Jaguar XJ Designer Edition 3.0 V6 Diesel 2011 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Jaguar Nederland



Van voor tot achter een echte “Jag”!
De voorkant van een auto oftewel de smoel van een auto is erg belangrijk, want uiterlijk telt in de autowereld! Eindelijk, eindelijk heeft de Jaguar XJ weer een hele mooie smoel gekregen, deze fraaie grille met de al even fraaie Jaguar-kop in het midden deugt. Dan kun je nog zo’n dure uitvoering van de Audi A8 of BMW 7-serie rijden maar die komen toch echt niet verder dan wat ringen en een blauw/wit rondje. Verschil moet er zijn lijken ze in Engeland te denken en dat mag (terecht!) gezien worden! Oók aan de voorkant bevindt zich het motorblok, breeduit hangend onder de motorkap. Dit keer geen 5-liter V8 benzinemotor zoals bij de XKR-S maar een 3-liter V6 dieselmotor. Ik was dolblij dat ik een diesel mee had gekregen want in de Range Rover Supercharged zat ook al de 5-liter V8 benzinemotor, en ik was intussen erg benieuwd geworden naar de dieselmotor van Jaguar. Deze V6 dieselmotor is ontwikkeld in samenwerking met PSA, en die Fransen weten wel hoe ze een goede dieselmotor moeten bouwen. Dit 3-liter V6 dieselmotorblok heeft dan wel een vermogen van maar 275 Pk, maar het koppel van 600 Nm is bijna net zo groot als die van de 5-liter supercharged V8 benzinemotor die 625 Nm heeft.

Maar de diesel heeft zijn maximum koppel wel bij een lager toerental dan de supercharged benzinemotor. Vergeet dus even alles over Pk’s en laat je letterlijk meesleuren in deze Jaguar XJ. Dit diesel motorblok is zo heerlijk smeuïg daar kunnen maar weinig andere dieselaars tegenop. Zelfs de 3-liter V6 dieselmotor van de Audi Q5 vind ik niet zo fijn als dit motorblok. Het was ongelofelijk verleidelijk om elke keer het gaspedaal op de bodem te trappen maar het gekke is, en nou komt het, dat ik die verleiding heb kunnen weerstaan. En dat heeft alles te maken met de wil die deze Jaguar XJ aan zijn rijder oplegt. Heerlijk cruisen en genieten van alles om me heen was wat mij betreft nog nooit zo fijn. En om mezelf dan toch even heerlijk uit te leven zette ik de versnellingsknop zo af en toe voor een stoplicht in de S-stand en spoot er vandoor bij groen. HEERLIJK!!!

Voor en achter de voorruit
De ruitenwissers van deze Jaguar XJ zijn sinds lange tijd eindelijk weer eens van het soort zoals ik ze heel graag zie. Geen overbodige ruitensproeiervloeistof die alle kanten op vliegt en daarna door de ruitenwissers over de voorruit wordt verdeeld. Niets van dat alles, de ruitensproeiervloeistof wordt direct op de ruitenwisserrubbers gespoten, geniaal en bovendien vriendelijk voor motorrijders én ook erg handig in de winter. Achter de voorruit vind je nog meer geniale dingen zoals een multifunctioneel dashboard met o.a. een digitale snelheidsmeter, digitale toerenteller en een digitale benzinemeter. Met een druk op een knop op het stuur verschijnt op de plaats van de digitale toerenteller een instellingen-menu. Wil de passagier naast je om 20.00u even het journaal kijken dan maak je gebruik van het ‘Dual View-display’. Mocht je net op dat moment gebruik maken van het NavSat dat is dat geen enkel probleem, want die kun je gewoon blijven bekijken op de plek van de temperatuurmeter/benzinemeter.

Wat betreft de digitale meters en tellers heb ik geen klachten maar wel een opmerking. Het lijkt mij eerlijk gezegd wel aardig als de bestuurder zijn eigen kleur en design kan kiezen, dat zou toch geen probleem moeten zijn lijkt mij. Na het dashboard komen de zeer fraai beklede lederen stoelen in beeld. “Een koude kont en een lekkere rug”, zei mijn neefje over deze stoelen want het zijn dan ook niet zomaar stoelen. Deze perfect zittende stoelen hebben een massagesysteem (van je achterwerk tot aan je schouders) en behalve stoelverwarming ook stoelkoeling. Die laatste is vooral belangrijk als je veel in de auto zit en nog kinderen wilt krijgen. De temperatuur in de balzak hoort namelijk 2-3 graden Celsius lager te zijn dan de lichaamstemperatuur die 37 graden Celsius is. Ik werk op een IVF-kliniek dus vandaar dat ik dit grappige weetje even meld.

Xxxxxx
Om een goed beeld te krijgen van de kwaliteit van de bekleding van de stoelen, de portieren, de hemel en het dashboard ben ik op de laatste testdag nog even bij Bas Callenberg van Autobeklederij Van der Werf langs gereden. Gelukkig was Bas niet op vakantie zoals de vorige keer met de Jaguar XKR-S, daar baalde ik toen stevig van. Nadat Bas plaats genomen had zei hij tegen mij: “Xxxxxx xxxx dit is echt xxxxx xxxxx.” Dit is dé manier van Bas om te zeggen dat hij het vele kwaliteitsleer, de perfecte afwerking en vooral het geniale stikwerk ONGELOFELIJK mooi vindt. “De afwerking van het interieur krijgt een 9+ van mij”, zei Bas met een hele grote glimlach tegen mij. “Kom we rijden even een blokje om”, zei ik tegen Bas. Bas vindt de uit de middenconsole opstijgende fraaie chromen versnellingsknop veel mooier dan zo’n pook in een Audi of BMW, het mag duidelijk zijn Bas snapt hét.

Al rijdend en pratend kwamen Bas en ik op het punt dat Jaguar weer Jaguar is zoals Jaguar hoort te zijn. Maar maak niet zoals ik en Bas de fout te denken dat Jaguar onder Ford weg kwijnde. De huidige modellenlijn is onder Ford in gang gezet en dus mag je stellen dat het huidige succes vooral mede te danken is aan Ford. Ik denk dat ze bij Ford behoorlijk balen van het huidige succes van Jaguar/Land Rover/Range Rover. Ondanks het natte wegdek genoot Bas zich wezenloos in de Jaguar XJ en terecht! Ik heb Bas zelden zo onder de indruk gezien van een testauto, vooral het massagesysteem in de voorstoelen kan zijn goedkeuring wegdragen. Oh ja en de bewegingssensor om het dashboardkastje te openen. Terug bij de zaak riep Bas terwijl hij wegliep naar mij: “Maak er maar een 10 van!” Ik kon mijn oren niet geloven, is dit de altijd zo kritische Bas???

Middenin
We zijn in het midden van de auto beland en dus bij de bestuurder, en dus bij het rijden oftewel het weggedrag en de wegligging. De achterwielaangedreven Jaguar XJ lijkt erg groot en op parkeerplaatsen lijkt dat niet alleen zo maar blijkt dat ook. Toch schrijf ik niet voor niets “lijkt erg groot” Want eenmaal rijdend voelt deze grote limousine véél kleiner aan. Toen ik Mick ging ophalen voor de fotoshoot reed er vanaf de N11 tot aan Koudekerk a/d Rijn de hele tijd een Mini Cooper S voor me uit. De bestuurder had de grote grille uiteraard al snel in de gaten en gaf stevig gas op de mini-rotondes en in de bochten. Toch lukte het hem niet om bij me weg te rijden en dat spreekt voor het ongelofelijk makkelijke sturen van deze grote Jaguar. Toen ik de technische specificaties las begreep ik waarom deze Jaguar zo makkelijk stuurt want het gewicht van de aluminium carrosserie is slechts 1.796 kilogram (Tata Steel uit IJmuiden speelt hier een belangrijke rol in, het research laboratorium in IJmuiden is één van de beste ter wereld in zijn soort). Dat is ongelofelijk laag voor een dergelijke grote auto maar het geeft wel aan dat Jaguar heel bewust heeft gekozen om een goed sturende sportieve luxe limousine te bouwen, en geen log beest dat alle kanten op waggelt op een bochtige weg.

Op weg naar werk heb ik de Jaguar XJ uitgebreid kunnen testen op mini-rotondes, grote rotondes, flauwe bochten en haakse bochten. In het begin heb ik het lekker rustig aan gedaan, af en toe een stoplichtsprintje, een fantastisch tussensprintje en redelijk sportief door de bochten sturend, meer niet. Gewoon lekker ‘zoefen’ in een auto van een automerk dat als geen ander weet hoe ze zoef-auto’s moeten bouwen. De term zoef(en) gebruik ik dus alleen voor auto’s zoals deze Jaguar XJ, die bij een stoplicht niet vertrekken maar er met een fraaie zoef vandoor gaan. Ik heb maar weinig auto’s getest die zo’n hoog zoef-niveau hebben als deze Jaguar XJ. De 3-liter V6 dieselmotor is werkelijk altijd krachtig en zijdezacht tegelijk, maar dat mag ook wel met een koppel van 600 Nm bij 2.000 tpm. Dat de motor zo zijdezacht reageert komt door de perfecte gasreactie. Die gasreactie en ook het schakelen worden in de Winter-mode trouwens nog weer speciaal aangepast aan de omstandigheden.

Middenin maar dan feller
Nadat ik de Jaguar XJ wat beter had leren kennen werd het tijd om wat meer de grens op te gaan zoeken. De eerste mooie haakse bocht voelde meteen goed aan, de 19-inch Dunlop SP Sport Maxx GT hebben een werkelijk uitstekende grip, en uiteraard is het voordeel van het lage gewicht overduidelijk. Na de haakse bocht kreeg ik zo’n irritante Leidse taxichauffeur in een grote zwarte Mercedes achter mij aan. Het eerste stoplichtsprintje verloor hij afgetekend, ik had de Jaguar XJ eigenlijk geen eens in de S-stand hoeven zetten. Bij de tweede stoplichtsprint was ik wat zenuwachtiger, want direct na het stoplicht is een verschrikkelijk haakse bocht naar links de tunnel in en ik had de binnenbocht. Doordat de gasrespons werkelijk zijdezacht is liet de Jaguar XJ zich perfect door de haakse bocht sturen. Met een koppel van 600 Nm zou je toch op zijn minst verwachten dat de Jaguar XJ bij snel optrekken last heeft van overstuur in een haakse bocht. Maar nee hoor helemaal niets daarvan de Jaguar XJ laat zich sturen alsof het een lichte hatchback is, véél lichter dan de Mercedes die alweer in mijn achteruitkijkspiegel verdween. Het sturen van deze Jaguar XJ vind ik werkelijk perfect, als deze auto ook maar iets lichter of zwaarder had gestuurd dan was ik er op afgeknapt.

Na de tunnel zag ik plotseling dat ik weer rechtdoor kon rijden, die weg was namelijk ruim een maand afgesloten geweest. Na een flauwe bocht naar rechts, die lekker ging, is het even lang rechtdoor rijden. Een stuk of zeven stoplichten verder reed ik de polder in op weg naar de eerste mini-rotonde (het schijnt dat een mini-rotonde maar één rijstrook heeft maar ik kan deze kleine rotondes echt geen normale rotondes noemen). Ik had werkelijk geen flauw idee wat ik kon verwachten. Ik zat ontzettend te twijfelen wat ik zou doen, de binnenring of de buitenring van de mini-rotonde nemen, dus over de rotonderand heen of over het asfalt buitenom. Op het allerlaatste moment besloot ik toch de buitenring te pakken. Ik voelde de Jaguar XJ behoorlijk overhellen (is ook goed te zien op twee foto’s) maar dit had geen enkel effect op de wegligging. De Jaguar XJ liet zich heel netjes en strak over de buitenring sturen, waardoor ik met gemak kon invoegen voor de auto die zonet nog voor mij reed. Daarna volgden nog een aantal flauwe bochten en die kon ik allemaal met een behoorlijke snelheid nemen, zonder dat het rijwielgedeelte Jaguar XJ ook maar enige onrust ging vertonen.

Rondom het midden
De vering/demping is behoorlijk comfortabel maar ondanks dat dempt de actieve demping alles perfect, van enig nadeinen is dan ook absoluut geen sprake. Het is mogelijk om de actieve demping van de Jaguar XJ iets straffer te zetten, dit doe je door op het knopje met de finishvlag – dit is de Dynamic Mode – te drukken. Het Trac DSC wordt dan automatisch ingeschakeld waarna het wit rond de meters/tellers rood oplicht. Zodra het Trac DSC wordt geactiveerd worden, zoals Jaguar het zelf schrijft, o.a. de karakteristieken van de koppelontplooiing en de schakelmomenten aangepast. Verder heb ik zelf even getest hoe de actieve demping – Adaptive Dynamics – aanvoelt in de Standaard Mode en de Dynamic Mode. Rijdend over de ventweg naast de A44 met zijn vervelende snelheidsvertragers kon ik perfect voelen dat in de Dynamic Mode de in- en uitgaande demping toenemen. Met andere woorden de demping voelt dus duidelijk harder aan in de Dynamic Mode.

Toch moet ik Jaguar een dik compliment geven want ook in de Standaard Mode, dus met relatief comfortabele demping, kon ik de Jaguar XJ zonder problemen met hoge snelheid een haakse bocht inhoeken. In de Dynamic Mode voelde het uiteraard allemaal nog weer strakker aan maar ik bedoel maar. Dag na dag begon ik meer onder de indruk te raken van de Jaguar XJ, gewoon omdat deze auto tot in perfectie exact dat doet waarvoor deze auto gemaakt is. Het is bijna griezelig zo perfect als deze auto ís qua luxe én aanvoelt qua rijden. Ik heb in ongelofelijk veel auto’s gereden (veel daarvan staan niet online, die dateren van voor Autotesten.nl) maar deze auto wilde ik eigenlijk niet meer terugbrengen zo goed beviel ze mij. Dat heb ik met een Audi of BMW nog nooit gehad, en het allermooiste is dat deze Jaguar XJ niet alleen een stuk minder weegt dan elke vergelijkbare Audi A8 of BMW 7-serie, maar ook nog eens heel scherp geprijsd is. Niet verkeerd voor een limousine die naar mijn mening veel mooier oogt dan de uitermate saai uitziende Audi A8 en BMW 7-serie.

Middenin voor de laatste keer
Nadat de Jaguar XJ keer op keer had laten zien dat de wegligging voor een dergelijk grote limousine erg goed is, heb ik op de laatste dag nog even een extra tandje bijgezet. Ik heb het DSC daar overigens wel bij aan laten staan, maar met het Trac DSC aan heeft de auto wel meer vrijheid om uit te breken. In één van de mooiste haakse bochten die ik ken heb ik dit keer niet geremd, maar met de flippers teruggeschakeld want ik ben toch wel een liefhebber van op de motor afremmen. De bochtensnelheid was daardoor hoger dan alle voorgaande keren en dit keer ging de Jaguar XJ dan ook met zwaar piepende banden door de bocht. Maar uitbreken? Niet dus! Daarna heb ik nog een paar rondjes over de eerstvolgende rotonde gereden en ik stond er echt van te kijken hoe mooi de Jaguar XJ in balans bleef.

Alles bij elkaar ben ik dan ook zeer benieuwd hoe een uurtje spelen op het circuit van Zandvoort uit zou pakken. Ik denk dat je er nog gek van staat te kijken hoe goed je met Jaguar XJ kunt driften (ik ga overigens binnenkort een driftcursus volgen samen met Mick). Op straat kun je dat maar beter uit je hoofd laten want dan heb je direct artikel 5 aan je broek en een EMG (Educatieve Maatregel, 3-daagse cursus tijdens de werkweek dus het kost je ook nog 3 vakantiedagen) zelf te betalen à 795,- euro. Een vriend van mij kreeg een EMG opgelegd vanwege een wheelie met de motor vandaar dat ik dit allemaal weet. Maar goed om het middenin-gedeelte af te sluiten, het rijden in de Jaguar is me dus erg goed bevallen. De wegligging is mooi neutraal en erg goed voor zo’n grote auto als deze Jaguar XJ. En net als bij de Range Rover vind ik ook dat deze auto in de reviews die ik heb gelezen niet op waarde wordt geschat, deze auto is véél beter!

De achterkant
Met de achterkant bedoel ik uiteraard de achterbank en de kofferbak. Op de achterbank heb je ook, net als de bestuurder, airco, zit je lekker ruim (in de versie met de lange wielbasis, de Jaguar XJ L, zit je nog veel ruimer) en met de WhiteFire-optie zijn de achterste passagiers voorzien van alle gemakken. De WhiteFire-optie omvat o.a. een entertainmentpack met twee beeldschermen, draadloze hoofdtelefoons, dvd en nog veel meer. Qua luxe zit je dus goed bij de Britten, maar dat is ook niet zo verwonderlijk met andere ultraluxe Britse automerken zoals Rolls Royce en Bentley binnen de landsgrenzen. Ze hebben een traditie in ere te houden en dat doen ze dan ook in de meest ultieme zin des woords. Dan komen we bij de wat kleine achterruit, volgens mijn neefje was dat het enige minpunt dat hij kon verzinnen. “Maar dat is toch helemaal geen minpunt”, zei ik, “want als ik gas geef laat ik iedereen achter me dus ik heb helemaal geen achterruit nodig. Er zit achteruitrijcamera op dus als ik achteruit rijd gebruik ik die.” Ik zou er persoonlijk dan ook een zwarte glazen ruit inzetten. Nog weer verder naar achteren komen we bij de kofferbak en de achterklep. De bagageruimte is niet echt groot en niet echt klein, ongeveer even groot als die van de meeste hatchbacks. Op de verder typeplaatjesloze achterklep is alleen een zeer fraaie chromen Jaguar te zien. Als ik dat bij een Audi, BMW of Mercedes zie vind ik dat altijd heel erg zielig, maar bij deze Jaguar vind ik het perfect passen. Hier mag naast dat fraaie logo ook verder helemaal niets staan!

Kortom deze Jaguar XJ is van voor tot achter een perfecte limousine. Ik (we) heb(ben) dus geen minpunten kunnen ontdekken aan deze Britse auto met een Nederlands tintje. Het aluminium voor de carrosserie en de lastechniek zijn namelijk afkomstig van Corus – dat tegenwoordig Tata steel heet (Tata Steel is tevens de eigenaar van Jaguar/Range Rover/Land Rover) – in IJmuiden. Na wat zoeken vond ik een interessante pdf-file met daarin het volgende stuk tekst: “One of the major metals companies working with the motor industry is Corus, the international materials solutions supplier with manufacturing facilities and sales offices throughout the world. The Corus aluminium tailor-welded blank applies the principles used in the steel blanks to the lighter material – which, however, is more difficult to weld. This is where Corus’s laser welding centre in IJmuiden, Netherlands, comes in. It studies and optimises laser welding techniques to develop a robust process with the consistently high quality weld seam required to move from development prototypes to series production.” En voor wie nog een ander zeer interessant artikel over nieuwe soorten staal wil lezen moet even “Corus de rek is er nog niet uit” invullen als zoekterm in Google/Yahoo/Bing.

Practical Joke?
Engeland is het land van de ‘Practical Joke’, ik denk dat iedereen het verhaal wel kent van de auto van de professor. Een groep studenten haalt in één nacht de auto van een professor uit elkaar en zet die weer in elkaar in de collegezaal. De professor vertrekt geen spier en doet hetzelfde de volgende nacht maar dan alleen. Of dit verhaal echt gebeurd is of niet doet er niet toe, het gaat om het idee en de uitvoering. Zo viel mij in de Jaguar op dat alle auto’s er in de achteruitkijkspiegel er wat breder en platter uitzien. Het is redelijk subtiel maar niet te missen voor iemand die niets aan zijn ogen mankeert. Nou is dat bij de meeste auto’s wel grappig maar niet meer dan dat. Toen ik echter een Porsche in mijn achteruitkijkspiegel zag moest ik denken aan Mel Jongen – de webmaster van Autotesten.nl – die een Porsche altijd een platgeslagen Kever noemt. Mel rijdt zelf in een matzwarte niet platgeslagen Kever. Elke keer als ik in de achteruitkijkspiegel keek vroeg ik mezelf af of deze lachspiegel een productiefoutje is of een Practical Joke van de Jaguar ontwerpers. Als het een Practical Joke is dan kan ik ‘m in ieder geval zeer waarderen.

Remmen
Het klinkt misschien vreemd maar in de auto vallen de remmen mij altijd minder op dan wanneer ik motor rijd. Misschien komt het omdat de belangrijkste rem op de motor – de voorrem – met de hand wordt bediend? Of misschien komt het omdat remmen met de hand is veel directer en nauwkeuriger te doseren dan met de voet? Hoe dan ook remmen op een auto maken meestal (meestal!, lees het testverslag van de Range Rover Supercharged even) niet veel indruk op mij! Misschien komt dat omdat de vertraging door het hogere gewicht, en vier banden op het wegdek voor mijn gevoel minder groot is. Het is hoe dan ook vooral een kwestie van beleving oftewel perceptie, want in het echt staat een doodgewone gezinsauto meters sneller stil dan een motor. En dat asfalt beter is dan beton blijkt ook overduidelijk uit deze test, zelfs op nat asfalt hebben de auto en de motor een kortere remweg dan op beton. Uiteraard hebben beide voertuigen ABS, let wel niet alle motoren hebben standaard ABS!

Resultaten remtesten op droge betonbaan bij een noodstop vanaf een snelheid van 90 km/u:

Toyota Avensis – 28 m
BMW R1150RS met ABS – 31,5 m
Resultaten remtesten op nat asfalt bij een noodstop vanaf een snelheid van 90 km/u:
Toyota Avensis – 25 m
BMW R1150RS met ABS – 28,5 m

Remmen zijn net als vering/demping dan ook lastiger materie dan je op het eerste gezicht denkt. Die twee hebben trouwens meer gemeen dan je denkt maar daar ga ik een andere keer wel eens op in. Terug naar de remmen van de Jaguar XJ. Het gekke is dat de remmen van deze auto mij dit keer wel opgevallen zijn juist omdat ze niet opvallen. De remmen van de Jaguar XJ doen zo verschrikkelijk onopvallend goed hun werk dat ik er zwaar van onder de indruk ben. Het mooiste aan deze remmen vind ik dat ze werkelijk perfect te doseren zijn. Bij een dergelijke grote auto had ik verwacht dat er goede remmen opzitten waardoor ze op lage snelheid bijterig aan zouden voelen. Nou niet dus, de remmen zijn inderdaad erg goed, maar de doseerbaarheid en vertraging zijn werkelijk perfect! Het klinkt misschien saai maar de technici hebben ook hier perfect werk afgeleverd. Nog ruim voordat ik aan het testverslag was begonnen had ik de volgende regel alvast opgeschreven over de remmen van de Jaguar XJ: “Precies goed, nooit bijterig ook niet op lage snelheid, perfect doseerbaar en hard vertragend als het echt moet.”

Ome Aart
Heel vroeger had een oom van mij een donkergroene Jaguar MK2, een zeer fraaie Jaguar (de mooiste na de Jaguar E-Type) met spaakwielen. Het beeld van deze auto zit zo vast in mijn geheugen dat ik zelfs zonder dat ik de typenaam wist ‘m zo gevonden had m.b.v. een zoekmachine. Jaguar is dus een automerk waarmee ik als klein jochie al geconfronteerd ben. Ik fantaseerde dan uiteraard altijd hoe het zou zijn om in zo’n Jaguar te rijden. Mijn herinneringen van toen over het meerijden zijn helaas verwaterd. Het enige dat ik me nog wel kan herinneren was het indrukwekkende interieur. Dat is ook nu niet veel anders. Wat Jaguar ook nu weer heeft net als toen is dat indrukwekkende silhouet. Het automerk Jaguar staat wat mij betreft op dit moment dan ook weer als een huis. Ik zou dolgraag wel eens een stuk of 30 Audi, BMW en Mercedes-rijders in deze Jaguar XJ willen laten rijden en daarna horen wat ze ervan vinden. Ik denk dat veel van hen net als ik oprecht verbaasd zullen staan van het perfect afgewerkte interieur, de uitstekende wegligging én bovenal het rijgenot!

Ik heb de laatste jaren zelden in zo’n fijne auto gereden als deze Jaguar XJ. Het liefst had ik haar niet meer ingeleverd, en dus ging ik allerlei dingen verzinnen om ‘m te mogen houden. Mhh ik kan aanbieden om een langeduurtest te doen, maar toen ik las dat Jaguar de XJ aan 4 miljoen slopende testkilometers heeft onderworpen dacht ik laat maar ook. Die 4 miljoen testkilometers bleken echter computer-gesimuleerde testkilometers te zijn, volgend jaar dan maar in 3 maanden dwars door Rusland rijden in een Jaguar XJ? Nou nee, mijn motor zou ik zelfs niet inruilen voor een Jaguar XJ, beter gezegd voor geen enkele auto maar de XJ komt dicht in de buurt!

Specificaties

Jaargang

2011

Carrosserie

sedan

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

6

Acceleratie (0-100/sec)

6,4 seconden

Topsnelheid

250km/u

Vermogen

202(275)/4.000 kW (pk)/rpm

Koppel

600/2.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

3.0/2.993 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:16

Turbo

Turbo

Aandrijving

achterwielaandrijving

Differentieel

Electronisch differentieel

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

12,3 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

9,6 liter/100 km

Snelweg

5,6 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

7,0 liter/100 km

C02 uitstoot

184 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

5.122 mm

Breedte

2.110 mm

Hoogte

1.448 mm

Wielbasis

3.032 mm

Spoorbreedte voor

1.626 mm

Spoorbreedte achter

1.604 mm

Massa leeg

1.796 kg

Max. toelaatbare massa

2.365 kg

inhoud bagageruimte

520 liter

Bandenmaat

245/45-ZR19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand