Jaguar I-PACE HSE EV400 AWD 2021 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Jaguar Land Rover Nederland

Upper (Air) class

Samenvatting
Na één middag rijden kon ik al direct afrekenen met alle onzin die over deze auto is geschreven door domme elkaar napratende copy/paste-autojournalisten die overstappende brandstof-automobilisten die niets van elektrisch autorijden snapten serieus namen in hun zwaar overdreven kritiek op deze toentertijd net nieuw uitgekomen Jaguar I-PACE. Sorry voor de lange zin maar dit moest er écht even uit. Autorijden is een vak net als groenteboer, arts en kraanmachinist. Het begint al bij het instappen want geloof het of niet maar meer het overgrote deel van de automobilisten (en ja ook autojournalisten!) weet niet hoe ze stuur/stoel/spiegels op de juiste wijze af moeten stellen. De strandstoelstand is bv. een hele bekende totaal foute stand van de bestuurdersstoel want met gestrekte armen achter het stuur zitten is levensgevaarlijk in noodsituaties. Leo Krippendorf, de voormalige directeur van Slotemakers anti-slipschool, zei tijdens de anti-sliptrainingen altijd tegen mij (ik er meerdere gevolgd bij hem) en de andere cursisten: “Een bokser kan toch ook niet uithalen met gestrekte armen.” Als je dus al fout begint zonder de startknop ingedrukt te hebben hoe kan het daarna dan überhaupt nog goed komen? Want iemand die niet weet hoe hij stuur/stoel/spiegels op de juiste wijze af moet stellen die weet ook niets van (rij)techniek en de technische achtergrond van de auto waar hij/zij in rijdt. Voor mij is de Jaguar I-PACE niets meer of minder dan een fantastische elektrische auto die werkelijk zalig rijdt en een prima actieradius en een werkelijk fabuleus goede wegligging heeft (= dankzij de actieve luchtvering op mijn uitvoering). Iedereen die met mij is meegereden was lyrisch over het ultieme rijcomfort van deze elektrische Jag. Op weg naar de Trialcursus in Holten – 300+ km op en neer – met 100 km/u op de ACC was er niet één van de motorrijdende passagiers aan boord die zei: “Kan je niet wat harder rijden Daan.” De rustgevendheid tijdens het rijden zorgde ervoor dat we alledrie niet eens door hadden dat we zo langzaam reden. We mochten overigens niet harder rijden, maar dat even terzijde want werkelijk alles en iedereen vloog ons voorbij op de A1. De fantastische sportstoelen, het fraaie interieur, de actieve luchtvering, het fraaie design en de krachtige elektromotoren voor en achter zorgen ervoor dat dit samen met de absurd goede wegligging een ronduit begeerlijke elektrische auto is. En daar zullen jullie het mee moeten doen. Ik heb gezegd!

Plus: Acceleratie in de rijmodus Dynamic – Interieur – Wegligging
Superplus: Active Air Suspension oftewel het Vliegende tapijtjesgevoel – Sportstoelen

Min: Ik wil er het liefst maar in blijven rijden en rijden en rijden

Testverslag (opnieuw, grrr….)
Tja het navolgende is me heel erg lang niet overkomen en gelukkig ook maar één keer doordat de harde schijf – zo’n ouderwetse mechanische dus geen SSD – van mijn Macbook crashte! Dat lag dus totaal buiten mijn macht (niemand had toen nog een externe HDD voor een backup want dat was te duur) maar dit niet dit was gewoon dom. Ik had twee dagen lang van alles opgeschreven toen ik zaterdagavond 3 juli probeerde de text-file van deze Jaguar I-PACE te openen en tot mijn verbijstering zag dat ie verdwenen was…. in de reeds geleegde prullenbak. Hoe dan??? Toen ik het mapje van de Jaguar I-PACE HSE EV400 AWD opende ging er een lampje branden. Ik had vrijdagavond persfoto’s gedownload en een aantal daarvan hadden een andere ‘code’ en dus heb ik door ze allemaal Jag_I_PACE_0x.jpg te noemen op volgorde genummerd. Tja en toen heb ik blijkbaar samen met een paar per ongeluk dubbel gedownloade foto’s ook mijn testverslag in de prullenbak gegooid. En zo kon ik dus helemaal opnieuw beginnen aan dit testverslag. Achteraf vond ik het niet zo erg want het (concept-)testverslag was – vraag me niet waarom – een zooitje aan losse zinnen en alinea’s. Stiekem was ik dus eigenlijk best wel blij dat ik ‘m per ongeluk in de prullenbak had gegooid.

Historie en vliegende tapijtjesgevoel
Jaguar is een écht automerk en daarmee bedoel ik een automerk mét historie. Gek genoeg zijn ze begonnen als een bedrijf genaamd ‘Swallow Sidecar Company’ dat zijspancombinaties maakte voor motorfietsen. In 1927 begon men met carrosseriebouw nadat ze een order hadden binnen gesleept voor de Austin Seven. In 1935 veranderde de naam in Jaguar want de afkorting voor Swallow Sidecars was SS dus dat zegt genoeg. Veel mensen weten niet dat de SS al in 1925 door Adolf Hitler is opgericht. Met de verandering van de merknaam in Jaguar begon men met het bouwen van luxe sportauto’s en daarmee ook meteen de aanvang in de Autosport. Met de Jaguar SS100 wonnen ze in 1936 de RAC Rally gewonnen waarbij SS uiteraard een verwijzing is naar de oude firmanaam. Al met al een zeer bijzondere geschiedenis van een uiteindelijk wereldberoemd geworden automerk dat de Engelsen afkorten en uitspreken als “Jag”. De manier waarop een Engelsman “Jag” uitspreekt is uniek en moeten wij Europeanen ons ook niet eens aan wagen. Het ophalen van de Jaguar I-PACE was net als de geschiedenis van Jaguar een heel verhaal op zich dat ook alleen Daan maar kan overkomen. Ik had de Suzuki Swift Hybrid weggebracht en reed op mijn Honda MSX 125 van Vianen naar de Van Deventerlaan in Utrecht. Fout! Daar zit Jaguar Land Rover inderdaad maar de auto’s moest ik ophalen aan de Heldinnenlaan 215 in Utrecht = afslag Maarssen. Jaguar Land Rover heeft sinds kort een nieuwe PR Manager die ik nog van vroeger ken en hij heeft exact dezelfde instelling als ik. Toen we het onder het genot van een bakkie koffie hadden over door brandstofauto’s bezette oplaadplekken zei hij dat toen hij laatst een Jaguar I-PACE op wilde laden er al een brandstofauto op de oplaadplek stond geparkeerd. Hij wilde de Jaguar I-PACE toen het liefst op de doorgaande weg ernaast zetten om op te laden iets wat ik laatst gewoon een keer écht heb geDaan. De eigenaar van die brandstofauto kwam, nadat ik de Peugeot e-208 aan de oplaadpaal had gehangen, achter mij aangelopen en vroeg waarom ik niet even netjes (huh?) kwam vragen of hij zijn brandstofauto alstublieft weg wilde halen. Ik wees alleen maar met mijn vingers naar mijn ogen en daarna naar het bordje dat boven de oplaadpaal hangt met daarop “uitsluitend opladen elektrische voertuigen” en liep naar huis.

Na de bekende krabbel op het uitleenformulier liepen we naar buiten waar de Jaguar I-PACE al klaar stond. Het bleek een uitvoering te zijn zoals ik ‘m zelf ook zou samenstellen namelijk altijd met Active Air Suspension (= afgekort AAS) oftewel actieve luchtvering. Van alle opties is dit de enige optie die ik altijd zou nemen, want het vliegende tapijtjesgevoel dat je met AAS hebt is een onbeschrijflijk lekker gevoel. Je wordt er letterlijk een rustig mens van achter het stuur en maakt je nergens druk meer over. Ik krijg in een auto met AAS altijd het gevoel dat ik non-stop van Leiden naar Wladiwostok kan rijden. Maar ik moest niet naar Wladiwostok maar naar de Nieuw Zeelandweg 15W in A’dam alwaar Pieter Hennipman gevestigd is met zijn bedrijfje. Pieter is bouwbioloog en meet voor mij altijd de nT-waarden van elektrische auto’s oftewel de magnetische wisselvelden. Valentijn Braam de PR Manager gaf ook al aan dat hij erg geïnteresseerd was in deze meetwaarden. Het ritje naar de Nieuw Zeelandweg voerde over de A2 -> A9 -> A5. Onderweg zette ik de Jaguar I-PACE tijdens het inhalen even van de rijmodus Eco in de rijmodus Dynamic. Deze Jaguar I-PACE heeft drie rijmodi: Eco – Comfort – Dynamic. In de rijmodus Eco zie je Eco verschijnen in de rechterteller, in de rijmodus Comfort zie je niets en in de rijmodus Dynamic zie je een finishvlaggetje verschijnen. In de rijmodus Dynamic vliegt de Jaguar I-PACE er echt serieus hard vandoor. Niet zo gek met een totaal vermogen van ruim 400 Pk en 696 Nm koppel (er zit overigens een speciale stand voor minder vermogen op = allerlei functies uit dus doe maar niet) en dat niet in één elektromotor maar verdeeld over twee elektromotoren: één elektromotor voor en één elektromotor achter. Dan gaan zelfs 2.215 kilogrammen er heel hard vandoor. Meestentijds reed ik echter gewoon netjes 100 km/u op de Adaptive Cruise Control. De gemeten nT-waarden bleken uiterst netjes en ruim binnen de normen te vallen van de WHO. Ik heb ze dan ook diezelfde middag nog door gemaild aan de PR Manager van Jaguar/Land Rover want hij was ook erg benieuwd.

Gemeten nT-waarden (nT = nanoTesla = magnetische wisselvelden)
Contact uit: 20 nT
Contact aan: 40 nT
Constante snelheid rijdend
Hoofd: 93 nT
Zitting bestuurdersstoel: 83 nT
Achterbank: 437 nT
Voeten accelererend: 739 nT daarna constant rijdend ruim onder de 500 nT
Voeten vol gas accelererend: 1.316 nT daarna constant rijdend ruim onder de 500 nT
Bij vol accelereren maakte het gek genoeg voor de meting niet uit in welke rijmodus (= Eco/Comfort/Dynamic) de Jaguar I-PACE stond.
Het advies van de WHO is om niet voor langere tijd boven een constante waarde van 0,5 µT te komen wat 500 nT is. De Jaguar I-PACE voldoet dus uitstekend aan het advies van de WHO en Pieter was dan ook diep onder de indruk. “Ze hebben hun huiswerk echt heel erg goed gedaan bij Jaguar”, zei hij tegen mij. Nou dat is een zeer positieve opsteker waar ze bij de importeur begrijpelijk ook erg blij mee waren want ik heb de meetwaarden direct na thuiskomst aan de PR Manager door gemaild. Ik ben tot op heden de enige autojournalist die de nT-waarden (= magnetische wisselvelden) in elektrische auto’s meet. Maar dat is ook logisch want welke autojournalist gaat er nou een apparaatje van duizenden euro’s aanschaffen dat hij slechts af en toe gebruikt. Ik bof dus maar met iemand zoals Pieter Hennipman.
Na thuiskomst heb ik de Jaguar I-PACE aan de oplaadpaal gehangen en zag ik op het display voor het stuur dat de Jaguar I-PACE tijdens deze rit 26 procent accu-energie had verbruikt. En dat met rustig rijden waarvan deels snelweg en deels binnendoor. Op de tripmeter stond 95 km dus dat is omgerekend 365 km actieradius. En dan heeft de Jaguar I-PACE die ik heb meegekregen nota bene niet eens lage rolweerstand banden. Ik zou persoonlijk in plaats van deze 22-inch velgen met Pirelli P ZERO banden liever 18-inch velgen met Continental EcoContact 235/60-R18 banden monteren dat kan je zomaar minimaal 50 km schelen in actieradius. Ik denk zelfs dat het meer dan 50 km is maar dat zou ik dan een keer uit moeten proberen mochten ze bij de importeur toevallig een auto met die velgmaat en dat type banden hebben. Wie weet, wie weet ik hoop het want de enige echte goede test is een praktijktest. Nou ja zaterdag stond er een hele mooie rit in de planning want ik had met een aantal goede vrienden een Trialcursus afgesproken in Markelo bij de Trialschool van Marcel Brunsveld. Grappig feitje is dat hij kort geleden elektrische Trialmotoren heeft aangeschaft en die bevallen hem en de cursisten tot op heden heel erg goed mailde hij mij de week ervoor. Ik was benieuwd of we het met 3 personen en een volle kofferbak heen en terug (= plusminus 340 km) over de snelweg naar Markelo – 100 km/u rijdend op de ACC – op één acculading zouden gaan halen. Een dag voor vertrek kreeg ik een mail dat we moesten uitwijken naar een ander mooier terrein in Holten. De afstand zou daardoor krimpen naar iets van 330 km dus dat scheelt toch weer 10 km. Tja what’s in a name zouden Engelsen zeggen, billenknijpend op en neer naar Hol(ten), ik moest dan ook even glimlachen.

Stoplichtsprintje op weg naar de Samsonite kofferset
Na het opladen ben ik naar mijn garage gereden om foto’s te maken van de Samsonite kofferset. Voor vertrek heb ik de achterklep even open gedaan en zo op het oog viel de bagageruimte mij een beetje tegen maar mijn ogen zitten er met enige regelmaat naast dus wie weet valt het mee. Ik denk dat dit komt door de vorm van de achterbak en de laag aflopende achterklep. Op weg naar mijn garage kwam ik op de Churchilllaan naast een BMW 6-serie Coupé te staan. Aan de blik van de bestuurder richting mij zag ik dat hij zin had in een stoplichtsprintje. Snel zette ik de rijmodus in Dynamic zodat ik het volle vermogen + koppel tot mijn beschikking had. Ik was eerlijk gezegd wel benieuwd want ik had het gaspedaal nog niet één keer compleet gevloerd. Na groen reden we precies gelijk op en liet ik hem even in de waan dat hij snel was in zijn Bayerische Mest Wagen. Daarna gaf ik écht gas en was het hele, hele dikke doeiiii Beemertje ha, ha. Deze grote 2.215 kg zware Jaguar I-PACE sprint in slechts 4,8 seconden van 0-100 km/u en dat vind ik behoorlijk indrukwekkend voor zo’n grote + zware elektrische SUV. Bij mijn garage aangekomen gooide ik toch maar wel de op één na grootste kofferset in de achterbak. En toen zag ik iets wat mijn ogen toch een beetje gelijk gaf want het verschil in liters met en zonder hoedenplank is namelijk maar 20 liter. Dat heeft natuurlijk alles te maken met die schuin aflopende achterklep.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×50-liter + 2×33-liter = 266 liter
Zonder hoedenplank: 3×70-liter + 50-liter + 2×13-liter = 286 liter

Weer richting huis rijdend viel mij vooral op hoe ongelofelijk stabiel deze Jaguar I-PACE op de weg ligt. Je hebt bijna het gevoel dat je letterlijk met krachtlijm aan het asfalt vast geplakt zit en dat heb ik niet zo vaak in een auto. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de Active Air Suspension want die is volstrekt superieur aan welke vorm van vering/demping dan ook. De uitstekende 22-inch Pirelli P ZERO helpen uiteraard ook mee maar zonder de superieure Active Air Suspension heeft zo’n band niet deze uitstekende grip. Ik ben dan ook benieuwd wat deze auto op het Space Business Park doet met het ESP/TRC uit. Maar eerst maar eens op en neer naar werk in deze Jag. Vrijdag vertrok ik extra vroeg want woensdag was het zo druk met studenten die proefjes moesten doen dat ik niet toe gekomen ben aan het schoonmaken van de tafels de praktijklokalen. De schoonmakers doen alle andere dingen maar de TOA’s (ik en nog 3 collega’s) moesten de labtafels schoonmaken. Dat is slechts een half uurtje werk en bovendien is het ‘s ochtend voor 07.00u heerlijk rustig op de weg dus dan kan ik lekker van alles rustig testen. Op de ventweg naast de A44 zette ik de Adaptive Cruise Control aan en met hetzelfde stuurknopje kun je ook de snelheidsbegrenzer activeren. De Adaptive Cruise Control wordt geactiveerd door de SET-/RES-knop omhoog te duwen waardoor je de snelheid vast zet op de gereden snelheid. Door de SET-/RES-knop nog een keer omhoog/omlaag te duwen verhoog/verlaag je de snelheid met +/- 2 km/u en door de SET-/RES-knop langer vast te houden verhoog/verlaag je de snelheid met +/- 10 km/u. De minimum snelheid van het ACC is gek genoeg één van de laagste die ik tegen gekomen ben in een testauto namelijk 16 km/u. Bij vrijwel alle auto’s is het 30 of 40 km/u dus ik zat toch wel even verbaasd te kijken. Bij Wassenaar aangekomen besloot ik toch maar de N44 te pakken want ik kon ‘s avonds op de terugweg ook nog over de Schouwweg met zijn hoge snelheidsbrekers naar huis rijden.

Glad strijken
Terug naar huis rijdend had ik de pech dat er een lange file op de N44 stond die er anders nooit staat rond deze tijd. Ik heb toen ter hoogte van Hotel Restaurant Bijhorst de ventweg maar gepakt want stilstaan heb ik een bloedhekel aan. Op die ventweg liggen de nodige verkeersdrempels en aan het begin een hoge snelheidsbreker dus ik mocht niet klagen. Die hoge snelheidsbreker ging perfect en de grondspeling is duidelijk groot genoeg want ik hoorde niets het asfalt raken. De vele niet al te hoge verkeersdrempels die daarna volgden werden perfect glad gestreken door de actieve luchtvering. Aan het einde van de klinker-ventweg ligt een scheve verkeersdrempel naar het asfaltgedeelte van de ventweg en ook dat voelde perfect aan. Uiteindelijk zag ik bij de verkeerslichten naast de N44 een vrachtwagen die bij Hotel Restaurant Bijhorst vlak voor mij reed voorbij rijden. Ik was dus niets opgeschoten maar had wel veel meer lol gehad. Daarna stak ik de N44 over en kwam ik alsnog op het midden van de Schouwweg uit dus kon ik daar ook nog een gedeelte van rijden. Ik heb de snelheid redelijk laag gehouden maar zelfs op de hoge snelheidsbrekers voelde het comfortabel aan. In een andere gewone auto (dus gewone vering/demping) zit ik op dit soort momenten echt te stuiteren en hoor ik een luide ‘boink’ na het landen. Voor ik richting het dorpscentrum van Wassenaar reed ben ik even rechtsaf geslagen naar een sjiek appartementencomplex. Een foto daar past helemaal bij de sjieke uitstraling van deze Jaguar I-PACE. En ook de foto’s rondom het dorpscentrum zijn wat mij betreft zeer geslaagd. Het is best lang geleden dat ik hier foto’s heb gemaakt. Eén foto kon ik niet maken want de molen in het dorpscentrum was ‘onthoofd’ en volledig ingepakt vanwege een ingrijpende restauratie. Vlakbij huis aangekomen keek ik op het Post-It briefje dat ik expres op de passagiersstoel had neer gelegd met daarop geschreven “Maximum snelheid achteruit testen”. Nou dat was dus anders dan bij elke andere elektrische auto en zeer verrassend. Zodra je gas geeft in zijn achteruit schiet de Jaguar I-PACE werkelijk achteruit om daarna vervolgens heel snel te vertragen en de snelheid te begrenzen op 30 km/u. Ja inderdaad slechts 30 km/u en dat had ik niet verwacht omdat bij de meeste elektrische auto’s de maximum snelheid achteruit 40-50 km/u is. Dat zijn dan toch weer van die verrassingen waar ik wel van hou.

Na het eten besloot ik nog een foto te maken van het blauwe Space-gebouw op het Space Business Park. Maar ja als ik er dan toch bent dan ook maar een rondje SBP niet waar. Toen ik op de kruising bij Katwijk-Binnen reed sprong het verkeerslicht precies voor mijn neus op groen en gaf ik stevig gas. Nou dat heb ik geweten zeg want ik vloog zo hard (en door de hoge snelheid ook net iets schuin insturend want de N206 buigt daar heel flauw naar links) over de lage verkeersdrempel heen dat het onderstel heel erg heftig heen en weer stuiterde. Het AWD-systeem trok de boel weer fantastisch mooi recht (pas later las ik in de online brochure dat er ook Torque Vectoring By Braking op zit) maar dit was wel een momentje hoor, WAUW wat gaaf! Op de afrit naar Klei-Oost probeerde ik het ESP/TRC uit te zetten maar dat kan dus niet in de rijmodi Eco en Comfort. Alleen in de rijmodus Dynamic kun je het ESP/TRC uitzetten en verschijnt er Track Mode op het display. Ik was benieuwd hoe de Jaguar I-PACE aan zou voelen op het SBP. Nou daar kwam ik heel snel achter want stevig gas geven resulteerde direct in het weer recht trekken van het onderstel door het AWD-systeem in combinatie met het Torque Vectoring By Braking. Dus ik proberen de banden stevig te laten piepen en dat lukte zowaar zonder problemen. Maar deze auto serieus aan het glijden krijgen op het SBP kon ik vergeten daar is het SBP veel te smal voor. Ik ga er namelijk vanuit dat je ‘m door het Torque Vectoring By Braking heen moet kunnen drukken als je maar genoeg snelheid hebt maar dan moet je wel de ruimte hebben. Het was een leuk rondje maar verre van spannend en dus zit er nog maar één ding op en dat is een nat rondje over het rotondecircus rijden bij Hoogmade/Leiderdorp. Maar ja het weer was veel te mooi dus ik had er een hard hoofd in of dat ging lukken deze testweek. De noordelijke oprit naar de N206 was ook weer van hetzelfde laken een pak. Maar ja wie weet is de opritbocht bij ‘t Heen wel leuk. Ik nam de afrit op de snelle superstrakke manier vlak langs de vangrail en dat was erg leuk. Daarna draaide ik om en gaf vlak voor de apex stevig gas waarna ik met zwaar piepende banden maar niet uitbrekend door de opritbocht heen knalde. Oeps dat ging echt héél erg hard maar dit was eigenlijk het eerste serieus leuke moment in deze auto tot nu toe. Nog steeds geen adrenalineshot maar het begint er op te lijken.

Trialcursus + snelwegzuinigheidsrit
Op zaterdag 3 juli ben ik om iets voor 11.00u met een 100 procent vol geladen Li-ion accu vertrokken richting Holten. Eerst heb ik Mel (de webmaster Autotesten.nl) opgehaald en daarna zijn we samen naar Amsterdam gereden om een goede motorvriend van mij op te halen. Daarna zijn we heerlijk extreem relaxt rijdend over de A1 richting Holten zijn gereden. Omdat het een 300+ km-rit was had ik besloten er een snelwegzuinigheidsrit van te maken wat inhield dat ik in de rijmodus Eco niet harder dan 100 km/u op de Adaptive Cruise Control zou rijden. Mijn verwachting was dat ik het op en neer net wel of net niet zou halen op één acculading. Nou we gaan het zien want met die 22-inch wielen verwacht ik dat de actieradius behoorlijk tegen zal vallen. Maar gelukkig ben ik erg gedisciplineerd als het om netjes rijden gaat dus wie weet valt het uiteindelijk meer mee dan tegen. De 100 km/u aanhouden was met het ACC vrij eenvoudig en als er een keer een vrachtwagen dan wel een langzaam rijdende auto voor mij reed haalde ik die even in met 105-110 km/u. Overdag is het trouwens sowieso op alle snelwegen van 07.00-19.00u 100 km/u dus dat is wel zo fijn. Bovendien wat is nou helemaal je winst als je in plaats van 100 km/u met een snelheid van 120 km/u naar Holten zou rijden. Je kunt nooit constant 120 km/u rijden (omdat de max. snelheid 100 km/u is) dus je moet elke keer opnieuw gas geven en dat kost veel brandstof of zoals in dit geval elektriciteit. Bijna 167 km is 1 uur en 40 minuten rijden terwijl je met 120 km/u maar 16 minuten sneller op de plaats van bestemming bent. En waarschijnlijk is het zelfs minder dan 16 minuten omdat je vaker moet afremmen en gas geven dan met constant 100 km/u. Eigenlijk zou ik nog een keer op en neer moeten rijden met 120 km/u maar ja dan loop ik overdag een grote kans op een boete. En ‘s avonds even meer dan drieënhalf uur op en neer naar Holten rijden neelamaar.

We arriveerden ruim op tijd in Holten waar we een zandpad in moesten rijden wat natuurlijk prima ging dankzij de AWD op deze Jaguar I-PACE. Het werd uiteindelijk een erg leuke dag met een technisch begaafde trialrijder en cursusleider Marcel Brunsveld. Aan het einde van de dag hebben we nog een balanswedstrijdje geDaan. Trialrijden is namelijk niets meer of minder dan pure balans, ze noemen het ook wel de hogeschool van het motorrijden. Tijdens de rit naar Holten stond er een hele lange file op de A1 richting Amsterdam terwijl wij niet één file hadden en ‘s avonds op weg naar huis ook niet. Na Jefim weer in Amsterdam afgezet te hebben ben ik met Mel samen naar Leiden (waar we allebei wonen) gereden. Toen ik bij de oplaadpaal voor mijn huis arriveerde stond de tripmeter op 333,7 km en zag ik na het aansluiten van het oplaadkabel dat ik maar 79 procent accu-energie had verbruikt. 333,7 km/79 procent x 100 = 422,41 km actieradius in de rijmodus Eco. De oplaadduur van 79 procent (= 71,1 kWh – deze Jaguar I-Pace heeft een Li-ion accu van 90 kWh) is 6 uur en 20 minuten wat ik best snel vind maar deze nieuwe Jaguar I-PACE heeft dan ook een 11 kW 3-fasen boordlader. Ik had totaal niet verwacht boven de 400 km actieradius uit te komen laat staan ruim daarboven. Ik ben hier dan ook heel erg blij mee en ik denk de PR Manager van Jaguar/Land Rover idem dito. Het is een hele leuke dag geworden en iedereen heeft het ontzettend naar zijn zin gehad en ik moest dan ook hard lachen toen ik zag dat webmaster Mel Jongen bij “Binnenkort” had ingevuld: “De test van Daan die denkt dat ie met een motor over een boom kan fietsen.” Uh ja dus! Nou oké geen boom maar een plankje dan…

YouTube-filmpje Active Air Suspension


Active Air Suspension

Zondagmiddag ben ik even naar het Wassenaarse Bos gereden om te kijken of de Active Air Suspension anders aanvoelt in de verschillende rijmodi. Toevallig vond ik na wat zoeken op Startpage.com (zoekmachine die geen zoekopdrachten van je opslaat en dus ook geen gegevens verhandeld) dat de Active Air Suspension in een Engelstalige folder Electronic Air Suspension wordt genoemd en erboven stond de optie Active Suspension with Adaptive Dynamics. Ik voelde me dan ook een beetje op het verkeerde been gezet want Active Air Suspension suggereert dat deze aangepast/versteld kan worden en daar zit ‘m ook precies de kneep want het verlagen van de hoogte van de Jaguar I-PACE boven de 105 km/u (I‑PACE’s optional Active Air Suspension automatically lowers the car by 10 mm when travelling at speeds in excess of 105 km/h over extended periods of time) is een actieve verlaging maar dus geen adaptieve aanpassing. Adaptieve demping houdt namelijk in dat de hardheid van de demping aangepast kan worden dus in bijvoorbeeld drie standen – Comfort/Normal/Sport – zoals meestal het geval is in auto’s met adaptieve electronisch gecontroleerde demping. Zoals ik al vermoedde voelde ik inderdaad geen verschil in hardheid van de demping van de Active Air Suspension. In alle rijmodi voelde de demping hetzelfde aan dus ik was dan ook snel klaar met testen. Wil je dus een Jaguar I-PACE met verschillende dempingstanden dan zul je de optie Active Suspension met Adaptive Dynamics moeten nemen zie hieronder waar alles uitgeschreven staat.

Rijmodi
1 Regen/IJs/Sneeuw-functie
2 Eco
3 Comfort
4 Dynamic
ACC in rijmodus 1 altijd 4 afstandsstreepjes tot de voorganger dus ook als je van de Dynamic/ACC 1 afstandstreepje overschakelt op de Regen/IJs/Sneeuw-functie
Uitschakelen ESP/TRC kan alleen in de Dynamic-functie = TracDSC

Regen/IJs/Sneeuw-functie – Eco – Comfort = Dynamic Stability Control altijd aan in deze bestuurdersmodus dan wel Dynamic Stability Control altijd aan tijdens gebruik geautomatiseerde rijfunctie.

De gewone vering/demping is op deze Jaguar I-PACE is altijd met schroefveren (ik heb dit nog speciaal nagevraagd dus dit het navolgende is bevestigd door de importeur) met optioneel de volgende aanvullingen:

Elektronisch gestuurde luchtvering
De elektronisch gestuurde luchtvering van de I-PACE kan worden verlaagd of verhoogd met een druk op de knop. Als een grotere bodemvrijheid is vereist, is het mogelijk om de vering te verhogen met maximaal 230 mm. Voor gemakkelijke toegang kan de vering ook worden verlaagd. Hierdoor is de I-PACE op alles voorbereid.

Active Suspension met Adaptive Dynamics (alleen i.c.m. Elektronisch gestuurde luchtvering)
De geavanceerde Active Suspension (= optie) verlaagt de wielophanging automatisch met 10 mm als er gedurende langere tijd sneller wordt gereden dan 105 km/u en als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Door de hoogte tussen de auto en de weg te reduceren nemen de aerodynamische prestaties, en dus de actieradius, toe. Het Adaptive Dynamics-systeem (= optie) optimaliseert het rijcomfort en de dynamische carrosseriebeheersing met behulp van variabele schokdempertechnologie. Het systeem evalueert de input van meerdere sensoren die verticale wielposities, acceleratie van de auto, stuurbewegingen en gebruik van gas- en rempedaal analyseren, om zo de instellingen van de schokdempers aan te passen. Dit zorgt voor een optimale balans tussen comfort, raffinement en wendbaarheid.

Adaptive Surface Control (alleen i.c.m. Elektronisch gestuurde luchtvering en Active Suspension + Adaptive Dynamics)
Geheel in lijn met de ongeëvenaarde expertise van Jaguar Land Rover op het gebied van All Wheel Drive-systemen, evalueert Adaptive Surface Response (afgekort: AdSR) continu de omgeving van de auto en past hierbij de juiste motor- en reminstellingen toe. Eenmaal ingeschakeld, werkt Adaptive Surface Response bij elke snelheid om u te ondersteunen bij rijden onder slechte weersomstandigheden en op lastige ondergrond.

Even naar werk knallen
Maandagochtend besloot ik om eens heerlijk naar werk te knallen in de rijmodus Dynamic. Ik wilde wel eens zien wat het energieverbruik zou zijn in vergelijking met rustig rijden in de rijmodus Eco. Ik sloeg linksaf over de scheve verkeersdrempel en rij precies op dat stuk net even altijd erg rustig. Dat was maar goed ook voor het overstekende eekhoorntje. Ik remde af en even leek het eekhoorntje van schrik om te willen keren maar na een hele korte aarzeling hipte ie toch maar verder de weg over. Gelukkig voor dat eekhoorntje heb ik geen smartphone en ben ik altijd extreem gefocust op alles wat voor, l+r naast en achter mij gebeurt tijdens het rijden. Ik heb een ouderwetse nieuwe Nokia 3310 en mijn leven is dan ook heerlijk rustig soms word ik de hele dag niet gebeld of ge-SMS’t. Kijk mensen zo’n heerlijk rustig app-/bel-/sms-loos leven bestaat dus ook nog. Het afgelopen jaar lijkt het wel of er meer ongelukken gebeuren dan ooit tevoren en volgens mij ligt de oorzaak daarvan niet alleen in het smartphone-gebruik achter het stuur maar ook aan het smartphone-gebruik in het algemeen dus de hele dag door tijdens je werk, in de pauzes, op de fiets/brommer/auto etc. Mensen hebben nooit meer rust in hun kop en kunnen zich daardoor ook als ze geen smartphone in hun handen hebben niet meer goed focussen en concentreren want ze zijn ook in rust nog altijd onbewust met die smartphone bezig in hun kop. Als ik bv. zie hoe vaak ik de ambulance/politie/brandweer/helikopter hoor tijdens mijn 1,5 km = 35 minuten zwemmen dan is dat werkelijk volslagen absurd. Op zijn Leids gezegd gaat het helemaal nerrrgens meerrr overrr (uitspreken met die typisch Leidse “rrr”). Ik denk dat we echt serieus na moeten gaan denken waar we in hemelsnaam mee bezig zijn. Maar goed gemiddeld zie ik op weg naar mijn werk hooguit één maal per jaar een eekhoorntje over de weg hippen. Daarna sloeg ik linksaf naar de N44 waar het gas er weer op ging. Af en toe trok ik even een tussensprintje want dat voelt zo heerlijk aan in de rijmodus Dynamic. De verkeersdrempel in de bocht naar de ventweg naast de N14 voelde uh ja die voelde ik dus amper. Waar andere auto’s hier hard afremmen of er overheen stuiteren voel je in de Jaguar I-PACE dus niets of laten we zeggen een rimpeltje. Bij de Hubertustunnel aangekomen zag ik plotseling “50” op de matrixbord boven de weg staan. Huh waarom dan? Er bleek helemaal niets aan de hand, geen werkzaamheden, geen gestrande auto echt niets-noppes-nada. De laatste paar kilometer naar werk zijn vrij saai want rechtuit zo die gaat. Maar dat betekent niet dat er niets kan gebeuren want ook nu had ik weer eens te maken met iemand die haast had en zijn auto vlak voor mijn neus de rotonde op pleurde want anders kan ik het niet noemen, dat noem ik geen autorijden sorry hoor.
Heen: Rijmodus Dynamic – 24,6 km – 6 procent accu-energie verbruikt = 410 km actieradius – 30/50/60 km/u
Jaguar I-PACE opgeladen bij Golfclub Ockenburgh
Terug: Rijmodus Eco – 22,3 km – 4 procent accu-energie verbruikt = 557 km actieradius – 30/50/60 km/u

De doodgewone zuinigheidrit
Maandag ben ik lekker op tijd naar huis gegaan want het was in de middag lekker rustig op mijn werk. Omdat ik de Jaguar I-PACE 100 procent vol geladen had op werk en lekker zuinig naar huis gereden was kon ik weer heel snel met een 100 procent vol geladen Li-ion accu aan de doodgewone zuinigheidsrit beginnen. De zuinigheidsrit van – in het geval van een brandstofauto – normaal gesproken Katwijk aan Zee <-> Overveen maar in dit geval van de oplaadpaal voor mijn deur <-> Overveen. Dat is ruim 10 kilometer meer en dus een nog nauwkeuriger omgerekende actieradius naar een volle Li-ion accu. De zuinigheidsrit begon lekker want het was gelukkig niet al te druk op de weg ondanks het vroege tijdstip dat ik eraan begon. Normaal gesproken begin ik later maar ik wilde persé op tijd thuis zijn dan kon ik nog even lekker an het testverslag schrijven. Het ACC heb ik uiteraard meteen aangezet want zo mooi constant als een (Adaptive) Cruise Control kan een mens niet rijden. Ik schrijf Adaptive expres tussen haken omdat je er ook een gewone Cruise Control van kunt maken. Ik kom dat niet zo vaak tegen maar persoonlijk vind ik het erg fijn om te kunnen kiezen tussen een CC en ACC. Persoonlijk vind ik dat wel fijn want soms kan een ACC ronduit hinderlijk zijn. Eenmaal op de N206 kon ik na drie stoplichten het ACC op 80 km/u vastzetten en rustig ‘achterover’ leunen in de waanzinnig lekker zittende sportstoel. Bij De Zilk aangekomen besloot ik iets te doen wat ik zeer zelden met een testauto doe. Ik wilde op de Cruise Control met 80 km/u (max. snelheid) door de haakse rechterbocht heen sturen. De adviessnelheid op deze plek is 40 km/u dus dat zegt genoeg denk ik. Ik heb dit één keer met een auto gedaan die bij lange na niet kan tippen aan de wegligging van deze Jaguar I-PACE. Na de bocht raakte die testauto volledig uit balans en begon zwaar naar links en rechts uit te breken. Pas na 4-5 correcties kreeg ik ‘m uiteindelijk weer recht. Het grappige eraan was dat ik op de terugweg een auto in de sloot zag liggen precies na die haakse rechterbocht. Hoe dan? Nou ik wist dus precies waarom! Maar goed ik besloot dit soort dingen toen alleen nog te doen met testauto’s met een extreem goede wegligging. Ik stuurde heel erg laat in en het ging perfect alhoewel de banden wel even kort en hard piepten middenin de bocht. De rem niet aanraken is psychisch gezien verdomde moeilijk maar ja ik durfde het in deze auto wel aan en dat zegt dan ook alles over de extreem goede wegligging van deze Jaguar I-PACE. Het regeneratief remmen stond trouwens op Hoog (de stand Laag vond ik persoonlijk niks) dus ik had sowieso ‘remmen’ naast de gewone remmen.

Na de haakse rechterbocht liet ik het ACC aanstaan want de mooie linkerbocht (zit ergens tussen haaks en flauw in) moest ik met groot gemak met 60 km/u (max. snelheid) doorheen kunnen. Tot nu toe ging het werkelijk zalig, wat is dit toch een heerlijke elektrische auto. Ik verkies deze Jaguar I-PACE ruimschoots boven een Tesla of welke andere elektrische auto dan ook. Deze auto rijdt heerlijk, zit heerlijk, heeft een mooi design, is van binnen zeer fraai afgewerkt kortom een plaatje wat mij betreft. Ik snap dan ook helemaal niets van die afzeikverhalen na de introductie van deze Jaguar I-PACE. Maar ja ik test dan ook auto’s zonder enige tijdsdruk én heb niemand boven me zitten die mijn testverslagen censureert. Verder heb ik een behoorlijk brede technische kennis die ik constant probeer bij te spijkeren en als ik iets niet weet ga ik naar een specialist zoals bv. Autobeklederij Van der Werf of RICA Engineering. Waar ik vaak niet kritisch ben zijn andere autojournalisten kritisch en waar ik juist kritisch ben zijn zij vaak niet kritisch. Maar ja ik ben dan ook niet afhankelijk van een adverteerder voor mijn salaris ik kan dus echt schrijven wat ik wil = de echte testresultaten zonder iets weg te laten. Vlak voor het begin de bomenweg had ik op de rotonde vlak na Vogelenzang bijna een aanrijding met een glazenwasser die met zijn VW-busje pardoes de rotonde opreed. Daarna ging hij er als een malle vandoor maar het eind van het liedje was dat ik na 4,5 km superstrak sturen zonder 1 km/u te snel te rijden weer achter hem stond op de kruising met de Zandvoorterweg. Zo zie je maar weer hoeveel tijdswinst je kunt boeken met het strak sturen met een zo constant mogelijke snelheid. In alle bochten in Zandvoort heb ik het ACC ook aan laten staan want alles voor de zuinigheid natuurlijk. Bij de boulevard aangekomen scheen de zon en moest ik zelfs even mijn zonnebril opzetten. De duinenweg ging super alleen schrok ik wel van het matrixbord “Geluidsoverlast motor boete 400 euro” want mijn motor maakt niet echt herrie maar om nou te zeggen dat ie echt stil is. Na omgekeerd te zijn reed ik terug en dat ging perfect totdat ik na Vogelenzang achter een 40 km/u rijdende bejaarde belandde waar je 60 km/u mag rijden. Binnen no-time hingen er tien auto’s achter hem. Ik reed er als eerste achter dus met een hele korte stoot op het gaspedaal was ik er in een oogwenk voorbij. Heerlijk zo’n Jaguar I-PACE de rest hing er daarna nog kilometers achter, ha, ha. Eenmaal thuis kon ik het staatje opmaken van de doodgewone zuinigheidrit.
V(ertrek): 390 km
A(ankomst): 329 km
V – A = 61 km theoretisch verbruikt
Ik heb dus ruim meer gereden dan ik verbruikt heb volgens de actieradiusmeter
Tripmeter: 80,9 km
Verbruik: 15 procent accu-energie
Actieradius: 539 km
Werkelijk aantal kilometers gereden = 41,2 km + 41,3 km = 82,5 km

Zelfs de warmte is luxe
Toen ik dinsdag in de Jaguar I-PACE stapte besloot ik eens te kijken hoe snel de stoelverwarming (en ook stoelkoeling en ja voor én achter!) zijn werktemperatuur bereikt en ook de verwarming. In veel auto’s heb je binnen no-time een kokend hete kont in de hoogste stand. En in elektrische auto’s is de temperatuur van de verwarming vaak ook heel snel opgewarmd tot woestijntemperatuur. De stoelverwarming zet je trouwens op een ingenieuze manier aan door de draaiknop van de verwarming even kort in te drukken (optillen = ventilator 3 stand). Daarna verschijnt er een stoel op het piepkleine ronde display van de draaiknop. Daarmee kun je de stoelverwarming in 3 standen instellen en nou komt het mooie want die warmt heel langzaam aan op. Je hebt dus niet meteen een kokende kont op deze sportstoelen. Maar tot mijn verbazing werd de stoel verwarming ook in de hoogste stand niet kokend heet, kijk zo hoort het nou beste andere automerken! Hetzelfde geldt ook voor de verwarming die warmt niet razend snel op laat staan tot een woestijntemperatuur. Gewoon uitmuntend dus al met al! Daarna ben ik eens goed op gaan letten hoe lang het duurt voordat de remregeneratie (er zijn twee standen: High en Low) start. Als de Li-ion accu 100 procent vol geladen is dan kun je uiteraard niet regeneratief remmen dat lijkt mij logisch. Na vertrek heb ik steeds even het gas los gelaten om te kijken of het regeneratief remmen startte. Nou na meer dan 10 kilometer rijden voelde ik nog niet echt veel gebeuren dat duurt dus echt wel even. Morgen ga ik eens opletten bij hoeveel procent acculading het begint dat is denk ik een betere indicatie dan de tripmeter want naast het aantal gereden kilometers heb je ook nog eens vier rijmodi en die zijn allemaal van invloed terwijl het accupercentage een vaste waarde is die alleen maar langzaam of snel kan zakken. Verder las ik wanneer de buitentemperatuur erg hoog of laag is de remregeneratie beperkt is.

‘s Avonds heb ik een rondje gereden met mijn zwager en zijn overbuurman die ook elektrisch rijdt maar dan in een goedkopere auto namelijk een Hyundai Kona electric. Ik was dus vooral erg benieuwd wat hij van de luchtvering zou vinden. Uiteraard reed ik zo snel mogelijk naar een weg met verkeersdrempel en/of snelheidsbrekers en daarna nog even door wat mooie scherpe bochten en lange flauwe bochten. Nou die overbuurman zat dus werkelijk flabbergasted in de Jaguar I-PACE, ha, ha dit had hij nog nooit meegemaakt. Kijk dat is nou het verschil tussen een goedkope elektrische auto en eentje uit het topsegment! Na mijn zwager en zijn overbuurman thuis afgezet te hebben ben ik naar Katwijk aan Zee gereden om een wat Aspirines bij mijn jongste zus te brengen. Een mooi gelegenheid om nog een rondje over het het Space Business Park te rijden in de rijmodus Dynamic + Trac DSC. Ik wilde nog één keer kijken of ik wel echt op de grens gereden had die eerste keer. Uh ja dus kwam ik al snel achter, je moet echt even een rondje Zandvoort doen wil je de echte grens van deze auto vinden. Het Trac DSC zorgt er samen met het Torque Vectoring by Braking voor dat deze auto slechts lichtjes uit balans is te brengen dus de echte grens zul je op de openbare weg niet vinden. Misschien dat je in de stromende regen op het rotondecircus de grens wel op zult kunnen zoeken want op nat wegdek is dat nou eenmaal veel makkelijker. Dit geeft dus wel aan hoe onvoorstelbaar goed en ook veilig deze auto is. Op weg naar huis heb ik nog wel even door de opritbocht bij ‘t Heen gereden. Op weg naar de apex reed er een Renault Mégane Estate GT-Line achter mij die stevig gas gaf. Vlak voor de apex reed ie vlak achter mij maar toen ik plankgas gaf vloog ik zo ongelofelijk hard en superstrak door de opritbocht heen dat ie wel achteruit leek te rijden. Deze auto heeft voor een SUV echt een belachelijk goede wegligging. KLASSE!

Woensdag
Woensdagochtend ben ik vertrokken met 100 procent volle Li-ion accu om te kijken hoe het regeneratieve afremmen zich opbouwt. Met een volle Li-ion accu remt ie totaal niet af en moet je met de gewone remmen afremmen dan wel de Jaguar I-PACE uit laten rijden. Daarna voel je het regeneratieve afremmen steeds een beetje toenemen, het zou mij niets verbazen als die opbouw een lineair verloop heeft van 100 procent naar 90 procent en daarna afbuigt en constant blijft.

Hey Bas is er nog!
Woensdagavond besloot ik toch nog even een rondje rotondecircus te doen want zonder dat rondje is mijn testverslag gewoon niet af! Op weg naar de A4/N11 reed ik langs Bas want ik dacht stel je voor dat hij nog aan het werk is dan hoef ik morgenochtend niet bij hem langs te rijden. En inderdaad Bas was er nog dus ik was razend benieuwd wat hij van de Jaguar I-PACE zou vinden qua bekleding en interieur. Tja en dan ziet die Bas toch altijd weer dingen die mij niet opvallen, kijk daarom ga ik nou naar een autobekleder toe zoals Bas. Die gast is echt goud waard want die heeft het autobekleden nog in de praktijk als jong broekie van 15 jaar oud (vakantiewerk uiteraard) geleerd en heeft uiteindelijk het bedrijf overgenomen. Bas was meteen weg van de Jaguar I-PACE, deze elektrische auto is tenminste mooi afgewerkt. De afwerking (= naden) en de gebruikte materialen (leer en zacht dashboardmateriaa) vond hij helemaal top. Op het dashboard zijn bijvoorbeeld twee soorten zachte materialen gebruikt in plaats van maar één. De sportstoelen vond Bas niet alleen erg mooi maar vooral ook erg lekker zitten. De achterklep vond hij ook mooi net als de rest van het design en ook heeft deze elektrische auto tenminste een normale en vooral ook mooie grille zei Bas tegen mij. Na een rondje rijden met Bas heb ik hem weer afgezet bij de zaak en ben ik naar Hoogmade/Leiderdorp gereden. De scherpe opritbocht naar de A4/N11 ging heerlijk en daarna spoot ik er vandoor de A4 op. Bij Hoogmade verliet ik de A4 weer en reed via de slingerende stuiter-afrit (meerdere verzakkingen) op de ovale rotonde af. Normaal gesproken kom ik vanaf de andere kant aanrijden maar vanaf de A4 kom je dus als eerste op de ovale rotonde uit. Ik pakte meteen de binnenring door over de hoge rotonderand heen te rijden. Ik kwam met een harde klap neer maar de Active Air Suspension ving de boel perfect op. Wel vreemd trouwens dat er in de Engelstalige brochure over Electronic Air Suspension wordt gesproken. Active en Electronic zijn toch echt twee heel verschillende dingen!

Op het viaduct over de A4 afrijdend heb je twee mogelijkheden, alsnog de buitenring pakken of je blijft op de binnenring en rijdt weer over de hoge rotonderand heen. Uiteraard deed ik dat laatste want dat is veel leuker vooral omdat ik meteen daarna hard het stuur om moet gooien naar rechts. Ik vloog over het viaduct heen en aan de andere kant aangekomen pakte ik de binnenring van de kleine rotonde met piepende banden. Daarna was het na een driekwart rondje het stuur hard naar rechts omgooien de rotonde weer af. Ik reed met een lekker vaartje op de grote rotonde af en was benieuwd wat de Jaguar I-PACE daar zou doen. Bij het oprijden gooide ik het stuur hard om naar rechts en meteen weer naar links maar toen greep het Torque Vectoring By Braking voelbaar in. Dit was blijkbaar iets te heftig voor de Jaguar I-PACE maar het was wel erg leuk om te doen. De rotonde afsturend was ook weer vrij heftig want dat is een vrij krappe bocht. Als laatste heb ik nog even de dalende slingerbocht buiten de rotonde om gepakt. Die is zeker met deze auto te mooi om niet te doen en dat klopte voelbaar. Ik vloog er met zwaar piepende banden door de dalende slinger heen. JIHA wat is dit toch een gave auto echt genieten! Daarna reed ik nog een Tesla Model X P100D achterop, een auto met 680 Pk/ 967 Nm, een gewicht van 2.572 kg en een 0-100 km/u in 3,1 sec. Toch reed hij niet bij me weg maar misschien gaf de bestuurder wel geen plankgas. Bas vertelde mij trouwens nog dat hij laatst een Tesla Model X opnieuw had bekleed die al een zijn vierde nieuwe aandrijfas bezig was. Eigen schuld of inferieur materiaal? Dat gaat je met deze Jaguar I-PACE absoluut niet overkomen verzeker ik je! Toen ik de Jaguar I-PACE terugbracht vertelde iemand bij de importeur mij dat één van hun verkopers een Lamborghini zoek had gereden met deze Jaguar I-PACE. Kijk dan heb ik toch niets gelogen over de wegligging is het wel?

 

 

 

Specificaties

Jaargang

2021

Carrosserie

suv

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Elektriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

4,8 seconden

Topsnelheid

200km/u

Vermogen

294(400) kW (pk)/rpm

Koppel

696 nm/rpm

Aandrijving

all-wheel-drive

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

12,35 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

22-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.682 mm

Breedte

2.139 mm

Hoogte

1.553 mm

Wielbasis

2.990 mm

Spoorbreedte voor

1.643 mm

Spoorbreedte achter

1.662 mm

Massa leeg

2.215 kg

Max. toelaatbare massa

2.670 kg

Laadvermogen

455 kg

inhoud bagageruimte

638 liter

Bandenmaat

255/40-R22