mensen die duimpjes naar mij opsteken kan ik helemaal inkomen, mensen die naar mij glimlachen ook, maar als ík de meest gekke capriolen uit moet halen om aan zwakzinnige autospotters te ontkomen dan vind ik het niet leuk meer. Wat mij nog het meest verbaasde is dat ik in die 3 dagen zelfs meerdere keren achtervolgd ben door politieauto’s. Ik noemde dat al eerder gekscherend politie-escortes maar na een tijdje heb je ook dat wel gezien. Toen ik Veghel binnen reed was ik blij dat ik een restaurant zag en eindelijk de politieauto achter me kon afschudden. Een beetje slimme politieagent kan trouwens zien of je te hard rijdt, want de uitklapbare achterspoiler komt automatisch omhoog bij hogere snelheden zodat er tot 120 kg downforce wordt gegenereerd. De achterspoiler gaat automatisch omhoog als je 96 km/u of sneller rijdt, en gaat weer naar beneden als je langzamer dan 64 km/u rijdt. Je kunt echter ook met een knopje de achterspoiler omlaag doen bij snelheden beneden de 96 km/u. Ik geloof best dat het werkt – bij heel laat en hard remmen voelt de Jaguar F-Type bv. zeer stabiel aan – maar voor een goede test zou je een paar rondjes over het circuit moeten rijden met een in-/uitgeklapte achterspoiler. Dan kun je bij hoge snelheden in de bochten voelen hoe de achterkant aanvoelt met in-/uitgeklapte achterspoiler.

Het feestje was erg gezellig maar ik ben niet te laat naar huis gegaan, ik had al behoorlijk wat lange dagen achter de rug en wilde die nacht absoluut op tijd thuis zijn. Ik vertrok om 22.30u uit de feestzaak in Zijtaart (ligt vlak naast Veghel), en ben netjes 80 km/u langs de Zuid-Willemsvaart naar de A2 gereden. Daar had ik al een tijdje niet meer ’s avonds gereden, en het viel me dan ook direct op dat het erg donker was op de A2. Ik vind het een prima idee om ’s avonds de lichten uit te doen op een groot deel van de Nederlandse snelwegen. Automobilisten rijden minder snel, houden meer afstand en het rijdt gewoon relaxter alhoewel de meningen daarover verschillen heb ik begrepen. Het viel mij trouwens op dat de Jaguar F-Type met het dak dicht ook bij hoge (180-200 km/u) snelheden erg stil is, duidelijk stiller dan de gemiddelde sportieve cabrio. Uiteraard heb ik zo laat op de avond op de – vanwege Koningsdag – zeer rustige A2 af en toe even de Dynamic Mode* ingeschakeld en plankgas gegeven, en op- en teruggeschakeld met de stuurflippers. Geef je gewoon gas dan valt de acceleratie mee, maar geef je een kickdown dan gaat deze Jaguar F-Type er behoorlijk rap vandoor. Wat dat betreft hebben die Engelsen hun Supercharger-technologie goed voor elkaar. [quote Jaguar.nl] Supercharged motoren – Het vermogen komt van een serie van vier zeer geavanceerde motoren – 3.0 V6 340 PK, 3.0 V6 380 PK, 5.0 V8 495 PK en 5.0 V8 550 PK. Alle motoren hebben een Roots supercharger met ‘Twin Vortex’-systeem die in de ‘V’ van de motor is gemonteerd, zodat de motor zijn compacte afmetingen behoudt. Jaguar is toonaangevend op het gebied van Supercharged induction technology. Deze technologie zorgt voor een lineaire vermogensafgifte en directe beschikbaarheid van een hoog koppel bij alle motortoerentallen, waardoor het gat tussen de vraag van de bestuurder naar vermogen en de reactie van de motor wordt geminimaliseerd. Een watergekoelde intercooler verlaagt de temperatuur van de inlaatlucht voor meer vermogen en efficiëntie, terwijl een innovatief systeem van tegendraaiende balanceergewichten aan de voor- en achterkant voor meer soepelheid en verfijning zorgt. [/quote Jaguar.nl] Mee eens!

*In de Dynamic Mode wordt de software van de auto aangepast om het sportieve karakter van de auto te benadrukken. Dit systeem verscherpt de reactie van de gasklep, verzwaart het stuurgevoel en schakelt sneller en bij hogere motortoerentallen. Als Dynamic Mode is geselecteerd, wordt er niet automatisch doorgeschakeld als de versnellingsbak in de handgeschakelde stand staat. Met het Configurable Dynamics-systeem (zat ook op deze Jaguar F-type S), standaard bij de F-Type R en optioneel bij de F-Type S en F-Type V8 S, kan de bestuurder aangeven welke eigenschappen er moeten worden aangepast als de Dynamic Mode is geselecteerd. Deze optie omvat ook het Dynamic-i-displaysysteem, dat de prestatie-indicatoren, zoals de G-krachtmeter en rondetijd, plus de ingangs-signalen voor gasklep, stuursysteem en remmen, op het 8-inch scherm met touchscreen-bediening kan aangeven.

Oorporno
Ik kan mij niet herinneren dat ik zo ongelofelijk heb gelachen tijdens acceleraties en decelleraties als met deze Jaguar F-Type S 3.0 V6 380 Supercharged Convertible. Eigenlijk is er voor mij maar één geluid dat op gelijke hoogte komt, maar dat is van een motor die ik ooit getest heb. Dat was een Ducati 1100S Monster met open Termignoni’s waarvan ik pas tegen het einde van de test zag dat er aan de binnenkant van de Termignoni-dempers “for race-use only” stond. Toen ik met deze Ducati 1100S Monster vol accelererend tot ver over de 200 km/u door de langste tunnel bij Leidschendam vloog sprong iemand zowat uit de bestuurdersstoel van zijn cabrio toen ik hem passeerde. Het feit dat ik deze Jaguar op gelijke hoogte stel wil wat zeggen, want zondag kwam ik erachter dat er bijkant een compleet orkest in de uitlaatdempers van deze auto zit. En dat orkest kan veel meer melodieën spelen dan ik gedacht had, ha, ha. Wat een totaal bizarre auto is dit daar kan zelfs een Aston Martin niet aan tippen, absoluut niet en ik zal uitleggen waarom! Gewoon in de D-stand rijdend klinkt alles vrij normaal, geef je vervolgens een kickdown dan klinkt het al erg leuk. Ga je vol accelererend met de stuurflippers opschakelen dan hoor je een ongelofelijk mooi geluid tijdens het opschakelen. Zo mooi dat ik het zelfs niet eens bij benadering zou kunnen omschrijven. Zet je vervolgens de klep in de uitlaatdemper(s) open dan wordt het geluid werkelijk oorstrelend mooi, noem het gerust oorporno. Ga je vervolgens van het gas af dan klinken er fantastisch mooie knallen/knalletjes uit de uitlaatpijpen. Maar nou komt het bizarre van het hele verhaal, het klinkt steeds weer anders en het is allemaal even mooi. Die Engelsen hebben een geniaal stukje werk afgeleverd, dit is geen nepperig soundbox-geluid zoals bij de Duitsers maar échte retevette waanzinnig geniale uitlaatgeluiden. Waha wat is dit ongelofelijk waanzinnig gaaf!!!!!!!!! Nou snap ik waarom ik 3 dagen lang bijna constant van die petjes in Seat Leon’s, VW Golfjes etc. aan mijn kont had hangen.

Betaalbaar
Toen ik de prijslijst zag van deze Jaguar F-Type was ik behoorlijk verrast, je hebt er namelijk al een vanaf €92.900,- en dat is niet duur. Daar krijg je een hele fraaie volledig aluminium cabrio voor, die typisch Engels zeer fraai afgewerkt is oftewel interieurporno zoals Bas van Autobeklederij van der Werf het noemt. Bij het plaatsnemen begint het feest al, want met de knopjes bovenin het portier kun je de fraaie leren sportstoel perfect afstellen. Elke mogelijke verstelling zit erop, zelfs de zijwangen zijn met een grappig knopje helemaal strak tegen het lichaam aan te zetten. Zelden heb ik zo perfect in een bestuurdersstoel gegoten gezeten, nou moet ik wel zeggen dat ik bof met mijn lengte/gewicht van 1.83 m/74 kg. Als je behoorlijk corpulent dan wel erg lang bent dan vrees ik dat deze sportstoelen niet lekker zullen zitten. Na een druk op de startknop begint het oorstrelende gezang van de motor, maar er is meer want de audio is al net zo fantastisch. In de F-Type S convertible van €108.400,- zit een Meridian Sound System met een vermogen van 380 W en 12 kanalen die een werkelijk superieure geluidskwaliteit produceert die je tegemoet knallen vanuit 10 luidsprekers + 2 subwoofers. Het zal jullie dus niet verwonderen dat zelfs het uitlaatgeluid af en toe moeite had om boven het knalharde geluid van de muziek uit te stijgen. HEERLIJK! Wat ik erg grappig vind is dat ik nu pas helemaal aan het einde van het testverslag aanbeland besef dat ik niets heb geschreven over het stuurgevoel. Eigenlijk heb ik daar helemaal geen moment over nagedacht als ik eerlijk ben. Het sturen gaat zo onopvallend goed en lekker dat ik er ook echt niet over nagedacht heb. Oh en voor ik het vergeet, er passen van de Samsonite kofferset 2×33-liter koffers + 3×13-liter beautycases in de kofferbak. En last but not least wil ik nog even melden dat ik in amper 3 dagen tijd er ruim €300,- aan benzine heb verstookt.

Specificaties

Jaargang

2014

Carrosserie

Cabriolet

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

3 deuren

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

6

Acceleratie (0-100/sec)

4,9 seconden

Topsnelheid

275km/u

Vermogen

280(380)/6.500 kW (pk)/rpm

Koppel

460/3.500-5.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

3.0/2.995 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Supercharger + watergekoelde intercooler

Aandrijving

Achterwielaandrijving

Differentieel

Mechanisch differentieel met beperkte slip

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

10,7 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

12,8 liter/100 km

Snelweg

7,0 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

9,1 liter/100 km

C02 uitstoot

213 gram/km

Energielabel

E

Afmetingen

Lengte

4.470 mm

Breedte

2.042 mm

Hoogte

1.308 mm

Wielbasis

2.622 mm

Spoorbreedte voor

1.597 mm

Spoorbreedte achter

1.649 mm

Massa leeg

1.614 kg

Max. toelaatbare massa

2.025 kg

Laadvermogen

411 kg

inhoud bagageruimte

196,2 liter

Bandenmaat

V/A-245/40-ZR19-275/35-ZR19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand