Kia e-Soul ExecutiveLine 2019 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Kia Motors Nederland B.V.
 

Soulbledder

Samenvatting
Tja een elektrische Kia Soul, niet de eerste trouwens want in 2014 heb ik al eens de Kia Soul Executive Line EV getest die nu dus e-Soul genoemd wordt. Ik kan mij nog heel goed herinneren dat ik veel lol heb gehad met die eerste elektrische Kia Soul. Die was trouwens te koop in een zeer fraaie zwarte uitvoering met rode biezen. Hij is nu ook wel te koop in het zwart met een rood dak maar ik vond die versie uit 2014 toch echt mooier. Qua rijden is de Kia Soul nog steeds erg leuk en gelukkig vooral niet perfect. De Tesla Model 3 die ik tegelijkertijd had was qua rijden een perfecte auto maar toch had ik stiekem veel meer lol in de Kia e-Soul. Met de Kia kon ik heerlijk zonder af te remmen over de allerhoogste verkeersdrempels en snelheidsbrekers heen springen. En verder kon ik het ESP/TRC uitzetten en dus met rokende alle bochten uit accelereren tijdens mijn rondje over het Space Business Park. Ja ik weet het is verschrikkelijk fout van mij maar het is oh zo leuk om te doen. Het leven is al zo ongelofelijk saai geworden na ruim 9 jaar Mark pRutte (=p van pinokkio) dus ja mag ik alsjeblieft af en toe een beetje lol hebben. Wat betreft actieradius haalt deze Kia e-Soul gewoon Tesla-waarden én het allerbelangrijkste de actieradius stort in de winterperiode niet in zoals bij de Nissan Leaf en de Jaguar I-Pace wel het geval is. Enige jammere is dat het opladen aan de normale oplaadpaal wat lang duurt maar ach als je ligt te slapen of aan het werk bent boeit dat niet maar het zo leuk zijn als het wat sneller kon. De wegligging is prima maar het is en blijft een echte SUV met iets minder Sport dan UV. Ga je ‘m echt op de grens rijden dan kun je verschrikkelijk veel lol hebben alleen is dan het wel opletten geblazen. Daar kwam ik achter op het Space Business Park toen ik wel heel ruim de haakse rechterbocht met drempel ervoor doorgleed. Ik bleef voor mijn gevoel maar doorglijden maar uiteraard kwam het goed en reed ik de roodwolk gadeslaand in mijn achteruitkijkspiegel vrolijk verder alsof er niets gebeurd was.

Plus: Grote actieradius – Kleur ROOD moet ie zijn – Vierkant design blijft leuk

Min: Lange oplaadtijd – Veel teveel knopjes

Testverslag
Die titel slaat helemaal nergens op maar het is gewoon een leuk woord uit mijn jeugd toen je nog nozems en soulbledders had. De test van de Kia e-Soul begon een beetje raar want eigenlijk had ik ‘m donderdag op moeten halen maar ik moest donderdag ook nog een Tesla Model 3 ophalen voor een testperiode van 5 dagen en dus had ik gevraagd of ik de Kia e-Soul een dag eerder op mocht halen. Die Tesla Model 3 kon ik niet op een andere datum/data ophalen/testen dus zodoende had ik twee elektrische testauto’s tegelijk en dus was ik extra blij met die dubbelstekker-oplaadpaal voor mijn deur. Mocht(en) er nog één of twee andere elektrische auto(‘s) staan dan kan ik altijd nog bij mijn zwager terecht 400 meter verderop daar staat sinds kort eenzelfde oplaadpaal. Na het wegbrengen van de Peugeot 3008 Crossway PureTech 130 S&S stapte ik op station Bijlmer-Arena op de trein naar Breukelen. Na 10 minuten wandelen kwam ik precies om 15.00u bij Kia Nederland aan en moest ik nog drie kwartier wachten tot de Kia e-Soul zou arriveren met een andere autojournalist erin. Er zat nog ruim voldoende elektriciteit in de LiPB (=Li-ion Polymeer Batterij) om Leiden te halen dus het werd gelukkig geen billen-knijpen-rit. Maar anders had ik altijd nog even kunnen snelladen bij de Kia Nederland voor de deur. Dat is dan weer een groot voordeel van deze Kia e-Soul je kunt ‘m op veel manieren (1-fase AC/1-fase 32 ampère/DC-snellader) opladen.

Maar goed start/stop indrukken en wegwezen richting Leiden. Omdat het intussen beginnende spitstijd was begon het al wat drukker te worden op de weg. En geloof me als ik zeg dat in de spits een elektrische auto vele malen fijner is dan een brandstofauto. Waarom? Simpel als het druk is heb je nog wel eens dat er net even een gaatje valt en een elektrische auto reageert zo lekker direct op het gaspedaal dat je ook echt even snel dat gaatje in kunt schieten. Richting de rotonde bij de Mc Donald’s reed er weer eens zo’n ik-trap-zelfs-op-de-rem-als-ik-niet-hoef-te-remmen-figuur voor mij. Dat dit soort automobilisten deel mogen nemen aan het verkeer is echt een gotspe. Op de rotonde koos ik snel (zoeffff handig zo’n elektrische auto) de buitenring die net even vrij was waardoor ik voor haar langs de rotonde kon verlaten. Op de volgende rotonde deed ik exact hetzelfde met een andere slome dakpan op voetjes maar dan juist weer over de binnenring en er snel af richting Kockengen. Electricity rulez! Daarna moest ik even zoeken in de gigantische hoeveelheid knopjes op het stuur, dashboard en middenconsole naar de juiste knopjes. ESP/TRC jippie gewoon knopje en dus helemaal uit te zetten, knopjes voor de cruise control uh…. Ja dat was weer net even anders dan ik gewend ben van Kia maar ik zag ze ineens zitten op het stuur. ACC (minimum snelheid = 30 km/u) da’s altijd mooi want dan wordt de auto volledig stil gezet – indien nodig – bij afremmen voor de voorligger. Ik had het nu al erg naar mijn zin in de Kia e-Soul maar vond het toch wel jammer dat ik geen knalrode mee had die vind ik verreweg het mooiste qua kleur. Ondertussen had ik mijn USB-stick met MP3-muziek gevonden en stopte ‘m in de USB-ingang.

Kermis
Op de rotonde naar Woerden twijfelde ik, richting de snelweg A12 of richting centrum Woerden? Het werd het centrum van Woerden maar daar was dus een kermis aan de gang. Fijn weer maar gelukkig ken ik de alternatieve route buiten het centrum om. Langs de Oude Rijn gaf ik een truck met oplegger uit puur medelijden – ik zag uit de verte dat hij al een tijdje stond te wachten – voorrang en ben daar toen maar rustig achteraan gekacheld. Best lekker zo’n stille auto met een Premium Harman Kardon audiosysteem oh en Sound Mood Lighting* (zie je overdag niets van) die de kinderen helemaal fantastisch vonden toen ik ze ‘s avonds thuis bracht. Voor wie het nog niet wist, het Zuid-Koreaanse Samsung is eigenaar van Harman dat het gros van de exclusieve inbouwapparatuur levert aan automerken. Ieder automerk heeft een exclusief Harman merk onder zich. Zelfs B&O car audio komt van Harman. Harman kocht het merk voor Car Audio in 2015. Binnen personal en professional audio bezit Harman de merken Harman/Kardon, Yurbuds, Infinity, JBL, JBL Professional, Mark Livinston, Revel, Lexicon, Soundcraft, BSS, Crown, dbx, Studer en AKG. Harman’s hoofdkantoor zit trouwens in Nederland. Bij Nieuwerbrug aangekomen ging de muziek even iets zachter en klonk er een signaal ten teken van een flitspaalwaarschuwing. Van mij mogen ze die App of wat het ook is er afgooien, als ik over de Churchilllaan in Leiden rijdt met zijn tig flitspalen gaat de muziek constant hard-zacht-hard-zacht-hard-zacht en daar word je echt totaal gestoord van.

Bijna iedereen behalve ik heeft een smartphone en daar staat Flitsmeister op dus ik bedoel maar. Erg fijn aan deze Kia e-Soul vind ik het volledig kunnen stopzetten van deze auto met behulp van de linker stuurpeddel die je ingetrokken moet houden (= 3 pijltjes). In tegenstelling tot bij brandstofauto’s zijn de stuurpeddels in deze auto’s remregeneratie-peddels waarmee je de regeneratie kunt regelen van 0 t/m 3 pijltjes. Je kunt ‘m ook op automatisch zetten maar dat vind ik persoonlijk knudde. Het is veel lekkerder om ‘m op 0 te zetten (dan blijf je maar doorrijden dat is echt een heel lekker gevoel) dan wel precies op tijd stil te zetten voor een stoplicht. Op een gegeven moment word je daar heel erg goed in na veel oefenen en ik heb al heel veel kunnen oefenen in de Hyundai Kona en de Kia e-Niro. Vaak dacht ik dat ga ik niet redden maar dan stond ik toch precies op tijd een tiental centimeters achter mijn voorligger stil. Leuk en spannend om te doen. Ik weet dat de remlichten gaan branden als je met de linker stuurflipper afremt maar ik was wel benieuwd of ze meteen gaan branden want dat had ik nog nooit uitgetest. Ik vroeg mijn zwager om te kijken wanneer de remlichten gaan branden, als ik de linker stuurflipper naar me toetrok dan zou ik mijn hand uit het open raam steken. Uit ons testje later die middag bleek dat de remlichten niet meteen gaan branden.
*Deze nieuwe feature maakt rijden en reizen in de e-Soul leuker dan ooit. Sfeerverlichting (naar keuze 8 verschillende kleuren en 6 unieke thema’s) in de portierpanelen reageert subtiel op de beat in je muziek.

Bijna-ongeluk
Na mijn rustige ritje langs de Oude Rijn reed ik bij Bodegraven de N11 op. Hier komt binnen afzienbare tijd ook een trajectcontrole maar dan een hele speciale met allemaal aan elkaar verbonden flitspalen. Ik denk dat ik dan af en toe maar weer eens via Woubrugge ga rijden dat is leuker. Bij de stoplichten op de Hoogvliet-kruising (in de volksmond heten de kruisingen op de N11 hier naar de grote bedrijven er vlakbij) trok ik bij groen even hard op in de rijmodus Sport en ik moet eerlijk zeggen dat was best lekker. In de lange flauwe linkerbocht moest ik echter nogal onverwacht vol in het ABS remmen. Een vrachtwagenchauffeur in een Trailer vond het nodig om een auto met paardentrailer op het allerlaatste moment in te halen. Hij smeet ‘m echt letterlijk voor de auto die voor mij reed die daarna alleen maar vol in de remmen kon gaan om een aanrijding te voorkomen. En achter die auto reed ik dus en het is maar goed dat ik altijd netjes afstand houdt anders had ik het absoluut niet gered en was ik bovenop mijn voorligger geklapt. Ik hoorde, vol in het ABS remmend, mijn banden zwaar piepen met ruim 100 km/u dus dat zegt wel iets over de impact en over de uitstekende remmen van de Kia e-Soul. Die vrachtwagenchauffeur kreeg daarna dus een hele dikke vinger van mij door het geopende portierraam. Heeft die kerel dat verschrikkelijk heftige ongeluk bij Wijchen een dag eerder niet gezien? Ik gaf daarna weer stevig gas in de rijmodus Sport maar ik zorgde dat ik nooit harder reed dan 108 km/u dat is gecorrigeerd 103 km/u en pas bij 105 echte kilometers per uur word je geflitst hoorde ik ooit van een politie-agent. Het moet wel kloppen want ik heb nog nooit een boete gehad hier.

Op de Heineken-kruising kwam er een motorrijder vooraan staan bij de stoplichten. Prima hoor doe ik ook altijd maar die knakker gaf gewoon totaal geen gas bij groen licht. Met mijn elektrische Kia e-Soul hield ik ‘m met groot gemak bij. Waarom rij je nou in hemelsnaam motor en waarom ga je bij de stoplichten dan vooraan staan als je totaal niet doorrijdt. In de flauwe opritbocht was ik echter even iets te enthousiast want de vering/demping van deze Kia e-Soul trok het slechts met zeer grote moeite. Met 140 km/u begon ik te zwabberen dat was best even spannend maar ja dat hoort nou eenmaal bij het testen van auto’s. Dat was dus even een heerlijk adrenalineshot maar om daarna nou van het gas af te gaan voor de flauwe rechterbocht naar de Europaweg noop echt niet. Maar ja de snelheid ligt dan ook een stuk lager, hier draait het meer om lekker in de bocht hangen en zorgen dat je precies de juiste snelheid houdt de rotonde op en af. Doe je dat goed dan kun je hier op een ongelofelijk mooie manier door de flauwe bocht en precies op de grens rijdend met net wel of net niet piepende uitstekende 17-inch Nexen N’Fera SU1 banden de rotonde op en af. Ondanks dat het ESP/TRC aanstond kon ik de Kia e-Soul heel mooi op de grens rijden. Omdat ik er toch vlak langs ben ik meteen maar even bij Bas van Autobeklederij v/d Werf langs gereden. Tot mijn grote verbazing is Bas een groot fan van de Kia Soul. Hij vind het net als ik een hele leuke vooral-lekker-anders-auto. En net als ik vindt ook Bas de rooie Kia Soul het mooist. Het mooiste aan het interieur vond Bas de draaiknop voor R/N/D maar ook de rest vond hij netjes verzorgd en mooi afgewerkt. Bas viel ook meteen de Sound Mood Lighting op die hij erg origineel en grappig vindt.

Pakezel
Dat pakezel slaat in ieder geval niet op de bagageruimte met de achterbank omhoog. Niet dat de bagageruimte klein is maar echt groot is tie nou ook weer niet. Je verwacht een grotere bagageruimte in een dergelijke SUV maar omdat onder de laadvloer de oplaadkabel/thuislaadsnoer en aanverwante spullen liggen ben je die ruimte kwijt. Uiteindelijk bleken er toch meer koffers en beautycases in te passen dan ik gedacht had dus ach het valt dan toch wel weer mee.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 3×33-liter + 3×13-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter + 13-liter

Woensdagavond moest ik nog een opgeblazen luchtbed ophalen bij mijn jongste zus in Katwijk aan Zee en dan is de Kia e-Soul toch echt een pakezel vergeleken met de Tesla Model 3 die een sedan is waar misschien net een half tot driekwart opgeblazen luchtbed in past. Ik moest de volledig elektrisch verstelbare passagiersstoel wel helemaal naar voren schuiven en de leuning ook en toen paste het luchtbed er gelukkig opgeblazen en al in. Ik ben netjes terug gereden want met zo’n luchtbed in de auto kun je geen al te gekke dingen doen. De opritbocht ging lekker met het ESP/TRC aan maar ik weet nu al dat het met het ESP/TRC uit hilarisch leuk wordt. Die 204 Pk en 395 Nm zijn ruim voldoende om de voorbanden heel mooi te laten doorspinnen of kort piepen op elk moment dat je maar wilt in een bocht. En als je echt overdrijft zoals ik uiteraard altijd doe dan kun je de voorbanden laten roken en zie je een rookwolk boven het asfalt hangen in je achteruitkijkspiegel. O zo fout maar ook o zo leuk om te doen vooral omdat dit in de Tesla Model 3 niet kan die ik tegelijkertijd aan het testen was. De Tesla Model 3 is een ongelofelijk goed zittende en sturende auto die alleen uit balans te krijgen is als je zelfmoord wilt plegen met die auto. De Kia e-Soul is daarentegen een Hooligan-auto waarmee je over de hoogste verkeersdrempels en snelheidsbrekers heen kunt springen en in de rijmodus Sport heerlijk de beest uit kunt hangen als je dat wilt. Juist het feit dat het sturen niet al te direct gaat en de vering/demping niet perfect is maakt ‘m zo leuk. Ik ben echt helemaal weg van deze Kia e-Soul en als ik er zelf eentje privé zou hebben dan zou ik ‘m geheid pimpen want daar is deze auto uitermate geschikt voor.

En zo werd het donderdag
Na het ophalen van de Tesla Model 3 ben ik eerst naar de McDonald’s gereden met drie kinderen in de auto want ze wilden natuurlijk persé in de Tesla want dan konden ze filmpjes op Instagram zetten. Diezelfde kinderen zouden trouwens de volgende avond iets leuks ontdekken die avond in de Kia e-Soul – Sound Mood Lighting – dat ik als volwassene nooit had gezien en toen vonden de Kia e-Soul ineens een erg leuke vette coole auto. Bij Sound Mood Lighting zie je van voren op de maat van de muziek een soort van lichtshow bij je voeten en in de zijkanten van de portieren. Erg leuk al zeg ik het zelf. Na de McDonald’s moest ik ze snel naar oma brengen en in de Kia e-Soul springen want mijn zwager had donderdagmiddag tijd om een fotoshoot te doen, hij in de Tesla Model 3 en ik in de Kia e-Soul. De foto’s zijn prima gelukt maar ik blijf het jammer vinden dat ik geen rode Kia Soul had meegekregen dat is toch net even mooier voor de sfeer- en actiefoto’s. Mijn zwager zei na de fotoshoot exact dat wat ik ook vind, “Met de Kia e-Soul kun je veel meer spelen terwijl de Tesla Model 3 superstrak rijdt”, zei hij tegen mij. De volgende dag ben ik met de Tesla Model 3 naar werk gereden want die moest maandag weer terug. Vrijdagavond heb ik de kinderen met de Tesla Model 3 naar huis gebracht maar daarna moest ik alsnog op en neer naar Katwijk aan Zee om dat opgeblazen luchtbed langs te brengen. Op de terugweg ben ik uiteraard heerlijk voorwieldriftend al torque-steerend (alleen in de rijmodus Sport heb je last van torque-steer) door de opritbocht bij ‘t Heen gereden. Dat is met deze auto zo ontzettend leuk om te doen. Daarna ook nog even de rotonde + S-bocht bij voormalig MarineVliegkamp Valkenburg. Met name die S-bocht was erg leuk omdat je de hele bocht door de banden kunt laten roken. In de bochten daarna heb ik meer op de grens gereden dus heel kort even de banden net wel/niet laten doorspinnen en dan merk je dat de Kia e-Soul zich werkelijk perfect op het gas laat sturen. Dat komt uiteraard omdat de auto elektrisch aangedreven is en een gigantisch koppel heeft, nota bene zelfs 20 Nm meer dan de Tesla Model 3 Standard Range Plus.

Beter dan dit wordt het niet!
Even wachten, nog even wachten en zondag kon ik dan eindelijk mijn rondje Space Business Park doen na het zwemmen. Uiteraard ben ik er via de N206 naartoe gereden want dat is het leukst als startpunt. De oprit aan de oostkant is een vrij flauwe oprit maar daarom juist wel leuk omdat je er dan met een veel hogere snelheid doorheen kan dan aan de westkant. Deze opritbocht is echter niet zo flauw als die aan de kant van net Space Business Park dus je kan het ook weer niet te gek maken. Enige rijvaardigheid is dus wel vereist voor deze oprit. Op weg naar de oprit gingen het ESP/TRC uit en schakelde ik de rijmodus Sport in. Ondanks de 204 Pk/395 Nm en een gewicht van 1.657 kg voelt de Kia Soul toch duidelijk minder krachtig aan dan de Tesla Model 3 Standard Range Plus met zijn 238 Pk/375 Nm en een gewicht van 1.645 kg. En ook laadt de Tesla Model 3 aan een gewone oplaadpaal minstens vier maal zo snel op. Maar ja waar de Tesla Model 3 op de grens rijdend het vermogen afbouwt (want het ESP/TRC van de Tesla Model 3 zijn niet uitschakelbaar) daar kun je met deze Kia e-Soul alles doen wat God verboden heeft. Zwaar glijdend de bocht uit geaccelereerd komen, een rookgordijn aanleggen over de hoogste verkeersdrempels heenspringen met vier wielen los het kan allemaal en daarom vind ik deze Kia e-Soul stiekem toch leuker dan die geniaal goed rijdende Tesla Model 3. Het rondje Space Business Park met deze Kia e-Soul was dus een soort van achtbaanrit en dan denk je oh wat fout maar daar zit dus wel degelijk een nobel doel achter. De reden dat ik test zoals ik test heeft te maken met al die gigantische hoeveelheid elektronica in moderne auto’s. Dat aandeel is zo groot dat het tot wel 1/3 van de kosten van de auto bedraagt. En als dat een auto nou ongelofelijk veel veiliger zou maken vind ik dat prima maar dat is dus gewoon níet zo. Elektronica kan wel degelijk falen als gevolg van software bugs en dat heeft wereldwijd al heel wat mensen hun leven gekost. Mij had het tot nu toe ook driemaal* mijn leven kunnen kosten maar ik had geluk zoals meer mensen die ik gesproken heb dat hadden. Daarom ga ik donderdag 7 november op bezoek bij NXP research, development & business in Nijmegen waar ik ga praten over software bugs in automotive chips. NXP is namelijk wereldwijd de grootste leverancier van Automotive Chips.
*Tweemaal was een testauto volledig onbestuurbaar door een software bug in de elektronische demping en eenmaal door een vastslaand stuur als gevolg van een software bug in de elektronische stuurbekrachtiging. Alle drie gebeurden ze middenin een bocht en gelukkig voor mij alle drie de keren zonder tegemoetkomend verkeer.

e-Sleeper*
Het allerleukste aan deze Kia e-Soul vind ik zijn zeg maar wat sullige ‘looks’ tegenover zijn rappe stoplichtsprintjes. Iedere Audi-/BMW-/Mercedes-bestuurder of Petje die denkt dat hij een sloom letterlijk vierkant Kia-koekblik naast zich heeft staan die schrikt zich wezenloos als ik allang vetrokken ben en zijn (het zijn ALTIJD mannen) hersenen nog moeten gaan nadenken over of zijn auto wel in de eerste versnelling (dit soort types kopen nooit een automaat) staat. Daarna moeten hun voeten nog gaan bedenken dat ze precies op het juiste moment de koppeling op laten komen en gas geven terwijl ik gewoon in de rijmodus Sport mijn wireless pedaaltje vloer en hele dikke doei zeg en vervolgens bij het volgende stoplicht met een quasi glimlachje naar de bestuurde in de auto naast mij staar. Ongelofelijk leuk om te doen en dit gaat echt helemaal NOOIT vervelen.
*Een Sleeper is een auto met hoge prestaties en een bescheiden uiterlijk. Sleeper-cars worden zo genoemd omdat hun uiterlijk er hetzelfde uitziet of identiek is aan een standaard- of economy-class auto.

Zuinigheidsritten

Zuinigheidsrit binnendoor – 30 tot 70 km/u
Dinsdag
Heen – Rijmodus Normaal – Heat uit en stoelverwarming aan
5 graden Celsius
V 100 procent
A 95 procent
Tripmeter 24,1 km
Verbruikt 5 procent = 100/5 x 24,1 = 482 km

Terug – Rijmodus Normaal – Heat uit en stoelverwarming aan
11 graden Celsius
V 95 procent
A 91 procent
Tripmeter 21,8 km
Verbruikt 4 procent = 100/4 x 21,8 km = 545 km
Oplaadpaal: 9 procent opladen duurde 2 uur en 5 minuten

Zuinigheidsrit snelweg – 100 km/u op de ACC
Dinsdagavond
Rijmodus Normaal – Heat uit en stoelverwarming aan
10 graden Celsius
V 100 procent
A 88 procent
Tripmeter 50 km
Verbruikt 12 procent = 100/12 x 50 = 417 km
Oplaadpaal: 12 procent opladen duurde 2 uur en 45 minuten

Knallen in de rijmodus Sport
Donderdag moest de Kia e-Soul weer terug naar de importeur in Breukelen. Ik ben daarvoor omgereden via Ammerzoden omdat ik een 12V-kabel + controller voor mijn Exo2-bodywarmer moest halen. Mijn 12V accu met afstandsbediening was namelijk stuk gegaan. In Ammerzoden zit een motorzaak die Exo2-dealer is. Ik besloot er een rit in de rijmodus Sport van te maken en overal het gaspedaal diep in te trappen. Dat lukte tot Dordrecht dus voor geen meter want ik besloot expres middenin de spits te vertrekken om eindelijk weer eens te ervaren hoe dat is. Nou zwaar kloten dus man, man wat staat Nederland muurvast in de spits. Ik snap niet dat er mensen zijn die daar vrijwillig in gaan staan. In Wassenaar stond het echt op alle wegen muurvast en op de N14, A15 etc. ook. Ik was blij dat ik de tijd aan mezelf had maar ik weet niet of ik dit nog een keer ga doen. Na Dordrecht kon ik het gas dan eindelijk permanent diep intrappen en vloog ik met 130-160 km/u richting Ammerzoden. Daarna ben ik via de A2 ook weer in de rijmodus Sport lekker sportief naar Breukelen gereden. Net voordat ik daar aankwam zag ik de tripmeter op 150 km staan en de LiPB op 50 procent. Een hele mooie waarde die grotendeels te danken is aan de geconditioneerde LiPB.

Verre van zuinige rit
Rijmodus Sport – Heat aan = dus de meest ongunstige instellingen
V 100 procent
A 50 procent
Tripmeter 150 km
Verbruikt 50 procent = 100/50 x 150 = 300 km

 

Specificaties

Jaargang

2019

Carrosserie

suv

Transmissie

Singlespeed versnellingsbak

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Electriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

7,9 seconden

Topsnelheid

167km/u

Vermogen

150(204)/3.800-8.000 kW (pk)/rpm

Koppel

395/0-3.600 nm/rpm

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,6 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.195/4.220 mm

Breedte

1.800/1.825 mm

Hoogte

1.605 mm

Wielbasis

2.600 mm

Spoorbreedte voor

1.565 mm

Spoorbreedte achter

1.575 mm

Massa leeg

1.657 kg

Max. toelaatbare massa

2.180 kg

Laadvermogen

523 kg

inhoud bagageruimte

315 liter

Bandenmaat

215/55-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand