Peugeot 508 Blue Lease GT Line BlueHDi 160 S&S EAT8 2018 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Peugeot Nederland NV



Misschien wel “De best sturende sedan ooit”

Samenvatting
Die titel is afkomstig van – geloof het of niet – een zakje drop van de firma Klepper & Klepper die na 25 jaar “De beste drop ooit” hebben ontwikkeld. Ik kwam het tegen bij Better Bagels de enige ambachtelijke bagelbakker met misschien wel “De beste bagels ooit”. Na een week testen kon ik eigenlijk niet anders dan tot de conclusie komen dat dit misschien wel “De best sturende sedan ooit” is. Oké met een beetje hulp van de Duitsers (Opel) want die Duitse AGR-stoelen zitten fenomenaal lekker. De testweek is echter totaal anders verlopen dan je op grond van de titel mag verwachten. Toen ik een mailtje kreeg dat ik de Peugeot 508 af kon spreken heb ik direct een mail gestuurd want ik ben helemaal weg van het design en het interieur. Gewoon eindelijk weer eens een mooie auto en geen voortzetting van bestaande modellen met wat piepkleine wijzigingen zoals de sedans van Audi en BMW. Mercedes gaat nog wel als het om verandering van design gaat maar ik vind het persoonlijk gewoon spuuglelijke pooierbakken en hoerensloepen. Ik wist afgezien van het fraaie uiterlijk & innerlijk totaal niet wat ik kon verwachten. Natuurlijk waren de 3008 en de 5008 erg goed bevallen maar een sedan is toch iets heel anders dan een SUV. De eerste kilometers bevielen goed en op de 1.000-drempelweg ontdekte ik dat de demping in de rijmodus Sport erg goed is. Maar verder had ik nou niet het idee dat ik in een bijzondere auto reed eerlijk gezegd. Toen ik dezelfde middag nog op bezoek ging bij Bas van Autobeklederij v/d Werf volgde even een Aha-momentje. Toen Bas en ik naar de chromen cijfers 5-0-8 op de motorkap keken zagen we dat er piepkleine stukjes chroom verdwenen waren van alle cijfers. Oké kan gebeuren maar toen Bas het rechterportier opende en naar binnen keek zag hij naast de oogverblindende i-Cockpit direct iets dat elke autojournalist inclusief Daan over het hoofd zou zien en inderdaad ook allemaal over het hoofd hebben gezien. Middenin de leuningen van de voorstoelen liep een donker stiksel – dat verder helemaal nergens terugkomt! – terwijl alle anders stiksels in de voorstoelen en de achterbank licht van kleur zijn. Als ik dat bij een klant zou doen kan ik die stoel direct weer uit elkaar halen en mag ik het helemaal overnieuw doen. Ik heb meteen foto’s gemaakt van de cijfers op de motorkap en het donkere stiksel in de leuning van de voorstoelen. Ik bleek dus de enige autojournalist zijn die dit gemeld had want alle andere autojournalisten hebben dit gewoon over het hoofd gezien. Ja en toen? Ja ik werd langzamerhand ronduit verliefd op deze fantastisch sturende/zittende/rijdende fraaie Franse sedan. De nieuwe Peugeot 508 bleek een veel betere en nóg mooiere (sommige auto’s ga je steeds mooier vinden) auto te zijn dan ik op grond van de eerste indruk had gedacht dat-ie was. En het werd alleen maar erger dag na dag, wat een ongelofelijk lekker zittende en lekker sturende auto is dit. Was ik te snel geweest in mijn oordeel? Had ik mijn oordeel op de 1ste dag meteen al laten bepalen door die beschadigde chromen cijfers en donker stiksel in de voorstoel? Uiteindelijk niet dus en wat er tevoorschijn kwam is inderdaad misschien wel de “De best sturende sedan ooit”. Ga het zelf maar ondervinden zou ik zeggen.

Plus: Geniaal goede demping in de rijmodus Sport – Uitstekende wegligging – Fraai interieur – Mooi design
Hele dikke plus: Focal Premium Hi-Fi Systeem
Min: ESP/ASR kan niet permanent uitgezet worden – Stuurflippers zitten verdorie vast aan de stuurkolom

Testverslag
Donderdag 18 oktober zou een lekker daggie worden, de ene auto wegbrengen naar Breukelen -> op de trein springen zonder WC -> de andere auto ophalen vlakbij de Johan Cruijff Arena -> even heerlijk testen tijdens de herfstvakantie. De afgelopen maand vroegen meerdere mensen op mijn werk aan mij wat dat testen nou precies inhoudt want ze dachten allemaal dat het even een ritje + foto’s + verhaaltje was. Als dat zo zou zijn zou ik geen auto’s testen want dat zou betekenen dat het heel eenvoudig is en je er geen enkele moeite voor hoeft te doen (op dat moment wist ik nog totaal niet wat er stond te gebeuren). De grootste uitdaging voor mij is juist iets vinden dat alle andere autojournalisten over het hoofd hebben gezien (twee of eigenlijk drie dingen dus bij deze Peugeot 508) dan wel in hun testverslag duidelijk laten blijken geen ene bal te snappen van bv. tuning – vering/demping – banden. Deze Peugeot 508 is zo’n auto waar veel aan te ontdekken valt en is dus is het alleen al om die reden een leuke testauto. Na vertrek had ik volgens mij iets teveel haast of zo, geen idee wat ik allemaal aan het doen was mensen. In de 180-graden doordraaibocht voor de JC Arena was ik blijkbaar iets té enthousiast qua bochtensnelheid (dus niet snelheid!) want het ESP greep keihard in. Oké duidelijk Daan je moet wat rustiger aandoen dus tot aan huis. Nou ja rustig richting de A2 rijdend zag ik dat ik achteraan aan zou moeten sluiten voor de oprit naar de A9 en laat ik daar nou net even geen zin in hebben. Ik gaf stevig gas en dan gaat deze Berline met een vermogen van 160 Pk en een koppel van 400 Nm er lekker hard vandoor. Precies genoeg om iedereen die al richting op de oprit reed in te halen en als eerste de oprit op te duiken. Het onderstel voelde lekker degelijk en trefzeker aan en het piepkleine stuur ligt heerlijk in de handen van Daan oftewel de bestuurder.

Aan het einde van de oprit zag ik in mijn achteruitkijkspiegel dat ik met groot gemak weg was gereden bij de meute die ik zonet had ingehaald. Op weg naar de A9 merkte ik aan de stuurcorrecties dat deze Peugeot 508 Road Edge Departure Warning (en ook Active Lane Assist) heeft. Ik heb daar niet zoveel mee en zet het dan ook altijd uit. In de slingerbocht naar de A9 gaf ik stevig gas want dat is een fantastische hogesnelheidsbocht. Ik was benieuwd hoe het onderstel zou aanvoelen in deze voor veel automobilisten op hogere, en nota bene niet eens illegale, snelheid lastige bocht. Alles voelde goed aan alleen had ik bij de banden geen 100 procent lekker gevoel en ik had op dat moment geen idee waarom (ik wist op dat moment nog niet dat deze auto Michelin Pilot Sport 4 banden had). Ik ben eerlijk gezegd niet zo’n fan van de Michelin Sport banden want die hebben mij iets te vaak een verschrikkelijk heftig adrenalineshot bezorgd zowel in de auto als op de motor. Er zijn namelijk ook motorbanden die Michelin Pilot Sport heten en ik heel wat keren in een brugleuning/vangrail gehangen of bijna het asfalt gekust door die ongelofelijke %$@@#-banden! Sindsdien ben ik me ook in het zwarte goud – zoals banden ook wel worden genoemd – gaan verdiepen want net als bij vering/demping valt ook daar een heel veel te leren. De moderne band is in geen enkel opzicht te vergelijken met de banden van vroeger, maar alleen als je de grens opzoekt voel je het verschil en dus zullen de meeste automobilisten hier niets van merken. Vooral in de regen kun je merken hoe goed de moderne banden zijn maar helaas gaan de meeste automobilisten juist dan heel voorzichtig rijden.

Uitmuntend!
Bij het Amsterdamse Bos aangekomen besloot ik de afslag naar Schiphol-Rijk te nemen en daarna rechtdoor naar de 1.000-drempelweg door Rijsenhout heen te rijden. Met de elektronische demping – Peugeot noemt het Active Suspension Control in haar brochure – op deze Peugeot 508 is dat een must. Ik heb in de afgelopen 10 jaar al behoorlijk wat auto’s met elektronische demping getest dus ik was benieuwd hoe goed het op deze Peugeot 508 zou zijn. Op weg naar de 1.000-drempelweg stond ik in D(rive) stil voor het stoplicht in de rijmodus Sport en viel mij op dat het motorblok ineens iets rumoeriger (startklaar om uit de startblokken te sprinten?) aanvoelde. Bij het volgende stoplicht voelde ik – ook weer in D(rive) want in N(eutral voel je niets) – in de rijmodus Eco vrijwel niets dus ik ga er daarom logischerwijs vanuit dat het iets met de tuning te maken heeft. Nou ga ik de komende week toch naar Rica Engineering in Wateringen dus dan ga ik uiteraard even aan Roel vragen om zijn licht hierop te laten schijnen. Bij Rijsenhout aangekomen heb ik vlak voor de 1.000-drempelweg nog even een vrachtwagen ingehaald want dan had ik de weg helemaal voor ‘me eige’. Eerst maar eens de rijmodus Comfort ingeschakeld want dat is dús de beste referentie om van uit te gaan en alle andere standen mee te vergelijken. Ik ga er overigens wel vanuit dat de rijmodi Eco-Normaal-Handmatig dezelfde dempingkarakteristiek hebben maar dat zal moeten blijken (ik zat ernaast Eco + Comfort = Zachte stand demping – Normaal + Handmatig = Normale stand demping – Sport = Sportstand demping). De rijmodus Comfort voelt in ieder geval duidelijk comfortabel aan alhoewel ik moet zeggen dat het net niet té is want van serieus nadeinen is geen sprake en dat had ik wel verwacht. De DS 7 Crossback die ik laatst getest heb voelde duidelijk comfortabeler qua dempingkarakteristiek in de rijmodus Comfort. Maar ja dat is een SUV met langere veerwegen dus dat is dan ook niet zo gek. Daarna heb ik de rijmodus in de stand Normaal gezet en dat voelde duidelijk meer gedempt of zoals de veringspecialisten zeggen harder gedempt aan. In zowel de rijmodus Comfort als Normaal hoorde ik overigens een “Boink” net na het passeren van een verkeersdrempel als ik er met hogere snelheid (60-70 km/u) overheen reed.

Na een aantal verkeersdrempels heb ik de rijmodus in de stand Sportief gezet. Dat was duidelijk te voelen in twee opzichten namelijk in het gaspedaal en aan de demping, oh en ook te horen want nu hoorde ik geen “Boink”. De auto vloog er vandoor en het leek wel of de verkeersdrempel er niet lag. “Wow!”, dit is echt serieus goed en beter dan welke auto met elektronische demping dan ook waar ik ooit in gereden heb. Verkeersdrempel na verkeersdrempel voerde ik de snelheid op en de glimlach op mijn gezicht werd steeds groter. Dit had ik totaal niet verwacht en was ik mag toch wel zeggen een grote verrassing, dat bedoel ik nou met iets vinden wat iedereen over het hoofd heeft gezien. Over het hoofd gezien? Inderdaad ja want net als bij de DS 7 Crossback zag ik in de filmpje op YouTube een Nederlandse autojournalist zeggen dat de verschillende rijmodi helemaal niets uitmaken bij deze Peugeot 508. Uh ja tuurlijk joh??? Aan het einde van de 1.000-drempelweg aangekomen moest ik over de laatste verkeersdrempel meteen een rotonde opsturen en die driekwart nemen. De Peugeot 508 stuurde er heerlijk strak overheen en oh wat is zo’n klein stuurtje dan heerlijk vergeleken met zo’n groot stuur. Richting de Leimuiderbrug rijdend probeerde ik het ASR/ESP uit te zetten en al snel zag ik dat er nergens een knopje te vinden was en dus moest het wel op de voertuig-instellingen van het display te vinden zijn. Dat bleek inderdaad het geval en ook zag ik dat het weinig zin had om het uit te zetten want 80 km/u rijdend sprong het meteen automatisch weer aan. Zoals ik al dacht is het ASR/ESP alleen uit te zetten onder de 50 km/u. Jammer want dat maakt deze auto op de grens rijdend net wat minder spannend. Toch ging de haakse rechterbocht lekker maar dat kwam omdat ik met beleid door de bocht reed, zeg maar net niet op de grens rijdend waardoor het precies goed aanvoelt. Daarna gaf ik even tot halverwege de oprit naar de A44 plankgas waar ik vooraan stil kwam te staan. Bij groen accelereerde ik in de rijmodus Sport linksaf plankgas de A44 op en reed vervolgens op de ACC verder met zo’n 130-140 km/u.

Heel even maar
Vlakbij Leiden accelereerde ik even door naar de 180 km/u en het viel mij op hoe stil het aan boord blijft ondanks de hoge snelheid. De ruiten van de portieren zijn dan ook extra dik uitgevoerd vanwege het ontbreken van de raamstijlen en dat is dus goed te merken. Qua comfort is dit echt een fantastische auto, de uitstekende stoelen met *AGR-certificering (het door Peugeot opgekochte Opel had deze stoelen al veel langer) in combinatie met de werkelijk uitstekende elektronische demping zorgen ervoor dat ik met gemak in één ruk naar Barcelona door zou kunnen rijden. Bij de afrit naar het Transferium aangekomen had ik de afrit gelukkig vrij dus ik kon heel mooi strak langs de vangrail de afrit oprijden en lekker hard naar binnen sturen. Het gevoel in het stuur is zoals ik het niet zo vaak tegenkom tijdens het testen, het voelt heel natuurlijk en precies aan niet té licht en ook niet té zwaar. Natuurlijk zijn er auto’s die vergelijkbaar sturen maar die hebben geen klein stuur en dat maakt toch wel het verschil. Dat kleine stuur is als je er aan gewend bent superrr en ik snap automobilisten en autojournalisten die dit niks vinden dan ook totaal niet! Het grote voordeel van dit kleine stuur is verder dat je over het stuur heen perfect vrij zicht hebt op de i-Cockpit waar je bij alle andere automerken door het stuur heen moet kijken. Omdat het ACC (=Adaptive Cruise Control) nog aanstond heb ik meteen maar even uitgeprobeerd of het de auto stil zet achter een voorligger voor een stoplicht. Dat bleek dat zo te zijn maar nog beter is dat je het stilzetten ook kunt activeren terwijl je met de voet op de rem stil staat voor een stoplicht. Als je het plus- of min-knopje indrukt dan hoef je het rempedaal niet meer ingetrapt te houden, maar je kunt ook de Res(ume)-knop indrukken ontdekte ik. Het enige verschil is dat in het eerste geval het display een vast ingestelde snelheid van 30 km/u aangeeft en in het tweede geval de ingestelde snelheid waar het ACC reeds eerder op ingesteld stond. Nog leuker is dat je stilstaand de ingestelde snelheid kunt wijzigen door op het plus- of min-knopje te drukken. Eigenlijk kun je het dus gebruiken als een soort van Autohold. Verder zit er bovenop de bediening van het ACC nog een knopje voor Ver/Normaal/Dichtb. oftewel de afstand tot de voorligger. Het blijft altijd weer verrassend hoe verschillend de Adaptive Cruise Control is per automerk. Deze is in ieder geval de meest complete zou ik een dag later uitvinden want deze ACC had nog een onverwachte verrassing in petto.

Omdat ik er toch vlakbij was ben ik even naar Bas van Autobeklederij v/d Werf gereden. En ook hier wachtte mij weer een verrassing die zowel mij als geen enkele andere autojournalist was opgevallen. Dit toont dan ook weer het grote belang aan van de niet alleswetende autojournalist die voor dingen waar hij geen verstand van heeft een specialist moet raadplegen. Na één blik door het open portier had Bas al iets gezien dat mij nooit opgevallen zou zijn. “Als ik dàt doe bij een klant dan mag ik die voorstoel weer uit elkaar halen en opnieuw bekleden”, zei Bas tegen mij wijzend op één donker stiksel in de voorstoelen die nergens anders terugkwam in het interieur. De DS 7 Crossback had ook verschillende kleuren stiksels maar die kwamen op andere plekken in het interieur weer terug en dan mag het wel zei Bas. Natuurlijk is het geen doodzonde van hier tot Tokio maar als je in dit segment mee wilt doen met Audi/BMW/Mercedes dan kan dit gewoon niet. Net als overigens de foto van het 508-embleem op de motorkap want toen ik en Bas dat eens goed gingen bekijken zagen we dat er allemaal stukjes chroom van de cijfers verdwenen waren. Ik heb er uiteraard meteen van de stiksels en het 508-embleem een foto van gemaakt en die door gemaild aan de PR Manager van Peugeot Nederland die er wél (dat ik het als enige autojournalist meldde) en níet (een aanpassing bij een productiemodel is nooit leuk) blij mee was. Maar denk nou alsjeblieft niet dat de Duitse automerken nooit falen op- dit gebied. De allergrootste faal die ik ooit tegen gekomen ben was bij een BMW Z4 M Coupé. Als je van die auto het portier dicht deed leek het geluid op dat van een autowrak op de sloop. Dus ach ook de de altijd zo bewierookte Duitsers zijn ook echt niet heilig als het om kwaliteit gaat. Verder was Bas uitermate tevreden over het fraaie interieur en dan met name de i-Cockpit die vond hij echt fantastisch. Nog beter dan fantastisch vond Bas het sublieme Focal Premium Hi-Fi Systeem dat zelf met de volumeknop helemaal open gedraaid loepzuiver klinkt. Nummers als “Don’t be so shy” en “Say it right” of “True Faith” klinken echt bizar goed uit deze fantastische speakers.

Hier even de specificaties van het Focal Premium Hi-Fi Systeem:
– Exclusieve FOCAL® technologie
– 10 speakers
– High-fidelity woofers/mediums: Polyglass technologie
– TNF tweeters: Aluminium inverted dome technologie
– Subwoofer: Power FlowerTM 200mm triple-coil subwoofer
– Active 12 channel / 515 watt versterker: Class D/Class AB hybrid technology
*AGR=Aktion Gesunder Rücken

File!
De volgende dag begon mijn vakantie iets eerder dan gepland vanwege een brandmelding – de zoveelste! – op mijn werk. Het elektriciteitsnetwerk is vanwege de extra lokalen die erbij gezet zijn duidelijk overbelast. Omdat het brandmeldingsysteem gereset moest worden kregen we een mail van de directeur dat we al om 12.10u naar huis mochten. Een cadeautje dus en ik ben dan ook snel naar huis gescheurd op mijn mini-motor en na het eten direct in de Peugeot 508 gesprongen om mijn gerepareerde Macbook op te halen in Woerden. Omdat de herfstvakantie die dag zou beginnen was het ’s middags uiteraard poepdruk op de weg. Naar Woerden rij ik overigens nooit over de snelweg maar altijd via Bodegraven binnendoor langs de Oude Rijn. Op weg naar de A4/N11 heb ik meteen maar mijn sluipweg genomen want ik zag de megafile op de Churchilllaan in de verte al staan. De oprit naar de A4/N11 ging lekker ik kon met groot gemak drie auto’s buitenom inhalen alvorens in te voegen. Aan het einde lag de S-bocht helemaal leeg op mij te wachten, ik had namelijk even wat extra gas gegeven zodat er niemand voor of naast mij reed. Dit keer besloot ik niet vlak langs de vangrail de kortste weg te nemen maar over de linkerbaan rijdend de langste weg uiteraard in de rijmodus Sport. Het lekkerste aan de bocht is het stuur naar rechts omgooien middenin de S om meteen daarna het stuur hard naar links om te gooien. Bij die laatste actie zijn de g-krachten het hoogst en het voelt dan ook echt als een achtbaanrit. Ondanks de grootte en het gewicht van deze auto ging het met zo’n groot gemak dat is toch wel bijzonder te noemen. Normaal gesproken voelt het zo aan met een lichtere auto. Geen idee hoe het komt maar na de S-bocht heb ik de laatste altijd een groen stoplicht, lekker want daardoor kan ik het gas erop houden en meteen doorrijden. De haakse rechterbocht na het stoplicht is een heerlijke gooi- en smijtbocht en toen ik de banden hoorde piepen kon ik een glimlach niet onderdrukken. Rij deze Peugeot 508 perfect oftewel heel netjes op de grens en je kunt dus inderdaad de banden laten piepen zonder dat het ASR/ESP ingrijpt.

Eenmaal op de N11 ging het ACC erop en ben ik netjes 100 km/u gaan rijden want als ik (ogenschijnlijk) niet aan het testen ben rij ik altijd rustig. Aan het einde van de N11 aangekomen zag ik dat de giga-file op de A12 zich al had opgestroopt naar de N11. Ik ben er dus uiteraard af gegaan bij de afslag Bodegraven-Centrum. Van de afslag tot aan de Oude Rijn is een heerlijk stukje weg met alle soorten bochten en alle soorten rotondes over een lengte van slechts een paar kilometer. Omdat ik direct vanaf de rotonde de weg vrij had kon ik even lekker vloeiend doorknallen zoals ik dat noem. Het ging zo lekker en het maakte met deze binnen-de-bebouwde-kom-snelheid voor de wegligging niet eens uit (je voelt het verschil in demping natuurlijk wel!) of ik in de rijmodus Comfort/Normaal/Sport reed, zelfs in de rijmodus Comfort is de wegligging nog steeds uitstekend te noemen. Toen ik de provinciale weg langs de Oude Rijn opdraaide dacht ik lekker naar Woerden te kunnen rijden maar die vlieger ging niet op want vlak voor Woerden doemde een lange file op. Blijkbaar waren er nogal wat automobilisten de giga-file op de A12 zat en dacht die zo te ontlopen… NOT! Ik had dus geen andere keus dan aan te sluiten in de uiterst langzaam rijdende en meestentijds stilstaande file. Grappig genoeg ontdekt ik daardoor iets dat ik nog niet wist want stilstaand op het ACC merkte ik dat als de auto voor mij optrok de motor van de Peugeot 508 aansloeg nog voordat ik het gaspedaal had aangeraakt. Lachen toch dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt of misschien wel nooit ontdekt wie zal het zeggen. In Woerden ben ik meteen linksaf geslagen, een weggetje dat ik kort geleden ontdekt heb en een heel stuk omrijden scheelt. Even snel illegaal gratis geparkeerd, naar Stonehouse gehold, Macbook in ontvangst genomen en snel weer terug gehold en wegwezen. Op de terugweg had ik uiteraard geen file en ben ik gewoon weer langs de Oude Rijn terug naar Leiden gereden.

Mazzeltje
De volgende dag was het mooi zonnig weer en werd mijn zwager gelukkig niet opgeroepen want hij had bereikbaarheidsdienst. We konden dus mooie actie- en sfeerfoto’s maken in respectievelijk Zoeterwoude-Dorp en Leiden Zuid-West waar ik opgegroeid ben. Deze Peugeot 508 is een fotogenieke auto en dat is altijd lekker fotograferen. De nieuwe Peugeot 508 is zo’n vreemde auto die je steeds mooier gaat vinden, ik althans wel, en dat kom ik niet zo vaak tegen tijdens het testen. Ook de kleur ging ik steeds mooier vinden en later die week bleek ik niet de enige te zijn (een Peugeot-dealer in De Lier baalde dat hij deze kleur niet had besteld) die dat vind. Na de geslaagde fotoshoot ben ik gaan zwemmen in Katwijk aan Zee en op weg naar huis ben ik uiteraard even via ’t Heen gereden want de opritbocht is een moetje. Ook daar ontdekte ik op het natte asfalt (het was intussen gaan regenen) weer iets verrassends waar ik heel erg blij van werd. Vlak voor de apex gaf ik stevig gas in de rijmodus Sport en toen gebeurde er iets geks dat ik nog niet eerder had gevoeld. Het niet uitschakelbare ASR/ESP kan ook als een soort van elektronisch sperdif werken merkte ik. Iets dat ik mij heel goed kan herinneren van de Renault Captur. Waar ik normaal gesproken de bocht uit zou vliegen als ik dit deed daar bleef ik nu perfect de ideale lijn volgen. Dat smaakte naar meer dus op naar de rotonde + S-bocht bij het voormalig MarineVliegkamp Valkenburg. Na een mooie driekwart draai over de rotonde dook ik de S-bocht in en gaf in het tweede gedeelte van de S plankgas. Ook nu weer vloog de Peugeot 508 zo mooi en zo loeistrak door de natte asfaltbocht heen dat was gewoon genieten. Daarna ben ik meteen door gereden naar mijn garage om foto’s te maken van de Samsonite kofferset want het was net weer even droog geworden. Het viel mij heel erg mee wat er in de kofferbak past, gewoon de standaard hatchback kofferset dus.

Samsonite kofferset
3×50-liter + 3×33-liter

Net wel net niet en lekker zuinig
Zondag zou ik op bezoek gaan bij een oude vriend in Veghel, een goede mogelijkheid om het verbruik te testen en nog wat elektronica die ik niet geprobeerd. Vlakbij huis heb ik de tank vol gegooid en ben ik richting de N11 gereden. Eenmaal op de N11 heb ik het LPA=-Lane Positioning Assist aangezet om te kijken of mij dat als bestuurder wat zou kunnen ontlasten. Op de cruise control rijdend was ik benieuwd hoe goed dit zelfsturende systeem is. Het is dan wel geen autopilot à la Tesla maar het zal zeker niet slecht zijn anders monteer je dit niet. Toen ik het knopje indrukte zag ik een wit stuurtje op het display tussen de tellers verschijnen dat even later in een groen stuur veranderde en meteen voelde ik dat het stuur zelf de correcties uit ging voeren. Op een rechte weg is dat best lekker want je hoeft dan als bestuurder niet steeds zelf te corrigeren. In de bocht van de N11 naar de A12 kon ik het niet aan laten staan vanwege de drukte op de toerit naar de A12. Gelukkig had ik de eerstvolgende snelwegbocht van de A12 naar de A2 wel vrij. Dat is een hele lange flauwe bocht dus dat zou toch moeten lukken en inderdaad stuurde het Lane Positioning Assist de Peugeot 508 zonder enige probleem door deze snelwegbocht heen. Uiteraard heb ik ook even geprobeerd met zonder handjes aan het stuur te rijden, ziet er altijd leuk uit iemand met de armen in zijn nek achter het stuur. Het komt erop neer dat je een aantal waarschuwingen (knipperend lampje en een tekst waarschuwing op het display zo van “Hou je handen aan het stuur”) krijgt voor het systeem zichzelf uitschakelt.

Toen ik lekker strak van de A2 naar de N279 stuurde was ik benieuwd wat het Lane Positioning Assist nu zou doen. Het ging goed totdat ik bij een afrit kwam met van die dikke witte blokken, daar raakt het systeem grappig genoeg van in de war. Het stuur maakte ter hoogte van zo’n afrit dwingende stuurbewegingen richting de afrit, maar goed het pretendeert dan ook geen autopilot te zijn. In het algemeen is het echter tijdens lange ritten een welkome aanvulling om je als bestuurder te ontlasten. Ik had eigenlijk nog even die sinaasappeltruc (=sinaasappel tussen het stuur klemmen alsof er handen aan het stuur zitten) van die Amerikaanse Tesla-bestuurder had geprobeerd om zonder handen te kunnen rijden op een doodsaaie kaarsrechte Amerikaanse snelweg. Het Lane Positioning Assist wordt trouwens automatisch uitgeschakeld zodra je de richtingaanwijzers aanzet om in te halen op de snelweg. Vlak voor Veghel heb ik de brandstoftank vol gegooid en bleek ik uit te zijn gekomen op een prachtig verbruik van 1:25. Het werd een gezellige avond en ik ben uiteraard ook nog even met Vincent gaan rijden. Omdat Vincent lang is heb ik hem gevraagd even achterin te gaan zitten om te kijken hoe de zit is voor de passagiers. Dat bleek heel erg mee te vallen want ondanks de lage daklijn zit je best goed achterin en dat is te danken aan de laag geplaatste achterbank. Op de terugweg reed ik weer net zo netjes terug als op de heenweg alleen had ik wel redelijk wat kilometers sportief gereden (samen met Vincent) toen ik weer in Leiden aankwam. Toch kwam ik ondanks die kwart sportieve kilometers op een nette 1:20,3 uit.

Rica Engineering
Omdat ik altijd persé wil weten wat het is als ik iets voel zoals in dit geval het iets rumoeriger motorblok in de rijmodus Sport ben ik even naar Rica Engineering in Wateringen gereden. Roel weet alles van tuning en kan mij vast wel uitleggen hoe ik hier tegenaan moet kijken. Het ritje naar Wateringen is altijd erg leuk en dan vooral de fly-overbocht van de A12 naar de A4 en de afrit naar Wateringen. Omdat ik geen zin heb ik drukte en stoplichten rij ik tegenwoordig altijd achterom via het Wassenaarse bos, dezelfde route die ik ook altijd naar werk neem. Op de A12 aangekomen hoopte ik dat ik de fly-overbocht vrij zou hebben, maar helaas reed er iemand (veel te) sloom op de linkerbaan. Gelukkig was het rechts vrij zodat ik binnendoor kon steken en gas kon geven. Ik voelde de dwarsrichels heel lichtjes in het onderstel maar in de rijmodus Sport merk je daar verder niets van. Een gewone auto wil hier nog wel eens een kort en snel stapje opzij zetten maar deze Peugeot 508 absoluut niet. De afrit naar Wateringen ging ook heerlijk want door even extra gas te geven had ik de linkerbaan voor mijzelf. Ik stuurde heel mooi net tegen de grens aan rijdend door de mooie maar lastige rechterbocht heen. Bij Rica Engineering aangekomen vertelde ik Roel het hele verhaal tot nu toe en daarna vroeg ik hem hoe ik tegen het rumoeriger motorblok in de rijmodus Sport aan moest kijken. Zijn antwoord was nogal ontnuchterend want Roel vertelde dat onder andere dieselrijders van Volvo hier ook over klaagden maar dat het gewoon normaal (gewoon een sportievere tuning dus) is en niets bijzonders. Een antwoord waar ik prima mee kan leven want ik vind het persoonlijk niet hinderlijk het ging mij er meer om dat ik het opmerkte en wilde weten wat het is. Na mijn bezoek aan Rica Engineering ben ik binnendoor vanaf De Lier naar de A4 gereden en er bij Leidschendam weer af gegaan. De g-krachten afrit ging heerlijk want in de rijmodus Sport kon ik lekker veel druk op de banden zetten. Daarna volgde uiteraard de afrit naar Leidschendam-Centrum met de verzakkingen.

De rijmodus Comfort en Normaal heb ik uiteraard niet uitgeprobeerd want dan wist ik wel wat er zou gebeuren. De enige juiste rijmodus is hier Sport en dan nog ging het er heftig aan toe want gewoon omdat het kan geef je wat meer gas en de rijmodus Sport gaat-ie er dan ook nog eens sneller vandoor. Nou dat heb ik geweten want de Peugeot 508 brak naar alle kanten uit maar omdat de vering/demping zo ontzettend goed is gebeurde er geen gekke dingen (er zijn mensen die hun auto hier letterlijk op de vangrail geparkeerd hebben). Daarna heb ik de kortste weg naar zwembad Aquamar in Katwijk aan Zee genomen en na het zwemmen heb ik even drie rondjes Space Business Park gedaan. Uiteraard ging het ’t beste en het snelste in de rijmodus Sport maar ook in de rijmodus Normaal en zelfs in de rijmodus Comfort deed de Peugeot 508 het nog steeds erg goed. Maar oh wat is het jammer dat het ASR/ESP niet uitgezet kan worden want tijdens elk rondje moest ik oppassen dat ik net onder de grens bleef want anders zou het ESP keihard ingrijpen net als op de eerste dag direct na het ophalen. Na de rondjes SBP ben ik via de noordelijke oprit de N206 opgereden. Omdat het net was gaan regenen was het asfalt nat en dan blijkt deze Peugeot 508 leuker dan ik dacht. Op de noordelijke oprit merkte ik daar nog niet veel van want daar ligt de snelheid hoog en glij je hooguit wat zijdelings de N206 op. Na de noordelijke oprit ben er meteen bij ’t Heen weer af gegaan voor de heerlijke opritbocht. Toen ik gas gaf in de rijmodus Sport vloog ik vooruit en meteen toen ik de kletsnatte bocht indook ging het ASR/ESP als een elektronisch sperdif werken. Echt fantastisch want de Peugeot 508 bleef daardoor heel mooi op de ideale lijn zonder uit te breken. Daarna nog even de rotonde + S-bocht bij voormalig MarineVliegkamp Valkenburg en dat ging net zo lekker. Jammer dat ik nu pas op de voorlaatste dag heb ontdekt.

YouTube-filmpje Night Vision

Sorry maar dit moest ik echt even doen
Ruim voor de terugbrengdag op donderdag 25 oktober had ik al besloten via de 1.000-drempelweg naar Amsterdam te rijden. Ik moest en zou nog één keer over de verkeersdrempels en snelheidsbrekers heenrijden. Dit keer zou ik niet zomaar een test doen maar de ultieme vering/demping-test zoals ik maar één keer eerder hier gedaan heb en wel met een Ford Focus RS. Dit is dan wel geen Ford Focus RS maar de vering/demping is zo ontzettend goed dat ik deze test gewoon moest doen. Deze test houdt in dat ik met 100 km/u over een asfalten snelheidsbreker heen rijdt. Wees gerust ik heb het net als toen met de Ford Focus RS op het volledig huisloze gedeelte, dus zonder zijstraten, van de 1.000-drempelweg gedaan. De eerste snelheidsbreker hield ik me nog in maar daarna voerde ik de snelheid op naar 60 km/u, 80 km/u en uiteindelijk gaf ik plankgas in de rijmodus Sport om, met dik 100 km/u over één van de meest vervelende snelheidsbrekers heen te ‘vliegen’. De Peugeot 508 kwam uiteraard even kort met alle vier de wielen los maar de landing was geniaal goed voor een dergelijke auto. Geloof mij als ik zeg dat Peugeot een pareltje van een sedan heeft ontwikkeld en gebouwd. Dat stikseltje en dat embleem vergeef ik ‘m ruimschoots (bovendien weet ik zeker dat Peugeot dat zal herstellen) want wie kan er nou zeggen als autofabrikant dat-ie misschien wel “De Beste sedan ooit” in zijn gamma heeft. Oh en voor ik het vergeet wil ik Peugeot vragen een extra knopje op het dashboard te maken voor motorrijders. Motorrijders zoals ik remmen namelijk veel minder en vooral veel later dan andere bestuurders daardoor greep de Active Safety Brake (t/m 140 km/u!) een aantal keren in én ook het overkwam mij meerdere keren dat ik zo laat remde dat de alarmlichten automatisch aan gingen. En op dat moment had ik nog totaal niet het gevoel dat ik op de limiet aan het remmen was. Tja…….. zegt ook iets over hoe goed de remmen zijn dat zou ik bijna vergeten.

 

Specificaties

Jaargang

2018

Carrosserie

Hatchback

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

8,9 seconden

Topsnelheid

230km/u

Vermogen

118(160)/3.750 kW (pk)/rpm

Koppel

400/2.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.0/1.997 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,8 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

5,6 liter/100 km

Snelweg

3,9 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,7 liter/100 km

C02 uitstoot

118 gram/km

Energielabel

D

Afmetingen

Lengte

4.750 mm

Breedte

1.859 mm

Hoogte

1.403 mm

Wielbasis

2.793 mm

Spoorbreedte voor

1.601 mm

Spoorbreedte achter

1.597 mm

Massa leeg

1.505 kg

Max. toelaatbare massa

2.124 kg

Laadvermogen

619 kg

Aanhanger geremd

1.800 kg

Aanhanger ongeremd

745 kg

inhoud bagageruimte

487 liter

Bandenmaat

235/40-ZR19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand

Getagd met ,