Range Rover Sport Supercharged 5.0 V8 2011 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Land Rover Nederland



Barry-auto
Voor mij is het automerk Range Rover voor altijd verbonden aan Barry Hay de zanger van de Golden Earring. Via stuntrijder Sven Kleijn van het online motormagazine Motormaniacs, waar ik tot en met 2010 hoofdredacteur van was, kreeg ik het verzoek of ik Barry Hay kon regelen voor een fotoshoot van een goede vriend van hem. Die fotograaf had via Sven gehoord dat ik heel toevallig de eigenaren van Andiamo (luxe scooterzaak in Amsterdam) goed kende en daar komt Barry Hay elke week altijd even een babbeltje maken. Eén van de eigenaren van Andiamo bleek een huisvriend van Barry Hay te zijn en dus heb ik bij hem het verzoek neergelegd voor een fotoshoot. Na maanden van onderhandelen – Barry Hay bleek nooit in te gaan op verzoeken voor een fotoshoot – had ik het na een persoonlijk gesprek met Barry in Andiamo eindelijk voor elkaar.

Een vriend van mij zou de Vespa-scooter van Barry (die hij uiteraard bij Andiamo had gekocht) naar het voormalige pand van Oibibio rijden, en dan zou ik Barry thuis ophalen met een Range Rover Vogue die ik geregeld had bij een dealer. Ik heb die dag echt een fantastisch leuke dag gehad en verschrikkelijk gelachen. Ik had aan het eind van de dag echt buikpijn van het lachen! Barry Hay is absoluut een verschrikkelijk aardig mens met heel veel leuke verhalen. Veel leuker dan Willem Holleeder die, toen hij nog vrij rond liep, ook vaste klant was bij Andiamo. Ik geef toe dat het een beetje een raar begin is van een testverslag maar ik ben dan ook geen doorsnee autojournalist. Gelukkig maar want daardoor heb ik altijd wel een leuk verhaal te vertellen. Tijdens de fotoshoot op zaterdag vertelde Mick mij nog een erg leuke anekdote. Een goede vriend van hem die ook een Vespa-scooter bij Andiamo heeft gekocht die heeft op het leren zadel het woord “Holleder” laten zetten.

De Laren-modus
Een paar seconden voordat er een verschrikkelijk noodweer zou losbarsten parkeerde ik mijn motor voor de toegangsdeur van de ondergrondse parkeergarage van het Jaguar/Range Rover/Volvo-complex. Ik had mijn regenoverall weer eens niet aangetrokken en dus moest ik gas geven om de bui voor te zijn, heel veel gas! Gelukkig mocht ik binnendoor van Volvo naar Range Rover lopen dat scheelde mij een heel eind omlopen. Uiteraard heb ik in de showroom nog even plaats genomen in de nieuwe Range Rover Evoque, een even fraaie auto aan de buitenkant als aan de binnenkant. Niet veel later reed ik in de stromende regen over de A2 en dan is het erg fijn om in een grote en hoge auto als de Range Rover Sport Supercharged te rijden (vanaf hier afgekort als RRSS). Zelfs in de werkelijk stromende zeikregen kon ik alles goed overzien.

Ik merkte dat omdat bijna alle andere auto’s, behalve de grote SUV’s, op de snelweg van het gas gingen omdat het zicht voor deze ‘laag-bij-de-grondse’ bestuurders vrijwel nihil was. Eenmaal aanbeland bij de eerste snelwegbocht had ik even het gevoel alsof ik net van een snelle sportauto in een truck was gestapt. Een betere vergelijking kan ik zo snel even niet verzinnen. Het leek wel of de carrosserie op het chassis rond draaide (het Terrain Response-systeem stond op dat moment in de stand “Algemeen” en niet in “Dynamic”), dat was even heel erg wennen. Ineens schoot me te binnen dat ik hetzelfde gevoel had toen ik in de Lexus RX450h stapte, net zo’n soort auto als deze RRSS. Na het overschakelen op de Laren-modus (dit is de Fiat 500 van Laren zullen we maar zeggen) ging het al stukken beter. Om snel te wennen ben ik bij De Meern de A12 af gegaan, daar heb je behoorlijk wat mooie bochten en rotondes.

Duikboot?
De eerste rotondes gingen best lekker maar toen ik richting de bocht langs de Oude Rijn bij Vleuten reed had ik heel even het idee dat ik een paar tellen later in een duikboot zou zitten. Tenminste zo voelde het aan toen ik door die bocht heen reed. Ik reed echter bij lange na nog niet op de grens van wat deze auto kan. Om de een of andere reden durfde ik de grens niet op te zoeken, het gevoel klopte gewoon niet. Waarom niet??? Ik heb werkelijk geen flauw idee! Het gekke is dat ik twee dagen later hier helemaal niets meer van begreep, want op zaterdag ging ik, met het ESP uit, al glijdend met 2,5 ton door de bocht. De luchtvering op deze RRSS is echt subliem (maar dat wist ik toen nog niet) maar met dik 2,5 ton op 20-inch wielen met sportbanden van het type Continental Conti4x4SportContact, gunde ik mezelf toch liever even rustig de tijd om te wennen. Na de bocht bij de Oude Rijn ben ik héél erg rustig rechtdoor langs de Oude Rijn richting Harmelen gereden.

“Wat moet dit worden?”, dacht ik bij mezelf. Ik voelde me op dat moment verschrikkelijk in de piepzak zitten, gewoon omdat ik bang was dat deze test totaal zou mislukken. Dat klinkt natuurlijk belachelijk uit de mond van iemand die elke week in een andere auto rijdt en regelmatig de grens opzoekt van wat een auto kan. Natuurlijk overkomt het mij wel vaker tijdens het testen dat ik onzeker ben, en eigenlijk is dat ook wel goed want als ik nooit aan mezelf zou twijfelen is dat hele foute boel. En toch zijn dit de allerleukste testen omdat ik op dat moment totaal niet wist welke kant het op zou gaan. Ik heb wel eens auto’s en motoren getest waarvan ik na amper een half uur rijden al dacht: “Ik zet ‘m voor de deur en ik raak die auto/motor een week niet meer aan!” En zie daar, een week later had ik het gevoel één van de leukste auto’s/motoren getest te hebben.

Schaap gered
Zaterdagochtend ben ik even heerlijk met mijn moeder en mijn tweede zus (ik heb er vier) naar het winkelcentrum Leidsenhage in Leidschendam gereden. Op weg naar Leidschendam zag ik ter hoogte van Kasteel Duivenvoorde rechts van mij een schaap op zijn rug in het weiland liggen. En een schaap op zijn rug is ten dode opgeschreven want die komt nooit meer uit zichzelf overeind. Ik ben meteen omgedraaid maar het weiland is omgeven door een brede sloot en ik zag nergens een hek. Ik ben toen maar het terrein van Kasteel Duivenvoorde opgereden en heb aan de portier gevraagd waar de boerderij is die bij dat stuk weiland hoort. Daarvoor moest ik een mooie onverharde weg afrijden, dus ik heb het Terrain Response-systeem van de RRSS in de juiste stand gezet, waarna de luchtvering en alle andere veiligheidssytemen zich automatisch aanpassen. Aangekomen bij de boerderij heb ik de boer gewaarschuwd en die zou direct gaan kijken. Toen we weer op de provinciale weg langs het weiland reden zagen we dat het schaap net weer overeind stond.

Fotoshoot in Laren en Stichting GTI
Eigenlijk is er maar één plek in Nederland waar we de fotoshoot konden doen, in Laren natuurlijk! Wie nooit in Laren is geweest moet daar absoluut een keer op een zaterdagochtend naartoe gaan. Zien en gezien worden is in dit dorp een soort must. Ik weet dan ook zeker dat je met een Range Rover Revere HSR 710 Pk (zie foto: witte Range Rover met witte wielen) of de zeer speciale 3-deurs Range Rover Stormer heel wat bekijks zou trekken. Mick gaat regelmatig naar Londen, en daar heeft hij deze twee bijzondere Range Rovers op de digitale plaat vast gelegd. Vooral die 3-deurs versie vind ik persoonlijk heel erg mooi. Maar terug naar Laren, parkeren is er gratis dus maak je daar geen zorgen over. Laren is een fotogeniek dorp dus mooie foto’s maken is geen enkel probleem. Zelfs de Bart Smit is gevestigd in een zeer fraai oud pand. Tijdens het fotograferen in de straat waar het pand van Bart Smit is gevestigd kwamen we nog een oud type Range Rover tegen. Ook aan die auto heb ik goede herinneringen uit de tijd dat ik voorzitter was van de Stichting GTI (Global Travel Information).

Ik had die stichting begin jaren 90 opgericht omdat de kennis van de ANWB volledig ophoudt bij de Europese landsgrenzen. Ook de informatievoorziening van het ministerie van Buitenlandse Zaken is trouwens ronduit slecht. Ik heb toen als een soort ‘therapie’ tijdens de revalidatie van een zwaar motorongeluk (een maand na terugkomst van een wereldreis) de Stichting GTI opgericht. Doel was het verzamelen van reisinformatie over alle reisroutes zoals o.a. de Aziëroute, Oost-Afrikaroute, Ruslandroute, Zuid-Amerikaroute. Na een aantal jaren ben ik reisweekenden gaan organiseren en één daarvan was in een strandtent vlakbij het naaktstrand in Schoorl. Omdat die strandtent een heel eind van de strandopgang ligt zijn we met zijn allen op een grote aanhanger (zo één waar marktkramen op vervoerd worden) gaan zitten en door een oude Range Rover naar de strandtent gereden. En zo zijn we van Laren bij wereldreizen beland, een auto waar een Range Rover uitermate geschikt voor is. De beste keus is dan wel altijd een dieselversie (niet alleen vanwege het verbruik) omdat diesel altijd en overal te krijgen is, zelfs middenin in het oerwoud! Mocht je op wereldreis willen gaan met een Land Rover/Range Rover mail me dan gerust even.

Splashfoto’s!
Zondag 24 juli, een op en top herfstdag in Nederland middenin de zomer! Misschien geen lekker zomerweer maar wel perfect testweer, want alleen op warm en droog asfalt rijden de hele week is best wel saai. De 20-inch wielen met Continental SportContact3 banden hebben namelijk zoveel grip op droog en warm asfalt dat is wel leuk maar niet spannend. Op nat asfalt is het vele malen spannender met deze RRSS, ga maar na even het gas erop zetten middenin een bocht met 510 Pk en 625 Nm koppel. Allereerst zijn we naar het parkeerterrein bij buitenzwembad “De Vliet” gereden voor een paar zeer fraaie splashfoto’s. De reden dat ze zo mooi geworden zijn komt omdat het net gestopt was met regenen en ik daardoor ook foto’s van opzij kon maken. Als het nog had geregend dan had ik onder het afdakje bij de ingang van het zwembad moeten gaan staan, en had ik alleen foto’s recht van voren kunnen maken. Het was echt onwijs kicken om deze foto’s te schieten, veel leuker dan de gewone actiefoto’s. Na de fotoshoot zijn we naar het grote parkeerterrein in Katwijk aan Zee gereden want ik wilde wel eens weten tot hoe ver ik kan gaan met deze 2,5 ton zware 4×4 SUV. Wel eigenlijk is het heel erg saai want er gebeurt gewoon weinig als je vol op het gas een rondje rijdt met het ESP uit. Daarna ben ik naar de oprit bij ‘t Heen gereden om te kijken wat de RRSS zou doen als ik middenin de opritbocht het gas erop zou zetten.

Omdat er een VW Golf voor me reed heb ik die eerst even een eindje vooruit laten rijden. Daarna heb ik het gas erop gezet en voelde ik de RRSS middenin de bocht wegglijden, even een klein beetje gas terug, RRSS weer stabiel, gas erop, weer glijden, weer even van het gas af en zo ging dat door tot na de bocht want daarna gaf ik een kickdown en de VW Golf verdween werkelijk razendsnel in mijn achteruitkijkspiegel. Afijn daarna bij het stoplicht rechtsaf richting Wassenaarse Slag, en met het ESP aan(!) smeed ik de RRSS de bocht naar rechts in, maar dat was duidelijk iets teveel van het goede want nu waren alle vier de banden even alle grip kwijt begon de RRSS serieus te glijden. Bij zoveel g-krachten en op nat asfalt lukt het zelfs het ESP niet meer om in te grijpen. Het mooie was wel dat het totaal niet ongecontroleerd aanvoelde, de RRSS gleed behoorlijk weg, maar even van het gas gaan was genoeg om de auto weer in het spoor te krijgen waarna ik vrolijk verder reed. Wat een ongelofelijk coole auto is dit!

Blokkie om met vier bewonderaars
De oudste zoon van mijn zus is helemaal weg van de RRSS en dat had hij uiteraard ook aan al zijn vrienden verteld. En dus moest ik maandagavond komen opdraven om een blokkie om te rijden met twee van zijn beste vrienden. Dat kleine blokkie om werd uiteindelijk een behoorlijk groot blokkie om via Voorhout, Noordwijk, Noordwijk aan Zee en terug over Katwijk aan Zee. Het was voor mij een mooie gelegenheid om te kijken hoe deze RRSS zich houdt met vier volwassen mannen aan boord. Vier maal laten we zeggen 80 kilogram is 320 kilogram en dat is op een totaal van 2.500 kilogram een schijntje. Want normaal gesproken rij ik in mijn uppie en dan is 80 kilogram dan wel 320 kilogram slechts 240 kilogram meer en dat is nog geen 10 procent van het totaalgewicht van deze RRSS. Ik merkte dan ook niets van dat extra gewicht tijdens het rijden, maar dat lijkt me logisch. In een normale testauto is dat een heel ander verhaal want daar is die toename van 240 kilogram maar liefst 20-25 procent van het totaalgewicht. Het eerste stuk tot aan Holiday Inn heb ik ‘m even vol open getrokken zodat de heren wisten met wat voor beest (ik bedoel de auto) ze op pad gingen. De acceleratie maar vooral de direct daarop volgende remactie maakte veel indruk. De remklauwen zijn afkomstig van één van de beste fabrikanten op dit gebied namelijk Brembo. Een remmenmerk dat ik goed ken uit mijn tijd als motorjournalist. Daarna zijn we via de bochtige bomenweg langs het Groene Kerkje in Oegstgeest naar de A44 gereden. Daar heb ik het gas er weer even stevig opgezet op deze mooie bochtige bomenweg. Het voelt echt fantastisch om zo afgeschoten te worden in zo’n zware SUV.

Aan het einde van deze weg langs de A44 zit een drempel, dan een hele mooie haakse dalende bocht die behoorlijk tricky kan zijn als je ‘m niet kent. Omdat er een verzakking in de haakse rechterbocht zit en er daarna meteen weer een scherpe bocht naar links volgt, waarbij je middenin de bocht meteen vol in de remmen moet krijgt het rijwielgedeelte het behoorlijk voor zijn kiezen. Ik voelde de carrosserie van de RRSS op het chassis bewegen, maar dankzij alle fraaie technologieën en veiligheidssytemen voelde het allemaal heel zeker aan. Op naar de verschrikkelijke drempelweg tussen Noordwijkerhout en Noordwijk aan Zee. Normaal gesproken hou ik me altijd in op deze hoge snelheidsvertragers maar met de Range Rover ging ik helemaal los. De maximum snelheid is 80 km/u maar dat zul je met een gewone auto nooit halen. Met deze Range Rover is dat werkelijk een eitje, de auto vloog werkelijk over de snelheidsvertragers heen. De luchtvering deed zijn werk fantastisch en de vrienden van mijn neefje waren dan ook zwaar onder de indruk net als ik. De luchtvering in de hoogste stand zetten heeft overigens totaal geen zin, want boven de 50 km/u zakt de auto weer automatisch terug naar de normale rijstand. Na een poserritje over de boulevard van Noordwijk aan Zee zijn we via Katwijk aan Zee terug naar huis gereden. Uiteraard ben ik over ‘t Heen gereden, ik wilde graag nog een keer door de opritbocht maar nu met het ESP uit op droog asfalt. De RRSS ging door de bocht met zwaar piepende banden, het zat net tegen glijden aan maar het gas is werkelijk perfect te doseren, en de 4×4 aandrijving is zo ongelofelijk goed dat ik geen moment bang was dat de 2,5 ton ballerina uit zou breken. Wat een totaal bizarre auto is dit! Het lullige met deze auto is dat als je de grens niet opzoekt je werkelijk van geen kanten zult weten hoe ongelofelijk goed deze auto is. Werkelijk STEENGOED!

Zuinigheidsrit
Waarom een zuinigheidsrit met het schoolvoorbeeld van een non-eco-auto??? Iedereen die verstand heeft van motortuning begrijpt waarom ik dit gedaan heb. Een te arm afgesteld motorblok ben ik heel snel klaar mee, dat loopt voor geen meter en zou dan ook meteen linea recta terug naar de importeur zijn gegaan. Een motorblok dat lekker aanvoelt kan óf goed afgesteld staan óf te rijk afgesteld staan. Dat laatste merk je vooral in je portemonnaie maar niet tijdens het rijden. Raceauto’s, en dan met name raceauto’s waarmee op circuits regelmatig op topsnelheid gereden wordt, en dus net die laatste paar extra kilometers op topsnelheid allesbepalend zijn, worden bovenin rijker afgesteld (geeft ook extra koeling!) dan in theorie zou moeten. Eén van Nederlands betere auto/motortuners heeft mij dat een keer verteld, en hij kan het weten want de door hem getunede motoren wonnen vaak. Voor de RRSS geldt juist dat de brandstofinjectie optimaal afgesteld moet staan, dus dat betekent precies goed zodat het verbruik past bij de cilinderinhoud. In de brochure staat het laagste verbruik van de de RRSS te boek voor 1:9,35. Aan mij dus de grote uitdaging om daar bovenuit te komen. Vlak voor het aftanken had ik met mijn neefje gewed waar het verbruik op uit zou komen na de zuinigheidsrit. Hij had gezegd 1:9,7 en ik 1:11. We wisten op dat moment overigens nog niet dat het door de fabriek opgegeven laagste verbruik 1:9,35 was.

Na het aftanken begon ik met een erg goed gevoel aan de zuinigheidsrit. De RRSS heeft wat mij betreft de meest ideale cruise control die er is, gewoon op het stuurwiel op het knopje “SET” drukken of “CAN”/”RES” et voila. Heel rustig optrekkend reed ik de oprit van de N206 op en zette de cruise control vast op 80 km/u. Genietend van de fantastische audio reden we richting Vogelenzang. Ondertussen zat mijn neefje met de vijf camera’s te spelen. Je kunt namelijk elke camera apart vergroten op het touchscreen display, en dat camerabeeld kun je dan ook nog weer uitvergroten. Dus even later keek ik tegen het uitvergrote nummerbord aan van de bumperklevende Audi achter mij. De rit was leuk maar niet bijzonder, ik hoefde slechts twee keer te remmen en dat is best goed voor een automaat. Het was overigens wel een automaat waarmee ik op de motor af kon remmen, want deze RRSS heeft namelijk flippers. Ik moest één keer remmen op de boulevard van Zandvoort waar ik normaal gesproken helemaal nooit hoef te remmen, en daarna nog één keer aan het einde van de afrit bij ‘t Heen. Na het aftanken volgde een snel en spannend moment hoofdrekenen; 68,7 kilometer en een verbruik van 6,67 liter=1:10,30 en dat is zeker niet verkeerd. Dat is toch bijna 1 kilometer meer per liter benzine dan RRSS opgeeft. Het is altijd erg leuk om zuiniger te rijden dan de fabrikant opgeeft, dat onderstreept alleen maar de kwaliteiten van die auto. Ik heb uiteraard ook even een non-zuinigheidsrit gedaan en kwam toen uit op 1:4! Het volgooien van een bijna lege tank kostte mij €116,-.

Formule 1 SUV
Veel mensen denken dat alleen sportauto’s goede remmen hebben, nou mooi niet dus, beter gezegd vergeet het maar! Deze RRSS is standaard uitgerust met een ‘High Performance’ remsysteem dat in samenwerking met Brembo is ontwikkeld. [quote Brembo.com] The Supercharged version has a Brembo front braking system and consists of integral cast-iron (High Carbon) front discs with a 380 mm diameter and 6-piston monoblock front calipers painted black which bear the Range Rover logo. [/quote Brembo.com] In de autowereld mag Brembo dan niet zo bekend zijn in de motorwereld staat Brembo voor de absolute wereldtop op het gebied van remmen. De Supersport motoren van o.a. Ducati, MV Agusta, KTM en zelfs BMW maken gebruik van Brembo remklauwen en remschijven. De monoblock remklauwen (uit één stuk aluminium gefreesd) van Brembo die worden gebruikt in de Moto GP hebben zo’n bizarre remkracht dat de vertraging voor een gewone sterveling bijna niet te bevatten is. Ik ken iemand die achterop heeft gezeten bij Randy Mamola op een duoseat Moto GP-racer. De twee handvaten op de tank waar je je aan vast moet houden tijdens het rijden (maar vooral het remmen!) heb je dan ook heel hard nodig. Een ongekende ervaring die niet in woorden te vatten is vertelde diegene mij! Veel Moto GP-coureurs moeten aan hun onderarmen (pezen) en handen (bloedvaten en zenuwen) geopereerd worden vanwege de absurde druk op hun onderarmen tijdens het remmen, do I need to say more?

Gelukkig zat ik in deze RRSS in een heerlijke lederen zetel, dus als ik met 200+ km/u vol in de ankers zou gaan hoefde ik me geen zorgen te maken over mijn onderarmen (ogen misschien?). Er zijn maar weinig auto’s die zo’n absurde remkracht hebben als deze RRSS. Omdat ik graag serieus test en niet van aaien hou heb ik een échte remtest gedaan op de A44. Vanaf de stoplichten in Wassenaar heb ik ‘s avonds vrijwel altijd de hele A44 compleet leeg voor me liggen. Even 200 km/u is daar ‘veilig’ te doen want daar staan werkelijk nooit flitsers, en bovendien heb ik tot aan de stoplichten de hele ventweg al afgereden en dus kunnen checken op flitsers. Direct na de U-turn heb ik het gas in de Sport-stand op de bodem getrapt en binnen no time reed ik dik 200 km/u. Met niemand achter me heb ik toen het rempedaal vol ingetrapt, mama mia wat een remkracht, ik kan me maar weinig auto’s herinneren waarmee ik zo snel stil stond vanaf 200 km/u. Wat een waanzinnige remmen heeft deze RRSS, één remklauw van één voorwiel heeft volgens mij meer remkracht dan tien Fiat 500-tjes bij elkaar!

Ervan tussen richting Dussen
Dit is de nieuwe woonplaats van onze veringexpert Paul Klop, het dorpje naast Dussen heeft wat mij betreft de mooiste plaatsnaam van Nederland namelijk Hank. Ik moest en zou langs Paul rijden want ik wilde persé weten wat hij van de luchtvering op deze RRSS vindt. Wat ik tot dan toe niet wist is dat één van Paul’s beste vrienden Ruben stom toevallig bij een bedrijf dat luchtvering in o.a. ambulances bouwt. Ruben is dus een absolute specialist op het gebied van luchtvering. Zijn mening over de luchtvering op deze RRSS zou voor mij dan ook doorslaggevend zijn. Dat de luchtvering op deze RRSS goed is daar was ik zelf intussen ook al achter gekomen, maar de grote vraag voor mij was natuurlijk “Hoe goed?” oftewel goed-subliem-uitstekend-briljant-geniaal. Paul stapte in de RRSS met Ruben naast hem en nog twee vrienden achterin. Ik had wel een flauw vermoeden dat Paul de RRSS gaaf zou vinden want Paul houdt wel van auto’s met veel Pk’s. Maar als het erop aankomt blijft hij een echte veringexpert en zijn Pk’s alleen voor hem niet zaligmakend. Zo vond Paul de vering/demping van de Peugeot RCZ 200 Pk beter dan die van de Nissan GT-R.

Afijn het was nu de beurt aan Paul (en uiteraard ook Ruben) om zijn mening te geven over de luchtvering van de RRSS. Na een rondje kwam Paul razend enthousiast terug (Ruben sprak ik pas na het derde rondje) en vroeg of hij nog een rondje mocht rijden. Tja wie ben ik om nee te zeggen tegen professor dr. ing. P. Klop. Ik weet namelijk dat als Paul het echt naar zijn zin heeft dat die auto dan verschrikkelijk goed moet zijn. Ruben was zo niet nog enthousiaster over de luchtvering van de RRSS dan Paul. Ruben vertelde na het derde rondje tegen mij dat de luchtvering op deze RRSS ongehoord goed is. Nadat Ruben onder de auto had gelegen vertelde hij mij dat de luchtvering op deze RRSS niet alleen goed is maar ook zeer geavanceerd. Ik was blij dat ik bevestigd werd in mijn mening want in geen enkele review heb ik terug gelezen hoe goed de luchtvering op deze RRSS werkelijk is. SMS van Paul aan Daan diezelfde avond: “Tof dat je er was! Vooroordelen klopten niet. Echt een goed ding joh.”

Vrachtwagenrijbewijs?
Omdat ik woensdagmiddag vroeg klaar was had ik mooi nog even tijd om een kilometer te gaan zwemmen. Richting het zwembad is het dan het makkelijkst om over de Stierenbrug in Leiderdorp te rijden. Vlak voor de grote kruising op de Persant Snoepweg gaat het van één baan naar twee banen en omdat de linkerbaan helemaal vrij was, en er een aardige rij voor het stoplicht stond, besloot ik over de linkerbaan naar voren te rijden. Blijkbaar had een vrouw in een Hyundai Tucson dat ook bedacht want ze sprong vlak voor mijn neus uit de rij (ze gaf nog wel richting aan dat wel) waardoor ik behoorlijk in de remmen moest. Afijn ik dacht voor het stoplicht achter de Hyundai Tucson stil te gaan staan, maar ik raakte met een snelheid van hooguit 1 km/u de fietsendrager.

Ongelofelijk wat steken die dingen ver uit zeg, en door de hoge motorkap van de RRSS had ik dat totaal niet gezien. De fietsendrager was verbogen terwijl op de plastic nummerplaathouder slechts een licht krasje van amper 1 cm in het plastic te zien was. Direct na de aanrijding ben ik uitgestapt en sprak met de vrouw af rechtsaf bij een autodealer het schadeformulier in te vullen. Omdat de vrouw haar verzekeringspapieren niet bij zich had zijn we samen in de RRSS naar haar flat vlak om de hoek gereden. Intussen heeft een monteur bij de autodealer de fietsendrager gedemonteerd. Na het invullen ben ik naar huis gereden want het zwembad was intussen al gesloten. De opmerkingen waren uiteraard niet van de lucht: “Hey heb je geen vrachtwagenrijbewijs nog niet gehaald dan?”, kreeg ik te horen. Achteraf baalde ik best wel dat ik de front-camera’s niet aan had staan, die vijf camera’s zitten er dus echt voor de show op dat was me al snel duidelijk.

Terreincapaciteiten
Nou ben ik geen fervent terreinrijder maar ondanks dat heb ik toch aardig wat terreinervaring opgedaan in het verleden, zowel met de auto als de motor. Terreinrijden is zeker met de motor fysiek erg zwaar en vereist behoorlijk wat techniek. Met de auto komt er ook behoorlijk wat techniek om de hoek kijken, en dat is in dit geval niet alleen rijtechniek maar ook de techniek van de auto zelf. Naast rijtechniek moet je ook kennis hebben van gearing en differentiëlen, zo heb je naast de hoge en lage gearing, het difflock, het sperdifferentieel (breedtesper, lengtesper) tegenwoordig ook E-diffs zoals op deze RRSS zitten. Nou had ik met deze RRSS best even het terrein in gekund, ook met deze Continental 4×4 ContiSportContact straatbanden. Alles kan maar óf het ook zinvol is dat is maar de vraag, je gaat toch ook niet met een Porsche met AT-banden op het circuit rijden.

Wil je een echt goede terreintest doen dan moet je Continental ContiCrossContact AT (AT=All Terrain) banden monteren, de bandenspanning verlagen tot 1-1,5 bar, en dan garandeer ik je dat je versteld staat van de terreincapaciteiten van deze RRSS. Ik heb namelijk een Engelse terrein-test gelezen en daar kwam deze RRSS echt subliem uit naar voren. En die Engelsen hebben echt het zwaarste terrein opgezocht en de auto dus absoluut niet gespaard. Ik hoop dat jullie voortaan anders tegen deze RRSS aankijken als jullie er één zien rijden. Ik ben in ieder geval na deze test volledig van mening veranderd, ik had absoluut niet verwacht dat deze auto zo ontzettend goed zou zijn! Eén van de meest onverwachte dingen aan deze grote, hoge, brede RRSS vond ik de absurd kleine draaicirkel, die is namelijk slechts 11,9 meter.

Bizar!!!
Omdat ik besloten had een nieuwe fietsendrager voor de vrouw te betalen (anders had ik een eigen risico aan de importeur betalen) ben ik donderdagavond nog even naar Leiderdorp gereden. De vrouw bleek niet thuis te zijn maar haar zoon zou vragen of ze me de volgende dag even op wilde bellen. Op weg naar huis had ik rechtsaf de kortste weg over de Stierenbrug kunnen nemen maar ik besloot het rotondecircus bij Hoogmade/Leiderdorp met een bezoek te vereren. Uiteraard heb ik het ESP uitgezet want ik wilde echt weten wat ik met de Range Rover kan. Op dat moment wist ik nog niet wat er zou gaan gebeuren een paar minuten later. Bij het stoplicht kwam ik achter een Audi A3 1.8 Turbo te staan met twee van die snelle jonge gasten erin, een auto waarmee je uitstekend over de rotondes heen kunt jakkeren. Bij de eerste rotonde aangekomen kozen de twee snelle jongens de buitenste ring zoals ik al stiekem had gehoopt. Ze hadden me al gezien (of gehoord dat kan ook) en gooiden het gas er stevig op. Omdat ze voor mij reden hadden ze al wat meters voorsprong en dus moest ik heel stevig gas geven om er, over de rotonderand heen rijdend, langs te geraken.

Ik trapte het gaspedaal stevig in en op de rotonderand gleed de Range Rover met zwaar piepende banden en links en rechts uitbrekend voor mijn gevoel alle kanten op. WOW!!! Zo heftig ben ik echt nog helemaal nooit over die rotonderand heen gereden. Maar ja wat wil je ook met 510 Pk/625 Nm op vier wielen die 2.500 kilogram vooruit moeten branden en dan ook nog eens terwijl ik deze joekel van een auto supersnel van rechts naar links naar rechts moest smijten. Echt niet normaal zoals deze auto zich houdt, ik was echt verbijsterd maar om heel eerlijk te zijn had ik het niet goed ingeschat. Het ging er een stuk heftiger aan toe dan alle andere keren in de afgelopen week. Wat een ongelofelijk beest is dit zeg niet normaal gewoon! En achteraf baalde ik want ik was helemaal vergeten het Terrain Response-systeem in Dynamic te zetten, het had dus nog mooier en beter gekund! En die fietsendrager? Uiteindelijk ben ik na het weekend nog een keer langs gereden en heb alles geregeld. De man van de vrouw bleek de fietsendrager in den aanbieding gekocht te hebben voor €80,- bij Halfords. Ik heb diezelfde avond nog €100,- overgemaakt op hun bankrekening, die 20,- euro extra was voor het emotionele leed.

Waarom is deze RRSS zo absurd goed?
Pas nadat ik de RRSS weer ingeleverd had kreeg via de mail een Word-document van de PR manager van Range Rover/Land Rover. Hierin kon ik alles lezen over de technologieën op deze RRSS die ervoor zorgen dat-ie als een Fiat 500 door de bochten stuurt. Het verklaart onder andere waarom de RRSS zo weinig overhelt in snel genomen bochten. Op de actiefoto’s was me namelijk al opgevallen dat de RRSS veel minder overhelt dan ik dacht. Voor mijn gevoel helt de auto namelijk meer over in snel genomen bochten, maar dat is dus absoluut niet zo! Ik las in een aantal reviews kritiek op het behoorlijk overhellen van de carrosserie maar dat is dus onzin. Zo zie je maar weer dat het maken van actiefoto’s geen onzinnige bezigheid is. Een actiefoto levert onder andere bruikbare informatie op over de vering/demping van een auto.

Als bijvoorbeeld het linker- of rechterachterwiel van het asfalt wordt gelift (dit gebeurt vaak bij auto’s met een torsie-as, zie de testverslagen van de Abarth Punto Evo 1.4T MultiAir en de Seat Leon Cupra R 2.0 TSI) dan zegt dat iets over de vering/demping. Het kan dan bijvoorbeeld zo zijn dat er te zachte veren op een auto zitten. Het liften van een linker- of rechterachterwiel wordt onder andere tegen gegaan door het toepassen van onafhankelijke wielophanging aan de achterkant, zoals op deze RRSS. Maar er zijn nog meer manieren alleen zijn die iets geavanceerder. Het testverslag wordt hierdoor wat langer, maar gezien de uitermate interessante informatie heb ik besloten er toch een gedeelte in te zetten.

[quote Range Rover]
Het dynamische rijgedrag van de Range Rover Sport wordt geoptimaliseerd door met name Dynamic Response en Adaptive Dynamics. Het Dynamic Pack (optie op TDV6 en standaard voor Supercharged modellen) bestaat uit:
Dynamic Response
– Met Dynamic Repsonse bestaat de stabilisatorstang uit twee delen, die verbonden zijn via een elektronisch gestuurd hydraulisch systeem. De elektronische regeleenheid ‘voelt’ wanneer de auto een bocht neemt en verdraait de stabilisatorstang in tegengestelde richting tot de torsiekracht die veroorzaakt wordt door het overhellen. Met andere woorden; de stabilisatorstang wordt stijver. Het beoogde effect is om de auto vlak door de bocht te laten gaan, zonder verlies van grip aan de binnenste wielen. Daarmee verbetert Dynamic Repsonse zowel het bochtengedrag als het rijcomfort voor de inzittenden.

– Het systeem past de door de uitgeoefende hydraulische kracht constant aan de actuele bochtkracht aan. Het systeem is extreem gevoelig en zal continu kleine correcties maken, zelfs op normale, rechte wegen. Dit verbetert stabiliteit en houding van de auto.

– Daarnaast biedt het tevens voordelen bij off-road rijden. In het terrein moeten de wielen een zo groot mogelijke uitslag hebben en een maximale as-articulatie bieden om obstakels te kunnen passeren. Het hydraulische systeem wordt losgekoppeld om een volledige, vrije beweging van de wielophanging mogelijk te maken. Wanneer sensoren echter een dwarshelling van meer dan 11 graden constateren, wordt het hydraulische systeem geblokkeerd en gedraagt de gehele eenheid zich als een conventionele stabilisatorstang. Dit reduceert overhellen van de auto en verbetert daarmee de contactdruk van de banden op de ondergrond, waardoor schuinere dwarshellingen kunnen worden gepasseerd.
Etcetera, etcetera.
[/quote Range Rover]

Specificaties

Jaargang

2011

Carrosserie

suv

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

8

Acceleratie (0-100/sec)

6,2 seconden

Topsnelheid

225km/u

Vermogen

375(510)6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

625/2.500-5.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

5.0/4.999 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:9,5

Turbo

Mechanische compressors

Aandrijving

4×4

Differentieel

E-diff achter en centraal

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

11,9 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

20-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

21,8 liter/100 km

Snelweg

10,7 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

14,9 liter/100 km

C02 uitstoot

348 gram/km

Energielabel

G

Afmetingen

Lengte

4.783 mm

Breedte

2.158 mm

Hoogte

1.789 mm

Wielbasis

2.745 mm

Spoorbreedte voor

1.605 mm

Spoorbreedte achter

1.612 mm

Massa leeg

2.559 kg

Max. toelaatbare massa

3.125 kg

Aanhanger geremd

3.500 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

958 liter

Bandenmaat

275/40-R20

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand