Subaru Levorg Premium 1.6GT-S Lineartroninc CVT 2016 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door N.V. Subaru Benelux



Dé perfecte wintersportauto
Wel grappig dat ik de nieuwe Subaru Levorg (Levorg = LEgacy reVOlution touRinG) net op moest halen in dé schoolvakantie waarin de wintersportliefhebbers massaal naar de sneeuw trekken. Mij niet gezien want ik ben twee keer geweest en tweemaal presteerde ik het om op de eerste dag meteen bij de dokter te zitten. Voor mij daarna dus nooit meer wintersport, ik was er al snel helemaal klaar mee! Af en toe hoor ik links en rechts nog wel eens horrorverhalen van collega’s over besneeuwde smalle bergwegen, sneeuwkettingen en ga zo maar door. Nou had ik ooit van iemand het verhaal gehoord dat hij met zijn Subaru alles en iedereen voorbij reed zonder sneeuwkettingen. Dus ik dacht laat ik voor ik aan dit testverslag begin eens de zoekterm “Subaru symmetrical-awd perfecte auto voor de wintersport” intypen. En inderdaad vond ik wat ik zocht op de website Snowplaza.nl, daar stond een kort artikel met als titel “Nooit meer sneeuwkettingen”.

[quote Snowplaza.nl] Wat een narigheid! – Ben je bijna op de plaats van bestemming aangekomen moet je dat rottige bergweggetje nog op. Eigenlijk zonde om voor die tien meter je sneeuwkettingen om te doen. Er zijn auto’s waarbij je die ijzige, besneeuwde paadjes fluitend op rijdt. All Wheel Drive is de naam: aandrijving op alle vier de wielen waardoor je onder iedere omstandigheid genoeg grip hebt. Sneeuw, ijs, modder, regen of gewoon de snelweg te allen tijde heb je maximale tractie op de wielen. Voor besneeuwde paadjes in wintersportdorpen draait een All Wheel Drive zijn hand niet om. Lachend rij jij naar boven terwijl je je buurman ziet slippen en stuntelen met zijn sneeuwkettingen. Toch kunnen er ook nadelen kleven aan aandrijving op alle vier de wielen. Bij veel van deze aandrijvingssystemen is het allemaal elektronica wat de boel aan de praat moet houden, en ervoor moet zorgen dat het vermogen goed wordt verdeeld. Bij een 4 wheel drive zijn de regelmogelijkheden vaak zo groot dat het kleinste mankementje ervoor kan zorgen dat het systeem zegt: “Duw die auto zelf maar naar boven”. En zo gauw er iets kapot is aan een 4WD kun je je portemonnee wel trekken want de onderdelen zijn niet goedkoop. En die wintersport is al zo duur! Een auto die zulke problemen niet kent is de Subaru Forester. Want Subaru heeft het Symmetrical All Wheel Drive-systeem uitgerust met drie differentiëlen en een visco-koppeling. Als een as doorslipt grijpt de visco-koppeling in en blokkeert het centraal differentieel, zodat de stilstaande as toch wordt aangedreven. Geheel mechanisch en dus betrouwbaar! De Forester is een AWD die comfort combineert met prestaties. De auto sleepte over de hele wereld tal van prestigieuze onderscheidingen binnen, zowel op het gebied van veiligheid als betrouwbaarheid. Onlangs nog, werd de auto door de Nederlandse consumentenbond uitgeroepen tot meest betrouwbare auto! Met pech langs de Autobahn is er dus niet meer bij met een Subaru. Maar waar het om gaat is de AWD, in dit geval Symmetrical AWD. Subaru’s unieke techniek door de combinatie van permanente vierwielaandrijving en de boxermotor. Symmetrical AWD gaat uit van het principe dat de auto trekkracht en stabiliteit moet leveren onder alle omstandigheden. De boxermotor en de aandrijflijn liggen daarom in een perfect symmetrische, rechte lijn. Op deze manier worden krachten eenvoudig direct naar alle vier de wielen geleid. Resultaat? Een perfecte natuurlijke balans, en controle.
[/quote Snowplaza.nl]

Polderland-auto
In Nederland hebben we geen bergen en ook nog maar zelden sneeuw, althans in Leiden/Zuid-Holland waar ik woon. Eigenlijk maar een saai land dus voor een Subaru zou je denken, maar nee hoor wij hebben in het voor- en najaar vaak en veel regen en dan is een auto met AWD superieur. En helemaal als die auto Symmetrical AWD heeft zoals deze Subaru Levorg 1.6GT-S, want dat is AWD maar dan net even anders dan de rest! Het was maandagochtend matig takkenweer na een nacht met harde wind en zwaar takkenweer. Ondanks de regen was het erg rustig op de snelweg, maar dat kwam natuurlijk door de krokusvakantie die tegenwoordig heel suf voorjaarsvakantie heet. Het ritje op de motor was zodoende een eitje in plaats van een hellenrit door stilstaande en/of langzaam rijdende files heen. Bij aankomst deed de monteur de deur al open en kon ik meteen mijn motor binnen zetten. Daarna kopie rijbewijs, tekenen, sleutel in ontvangst nemen en wegwezen. Ook nu viel mij meteen weer – net als bij de Forester en de Outback – de rust op die bezit van mij nam als bestuurder zodra ik weg reed. Al rijdend stelde ik stoel/stuur/spiegels net wat beter af, want stilstaand had ik dat toch net iets te haastig gedaan. In een auto met CVT gaat dat net wat makkelijker dan in een handgeschakelde auto, want ik hoef niet zelf te schakelen (stuurflippers + M-stand=6 geprogrammeerde versnellingen) als ik daar geen zin in heb. Vlak na vertrek heb ik de auto nog even zelf afgetankt – vol en daarna nog 3 maal doorklikken – want nadat ik zondag negatieve verhalen over het verbruik had gelezen wilde ik dat graag zelf even testen. Ik weet dat veel autojournalisten een hekel hebben aan auto’s met CVT, en of dat de oorzaak is weet ik niet maar ze geven in ieder geval totaal verkeerd gas. Het gevolg daarvan is een totaal onnodig hoog verbruik, dus ik wil laten zien dat het ook anders kan.

Aalsmeer uit zette ik de Subaru Levorg meteen maar op de cruise control, want vanaf nu is het even alles voor een laag verbruik. Met 50 km/u reed ik richting Schiphol-Rijk en op het rode stoplicht afrijdend besloot ik in plaats van normaal te remmen met behulp van de stuurflippers terug te schakelen en op de motor af te remmen. En tot mijn verbazing liet de Subaru Levorg zich uitstekend afremmen op de motor, dit in tegenstelling tot veel andere testauto’s van de afgelopen maanden. Na even een kort stuk 80 km/u sloeg ik linksaf richting Rijsenhout want ik hoefde pas om 10.00u op werk te zijn dus ik had alle tijd. Op de grote rotonde reed ik over de rotonderand heen, en dat voelde verbazingwekkend goed aan voor een sportieve auto. Deze rotonderand bestaat namelijk uit hele grote grove stenen met comfort nul komma nul. Op de 1.000-drempelweg aangekomen was ik benieuwd naar de reactie van de vering/demping op de verkeersdrempels en snelheidsbrekers. Ik ben een keer met een Subaru WRX STI over deze weg heen gereden en dat voelde totaal anders aan, deze Subaru Levorg is duidelijk niet zo sportief afgeveerd als zijn rally-broer. Wat direct opvalt aan de Subaru Levorg is het stukje comfort dat de technici in de vering/demping gestopt hebben, de veren zijn duidelijk minder hard maar toch slaan ze niet door. Er is dus nog steeds genoeg sportiviteit aanwezig om ervoor te zorgen dat deze Subaru Levorg niet de weg kwijt raakt. Op de meest steile en dus irritante verkeersdrempel hield de Subaru Levorg zich verrassend goed ondanks de korte veerwegen, en dat mag dan ook vooral op het conto van de uitstekende uitgaande demping worden geschreven. Ik besloot met verschillende snelheden over de aankomende snelheidsbrekers te rijden, met 50 km/u was het een eitje, met 60 km/u volgden de wielen ook nog steeds het wegdek maar met 70 km/u hoorde ik een “boink”.

Ergens tussenin
Na de 1.000-drempelweg besloot ik de rustige weg langs het water te nemen, en daarna linksaf over de brug richting Roelofarendsveen te rijden. Je mag daar maar 50 km/u en daar hield ik me dan ook netjes aan, alleen reed ik op de rotondes ook gewoon met 50 km/u over de rotonderand heen. De wegligging en balans voelden goed aan dus ik was benieuwd naar de serieuze bochten die eraan stonden te komen. In de mooie bocht op weg naar de rotondes voor en onder de A4 door gaf ik alvast even wat gas bij. Op de eerste rotonde hield ik het gas erop en net als op de tweede rotonde en dat voelde goed aan. Geen spoortje onrust of uitbreken, maar dat had ik eerlijk gezegd ook niet verwacht. Onder de A4 door reed er een taxibusje voor me uit, en ik had weinig zin om daar de hele polder door achter te moeten rijden. Ik pakte daarom even snel de buitenring van de eerste rotonde en op de tweede rotonde kon ik daardoor mooi op tijd voor het taxibusje langs naar binnen snijden en als eerste de rotonde verlaten en de polder inrijden. Dit keer ging het er nog weer iets sportiever aan toe, maar ook nu weer bleek het een eitje voor de Subaru Levorg. De rit door de polder met 80 km/u was lekker genieten, want ook rustig rijden is geen enkel probleem met deze sportieve stationwagon. Nog maar een paar kilometer en dan was ik op mijn werk, nog twee rotondes en één hele mooie haakse bocht te gaan. Op de eerste rotonde afrijdend remde ik heel erg laat, er kwam van de andere kant namelijk een Volvo stationwagon aan en ik wilde kijken of ik die voor kon blijven. Mijn ogen zeiden namelijk “Nee”, maar wie weet zat ik ernaast met mijn inschatting. Ik maakte een onmogelijk snelle driekwart-draai over de rotonderand heen, iets dat op deze manier alleen mogelijk is met een AWD. En jawel de rotonde af accelererend bleef ik de Volvo stationwagon precies voor, kijk dan sta je als testrijder toch weer mooi voor aap. In de haakse bocht voor de McDonald’s gaf ik even kort stevig gas, de eerste echte krachtmeting voor de Subaru Levorg. En nadat ik de bocht door was had ik even zoiets van hoe moet ik dit in hemelsnaam classificeren. Het leek totaal niet op de wegligging van de Subaru Forester of Subaru Outback, het voelde zo anders aan dat ik er op dit moment even niet goed raad mee wist.

ESP uit!
Uit werk vandaan moest ik naar het zwembad Aquamar in Katwijk aan Zee dat kan op veel manieren. Even heel snel rekenend in mijn hoofd kwam ik uit op de route Leiden -> Oegstgeest -> Voorhout -> Noordwijk -> Katwijk aan Zee. Tot aan Voorhout was er niet veel aan maar eenmaal bij Noordwijk begon de lol, want de rotondes en de oprit naar de N206 zijn erg leuk. Ik reed met een behoorlijke snelheid op de oostelijke rotonde naast de N206 af, iets te hard voor mijn gevoel maar toch liet de Subaru Levorg zich niet uit balans brengen. Toch had ik wel een raar gevoel want voor mijn gevoel klopte er iets niet, een sportief uitziende auto die prima zich sportief laat rijden maar de bestuurder daarbij een gevoel geeft… Geen idee maar dit was anders dan al het andere wat ik ooit gevoeld had in een dergelijk sportieve stationwagon. Ik sloeg halverwege de rotonde rechtsaf en nam de oprit naar de N206, uiteraard met het ESP uit en een behoorlijke snelheid. Deze opritbocht is te vergelijken met de opritbocht in ’t Heen maar deze bocht is korter en knijpt meer af. Ondanks dat-ie lastiger is dan de opritbocht in ’t Heen vloog ik er doorheen met twee vingers in mijn neus. Bizar! Dat had ik niet verwacht van deze auto, maar het rare was ook nu weer dat het totaal anders aanvoelde dan ik gewend ben van Subaru (behalve het sturen dan dat is net zo mooi direct als in de de Outback). Dat kan ook niet anders want de Subaru XV/Forester/Outback hebben allemaal langere veerwegen. Op de N206 ben ik er meteen bij de eerstvolgende afslag weer af gegaan, de afslag SBP oftewel het Space Business Park. Ik was niet van plan het rondje te doen wat ik normaal doe, maar gewoon richting het zwembad te rijden en dan wat bochtjes van het SBP mee te pakken.

Omdat er voor de eerste haakse bocht wat auto’s stil stonden ben ik maar rechtdoor gereden, de lange flauwe rechterbocht en na de vrachtwagenparkeerplaats een scherpe bocht naar links. Ik gaf net even wat meer gas dan ik hier normaal gesproken doe, er staat namelijk een lantaarnpaal precies in de rijrichting dus elke fout is funest op deze plek. Maar de Subaru Levorg slikte het dieper intrappen van het gaspedaal zonder probleem, tja die comfortabel aanvoelende vering/demping doet het toch maar mooi erg goed. Daarna vloog ik over de lage verkeersdrempel, en bij de volgende verkeersdrempel voor de flauwe bocht naar links gaf ik ook even wat extra gas. Door de verkeersdrempel komen de wielen even om en om los, maar omdat je hier ook meteen naar links moet sturen geeft dat een behoorlijk heftige reactie in het onderstel. Het scheelt natuurlijk dat ik weet wat er gaat komen, maar ook voor mij is het toch elke keer weer een verrassing wat een auto gaat doen. Uiteraard op de weg blijven natuurlijk, maar het gaat me vooral om de vering/demping. Ondanks de niet sportieve vering/demping raakte de Subaru Levorg slechts een klein beetje uit balans, maar die onbalans was gelukkig maar van korte duur wat vooral te danken is aan het sportonderstel. Juist een flauwe bocht als deze met een verkeersdrempel er vlak voor levert belangrijke informatie op. Als de Subaru Levorg namelijk sportieve vering/demping had gehad dan was tie helemaal niet uit balans geraakt. Maar deze auto hinkt op twee gedachten en dat is sportief met een comfortabel sausje – daar heeft Subaru ook bewust voor gekozen – wat de auto daardoor wel weer leuk en vooral spannend maakt.

Na het zwemmen besloot ik niet de kortste weg naar huis te nemen maar om te rijden zodat ik nog even door de opritbocht in ’t Heen en de haakse bocht + rotonde + S-bocht bij voormalig MarineVliegkamp Valkenburg heen kon rijden.
Op weg naar ’t Heen zette ik het ESP alvast uit en de versnellingspook in de manuele stand, want ik wilde zelf het toerental bepalen en ook wanneer ik op zou schakelen. Ik reed heel rustig op de bocht af waarna ik bij de apex plankgas gaf, en wat er toen gebeurde was zo raar dat ik het eigenlijk niet weet hoe ik het onder woorden moet brengen. Het was het alsof ik letterlijk door de bocht heen gleed, en dan ook nog eens als op een rails. Dat klopte voor mijn gevoel niet met elkaar, maar het voelde wel ongelofelijk lekker aan. Op naar de kruising richting “Soldaat van oranje” waar ik zowaar groen en niemand voor mij had. Volgens mij gaf ik stevig gas en smeet ik de Subaru Levorg stevig door de bocht en over de rotonde heen, maar het voelde allemaal te makkelijk aan. Zelfs de S-bocht was een eitje terwijl ik toch echt serieus gas gaf, en ja de Subaru Levorg gleed ook wel wat naar links maar ook dit voelde te makkelijk aan. Op de rotonde is het heel vaak glijden geblazen maar ook nu weer geen centje pijn, waarna ik plankgas gaf in de S-bocht en ook nu weer zat ik gapend achter het stuur. Uh ja deze auto is serieus goed alhoewel je in eerste instantie totaal niet het gevoel hebt dat-ie zo goed is. Ik heb zelden een auto getest die zo hinkt op twee (comfort/sportief) gedachten en dat gek genoeg verrassend goed doet. Op weg naar mijn appartement heb ik de Subaru Levorg nog even ongelofelijk hard de haakse bocht van de Haagweg (stoplicht stond op groen) naar de Churchilllaan ingehoekt, en dat ging toch wel zo ongelofelijk lekker dat is voor mij al testrijder zwaar genieten! Later toen ik vooraan stond bij dit, toen wel rode, stoplicht heb ik de Subaru Levorg nog een keer deze haakse bocht ingehoekt maar toen met een kickdown vanuit stilstand. En dan bedoel ik ook echt kickdown de hele bocht door(!) dus niet in de bocht weer van het gas afgaan. Echt geniaal hoe de Subaru Levorg daarop reageerde, dat kan ik niet eens in woorden uitdrukken.

Rommelige dagen
Dinsdag en woensdag waren rommelige dagen maar daar hou ik wel van eerlijk gezegd. Dinsdagochtend moest ik eindelijk Fokke weer eens ophalen, mijn beschermengel tegen flippende bumperklevers. Als ze klerenkast Fokke zien zitten op de passagiersstoel gaan ze er meteen vandoor, ha, ha. In werkelijkheid is Fokke namelijk een lieve teddybeer. Richting de koeienrotonde rijdend moet ik altijd lachen, dan zie ik de rechterhand van Fokke altijd richting de deurgreep gaan. Met deze Subaru Levorg liet ik zonder te twijfelen de cruise control aanstaan toen ik over de rotonderand heen reed, want de speciale vierwielaandrijving van Subaru is zo ongelofelijk goed dat is wat mij betreft ongekend. Ik kon met gemak met één hand aan het stuur over de rotonderand heen rijden en glijden. In de flauwe rechterbocht met verkeersdrempel gaf ik even stevig gas, gewoon voor de leuk want ik wist dat er toch niets zou gebeuren. In de haakse bocht voor de McDonald’s deed ik er nog een schepje bovenop, maar zelfs Fokke had zoiets van: “Is dit alles?” Uit werk vandaan moest ik snel richting het zwembad want na het zwemmen moest ik naar Noordwijk aan Zee voor een testritje in het nieuwste model van de Tesla Model S. En toen bedacht ik me dat ik ook nog de Samsonite kofferset moest fotograferen verdorie, een aangezien vandaag de zon scheen was het nu het beste moment. Ik besloot na het zwemmen snel even naar mijn appartement te rijden, waar alle koffers in mijn garage liggen. Ik besloot de op één na grootste kofferset mee te nemen, en de koffersetfoto’s of bij Huis ter Duin in Noordwijk te maken dan wel op het woonerf bij mijn zwager. Ik besloot om via Oegstgeest en Voorhout richting Katwijk aan Zee te rijden, dat is een route met een aantal erg mooie bochten. Vanaf werk heb ik tegenwoordig een nieuwe sluiproute, eigenlijk mag die niet maar het scheelt me een heel eind omrijden en een paar stoplichten.

Bij Oegstgeest aangekomen hoopte ik dat ik de bocht met verkeersdrempel erin vrij zou hebben. Dat is toch wel zo’n ongelofelijk mooie testbocht, een betere test voor de vering/demping en het onderstel bestaat er bijna niet. De westelijke af-/oprit bij Leidschendam met verzakkingen (soort van eigenlijk niet zo bedoelde verkeersdrempel) is ook fantastisch maar het nadeel daarvan is dat-ie zo ontzettend heftig is dat het bijna op rallyrijden lijkt. Deze is net wat verfijnder en daarom voor het testen van de vering/demping en ook de stijfheid van het onderstel beter. Nadeel van deze linkerbocht is dat het een blinde bocht is dus je moet ‘m goed kennen als je ‘m met een behoorlijke snelheid wilt nemen. Ik had ’m zowaar vrij en ik reed rustig op de bocht af, ruim op tijd trapte ik het gaspedaal diep in en vloog over de verkeersdrempel de bocht in. De Subaru Levorg raakte in tegenstelling tot wat ik verwacht had niet in onbalans, de comfortabele vering/demping hield samen met de vierwielaandrijving de Subaru Levorg netjes op de ideale lijn. Daarna volgde een lang stuk weg met geen bijzonderheden, pas onder de A44 door werd het weer leuk. De dubbelbaans rotondes voor en na de N206 zijn erg leuk, helemaal met een auto zoals deze Subaru Levorg. Toevallig reed er een auto achter me die er ook wel zin in had, en zo knalden we samen over de rotondes heen. Uiteraard was de andere automobilist in een voorwielaandrijver geen partij voor de Subaru Levorg 1.6GT-S Premium Lineartronic CVT. Met een voorwielaangedreven auto zou ik absoluut de rotonde afgevlogen zijn, maar met de Subaru Levorg was het alleen maar best wel leuk. Daarna heb ik nog even een half uurtje in de nieuwe Tesla Model S P90D All -Wheel Drive met Autopilot en Ludricrous Speed-upgrade mogen rijden. Ha, ha als je bij die auto vanuit stilstand en kickdown geeft dan komt de voorkant net zo omhoog als bij een dragracer. Een sprintje van 0-100 km/u doet deze elektrische auto in 3 seconden!

Fotoshoot -> Speed on!
Na mijn ritje in de Tesla moest ik razend snel richting Leiden, want alleen vandaag zou het nog zonnig zijn en bovendien was dit de enige dag dat ik een fotoshoot kon doen. Mijn zwager was deze middag vrij en de rest van de week niet meer, dus het moest echt NU! Vanaf Noordwijk aan Zee naar Leiden kun je als je de juiste route neemt lekker snel doen. De oprit naar de N206 vanaf Noordwijk aan Zee is een hele lange oprit, en dus een oprit waar je het gas er vol op kunt zetten. Ik heb het maar niet te gek gemaakt, want mijn rijbewijs (auto en motor) is toch wel heilig voor mij. Wat ik zo ontzettend lekker vind aan de CVT van Subaru is dat deze totaal niet lijkt op welke andere CVT dan ook. De Lineartronic CVT is namelijk net even anders dan de rest, Subaru maakt namelijk gebruik van een ketting en die kan meer vermogen en meer koppel aan! Kijk daarom hou ik van een automerk als Subaru, ze doen het gewoon net even anders en net even beter dan de rest! De Lineartronic CVT van deze Subaru Levorg is trouwens volledig nieuw ontworpen, dit om afmetingen te verkleinen en de efficiency te vergroten. [quote Subaru.nl] Sleutelcomponenten zoals de duwband en de poelies zijn aangepast voor een compacter formaat en een efficiëntere werking. [/quote Subaru.nl] Door de totaal andere benadering en constructie van de CVT rijdt een Subaru gevoelsmatig anders dan alle andere auto’s met een CVT. Het voelt veel natuurlijker aan en dat is natuurlijk een dik pluspunt. Aan het einde van de N206 aangekomen trok ik nog even een sprintje, altijd leuk want deze Subaru heeft naast een I-knopje ook een S-knopje (I=Intelligent en S=Sport). Druk het S-knopje in dan levert de motor een directere oftewel meer lineaire + koppelrijke respons. En met maar 170 Pk gaat-ie dan toch behoorlijk snel van zijn plek, en dat is vooral te danken aan de Lineartronic CVT, maar natuurlijk ook aan het voor een benzinemotor behoorlijke koppel van 250 Nm/1.800-4.800 toeren.

De fotoshoot heb ik dichtbij in Valkenburg ZH gedaan, want ik had gewoon de tijd niet om eerst een eind te rijden naar een fotogenieke plek. Al met al vind ik de foto’s desondanks goed geslaagd, vooral een aantal actiefoto’s bleken onverwacht mooier dan ik dacht. Maar ik zag vooral ook iets verrassends op foto 7. Het binnenste achterwiel kwam namelijk los in een bocht waar dat zelden gebeurt als ik daar foto’s maak van een testauto. Dat betekent dus dat de veren aan de zachte kant zijn zoals dat in veringtermen heet, en dat komt volledig overeen met mijn gevoel dat de vering/demping van de Subaru Levorg een comfortabel aandoende setup heeft. Zie hier weer eens het bewijs hoe ongelofelijk belangrijk goede actiefoto’s zijn, naast het feit dat het zonder die Verstappen-zwager van mij niet zou lukken om die foto te kunnen maken. Daarna ging het geloof het of niet regenen, geen idee waar die Pink-Panther-regenbui vandaan kwam maar het zij zo. Ik moest dus noodgedwongen wachten tot het droog was zodat ik de Samsonite kofferset kon fotograferen. Er bleken behoorlijk wat koffers in de bagageruimte te passen, eigenlijk hetzelfde verhaal als met de Kia c’eed Sportswagon. Van buiten zou je dat niet zeggen maar ja meten is weten dus het klopt echt.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×50-liter + 2×33-liter
Zonder Hoedenplank: 3×70-liter + 2×50-liter + 3×33-liter + 13-liter

Starlink
Wel grappig dat Subaru haar infotainment-systeem Starlink heeft genoemd met al die sterren in hun logo. Van het audio-systeem in deze Subaru Levorg kon ik gek genoeg nergens vinden van welk merk het is. In de Subaru Outback zit een Harman/Kardon audio-systeem, maar van de Subaru Levorg kon ik alleen vinden dat-ie een premium audio-systeem heeft. In de brochure staat: “Subaru Starlink SD-navigatie en infotainment systeem met 7.0-inch display, 1 CD en 6 speakers” en dat bleek ook te kloppen. Ik heb de dealer in Aalsmeer waar ik de testauto’s altijd ophaal maar eens gebeld om te vragen of het nou wel of geen Harman/Kardon audio-systeem is. Nee dus maar om nou te zeggen dat ik dat goed kan horen, niet echt. Mij is dit infotainment-systeem in ieder geval prima bevallen, ik las op Top Gear dat ze de NavSat wat langzaam vonden reageren maar ik heb daar absoluut geen last van gehad. Misschien dat er te weinig satellieten overkwamen tijdens de introductie in een afgelegen streek in Portugal? Voor degene die nooit zonder willen zitten raad ik Be-On-Road aan, dat is gratis off-line navigatie software die je op je smartphone kun zetten. Dus als de WiFi het niet doet, je geen bereik hebt afijn verzin het allemaal maar dan sta je met Be-On-Road dus nooit stil. Altijd handig dus om achter de hand te hebben! Tussen de toerenteller en de snelheidsmeter bevindt zich trouwens nog een klein display dat met NavSat-pijlen (=Turn-by-Turn navigatie) de eerstvolgende afslag aangeeft. Verder heeft de Subaru Levorg Premium heel handig vijf USB-ingangen, eentje onder het dashboard voor je MP3-muziek op je USB-stick of iPod en twee linksvoor naast het stuur + twee in de midden-console voor de passagiers op de achterbank. Via het 7-inch touchscreen zijn alle functies zoals Audio/Telefoon/Apps/Settings/etc. te bedienen. Verder is er nog een achteruitrijcamera, spraakherkenning en de standaard aanwezige 2-standen instelbare stoelverwarming.

YouTube-filmpje Subaru Lineairtronic CVT

Mozes kriebel! deel 1
In eerste instantie wilde ik naar het Space Business Park rijden maar toen ik de pikdonkere hagellucht aan de kust zag besloot ik toch maar naar het rotondecircus te rijden. Toen ik in de Subaru Levorg stapte had ik er heel veel zin in, want Subaru en op de grens rijden is ALTIJD leuk. Ik reed naar de A4 en na een paar kilometer rijden op de A4 verliet ik de snelweg ter hoogte van Hoogmade. ESP uit – check, Manuele stand ingeschakeld – check, Daan – check, gààààààs, nou ja gas ik liet de cruise control (blijft gewoon aan staan met het ESP uit!) gewoon op 100 km/u vast staan dat was al spannend genoeg in de bochten van deze lange afrit. Helaas doemde er een trailer op in de verte, een Belg die duidelijk niet wist waar hij moest zijn en daardoor extreem langzaam reed. Helaas voor mij reed hij uiteindelijk dezelfde kant op als ik, maar gelukkig kun je op de ovale rotonde naar binnen snijden en dat deed ik dan ook. Daarna flipperde ik snel terug naar 2 en gaf plankgas, reed met de linkerkant over de hoge rotonderand en flipperde snel door naar 3 en vloog over de A4 heen. Aan de andere kant aangekomen remde ik even kort en hard, flipperde terug naar 2 en stuurde driekwart over de rotonde en plankgas er weer af. Het ging allemaal zo snel dat ik moeite had om het bij te houden. Dat klinkt totaal idioot maar ik meen het echt, het deed mij denken aan mijn uitspraak over de Subaru Forester “Beter dan de bestuurder”. Nog een streepje gas er bij dan maar, nog later remmen dan maar, nog een hogere bochtensnelheid dan maar, nog een…? De middelste rotonde was voor de Kia c’eed Sportswagon 1.6 CRDi GT-Line een scherprechter, lees het testverslag er maar op na met die BMW X5. En wat denk je? De Subaru Levorg brak niet uit, geen piepende banden, geen wat dan ook! Mijn hemel wat was dit saai zeg, nog maar een rondje dan in de SI-stand (zie foto).

En weer ging het gas erop en weer ging het nog harder, nog later remmen nog… waha!!! Op de grote ovale rotonde deed ik iets wat ik nog nooit eerder had gedaan, ik reed met vier wielen tegelijk over de hoge rotonderand heen. Zoiets kan echt alleen met een auto die een extreem goede wegligging heeft want de landing op het lager gelegen asfalt en het meteen hard moeten insturen naar rechts het viaduct op over de A4 heen is heftig. En het was inderdaad erg heftig en toch voelde ik gek genoeg geen adrenalineshot. Ik had op dat moment echt even zoiets van wat kan ik in hemelsnaam nog doen om het spannend te maken. Ik vrees dat ik het complete rotondecircus dan af moet laten sluiten voor het overige verkeer zodat ik mij even finaal uit kan leven. Aan de andere kant aangekomen wist ik het even niet meer, want ook nu weer in de SI-stand (zie foto voor verschil in motortuning) ging het allemaal zo makkelijk en en dus veilig dat ik er nog een half rondje aan vast móest plakken. Ik wilde nog even de afslag voor de pannenkoekenboerderij langs nemen (gaat helemaal buiten de rotonde om) met een hoger dan hogere snelheid ooit eerder door mij gedaan met een testauto. Deze afslag is ongelofelijk listig in het midden, want er zit een slinger in en meteen na die slinger is de snelheid zo hoog dat een testauto hier 9 van de 10 keer vanzelf zijdelings de N446 op glijdt. Ik heb geen idee meer hoe ik het heb geDaan maar ik ging met zo’n hoge snelheid door de slinger dat ik daarna zoiets had van: “Dat kan toch helemaal niet!” Belachelijk dat auto’s zo goed kunnen zijn, dat hoort niet want dan valt er voor een autojournalist niet veel meer te testen verdorie.

Mozes kriebel! deel 2
Eenmaal thuis dacht ik ineens wat als deze Subaru Levorg een hoop herrie had gemaakt net als de Subaru WRX. Zou het daardoor vanwege pure inbeelding misschien heftiger aangevoeld hebben??? Een soort van placebo-effect zo van een hoop herrie en dus voelt het nu wel allemaal onwijs heftig aan. Deze Subaru Levorg is namelijk erg stil waardoor alles minder hard lijkt te gaan, het klopt voor mijn gevoel eigenlijk niet met de looks. En toch zou ik het niet anders willen want ik heb namelijk een ongelofelijk bloedhekel aan herrie! Terug naar huis vanaf het rotondecircus ben ik nog even heel hard door een aantal haakse bochten heen gereden. Het leukste is het als je voor een extreem haakse bocht vooraan staat te wachten bij het stoplicht. Het klinkt bizar maar in deze auto kun je gewoon plankgas geven en daarna de auto keihard de bocht om hoeken. Dit is de vierde Subaru die ik test en ook deze is weer werkelijk uitmuntend qua wegligging. En dat met een vering/demping die nota bene helemaal niet past (op grond van het uiterlijk) bij deze auto, ik snap er werkelijk helemaal niets meer van! Soms moet je als testrijder niet verder zoeken naar het waarom, soms moet je gewoon accepteren dat iets uitmuntend is gewoon omdat dat zo is. Toch mag Subaru van mij nog een andere versie van de Levorg maken, namelijk een diesel, en dan graag met de schokbrekers van de WRX. Het verbruik van deze Subaru Levorg vind ik namelijk eerlijk gezegd een beetje té, zelfs met netjes rijden kwam ik maar op 1:12 (met sportief rijden 1:10) uit. Dus please breng alsnog een dieselversie uit lieve mensen van Subaru in Japan! Ik las nog ergens dat er in Japan ook een versie is met een 300 Pk sterk 2-liter boxerblok, maar die komt niet naar Nederland omdat want te duur vanwege de veel te hoge uitstoot.

Wat betreft die goede wegligging ben ik nog even op zoek gegaan naar een extra verklaring, want alleen met vierwielaandrijving ben je er natuurlijk bij lange na niet. Hier komt – buiten de uitstekende Michelin Pilot Alpin winterbanden – gewoon meer techniek om de hoek kijken dat kan niet anders. En in de brochure vond ik precies wat ik zocht: [quote Subaru.nl] Vehicle Dynamics Control systeem met Active Torque Vectoring – Het Vehicle Dynamics Control systeem gebruikt een groot aantal sensoren om de bewegingen van de auto in relatie met de input van de bestuurder en de rijomstandigheden te bewaken en te analyseren. Om de bestuurder te helpen de auto onder controle te houden past het Vehicle Dynamics Control systeem de koppelverdeling van het AWD-systeem, het motorvermogen en de remdruk voor elk wiel aan en zorgt het zo voor een voorspelbaarder en veiliger rijgedrag. Active Torque Vectoring kan op strategische wijze elk wiel afzonderlijk afremmen en zorgt ervoor dat in een bocht meer koppel naar de buitenste wielen gaat, zodat de auto sneller op het stuurwiel reageert en beter in de hand te houden is. [/quote Subaru.nl] En dit mag trouwens ook niet onvermeld blijven vind ik: [quote Subaru.nl] Het onderstel van de Subaru Levorg is afkomstig van de Subaru WRX STI -chassis en carrosserie zijn extra stevig uitgevoerd om de bovengemiddelde, sportieve rijeigenschappen van de Levorg hand-in-hand te laten gaan met het comfort op lange afstanden. De vernieuwde en geoptimaliseerde elektronische stuurbekrachtiging zorgt met het verstevigde onderstel en wielophanging voor directe, sportieve rijeigenschappen. Een klein, afgeplat stuurwiel met extra dikke rand geeft meer gevoel bij het sturen. Om het comfort op de lange afstand te garanderen zijn vering en demping ontwikkeld om onder alle omstandigheden optimaal te presteren en de sports tourer ongekende rijeigenschappen mee te geven. [/quote Subaru.nl]

Laatste dag
Ondanks het slechte weer heb ik de Subaru Levorg toch nog maar even gewassen voor wat het waard is. De echte reden was dat ik ’m even droog wilde rijden op de A44, dat is en blijft altijd weer leuk = plankgas over de A44 van Wassenaar naar Leiden-Zuid. Toen ik van de ventweg de A44 opdraaide bij Wassenaar heb ik uiteraard het S-knopje van de ingedrukt. Daarna heb ik het gaspedaal op de bodem getrap en niet meer los gelaten. Door de volume-knop helemaal dicht te draaien kon ik eindelijk de motor eens horen ronken. Want dat moet gezegd deze Subaru Levorg is wel héél erg stil, en eigenlijk is dat best wel jammer want het boxerblok produceert best een fijn geluid. Vlakbij de voetgangersbrug over de A44 moest ik even het gas lossen helaas maar daarna ging het er weer vol op, en haalde ik uiteindelijk een topsnelheid van 190 km/u. Op de afrit hield ik de snelheid expres hoog omdat ik wilde kijken hoe hard en laat (de Subaru Levorg heeft voor én achter geventileerde schijven) ik kon remmen en wat het onderstel dan zou doen. Ondanks de niet-sportieve vering/demping ging het onderstel niet dweilen zoals ik wel had verwacht. Het mag duidelijk zijn dat het onderstel van de WRX STI dit voor zijn rekening neemt, zonder dit goede onderstel had ik nooit zo’n hoge snelheid aan kunnen houden en zo verschrikkelijk hard en laat kunnen remmen.

Specificaties

Jaargang

2016

Carrosserie

Stationwagon

Transmissie

CVT

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

8,9 seconden

Topsnelheid

210km/u

Vermogen

125(170)/4.800-5.600 kW (pk)/rpm

Koppel

250/1.800-4.800 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.600 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

High-boost + intercooler

Aandrijving

All-Wheel-Drive

Differentieel

Centraal differentieel

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

10,8 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

8,5 liter/100 km

Snelweg

6,3 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

7,1 liter/100 km

C02 uitstoot

164 gram/km

Energielabel

D

Afmetingen

Lengte

4.690 mm

Breedte

1.780 mm

Hoogte

1.490 mm

Wielbasis

2.650 mm

Spoorbreedte voor

1.530 mm

Spoorbreedte achter

1.540 mm

Massa leeg

1.526 kg

Max. toelaatbare massa

2.020 kg

Laadvermogen

494 kg

Aanhanger geremd

1.500 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

522 liter

Bandenmaat

225/45-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand

Getagd met ,