Kia Niro PHEV BusinessLine 1.6 GDi DCT6 2018 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Kia Motors Nederland B.V.



Subliem Koreaans Totaalpakket!

Samenvatting
Na de test van de Kia Niro HEV was ik verbijsterd dat je zo zuinig kunt rijden met zo’n grote auto. Ik was dan ook erg benieuwd naar de PHEV-versie van deze Kia Niro. En net voordat ik deze auto zou gaan testen kwam het persbericht van een volledig elektrische Kia Niro naar buiten die Kia e-Niro gaat heten. Dit persbericht kwam vrijwel tegelijk met een persbericht van een elektrische Audi SUV genaamd e-tron. Het lullige voor Audi was dat de Kia e-Niro slechts de helft van de Audi e-tron kost en bovendien ook nog eens verder kan rijden op één acculading dan de Audi e-tron. De Duitsers stonden dus ongelofelijk voor paal met hun véél te dure SUV. Iedereen die ik sprak in de autobranche lag letterlijk onder de tafel van het lachen na het lezen van dit persbericht, behalve de mensen van Pon uit Leusden-Zuid uiteraard. Met de gewone Kia Niro HEV had ik reeds een fraai verbruik van 1:29 gescoord dus ik was benieuwd waar ik met de PHEV-versie op uit zou gaan komen na een week rijden. Met zoveel mogelijk stekkeren zou het verbruik een stuk lager uit moeten komen. De testweek begon helaas met een lege accu want ik heb de Kia Niro PHEV opgehaald op de Taxi-Expo in Houten. Thuis heb ik de Kia Niro PHEV meteen aan de oplaadpaal gehangen en de oplaadtijd van zo’n 2,5 uur van helemaal leeg tot vol viel mij erg mee. Achteraf logisch want er zit geen Li-ion accu maar een Li-ion polymeer accu (afgekort Lipo-accu) in die is niet alleen lichter maar laadt ook veel sneller op. De gewone zuinigheidsrit op een volle Lipo-accu kwam uit op 60,4 km wat beter is dan alle PHEV’s van de andere automerken. De snelwegzuinigheidsrit met constant 100 km/u op de ACC kwam uiteraard lager uit maar 38,5 km is nog steeds een mooie waarde en daar kwam nog twee kilometer bij die ik elektrisch kon rijden in de HEV-stand bij = 40,5 km. In de testweek ben ik nog op en neer naar een jeugdvriend in Woudenberg gereden, een afstand die ik voor iets meer dan de helft op een volle Lipo-accu kon rijden de rest moest in de gewone HEV-stand net als de gewone Kia Niro dus. Weer stekkeren in Woudenberg uiteraard zodat ik terug ook weer een aantal liters benzine uit kon sparen. Totaal heb ik tijdens de testweek 628,3 km gereden en net geen 9 liter benzine verbruikt wat neerkomt op een verbruik van exact 1:70. De wegligging van de Kia Niro PHEV is net als die van de Kia Niro HEV werkelijk uitstekend en deze keer had ik nota bene de versie met 16-inch wielen met Eco-banden. Het interieur is prima verzorgd met alles erop en eraan (daar kunnen de Duitsers niet aan tippen met hun basisversies), de bagageruimte is ondanks de grotere accu nog steeds ruim met 4×50-liter + 2×33-liter + 13-liter = 279 liter aan Samsonite koffers. In de gewone Kia Niro HEV passen 3×50-liter + 3×33-liter + 3×13-liter = 288 liter dus dat scheelt hoegenaamd niets (volgens een ander online automagazine verliest de PHEV 100 liter bagagecapaciteit tov. de HEV, huh?, tja meten is weten zeg ik altijd maar weer). Gewoon een hele goede SUV dus voor een hele mooie prijs met een uitstekende garantie.

Plus: Elektrische actieradius – Wegligging – Comfort – Automaat – Beenruimte achterin – 7 jaar garantie
Min: Geen flauw idee

Testverslag
Het ophalen van de Kia Niro PHEV vond plaats na een totaal bizarre week met allemaal vreemde gebeurtenissen. Op maandag 1 oktober werd mijn ING-bankpasje ingeslikt door een geldautomaat, gewoon zomaar om helemaal niets. Afijn ik gebruik dat ING-bankpasje zelf niet meer want het is van een hele oude Postgiro-rekening (girobetaalkaarten iemand?) die mijn moeder sinds een jaar of vijftien als boodschappen-rekening gebruikt. Mijn moeder dus in paniek en gelukkig was mijn zus die vlakbij woont thuis dus die heeft toen telefonisch dat ING-bankpasje laten blokkeren. Uh dat dacht ze want mijn moeder was blijkbaar niet duidelijk geweest want mijn zusje zei: “Oh ik heb Daan’s rekeningnummer ik bel wel even om die bankpas te blokkeren.” Afijn dat was dus het rekeningnummer van mìjn Triodos-bankpas en dus toen ik donderdag mijn gerepareerde leesbril wilde betalen bleek mijn Triodos-bankpas geblokkeerd. Huh??? Ik snapte daar natuurlijk helemaal niets van dus ik weer met de Triodosbank bellen en even niet zo heel erg vriendelijk geweest tegen die mevrouw van de Triodos-verloren-en-gestolen-passen-lijn. Het is toch vreemd dat zomaar iemand zomaar een bankpas kan laten blokkeren zonder enige serieuze controle. Maar het werd nog gekker want de ING-mobiel-bankieren-app op mijn spiksplinternieuwe iPad die ik voor mijn moeder had gekocht was plotseling verdwenen, zo zag ik ‘m nog staan en het andere moment was-ie weg opgelost in de display-pixels. Afijn ik online een nieuwe ING-bankpas aangevraagd maar dat bleek niet doorgekomen, dus ik bellen met de ING-verloren-en-gestolen-passen-lijn en de ING-bankpas zou er als het goed is aankomen na 3-4 werkdagen. Ik ondertussen proberen een nieuwe ING-mobiel-bankieren-app te installeren op de iPad maar dat lukte dus niet want daarvoor had ik een TAN-code nodig en die TAN-codelijst had ik nou net juist verscheurd omdat ik ‘m met de ING-mobiel-bankieren-app niet meer nodig zou hebben dacht ik. Uh voor het installeren van een nieuwe ING-mobiel-bankieren-app heb je dus wel degelijk een TAN-code nodig. Afijn ik weer bellen met de mevrouw van de ING-verloren-en-gestolen-passen-lijn en die vertelde dat ik naar het dichtst bijzijnde ING-kantoor kon gaan om mijn ING-mobiel-bankieren-app te activeren. Leuk maar mijn Macbook lag bij Apple ter reparatie en daar stond mijn gebruikersnaam + wachtwoord in op een Stickie (=digitale Post-It). Ik wist ‘m niet uit mijn hoofd want ik log altijd automatisch in want “Onthoud mijn gebruikersnaam” weet je wel. Ik gokte maar wat en ik bleek zowaar goed gegokt te hebben en een SMS-je, een TAN-code en nog een activeringscode later deed de ING-mobiel-bankieren-app het weer. En dit moet dan het zogenaamde hypermoderne digitale tijdperk heten, ha, ha mag ik even heel, heel, heel erg HARD lachen. Maar waarom dit intro? Wel naast dat alles om ons heen steeds digitaler wordt is dat vooral ook met auto’s het geval. De elektronica + software is maar liefst 1/3 van de prijs van een nieuwe auto. Is dat slim vraag ik me dan af (denk aan software bugs en hacken) want met al die digitale soesa roepen we toch wel de zondvloed over onszelf af.

Taxi-Expo
Het ophalen van de Kia Niro PHEV was eigenlijk al net zo vreemd als de week ervoor. Een paar dagen voor het ophalen belde de stagiair van Kia Motors Nederland mij op maar ik was toen net op mijn motor gestapt om van werk naar huis te rijden. Toen ik thuis arriveerde kon ik niet meer bellen want op dat moment waren ze al gesloten. Die avond had ik een beetje een knagend gevoel zo van “Het zal verdorie toch niet waar zijn!” Meestal als een auto-importeur mij opbelt heb ik of een boete opgelopen met een testauto of erger de testauto heeft schade gereden. Daar zou ik echt stevig van balen want was ik wel even toe aan een heerlijke fijne zalige testweek na die horror-week. Bovendien had ik al een paar weken droog gestaan want soms bouw ik even een rustperiode voor mezelf in om me weer op te laden en inspiratie op te doen. Toen ik de volgende dag de stagiair belde bleek dat ze de Kia Niro PHEV nodig hadden voor de Taxi-Expo op donderdag 11 oktober. Ik moest echter werken op vrijdag 12 oktober dus een dag later ophalen was geen optie voor mij. “Ik wil ‘m ook wel op de Taxi-Expo ophalen in Houten aan het einde van de dag dat is geen enkel probleem voor mij. En zo geschiedde dus op donderdagmiddag ben ik in de trein gestapt naar Lunetten en ben daarna over de A27 en onder de A12 door naar Houten gelopen. Omdat ik met mijn stomme kop de verkeerde schoenen had aangetrokken had ik een grote blaar op mijn rechtervoet. Bij de Taxi-Expo aangekomen belde ik mijn contactpersoon die stom toevallig vlak naast de open zijdeur stond waardoor ik net naar binnen liep. Na het tekenen van het uitleenformulier kon ik er vandoor met een uiteraard lege Lipo-accu want die hadden de taxi-chauffeurs die wilden proefrijden leeg gereden. Nog maar amper Houten uit zag ik bij de grote rotonde naast de A12 aangekomen dat er een hele lange file naar en op de A12 stond. Uh ja daar ga ik dus absoluut niet instaan en dus besloot ik terug te rijden en daarna binnendoor naar Nieuwegein te rijden en daar de A2 op te rijden. Dat ging wonderwel sneller dan ik dacht en na de standaard file op de A12 was ik precies rond etenstijd thuis. Op RTL Nieuws las ik die avond: “Het stond muurvast op de snelweg. Rijkswaterstaat telde even na half zes al 457 kilometer file. Daarmee is het de drukste avondspits van het jaar.” Niet voor mij dus want ik was zo thuis en dat zònder enige hulp van de NavSat want dit stuurde mij nota bene twee keer de verkeerde kant op, ik vertrouw op de kaart van Nederland in mijn hoofd en niet op die digitale kaart met die vriendelijke vrouwenstem.

Vanuit Nieuwegein de A2 is één van de mooiste en gekste opritbochten naar een snelweg. Je rijdt tussen twee hoge wanden onder een viaduct door en duikt dan een blinde bocht in. Ik reed dan wel niet op de grens maar de Kia Niro PHEV voelde erg zeker en stabiel aan. Dit is ondanks de maar 16-inch wielen met Michelin Energy Saver + banden een hele fijne auto maar dat voelde ik meteen na het wegrijden al. Van de Kia Niro HEV heb ik toentertijd de versie met de 18-inch wielen gereden en die had een andere (lees: sportievere) vering/demping setup dan de versie met 16-inch wielen. Aangezien deze Kia Niro PHEV zwaarder is door de extra Lipo-accu en ook een andere gewichtverdeling heeft ga ik er vanuit dat-ie een andere vering/demping setup heeft dan de Kia Niro HEV. Een mailtje van mij aan de importeur hierover bevestigde dat dit inderdaad bleek te kloppen. Eenmaal op de A2 heb ik het gas erop gezet want ik had erg veel zin in de fly-over van de A2 naar de A12. Helaas begon aan het einde van de fly-over de file op de A12 dus net toen ik lekker in de bocht hing en normaal gesproken gas bij geef moest ik alweer van het gas af. Daarna was het filerijden helemaal tot aan Nieuwerbrug en daarna kon dan eindelijk het gas erop. Ik wist namelijk dat ik na het volgooien van de benzinetank en het opladen thuis de hele week zo zuinig mogelijk zou gaan rijden = zoveel mogelijk stekkeren en zo min mogelijk benzine verbruiken. Met 130-160 km /u ben ik richting de N11 geknald waar ik ook lekker door gereden heb. Het einde van de N11 was leuk want de oprit naar de A4 kun je met hoge snelheid doorheen. Bij groen gaf ik stevig gas en nadat de auto voor mij al snel naar rechts ging gaf ik een kickdown. De 141 Pk’s zijn ruim voldoende om behoorlijk snel vaart te maken met deze SUV. Met ruim 140 km/u voelde ik ‘m heel lichtjes opzij glijden maar meer ook niet. Prima dus! Na de opritbocht bleef ik rechtdoor rijden de N206 op waar uiteraard weer een giga-file stond zoals altijd hiero. Bij de Haagweg aangekomen stond ik vooraan dus ik had de mooie flauwe linkerbocht bij De Vink heerlijk voor mij alleen als er niet net iemand bij de Tango weg zou rijden. Normaal gesproken doe ik het hier rustig aan als ik een auto net een uurtje onder mijn kont heb, maar deze auto voelde zo goed aan dankzij de uitstekende vering/demping dat ik er meteen maar voor ben gegaan en het voelde heerlijk.

Vrijdag=Zuinigheidsritdag
V: 58 km A: 0 km Tripmeter: 60,4 km
Rijstijl
Economish: 77 procent
Normaal: 16 procent
Sportief: 7 procent (dat dacht die computer alleen maar omdat ik niet rem, red.)

Bij deze auto mag een elektrische zuinigheidsrit natuurlijk niet ontbreken want ik toon graag het ongelijk aan van klagende autojournalisten en consumenten die zeggen dat de elektrische actieradius niet kan worden gehaald. Het wel of niet halen van een laag opgegeven verbruik en/of elektrische actieradius heeft alles te maken met rijstijl + gevoelige rechtervoet en niets meer dan dat. De elektrische zuinigheidsrit loopt altijd van oplaadpaal naar dezelfde oplaadpaal met het liefst zoveel mogelijk kilometers op de tripmeter. Aangezien de maximale actieradius 58 km is zat mijn standaard zuinigheidsrit Katwijk aan Zee <-> Overveen vice versa er niet in want die is op een haar na 70 km. Ik ben dus maar gewoon wat gaan rijden in de Bollenstreek dan zou ik vanzelf wel zien hoe het zou aflopen. Ik had de Kia Niro de avond ervoor al opgeladen en zag dat de elektrische actieradius net als vermeld in de brochure exact 58 km aangaf. Ik was benieuwd of ik dat zou gaan halen, de meeste PHEV’s komen vaak niet verder dan 30-50 km hooguit. Kia laat dus de andere automerken met gemak achter zich. Ik begon lekker rustig en ben via Valkenburg ZH en het Panbos naar Wassenaar gereden. Voor je Valkenburg binnen rijdt vanaf Leiden moet je over een zoveel verkeersdrempels en snelheidsbrekers dat het wel op een wasbord lijkt. Ik heb geen idee of de vering/demping van de Kia Niro hetzelfde is als die van de HEV-versie. Die had trouwens twee verschillende vering-setups want de Kia Niro HEV met 16-inch wielen had een comfortabeler vering/demping dan de versie met de 18-inch wielen. Ik weet niet of de PHEV een andere setup heeft gekregen (ik zal dat even navragen bij de importeur) want door de extra lichte Lipo-accu weegt-ie maar 1.494 kg tegen 1.421 kg voor de Kia Niro HEV. De vering/demping van deze Kia Niro PHEV voelt uitstekend aan op de verkeersdrempels/snelheidsbrekers, lekker comfortabel maar niet té zodat de auto ook bij sportief rijgedrag een prima wegligging heeft. Over de ventweg naast de N206 rijdend heb ik de ACC aangezet en ook meteen maar even uitgetest wat de minimum snelheid is tie de auto stilzet achter een voorligger. De minimum snelheid bleek 30 km/u te zijn en nee deze ACC zet de auto niet stil maar schakelt zichzelf uit rond de 30 km/u.

Het rijden ging lekker en ik probeerde niet te remmen, want hoe hoger de bochtensnelheid hoe minder ik gas bij hoef te geven en dus hoe minder elektriciteit ik verbruik en hoe hoger de actieradius zal zijn. Als ik om mij heen kijk hoeveel mensen steeds weer hard optrekken om daarna weer net zo hard af te remmen dan denk ik: “En maar klagen bij KASSA dat de auto meer verbruikt dan in de brochure vermeld staat. Hoe dom ben je dan?” Soms moest ik wel remmen want afremmen op de motor door handmatig terug te schakelen was geen optie want dan slaat de motor direct aan. Via woonwijk De Zanderij ben ik naar de boulevard van Katwijk aan Zee gereden. Daarna ben ik richting het P-terrein bij de afwatering gereden om zo via het Space Business Park naar Noordwijk en uiteindelijk Voorhout te rijden. De rotondes aan weerskanten van de N206 waren erg leuk met de Kia Niro PHEV. Even Audi’s, BMW’s en Mercedessen pesten want die durven niet (stel je voor dat zo’n A/B/M-rijder zijn vering/demping zou beschadigen) over de kinderkopjes rotonderanden heen te rijden. Met deze Kia Niro PHEV is dat domweg dikke pret want daar is deze SUV voor gemaakt. Eén keer ging ik er zonder af te remmen (= met 50 km/u) over een rotonderand met kinderkopjes heen en dat voelde wel heel erg heftig maar tegelijkertijd ook heel zeker aan. De BMW die net nog zat te bumperkleven en dacht sneller te zijn over de buitenring kon ik ruimschoots voor invoegen na de rotonde. Wat dat betreft doet deze Kia Niro PHEV met zijn 16-inch velgen met Michelin Energy Saver+ banden het niet eens zo heel veel slechter dan de HEV-versie met 18-inch velgen met ZR-banden. Daarna ben ik via Rijnsburg -> Katwijk aan Zee -> Gemaal afwatering -> richting N206 -> ventweg Voormalig MVK Valkenburg -> precies met 0 km weer terug bij de oplaadpaal. Een hele mooie 60,4 km met 0 km elektrische actieradius op de klok is een ongelofelijk mooi resultaat waar je als automobilist echt iets mee kan in het dagelijkse woon-werkverkeer. Zo kun je zonder op te laden heen en weer naar werk rijden zoals ik maar is de werkafstand tweemaal zo ver en kun je opladen op werk dan verbruik je ook amper een druppel benzine. Soms slaat de motor namelijk aan zonder dat je er iets tegen kunt doen. N.B.: Het was slechts 15 graden Celsius buiten dus in de zomer als het zo’n 10 graden warmer is dan komt daar nog een aantal kilometers bij, ik schat iets van 5-7 kilometer in het gunstigste geval.

Macbook back
Zaterdag was er eigenlijk maar één ding echt belangrijk en dat was dat ik mijn Macbook (net gerepareerd onder garantie doet de Airport het niet meer) die dag hoe dan ook weer bij Stonehouse in Woerden moest zien te krijgen. Het was druk zeg maar gerust belachelijk DRUK op de weg. Het leek of heel Nederland nog even naar het strand wilde die hele mooie zaterdag de 13de oktober. Ik ben maar sneaky via mijn geheime sluiproute naar de Lammebrug gereden want de file op de Churchilllaan was werkelijk ongekend lang. En zo reed ik sneller dan wie dan ook richting de A4/N11. Omdat ik wist dat ik nooit op één volle acculading heen en weer zou kunnen rijden schakelde ik tussen EV en HEV. Als ik snel moest zijn dan gaf ik even een kickdown en vloog de Kia er vandoor met zijn 141 Pk/265 Nm aan gecombineerd vermogen/koppel (1.6-liter benzinemotor 105 Pk/147 Nm – elektromotor 60 Pk/170 Nm). Bij de A4 aangekomen leek ik even opgesloten te raken maar er viel even een gaatje waardoor ik vol kon door accelereren richting de oprit naar de A4/N11. De stoplichten bleven op groen staan en ik kon de Kia Niro PHEV even lekker de opritbocht inhoeken. De zwaar piepende banden waren niet mijn bedoeling maar ik moest er wel om lachen. De hele opritbocht kon ik het gas er mooi ophouden wat mij wel enigszins verraste. Ondanks de comfortabel aanvoelende vering/demping is de wegligging uitstekend te noemen. Ik was benieuwd wat de Kia Niro PHEV in de S-bocht naar de N11 toe zou doen. Ik gaf even was gas bij want ik wilde in de rechterbaan rijdend de S-bocht insturen om daarna had naar binnen te snijden. Dat plannetje ging helaas niet op want er reed bij het ingaan van de S-bocht iemand naast mij. En dus moest ik de moeilijker route kiezen met hogere g-krachten, maar dat bleek geen enkel probleem voor de Kia Niro PHEV. Ik was behoorlijk verrast over de nog weer betere wegligging dan ik al dacht. Omdat ik het stoplicht op groen zag staan hield ik mijn snelheid aan en remde pas heel laat waarna ik met zwaar piepende banden (die Michelin Energy Saver + banden piepen zo ongelofelijk lekker) door de haakse rechterbocht heen reed. Ik moest meteen weer denken aan de Toyota Prius PHEV met Michelin Energy Saver (zonder +) banden daar heb ik ook zo mee gelachen. Op de N11 hield ik een snelheid van 80 km/u aan (max. snelheid = 100 km/u) want dat scheelt weer wat actieradius.

Bij de afrit naar Bodegraven Centrum verliet ik de N11 maar ik had blijkbaar een bord over het hoofd gezien want de brug over de Oude Rijn stond open. Terug de N11 op dus en er bij de eerstvolgende afrit af om langs de Oude Rijn naar Woerden te rijden. Tegenwoordig is de maximum snelheid daar nog maar 60 km/u in plaats van 80 km/u en ik moet zeggen dat het lekkerder rijdt. Vroeger werd hier altijd gejakkerd en dat is nu niet meer op een enkele gek na zoals ik vandaag ook weer meemaakte. Een Volvo-rijder je verwacht het niet hè…… Waarom oh waarom heeft iedereen toch zo’n ongelofelijke haast? Zegt de malloot die woensdagmiddag in exact 1 uur tijd op zijn motor van vlak om de hoek bij Kijkduin naar Woerden-Centrum is gereden zijn Macbook in ontvangst heeft genomen en naar zijn huis in Leiden is gereden…. nou oké dan het was meer letterlijk laag-vliegen. Maar ja op de motor kan dat hè. Een vriend van mij die een keer bij mij achterop de motor heeft gezeten zei na een filerit naar Amsterdam: “Daan ziet gaatjes die er niet zijn!” Maar ja in een auto kan dat niet en dan gedraag ik me daar ook naar helemaal in een PHEV. Zo zuinig mogelijk rijden vind ik het leukste dat er is vooral als andere autojournalisten een (veel) slechter scoren. Zuinig rijden is helemaal niet moeilijk maar domweg een kwestie van veel oefenen. Op de terugweg heb ik op de N11 even uitgetest wat de maximale elektrische snelheid is in de EV- en in de HEV-stand. Het bleek dat je in de EV-stand elektrisch kunt rijden tot en met 120 km/u en in de HEV-stand tot en met 80 km/u. Bij de A4 aangekomen besloot ik even lekker al kickdownend door de flauwe opritbocht heen te rijden. Ik kan het niet helpen maar af en toe moet ik wat adrenaline door mijn bloedvaten laten stromen, dat gevoel is met helemaal niets te vergelijken. Na thuiskomst heb ik meteen even de Samsonite kofferset gefotografeerd en de bagageruimte viel mij heel erg mee.

Samsonite koffers
Met hoedenplank: 4×50-liter
Zonder hoedenplank: 4×50-liter + 2×33-liter + 13-liter

Woudenberg
Zondag zou ik naar een oude jeugdvriend (Paul) gaan waar ik mee ben opgegroeid en die ik totaal uit het oog was verloren. Op 3 oktober – hoe kan het ook anders – de dag van Leidens Ontzet kwam ik hem tegen bij onze oude stamkroeg uit de punktijd. Ik heb meteen afgesproken om langs te komen en dat bleek in Woudenberg te zijn waar hij sinds een paar jaar woont met zijn vrouw. Een hele mooie rit om de accu leeg te rijden en de resterende kilometers op de HEV-stand te doen. En dan uiteraard de Lipo-accu weer volledig opladen in Woudenberg en weer op dezelfde manier terugrijden naar Leiden. Nou ja helemaal hetzelfde is het natuurlijk niet want op de snelweg is de Lipo-accu sneller en dus moest ik alle stroom bewaren (daar heeft de Kia Niro PHEV een speciaal knopje voor) voor de laatste 50-60 kilometer binnendoor. Ik wist natuurlijk hoe ver ik was gekomen op een volle Li-Ion accu op de heenweg dus dan zou ik ook ongeveer op die plek de snelweg verlaten. De afstand van mijn huis naar het huis van mijn jeugdvriend in Woudenberg is 84,3 km dus als ik zo lang mogelijk binnendoor zou rijden dan hoefde ik hooguit 25-30 km in de HEV-stand te rijden. Kijk dat scheelt toch gewoon weer liters benzine en dus CO2-uitstoot. Uiteraard heb ik af en toe bij een stoplicht of bij het oprijden van de snelweg even stevig gas gegeven, dat kost een heel klein beetje benzine maar een kickdown is soms gewoon te leuk en vooral ook handig om niet te doen. De rit begon lekker want op zondag is het altijd lekker rustig op de weg en als je dan zo lang mogelijk op een volle Lipo-accu wilt rijden is dat wel zo lekker. Omdat ik hoe dan ook een gedeelte van de route 80 km/u moest rijden (anders duurt de rit dubbel zo lang) wist ik dat ik de 60+ km die ik eerder gehaald had op een volle Lipo-accu niet zou gaan redden. Rond de 50 km zou mooi zijn en mij ook goed uitkomen want dat hield in dat ik rond De Meern de Lipo-accu leeg zou zijn en de snelweg op zou moeten.

Mijn plan lukte perfect want toen ik bij De Meern de snelweg op reed was de Lipo-accu bijna zo goed als leeg. Eenmaal op de snelweg ben ik netjes 100 km/u gaan rijden op de ACC die ik onderweg ook even heb getest op alle ins en outs: de minimum snelheid is 30 km/u maar het ACC blijft de auto voor je wel volgen tot en met 10 km/u. Zodra je onder de 10 km/u komt schakelt de ACC zich automatisch uit. De afstand tot de voorligger is 4 blokjes en dus netjes variabel instelbaar voor elk soort automobilist. In Woudenberg aangekomen ben ik meteen na aankomst met Paul in de auto gestapt en op zoek gegaan naar een oplaadpaal. Ik vroeg Paul achterin te gaan zitten want hij is lang en fors gebouwd dus een goede graadmeter. De beenruimte bleek ruim voldoende te zijn dus 4 volwassenen zitten heerlijk ruim in deze SUV. Paul vertelde dat er een oplaadpaal op het parkeerterrein voor het stadhuis staat maar die wilde zelfs na 10 herhaalde pogingen niet starten met opladen. Het gekke was dat er aan de overkant bij de Jumbo exact hetzelfde merk en type oplaadpaal stond en die deed het wel. Wij grapten al dat de oplaadpaal voor het gemeentehuis uit stond vanwege de zondag, Woudenberg is namelijk een zéér christelijk dorp. Na een zeer gezellig wederzien ben ik aan het einde van de middag weer op huis aangereden. En uiteraard heb ik alle elektrische energie bewaard tot aan de afslag De Meern. Hoe ik het voor elkaar gekregen heb weet ik niet maar exact bij de oplaadpaal voor mijn huis sprong de elektrische actieradius op 0.

999 km/l
Het is dat ik er een foto van heb gemaakt anders hadden jullie mij waarschijnlijk niet geloofd, ha, ha. Als je maar lang genoeg elektrisch rijdt dan springt de verbruiksmeter dus op 999 kilometer per liter benzine. In principe kan de verbruiksmeter daarop blijven staan als je korte afstanden rijdt zoals een inwoner op Texel die nooit hoeft te tanken met zijn PHEV. Even dacht ik dat het mis zou gaan want ik had vergeten een foto te maken en na een bepaalde tijd springt de rittenmeter (niet de totaalmeter) weer op 0. Maar terug van mijn werk stond de rittenmeter weer netjes op 999 km/l en kon ik de door mij gewenste foto maken. Kijk dat is nog eens een mooie verbruikswaarde! Dat kan natuurlijk alleen als je dagelijks stekkert en dus zoveel mogelijk elektrisch rijdt. Ik was benieuwd of ik op en neer naar mijn werk zou halen in Den Haag zonder dat de motor aan zou slaan. Ik begon met 55 km elektrische actieradius maar door een groot deel binnendoor te rijden – en dus niet de N44 – kon ik de snelheid lang op 50 km/u houden en hoefde ik maar 5,3 kilometer van de totaal 25,3 kilometer 70 km/u te rijden. En dat bleek precies voldoende om elke dag volledig elektrisch op en neer naar mijn werk te rijden, de eerste keer hield ik net geen 5 km over dus dat moest een heel laag verbruik gaan worden aan het eind van de week. Elke dag als ik naar werk rijd zie ik het gros van de automobilisten langs scheuren als totale idioten. Erg dom want ze verbruiken daardoor vaak de dubbele hoeveelheid benzine/CNG/diesel/LPG per dag. Ik verdien als enige op mijn werk dik op mijn reiskosten en als ik in de winter met mijn Renault Twizy naar school ga rij ik zelfs gratis.

Dat die automobilisten niet alleen totale idioten zijn maar ook blinde vinken kwam ik maandag terug uit werk achter. Op de matrixborden stond de voorgaande weken duidelijk aangegeven dat de werkzaamheden aan de tramrails t/m zondag 14 oktober zouden duren. Dat betekende dus dat er maandag 15 oktober gewoon weer twee rijstroken beschikbaar zouden zijn. En wat deed iedereen??? Nouerdenounounou??? Juist ze gingen toch weer gewoon net als de week ervoor in één lange rij voor de kruising met de Scheveningseweg staan. Ik nam gewoon de linkerbaan en die was gewoon helemaal vrij tot aan de kruising met de Scheveningseweg. Toen ik op de kruising stond snapte ik echter waarom iedereen als domme lemmingen achter elkaar ging staan. De grote lichtpijl die de week ervoor had aangegeven dat al het verkeer naar één rijstrook moest die stond er nog steeds alleen stond-ie nu op de derde rijstrook. Uit de verte leek het echter net alsof de situatie hetzelfde was als vorige week maar dat was dus doodgewoon gezichtsbedrog. Ik ging uit van wat ik op de matrixborden gelezen had en dat klopte dus gewoon. Zo zie je maar hoe belangrijk is om goed té lezen én goed te kijken. Ik ben dus met een hele grote glimlach richting huis gereden en na nog twee elektrische dagen naar werk was het tijd om de status op te maken. Met 628,3 km op de tripmeter bleek ik op een haar na slechts 9 liter benzine verbruikt te hebben. Een verbruik van exact 1:70 na een week rijden is een waarde waarmee je Mark pRutte (de “p” van “pinokkio”) en die wijlen grootgraaier van dat kwartje keihard uitlacht. Kijk dat is nog eens leuk autorijden zeker als de benzine naar verwachting alleen maar duurder gaat worden. Wat trouwens goed meehelpt om het verbruik te drukken is de lage luchtweerstandcoëfficiënt die voor een SUV best laag is namelijk 0,29. Ter vergelijk: de Toyota C-HR doet het met een luchtweerstandcoëfficiënt van 0,32 een stuk slechter.

Snelwegzuinigheidsrit
Voor de snelwegzuinigheidsrit kies ik meestel een doordeweekse avond uit want na 19.30u is het rustig genoeg om met een constante snelheid van 100 km/u op de cruise control een Lipo-accu leeg te rijden. Nou wist ik van tevoren al dat ik niet veel verder dan Schiphol zou komen als keerpunt en dat klopte inderdaad. De snelwegzuinigheidsrit bleef steken op 38,5 km op een volle Lipo-accu bij 15 graden Celsius en daarna heb ik nog 2 km in de HEV-stand elektrisch verder kunnen rijden = 40,5 km. Niet verkeerd want dat is een afstand die nogal wat automobilisten doordeweeks naar werk moeten rijden. Weer opladen op werk en je rijdt lekker goedkoop en verdient met een beetje geluk op je reiskosten in plaats van er op toe te moeten leggen.

JBL
Denk nou niet dat ik de uitstekende audio van JBL vergeten ben maar ik had het zo druk met testen en zuinig rijden dat ik het uiteindelijk pas in de laatste alinea bespreek. Het premium JBL audio systeem heeft een externe versterker, 8 speakers en innovatieve Clari-Fi muziekrestauratie-technologie die de geluidskwaliteit van gecomprimeerde muziek verbetert en high-definition geluid levert las ik ergens op een Kia mediasite. Qua bediening is de playlist erg makkelijk, er komt rechts op het 8-inch touch screen een schuifje tevoorschijn waarmee je snel door playlist kan scrollen. Verder zit er een uitstekende NavSat op en alle andere informatie en Apps. Uiteraard is er stuurwielbediening aanwezig kortom verzin het en deze Kia Niro PHEV heeft het, vandaar ook dat de gewone HEV-versie zo goed verkoopt tot op heden. Doen ze goed daar bij Kia!

 

Specificaties

Jaargang

2018

Carrosserie

SUV

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine/Elektriciteit

Type motor

Hybride

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

10,8 seconden

Topsnelheid

172km/u

Vermogen

B-77,2(105)/5.700 E-60,5/1.798-2.500 kW (pk)/rpm

Koppel

B-147/4.000 E-170/0-1.798 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.580 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,6 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

16-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

0,0 liter/100 km

Snelweg

4,2 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

1,3 liter/100 km

C02 uitstoot

29 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.355 mm

Breedte

1.805 mm

Hoogte

1.545 mm

Wielbasis

2.700 mm

Massa leeg

1.494 kg

Max. toelaatbare massa

2.000 kg

Laadvermogen

506 kg

Aanhanger geremd

600 kg

Aanhanger ongeremd

1.300 kg

inhoud bagageruimte

324 liter

Bandenmaat

205/60-R16

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand

Getagd met ,