Kia c_eed Sportswagon GT-Line 1.6 CRDi 2016 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Kia Motors Nederland



Huup, huup, Barbatruc…
Toen ik door het open hek heen het parkeerterrein van de Kia-importeur opreed was het even zoeken naar een parkeerplaats. Mijn neef zag een parkeerplaats maar die bleek net te krap voor de SsangYong Tivoli door een scheef geparkeerde Kia. “Zet ’m maar bij de trap voor de ingang naast die rode Kia ”, zei ik tegen hem niet wetende dat het de Kia was die ik mee zou krijgen. Ik vond ’m namelijk nogal klein en had die Kia totaal niet herkend als zijnde een Stationwagon. En toen ik instapte volgde de volgende verrassing want het bleek een diesel-automaat. Aan de andere kant wel leuk na de handgeschakelde 1.6-liter diesel SsangYong Tivoli. Na mezelf geïnstalleerd te hebben drukte ik op de startknop, en na een denkmoment sloeg de 1.6-liter 136 Pk diesel met 7-DCT automaat aan. Wel grappig dat de automaat-versie 20 Nm koppel meer heeft – in ook nog eens een smaller toerengebied – dan de handgeschakelde 6-versnellingsbak. Ik ben razend snel rechttoe-rechtaan naar huis gereden dus over die rit valt niet veel te melden, behalve dan dat de opritbocht naar de snelweg erg snel en lekker ging ondanks de comfortabel afgestemde vering/demping. Thuis aangekomen heb ik meteen de Samsonite kofferset uit mijn garage getrokken want het was droog en nog licht. Ik raakte tijdens het inladen in gesprek met mijn Poolse onderbuurman, die ik even later op het parkeerdek weer tegenkwam. Tijdens het fotograferen zonder hoedenplank stonden we allebei totaal verbaasd te kijken hoe op één 70-liter koffer na alle Samsonite koffers in de bagageruimte verdwenen.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter + 13-liter
Zonder hoedenplank: 2×70-liter + 3×50-liter + 3×33-liter + 13-liter

Huh??? De kofferbak lijkt helemaal niet groot dus hoe kan dat nou stonden we elkaar met grote verbaasde ogen aankijkend. Ik moest meteen aan Barbapapa denken, vandaar ook de titel boven dit testverslag. De test begon dus al met al nogal verrassend, ik was dan ook benieuwd wat voor verrassing(en) mij nog meer te wachten zouden staan.

Vrijdagavond in ieder geval geen verrassing want ik moest even met mijn moeder op en neer naar Katwijk aan Zee. Dat werd dus een rustig ritje waarbij ik even alle knopjes heb uitgeprobeerd. Er zitten nogal wat knopjes op het stuur maar het moet gezegd dat het erger lijkt dan het is. Zonder een instructieboekje te hoeven raadplegen had ik in korte tijd uitgevonden waar welk knopje voor is. Op zo’n moment zie ik altijd aan de hoge km-stand van de tripmeter dat alle bestuurders voor mij niet wisten hoe ze de tripmeter op “0” moesten zetten. Op het stuur zit ook nog een knopje voor drie standen stuurbekrachtiging: Comfort-Normal-Sport en er is stuurverwarming aanwezig. Er zijn mensen die helemaal niets hebben met stoel- en stuurverwarming maar ik vind het heerlijk! De rest van de knopjes op de linkerkant van het stuur maak ik nooit gebruik van, want ik bel namelijk nooit in de auto. In het midden bevindt zich een 7-inch kleurendisplay met TomTom Live navigatie, en na op het knoppen “Media” gedrukt te hebben kreeg ik de liedjes op mijn USB-stick te zien. De audio is van prima kwaliteit, maar niets bijzonders om het zo maar eens te zeggen. Voor het stoplicht viel mij ineens op dat de versnellingspook zich in de D-stand laat zetten zonder dat je op de rem hoeft te trappen of het knopje op de knop versnellingspook in te drukken. Erg handig maar je kunt ook het rempedaal ingetrapt houden dan wordt het ISG (Idle Stop&Go=Start/Stop-systeem) geactiveerd en valt de motor uit zolang je het rempedaal ingetrapt houdt.

Vroeg op
Normaal gesproken sta ik zaterdagochtend nooit vroeg op, maar de jongste van mijn zus sliep bij oma en die moest heel vroeg naar een turnwedstrijd gebracht worden. Gelukkig was ik zo helder geweest om de avond van tevoren anti-aanvriesfolie op de voorruit te doen. Toen mijn nichtje instapte zei ze dat het zo koud was in de auto, waarop ik antwoordde: “Deze auto heeft stoelverwarming dus je hebt het snel lekker warm.” Na het indrukken van de startknop duurde het iets langer dan de dag ervoor dat de dieselmotor startte. Duidelijk een gevalletje van nog even voor moeten gloeien wat te zien was aan het oplichtende gloeidraadje op het dashboard. Er zijn ook systemen waarbij dat al gebeurt tijdens het openen van de deuren met de afstandsbediening. Eerlijk gezegd kan het mij niet zoveel boeien als die dieselmotor zijn werk maar naar behoren doet en zuinig is zoals beloofd. Eenmaal op pad begon mijn nichtje zoals altijd mij de oren van de kop te vragen, en uiteindelijk zei ze: “Cool ik wil later ook auto’s testen.” De 7-traps automaat schakelt razend snel op, wat je niet alleen kunt voelen maar ook kunt zien aan de naald van de toerenteller. Je kunt ook handmatig opschakelen met de stuurflippers, maar na een aantal seconden of door de rechter stuurflipper ingedrukt te houden springt de automaat terug in de D-stand. Je kunt ook de versnellingspook naar rechts klappen, dan moet je wel handmatig op- en terugschakelen en dan komen die stuurflippers goed van pas. Uiteraard zit er een beveiliging op want trek je in bv. de 2de versnelling door tot aan het rode gebied (=toerenbegrenzer), dan schakelt de 7-traps automaat uit zichzelf op naar een hogere versnelling. Terugschakelen doet-ie alleen automatisch als je stil gaat staan voor een stoplicht, tijdens het rijden moet je het zelf doen.

Omdat mijn zus de gymschoenen vergeten was mee te geven moesten we eerst nog weer even naar Katwijk aan Zee om die op te halen. Een ritje – althans op de route zoals ik ’m rijd – met vele verkeersdrempels, een mooie gelegenheid om te kijken hoe de vering/demping reageert. Nou was mij direct al opgevallen dat Kia de vering/demping van deze auto een mooie comfortabele setup heeft meegegeven zonder dat het comfort nou doorslaat in een deinende carrosserie. Toch voelde ik op de snelheidsbrekers om de hoek direct dat er nog lichtjes sprake is van stick-slip. Het lijkt dan net of de auto niet wil inveren en dat is een onmiskenbare eigenschap van het fenomeen stick-slip. Eenmaal over de 1ste verkeersdrempel de rondweg opdraaiend merkte ik daar niets meer van, dan is het een en al comfort wat de klok slaat. Op de Voorschoterweg (max. 60 km/u) voelde ik de auto na elke verkeersdrempels even stevig in de veren zakken, echter zonder door te slaan (dat voel je aan de stootrubbers) dus in dat opzicht heeft Kia het goed voor elkaar. De uitgaande demping is uitstekend want er was geen enkele keer sprake van nadeinen, ook niet toen ik het gaspedaal iets dieper intrapte. Er is dus geen sprake van een sportieve vering/demping zoals de termen “GT-Line” en “Sportswagon” wellicht doen vermoeden. Ik ben benieuwd hoe de Kia c’eed Sportswagon zich gedraagt bij een sportieve rijstijl.

Rotterdam
Zondag is altijd een soort van familiedag en dit keer zou mijn op een na jongste zus samen met haar kinderen bij moeders komen eten. Haar zoon woont in Rotterdam en om hem een wereldreis met het Openbaar Vullis (meer dan dubbele reistijd tov. de auto) te besparen heb ik hem even opgehaald. Hij is 2.07 meter lang dus een uitstekend testpersoon om te kijken hoe de zit in deze auto is voor lange mensen. Met de koffers bleek die binnenruimte al verrassend groot dus ik was benieuwd of dat nu weer zo zou zijn. Zondag bleek een verschrikkelijke regendag des doods te zijn, regen, regen, regen en nog eens regen. Rond het middaguur vertrok ik samen met mijn neef naar Rotterdam om zijn langste neef op te halen. Het werd een uitermate relaxte rit die volgens mij prima voer was voor psychologen. Ik heb me overal met behulp van de cruise control netjes aan alle maximum snelheden (50-70-80-100 km/u) gehouden. Hoe kan het dan toch dat ik als langzaam rijdend fossiel in de remmen moest voor andere automobilisten die nog langzamer dan ik reden. Het leek af en toe wel of een massapsychose zich meester had gemaakt van alle automobilisten op weg naar Rotterdam. Wees nou heel eerlijk als je 100 km/u rijdt dan ben je een hele nette automobilist, dus hoe moet je mij dan noemen als ik met 100 km/u – waar je dus ook maximaal 100 km/u màg rijden! – hele hordes automobilisten inhaal. Op de fly-over van de A12 naar de A4 presteerde een totale mafklapper het zelfs om met 60 km/u door de fly-overbocht heen te rijden. Zo iemand mag van mij direct zijn rijbewijs inleveren voor A onnodig links rijden en B veel te langzaam rijden en C gevaarlijk rijgedrag. Eenmaal richting het centrum rijdend was het zo druk voor een zondag, dat ik alweer zoiets had van wat is er toch aan de hand???

Tijdens het stilstaan voor de stoplichten viel me op dat het ISG dan weer wel en dan weer niet in werking trad. En als het niet in werking trad verscheen er een pop-up met het bericht “Voorwaarden Auto Stop niet vervuld”. De airco stond uit, de stoelverwarming stond uit, de blower stond laag afijn ik snapte er helemaal niets van. Na het instappen bleek het langste familielid van 207 centimeter lang prima in de passagiersstoel (stond in de laagste stand, dat dan weer wel) te passen zonder dat zijn hoofd het dak (=hemel) raakte. Huup, huup Barbatruc dus alweer, deze auto blijft mij verbazen! Op de terugweg was er net als op de heenweg weer sprake van massapsychose, of is de overgrote meerderheid van de Nederlandse automobilisten gewoon bang om in de regen te rijden? Op de fly-over van het knooppunt Kleinpolderplein ging er weer zo’n fossiel 60 km/u rijden waar ik zelfs met mijn ogen dicht in de regen nog met 80 km/u doorheen kan rijden. Bij Leidschendam aangekomen nam ik de afslag met een – voor nat asfalt – behoorlijke snelheid en dat voelde prima aan. Daarna nog even door de mooie bocht bij hotel-restaurant Bijhorst en ook dat voelde uitstekend aan. Deze Dunlop SP Winter Sport 4D MO-banden hebben een uitstekende grip in de regen, want even verderop ben ik direct voor hotel-restaurant Bijhorst nog even links vooraan gaan staan voor het stoplicht. Om die reden moest ik plankgas geven en hard door de haakse rechterbocht heen sturen, want het gaat na het stoplicht rechtsaf snel van 2-1 baan, en dat lukte prima dankzij die goede grip van de banden. Aan het einde van de N44 ben ik rechtsaf de ventweg opgereden, ik wilde even kijken wat de Kia c’eed Sportswagon zou doen met 3 personen in de auto op de snelheidsbrekers. Nou dat was dus heel erg duidelijk te merken, want waar de vering/demping het met mij alleen in de auto makkelijk trok daar veerden de schokdempers (met dezelfde snelheid!) nu toch een stuk dieper in.

Zuinigheidsrit
Deze Kia c’eed Sportswagon 1.6 CRDi heeft hetzelfde probleem met aftanken als de SsangYong Tivoli e-XDi 160. Zondagavond had ik na de terugrit uit Rotterdam 209,5 km gereden en heb ik snel nog even de tank vol gegooid om het verbruik te meten. Ik kwam uit op een verbruik van 1:17,13 maar vertrouwde het niet helemaal. De gorgelgeluiden tijdens het 3x doorklikken gaven mij geen goed gevoel, en dus heb ik maandagavond voor de zuinigheidsrit de brandstoftank nokkievol gegooid oftewel afgetankt tot aan de rand van het vulgat. En wat denk je? Er stond 78 km op de tripmeter en nadat ik de rand van het vulgat had bereikt kwam ik op 15,70 liter diesel uit. Kijk daar zie je maar weer hoe verschrikkelijk je in de fout kunt gaan. Nu wist ik tenminste zeker dat de brandstoftank écht vol zat en dat de meting na de zuinigheidsrit wel nauwkeurig zou zijn. Na vertrek reed ik rustig de N206 op en pluste daarna op met de cruise control van 60 naar 80 km/u. Elk plusje is ongeveer 2,5 km/u onthou dat maar. Bij De Zilk aangekomen heb ik de cruise control ruim voor de bocht uitgeschakeld, waarna ik met de stuurflippers op de motor probeerde af te remmen. Nou vergeet het maar want dat afremmen op de motor lukt slechts minimaal, dit zou dan ook alleen in mijn dromen een nul keer remmen kunnen worden vrees ik. En inderdaad al voor de bomenweg na Vogelenzang moest ik remmen voor een fossiel in een Toyota Prius, die bestuurder remde echt voor alles en iedereen (dus ook helemaal niets) en reed ook exact 30 km/u door Vogelenzang heen. Een door en door correct mens dus en het prototype Prius-rijder zoals men er altijd over schrijft.

Op de bomenweg was een auto achter mij het zo zat dat hij de Toyota inhaalde over de dubbele doorgetrokken streep. Ik ben er netjes achter blijven rijden, want ja alles voor een laag verbruik natuurlijk! Vlak voor de rotonde in Aerdenhout moest ik weer remmen, dit keer voor een overstekende jongedame. Het extreem rustig rijden ging erg lekker en dat is vooral de te danken aan de fantastische 7-traps automaat met dubbele koppeling. De 7-traps automaat schakelt al heel laag in toeren en extreem snel op, en dat voor een auto met een 1.6-dieselmotor. Op weg naar Zandvoort moest ik nog een aantal keren bijna remmen, maar ach dat kon me niet zoveel meer schelen eerlijk gezegd want de NUL was toch al foetsie. De weg naar de boulevard ging eindelijk weer eens probleemloos, geen dichte spoorbomen, geen overstekende fietsers/herten/voetgangers etc. En eindelijk ook eens geen fossielen op de boulevard, ik kon gewoon eindelijk weer eens 60 km/u rijden zoals het hoort. Ik was dolblij dat het weer langer licht is, alhoewel juist de schemer het gevaar van overstekende herten met zich meebrengt. Ik genoot van de rust want rond etenstijd rijden hier weinig auto’s. De afgelopen dagen was me al opgevallen dat de met stof beklede stoelen erg lekker zitten. De hardheid van het schuim hebben ze bij Kia dus goed gekozen, en dat maak ik wel eens anders mee. Op de terugweg kreeg ik op de bomenweg een irritante automobilist achter me hangen. Ik ging echter geen kilometer harder rijden en reed gewoon op de cruise control vrolijk verder.

In de scherpe bochten liet ik de cruise control aanstaan en dan zie ik dat zo’n bumperklever altijd moet afhaken, best wel grappig want als je zo’n haast hebt maar niet eens kunt sturen… En ja hoor ook deze moest keer op keer afhaken en dan toch na elke bocht steeds maar weer bumperkleven terwijl je net bent afgedroogd. En net toen ik dacht dat ik er vanaf was kwam er weer zo’n droplul achter me hangen in een BMW. Ik bleef heel netjes rijden maar in de scherpe smalle S-bocht bij De Zilk kon ik het even niet laten wat gas bij te geven. Doei beemertje, en op het rechte stuk kwam hij weer op mijn bumper zitten en toen was ik het even zat. Ik hield de snelheid hoog en flipperde vrij laat – alsof dat überhaupt iets hielp – een paar versnellingen terug en smeet de Kia c’eed Sportswagon door de haakse bocht het rechte stuk van de N206 op. De gast in die BMW trok dat dus echt niet terwijl ik met de Kia c’eed Sportswagon heel mooi met piepende banden werkelijk perfect door de haakse bocht heen knalde. Het was niet helemaal de bedoeling moet ik eerlijk toegeven, maar dit vond ik toch wel even heel erg leuk. Op het rechte stuk kwam die loser uiteraard weer op mijn bumper zitten, maar ik heb de cruise control op de aldaar geldende maximum snelheid van 80 km/u gezet en de achteruitkijkspiegel naar boven gedraaid. Doeiiiiiii!!!! Terug in Katwijk aan Zee begon het spannende aftanken, zou ik het halen? Ja dus want na de compensatie van +10 procent voor het hogere brandstofverbruik van de winterbanden kwam ik uit op: 71,4 km/3,0 ltr diesel = 1:23,8 + 2,38 = 1:26,18. Het laagst opgegeven verbruik in de brochure is 1:25,64 dus daar ga ik zelfs nog een beetje overheen.

Rondje SBP en ’t Heen – HEEEEERRRRRLIJK!!!
Na het aftanken moest en zou ik nog even een rondje SBP doen, al is het alleen maar omdat deze auto stuurflippers heeft. Of beter gezegd juist omdàt deze auto stuurflippers heeft! Ik heb direct na het instappen de traction control én de stability control uitgezet, voor de laatste moet je het ESC-knopje 5 seconden langer ingedrukt houden. Daarna heb ik de versnellingspook naar rechts geklapt zodat de auto alleen nog maar handmatig op te schakelen is, tenzij ik ’m doortrek in de toerenbegrenzer want dan schakelt de 7-traps automaat zelf op (=beveiliging). Ik was benieuwd want de vering/demping van deze auto is natuurlijk van geen kanten sportief te noemen….. maar ik denk dat de Dunlop-banden heel veel goed gaan maken! Ik reed de N206 op en ging er meteen weer af bij Klei-Oost, een mooie maar lastige bocht. De Kia c’eed Sportwagon 1.6 CRDi hield zich echter uitstekend ondanks de hoge bochtensnelheid. aan de overkant aangekomen reed er een vrachtwagen voor mij die ook nog eens rechtsaf en nog weer rechtsaf moest, zodat ik maar door ben gereden door de lange flauwe rechterbocht heen richting de ESTEC. Ik flipperde terug naar de laagst mogelijke versnelling (ook dat is weer beveiligd, het systeem laat geen versnelling toe die niet kan) en gaf plankgas de haakse linkerbocht in mét mijn handen aan het stuur als een Formule 1-coureur. Daarmee bedoel ik dat ik niet overpak maar mijn handen – met het stuur gedraaid – op dezelfde plek houdt, dit om ook in de bocht te kunnen flipperen . Dat is best wennen als je het voor het eerst doet, en helemaal in het grensbereik met doorspinnende voorbanden. En toch is het veel leuker dan het overpakken van het stuur.

De Kia vloog werkelijk fantastisch mooi gecontroleerd door de linkerbocht heen, wat wijst op een uitstekende balans en dat klopt wel want Stationwagons hebben door de langere-hogere kont (=meer gewicht op die plek) een mooiere balans dan een hatchback. De volgende haakse bocht met verkeersdrempel ervoor ging ook lekker, alleen moest ik wel goed opletten op tijd op te schakelen anders zou de automaat dat voor mij doen (het rode gebied begint bij 4.500 toeren). Op naar de hoge verkeersdrempel + blinde bocht. Op de iets minder hoge verkeersdrempel voor de hoogste verkeersdrempel hield ik de vaart er goed in, toch resulteerde dat niet in het doorslaan van de veren wat mij meeviel gezien de comfortabele vering/demping. Vlak voor de hoge verkeersdrempel remde ik even heel kort heel hard waarna ik de rotonde opvloog snel terugflipperde en plankgas de blinde bocht indook. Het ging allemaal zo strak, mooi, gecontroleerd en makkelijk dat kan écht alleen maar met de Stationwagon-versie van de c’eed want = fantastisch in balans. Op de volgende rotonde nam ik de eerste afslag en sloeg meteen daarna weer rechtsaf. De haakse rechterbocht is een overzichtelijke vrij normale bocht maar de blinde linkerbocht die daarop volgt is lastig. Wil je mooi en strak op de grens deze bocht heen knallen dan moet de te testen auto serieus goed zijn, dus vereist zijn vooral een goede wegligging – banden met een uitstekende grip – perfecte balans – goede vering/demping.

Een auto die plotseling uitbreekt – zoals een hatchback nog wel eens wil doen – is in deze bocht funest, en dat gebeurde dan ook niet want ik het intussen het volste vertrouwen in deze Kia c’eed Sportswagon gekregen. Eigenlijk ging het té goed, maar ja ook dat is wel eens leuk om mee te maken, zeker na die beestachtige Hot Hatch van een Peugeot 308 GTi. Aan het einde van het BSP gekomen besloot ik de noordelijke oprit naar de N206 te nemen, daarna er bij ’t Heen weer af en op te gaan. In het eerste deel van de opritbocht zette ik het gas er vol op, en de acceleratie is dan goed genoeg om een snelheid te bereiken waardoor de auto zijdelings de N206 opgleed. Bij ’t Heen was de afslag ook leuk maar de oprit is natuurlijk nog veel leuker. Ik reed in de 2de versnelling langzaam op de apex af en gaf in één keer kickdown en wat toen volgde was één van de meest perfecte uitvoeringen ooit. Met de handen à la een F1-coureur aan het stuur reed ik met vol doorspinnende voorbanden werkelijk superstrak zonder een millimeter uit te breken of weg te glijden door de opritbocht heen. Het deed mij denken aan de Subaru Forester en bedenk dan wel dat die auto permanente vierwielaandrijving heeft! Het gevoel wat er daarna door mijn lijf ging had ik graag nog even langer vast willen houden, mooi, mooi, mooi, wat heeft deze auto een fantastische wegligging zeg!

Auto voor leerhaters!
Mijn zwager heeft een bloedhekel aan leren bekleding want dan plakt hij altijd zo vanwege het zweet. Dat is toch vreemd want mijn zwager is ongeveer net zo lang en zwaar als ik. Dat mijn collega Fokke een hekel heeft aan leren bekleding snap ik, dikke mensen (mag ik gerust zeggen van hem) zweten nou eenmaal makkelijker en meer. In ieder geval zijn het wel mooi beklede stoffen stoelen die uitstekend zitten, dus wat dat betreft was ik tevreden. Mij maakt het eerlijk gezegd niet zoveel uit of stoelen met leer dan wel stof bekleed zijn, als de schuimrubber vulling maar goed is want ik heb dus een bloedhekel aan doorzitten. Maar er zit natuurlijk meer dan alleen stoelen in de Kia c’eed Sportswagon 1.6 CRDi GT-Line, het oor en oog willen ook wat. Ik kan mij nog de testen van de eerste Kia herinneren – nog voor Autotesten.nl – en dat was toch echt heel iets anders dan nu. Tegenwoordig kan een automerk als Kia zich met gemak meten met de Duitse automerken. De nieuwe Kia Optima die ik nu aan het testen ben heeft bijvoorbeeld een audio-installatie van het gerenommeerde audiomerk Harman Kardon dat o.a. in Range Rovers en Jaguars zit. Verder zit er heel veel meer elektronica in de huidige Kia’s vergeleken bij vroeger (zeker in de topmodellen zoals deze Kia Optima), en ik hoor vaak van a-technische automobilisten dat ze daar niet zo goed raad mee weten. Ik begrijp dat wel want wees nou eerlijk voor iemand die auto’s test is het heel normaal, maar de gemiddelde automobilist voelt zich nogal eens geïntimideerd door al die veiligheidssystemen ja zelfs door een cruise control. En dan komen daar vaak ook nog eens de nodige geluiden en piepjes bij om de hoek kijken, dus ja ik kan me voorstellen dat er automobilisten zijn die hier af en toe nog net niet van in paniek raken. Laat ik gewoon eens alles wat ik in de brochure tegen ben gekomen opnoemen voor de lol: Keyless entry – Schakelindicator – Snelheidsbordenherkenning – Punt-voor-punt navigatie – Elektronsich Stabiliteits Programma – Traction Control – Stop-/startsysteem – Flex steer – Cruise Control – Dodehoekassistent/BSD – Rijbaanassistent/LDWS – Xenon koplampen en adaptief koplampensysteem (AFLS). Tiswat! Ik had het al eerder over de grote bagageruimte gehad, en hetzelfde geldt ook voor de beenruimte van de passagiers ook die is ruimer dan ik verwacht had. Het dashboard ziet er netjes en mooi verzorgd uit kortom deze Kia c’eed Sportswagon deugt van binnen en van buiten.

Rotondecircus
Woensdagmiddag ben ik even met mijn Renault Twizy op pad geweest in verband met mijn protestactie “Waarom zit mijn belastinginspecteur nog steeds niet achter de tralies?” Voor wie het horrorverhaal wil lezen kijk even op: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/11/burgerleed_in_de_mail_waarom_z.html daar staat alles over mijn nachtmerrie met een criminele belastinginspecteur. Daarna heb ik mijn Renault Twizy opgeladen en weer naar mijn garage gebracht en ben ik in de Kia c’eed Sportswagon gestapt voor een rondje over het rotondecircus, want ik was vrij de rest van de week dus daar zou ik dan niet meer komen. Op weg naar de snelweg was het druk dus konden ik en de auto even rustig opwarmen, voor mij letterlijk en figuurlijk wel te verstaan met stoel- en stuurverwarming. De stuurverwarming heeft maar één stand terwijl de stoelverwarming er drie heeft. Bij de oprit aangekomen voegde ik laat in zodat ik de tweede baan kon pakken, de auto op de eerste baan gaf nog wel gas maar een kickdown was voldoende om er met gemak omheen te rijden en ruim voorlangs te kruisen. Wat dat betreft heeft deze 1.6-liter diesel ruim voldoende koppel en Pk’s. Maar wat volgens mij bijna iedereen over het hoofd heeft gezien is dat het koppel van de 7-DCT automaat en de handgeschakelde 1.6 CRDi verschillen: 300 Nm/1.750-2.500 tegenover 280 Nm/1.500-3.000. Bij de afslag naar het rotondecircus aangekomen moest ik me inhouden, de auto voor mij reed namelijk erg langzaam. Maar gelukkig voor mij reed hij halverwege de afslag het terrein naar de benzinepomp op. Ik kon dus alsnog gas geven richting de ovale rotonde, waar ik meteen naar binnen sneed en al flipperend mijn weg vervolgde.

Want uiteraard stonden de Traction Control en het Elektronisch Stabilisatie Programma uit, en had ik de versnellingspook naar rechts geklapt. Ik besloot eerst even een normaal rondje te doen, en dat ging werkelijk perfect. Het klinkt gek maar die comfortabel afgestemde vering/demping heeft geen negatieve invloed op de wegligging. Ik ben daarom even gaan zoeken naar wat informatie over het onderstel, en jawel het onderstel blijkt – hoe kan het ook anders – afgeleid van de GT sportversie (=onafhankelijk wielophanging achter). Ik vloog over de rotondes heen alsof ik in een veel sportievere Kia reed, en dus besloot ik nog een rondje te doen. Dit ging zo makkelijk dat ik niet tevreden was over het resultaat, de grens lag blijkbaar nog veel verder weg. Alsof het zo moest zijn draaide er op de ovale rotonde precies voor mijn neus een snelle BMW X5 de rotonde op. Zoals altijd sneed ik weer binnendoor naar de binnenring, en daarna met de linkerkant van de auto over de rotonderand en plankgas over het viaduct over de A4 heen. De BMW X5 had me in de smiezen en gaf plankgas en spoot er letterlijk vandoor. Qua snelheid verlies ik het natuurlijk altijd van zo’n BMW X5, maar er bestaat ook nog zoiets als heel erg laat én hard remmen en daarmee kun je heel erg veel meters pakken. Op mijn motor ben ik gewend heel erg laat en heel hard te remmen, dus op vier wielen rijdend in de auto is het voor mij alleen nog maar makkelijker. En zo remde ik me langszij en reed ik superstrak over de binnenring (de BMW X5 pakte gelukkig de buitenring) en daarna snel terugflipperend naar de 2de versnelling planksgas de rotonde weer af. Daarna spoot de BMW X5 er weer vandoor en verdween weer even volledig uit beeld. En dit keer remde ik nog weer later dan later dan laat (de GT-Line heeft als enige Sportswagon grotere geventileerde remschijven voor), en alweer lukte het me om langszij te komen.

De BMW X5 sloeg rechtsaf de polder en ik gleed letterlijk door de g-krachten rechts met zwaar piepende banden dwars over de uitgestorven (een vereiste) grote rotonde heen. Gecontroleerd hè want de weg kwijt raken is er bij deze auto niet bij, zo wel dan ben je zelfmoord aan het plegen vrees ik. Ik moet eerlijk zeggen dat dit niet helemaal de bedoeling was, maar samen met de testresultaten van het Space Business Park en de oprit bij ’t Heen blijkt deze Kia c’eed Sportswagon de naam Sportswagon tóch volledig eer aan te doen. En dat nota bene ondanks de comfortabele vering/demping. Ik had een dergelijk resultaat absoluut niet verwacht, maar ja je ziet het soms is een auto verrassend goed ondanks dat-ie in eerste instantie alle schijn tegen heeft. Kia c’eed Sportswagon 1.6 CRDi GT-Line – een auto die zich naar mijn mening qua zitcomfort/rijcomfort/versnellingsbak/wegligging/etc. met gemak kan meten met een vergelijkbare Audi of BMW stationwagon. En bedenkt dan wel dat je voor de prijs van de goedkoopste en dus basis uitgeruste Audi/BMW stationwagon een superdeluxe uitgeruste Kia c’eed Sportswagon hebt. Ik las nog ergens dit: “Het onderstel is afgeleid van de GT sportversie, maar is deels – de voorwielophanging om precies te zijn – toch zo comfortabel gehouden dat hij banzai-acties in een bocht wat onrustig verwerkt.” En dat kan ik dus afserveren als grote onzin, want een voorwielophanging kan niet comfortabel zijn maar wel de vering/demping en in dit geval zowel voor als achter. Een auto aan de voorkant comfortabele vering/demping meegeven, en achter sportieve vering/demping gaat echt niet werken geloof mij maar, want dan raakt een auto volledig in onbalans = levensgevaarlijk!

Een van-alles-en-nog-wat-dag
Van donderdag had ik mijn testresultaten niet opgeschreven, maar omdat ik precies wist wat ik die dag gedaan had kon ik ze zonder problemen ophoesten. Eerst heb ik mijn motor naar Breukelen gebracht want ik had daar namelijk geen vervoer staan, en ik had afgesproken om vrijdag naar de Motorbeurs te gaan met een vriend uit Amsterdam. Mijn neef heeft me even gebracht want dan hoefde ik niet met de trein terug. Eenmaal weer thuis stapte ik in de Kia c’eed 1.6 CRDi Sportswagon, ik wilde even rustig wat dingen testen en noteren. Zoals onder andere het opschakelen van de 7-traps automaat, want die schakelt wel heel snel en vroeg op. De automaat past zich uiteraard aan het rijgedrag van de bestuurder aan, dus sportief rijden betekent bij een hoger toerental opschakelen. Ik heb uiteraard gekeken bij welke snelheden de 7-traps automaat op zijn vroegst opschakelt. En dat bleek bij 20 km/ -> 2de versnelling, bij 30 km/u – 3de versnelling etc., waarbij de 7-traps automaat het toerental exact op ongeveer 1.200 toeren vasthoudt. Vandaar ook dat het koppel van de 7-DCT automaat hoger is dan van de handgeschakelde versie. Bij veel diesels is het koppel in de hoogste versnelling namelijk vaak net te laag waardoor het motorblok gaat vibreren. En ja dat komt zelfs bij duurdere merken auto’s voor zoals Jaguar. Goed dus dat Kia dit zo mooi heeft weten op te lossen door middel van een andere motortuning. Dergelijke vibraties zijn heel irritant omdat er dan de hele tijd een bromgeluid in de auto klinkt. Je bent dan als bestuurder ‘verplicht’ de manuele stand in te schakelen en een versnelling lager te gaan rijden. Persoonlijk zou ik altijd voor de automaat kiezen omdat-ie lekker zuinig is, en omdat de automaat door de stuurflippers qua fun niet onderdoet voor de handgeschakelde versie. Ik heb de handgeschakelde versie dan wel niet gereden, maar uit ervaringen met andere diesel automaten durf ik dit te schrijven. De meeste diesel automaten zonder stuurflippers kunnen namelijk absoluut niet tippen aan deze Kia c’eed Sportswagon 1.6 CRDi.

In de middag moest ik naar Rijswijk en daarna in exact een half uur van Rijswijk naar Katwijk aan Zee, waar in de spits normaal gesproken 45 minuten of meer voor staat. Ik was benieuwd of me dat zou gaan lukken, dan moest ik en geen files tegenkomen en alle stoplichten mee hebben. Bij de oprit van de Plaspoelpolder koos iedereen voor mij gelukkig de rechterbaan van de gescheiden tweebaans-oprit zodat ik op de linkerbaan heel mooi gedoseerd het gas erop kon zetten. Om de auto’s rechts van mij voor te blijven moest ik behoorlijk gas geven, er is niets irritanters dan dat je net op stoom bent en iemand op het laatste moment gaat inhalen in een tricky bocht. De g-krachten in deze bocht zijn erg hoog dus het is belangrijk om heel goed te voelen wat de banden doen, in dit geval 17-inch Dunlop SP Winter Sport 4D MO banden. Uitstekende winterbanden met een uitmuntende grip. Iets dat ik ook terug las in een Duitse bandentest – “Bester im Trockenen, sehr gut auf Schnee und bei Nässe. Nur beim Nass-Bremsen patzt der Dunlop SP Winter Sport 4D.” – zij het dat ik het met die laatste zin absoluut oneens ben. In het tweede deel van de bocht ligt de snelheid intussen zo hoog dat het goed opletten is met het verkeer dat van achteren nadert. Het ging goed en zelfs meer dan dat, het onderstel van de Kia c’eed Sportswagon 1.6 CRDi hield zich werkelijk uitstekend! Daarna had ik twee keuzes of de A12 of de N14 met zijn drie tunnels en stoplichten. Ik gokte op de N14 want als er een file staat aan het einde van de A12 staat dan sta ik te lang in de file. Ik nam de afrit naar Leidschendam op het laatst mogelijke moment en sneed daarna lekker strak naar binnen. Ook hier zijn de g-krachten hoog, maar ook nu weer bleef de Kia c’eed Sportswagon 1.6 CRDi heel mooi strak op de ideale lijn. Ik had groen en kon dus meteen doorknallen en ook het volgende stoplicht de langste tunnel is stond op groen. Kijk zo hoort het als het zo doorgaat ben ik precies op tijd in Katwijk aan Zee. En het bleef maar goed gaan, alles zat precies mee zodat ik ruim op tijd op de afslag van de N44 richting Duinrell arriveerde. Vanaf dan wist ik dat ik niet meer in een file zou belanden, zo stopte ik klokslag 16.30u bij mijn zus voor de deur.

De kinderen van mijn jongste zus zijn wel wat gewend van mij, dus als ik bv. over een verkeersdrempel heen rijd vinden ze alleen maar leuk. Ik had ze al gewaarschuwd dat ik op een stille ventweg even een noodstop zou maken, het regende namelijk en ik wilde persé weten of die Duitsers gelijk hadden. Ik heb tweemaal bij verschillende snelheden – 50 km/u en 80 km/u – een noodstop gemaakt en kan de negatieve bevinding van die Duitsers “Nur beim Nass-Bremsen patzt der Dunlop SP Winter Sport 4D” absoluut niet onderschrijven. Nou liegen Duitsers zoveel en zo vaak (Auto van het jaarverkiezing/de sjoemeldiesel/Autonews.de/etc.) dat ik inderdaad goed reden heb om aan te nemen dat ze ook hierover liegen. Eenmaal thuis gekomen heb ik eerst even wat gegeten, en ben daarna de Kia c’eed Sportswagon 1.6 CRDi af gaan tanken en wassen voor wat het waard was. Eerst heb ik maar eens gewoon afgetankt en dat is doorklikken en dan nog 3 maal doorklikken, en toen kwam ik op 7,38 liter uit. Daarna ben ik verder gegaan met tanken en heb de brandstoftank afgevuld tot aan de rand van de vulopening. En schrik niet maar toen kwam ik dus uit op maar liefst 16,20 liter en dat betekent een verbruik van 330 km / 16,20 liter diesel = 1:20,4 + 10% = 1:22,44. En dat is helemaal niet verkeerd met af en toe 120-130-140-150 km/u en ook binnendoor rijdend stevig gas geven. Na het tanken ben ik de auto gaan wassen alhoewel ik eigenlijk al wist dat-ie de volgende dag weer vies zou worden, want ze hadden echt tonnen zout gestrooid in verband met mogelijke gladheid. Tijdens het wassen in de wasbox ontdekte ik een diepe lange kras in de lak op de linker achterkant. Als ik dat gedaan heb dan heb ik er in ieder geval niets van gemerkt, dus dan moet het of op een parkeerplaats gebeurd zijn of die kras zat er al. Aangezien ik vergeten was een rondje om de auto heen te lopen bij Kia leek mij de kans groot dat die kras er al in zat. En gelukkig voor mij vertelde de stagiaire na het inleveren aan mij dat die diepe lange kras er al in zat, OEF!

Specificaties

Jaargang

2016

Carrosserie

Stationwagon

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

10,9 seconden

Topsnelheid

197km/u

Vermogen

100(136)/4.000 kW (pk)/rpm

Koppel

300/1.750-2.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.582 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,6 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

4,6 liter/100 km

Snelweg

3,9 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,2 liter/100 km

C02 uitstoot

109 gram/km

Energielabel

E

Afmetingen

Lengte

4.505 mm

Breedte

1.780 mm

Hoogte

1.485 mm

Wielbasis

2.650 mm

Spoorbreedte voor

1.563 mm

Spoorbreedte achter

1.571 mm

Massa leeg

1.316 kg

Max. toelaatbare massa

1.940 kg

Laadvermogen

624 kg

Aanhanger geremd

1.500 kg

Aanhanger ongeremd

650 kg

inhoud bagageruimte

528 liter

Bandenmaat

225/45-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand

Getagd met ,