Peugeot RCZ R 1.6 THP 270 Pk 2014 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Peugeot Nederland NV



Niet ongelofelijk goed! (grapjé)
Mietje! En dan heb ik het niet over de Peugeot RCZ R maar over de testrijder, want vlak na het ophalen en de fotoshoot wilde ik iets gaan schrijven. Het is maar goed dat ik dat niet opgeschreven heb, want toen ik ’s avonds ECHT gas heb gegeven… Toen riep ik in gedachten inderdaad even heel hard “Mietje!” tegen mezelf. Het is lang geleden dat ik in een snelle auto met voorwielaandrijving en een mechanisch sperdif heb gereden. In zo’n auto moet je de grens opzoeken en dan daar nog eens heel ver overheen gaan, want pas dan – ja echt! – begint zo’n auto met een mechanisch sperdif leuk te worden. Wat moet ik nu nog schrijven denken jullie dan natuurlijk, nou na de fotoshoot zag ik dingen op de actiefoto’s waar ik wel wat mee kan. Maar man, man wat een auto, ha, ha, heerlijk!!! Omdat ik vrijdagochtend een afspraak had met een twee journalisten van een tv-omroep ben ik redelijk vroeg op de motor gestapt. Dit keer kwam ik voor de verandering eens geen gestoorde Audi-/BMW-/Mercedes-rijders tegen, het was een heerlijk droge doodgewone motorrit naar de Peugeot-importeur. Het enige waar ik me kapot aan ergerde is de afslag naar de Arena vanaf de A2. Dan sta je daar dus vooraan (jeetje wat ben ik op dat moment blij dat ik motor rijd) bij een rood stoplicht te wachten terwijl er niets gebeurt. Iedereen staat stil behalve die ene fietser die uren de tijd krijgt om over te steken. Dan vind ik het dus helemaal niet gek dat er zo’n achterlijk lange file staat vanaf de snelweg, en ja dan is de spits dus al ruim voorbij.

Op weg naar de wolkenkrabber (Nederlandse formaat) van de Deutsche Bank besloot ik niet naar de ingang te rijden, maar eerst mijn motor in de parkeergarage te zetten. Dat is makkelijker want dan kon ik daarna meteen wegrijden met de Peugeot RCZ R. Na vertrek merkte ik in de U-bocht richting de snelweg direct dat er een mechanisch sperdif tussen de voorwielen zit. Alles voelde meteen goed, de koppeling, het schakelen, het stuurgevoel (licht maar direct), de ongelofelijk mooie en fantastisch zittende alcantara kuipstoelen, de RCZ R van Peugeot is niet alleen een mooie maar ook goede auto. De gewone Peugeot RCZ 1.6 THP 200 Pk staat nog steeds op nummer 1 in mijn top 10 van beste auto’s ooit. De oprit naar de A2 ging ook lekker en het was mij meteen duidelijk dat deze RCZ R perfect gekozen versnellingsbakverhoudingen heeft, want de acceleratie is uitmuntend in elke versnelling. Zoiets voel je meteen nog voordat een auto opgewarmd is, hoger in toeren zal het dus alleen nog maar heftiger zijn. De oprit naar de A9 had ik helaas niet vrij dus die ging aan mijn neus voorbij. De korte haakse oprit naar de A4 had ik voor de verandering wel vrij, en omdat de motor reeds opgewarmd was kon ik het gaspedaal wat dieper intrappen. Het leek wel of de auto’s die net nog vlak achter me reden ineens heel hard achteruit reden.

Rotondecircus
Omdat ik om 12.00u een afspraak had met die twee tv-journalisten besloot ik eerst te gaan zwemmen, dan had ik dat maar gehad. Op de A4 rijdend had ik er bij Roelofarendsveen af kunnen gaan, maar ik besloot toch te kiezen voor Hoogmade/Leiderdorp. Even een rondje rotondecircus en dan de A4 weer op en er bij Zoeterwoude-dorp weer af. Ik heb meteen het ESP maar uitgezet omdat ik een ESP in combinatie met een Torsen-dif nogal onzinnig vind. Voordat ik aan mijn rondje begon moest ik even terugdenken aan de fenomenale Renault Mégane RS Cup, ook zo’n auto met een mechanisch sperdif die ik in eerste instantie totaal heb onderschat. ik vloog de eerste rotonde op en af, dat ging best lekker alhoewel ik hét gevoel miste. En met hét gevoel bedoel ik dat ik in het stuur duidelijk kan voelen dat het Torsen-dif in werking treedt. De volgende rotonde vloog ik ook op en af met vol doorspinnende voorbanden, maar de rotonde daarna hield ik even gas in omdat er en dikke laag modder op het asfalt lag. Na een 360-graden draai gleed ik van de binnenring naar de buitenring, dat voelde wel even heftig aan maar nog steeds miste ik het gevoel. Vreemd, deed ik iets fout? Ik besloot de A4 weer op te rijden en eerst maar even te gaan zwemmen. Ik had het gevoel dat deze Peugeot RCZ R totaal niet beantwoordde aan wat ik gehoopt had op grond van de specs.

Na mijn 1,5 km zwemmen ben ik naar huis gereden voor het gesprek met die tv-journalisten. Dat duurde iets langer dan gepland en om 14.15u reed ik naar mijn zwager voor de fotoshoot van de Peugeot RCZ R in Noordwijkerhout. Al tijdens de fotoshoot zag ik bij het uitvergroten van de actiefoto’s op het display dat het binnenste achterwiel regelmatig los kwam van het asfalt (achteraf volkomen logisch vanwege de torsie-as achter). Mh daar word ik nou ook niet echt blij van, want met 3 wielen op het asfalt heb je 25 procent minder grip dan met 4 wielen. De foto’s waren mooi geworden dat stond buiten kijf, maar mijn gevoel schreeuwde “Ik snap er helemaal niets van!” want zo slecht kan deze auto toch niet zijn??? Na het avondeten wilde ik nog een stukje gaan wandelen in het singelpark van Leiden. Toen ik naar de auto liep zag ik een hele donkere lucht in de verte aankomen drijven. Ik besloot om toch maar even niet te gaan wandelen en naar het Space BusinessPark te rijden voor een rondje pret, want dat rondje wandelen zou geheid op een nat pak uitdraaien. Ik had er een hard hoofd in maar goed nu zou ik dan écht serieus gas gaan geven alsof mijn leven er vanaf hing. Ik verliet de N206 bij industrieterrein Klei-Oost, maar helaas had ik de afrit niet vrij. Aan de andere kant van de N206 zou het dan moeten gaan gebeuren, is deze Peugeot RCZ R zo ongelofelijk goed als ze zeggen dat hij is of valt hij door de mand.

Hét gevoel
Ik reed de rotonde op aan de westkant van de N206, en meteen daarna vloog ik er plankgas vanaf. Daarna vloog ik rechtsaf de flauwe linkerbocht in, en daarna de vrachtwagenparkeerplaats op en er gelukkig ook weer heelhuids af. Haaks rechtsaf, haaks linksaf, over de verkeersdrempel heen, haaks rechtsaf, heel hard over twee verkeersdrempels heen, ik kwam zelfs even helemaal los, daarna de rotonde naast de ESTEC op en af en ineens, zomaar ineens was daar hét gevoel! YES, hier was ik naar op zoek het magische gevoel van een auto die zich als een wild beest gedraagt maar uiteindelijk toch doet wat ik graag wil. Deze auto is inderdaad niet ongelofelijk goed (dat hebben de Peugeot-technici expres gedaan) maar vooral héél erg spannend, want deze Peugeot RCZ R vergt in het absolute grensbereik niet alleen behoorlijk wat lef maar vooral ook stuurmanskunst van de berijder. Door de af en toe heftige ‘torque steer’, de behoorlijk snelle acceleratie en het liftende binnenste achterwiel is deze Peugeot RCZ R een wild beest. Na dit enerverende ongelofelijk leuke rondje besloot ik nog een rondje te rijden, want ik had de smaak zomaar ineens te pakken. De tweede keer ging het nog harder en ik vroeg me hardop af of ik wel goed bij mijn hoofd was, maar ja ga dat maar eens aan een adrenaline-junkie uitleggen. Deze auto is namelijk zwaar verslavend leuk omdat-ie me af en toe verschrikkelijk verraste met rare strapatsen. Die strapatsen waren uiteraard mijn eigen schuld omdat ik zwaar over de grens aan het rijden was, want ja dan vraag je er gewoon om maar ik kon het gewoon niet laten. Natuurlijk zitten er risico’s aan deze manier van rijden, maar die neem je als testrijder voor lief. Ik moet wel als ik écht wil weten wat een auto kan, of beter gezegd hoe goed een auto écht is.

Ik schakelde terug naar de tweede versnelling en hoekte de Peugeot RCZ R hard rechtsaf de vrachtwagenparkeerplaats op, waarna ik plankgas in een halve cirkel over de vrachtwagenparkeerplaats vloog om er aan het einde weer net zo hard rechtsaf af te vliegen. Meteen daarna knalde ik weer hard naar links in twee, vol accelererend naar drie over de lage verkeersdrempel heen. Door de hoge snelheid kwam ik heel even met vier wielen los en landde vrij heftig omdat ik vol door accelereerde. Waha wat is dit ongelofelijk lekker! Daarna sloeg ik weer rechtsaf maar dit keer nam ik de bocht wat vloeiender in plaats van haaks, waardoor ik vol accelererend heel mooi door de bocht heen kon knallen. Ondertussen gebeurde er van alles, ‘torque steer’, een bijna uitbrekende achterkant, vol doorspinnende voorwielen die in toom werden gehouden door het Torsen-dif. Na nog een rondje vond ik het genoeg en ben weer naar huis gereden, uiteraard via de noordelijke oprit naar de N206 want daar kun je serieus snelheid maken. Voluit in de derde versnelling accelererend (en ook dan voelt deze Peugeot RCZ R nog steeds krachtig aan!) vloog ik aan het einde van de oprit de N206 op. Vloog en niet gleed zoals me hier regelmatig overkomt met andere hot hatches, het is niet onder woorden te brengen hoe dat voelt. Zaterdagavond heb ik diezelfde oprit nog een keer loeihard opgereden, maar ook nu weer zou ik nog steeds niet weten hoe ik dat onder woorden zou moeten brengen. Daarna ben ik er nog even de afrit bij ’t Heen genomen en meteen weer omgedraaid, en dan blijkt maar weer wat een beest deze auto is. Ik gaf iets teveel gas in de tweede versnelling waarna de achterkant vervaarlijk uitbrak, ik kon de Peugeot RCZ R maar net aan op de weg houden. Meteen daarna trapte ik het gas weer in en vloog op een fantastische manier door de bocht richting de N206. Nou ja door de bocht, het was bijna uit de bocht want de Peugeot RCZ R brak even heel zwaar uit middenin de bocht, maar de kwaliteit van deze auto is dan weer dat-ie zich makkelijk laat corrigeren.

C-Label/145 g CO2
Peugeot zegt in één van haar persberichten: “Ongekend krachtig en efficiënt – Met zijn 270 Pk/199 kW is de RCZ R het krachtigste seriemodel uit de geschiedenis van het merk. Toch wil Peugeot, als milieubewuste fabrikant, zijn toonaangevende positie op het gebied van CO2-uitstoot niet opgeven. Met de RCZ R bewijst het merk zichzelf eens te meer met een CO2-uitstoot van slechts 145 g/km, lager dan alle andere sportcoupés.” En in de brochure las ik dat het laagste verbruik dat daar bijhoort 5,1 liter/100 km is oftewel 1:19,6. Dat schreeuwt dus om een zuinigheidsrit en die heb ik dan ook gemaakt zaterdagochtend. Zou ik met een 270 Pk sportcoupé zo’n laag verbruik kunnen halen? Beter zelfs, zou ik een nòg lager verbruik kunnen scoren met mijn zuinigheidsrit? Ik reed op mijn dooie akkertje naar ’t Heen, de eerste verbruiksmeting had geen zin want de tank zat niet vol toen ik ’m meekreeg, en het getal op de tripmeter klopte niet met het kleine beetje benzine dat al uit de tank was. Tijdens het vol gooien van de benzinetank regende het zachtjes en omdat de benzinedop rechtop zit had er water in de benzinetank kunnen komen als het op dat moment gestort had van de regen. Ik kon ondanks de grote drukte op dat moment – Appie Heijn naast de onbemande benzinepomp terwijl heel Katwijk aan Zee boodschappen doet – toch zonder te remmen de rotonde op- en afrijden en verder de oprit van de N206 op. Gelukkig heeft deze Peugeot RCZ R een cruise control en die ging er dan ook meteen op.

Geen idee of het nou komt omdat ik in een snelle auto reed, maar iedereen hield netjes afstand op de N206. Grappig! Vlak na de eerste bocht van de N206 bij De Zilk ging het bijna mis vlak voor mijn neus. Vlak voor de bocht zag ik een VW-busje achter een klein truttenschuddertje plakken. Na de beruchte bocht belandde er niemand in de sloot maar vond er wel bijna een aanrijding plaats. Het VW-busje haalde Toyota Yaris met daarin twee zeer oude vrouwen in terwijl er net een lange rij tegemoetkomend verkeer aankwam. Op het moment dat het VW-busje inhaalden zag ik hem even twijfelen en daardoor ging het bijna mis. In de eerstvolgende linkerbocht kwam ik achter de dames te rijden, ze reden 40 km/u en gaven richting aan naar links terwijl dat daar helemaal niet hoeft. Gelukkig hadden ze zelf ook wel door dat ze niet goed bezig waren en reden ze een parkeerplaats op. In Vogelenzang merkte ik dat ik pas bij 40 km/u in de 4de versnelling op de cruise control kon rijden. Officieel mag je daar maar 30 km/u maar dan rijdt iedereen bijna bij je naar binnen, 40 km/u is wat dat betreft ook prima. Soms………

De bomenweg ging heerlijk, 60 km/u in z’n 6 op de cruise control. Het afremmen op de motor gaat uitstekend met deze Peugeot RCZ R, we moet ik vaak een versnelling lager terugschakelen dan ik had verwacht maar dat zij zo. De 6-versnellingsbak schakelt heerlijk, ik deel de kritiek (bullshit!) van hakerigheid die ik hier en daar las dan ook absoluut niet! Het eerste spannende moment kwam eraan, de T-splitsing van de Leeuwerikenlaan met de Zandvoorterweg. Ik zag vanuit de verte al veel auto’s van links en rechts komen, dit gaat niet goed komen dacht ik dan ook. Maar zie daar doordat ik behoorlijk vaart geminderd had kon ik net achter de laatste auto van links langs schieten om linksaf te slaan, én was ik net op tijd voor het verkeer dat van rechts kwam. Ik heb toen even uitgeprobeerd of ik ook 50 km/u in 6 kon rijden, en dat lukte zowaar alhoewel 50 km/u in 5 fijner rijdt. En ja het bleef maar goed gaan nog steeds 0 keer remmen dus ondanks de drukte en de stoplichten. Want ik had tot nu toe ook alle stoplichten mee, alhoewel ik bij eentje bijna moest remmen maar gelukkig sprong die net op tijd op groen.

Ik wierp maar eens een blik op de benzinemeter, die liep al iets terug en ik was dan ook bang dat dit geen goed teken was. Op weg naar Circuitpark Zandvoort werd het nog even lastig, vanwege een evenement was het namelijk behoorlijk druk. En toen kreeg ik ook nog te maken met een twijfelende Volvo-rijder twee auto’s voor mij. Ga dan even lekker aan de kant staan maar hou het verkeer niet op alsjeblieft! Gelukkig liep ook dit weer goed af maar ik schrik me te pletter ter hoogte van het circuit. Daar stonden verkeersregelaars maar ok hier had ik weer alle geluk van de wereld dat ik niet hoefde te stoppen (en nou terug nog). De boulevard ging lekker maar ook hier weer een slome truttenschudder die niet wist wat-ie wilde. Ik heb maar ruim afstand gehouden, want voor je het weet moet je in de remmen. Maar ook dit liep weer goed af net als de duinenweg op en neer, gelukkig ook geen herten dit keer (zie Peugeot 308 1.6 e-HDi Allure). De terugweg ging lekker, ik mocht weer doorrijden bij de verkeersregelaars, maar op de Zandvoorterlaan sloeg een auto plotseling rechtsaf zonder richting aan te geven. Het is dat ik goed op zat te letten, snel naar 3->2->1 kon terugschakelen, anders was ik de Sjaak geweest. Maar het bleef goed gaan tot aan Katwijk aan Zee en zelfs de afrit bij ’t Heen ging ondanks de grote drukte ook weer goed. Eindelijk weer eens een 0 keer remmen dus, en jawel een verbruik van maar liefst 1:20,53 wat dus beter is dan Peugeot opgeeft. Erg knap van Peugeot dat ze een auto met zoveel Pk’s zò zuinig hebben weten te maken, een bewijs dat het dus wel degelijk kan!

Het regent, het regent, de pannetjes worden nat…
Direct na de zuinigheidsrit ben ik voor de verandering eens een bagel gaan halen met een testauto. Het was slecht weer dus dan zijn die parkeerwachters vast en zeker nergens te bekennen leek mij zo. En inderdaad kon ik even snel Better Bagels in- en uithollen zonder parkeerboete, en dat terwijl ik ook nog eens op een plek waar dat helemaal (net) niet mocht. Terug naar huis heb ik nog even gelachen, want in de regen is deze Peugeot RCZ R een ongelofelijk mooi stuk beestachtig goed speelgoed. De voorwielen laten doorspinnen is een eitje, maar het precies op of net over de grens rijden is een ander verhaal. Geef iets teveel gas en de Peugeot RCZ R zal vervaarlijk uitbreken, en dan is het aan de bestuurder om ’m weer in het rechte spoor te krijgen. Dat gaat of komt eigenlijk altijd wel goed, maar net op en over de grens rijden is een ander verhaal. Op de ‘levensgevaarlijke’ Plesmanlaan in Leiden waar onze Prins Pils (tegenwoordig Koning Pils) ooit met zijn dronken kop (=publiek geheim) in zijn Ford Sierra ondersteboven in een sloot belandde had ik een leuk moment. Op de kruising met het Science Park ligt een hele flauwe S-bocht, en net in het laatste stuk van de S gaf ik op een lege weg plankgas. De Peugeot RCZ R gleed met vol doorspinnende voorwielen van links-naar rechts-naar links- naar rechts over het asfalt heen. Ik reed midden op de witte streep zodat ik alle ruimte had om naar links en rechts uit te breken, wat een ongelofelijk lekker gevoel was dat zeg. Nog leuker vond ik het om de wielen door te laten spinnen in een bocht, maar dan net zoveel gas te geven dat het Torsen-dif het precies aan kon.

Ik snap werkelijk niet wat Nederlandse automobilisten (en ook veel autojournalisten) zo erg vinden aan regen. Neem vrijdag 9/5/2014 toen ik de Peugeot RCZ R heb opgehaald regende het ’s avonds hard, en was het dan ook meteen weer raak. [quote Nos.nl] Tegen 18.00 uur telde de ANWB honderd files met een totale lengte van meer dan 400 kilometer. Het was de drukste avondspits van dit jaar. Dat het zo druk was, had te maken met de regen. Maar op sommige plaatsen gebeurden ook ongelukken die tot lange opstoppingen leidden. [/quote Nos.nl] Die ongelukken ontstaan vooral omdat veel automobilisten plotseling op de rem gaan staan als gevolg van plotseling verminderd zicht in een felle regenbui. Naar mijn mening is het verminderde zicht door die regenbui níet de oorzaak maar het géén afstand houden. In de regen moet je sowieso al veel meer afstand houden, dus als het zicht dan sterk verminderd en er automobilisten plotseling gaan remmen is er helemaal niets aan de hand. Als iemand in de (stromende) regen te dicht achter mij rijdt trap ik net zo vaak op mijn rem totdat hij/zij eindelijk afstand houdt. Vergis je namelijk niet in de klap die je hoofd en nek krijgen als je van achteren aangereden wordt. Die klap kan heel hard zijn én is dat vaak ook, dat komt omdat de overgrote meerderheid van de automobilisten zijn stoel en hoofdsteun verkeerd afgesteld heeft staan.

De kolder in de kop
Zaterdagavond was de hemel zomaar ineens strakblauw en scheen de zon uitbundig na een verschrikkelijke regendag. Zo’n moment kan en mag ik niet laten lopen dacht ik, ja toch niet dan? Wat ik toen gedaan heb doe ik zeer zelden, eigenlijk is dit ook totaal niet goed te praten. Maar ja soms heb je gewoon ‘den kolder in den kop’, vraag dat maar eens aan motorrijders die weten precies wat ik bedoel. Dan gaat het verschrikkelijk los en dat heb ik dan ook gedaan. Sorry maar deze alinea censureer ik dan ook even: @%$#^&**&^ etc.

Hightech!
Het lekkerste aan deze auto is het fenomenaal fijn rond draaiende 1.6-liter viercilinder motorblok. En wie denkt dat ze het standaard 1.6 THP motorblok iets meer gekieteld hebben heeft het helemaal mis. Dit motorblok is regelrechte hightech, en een 300+ Pk tuning moet dan ook geen enkel probleem zijn. Lees even mee wat er allemaal zo speciaal is aan dit motorblokje. Sorry dat ik in het Engels laat staan maar ik mag er toch vanuit gaan dat dit voor niemand een probleem zal zijn.

[quote peugeot-media.com]
The Twin Scroll turbo has been developed specifically to benefit from dimensions which are ideal for this application and this level of performance. Combined with a steel exhaust manifold of innovative structure inspired by racing, it permits the operating temperatures to be kept higher. The new pistons, providing a compression ratio of 9.2, developed with Mahle Motorsport, are of a forged structure and use a grade of aluminium used in Formula 1, and cooled by 2 jets. The conn rods have also been modified to withstand use at high engine speeds. Their big end shells with polymer coating can withstand the highest cylinder pressures. Patented and presented in 2011 by Mahle, they are applied in production as a world first on the RCZ R.
[/quote peugeot-media.com]

Als je dit leest word je toch wel even stil, dit is hele andere koek dan de viercilinders van noem welk sportief automerk dan ook. This is serious shit! Tijdens het rijden kon ik ook voelen dat dit een hightech motorblok is, het motorblok draait fantastisch mooi rond en reageert snel en krachtig op elke gaspedaalbeweging. Ik ben benieuwd hoeveel veilige Pk’s een goede tuner nog aan die 270 Pk toe kan voegen. Volgens mij moet het geen enkel probleem zijn om een hier een veilige 300+ Pk aan vermogen uit te halen. Aangezien ik dinsdag 13/5/2014 toch naar Rica Engineering zou gaan ben ik benieuwd wat zij hiervan zeggen. Ik las trouwens ergens op het internet dat voor de ontwikkeling van deze Peugeot RCZ R nauw samengewerkt is met de WRC-afdeling van Citroën. Oh ja en wat te denken van de nieuwe op stapel staande Peugeot 308 R, geen GTi dus maar een R met dit 1.6 THP 270 Pk motorblok.

Alleskunner
Maandagochtend stapte ik in de Peugeot RCZ R voor een zeer doodgewoon ritje naar werk. Tijdens mijn zuinigheidsrit had ik al gemerkt dat je ook verschrikkelijk doodgewoon normaal kunt rijden met deze auto. En het mooie is dat dit rijgedrag ook nog eens wordt beloond met een heel mooi verbruik van rond de 1:20. Na vertrek ben ik toch weer even op het schakelen gaan letten, en ik heb wel een vermoeden waarom sommigen dit hakerig schakelen noemen. Ik noem het veel liever schakelen met gevoel, en om heel eerlijk te zijn heb ik dat bij een dergelijk sportieve auto liever dan een boterbak. Ieder zijn meug maar ik vind deze 6-bak heerlijk schakelen. Rustig rijdend, en af en toe even gas bij gevend in een mooie bocht, reed ik naar werk. Af en toe had ik zelfs zoiets van is de motor niet uitgevallen, zo stil kan deze motor dus zijn. Wat ook leuk is dat bij een bepaald toerental – 1.400 toeren dus rustig rijdend – de uitlaatdemper een mooie donkere brom produceert. Binnenin de auto merk je net genoeg van het uitlaatgeluid, het wordt dus nooit hinderlijk en ik kan me daar wel in vinden. Een te heftig uitlaatgeluid gaat op de lange duur alleen maar vervelen. De eerste keer dat ik het Torsen-dif in werking voelde treden was in de flauwe rechterbocht naar de Willem de Zwijgerlaan. Ik wilde het stoplicht halen en gaf even stevig gas in middenin de bocht, iets teveel want de voorkant gleed even heel snel opzij. Daarna ben ik weer rustig verder gereden richting de LOI, en verder de polder naast Leiderdorp in. Ik had gehoopt nog even de koeienrotonde mee te kunnen nemen, maar de auto voor mij reed zo langzaam en nam de binnenring zodat ik maar snel over de buitenring ben geknald met een korte gasstoot.

Daarna was het alleen nog even de mooie haakse bocht bij de Mc Donald’s, en ook die ging lekker strak en hopla ik was op werk. Uit werk vandaan was het te druk om leuk naar huis te rijden, niet over rotonderanden heen vliegen dus, geen snelle rotonde rondjes, helaas pindakaas. Dus maar weer lekker rustig en oersaai naar huis en daarna naar de fitness gereden. Toen ik het fitnesscentrum uit liep begon de zon ineens uitbundig te schijnen, en dus dacht ik: “Kom laat ik alvast even de benzinetank vol gooien in ’t Heen, leuk voor een tussenstand van het verbruik en terug even naar huis knallen.” Naar ’t Heen toe heb ik me netjes gedragen, maar op de terugweg heb ik me even uitgeleefd. Ik wilde nu eindelijk eens perfect door de oprit in ’t Heen knallen (uiteraard met het ESP uit), want met deze auto is het net als met de Peugeot 208 GTi. Trap het gaspedaal te diep in en je krijgt een onhandelbaar beest, trap het gaspedaal precies goed in en je krijgt een glimlach voor tien. Ik reed in de tweede versnelling op de bocht af en gaf net voor de apex stevig gas, en zodra de auto bijna begon uit te breken na ik een pietsie gas terug en de bocht uit accelererend trapte ik het gaspedaal op de bodem. Kolere wat is dat ongelofelijk gaaf met deze auto, maar ik moet er wel eerlijk bijzeggen dat dit geen auto is voor beginners. Daarna had ik het stoplicht op de kruising met het voormalig MarineVliegkamp Valkenburg groen en leeg. Precies middenin de bocht gaf ik stevig gas in de 2de versnelling, en dan word je echt een soort van afgeschoten. Daarna knalde ik perfect de rotonde over, gaf meteen weer stevig gas richting de S-bocht. En net voor de S-bocht gaf ik plankgas door de S-bocht heen, de auto trok van links naar rechts en ik voelde dat het Torsen-dif stevig aan de bak moest. HEERLIJK!

Tussenstand halverwege de testweek
Dit is net als de Peugeot 208 GTi een ongelofelijk leuke speelauto die juist net NIET perfect is gemaakt door de Peugeot-technici!!! Vandaar ook dat ik de titel snel heb veranderd na twee dagen, want ook nu weer beging ik net als bij de Peugeot 208 GTi de fout de auto volledig verkeerd te beoordelen. Natuurlijk hadden de Peugeot-technici voor sportievere en dus betere vering/demping en/of onafhankelijke wielophanging achter kunnen kiezen, maar dan was de fun-factor die er nu wel in grote mate is verdwenen. Toch zou ik er absoluut geen bezwaar tegen hebben als Peugeot een gelimiteerde serie uit zou brengen met een sportieve Eibach verenset, onafhankelijke wielophanging achter én een 4×4-systeem (Peugeot’s eigen HYbrid4). En uiteraard een 1.6 THP motorblok met 300+ Pk onder de motorkap. Als ik nog terugdenk aan de waanzinnig goede wegligging van de Peugeot 3008 HYbrid4, dat zou wat zijn en bovendien zou Peugeot de CO2-uitstoot daarmee nog verder omlaag kunnen brengen. Ik zeg: “DOEN!”

Wateringen
Dat klinkt bijna als het ‘Water in’ alhoewel ik dat wel eerst heb gedaan voorafgaand aan mijn rit naar Wateringen. Kolere wat was het water van het buitenzwembad koud zeg na al die regendagen, dan ben je meteen wakker kan ik je verzekeren! Mijn rit naar Wateringen liep via Waddinxveen omdat ik nou eindelijk eens bij Mazda Nederland langs wilde gaan om een afspraak te maken. De rit was oersaai want ja ochtendspits en lol gaan nou eenmaal niet samen. Vlakbij het industrieterrein aanbeland dacht ik heel even dat de NavSat volledig de weg kwijt was, maar uiteindelijk bleek het toch te kloppen. Afijn een ongeveer-afspraak (ik zou hem nog mailen voor een afspraak eind mei) gemaakt en weer in de auto gesprongen richting Wateringen. En gelukkig was de spits toen wel voorbij en kon ik me opmaken voor een leuk stukkie snelwegbochten scheuren. De fly-over op het Prins Clausplein richting Wateringen is zo’n mooie snelwegbocht waar ik zelden vanaf deze kant door heen rijd. Ik had de snelwegbocht helemaal vrij en kon dus mooi geleidelijk het gas erop zetten ruim voor de bocht. Ik was benieuwd hoe hard het zou gaan en tot mijn verbazing zat ik middenin de bocht op 160+ km/u, maar het had nog harder gekund voelde ik. Het onderstel gedroeg zich mooi neutraal en de vering/demping filterde de verzakkingen tussen de fly-over delen perfect weg. Hier verraste de Peugeot RCZ R mij toch wel weer, ik had verwacht dat-ie hier meer moeite mee zou hebben vanwege de starre achteras.

Aangekomen in Wateringen ben ik direct naar Rica Engineering gereden, waar de Peugeot RCZ R even de bank op mocht voor een vermogensmeting. De eerste run kwam uit op iets van 261,5 Pk aan de krukas (zie foto), maar toen het blok eenmaal goed heet was volgde een tweede run. Die 2de run werd bovendien in de 4de versnelling gedaan, omdat er slip was opgetreden tijdens de 1ste run in de 3de versnelling. In de 2de run kwam het motorvermogen uit op 269,7 Pk wat vrijwel exact het door Peugeot opgegeven vermogen is. Uiteraard heb ik nog even een rondje gereden met Roel jr, gewoon om even te kijken wat hij van het motorblok vindt. Hij vond het motorblok mooi geleidelijk oppakken, en dat is best knap voor een hoog getuned 1.6-liter motorblok. De twin-scroll turbo komt er overigens wel duidelijk voelbaar in rond de 2.500-3.000 toeren (heel goed te zien aan de koppelkromme in de vermogensgrafiek), maar het voelt nooit zenuwachtig aan en juist dat is knap gedaan van de Peugeot-ingenieurs. Komt de turbo er eenmaal in dan begint het blok er heel hard aan te sleuren tot aan de toerenbegrenzer. Dat betekent dus snel opschakelen en ook daar klopt alles als een bus! in elke volgende versnelling trekt de Peugeot RCZ R weer net zo hard door, en dat blijft maar doorgaan en doorgaan. Bij deze wil ik Rica Engineering hartelijk danken voor de vermogensmeting van de Peugeot RCZ R.

Wat moet ik hier toch mee?
Vanavond – woensdagavond 14/5/14 – zat ik een YouTube-filmpje te kijken met de titel “Waarom zijn drugs zo verslavend?” en dat heeft (voor mij althans) alles te maken met een auto zoals deze Peugeot RCZ R. De drugs uit het filmpje – alcohol/cannabis/cocaïne/morfine/nicotine – heb ik persoonlijk helemaal niets mee. Alcohol drink ik zelden, ik drink af en toe speciaal biertje puur voor de lekker maar ik ben nog helemaal nooit van mijn leven dronken geweest, NOOIT! Cannabis heb ik nog nooit gebruikt, blowen vind ik zo’n ontzettend domme en totaal zinloze bezigheid. Cocaïne, tja de drug van advocaten, politici, designers, reclamemensen, popsterren, topsporters en noem ze allemaal maar op. Geen behoefte aan en heb ik dus nog nooit gebruikt. Morfine kom ik dagelijks tegen in mijn werk op de IVF-kliniek, en heb ik ook toegediend gekregen maar niet omdat ik er zelf om vroeg. Na een zwaar motorongeluk waarbij ik o.a. mijn rug brak moesten ze het mij wel toedienen tegen de absoluut niet te harden pijn. Behalve pijnverlichting en grappige hallucinaties vond ik er verder niet zoveel aan. En de verslaving aan nicotine is meer dan 25 jaar geleden, dus daar weet ik niets meer van. Eigenlijk is er maar één ding waar ik wel al heel lang verslaafd aan ben en dat is motorrijden. Als je een adrenaline-junkie bent zoals ik – en veel van mijn motorvrienden ook – dan zoek je die grens (=plat en hard door de bocht, steppie/knietje aan het asfalt) steeds weer op gewoon omdat het een ongelofelijk lekker gevoel in je lijf geeft. En dat het dan wel eens mis gaat is niet anders, zij het dat het dan wel 9 van de 10 keer de schuld is van een automobilist.

Deze Peugeot RCZ R geeft mij exact hetzelfde lekkere gevoel als plat en hard met mijn motor door de bocht gaan. Door het Torsen-dif kun je zo ongelofelijk hard een bocht uit knallen met deze Peugeot RCZ R, dat is – vind ik – nog verslavender dan alle bovenstaande drugs bij elkaar. Na Rica Engineering ben ik nog een stukje gaan rijden met Henk (degene die mij voorgesteld had een Roel van Rica Engineering) en tijdens dat ritje had ik één magisch moment. Ik reed op een rotonde en Henk dacht dat ik ’m half zou nemen, maar dat deed ik dus niet. In plaats daarvan nam ik de rotonde driekwart en spoot werkelijk loeihard in de 2de versnelling met de wielen nog volledig dwars op de carrosserie de rotonde af. Het ging allemaal zo ongelofelijk snel dat Henk daarna zie dat hij even helemaal gedesoriënteerd was. En om heel eerlijk te zijn zat ik zelf ook even flabbergasted achter het stuur. Wat een ongelofeloos gave actie, het is echt belachelijk hoe goed deze auto is, wetende dat het nota bene dus nog beter kan! Toen ik de volgende dag laat van werk naar huis reed had ik nog zo’n moment, dat was voor de Leidse hogeschool op het Science Park. Meteen na de rotonde heb je daar een hek in een flauwe bocht naar rechts. Ik maak met enige regelmaat actiefoto’s hier omdat het altijd zulke fraaie actiefoto’s oplevert. Na de rotonde gaf ik plankgas in de 2de versnelling en vloog de Peugeot RCZ R met beide vol doorspinnende voorwielen nog dwars het rechte stuk op. Waarna ik met nog steeds vol doorspinnende voorwielen opschakelde naar de 3de versnelling. Op zo’n moment draait het Torsen-dif zwaar overuren, maar dat gevoel is zo ontzettend lekker. Dat is adrenaline en dopamine tegelijk, en allemaal lichaamseigen drugs en veel goedkoper dus dan al die rotzooi. Ik kan het niet helpen maar dit soort momenten horen niet alleen bij het testen, ik zoek ze ook op omdat het me gewoon een lekker gevoel geeft daar ben ik heel eerlijk in.

Boom op gevallen?
Toen ik zondag mijn neefje (en zus en moeder) weg moest brengen vroeg ik hem wat hij van die bobbel in het dak en de achterruit vond. “Het lijkt wel of er een boom op is gevallen”, zei hij tegen mij. Toen heb ik even heel hard gelachen, want misschien heeft hij wel gelijk. Het zou namelijk zomaar kunnen dat de designer van deze auto zijn idee heeft opgedaan na een orkaan. Je ziet na zo’n orkaan regelmatig foto’s van auto’s met een boom die in de lengterichting op de auto is gevallen. En dan krijg je met een beetje fantasie heel in de verte iets wat lijkt op deze dubbele bobbel. Dronkaards en kinderen vertellen de waarheid… En na de keiharde waarheid over de wegligging van deze auto als laatste ook nog even de waarheid over de remmen, de grootte van de kofferbak, het interieur/audio en last but not least de Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 banden. De remmen kan ik heel kort over zijn, kijk gewoon even naar die ene foto van dat wiel met die grote rode remklauw en fraaie geventileerde remschijf en de kenner weet genoeg. Deze remmen vertragen echter niet alleen uitstekend de doseerbaarheid en daarmee het gevoel in het rempedaal zijn ook net zo uitstekend. Helemaal niets op aan te merken dus! De grootte van de kofferbak viel mij heel erg mee, ik had verwacht dat de standaard hatchback kofferset er niet in zou passen. Maar zie deze kofferset + nog twee extra beautycases (niet te zien op de foto maar het past wel) passen er met gemak in. Het interieur had ik het al deels over gehad, de stoelen zijn wat mij betreft de fraaiste die ik ooit tegen ben gekomen in een auto. En dat niet alleen ze zitten ook nog eens super de luxe!

Achter is het alleen goed toeven voor 3 chimpansees dan wel 3 volwassenen met geamputeerde benen. In principe kan er achter de passagiersstoel een volwassene zitten als die stoel iets verder naar voren geschoven wordt. en achter de bestuurder past alleen een volwassene als die een klein mens (lilliputter zeggen mag niet meer) is. Kortom prima voor kinderen maar meer ook niet. De audio is nog het oude systeem (dus niet die van de nieuwe Peugeot 308), en daar is naar mijn mening helemaal niets mis mee, de JBL-speakers klinken in ieder geval goed. Ik verwacht echter wel dat bij een eerstvolgende update van de Peugeot RCZ R deze wel het nieuwe audio-systeem aan boord heeft. De Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 banden zijn mij goed bevallen, al dacht ik daar de eerste uren anders over. Net als bij de Peugeot 208 GTi moest ik even wennen, maar daarna ging ik helemaal los en was ik om. De grip van deze banden is uitstekend, maar ze laten ook de nodige wielspin toe zonder het direct af te laten weten. Ik heb tijdens de testweek twee momenten gehad waarbij de Peugeot RCZ R zeer heftig uitbrak, maar die waren volledig aan mijn overmoed te wijten en niet aan de banden. En als allerlaatste moet ik dan nog even de fantastische of beter gezegd verrassend kleine draaicirkel vermelden, echt superrrrrrrr!!! En dat deze zeer speciale Peugeot RCZ R dan op een haar na maar €10.000,- duurder is dan de Peugeot RCZ 1.6 THP 200 Pk vind ik knap gedaan van Peugeot, ik vind deze (alleszins redelijke) prijsverhoging gezien alle technologie volkomen gerechtvaardigd.

Specificaties

Jaargang

2014

Carrosserie

Coupé

Transmissie

Handgeschakeld

Aantal deuren

3 deuren

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

5,9 seconden

Topsnelheid

250km/u

Vermogen

199(270)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

330/1.900-5.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.598 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Twin Scroll-turbo

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Differentieel

Torsen differentieel

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

9,9 meter

Overig

Type bekleding

Alcantara

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

8,4 liter/100 km

Snelweg

5,1 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

6,3 liter/100 km

C02 uitstoot

145 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

4.294 mm

Breedte

2.107 mm

Hoogte

1.359 mm

Wielbasis

2.612 mm

Spoorbreedte voor

1.580 mm

Spoorbreedte achter

1.595 mm

Massa leeg

1.280 kg

Max. toelaatbare massa

1.780 kg

Laadvermogen

500 kg

inhoud bagageruimte

321 liter

Bandenmaat

235/40-ZR19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand