Kia Optima First Edition 1.7 CRDi DCT7 2016 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Kia Motors Nederland



Sjiek de friemel
De eerste Kia Optima – een hybride – zal altijd in mijn herinnering blijven als de enige auto die die een lager verbruik had na een snelwegzuinigheidsrit dan na mijn gewone zuinigheidsrit binnendoor. Ik weet ook nog goed dat ik die snelwegzuinigheidsrit meteen na vertrek heb gemaakt (=Breukelen -> Raamsdonksveer -> Leiden), want ik was namelijk even daarvoor per ongeluk expres vergeten de sleutel van de Toyota GT86 terug te geven. Van deze nieuwe Kia Optima zijn, voorlopig althans, alleen twee dieselversies beschikbaar (de PHEV, en jawel een GT en een Wagon komen 2de helft 2016), een versie met een handgeschakelde 6-versnellingsbak en een versie met een 7-traps automaat. Ik kreeg gelukkig de DCT7 mee met stuurflippers, voor een grote sedan vind ik dat persoonlijk toch het fijnste rijden. Om maar meteen rustig te beginnen heb ik alle 80-wegen gemeden en ben heel erg rustig via mijn grotendeels smalste kruip-sluipweggetjes terug naar Leiden gereden. Ik snap niet waarom iedereen toch altijd maar zo’n haast heeft, kunnen mensen dan niet meer gewoon genieten van de omgeving? Op de heenweg in de trein heb ik bijvoorbeeld grote zilverreigers zitten tellen, als je goed kijkt kun je die namelijk in het polderlandschap spotten. Alleen al tussen Alphen a/d Rijn en Woerden heb ik er meer dan vijftien gezien. Eind vorige eeuw was de grote zilverreiger nog een zeldzaamheid maar tegenwoordig niet meer. Het was maar goed dat deze Kia Optima een ACC heeft, daardoor kon ik toch net wat meer genieten van de omgeving. Aangekomen bij de rotonde aan het einde van mijn eerste kruip-sluipweggetje besloot ik linksaf te slaan en daarna rechtsaf richting Kamerik. De weg richting Kamerik en van Kamerik naar Woerden heeft een aantal hele mooie bochten, alhoewel ze één hele mooie verzakking in de laatste bocht hersteld hebben. Jammer!

Als extra moeilijkheid heb ik het ACC aan laten staan in de bochten, dan moet je wel iets strakker sturen maar het bleek – ik doe dit natuurlijk vaker – makkelijk te kunnen met deze Kia Optima 1.7 CRDi. Dit is trouwens een uitstekende oefening om je rijvaardigheid te verbeteren, en je leert er ook veel beter door in te schatten wat (je) snelheid nou precies is. En verder kost steeds maar weer optrekken en afremmen natuurlijk veel meer brandstof dan een constante rijsnelheid. Door Woerden was het maar goed dat ik me altijd aan de snelheid hou in de stad, in een 30 km-zone stond er namelijk direct na een blinde haakse bocht een rij auto’s stil. Als ik te hard door deze blinde haakse bocht was gereden – zoals de BMW die achter mij zat te duwen waarschijnlijk had gedaan – dan was ik geheid op de achterste auto geklapt. Maar misschien had de Intelligente remassistentie wel op tijd ingegrepen wie weet. Nadat de vrachtwagen die verderop de weg versperde verder was gereden kon ik weer verder rijden. In een paar haakse bochten die volgden hield ik de bochtensnelheid redelijk hoog door niet te remmen, en dat voelde goed aan want de Kia Optima bleef mooi stabiel. De weg langs de Oude Rijn is vooral erg mooi en buiten de spits altijd rustig. Voor ik het wist reed ik al op de N11 richting Leiden. De mooie oprit van de N11 naar de A4 had ik helaas niet vrij maar de afrit wel. Met een mooie strakke stuuractie vloog ik door de afknijpbocht en over de rotonde, en dat voor zo’n grote lange auto die de Kia Optima toch is. In Bodegraven heb ik de Kia Optima nog even afgetankt, want daardoor kon ik meteen een verbruiksmeting starten. Na 3 maal doorklikken zat ik op 4,5 liter maar na aftanken tot aan de vulrand bleek er maar liefst 12,9 liter in te zijn gegaan. Als ik dat dus niet zou doen dan klopt de verbruiksmeting van geen kanten, net als met de SsangYong Tivoli e-XDi 160 want daar ging ook iedereen mee de mist in.

Ome Daan=SuperDaan
Zaterdagochtend sliepen de kinderen van mijn jongste zus bij oma en ik had met mijn zus afgesproken dat ik ze zaterdag even naar huis zou brengen in Katwijk aan Zee. Dat zou om rond 11.00u zijn maar ik kreeg dus een telefoontje van mijn zus om 10.10u dat haar dochter om 10.00u al op een verjaardagsfeestje had moeten zijn, ook in Katwijk aan Zee. Ik ben dus snel achter mijn Macbook vandaan gesprongen, in de Kia Optima gesprongen en Roosje opgehaald – mijn moeder woont vlakbij – en snel naar Katwijk aan Zee gereden. Stuurverwarming aan, stoelverwarming aan, want het is nog best koud in de auto zo eind februari. Eenmaal onderweg vroeg ik aan Roosje of ze het adres van de jarige Rens wist, mijn zus had namelijk gezegd dat ze dat wist. “Uh nou dat weet ik niet helemaal precies meer”, zei Roosje. Afijn ik had geen telefoon bij me dus ik kon mijn zus niet bellen voor het exacte adres, wel herinnerde ik me nog dat mijn zus Orion had gezegd. Afijn deze luxe uitgeruste Kia Optima heeft uiteraard navigatie dus even snel de navigatie [quote Kia.nl]
Ons nieuwe navigatiesysteem met Kia’s Connected Services powered by TomTom Live Services legt de lat voor betrouwbare en accurate route-informatie opnieuw een stuk hoger. Het houd je verbonden met de buitenwereld en presenteert meer nuttige informatie dan ooit tevoren. Het hart van het systeem is een WiFi unit die het Optima navigatiesysteem via je smartphone verbindt met het internet.* [/quote Kia.nl] tevoorschijn getoverd, Orion ingetypt et voilà ik wist meteen waar we moesten zijn. Het bleek namelijk pal aan de rand van mijn testcircuit Space Business Park te zijn. Onderweg had ik nog even een hartverzakking-momentje, precies voor het stadhuis draaide een kleine truttenschudder in één keer 180 graden om zonder richting aan te geven. Omdat ze de draai niet in één keer kon maken moest ze even steken, de auto voor mij moest daardoor onverwachts hard in de remmen terwijl ik net op dat moment even naar Roosje keek die iets tegen mij zei. Omdat ik de ACC aan had staan greep deze direct en vooral hard in, en zo stond ik dus toch nog dik op tijd stil. Oef! Toen ik bij jarige Rens aankwam holden net alle kinderen naar buiten dus ik was precies op tijd.

En tja als ik er dan toch ben en alleen in de auto zit is het wel heel erg verleidelijk om niet een klein stukje van het Space Business Park en de opritbocht bij ’t Heen mee te pakken. Op de rotonde voor het SBP heb ik meteen de TRC en het ESP uitgezet, want ‘Aan’ test ik later in de week nog wel. Verder heb ik de versnellingspook naar links geklapt en daarmee de manuele stand ingeschakeld, zodat ik al flipperend door de bochten heen kon rijden. Wat wel grappig is dat is dat ik nu in de tegengestelde richting reed die ik normaal gesproken rijd. De fraaie slingerbocht met verkeersdrempel ging lekker, de Kia Optima brak niet uit maar gleed wel heel minimaal even over de voorwielen weg. Niet zo vreemd natuurlijk met een gewicht van ruim 1.500 kg, dat drukt wel even door bij dergelijke g-krachten. De haakse bocht naar rechts bij de vrachtwagenparkeerplaats ging ook lekker, wat goed te horen was aan de piepende banden. Daarna heb ik de noordelijke oprit naar de N206 genomen, en ondanks de maar 141 Pk (maar wél 340 Nm/1.750-2.500) accelereert de grote Kia Optima toch best behoorlijk. Waar andere auto’s met die snelheid bijna altijd zijdelings de N206 opglijden dan wel in onbalans raken vervolgde de Kia Optima totaal onverstoorbaar zijn weg. Meteen daarna verliet ik de N206 weer bij ’t Heen, en ook daar hield ik de vaart er goed in maar ook dat was een eitje voor de Kia Optima. Aan het einde van de afrit draaide ik meteen om de oprit weer op en flipperde terug naar de 2de versnelling. Ik zag echter aan het toerental dat ik in de bocht zou moeten opschakelen, anders zou de automaat namelijk zelf opschakelen tegen het rode gebied aan. Daarom zorgde ik ervoor dat ik al wat snelheid had waardoor ik vlak voor de bocht naar de 3de versnelling kon flipperen, en daarna het gas er vol op kon zetten zonder nog een keer op te hoeven schakelen in de opritbocht. Met zwaar piepende banden vloog ik perfect door de opritbocht, en middenin de bocht leek het heel even of de achterkant voorbij wilde komen zetten maar dat gebeurde niet. Al met al een mooi resultaat voor zo’n grote lange sedan die deze Kia Optima toch is.
* Smartphone met data abonnement nodig om diensten te activeren.

Goed – Beter – Best
Meteen na het wegrijden voelde ik al dat de vering/demping van deze Kia Optima beter is dan in de gemiddelde auto. Hoe goed moest later blijken want daarvoor moet ik mijn vaste testrajecten rijden zodat ik deze Kia Optima 1:1 kan vergelijken met andere testauto’s. Op weg naar mijn moeder rij ik altijd expres door de straat met zeer vervelende snelheidsbrekers heen. De laatste paar maanden is er geen enkele auto geweest waarmee ik daar voorbeeldig overheen kon rijden. Met deze Kia Optima wel dus de technische mensen van Kia hebben hun werk goed gedaan. Toch schoten mij direct twee auto’s van vorig jaar te binnen die het nog beter deden (overigens ook allebei een sedan), namelijk de Ford Mondeo Titanium 1.5 Ecoboost en de Peugeot 508 Berline GT 2.0 BlueHDi. Maar als je daar heel dicht bij in de buurt komt dan je iets heel erg goed, want de Ford Mondeo Titanium 1.5 Ecoboost en de Peugeot 508 Berline GT 2.0 BlueHDi vond ik namelijk uitmuntend en dat is een predicaat dat ik zeer zelden aan de vering/demping van een auto geef. Maar ik had nog niet alles getest dus na het wegbrengen van de dochter van mijn zus ben ik ook nog over de ventweg naast de hangar van “Soldaat van Oranje” heen gereden. Daar liggen een paar asfalten verkeersdrempels die bij een bepaalde snelheid een behoorlijk harde landing tot gevolg hebben. Alleen als de vering/demping uitstekend is dan wordt de klap van de landing mooi uitgedempt, en nog belangrijker de veren slaan niet door=de veerschotels raken de stootrubbers niet. De eerste vrij vlakke asfalten verkeersdrempel ging heerlijk en precies zoals het hoort bij dergelijke uitstekende vering/demping. De tweede asfalten verkeersdrempel is iets hoger en met een snelheid van 80 km/u voel ik die bij de meeste auto’s erg goed. De Kia Optima dempte de harde landing heel mooi uit en ik reed dan ook met een grote glimlach verder. Dat het beter kan schreef ik al, maar het kan nòg beter dan best namelijk perfect en dan bedoel ik ook echt PERFECT! Mijn zwager mailde mij een aantal weken geleden een filmpje van Bose (ja die van de audio!) waar een auto te zien is die perfect in balans blijft terwijl deze over oneffenheden rijdt. Dit is de ultieme vering/demping beter dan dit bestaat er niet. Kijk en geniet van deze geniale vering/demping!

YouTube-filmpje van Bose electromagnetic suspension

 

https://www.youtube.com/watch?v=WOR8eKBLwXQ

 

Fotoshoot
Voor de fotoshoot uit ben ik nog snel even gaan zwemmen, want het zwembad sluit om 15.00u en ik had geen zin om te haasten met de fotoshoot. De foto’s moeten gewoon mooi worden en dat is nou eenmaal geen haastklus bij mij. Uit het zwembad vandaan ben ik nog even snel een groter rondje over het BSP gereden dan de eerste keer. En ook nu weer tegen de klok in gewoon omdat ik alweer van de andere kant aan kwam gereden. Ook nu weer ging alles net zo lekker als de vorige keer, en ik was vooral benieuwd hoe de Kia Optima zich zou houden als ik ‘m hard de vrachtwagenparkeerplaats op zou hoeken. Uiteraard met het TRC en ESP dat mag duidelijk zijn, oh en de versnellingspook in de manuele stand en flipperen maar! Ik maakte lekker vaart in de flauwe bocht richting de rotonde naast de N206. Voor het linksaf slaan flipperde snel terug naar de 2de versnelling en trapte daarna het gaspedaal op de bodem. De Kia Optima gleed wel iets voorwieldriftend naar links, maar om nou te zeggen van oh wat was dit heftig nee niet echt. De vrachtwagenparkeerplaats af sloeg ik rechts en meteen weer linksaf, en ook nu weer gaf ik plankgas gewoon omdat het kan met deze auto. De banden piepten behoorlijk maar er was slechts heel lichtjes sprake van onderstuur, en dat voor zo’n grote zware auto. En zoals verwacht was de asfalten verkeersdrempel voor de haakse rechterbocht ook geen enkel probleem. Op weg naar de hoge verkeersdrempel reed er een zondagsrijder die deze benaming wel heel erg letterlijk nam. Ik ben maar even stil gaan staan zo erg was het, en zelfs toen ik gas gaf was ik zo weer bij hem. Ik kon maar net achter hem langs over de hoge verkeersdrempel – die overigens erg goed ging – en de Kia Optima plankgas de blinde rechterbocht inhoeken. En ook dit ging weer zo makkelijk dat ik me begon af te vragen hoe de wegligging van deze Kia Optima is met een sportieve verenset. Er komt een GT aan dus…

Eigenlijk kon ik de Kia Optima plaatsen zoals ik wilde, zomaar plankgas geven in een haakse bocht gewoon eitje dus. Maar goed naar mijn zwager voor de fotoshoot, dus de noordelijke oprit naar de N206, even ’t Heen nog een keer, langs “Soldaat van Oranje” en klaar is kees. Dacht ik want er stond mij nog een verrassing te wachten die ik niet verwacht had van deze auto. De noordelijke oprit naar de N206 ging heerlijk, eraf bij ’t Heen was mijn snelheid iets te hoog maar zelfs dat pikte de licht heen en weer dweilende Kia Optima. Omdraaien en nog een keer de opritbocht bij ’t Heen. Ik reed ietwat langzaam op de bocht af en zag in mijn achteruitkijkspiegel drie motorrijders opdoemen. Bij de apex van de bocht aangekomen gaf ik plankgas en sneed daarbij scherp naar binnen, iets dat ik de vorige keer niet had gedaan maar bij zo’n grote auto veel beter werkt. De drie motorrijders verdwenen rap uit beeld want ik reed heel mooi strak met zwaar piepende banden door de opritbocht heen. Ja en dan ben je zelfs met een 1.500 kg zware sedan met maar 141 Pk/340 Nm sneller dan een motorfiets in zo’n scherpe bocht. Op weg naar de Kwantum hallen bedacht ik me ineens dat ik daar nog wat leuks uit kon testen. Het uitdempen van een zijdelingse zwabber is namelijk erg lastig voor veel auto’s, en zeker als het zo’n zware lange auto is moet dat heftig zijn. Op de weg voor de Kwantum hallen langs liggen namelijk meerdere lage verkeersdrempels met vluchtheuvels. Het lullige is dat je tussen de op- en de afrit van de verkeersdrempel even heel snel naar rechts en dan weer heel snel naar links moet sturen. Heel even maar en dat gaat eigenlijk bij elke auto altijd goed, maar het wordt totaal anders bij een hogere snelheid. Dan gebeurt er namelijk iets heel vreemds, de auto veert in terwijl de carrosserie op het chassis door de g-krachten hard naar rechts wordt geduwd terwijl de auto aan het uitveren is aan de voorkant, vervolgens inveert aan de achterkant en net als de achterkant weer uitveert dan veert de voorkant weer in terwijl de carrosserie weer hard naar links wordt geduwd door de g-krachten waarna de achterkant uitveert. De vering/demping mag dan comfortabel zijn maar het chassis is zo ontzettend goed en stevig dat het de onbalans met gemak op kan vangen. Wow dit was voor mij een echte verrassing en meteen ook dé verklaring waarom deze auto ondanks de comfortabele vering/demping toch zo’n ontzettend goede wegligging heeft!

Zuinigheidsrit
Uiteraard moest ik even een zuinigheidsrit doen met deze grote Kia Optima, want het laagst vermeldde verbruik van 1:24,4 in de brochure moest ik natuurlijk wel even in de praktijk toetsen. De brandstofmeter stond nog steeds ruim op vol, maar toch ging er ook nu weer ruim boven de 10 liter diesel in tot aan de vulrand. Dat vind ik best wel bizar eerlijk gezegd dat er nog zoveel liters inpassen terwijl de brandstofmeter nog geen millimeter van zijn plek is gekomen. Tot aan deze tankbeurt had ik 201,4 km gereden en 13,76 liter diesel verbruikt wat een verbruik is van 1:14,63 + 1,46 = 1:16,09. Dat is niet echt verkeerd want ik heb regelmatig stevig gas gegeven tijdens die 200+ km. Ik heb de rijmodus overigens in de eco-stand gezet, er zijn namelijk 3 standen te weten: eco/normal/sport. In de sport-stand schakelt de automaat pas bij hogere toerentallen op, terwijl in de eco-stand de automaat voor 20 km/u al naar de 2de versnelling opschakelt, voor 30 km/u naar de 3de en zo verder tot en met de 7de versnelling. Het wegrijden vanaf de onbemande pomp de N206 op ging zonder te remmen, maar ik had totaal geen hoop op een nul keer remmen. Daarvoor is de remmende werking van dit 1.7-liter diesel motorblok zo nihil dat me dat never nooit gaat lukken. Na het loslaten van het gaspedaal rolt de Kia Optima verschrikkelijk lang uit, en bij terugschakelen vliegt het toerental slechts omhoog zonder dat er ook maar enigszins sprake is van serieus afremmen op de motor. Aan het einde van het rechte stuk van de N206 zette ik de ACC 10 km/u omlaag (SET-knopje even iets langer naar beneden gedrukt houden) naar 70 km/u en vloog de mooie haakse bocht door. Ik had het gevoel dat de Kia Optima dit aan moest kunnen en dat klopte ook, en toen baalde ik eigenlijk wel een beetje dat ik ’m niet op 80 km/u had laten staan. Ook dit ging weer zo makkelijk dat ik zeker weet dat als een Audi- of BMW-rijder in deze auto zou stappen zonder te weten wat hij zou rijden dat hij na een sportieve rit absoluut niet zou willen geloven dat hij een Kia onder zijn kont had.

Na de haakse bocht zette ik de ACC op 60 km/u en reed rustig verder. Door Vogelenzang heen heb ik de ACC op 35 km/u vast gezet, gelukkig kan dat bij dit ACC. Nadat ik de ACC weer oppluste naar 50 km/u viel mij iets vreemds op. De automaat bleef dan namelijk in D4 staan bij 50 km/u, dit in tegenstelling tot als ik rustig optrok naar 50 km/u met de ACC uit. Dan schakelde automaat namelijk wel op naar D5 (Sportstand 50 km/u = D3 daarna op de ACC gezet en na resume 50 km/u = D4, nu kan het wel dus!). Wat ik natuurlijk wel kon doen is met de stuurflipper opschakelen naar D5, en dat heb ik toen maar gedaan. Later merkte ik dat het bij andere snelheden zoals 60 km/u hetzelfde gebeurde, en dus heb ik de versnellingspook af en toe in de M-stand geklapt – de ACC blijft dan gewoon geactiveerd – en opgeschakeld naar een hogere versnelling. Zo liep ik niet de kans dat de automaat zelf terug zou schakelen als de weg bv. iets omhoog ging. Boven de 70 km/u = D7 had ik nergens last van want hoger dan D7 is er niet. Het is een beetje pielen en klooien maar ach alles voor een laag verbruik toch niet waar. Het ging nog steeds goed want ik had nog steeds niet geremd, maar ik wist zeker dat mijn eerste remactie er snel aan zat te komen. De Nachtegalenlaan was nog steeds afgesloten en dus moest ik richting de rotonde rijden, en jawel daar moest ik uiteraard remmen. Iets dat ik waarschijnlijk ook met een lege rotonde had moeten doen, want met afremmen op de motor had ik de snelheid er domweg niet uitgekregen. De enige manier om dat wel voor elkaar te krijgen zou zijn met het ACC aan en dan 10-20 km/u minnen met de SET-knop maar dat beschouw ik als vals spelen want in wezen rem je dan af zonder het rempedaal aan te raken. Richting Bentveld rijdend probeerde ik nog even wat er zou gebeuren als ik het TRC/ESP uit zou zetten, en inderdaad schakelde het ACC zichzelf uit.

Het rijden ging erg lekker en met name het uitstekende zit- en rijcomfort vallen echt op bij deze Kia Optima. Men wil zich duidelijk meten met de duurdere Europese automerken in dit segment, en ik moet zeggen dat Kia daar prima in is geslaagd. Het design, de afwerking, de wegligging, het is allemaal van een zeer hoog niveau en dat voor een schijtprijs van op 5 euro na net geen 40.000,- euro en let wel 7 jaar garantie. En met name op die garantie verliezen de Duitse automerken het wat mij betreft! Op de boulevard aangekomen was het weer fossielendag, ik ben maar langzaam gaan rijden want er zat toch niemand achter mij. Op de duinenweg heb ik een aantal auto’s ingehaald, en dat terwijl ik me gewoon aan de maximum snelheden hield. Bij Overveen aangekomen maakte ik een fraaie en snelle draai over de rotonde, want ja ook dat kan in deze grote voelt-eerder-aan-als-een-Picanto-auto. De terugweg was aangevangen en ik was toch wel benieuwd op wat voor verbruik de Kia Optima uit zou gaan komen. Op de boulevard genoot ik nog even van het uitzicht op de Noordzee. Daarna moest ik alweer remmen en ook weer puur en alleen om de snelheid eruit te halen, want deze auto blijft maar door rollen bij gas loslaten. En toen kwam er ineens een politieauto achter me rijden, geen idee waar die vandaan kwam maar ja dat is dan ook hun vak. Misschien vonden ze mij er wel verdacht uit zien met mijn witte hoodie en wollen petje in zo’n directeursauto, ha, ha. En ze bleven maar achter mij aanrijden totdat ze bij de rotonde in Aerdenhout eindelijk rechtdoor reden waar ik rechtsaf moest slaan richting Vogelenzang. De rit terug naar Katwijk aan Zee verliep vlekkeloos alhoewel ik wel weer moest remmen op en aan het einde van de afrit, maar ja dat had ik ingecalculeerd. Het verbruik viel me fors tegen met 1:18,02 + 1,8 = 1:19,82. Dat is bijna 20 procent minder actieradius per liter diesel dan de opgegeven 1:24,4!

Regenritje
Na de heerlijke zonnige zuinigheidsrit op maandagmiddag was het dinsdagochtend nog droog, maar toen ik ’s middags om kwart voor 1 in de auto stapte regende het gelukkig pijpenstelen. Na eerst even de motor opgewarmd te hebben reed ik richting het rotondecircus (TRC + ESP uit), waar ik ondanks de wat hoge snelheid werkelijk perfect over de eerste kleine rotonde(rand) heen gleed. Met de grip van deze Goodyear winterbanden – Goodyear Ultragrip performance 8 M+S – zit het in de regen duidelijk wel goed. Ik blijf me verbazen over het ongelofelijke gemak waarmee deze grote auto zich over de rotondes en door de bochten heen liet smijten. De grap is dat ik als bestuurder er eigenlijk totaal niet over nadacht hoe groot deze auto is, heel fout dat geef ik toe maar het kan niet alleen het voelde ook nog eens goed aan. Het was niet al te druk dus daar had ik wel geluk mee, want anders is testen hier volledig zinloos. Ik reed op de eerste grote rotonde af en pakte de buitenring, en bij het verlaten gaf ik plankgas in de 2de versnelling wat resulteerde in onderstuur. Maar om nou te zeggen van “Oh wat heftig!” nee absoluut niet! Ik reed op de rotonde voor het viaduct over de A4 af, maar ook de hoge rotonderand bleek geen enkel probleem dankzij de uitstekende vering/demping. De klap na het neerkomen werd uitstekend uitgedempt waardoor ik meteen het gas erop kon zetten de A4 over. Aan de overkant aangekomen keek ik alvast of er verkeer de A4 afkwam, want dan geef ik altijd even gas bij zodat ik de fraaie ovale rotonde vrij heb. Ik pakte de binnenring en sneed op de kop van de rotonde naar binnen en gaf stevig gas waarna de voorkant met slechts licht onderstuur over de voorbanden weg gleed. Daarna pakte ik de hoge rotonderand mee en stuurde hard naar rechts en vloog over de A4 heen naar de andere kant. Op de kleine rotonde had ik behoorlijk wat vaart en toen ik hard rechtsaf de rotonde afstuurde en plankgas gaf gebeurde er eigenlijk niet zoveel. Het is best wel grappig om met zo’n grote auto zo gek te doen, helemaal als de wegligging boven verwachting uitstekend blijkt te zijn.

Na even snel een aankoopbon langs mijn verzekeringsman gebracht te hebben kon ik op huis aan. Ik reed via de Stierenbrug naar Leiden en op een gegeven moment kwam er op de Churchilllaan een Porsche Cayenne achter me hangen. Er kwamen nog een aantal mooie bochten aan dus ik had wel even zin in een partijtje aquabeuken tegen een snelle vierwielaangedreven Duitse SUV. De bestuurder van de Porsche Cayenne had er duidelijk ook zin in merkte ik tijdens een stoplichtsprintje, die ik uiteraard totaal kansloos verloor. Toevallig bleef hij maar dezelfde kant oprijden dus toen ik aan het einde van de Churchilllaan was aangekomen hoopte ik dat hij ook linksaf de Haagweg op moest. Dat is een erg leuke bocht omdat het behalve een dalende bocht ook een erg krappe bocht is, dus met zo’n grote Kia Optima is het in de regen dan oppassen geblazen. Ik stond godzijdank vooraan en bij groen gaf ik stevig gas en sneed de bocht perfect aan, en hield ook daarna in de bocht het gas er stevig op. De Porsche Cayenne trok het van geen kanten maar zat binnen no time weer op – overigens wel netjes afstand houdend – mijn bumper. Daarna komt een bocht waar ik regelmatig auto’s en motoren tegen de vangrail naast de hoogspanningsmast geparkeerd zie staan. Laatst zag ik zelfs een jonge gozer in een Peugeot 208 die frontaal op een tegemoet komende auto was geknald. Een tricky bocht die met regen nog een factor 10 gevaarlijker is. De truc bij deze bocht is dat je ‘m werkelijk haarscherp aan moet snijden, waardoor je wat uitloop hebt naar rechts mocht het echt nodig zijn. Ik hoefde niet eens stevig gas te geven om de Porsche Cayenne los te rijden, de 18-inch Goodyear Ultragrip performance 8 M+S banden zijn ongelofelijk goed in de regen. Daarna volgt nog een flauwe bocht en een rotonde, en in de flauwe bocht reed de Porsche Cayenne weer wat naar mij toe. De rotonde met meteen daarna rechtsaf de brug over de veenwetering is ook erg leuk. Om die heel strak te kunnen nemen moet je hoe dan ook over de rotonderand (met veel loszittende stenen) heenrijden, en daarna heel hard vlak langs de brugleuning naar rechts de brug over.

Schiet mij maar lek!
Toen ik na het eten (ik woon alleen maar we=zus/moeder/kinderen eten altijd bij elkaar) naar mijn appartement reed besloot ik het TRC + ESP nog een keer uit te zetten, want het regende namelijk nog steeds. Het was rustig op de weg dus dan kon ik mooi nog één keer testen of deze auto nou écht zo ontzettend goed is in de regen. Bij zwembad De Vliet aangekomen gaf ik plankgas in de linkerbocht, maar de Kia Optima trok het wel zo makkelijk dat hoort gewoon niet! Daarna volgde de lastige maar mooie rechts-links-bocht richting de binnenstad, en ook die bocht ging weer zo ongelofelijk makkelijk. Het is erg raar om achter het stuur van een grote, lange en zware auto te zitten en dan werkelijk het idee te hebben in een Kia Picanto te zitten. En dus ben ik maar eens gaan zoeken op “chassis new Kia Optima” en toen kwam ik een aantal interessante wetenswaardigheden tegen. Ik zet ze even op een rijtje.
– Het chassis is lichter en stijver (meer dan 50 procent AHSS=Advanced High Strength Steel) wat onder resulteert in 58 procent meer torsiestijfheid = betere wegligging
– De subframes zijn bij de nieuwe Kia Optima stijver opgehangen = betere stuurrespons + meer grip in de bochten
– Meer robuuste wiellagers in de voorwielen = betere rij-eigenschappen
– Langere en lager opgehangen draagarmen aan de achterkant = betere wegligging
Het is dus niet meer dan logisch dat deze nieuwe Kia Optima lichtjaren beter is dan het oude model. Vergeet trouwens niet dat Kia/Hyundai het grote gemak hebben van een eigen staalfabriek binnen het moederbedrijf. Daardoor kunnen beide automerken snel schakelen wat betreft het toepassen van nieuwe sterkere staalsoorten in hun auto’s. Een groot voordeel ten opzichte van automerken als bijvoorbeeld Audi/BMW/Mercedes. Nu snap ik ook waarom Kia zo makkelijk een GT-versie kan maken, met slechts een sportieve vering/demping (waarschijnlijk zelfs elektronische vering/demping) zijn ze er bij wijze van spreken al bijna. Het chassis is namelijk in basis al zo stijf dat het volledig geschikt is voor een sportief model. Maar ik vermoed dat het onderstel van de GT aangepast gaat worden, dus ik ben dan ook benieuwd hoe goed de wegligging van deze sportieve Kia Optima zal zijn.

Harman Kardon
Tijdens het afronden van een testverslag check ik via de ’Find’-functie altijd even of ik niets vergeten ben. Tot mijn grote verbazing zag ik na het intypen van “harman kardon” dat ik helemaal was vergeten dit uitmuntende audiosysteem te vermelden, net als het draadloos opladen van je smartphone met Qi-technologie in de midden console, en de niet alleen verwarmde maar tevens ook gekoelde voorstoelen. En last but not least de Around View Monitor (zoals Nissan dit systeem noemt) met bird’s-eye view die ik als erg handig heb ervaren bij het inparkeren, dit vanwege de grootte van de Kia Optima.

Specificaties

Jaargang

2016

Carrosserie

Sedan

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

11,0 seconden

Topsnelheid

203km/u

Vermogen

104(141)/4.000 kW (pk)/rpm

Koppel

340/1.750-2.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.7/1.685 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

5,1 liter/100 km

Snelweg

4,1 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,4 liter/100 km

C02 uitstoot

116 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

4.855 mm

Breedte

1.860 mm

Hoogte

1.465 mm

Wielbasis

2.805 mm

Spoorbreedte voor

1.597 mm

Spoorbreedte achter

1.604 mm

Massa leeg

1.505 kg

Max. toelaatbare massa

2.080 kg

Laadvermogen

575 kg

Aanhanger geremd

1.500 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

510 liter

Bandenmaat

225/45-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand