Peugeot 3008 Crossway PureTech 130 S&S 2019 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Peugeot Nederland N.V.
 

Fluweeltje

Samenvatting
Hoe kan het toch dat de Franse autobouwers zo’n succes hebben met hun nieuwe modellen? Ik denk dat dit komt omdat ze radicaal gebroken hebben met sommige oude modellen (bv. de 3008 en de 508) en/of volledig vanaf scratch een nieuwe auto (bv. de RCZ) hebben getekend. De Duitsers blijven maar voortborduren op hun prehistorische modellen en dan komt er geheid een moment dat de autokoper je links laat liggen of plat gezegd uitkotst. De verbluffend goede audio van Focal, het veelzijdige digitale dashboard, de fluweel schakelende 6-versnellingsbak, het lekker in de handen liggende kleine stuur en de vormgeving van de 3008 zijn allemaal verrassend goed en mooi waardoor deze auto weer een tijd mee kan. Enige verschil met de Peugeot 3008 die ik reeds heb getest is de Advanced Grip Control die zich via een draaiknop op de middenconsole laat bedienen. Helaas lag er geen sneeuw, zijn alle bouwterreinen tegenwoordig afgesloten en met camera’s bewaakt. Gelukkig voor mij regende het nog wel een keer stevig, en tijdens die regenrit bleek het Advanced Grip Control verrassend goed te werken. Ik kon zo ongelofelijk mooi plankgas gevend door alle bochten heen sturen dat was gewoon zwaar genieten. Dit is een hele goede SUV die alles aan kan waar deze auto voor gemaakt is behalve in het wat zwaardere terrein dan is 4WD (daar heeft Peugeot de HYBRID4 voor) onontbeerlijk. Oh en Bas van Autobeklederij v/d Werf was zeer onder de indruk van het fraaie interieur van deze Crossway-versie. Gewoon een erg goede-fijne-mooie auto dus.

Plus: Motorblok – Reservewiel – Stoelen – Vering/demping – Versnellingsbak
Superplus: Focal Premium Hi-Fi Systeem

Min: Geen idee of je moet altijd erg veel bagage mee willen nemen

Testverslag
Goed gehumeurd stapte ik een dag voordat mijn herfstvakantie zou beginnen in de bus om de trein naar Amsterdam te pakken. Nou dat werd dus bus-géén trein-bus-motor en door die laatste was ik toch nog net op tijd in verband met mijn superstrak vol geplande dag. Achteraf hoorde ik dat de bovenleiding over een afstand van 4,5 kilometer beschadigd was. Het is echt maar goed dat ik dat kleine motorfietsje heb staan want anders zou ik helemaal knettergek worden van die kloten-NS. Ik ben er zelfs een keer voor van baan veranderd dus dat wil wel wat zeggen. Na een heerlijke zonnige rit door de polder ben ik even kort de A9 opgereden en bij Amstelveen de afslag genomen richting Oudekerk a/d Amstel en de Arena. Slechts 20 minuten later dan gepland arriveerde ik bij PSA waar tegenwoordig ook Opel Nederland zit, lekker handig voor mij dus want Breda is een heel stuk verder (91,6 km tegen 46,6 km) dan Amsterdam. Na een bakkie koffie vertrok ik en had ik na 100 meter rijden al zoiets van huh wasdanou? Ik zat echt een beetje een soort van perplex achter het heerlijke kleine stuur. Ik had bij wijze van spreken het testverslag al klaar in mijn hoofd. Vroegah testte ik auto’s en schreef ik een testverslag en dat was het dan. Tegenwoordagh lijkt het er steeds meer op dat een auto of fantastisch is of een totale ramp. Waar ligt dat nou in hemelsnaam toch aan? Zou het misschien kunnen zijn dat al die elektronica sommige auto’s teveel aan het worden is of regelen sommige autofabrikanten hun elektronica gewoon beter af. Ga maar na een gewone doodnormale gezinsauto heeft vier tot vijf maal meer regels softwarecode in de tientallen microchips (of computers zo je wilt) dan een gemiddeld passagiersvliegtuig. En waar vliegen de meest veilige vorm van vervoer is wordt het autoverkeer met de dag onveiliger. En waarom omdat we de godganse dag met een plat computertje in onze handen zitten te kutten waar ze vroeger een huiskamer voor nodig hadden. Was het maar bij die huiskamer gebleven dat was wel zo veilig geweest. Alhoewel sommige automobilisten beschouwen hun auto tegenwoordig als hun huiskamer.

Koffie, drie krabbels en daarna instappen en wegwezen in een auto die welhaast in alles als fluweel aanvoelt. De fluwelen bestuurdersstoel, een fluweel aangrijpende koppeling, een fluweel schakelende 6-bak, een fluwelen gaspedaal en een motorblok dat zo fluweelachtig ronddraait dat ik zoiets had van ja maar hoe doen die ‘gasten’ (ingenieurs) dat joh. Na de heerlijke Renault Clio bewijzen de Fransen wederom dat ze een nieuwe standaard hebben gezet. Dit kom ik niet vaak tegen als testrijder en ik kan hier dan ook ongelofelijk van genieten. De bocht voor de Arena was werkelijk een eitje in deze Peugeot 3008 Crossway PureTech 130 S&S. Ik reed en gleed zo mooi en makkelijk door de twee haakse bochten dat was gewoon absurd. Prima grip trouwens van die 18-inch Continental ContiCrossContact LX2 banden die heb ik nog niet eerder op een testauto gehad. De oprit naar de A2 en daarna de lange draai de A9 op voelden ook heerlijk aan, ik kon perfect voelen wat het onderstel aan het doen was. De vering/demping is overduidelijk van hoog niveau maar ik ben wel benieuwd hoe deze speciale Peugeot 3008 het doet op de 1.000-drempelweg. De mooie doordraaibocht rechts-links-rechts bij Schiphol-Rijk had ik helaas niet vrij en niet groen. Daarna was het vrij rechttoe rechtaan naar Rijsenhout met zijn fantastisch mooie 1.000-drempelweg. Ik begon rustig met 50 km/u en voerde daarna de snelheid op het tweede stuk steeds verder op tot wel 120 km/u en ook dat ging nog steeds goed. De achterkant maakte wel een lichte boink maar dat mag bij deze auto met lange veerwegen. De setup (want langere veerwegen en dus een andere afstelling van de demping) is totaal anders dan van de nieuwe Renault Clio die laatst wel aan het asfalt gekleefd leek te zitten. Belangrijkste voor een SUV als deze Peugeot 3008 is dat je er in niet al te zwaar terrein goed mee uit de voeten kunt.

Ben eigenlijk wel klaar… Grapjè
Natuurlijk moet ik nog het nodige testen maar eerlijk gezegd is dat slechts een formaliteit want ik verwacht niet dat ik iets tegen ga komen dat mijn mening over deze auto nog zal veranderen. Of er moeten plotseling de nodige elektronische rariteiten optreden zoals laatst bij die nieuwe Mazda 3 gebeurde. In de haakse bocht bij Leimuiden naar de A44 gaf ik even stevig gas in de 2de versnelling. Ik wilde even kijken wat de Peugeot 3008 zou doen want ik had al gezien dat het ESP zichzelf weer automatisch inschakelt vanaf 50 km/u. Tot mijn verbazing ging ik met stevig doorspinnende voorwielen heel fraai iets zijdelings glijdend door de bocht. Zo mag ik het zien een ESP dat niet keihard ingrijpt want dat is superirritant. Bij de A44 aangekomen reed er gelukkig iemand voor mij die vaart maakte zoals het hoort. Eenmaal op de snelweg gaf ik stevig gas en ik moet zeggen dat deze Peugeot 3008 Crossway PureTech 130 S&S sterker aanvoelt dan de 130 Pk die in de digitale brochure vermeld staat. De 6-versnellingsbak schakelt heerlijk soepel en precies en de verhoudingen zijn goed gekozen. Toen ik de cruise control activeerde zag ik meteen dat het er eentje van het adaptieve type (=Adaptive Cruise Control=ACC) is. De bediening zit uit het zicht linksonder het stuur en persoonlijk vind ik dat de fijnste plek. Na het vastzetten van de snelheid zocht ik naar het bedieningsknopje voor de afstand tot de voorligger in te stellen. In een fractie van een seconde bedacht ik me dat die bovenop de bediening van de ACC* zit, dat je moet even weten anders zoek je jezelf helemaal gek. De drie standen zijn Ver/Normaal/Dichtb (zo staat het er echt) en dus geen afstandsblokjes zoals meestal het geval is. Het belangrijkste aan een ACC voor mij is dat het gewoon werkt en dat de ACC alles ‘ziet’ want ik heb al meerdere malen meegemaakt dat dit niet het geval is. Laatst zag bv. het ACC van een testauto een fietser niet en op de snelweg in de regen zag het ACC van een andere testauto een motorscooter niet. Elektronische systemen zijn feilbaar en het is goed om dat te onthouden, blijf dus altijd zelf opletten en laat die smartphone eens een dagje thuis. Ik heb trouwens een afspraak gemaakt met NXP de grootste automotive chipsfabrikant ter wereld, want ik wil wel eens weten waarom ik vooral het laatste jaar zoveel elektronische storingen heb gehad met testauto’s. Dat sloeg werkelijk helemaal nergens op!

In plaats van er bij Leiden af te gaan heb ik de afslag Sassenheim genomen en ben binnendoor naar zwembad Aquamar in Katwijk aan Zee gereden. Helaas reed er een superslome Duitser voor mij helemaal tot aan de N206, mama mia wat reed die kerel als een fossiel zeg je kunt ook overdrijven. Ik besloot bij Katwijk aan Zee aangekomen niet over het Space Business Park naar het zwembad te rijden dat pleziertje bewaarde ik voor later. Toch is de afrit bij ‘t Heen ook erg leuk omdat-ie lastig is om zo hard als mogelijk doorheen te rijden. Ik rij hier altijd zo lang mogelijk rechtdoor en stuur dan op het allerlaatste moment kaarsrecht langs de vangrail en dan vervolgens weer hard naar links. De g-krachten zijn hier serieus hoog dus het mag dan ook geen wonder heten dat hier de nodige petjes de struiken in zijn gevlogen met hun pauperautootjes met pestherrieuitlaat. Tja dat krijg je met hersenen zo dun als een petje… De Peugeot 3008 Crossway reed strak en voorbeeldig door de afritbocht heen, hele even dacht ik dat mijn snelheid te hoog lag maar noop deze auto is gewoon erg goed. Na het zwemmen ben ik uiteraard via ‘t Heen naar huis gereden want die opritbocht wilde ik nu ook meteen weten. Ik reed heel rustig in de 2de versnelling op de apex van de opritbocht af en gaf plankgas. Zoals ik gehoopt kon ik met doorspinnende voorwielen door de opritbocht heen knallen zonder dat het ESP keihard ingreep. Alsof ik langs een lineaal reed vloog ik strak langs de witte lijn door de opritbocht heen. De banden piepten de gehele bocht maar niet keihard en irritant, het was precies net zo tegen de grens aan. De rotonde en S-bocht bij voormalig MarineVliegkamp Valkenburg gingen ook fantastisch en superstrak. De gewone Peugeot 3008 is een hele goede fijne auto maar deze Crossway-versie met Advanced Grip-Control is duidelijk nog een graadje beter en je moet er snel bij zijn want deze auto is maar in een beperkte oplage te koop.
*Ik moest wel weer even wennen aan het feit dat ik ACC in een handgeschakelde auto had. In een auto met automaat hoef je met een ingeschakeld ACC niets te doen, de auto remt zelf af desnoods tot stilstand en trekt ook zelfstandig weer op na een tikje op het gaspedaal. In een handgeschakelde auto wordt het ACC automatisch uitgeschakeld onder een bepaalde snelheid meestal zo rond de 30 km/u. Tijdens het opschakelen blijft het ACC gewoon geactiveerd.

Herfstvakantie
Thank God It’s Friday en in dit geval in het kwadraat want vandaag was mijn laatste werkdag voor de herfstvakantie. Er is dan niets leukers dan om in een heerlijke Franse werkoutfit naar mijn andere werk te rijden. Gezien de uitstekende vering/demping was ik vooral benieuwd wat de Peugeot 3008 Crossway op de hoge snelheidsbrekers van de Schouwweg zou doen. Op de ventweg liep ik vast achter een sliert auto’s met daarvoor een sloom rijdende bus. Heel irritant want steeds als de ACC rond de 30 km/u kwam moest ik het overnemen want dit is een handgeschakelde auto. In een automaat kun je namelijk bijna stapvoets blijven rijden op de ACC. Maar ja als ik moet kiezen dan kies ik toch liever voor handgeschakeld. Ik besloot om rechtsaf te slaan voor de Amerikaanse School want ik heb een hekel aan voortkruipen. Daarna schoot het een stuk sneller op en de hoge verkeersdrempel richting Wassenaar-Centrum vloog ik zonder af te remmen overheen gewoon omdat het kan. Daarna reed ik zonder problemen (rijke verkeershufters zijn het ergst van allemaal) naar het Wassenaarse Bos en sloeg rechtsaf de Schouwweg op. Daarna gebeurde er precies wat ik voorspeld had namelijk hoe hoger de snelheid waarmee ik over de hoge snelheidsbrekers heen reed hoe minder ik ervan merkte. Dat is typerend voor een terreinachtige setup van de vering/demping en dat past helemaal bij deze auto. Goed gedaan van de Peugeot-ingenieurs! De rest van de rit was weinig spannend pas toen ik weer naar huis ging ‘s avonds werd het weer leuk. Op de terug neem ik namelijk niet de weg langs Kijkduin maar de weg binnendoor via de Aronskelkweg en de Daal en Bergselaan. Die weg heb ik ontdekt toen de weg naar Kijkduin voor zeer lange tijd afgesloten was vanwege wegwerkzaamheden.

Het leuke aan die weg is dat er een hele lading verkeersdrempels en snelheidsbrekers liggen op die route en voor een auto als deze Peugeot 3008 Crossway is dat de hemel op aarde. Het allerleukste is de dubbele verkeersdrempel op de kruising van de Godetiaweg met de Savornin Lohmanlaan naar de Daal en Bergselaan. Als je die vrij hebt dan is het dikke pret maar ja die mazzel heb ik zelden hier. Als trucje hou ik soms wat extra afstand tot mijn voorligger zodat ik alsnog op het laatste moment even een sprintje kan trekken en boink-boink over de dubbele verkeersdrempel heen kan rijden. En dat deed ik nu dus en het ging goed. Terug naar huis heb ik altijd best wel mazzel want precies dit stukje in Den Haag staan nooit files en kun je altijd normaal doorrijden. Door het begin van de herfstvakantie hadden ze vroege files voorspeld maar die stonden gelukkig op de N44/A44 en daar kan ik dus omheen rijden zoals ik altijd doe via het Wassenaarse Bos. Ik besloot dit keer er goed de beuk in te gooien en lekker over de hoge snelheidsbrekers heen te knallen. Heerlijk zo’n vakantiegevoel in je lijf! Bij de Lange Kerkdam aangekomen koos ik vanwege de absurde drukte toch maar voor mijn rustige zeer geheime sluipweg. De twee hoge verkeersdrempels naar de Lange Kerkdam gingen al perfect maar deze zijn nog hoger en zitten tussen een snelheidsbreker en verkeersdrempel in. Voor een gewone auto is dit een motorblokkenbreker want ik zag hier een keer een gewone auto met zo’n klap neerkomen dat-ie daarna niet verder kon rijden. De Peugeot 3008 Crossway sprong er mooi overheen en ondanks de zeer harde landing raakte niets het asfalt. Goedgekeurd dus door Keurmeester Daan van der Keur.

Zaterdag
En zo werd het zaterdag en besloot ik even van mijn rust te genieten en niets te doen. Nou ja niet helemaal niets maar weinig zoals even naar mijn garage om de Samsonite kofferset erin te ‘gooien’. De bagageruimte is een stuk kleiner dan de vorige Peugeot 3008 die ik getest heb. Die had namelijk een verwijderbare laadbodem en bij deze Peugeot 3008 zit op die plek een reservewiel. Als ik moet kiezen dan kies ik persoonlijk liever voor een kleinere bagageruimte want ik ben iemand van het type ‘Travel light’ zoals ze dat noemen. Leuk hoor zo’n ‘repairkit’ voor lekke banden maar als ik weer eens een lekke band heb met een testauto en er zit zo’n ‘repairkit’ bij in plaats van een reservewiel dan hoor ik de monteur altijd klagen over die ‘yoghurt’. Zo noemen ze dat witte spul wat het lek in de band dicht. De monteur moet dan de binnenkant van de band helemaal schoonmaken (als die nog te repareren is met een paddestoel of plug) en dat is een K-klus. Uiteindelijk pasten er toch iets meer koffers in dan ik gedacht had.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×50-liter
Zonder hoedenplank: 4×50-liter + 3×33-liter

Doordrukken
Zondag is altijd de dag van familie ophalen en dus kijken of iedereen lekker ruim zit achterin. Qua beenruimte hebben de passagiers niets te klagen want die is gewoon uitstekend. Het interieur vonden de passagiers erg mooi en het rijden werd als zeer comfortabel en lekker ervaren. Na het thuisbrengen ben ik gaan zwemmen en na het zwemmen ben ik over in plaats van op de grens rijdend door de opritbocht bij ‘t Heen en over de rotonde + S-bocht bij voormalig MarineVliegkamp Valkenburg heen gereden. Op de apex afrijdend gebeurde er nog niets maar middenin de bocht greep het ESP nu wel hard in maar ja mag het want wat ik nu deed komt in principe neer op een ongeluk simuleren. Op de rotonde voelde ik de Peugeot 3008 lichtjes ingrijpen maar in de S-bocht gaf ik zoveel gas dat het ESP ook nu weer hard ingreep. Deze auto is dus zo goed dat je de grens die ik nu bewust opzocht normaal gesproken nooit zult vinden in het dagelijks verkeer.

Een fantastisch rondje SBP
Zondagavond moest ik mijn moeder weer ophalen in Katwijk aan Zee en dus vertrok ik iets vroeger dan gepland voor een rondje Space Business Park. Bij Katwijk-Binnen heb ik nog even stevig gas gegeven op de lage verkeersdrempel onder het stoplicht in de flauwer dan flauwe bocht. Omdat de Peugeot 3008 dan net even iets los komt en scheef land gaat de auto een soort van om en om over de vier wielen stuiteren. Dat is echt een heerlijk gevoel en ik deed dit alleen maar omdat ik zeker wist dat deze Peugeot 3008 dit met groot gemak aan kon met deze normaal gesproken op deze plek te hoge snelheid. De afrit bij Klei-Oost ging fantastisch ondanks dat ik de snelheid ook nu weer hoger lag dan normaal. Man, man wat voelt deze auto goed aan echt superrr. En dan nu het Space Business Park de scherprechter des scherprechters. Omdat deze auto zo ontzettend goed aanvoelt en de wegligging op zeer hoog niveau staat besloot ik er een niet op-de-grens-rondje-SBP maar over-de-grens rondje-SBP van te maken. Het was 20.00u en rond deze tijd is het SBP werkelijk doodstil en verlaten, perfect dus om een auto tot het uiterste te testen. Op de N206 begon het al een beetje te kriebelen en in de doordraaibocht naar Klei-Oost hield ik de snelheid al zo hoog dat ik dacht dat moet je niet doen Daan dat is niet gezond. Maar ja die adrenaline kruipt bij mij altijd waar het niet gaan kan (alhoewel na dat Russische motoravontuur afgelopen augustus mijn grens wel weer iets hoger ligt) en dus vloog ik links en rechts glijdend-piepend door die heerlijke bocht heen. Op naar het Space Business Park aan de andere kant van de N206. Ik besloot er helemaal voor te gaan en er een rondje van te maken dat totaal over de top was. Zoiets als ik met de Ford Fiesta ST2 heb gedaan dat was één van mijn leukste en tevens gekste testen ooit. Ik verliet de rotonde plankgas in de 2de versnelling en vloog richting de eerste haakse bocht. Met zwaar doorspinnende voorwielen vloog ik er doorheen en in de flauwe linkerbocht gilden de banden het uit zo hard reed ik er opschakelend naar 3 doorheen. Dit is een verdomd lastige bocht om zo hard doorheen te rijden dus dat zegt alles over de sublieme wegligging van deze auto.

Daarna schakelde ik weer terug naar de 2de versnelling en gooide het stuur hard om naar links terwijl ik plankgas gaf de vrachtwagenparkeerplaats op. Perfect voorwieldriftend reed ik naar de andere kant van de vrachtwagenparkeerplaats waar ik plankgas gevend in de 2de versnelling het stuur hard omgooide naar rechts-links. Om dat vloeiend en snel te doen is best lastig met een SUV maar deze Peugeot 3008 deed het werkelijk voorbeeldig. Daarna schakelde ik snel op van 2 -> 3 -> 4 en reed over de laagste verkeersdrempel van het SBP heen die ik amper voelde. Dat is het mooie aan de setup van de vering/demping van deze Peugeot 3008, hoe harder je over een snelheidsbreker of verkeersdrempel heen rijdt hoe minder je ‘m voelt. De haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor nam ik zo hard dat ik dacht dit kan niet goed gaan maar wel dus. Daarna gaf ik plankgas richting de rotonde met eerst nog twee hoge verkeersdrempels op weg er naartoe. Op de eerste middelhoge verkeersdrempel kwam ik even helemaal los waarna ik nog gas bij gaf richting de hoogste verkeersdrempel. Er overheen springen zonder af te remmen zou gekkenwerk zijn want dan heb je teveel snelheid op de rotonde afrijdend en moet je alsnog remmen. Daarom rem ik altijd even heel kort en heel hard vlak voor de verkeersdrempel zodat de testauto net weer uitverend over de verkeersdrempel heen vliegt waardoor je een perfecte landing (en die kan serieus heftig zijn zoals bij de DS7 Crossback in de rijmodus Comfort) hebt en meteen plankgas gevend door kunt rijden de rotonde af de blinde rechterbocht in. Het is lang geleden dat ik zo perfect deze rotonde op en af ben gereden en zo mooi perfect glijdend door de blinde rechterbocht heen ben gevlogen. Waanzinnig wat is deze auto goed zeg! Ik rij nu in een Tesla Model 3 als ik dit schrijf en die auto is absurd goed alleen is die auto dan weer zo ongelofelijk goed qua wegligging dat-ie nooit zo lekker spannend wordt als deze Peugeot 3008 Crossway. De rest van het rondje was al net zo spannend en leuk vooral de noordelijke oprit naar de N206 waar ik met 130+ km/u al glijdend en uitbrekend invoegde. Coole kar dit.

YouTube-filmpje Peugeot 3008 met Advanced Grip Control
Het filmpje is in het Italiaans en juist daarom erg leuk maar de belangrijkste reden dat ik juist dit filmpje heb gekozen is vanwege de zeer fraaie omgeving. Gewoon even genieten dus.

Zuinigheidsrit
Toen ik het opgegeven laagste verbruik las in de technische specificaties had ik zoiets van dat moet ik toch echt even proberen te halen. Een toch niet al te kleine SUV waarmee je 1:22,72 moet kunnen halen dat is toch best zuinig dacht ik zo. Maar het is alvast goed om te weten dat deze SUV een relatief laag gewicht heeft voor de grootte van deze auto. Slechts 1.295 kg weegt deze Peugeot 3008 Crossway PureTech 130 S&S en dat is een verrassend laag gewicht. Ik zou ‘m zelf op rond de 1.500 kg schatten zo op het blote oog. De start van de zuinigheidsrit begon lekker want met nul keer remmen ondanks de verkeersdrukte rondom het onbemande pompstation. Op de N206 had ik nadat het tweebaans was geworden al snel een hele sliert auto’s achter mij hangen. En dat terwijl ik toch netjes 80 km/u op de Adaptive Cruise Control reed. Wat een haast hebben die mensen achter mij toch allemaal weer. Als je snel thuis of op werk wilt zijn dan moet je een motor kopen zeg ik altijd. Bij de haakse rechterbocht ter hoogte van De Zilk aangekomen zette ik het ACC uit en bleef 80 km/u rijden. Ik reed heel strak en hard door de rechterbocht waarna de sliert auto’s ineens uit beeld was verdwenen. Ik sta elke dag weer versteld van de sublieme wegligging van deze auto. Steeds als ik denk het valt wel mee verrast deze speciale versie mij weer. Het kan niet anders dan dat die Grip Control verantwoordelijk is voor die sublieme wegligging. Na de 80 km/u op de N206 zakt de snelheid naar 60 km/u en vervolgens 30 km/u in Vogelenzang. Ik had nog steeds niet geremd en het stoplicht in Vogelenzang had ik dit keer gelukkig mee. Op de bomenweg zocht ik even het liedje ‘The sound of silence’ op van Disturbed maar dan de live-versie. Deze versie is werkelijk retegoed en zelfs als ik de volumeknop voluit zet vervormd het geluid uit de Focal-speakers niet. Ik bedacht me ineens dat ik nog bij Bas van Autobeklederij v/d Werf langs moet rijden want die moet dit fraaie interieur zien en die subliem klinkende Focal-audio horen. Ik ben echt een heel groot fan van het nieuwe interieur van de nieuwe Peugeot-familie. Lekker minimalistisch, strak en erg fraai om te zien iets waar heel wat andere automerken een voorbeeld aan kunnen nemen. De rotonde na Vogelenzang vloog ik superstrak licht glijdend overheen, dit is misschien wel de mooiste rotonde van Zuid-Holland om via de hoge rotonderand overheen te rijden.

De bomenweg ging lekker en de afslag naar de Nachtegalenlaan idem dito, even het stuur omgooien naar rechts en dan weer naar links om recht voor de verkeersdrempel te komen. De lang gerekte S-bocht ging zo mooi strak daar kan ik zo van genieten, jep deze zuinigheidsrit is één van de beste dingen die ik ooit verzonnen heb. De T-splitsing ging zowaar ook zonder te remmen dus ik zat op 1/3 nog steeds op nul keer remmen. Zou het dan eindelijk weer eens gaan lukken om een nul keer remmen te scoren? Richting de boulevard was het niet al te druk maar dat zegt niets. Eén fossiel kan zomaar roet in het eten gooien. Helaas was het geen fossiel maar een kudde overstekende buspassagiers. Remmen!!! Helaas net voor ik halverwege was moest ik dus de 1ste keer remmen. De duinenweg was lekker rustig en voor ik het wist reed ik alweer terug via de andere kant richting de boulevard. Ik baalde ongelofelijk van die ene maal remmen want ik had het gevoel dat het anders een nul keer remmen zuinigheidsrit had kunnen worden verdorie. Op de boulevard reed er jawel weer eens een überfossiel. Slechts 45 km/u waar je 60 km/u mag en remmen voor elke optische nepverkeersdrempel die geen verkeersdrempel is. Helaas voor mij moest ze net als ik langs het circuit en toen zette die malloot ineens zijn richtingaanwijzer naar links aan terwijl er na het circuit helemaal geen zijstraat is. Afijn ze zette haar knipperlicht dus aan voor een linkerbocht op een hoofdweg. Gelukkig sloeg ze daarna wel echt linksaf en kon ik eindelijk weer normaal verder rijden. Uh dacht ik want op de bomenweg naar Vogelenzang reed er een taxi 45-50 km/u waar je 60 km/u mag. Hij zat zeker op een ritje te wachten dus die heb ik na een kilometer maar ingehaald over de doorgetrokken streep. Daarna kon ik dan wel eindelijk rustig de zuinigheidsrit afmaken en na het aftanken kwam ik op 1:22,52 uit en dat komt heel erg dichtbij de opgegeven 1:22,72. Gewoon netjes dus al met al. Een puntje van kritiek tijdens deze zuinigheidsrit vond ik het automatische grootlicht dat meerdere keren naar mijn mening onnodig aan ging.

Regenritje + rotondecircus
Dinsdagavond had ik alle geluk van de wereld dat het ging regenen want op nat asfalt is deze auto nog veel leuker dan op droog asfalt. Een buitenkansje dus en ik ben na het eten dan ook snel in de Peugeot 3008 Crossway PureTech 130 S&S gesprongen om even willekeurig door alle leuke bochten die ik in de omgeving ken heen te glijden (net zoiets als die Italiaan in dat filmpje op de sneeuw doet). Want mama mia want kun je fantastisch door de bochten heen glijden als je plankgas geeft in de 2de en JA zelfs in de 3de versnelling wat ik totaal niet verwacht had met die slechts 130 Pk. Het leuke is dat je het gevoel hebt dat het niet fout kán gaan, zelfs toen ik totaal over de grens heen ging en veel te veel gas gaf in een mooie S-bocht liep het nog steeds goed af. Eigenlijk best gevaarlijk want het blijft natuurlijk software (lees mijn angstaanjagende verhalen daarover maar op het Belgische blog Doorbraak-punt-be) die het af kan laten weten in tegenstelling tot een mechanisch Torsen-dif. Peugeot is overigens één van de weinige autofabrikanten die nog steeds op een mechanisch Torsen-dif vertrouwt in haar sportieve modellen zoals de Peugeot 208 GTi 30th Anniversary Edition 1.6 e-THP, de Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270 Pk en de Peugeot RCZ R 1.6 THP 270 Pk. Hopelijk komt Peugeot binnenkort weer eens met een nieuwe sportieveling want dat wordt wel weer eens tijd. De volgende dag moest de Peugeot 3008 Crossway weer terug naar de importeur in Amsterdam maar niet zonder een rondje over het rotondecircus. Het komt niet zo vaak voor dat ik een auto zowel op het Space Business Park als op het rotondecircus leuk vindt. Vaak is het één van de twee en schiet me lek want ik snap vaak niet waarom dat zo is het is gewoon zo. Ik had echter goede hoop dat ik deze auto ook op het rotondecircus leuk zou gaan vinden, een gevoel van binnen zei namelijk dat het wel goed zat daarmee.

Op de koeienrotonde begon de pret al want ik ging zwaar glijdend over de rotonderand heen. Bij het rotondecircus hoekte ik de Peugeot 3008 Crossway keihard rechtsaf de haakse bocht in. Afgezien van wat gepiep afkomstig van de Continental banden vervolgde de Peugeot 3008 Crossway netjes zijn weg. Op de kleine rotonde draaide ik een rondje via de buitenring en stuurde plankgas in de 2de versnelling de rotonde af richting de grote rotonde. Daar pak ik altijd de buitenring omdat die altijd vrij is (het verkeer van de Provincialeweg moet de binnenring pakken) en ik de auto dus lekker rechts in de veren kan laten hangen en meteen daarna vol links. Allemaal geen probleem voor deze Peugeot 3008 Crossway die je letterlijk met twee vingers in de je neus over het rotondecircus kunt sturen. Het leukste met deze auto zijn de hoge rotonderanden op de rotondes aan weerskanten van de A4. Ik heb het hele rondje in mezelf zitten glimlachen zo leuk was het. Je kunt eigenlijk niets fout doen met deze auto en dat vind ik knap gedaan van Peugeot. Daarna ben ik de A4 opgedraaid bij de ovale rotonde en naar Amsterdam gereden. Daar heb je op de A2 dan nog de afrit naar Oudekerk a/d Amstel en de heerlijke S-bocht bij Tesla Center Amsterdam waar je beiden gruwelijk hard doorheen kunt met deze SUV. Aftanken leverde voor redelijk stevig doorrijden nog een nette 1:16,43 op.

 

Specificaties

Jaargang

2019

Carrosserie

suv

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

3

Acceleratie (0-100/sec)

9,5 seconden

Topsnelheid

188km/u

Vermogen

96(130)/5.500 kW (pk)/rpm

Koppel

230/1.750 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.2/1.199 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

voorwielaandrijving

Differentieel

Advanced Grip Control

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,7 meter

Overig

Type bekleding

Alcantara

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

6,0 liter/100 km

Snelweg

4,4 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,0 liter/100 km

C02 uitstoot

115 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Lengte

4.447 mm

Breedte

1.906 mm

Hoogte

1.624 mm

Wielbasis

2.675 mm

Spoorbreedte voor

1.579 mm

Spoorbreedte achter

1.587 mm

Massa leeg

1.455 kg

Max. toelaatbare massa

2.090 kg

Laadvermogen

635 kg

Aanhanger geremd

2.000 kg

Aanhanger ongeremd

745 kg

inhoud bagageruimte

919 liter

Bandenmaat

225/55-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand