Kia Niro Hybrid SportsLine 1.6 GDi DCT6 2016 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Kia Motors Nederland B.V.



Niro is waiting…
Het heeft even geduurd maar eindelijk is daar dan een Hybride van Kia, en dat is best gek want de volledig elektrische Kia Soul was er eerder. Bij het woord “Niro” moet ik denken aan Robert de Niro en bij Robert de Niro moet ik weer denken aan Bananarama met het liedje “Robert de Niro’s waiting”. Ik had geen idee wat mij te wachten stond, het enige dat ik wist was dat de Kia Niro een Crossover Hybride is meer niet. Mijn gevoel zei me dat het wel een hybride à la Toyota zou zijn of iets dat daarbij in de buurt komt. Het eerste verschil zag ik direct al (én had ik ook al gevoeld onderweg) bij het downloaden van de online brochure en prijslijst na thuiskomt. Er stond DCT6 wat betekent dat deze Kia Niro een automatische versnellingsbak heeft en geen CVT zoals de hybrides van Toyota. Verder heeft de Kia een Li-ion accu maar het is gek genoeg geen Plug-In Hybrid, want die hebben meestal een Li-ion accu. Al met al bleek al meteen dat deze Kia Niro toch net wat anders is dan ik gewend ben. Na het starten kwam de Kia Niro even niet van zijn plek en toen pas zag ik het pedaal van de parkeerrem linksonder het dashboard. Een andere reden dat de Kia Niro niet weg wil rijden – ik zal het meteen maar melden – is als je te snel de versnellingspook in D zet nog voordat de ’Controle van het systeem’ is afgerond. Ik reed heerlijk rustig weg maar al snel zat er een Kia cee’d op mijn achterbumper. Ik reed rustig verder want er kwam toch bijna een haakse bocht en een mooie dalende flauwe bocht naar de rotonde aan. Niet remmen en tweemaal strak door de bocht heen sturen was voldoende om de Kia c’eed kwijt te raken. Daarna kon ik meteen de rotonde oprijden en ook de driekwart draai ging erg lekker. De vering/demping is is duidelijk beter dan die van de gemiddelde Crossover, maar die banden zijn absoluut geen gewone banden want daarvoor is de grip véél te goed.

Door de polder rijdend richting Woerden wilde ik de tripmeter op “0” zetten, maar ik kon A niet vinden waar en B niet hoe. Ik kreeg wel het idee dat ik stil moest staan om ‘m op “0” te zetten, dus dat heb ik maar uitgesteld tot aan de eerstvolgende benzinepomp. De cruise control is van het type ACC oftewel een Adaptive Cruise Control. Ik ben benieuwd of deze ACC de auto stilzet dan wel zichzelf automatisch uitschakelt achter een stilstaande auto voor een stoplicht. In de polder reed er de hele tijd een Audi Q3 achter mij aan, iemand die duidelijk meer haast had dan ik. Ik bleef echter gewoon netjes 80 km/u rijden, maar bij elke rotonde remde ik zo laat mogelijk en reed over de rotonderand heen. Doei Audi-bestuurder! Ik vind dat altijd erg grappig om te doen, want na elke rotonde zag ik ’m dan weer plankgas geven om mij bij te halen. De wegligging is belachelijk goed voor een Crossover en helemaal als je bedenkt dat dit een hybride is. Deze Kia Niro is maar ietsje zwaarder dan bijvoorbeeld een Nissan Qashqai, en dat hebben ze bereikt door de toepassing van onder andere AHSS (Advanced High Strength Steel) en een aluminium achterklep. Bij Woerden aangekomen ben ik via de noordkant van de Oude Rijn naar Bodegraven gereden. Op een gegeven moment reed er een tractor voor mij met nog een auto ertussen. Het verbaast mij dan werkelijk oprecht waarom sommige automobilisten bij meerdere gelegenheden waar ze makkelijk in hadden kunnen halen er toch achter blijven rijden. Op een gegeven moment heb ik de versnellingspook maar in de Sport-stand gezet en plankgas gegeven. De 141 Pk en 265 Nm (=benzine- + elektromotor) zijn dan ruimschoots voldoende om even snel in te halen. En dat gecombineerde koppel is dan wel reeds beschikbaar vanaf 1.000 toeren, en dat verschil merk je heel goed tijdens het accelereren!

Tanken
Omdat ik tegenwoordig direct vanaf het begin een betrouwbare verbruiksmeting wil doen tank ik de testauto meteen na het ophalen zo snel mogelijk even helemaal af. In het begin rij ik vaak rustig/snel en N-wegen/snelwegen dus dan heb ik meteen een mooie gecombineerde meting. Na het aftanken heb ik op het parkeerplaatsje naast de benzinepomp de tripmeter even op “0” gezet, en aan de hoge tripmeterstand te zien was ik de eerste autojournalist die dat deed. Als ik uit kan vinden (ik geef toe het is even zoeken) hoe ik die tripmeter moet resetten waarom die andere autojournalisten dan niet? Oh wacht…. mompelt iets over herplaatste Libelle-journalisten bij Sanoma. Bij de hefburg van Alphen a/d Rijn aangekomen sloeg ik linksaf richting de N11. Je hebt hier hele mooie bochten en rotondes en ik heb me dan ook even uitgeleefd, maar piepende banden ho maar. Niet normaal zeg wat hebben deze banden een uitstekende grip, ik kan ‘m gewoon letterlijk keihard en zonder problemen een haakse bocht insmijten. Op de N11 aangekomen heb ik het ACC weer netjes op 100 km/u gezet, en toen bedacht ik me dat ik helemaal was vergeten te testen tot en met welke snelheid je elektrisch kunt rijden met de Kia Niro. Dat doe ik later wel tijdens de zuinigheidsrit dan heb ik er namelijk rustig alle tijd voor. Bij de oprit naar de A4 aangekomen stond ik gelukkig vooraan zodat ik even mooi vol accelererend door de flauwe opritbocht heen kon rijden. Ik had al gevoeld dat de vering/demping en de wegligging goed zijn, maar nu mocht de Kia Niro het dan echt laten zien. Bij groen gaf ik stevig gas in de Sport-stand en eenmaal in de bocht gaf ik plankgas. De Kia Niro hing heel mooi in de veren de gehele bocht door, dit is niet “Goed” maar “Subliem” helemaal als je bedenkt dat dit een Crossover is en geen Hatchback.

Aan het einde van de oprit aangekomen remde ik heel erg laat voor de rotonde, en vloog werkelijk superstrak over de binnenring heen en weer af. Het is totaal absurd hoe goed deze Crossover stuurt, alles klopt aan deze auto, de zithouding/het mooie directe stuurgevoel/de vering + demping/de wegligging/etc. het is allemaal even goed. Dit is zo’n typische auto waar je in gaat zitten en daarna stoel/stuur/spiegels afstelt en alles perfect klopt en het na één minuut rijden al voelt alsof je al maanden in deze auto rijdt. Normaal gesproken heb ik even wat tijd nodig om een auto te leren kennen, soms verstel ik de stoel nog wel eens, en ook het stuur en de spiegels nog een keer maar bij deze Kia Niro klopte alles meteen. Thuis gekomen bedacht ik me dat mijn fiets nog bij het LUMC stond, en die ben ik dus maar even snel op gaan halen met de Kia Niro. Ik ging er vanuit dat mijn fiets er met gemak in zou passen, en bij het LUMC aangekomen bleek dat ook zo te zijn. Na mijn fiets thuis gebracht te hebben moest ik mijn moeder wegbrengen naar Katwijk aan Zee. Op de terugweg ben ik uitaard even heerlijk door de opritbocht bij ’t Heen gereden, zoals altijd eerst met het ESP/TRC aan dan zou ik het morgen wel met het ESP/TRC uit doen. In mijn ooghoek zag ik van rechts een Range Rover Evoque met een Zwitsers kenteken aan komen rijden. De meeste Zwitsers kunnen goed rijden en ik zag ’m dan ook stevig gas geven toen ik halverwege de oprit reed. Maar ik reed de Zwitser vrij makkelijk los wat mij gezien de absurd goede wegligging niet zo verbaasde.

Waar rij ik nou eigenlijk mee?
Om uit te zoeken in wat soort auto ik nou eigenlijk rijd ben ik maar eens technische informatie gaan zoeken op het internet. En daar kwam ik behoorlijk interessante – vooral Engelstalige – informatie tegen die de moeite waard is. Zo is deze hybride-motor van Kia in één opzicht wezenlijk anders dan die van Toyota, want waar Toyota gebruik maakt van een CVT en een losse elektromotor daar maakt Kia (en ook de Hyundai Ioniq) gebruik van een TMED oftewel een Transmission-Mounted Electric Device. [quote Kia.nl] De benzine-elektrische hybride aandrijflijn is speciaal voor de Niro ontwikkeld. De benzinemotor binnen die unit is een nieuwe versie van de 1.6-liter GDI viercilinder met 105 pk, die specifiek voor hybride-toepassingen is ontworpen. Hij is gekoppeld aan een 44 pk sterke elektromotor die binnenin het transmissiehuis is gemonteerd (type TMED). De gezamenlijke aandrijflijn is goed voor een vermogen van 141 pk en een koppel van 264 Nm. Die krachten worden via een nieuw ontwikkelde, tweede-generatie 6-traps DCT-transmissie met dubbele koppeling overgebracht. [/quote Kia.nl] Het “specifiek voor hybridetoepassingen ontworpen” houdt in dat de 1.6-liter GDI benzinemotor gebruik maakt van een Atkinson-cycle net als de hybrides van Toyota. Dat deze aandrijflijn duidelijk anders is dan die van Toyota voelde ik meteen. Het overschakelen van elektrisch naar benzine en andersom gaat nog weer naadlozer (wat komt door de TMED) dan bij de hybrides van Toyota. De 6DCT-versnellingsbak voel je daarentegen wel schakelen zij het minimaal. Maar dat geeft deze hybride een net wat sportiever karakter zegt Kia, en gezien het behoorlijk grote aantal CVT-haters onder de automobilisten is dat zeker geen domme keus. Andere technische aanpassingen en oplossingen zijn een andere boring x slag verhouding (langere slag), een nieuw gekoeld EGR-systeem, snellere variabele kleptiming, lage frictie coating op alle bewegende delen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit 1.6-liter GDI motorblok is dus eigenlijk een volledig nieuw ontwikkeld motorblok mag je wel stellen.

Verder las ik dat de Kia Niro met 16-inch wielen en lage rolweerstand banden een meer comfortabele vering/demping set-up heeft en hetzelfde geldt ook voor het stuurgedrag. De door mij geteste Kia Niro heeft dus een sportievere vering/demping, let wel “sportiever” dan de 16-inch versie want om heel eerlijk te zijn vind ik de vering/demping niet sportief maar juist normaal met het predicaat “Subliem”. En ja door die sublieme vering/demping hebben de 18-inch Michelin Pilot Sport 4 ZR-banden (ZR=meer dan 240 km/u) natuurlijk een waanzinnig goede grip. Zo kon ik bijvoorbeeld zonder blikken of blozen met 50 km/u superstrak door de haakse bocht van de Haagweg naar Churchilllaan heen rijden. Dat het sturen zo ongelofelijk lekker en direct gaat heeft een speciale reden want er zit namelijk een demper in de stuurnaaf. Omdat het zwembad gesloten was vanwege de zwemvierdaagse ben ik de Samsonite kofferset maar gaan fotograferen. Op het oog lijkt de kofferbak niet groot maar na wat passen en meten bleken er meer koffers in te passen dan ik gedacht had.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 5×33-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter + 3×13-liter

Na het eten ben ik verder gegaan met het testverslag toen de telefoon ging, of ik mijn moeder iets eerder op wilde halen bij mijn zus in Katwijk aan Zee. Ik besloot nog even een rondje Space Business Park te doen maar dit keer met het ESP/TRC uit, dat zou vast veel leuker en spannender dan met het ESP/TRC aan. Op weg naar het SBP heb ik op de N206 meteen maar even het ACC onder de loep genomen. Het ACC is in te stellen van 1 t/m 4 blokjes tot de voorligger, en verder zet dit ACC de auto niet stil achter de voorligger op een rood stoplicht afrijdend. Het ACC schakelt zichzelf automatisch uit in de buurt van de 10 km/u, en na het uitzetten van het ESP/TRC doet het ACC het niet meer. Het rondje SBP was inderdaad veel leuker want dit keer kon ik wel met doorspinnende voorwielen door de bochten heen sturen. In de Sportstand heb je constant het volle vermogen en koppel van de benzine- + elektromotor tot je beschikking en dat kon ik goed merken. Door de sublieme vering/demping kon ik de Kia Niro perfect laten glijden, de enige Crossover die dat ook zo goed deed is de Ford Kuga maar ook dat is een auto met sublieme vering/demping.

YouTube-filmpje Atkinson Cycle uitgelegd

Rust en stilte aan boord
De ingenieurs van Kia hebben er werkelijk alles aan gedaan om stilte aan boord te creëren, zo hebben ze speciale motorophangpunten ontworpen, de al eerder genoemde stuurdemper in de stuurnaaf gemonteerd, geluidsisolerend materiaal aan de onderkant van de motorkap aangebracht en zelfs in de vloer zit speciaal schuim gespoten om ongewenste rijgeluiden te minimaliseren. Zo kan het natuurlijk ook en ik denk dat als Kia daar bovenop ook nog eens een Active Noise Cancellation-systeem (te vinden in o.a. de Honda CR-V en de Infiniti Q30) had gemonteerd dan was het angstwekkend stil geworden aan boord. Qua uitrusting is deze Kia Niro SportsLine uitermate compleet, het enige dat ontbreek is de elektrisch verstelbare bestuurdersstoel ten opzichte van de ExecutiveLine. Sommige autojournalisten gaan dan nog lopen zeiken over het ontbreken van een nummerbordenherkenning-systeem en automatisch inparkeer-systeem maar dat soort dingen kan ik missen als kiespijn. Voor degene die een smartphone hebben is er een draadloze oplader aan boord, naast een extra USB-ingang die speciaal voor het opladen van apparaten is. De Kia Niro heeft nog een tweede USB-ingang maar die is voor een iPod if muziekstick bedoeld. De MP3-playlist laat zich eenvoudig bedienen want je kunt scrollen door te wipen met je vinger of een blokje dat rechts in beeld verschijnt. Het touchscreen meet 7-inch en heeft een Full Map navigatiesysteem met achteruitrijcamera, TomTom Live services en is te verbinden met Android Auto en Apple CarPlay apparaten en Apps. Bovendien geeft het je toegang tot het hybride-systeem en andere al dan niet interessante voertuiginformatie. De ExecutiveLine heeft daar bovenop nog eens een 8-inch touchscreen en een JBL 8-speaker premium audio.

Ik maakte permanent gebruik van de real-time grafische weer gegeven energiestromen. Daar kun je zien of alleen de benzinemotor, alleen de elektromotor dan wel beide motoren tegelijk aan het werk zijn. Ik gebruik dat omdat ik door gas te lossen de Kia Niro kan forceren elektrisch te rijden, want bij iets te snel optrekken slaat de benzinemotor automatisch aan. Tussen de tellers kun je trouwens ook de energiestromen tevoorschijn toveren, wel een stuk kleiner maar het is toch goed te zien. Hier nog even een stukje tekst uit de brochure van de Kia Niro over de NavSat. [quote Kia.nl] Ons nieuwe navigatiesysteem met Kia Connected Services powered by TomTom maakt betrouwbare route-informatie nu nog preciezer en beter. Het houdt je verbonden met de buitenwereld en presenteert meer nuttige informatie dan ooit. Het hart wordt gevormd door een WiFi-unit, die het gloednieuwe navigatiesysteem van de Niro via jouw smartphone met het internet verbindt om zo de data voor de live-diensten binnen te halen. Als een Kia navigatiesysteem binnen bereik is detecteert onze innovatieve Hotspot App dit via de Bluetooth van jouw Android/Apple telefoon. Hij maakt dan automatisch verbinding met WiFi en schakelt dit weer uit als de Bluetooth-communicatie onderbroken of beëindigd wordt. [/quote Kia.nl]

Zuinigheidsrit dinsdag 30/8/2016
Wat kan ik in hemelsnaam voor verbruik verwachten van een 1.6-liter Crossover met hybride-aandrijving? Ik had werkelijk geen flauw idee want dit is de eerste auto van dit type die ik test. Ik had in ieder geval alvast één verbruik na het aftanken en ik was dan ook erg benieuwd wat daar uit zou komen. Na het aftanken in ’t Heen in Katwijk aan Zee kwam ik uit op 1:20,17 en dat vond ik helemaal niet verkeerd gezien mijn af en toe behoorlijk sportieve rijstijl. Dat gaf mij dus hoop op een mooi verbruik na de zuinigheidsrit op en neer naar Zandvoort. Na het aftanken reed ik de N206 op en zette het ACC vast op 80 km/u, en tot mijn grote verrassing kan deze Kia Niro ook bij die snelheid volledig elektrisch rijden (en later zelfs nog een keer bij 90 km/u). Op het rechte stuk dan want in het duinengedeelte trok de elektromotor het tot mijn verrassing een heel eind, maar op een gegeven moment sloeg de benzinemotor toch aan. Op de dalende gedeeltes gaf ik dan iets gas bij tot 83-85 km/u waarna ik het gas los liet en snel op het knopje Resume drukte. Bij de haakse Zilk-bocht cancelde ik het ACC en vloog met 70 km/u perfect door de bocht heen, waar direct na de bocht een auto de weg op wilde rijden vanuit het land vandaan. Misschien was dat de reden van al die auto’s in het water, ha, ha, zie het testverslag Ranger Rover Sport Supercharged 5.0 V8 uit 2013. Wow die 18-inch ZR-banden van Michelin zijn hebben echt een ongelofelijk goede grip, nou was het ook lekker warm buiten dus dat scheelt ook nog weer. Ik reed verder met een snelheid van 60 km/u en probeerde zoveel mogelijk elektrisch te rijden. Wat mij opviel is dat de Li-ion accu eigenlijk nooit helemaal leeg dreigde te raken, zoals bijvoorbeeld bij de Toyota Prius wel het geval is.

Ik had al op Groen7.nl gelezen dat een speciaal systeem genaamd Eco-DAS ervoor zorgt dat je als bestuurder zo zuinig mogelijk kunt rijden. [quote Groen7.nl] De Niro is het eerste model waarin Kia het nieuwe Eco-DAS (Driver Assistance System) toepast, die zuinig rijden moet bevorderen. Dit systeem beschikt onder andere over een Coasting Guide en Predictive Energy Control. De eerste adviseert de bestuurder wanneer hij het gas moet loslaten en moet afremmen voor een zo zuinig mogelijk verbruik. Predictive Energy Control maakt gebruik van het navigatiesysteem en de cruise control, om actief het energieverbruik te beïnvloeden op basis van topografische veranderingen op de route vóór de auto. Zo bepaalt het systeem wanneer de batterij op het beste moment bijgeladen kan worden en op welk moment de opgeslagen energie het meest efficiënt benut kan worden. Uniek aan het systeem is dat het ook rekening houdt met hoogteverschillen. [/quote Groen7.nl] Het zal allemaal best maar soms vond ik het nodig het systeem te overrulen, en forceerde ik de auto om elektrisch te rijden door even gas bij te geven en daarna het gas weer los te laten. Dat lukte aardig en zo kon ik behoorlijk lange stukken elektrisch rijden, veel langer dan ik van tevoren gedacht had. Dit was bijvoorbeeld ontzettend veel beter dan de Peugeot 508 RXH Blue Lease HYbrid4 ETG6 2.0 HDi, die uiteindelijk qua verbruik dan ook zwaar tegenviel. Ik bedacht mij ineens dat ik nog steeds nul keer had geremd, en dat is niet verkeerd voor een hybride-automaat zonder motorrem. Nou kan ik in de Sport-stand wel handmatig terugschakelen, maar dat zette niet echt veel zoden aan de dijk. In Vogelenzang aangekomen heb ik in de 30-zone meteen maar even de minimum snelheid van het ACC uitgetest. Dat bleek exact 30 km/u te zijn maar ik heb ’m toch maar op 35 km/u gezet want dan ben ik net geen fossiel.

Op de bomenweg reden er weer eens een paar zeer irritante asfalthijgers op de provinciale weg, en dat terwijl er een fietspad naast de weg is. In de eerste scherpe bocht remde de Kia Niro middenin de bocht ineens hard af, en dat kwam door een fietser die in de bocht rechts naast me reed op het fietspad. De radar van het ACC pikte die fietser op en dat is dus niet echt handig, want stel dat er iemand vlak achter mij had gereden. Maar nog steeds nul keer geremd want ik remde niet zelf natuurlijk! Bij de Nachtegalenlaan aangekomen deed ik niets eens moeite om recht op de scheve verkeersdrempel af te rijden. De vering/demping van deze Kia Niro is zo goed daar heeft-ie helemaal niets van en dat klopte ook. De S-bocht ging werkelijk heerlijk en toen ik uit het tweede deel van de blinde S-bocht kwam gereden reed er bijna een Aston Martin tegen mij aan die vanuit een oprijlaan de weg op wilde rijden. Op de T-splitsing heb ik wel of niet geremd dat weet ik niet meer (rempedaal aanraken betekent nog niet remmen), ik had een auto volledig over het hoofd gezien maar het ging net goed. Het rijden ging erg lekker en ik moet eerlijk zeggen dat ik de CVT van Toyota niet mis, deze DCT-bak schakelt zo snel en onmerkbaar op dat is fantastisch. Richting de boulevard was het even een puinhoop, spoorbomen dicht, fossielen op de weg, overstekende voetgangers, kortom het liep niet meer lekker. Op de boulevard kon ik gelukkig weer wat doorrijden en op de duinenweg was het lekker rustig en kon ik weer doorrijden. Op de terugweg moest ik weer remmen voor een sufkut, maar ach alleen al het feit dat ik met deze auto (automaat en geen motorrem) maar drie keer heb geremd vind ik al een hele prestatie. De terugweg ging lekker want ik heb nog even een politieauto los gereden in mijn favoriete scherpe blinde bocht op de bomenweg. Daarna had ik een hele hoop gezeik met een geestelijk gestoorde bumperklever op de N206, geen aandacht aan besteden is het beste. Terug gooide ik de benzinetank weer vol en ik moest even 100 maal met mijn ogen knipperen want 1:29 exact is natuurlijk fantastisch. Zeker als je de in de online brochure vermeldde verbruikswaarden erbij pakt.
Stad – 1:22,72
Buitenweg – 1:22,22
Gecombineerd – 1:22,72

Van alles en nog wat maar geen wegpiraat
Dinsdag en woensdag ben ik van hot naar her gereden en heb van alles en nog wat gedaan. Dinsdag moest ik mijn zusje en haar dochter ophalen voor een knipbeurt bij één van mijn familieleden. De heenweg ben ik via ’t Heen gereden omdat ik nog een keer lekker hard door de afritbocht bij ’t Heen wilde rijden. De vorige keer reed er net iemand voor mij en kon ik geen gas geven. Dit keer kon ik wel gas geven en niet normaal zeg wat kun je achterlijk hard door die scherpe afritbocht heen met deze Kia Niro. Het probleem is dat je geen adrenalineshot krijgt of zelfs ook maar iets wat daarmee vergelijkbaar is. Beetje eng want daardoor ga je een grens opzoeken waarvan je weet dat je die als autojournalist maar beter met rust kunt laten. Ik heb dat ooit een keer gedaan met een Ford Focus, en die brak toen zo verschrikkelijk uit dat-ie niet meer op hield met glijden. ik doe niet snel een schietgebedje maar toen wel, en gelukkig hielp het zowaar. De terugweg was uiteraard saai want passagiers in de auto, maar toen ik ze had teruggebracht kon ik me weer even heerlijk uitleven. Ik besloot met het ESP/TRC aan door de opritbocht heen te rijden, want hoe gek dat ook klinkt het voelt lekkerder en leuker aan. Het ESP/TRC zorgt ervoor dat de Kia Niro perfect tegen de witte lijn aan geplakt blijft, maar dan wel zonder dat er keihard ingegrepen wordt laat staan dat het motorblok dood slaat. En dat is gewoon erg leuk zeker uit de mond van iemand die het liefst altijd alles uitzet. Uiteraard heb ik ook nog even de rotonde + S-bocht bij voormalig MarineVliegkamp Valkenburg meegenomen in het testtraject. En ook daar vloog ik werkelijk foutlaas en retestrak doorheen. Thuis gekomen moest ik even heel hard lachen want op het display stond dat ik maar 8 procent sportief had gereden. Hét bewijs dat ik A geen wegpiraat ben en B dat het echte testwerk dus maar een klein aandeel uitmaakt van het totale aantal kilometers die ik rijd. Het grootste deel van de tijd rij ik dus rustig en in het geval van deze Hybride 58 procent economisch.

Op woensdag heb ik de fotoshoot gedaan met mijn zwager, en omdat hij niet veel tijd had hebben we het om de hoek gedaan in Valkenburg ZH. Al na één fotoserie kwam mijn zwager naar mij toe gereden en zei tegen mij: “De wegligging van deze Kia is absurd goed!” Kijk mijn zwager had ook direct door hoe goed de wegligging is, dat onderstreept alleen maar mijn bevindingen en dat is altijd leuk. Op de foto’s is goed te zien dat het binnenste achterwiel altijd aan het asfalt gekleefd blijft, en dat is vooral te danken aan de onafhankelijke wielophanging in combinatie met de uitstekende vering/demping. Na de uitstekend gelukte fotoshoot ben ik nog even naar mijn appartement gereden. En toen gebeurde er iets in een bocht wat mij pas één keer eerder is overkomen, en dat was met de knalgele Nissan Juke ook een Crossover. Eigenlijk is het een hele rare bocht met vervolgens een hele rare situatie. Het is de bocht vlak voor de Lammebrug en dan linksaf naar mijn appartement. Als je daar heel hard doorheen gaat en da vol in de remmen moet voor het stoplicht nog steeds in de bocht dan gaat een auto raar doen. Maar alleen als je ’m op de grens rijdt omdat dat nou eenmaal kan met die auto vanwege de uitstekende wegligging. En omdat er gaan auto’s voor het stoplicht stonden kon het ook en deed ik het dus ook. Net als met de Nissan Juke raakte de Kia Niro behoorlijk uit balans en begon even een soort van te zwabberen zoals ik dat noem. Maar ook nu weer door de uitstekende wegligging, en dito balans en vering/demping trok de auto zich vanzelf weer recht. ’s Avonds ben ik nog even samen met mijn moeder, tweede zus en twee neven op kraamvisite geweest bij de dochter van mijn derde zus (ik heb er vier). Je zou denken dat het nog wat passen en meten is met 5 man/vrouw maar de zit-/beenruimte is uitstekend. Het was dan ook een aangename rit waarbij de Kia Niro door iedereen werd gewaardeerd als een fijne auto.

Rotonde-Circus
Met een auto zoals deze Kia Niro is het rotondecircus een onmisbaar onderdeel van het testprogramma. Ik moest en ik zou dan ook even naar Hoogmade/Leiderdorp rijden om twee rondjes te doen. Eentje in de D-stand met het ESP/TRC aan en eentje in de S(port)-stand met het het ESP/TRC uit. Maar eerst moest ik mijn moeder even naar mijn zusje brengen in Katwijk aan Zee, de laatste oppasloodjes want mijn zusje verlaat de ongelofelijke bende die Thuiszorg heet. Daardoor kon ik nog weer een keer door de opritbocht bij ’t Heen, en dit keer met het ESP/TRC aan maar dan in de Sport-stand waardoor ik handmatig kon op- en terugschakelen. Ik reed met zo’n 40 km/u op de apex van de bocht acht en gaf toen plankgas in S2, waarna ik net als in de D-stand loeistrak langs de witte lijn reed. Het enige verschil met de D-stand is dat de banden nu wel begonnen te piepen want door het direct bijspringen van de elektromotor heb je ruim meer koppel en Pk’s. Na thuis even wat gegeten te hebben reed ik richting Hoogmade/Leiderdorp via de N206. Bij de A4 aangekomen kon ik door even wat extra gas te geven later invoegen voor de oprit naar de A4/N11. Op het laatste moment zag ik pas dat een Seat Leon FR op de rechterbaan van de heel even dubbelbaans oprit reed. Ik vloog nogal hard door de bocht en gaf meteen daarna plankgas in de Sport-stand. Toen de bestuurder van de Seat Leon FR mij zag gaf hij gas maar dat was te laat, want net voor het verdrijvingsvlak kruiste ik voor ‘m langs. Ik moest daarna middenin de bocht even kort en snel wat afremmen, want mijn snelheid was veel te hoog. Tijdens dat remmen begon het onderstel – voor het eerst tijdens de test – te zoeken maar ik hield daarna het gas erop en reed daarna heel mooi strak door de opritbocht. Ach de vorige keer verloor ik van zo’n snelle hatchback en nu won ik, en dat van een auto met dik 70 Pk meer dan de Kia Niro.

Bij het rotondecircus aangekomen heb ik eerst een rondje gedaan met het ESP/TRC aan, in de D-stand wat dus inhield dat ik niet handmatig kon schakelen. Op de afslag hield ik de ACC op 100 km/u en dat lijkt in het begin niet hard maar in het laatste iets bochtiger stuk voel je het goed in het stuur. Op de ovale rotonde afrijdend hield ik het gas even in, ik wilde de rotonde vrij hebben van alle kanten want ik komt van twee kanten verkeer aan. Op de rotonde sneed ik meteen over de hoge rotonderand naar binnen en zette het gas erop. Er trad geen onderstuur omdat het ESP/TRC aan stond en ik kon daardoor mooi in één strakke lijn doorknallen, en over de volgende hoge rotonderand heen naar rechts sturen – door de sublieme vering/demping was de Kia Niro na het neerkomen meteen weer in balans – over het viaduct heen. Op de kleine dubbelbaans rotonde aan de andere kant pakte ik de binnenring en zwaar in de veren hangend stuurde ik de rotonde over. De banden piepten nu wel iets maar dat is niet zo gek gezien de g-krachten. Daarna kwam de leukste rotonde van allemaal, want de grote binnenring en het weer hard naar rechts de rotonde af is behoorlijk heftig. Helemaal met deze ZR-banden want door de absurde grip kon ik de snelheid hoger opvoeren dan normaal. De S van Sports Utility Vehicle was hier op zijn plaats geweest maar het is geen SUV maar een Crossover, en dus zullen we maar zeggen dat je met deze Kia Niro overal Over(heen) kunt Crossen. Daarna heb ik het ESP/TRC uitgezet en de Sportstand ingeschakeld en nog een rondje handmatig schakelend gedaan. Dit keer reed ik met doorspinnende voorbanden over alle rotonde heen, en het mooie is dat de Kia Niro zich perfect gecontroleerd liet voorwieldriften. Het onderstuur was echt letterlijk tot op de millimeter nauwkeurig te controleren, en dat heeft vooral te maken met de werkelijk uitstekende balans want het accupakket zit onder de achterbank! Wat een fantastische Crossover is dit zeg, die Zuid-Koreanen weten echt wel wat auto’s maken is en dat voor een prijs vanaf nog geen 26.000,- euro. Een basisversie van bijvoorbeeld de benzine slurpende Volkswagen Tiguan kost bijna 3.000,- euro meer.

Snelwegzuinigheidsrit
Op de laatste dag heb ik dan toch nog even de verplichte snelwegzuinigheidsrit gemaakt. Ik zou even bij Mickey Kleijwegt op de koffie gaan dus dat was een mooie gelegenheid om bijna 100 km snelweg te rijden. Voor ik naar Mickey vertrok heb ik eerst nog even de Kia Niro gewassen, en daarna even droog gereden met 150-160 km/u over de A44. Verder had ik voor het droog rijden overal plankgas gegeven met optrekken dus ik was benieuwd naar het zeer sportieve verbruik. Zoals ik al dacht lag dat een stuk hoger namelijk 1:12,6 en dat toont maar weer eens aan hoe belangrijk een beheerste rechtervoet en normale snelheden zijn. Maar eigenlijk valt dat hoge verbruik nog best mee, want ik heb dat ook eens een keer met een kleine Toyota Yaris Dynamic 1.5 Full Hybrid gedaan en toen kwam ik uit op 1:11,25. Om zoveel mogelijk snelweg-kilometers te kunnen rijden ben ik via de A4/A12 naar Waddinxveen gereden. Na een paar gezellige uurtjes ben ik weer in de auto gestapt en richting Breukelen gereden via de A12/A2, en om heel eerlijk te zijn dacht ik echt even waar stuurt die NavSat mij in hemelsnaam naartoe??? Maar het bleek goed uit te pakken alleen was het niet de route naar de A12 die ik in gedachten had. Conclusie luidt dus dat dit een uitstekende NavSat is! Het lukte me goed om de 100 km/u constant aan te houden op de A12, en tot mijn verbazing zag ik dat zelfs even volledig elektrisch 100 km/u reed. Het was de eerste keer dus ik heb geen idee hoe lang en hoe vaak dat kan.

Bij de fraaie lange oprit naar de A2 aangekomen reed er een Porsche Carrera voor mij een een petje in een oude Seat Leon achter mij. In die opritbocht kun je nooit 100 km/u rijden, maar ik kon natuurlijk wel een zo hoog mogelijke constante snelheid aan proberen te houden. Het petje in de Seat Leon die toch serieus zijn best deed reed ik met gemak los, maar het mooie was dat ik in de opritbocht nog zoveel gas bij kon geven dat ik met groot gemak naar de Porsche toe reed. Toen ik ‘m aan het einde van de opritbocht bijna te pakken had reed ik 100 km/u en moest ik het ACC weer aanzetten. Het is heel erg verleidelijk om dan even gas bij te geven maar ik ben dan zo dat ik toch voor het verbruik ga. De rit door de lange tunnel ging lekker en er stonden gelukkig geen file voor of na de tunnel. Toen ik bij Breukelen de snelweg verliet heb ik me nog even heerlijk uitgeleefd op de fraai dubbelbaans rotonde en zijn mooie bochten na de rotonde. De enige benzinepomp die ik hier in de buurt weet zit in Stichtse Vecht, en dus ben ik daar maar naartoe gereden. Het verbruik was net als na de gewone zuinigheidsrit ook nu weer beter dan de verbruikswaarde in de brochure namelijk 1:23,6. Dat houdt dus grofweg in dat je altijd tussen de 1:20 en 1:29 kunt halen als je netjes rijdt. Dat is een ongekende goede waarde voor een Crossover van 1.421 kg, en als je dan ook nog eens de waanzinnig concurrerende prijs en het gunstige A-label in ogenschouw neemt dan lijkt mij de keus niet zo moeilijk.

Specificaties

Jaargang

2016

Carrosserie

Crossover

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine/Elektriciteit

Type motor

Hybride

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

11,5 seconden

Topsnelheid

162km/u

Vermogen

104(141)/5.700 Gecombineerd kW (pk)/rpm

Koppel

265/1.000-2.400 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.580 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,6 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

4,4 liter/100 km

Snelweg

4,5 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,4 liter/100 km

C02 uitstoot

101 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.355 mm

Breedte

1.805 mm

Hoogte

1.545 mm

Wielbasis

2.700 mm

Spoorbreedte voor

1.579 mm

Spoorbreedte achter

1.569 mm

Massa leeg

1.421 kg

Max. toelaatbare massa

1.930 kg

Laadvermogen

509 kg

Aanhanger geremd

1.300 kg

inhoud bagageruimte

427 liter

Bandenmaat

225/45-ZR18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand