Suzuki Jimny AllGrip Pro Stijl 1.5L VVT 2018 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door BV Nimag



Pocket Zandhaas

Samenvatting
Hoe leuk kan een kleine auto eruit zien en ook nog eens goed rijden in het terrein? Suzuki laat zien dat een laag gewicht en er leuk uitzien geen enkel probleem is en heeft tot grote blijdschap van heel veel 4WD-liefhebbers een nieuwe Jimny ontworpen en gebouwd. Ik vind de nieuwe Jimny – zeker in die leuke felle kleuren – erg leuk om te zien maar belangrijker zijn natuurlijk de uitstekende Off Road eigenschappen van deze kleine 4WD. Ik weet dat er genoeg mensen zullen zijn die deze auto puur en alleen vanwege het uiterlijk kopen maar ik denk toch dat een groot deel van de kopers 4WD-liefhebbers dan wel boeren dan wel mensen zijn die in onherbergzame gebieden wonen waar vrijwel geen normale wegen zijn. Oh en niet te vergeten op tropische vakantiebestemmingen natuurlijk. Het beste wat Suzuki maar had kunnen doen hebben ze ook gedaan namelijk uitgaan van een ladderchassis als basis met voor én achter starre assen. In het terrein presteert zo’n chassis uitmuntend omdat het domweg het stevigst denkbare chassis is daarvoor. Zand, modder, rotsachtig terrein, vlakke wegen, steile hellingen het maakt ‘m allemaal niets uit. De aanloophoek van 37 graden, de afrijdhoek van 49 graden en een grondspeling van 21 centimeter zorgen ervoor dat je met de Jimny bijna overal komen. Verrassend genoeg heeft de Suzuki Jimny ook op de weg ook een uitstekende wegligging, iets dat je totaal niet zou verwachten van dit niet zo comfortabel (roept iedereen in koor, ik vind het eerlijk gezegd best wel meevallen) aanvoelende 4WD’tje. Zowel in de 2H- als de 4H-stand blijft de Suzuki Jimny ook op de grens rijdend gewoon netjes zijn lijn houden. In de 2H-stand met alleen de achterwielen aangedreven is tie iets beweeglijker zal ik maar zeggen maar nog steeds gewoon goed, want ga je te ver dan grijpt het ESP direct in. Zet je de aandrijving in de 4H-stand met dus alle vier de wielen aangedreven dan is de Suzuki zeker in de stadse omgeving met veel verkeersobstakels onverslaanbaar. Kort en snel draaien, snelheidsbrekers, verkeersdrempels, rotondes, de Suzuki Jimny doet het allemaal met een gemak alsof het niets voorstelt. Gaat het heel hard regenen en stormen dan voelt de Suzuki Jimny zich nòg meer in zijn element en laat hij op B-wegen en in de stadse omgeving alle andere auto’s doodleuk achter zich alsof ze staan te kamperen. Enige jammere vind ik het hoge verbruik van de 1.5-liter atmosferische motor (vermogen 102 Pk en een koppel van 130 Nm). Ik vind het echt gek dat Suzuki de 1.4-liter Boosterjet motor niet onder de motorkap van deze Suzuki Jimny heeft gehangen. Ik hoorde dat ze dit zouden hebben gedaan vanwege het te fel reagerende turbo in het terrein maar dat vind ik echt een nonsens-argument. Juist de moderne turbo-motorblokken pakken helemaal onderin heel mooi op. Het 1.4 Boosterjet motorblok is niet alleen sterker maar ook nog eens een stuk zuiniger. In de Suzuki Swift Sport die vrijwel net zoveel weegt heb ik er zelfs een hele nette 1:28 mee gehaald 100 km/u rijdend op de snelweg. Met deze Suzuki Jimny kwam ik onder exact dezelfde omstandigheden uit op 1:17. Wat mij betreft komt er dan ook bij het eerst volgende vernieuwde model van de Suzuki Jimny dit motorblok onder de motorkap. Alles bij elkaar is de Suzuki Jimny een ontzettend leuke en slim in elkaar gezette kleine lichte 4WD waar heel veel mensen voor zullen vallen.

Plus: Terreincapaciteiten – Looks – Wegligging zowel in het terrein als op het asfalt
Min: 1.5 liter atmosferische motor – Verbruik

Testverslag
Donderdag was logistiek weer eens zo’n leuke logistieke Daan-dag met halen-brengen met alle mogelijke vervoermiddelen. Ik moest een Suzuki Jimny ophalen en een Peugeot 508 terugbrengen en omdat Suzuki niet bereikbaar is met het openbaar vervoer moest ik persé op de motor. Dus 07.45u stapte ik in de Peugeot 508 richting mijn garage waar ik op mijn Yamaha Fazer600 sprong om in Vianen de Suzuki Jimny op te halen die pas in januari 2019 in de showroom staat. Daarna ben ik gaan zwemmen in de Suzuki Jimny om vervolgens op mijn Honda MSX 125 mini-motor te springen om op het parkeerdek boven mijn garage in de Peugeot 508 stappen en die terug te brengen naar Amsterdam. Daarna ben ik met de benenwagen naar de Bijlmer Arena gelopen waar ik de trein terug naar Leiden gepakt waar ik in de bus ben gestapt naar mijn garage waar ik op mijn fiets ben gesprongen naar huis. Nog een boot, een vliegtuig en een raket en ik heb alle vervoermiddelen gehad. Maar het was het dik waard want de kleine Japanse Zandhaas – die kleur kon gewoon echt niet beter, ha, ha – is een hele leuke mini-4WD. Na wat uitleg over de 2H/4H/4L-aandrijving kom ik vertrekken na eerst de stoel-stuur-spiegels goed gezet te hebben. Ik dacht in eerste instantie dat de buitenspiegels handmatig met een mooi klik-systeem te verstellen waren, maar een dag later ontdekte ik de wel heel erg verdekt opgestelde elektrische spiegelverstelknopjes. Het wegrijden voelt echt aan als een 4WD-auto dat kun je niet uitleggen maar moet je gewoon ervaren. Ik had thuis niet kunnen kijken wat voor wielophanging de nieuwe Suzuki Jimny heeft want de brochure + prijslijst staan nog niet online. Logisch want de auto staat nog helemaal niet in de showroom. Wat ik wel had gelezen en op foto’s gezien is dat deze nieuwe Suzuki Jimny een ladderchassis heeft precies zoals dat bij een echte 4WD hoort. De rit naar huis zou weinig enerverend worden want asfalt-rijden met een hardcore 4WD is meer een moetje. Wat zou ik op dit moment graag een boer zijn in de Achterhoek.

Op weg naar de fly-over van de A2 naar de A12 heb ik de 4H-aandrijving (dat kan rijdend t/m 100 km/u) maar ingeschakeld. Meteen toen het van 1 baan -> 2 banen ging ben ik in gaan halen en tot mijn grote verbazing kon ik iedereen op de fly-over inhalen en net voor de vrachtwagen weer invoegen op het moment dat het weer van 2 banen -> 1 baan overging. Mwah dat ging een stuk beter dan ik gedacht had dus ik was benieuwd naar de asfaltkwaliteiten op de binnendoor wegen van deze kleine Zandhaas. Eenmaal op de A12 heb ik de cruise control van het gewone type ingeschakeld en op 100 km/u vast gezet. Er zit naast de cruise control ook nog een snelheidsbegrenzer op. Het sturen is anders dan in een gewone straatauto net als de vering/demping, het voelt allemaal wat beweeglijker aan zal ik maar zeggen. Dat is niet zo gek als het lijkt want stel je voor dat je over een zandpad scheurt in de Achterhoek en dat bij de minste geringste ongewilde stuurbeweging (dat gebeurt nou eenmaal in het terrein) de wielen reageren… dan gaat dat inderdaad niet goed aflopen dat mag duidelijk zijn. De vering/demping is uiteraard terrein-proef en door de langere veerwegen helt de Suzuki Jimny meer over dan je gewend bent in vergelijking met een normale auto. Bij Leiden aangekomen was het redelijk rustig maar dat is logisch want het is herfstvakantie. Voor de oprit naar de A4 zette ik de aandrijving weer in 4H en bij groen gaf ik stevig gas. Ondanks het overhellen kon ik in de lange flauwe bocht het gas erop houden en op de afrit naar de N206 hield ik het gas er ook stevig op. Ik vloog met piepende banden de rotonde op en af en moest even lachen. Dit ging best wel goed als ik eerlijk ben dus dat belooft nog wat de komende week.

Werkendam
Vrijdag had ik een dagje Werkendam gepland staan en Werkendam staat bij mij voor Hyperpro. Ik had beloofd om veringprofessor Paul Klop een bezoekje te brengen, want hij moet begin 2019 de vering van mijn nieuwe Yamaha Tracer 700 onder handen nemen. De voorvering is te slap en de schokbreker achter heeft te weinig uitgaande demping zei Paul tegen mij, iets dat ik een dag eerder al duidelijk had gemerkt op een aantal verkeersdrempels. Ik besloot er een rustige rit van te maken want ik wilde wel eens weten wat het verbruik zou zijn met 100 km/u op de snelweg. Omdat ik te vroeg vertrokken was ben ik het eerste stuk lekker binnendoor gereden door het bos van Wassenaar en daarna de N44 op en via de A12/A4/A13/A20/A15/A27 naar Werkendam. Ik heb grotendeels op de cruise control gereden die voor de verandering eens niet van het Adaptieve type was. Vandaar dat ik de cruise control af en toe uit heb gezet want ik wilde persé 100 km/u blijven rijden dus als ik af en toe een voor mij rijdende vrachtauto of auto te dicht naderde ging de cruise control er even af. De minimum snelheid van de cruise control bleek iets van 43 km/u te zijn, vreemd want meestal is het bv. exact 20-30-40 km/u. Dit was ik de eerste keer dat ik af ging tanken en ik was erg benieuwd maar niet verrast toen het 1:15 bleek te zijn. Aan de andere kant weegt de Suzuki Jimny maar iets meer dan 1.000 kg dus in vergelijk met alle andere lichte Suzuki’s is het verbruik wel wat aan de hoge kant want ik heb de hele weg in de 2H-stand oftewel alleen achterwielaangedreven gereden. De mooie snelwegbochten onderweg gingen tot mijn verrassing veel beter dan ik verwacht had. Door de langere veerwegen en dus het onontkoombare overhellen ben je gevoelsmatig geneigd van het gas te gaan. Het gekke is echter dat ik op de fly-over van de A12 -> A4, de A4 -> A15 en de A15 -> A16 met gemak andere auto’s inhaalde of zoek reed. In de 4H-stand dat dan weer wel maar het blijft raar als iets voelt als maar niet doet als. De afrit bij Werkendam was ook leuk want na de scherpe afritbocht volgt een rotonde en daarna weer een scherpe bocht links-rechts. Ik vloog heerlijk bijna rechtdoor over de klinkers-rotonderand heen om vervolgens het stuur hard naar links en rechts om te gooien. Mwah dat ging eigenlijk best lekker als ik eerlijk ben.

Terug ben ik er bij Leidschendam de A4 af gegaan en dat was best wel even spannend want met een kleine 4WD op de grens door een hoge g-krachtenbocht zoals deze afritbocht rijden is in zekere zin tricky. De korte wielbasis betekent namelijk dat er weinig speelruimte is qua uitbreken, als tie gaat is het meteen feest zal ik maar zeggen. Ik pakte de afrit zo laat mogelijk zodat ik lekker hard naar binnen kon snijden uiteraard in de 4H-stand. Toen de druk eenmaal op de linkerbanden stond ga ik steeds meer gas en dat bleef helemaal tot aan de stoplichten verrassend goed gaan. De snelheidsopbouw en de eindsnelheid lagen een stuk hoger dan ik verwacht had. Verrassend al met al en een dikke pluim voor de Suzuki Jimny! Na de stoplichten sloeg ik meteen rechtsaf richting de afslag met de verzakkingen. Nadat het stoplicht op groen sprong gaf ik stevig gas en pakte meteen de linkerbaan zodat ik op de verzakkingen genoeg ruimte had om naar rechts te dansen. Want hoe deze Suzuki Jimny over de verzakkingen heen reed mag je gerust dansen noemen. Door de lange veerwegen, het lage gewicht en de korte wielbasis is de Suzuki Jimny net een 4WD-balletdanser. Ik kon een grote glimlach niet onderdrukken na de verzakkingen, dit is veel leuker dan met een grote lompe zware 4WD want dan eindig je bovenop de vangrail als je dit doet. Na de stoplichten volgde nog een leuke rotonde maar daarna was het uit met de pret en ben ik rustig braafjes naar mijn garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. Ik had geen idee wat ik kon verwachten maar toen ik het naar rechts draaiende achterportier (een achterklep mag je dit niet noemen) zag ik een hoeveelheid ruimte die net genoeg was voor twee door midden gezaagde 33-liter koffers. Ik heb de leuningen van de twee achterstoelen dus maar neer geklapt en dan sta je verdorie toch best versteld van de ruimte die vrijkomt. Daarna ben ik even af gaan tanken en kwam ik uit op een verbruik van 1:17. Niet slecht maar ik weet zeker dat het beter kan met het 1.4-liter Boosterjet motorblok. Als ik zie dat ik met het ruim sterkere 1.4 liter Boosterjet-motorblok van de bijna net zo zware Suzuki Swift Sport een hele mooie 1:28 wist te scoren heb ik zoiets van had dan liever dat uitstekend getunede motorblok onder de motorkap gehangen verdorie. Het argument dat een turbo-motorblok in het terrein niet lekker zou rijden vind ik echt totale nonsens. Ik denk dat het A en B lekkerder rijdt zowel op de weg als in het terrein en C het ook nog eens zuiniger is.

Samsonite kofferset
Met neergeklapte achterstoelen: 4×117-liter + 2×33-liter

Herfst=Jimny-weer
Nou dat was met het zaterdagje wel want toen ik uit het zwembad kwam reden mij allemaal auto’s tegemoet met een dikke laag hagel op het dak en de motorkap. Ik dacht ook al wat hoor ik toch voor vage mitrailleur-geluiden toen ik aan het zwemmen was. Ik heb namelijk Speedo-oordopjes in en dan hoor je wat slechter. Dit is nou niet bepaald het weer waar ik op zit te wachten (ja ook hagel is wel degelijk glad, ik ben ooit een collega verloren die samen met haar man in de auto slipte in de hagel en tegen een boom aan reed) want ik moet dadelijk een fotoshoot doen met mijn zwager. Met een échte 4WD kun je niet om zand of modder heen en omdat het strand letterlijk om de hoek ligt was de keuze niet zo moeilijk. Mijn zwager vroeg nog of het wel mag maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit een boete heb gehad voor op het strand rijden met mijn Off Road motor of een 4WD. En mochten we toch een boete krijgen dan is die voor mij zei ik tegen mijn zwager. Het leuke aan deze extreem lichte 4WD is dat je ook in de 2H-stand, dus met alleen achterwielaandrijving, nog prima uit de voeten kunt in het zand. In het najaar is het zand niet zo extreem mul als in de zomer dus dat scheelt wel maar toch. Uiteraard heeft mijn zwager de Suzuki Jimny daarna in de 4L-stand gezet en dan wordt het ESP automatisch uitgezet en blijft ook uit staan. Mijn zwager had er best lol in en begon het off road-rijden steeds leuker te vinden. Na het boetevrije ritje over strand zijn we ook nog even naar het Space Business Park gereden voor een asfalt-fotoshoot. Ik had geen idee wat ik daarvan moest verwachten qua foto’s maar ze blijken mooier dan ik verwacht had. Het sterke overhellen is duidelijk te zien op de actiefoto’s maar het gekke is dus dat je er geen last van hebt tijdens het rijden. Deze ‘gekke’ kleine jeep blijkt een stuk veelzijdiger te zijn dan ik en mijn zwager dachten. Alleen jammer dat-ie zoveel toeren maakt deze atmosferische motor, met het 1.4 Boosterjet turbo-motorblok had de Suzuki Jimny met een lager toerental toegekund dankzij de 6 versnellingen.

’s Middags kreeg ik een telefoontje of ik mijn moeder ’s avonds op kon halen in Katwijk aan Zee bij mijn jongste zus. Heerlijk dan kon ik mooi even voordat ik mijn moeder op zou gaan halen een rondje Space Business Park doen. Gelukkig was het droog want later die week zou ik nog keer dan genoeg regen krijgen. Bij de afslag Klei-Oost verliet ik de N206 en in de sterk afknijpende afritbocht voelde ik het onderstel even zoeken. Niet zo gek want dat doet bijna elke auto hier dat is dus gewoon bochteigen. Ik vloog meteen door linksaf richting de rotonde en de N206 over naar de westkant. Na twee rondjes over de rotonde kon ik dan eindelijk een leeg SBP oprijden helemaal voor mezelf alleen. Ik wilde eerst even kijken wat de Suzuki Jimny in de 2H-stand – is achterwielaangedreven – zou doen. Het ESP dat niet uitgezet kan worden greep meteen in dus dat had niet zoveel zin, snel de 4H-stand ingeschakeld en terug naar de rotonde (= beginpunt) en opnieuw begonnen. In de 4H-stand laat het ESP meer toe dan ik dacht, dat heeft vooral te maken met het feit dat je netjes vloeiend moet rijden Je kunt best hoeken maar doe je het té bruusk dan grijpt het ESP keihard in en is er niks aan. Ik had een sterk overhellende en sterk wegglijdende Suzuki Jimny verwacht in de haakse bochten maar dat gebeurde dus niet. De banden hadden uitstekende grip en dankzij de 4WD-aandrijving bleef de Suzuki Jimny met gemak overeind zoals dat heet. Op de hoge en hoogste verkeersdrempels was het keihard lachen want deze kleine 4WD sprong daar met zeer groot gemak overheen. En dat is uiteraard te danken aan het zeer stijve ladderchassis dat maakt dat deze Suzuki Jimny geen krimp geeft zelfs niet als het er keihard aan toegaat. Na de landing gaf ik plankgas in de 2de versnelling en stuurde strak de blinde rechterbocht in. Tja wat kan ik zeggen? Dit is veel beter dan ik tot nu toe gelezen/ niet gezien heb in testverslagen/YouTube-filmpjes. Best leuk als je in een YouTube-filmpje roept dat deze Suzuki Jimny schudt + hobbelt en zoekerig in het stuur is maar ik dat helemaal nergens op beeld zie. Feit is dat ik het níet heb kunnen constateren.

Moeders voorin
Auto’s met een hoge instap zijn erg gewild bij oudere mensen en mijn moeder (die overigens geen rijbewijs heeft) behoort daar ook toe met haar 84 jaar. Omdat ik nog twee familieleden op moest halen op zondag was ze achterin gestapt en dat kan via een naar voren geschoven passagiers- of bestuurdersstoel. Instappen ging redelijk makkelijk in tegenstelling tot het uitstappen op de plaats van bestemming. Mijn advies is dan ook laat oude mensen liever voorin plaatsnemen. De zit achterin is best redelijk te noemen voor zo’n kleine auto, en ook het rijden met 4 personen (= maar liefst 25 procent extra gewicht voor deze kleine auto) erin is prima te doen. Wat ik erg fijn vind aan deze Suzuki Jimny is dat-ie lekker schakelt en dat de koppeling mooi aangrijpt. De stoffen stoelen zitten prima en het stuur ligt lekker in de handen van de bestuurder. De bedieningsknoppen voor de zijruiten zitten onder de knoppen van de klimaatregeling en dat heeft uiteraard alles met het terreinkarakter van deze Suzuki Jimny te maken. Het multifunctionele stuur en het multimediasysteem zijn afkomstig van de asfalt-broer de Vitara, duidelijk en goed te bedienen alleen soms wat langzaam. Het dashboard is verder typisch 4WD met weinig knoppen gewoon goed dus in een dergelijke auto. De achterstoelen zijn aan de achterkant van de leuning bekleedt met rubber, dat is makkelijk afwasbaar en dankzij de profilering wordt het schuiven van eventuele lading voorkomen. Op de snelweg rijdend met 100 km/u geeft de toerenteller 3.000 toeren aan en op topsnelheid rij je zo’n 145 km/u en zit je bijna op het maximum toerental maar ja wat boeit dat? Maar ja deze Suzuki Jimny koop je of omdat je gek bent op terreinrijden, of in een onherbergzaam gebied woont of omdat je ‘m gewoon leuk-grappig-weet-ik-veel vindt (= Lifestyle) en geen grote afstanden hoeft te rijden tijdens dagelijks en/of woon-werkverkeer. Zondagmiddag ben ik nog even naar de hoge zandheuvel naast de A44 gereden want daar stond gelukkig geen hek voor. Ik wilde even kijken met hoeveel gemak de Suzuki Jimny tegen zo’n steile zandheuvel op- en afrijdt. Nou heel erg makkelijk dus en daar had ik zowel de Hill Hold Control als de Hill Descent Control niet eens voor nodig (daarvoor moet een helling dus wel heel erg steil zijn). Zelfs in de 2H-stand lukte het zonder enig probleem!

Stormmeeuw
Aan het strand van Katwijk aan Zee zitten geen hazen maar meeuwen dus vandaar deze alineatitel. Wat een dag zeg die dinsdag de 30ste oktober, één dagje regen en heel Nederland staat (alweer) helemaal muurvast. Met de files op de provinciale wegen erbij kwam de ANWB uit op bijna 1.000 km tijdens de ochtendspits en iets van 800 km tijdens de avondspits. Ik ben dus heel wijselijk met mijn mini-motor naar werk gegaan want files zijn voor mij als motorrijder totale horror. Zowel heen als terug was ik binnen een half uur thuis. Maar ja na het avondeten MOEST ik natuurlijk wel even in de Suzuki Jimny stappen om even heerlijk letterlijk op en neer naar de Noordzee in Katwijk aan Zee te raggen. Raggen? Jep een beter woord kan ik niet verzinnen voor de rijstijl in de stromende regen met een Suzuki Jimny. Na vertrek ging het gas er meteen goed op en de maximum snelheid van 50-60 km/u (binnen en buiten de bebouwde kom) in de stromende regen is voor Nederlandse begrippen dan heel erg hard rijden. Op de rechte stukken heb ik in de 2H-stand gereden en in de bochten en op rotondes uiteraard in de 4H-stand. De eerste rotonde ging fantastisch en ik was toch wel enigszins verbaasd over de uitstekende grip en de wegligging. Ik had verwacht dat de Suzuki Jimny wat meer over vier wielen zou glijden maar de uitstekende grip op nat asfalt van de slechts 15-inch Bridgestone Dueller H/T 684II banden is werkelijk subliem. In alle bochten gaf ik plankgas en ik heb me nergens ingehouden, wel merkte ik dat naarmate ik dichter bij zee kwam de wind duidelijk in kracht toenam. Dan merk je toch wel dat deze Suzuki Jimny een hoge maar ook kleine lichte auto is en dus zijwindgevoelig. Maar ach als je daar serieus over gaat lopen zeiken ben je een zeikjanus. Na de ventweg langs voormalig MarineVliegkamp Valkenburg begon het écht leuk te worden. De S-bocht na ik met een zwaar knipperend ESP-lampje waarna ik vervolgens bijna rechtdoor letterlijk stuiterend over de rotonde heen reed alsof de rotonderand en de verhoogde rijbaanscheiding er niet lagen. Echt genadeloos heerlijk hoe je met deze kleine 4WD kunt raggen, dat doet-ie gewoon heel erg goed.

Vervolgens volgde een krappe flauwe S-bocht en een rotonde met een heel hoog oplopende rotonderand die ik dan zo hoog mogelijk pak waardoor je even helemaal scheef achter het stuur van de Suzuki Jimny zit. Het neerkomen na de rotonderand is het leukst en dan betaald de stevige demping van deze auto zich uit. De volgende rotonde heeft een hoge stoeprand dus die laten we lekker voor wat-ie is. De rotonde daarna is weer exact hetzelfde als de eerste en daarna volgt meteen een verkeersdrempel na de haakse rechterbocht en nog eentje vlak voor weer een haakse rechterbocht. Dat was dus letterlijk door de bochten heen dansen zoals je in de stromende regen met maar weinig auto’s op deze manier kan. Natuurlijk zal het met een zware 4WD ook best goed gaan maar op de grens rijdend in de regen is het gewicht de beslissende factor naast de banden. En ja dan wint deze Suzuki Jimny het van alle grote en veel te zware 4WD’s. De ondraaglijke lichtheid van deze Suzuki Jimny is dan onbeschrijflijk lekker! Na twee bijna botsingen – ik had in beide gevallen voorrang – op rotondes was ik blij dat ik zonder schrammen op het Space Business Park was aanbeland. Ik zette de aandrijving in de H-stand en was benieuwd hoe het rondje SBP zou bevallen met deze kleine 4WD. Maar wat ik ook deed de Suzuki Jimny vloog door alle kletsnatte bochten heen alsof tie een hoog op de pootjes staande Alfa Romeo Giullietta (beste regenauto van het heelal) was. Oké met die Alfa kan ik niet plankgas over die hele hoge verkeersdrempel heen maar voor de rest was het vergelijkbaar qua gevoel en wegligging in de regen. Het hele rondje was een eitje alleen vond ik het ook nu weer jammer dat ik het ASR/ESP niet permanent uit kan zetten (staat alleen in de 2L-stand uit). Ik denk dat het rondje dan net even wat leuker was geweest nu stond het ESP-lampje bijna permanent te knipperen en greep het ESP één keer duidelijk voelbaar hard in.

Tijd om naar het strand te gaan want met dit weer loopt of rijdt er geen enkele gek langs het Noordzee-strand. Via de strand opgang bij Willy Zuid ben ik het strand opgereden waar ik de aandrijving in 4L heb gezet. Bij het oprijden van het strand zag ik niets want het licht van de koplampen loste op in hoog opstuivend zand vanwege de harde stormachtige wind aan zee. Eenmaal door de waas van stuifzand heen zag ik de zee die wel heel erg dichtbij was. Het was dan ook hoogwater (eb en vloed klinken vast bekender in de oren) precies op het moment dat ik het strand opreed (+125 cm tov. NAP). De koplampen van de Suzuki Jimny geven ruim voldoende licht en met grootlicht kon ik precies zien waar ik reed. Het was ongelofelijk mooi om met die regen en harde wind even heerlijk over het strand te rijden. Misschien moet ik morgen maar over het strand naar mijn werk rijden van Katwijk aan Zee tot en met Kijkduin bij Scheveningen. Het zandrijden gaat deze Suzuki Jimny erg makkelijk af maar dat is niet zo vreemd gezien het lage gewicht. Een slipinstructeur van BMW Driving Experience Slotemakers vertelde tijdens het Jacht & Buitenleven Event dat hij met de Suzuki Jimny ook met groot gemak in de 2H-stand door het wat mullere zand (heb je helaas niet eind oktober) heen had kunnen rijden, zelfs als hij expres vast kwam te zitten kreeg hij hem in de 2H-stand weer met groot gemak los. Dit was misschien wel het leukste testmomenten van dit jaar tot nu toe en had ik absoluut niet willen missen. Ik had er eerst geen zin om in de regen in de auto te stappen maar ben achteraf dolblij dat ik het toch maar wél gedaan heb. Goed testen komt toch altijd weer neer op zoveel mogelijk alles uitproberen. Natuurlijk kun je een keer pech hebben dat er geen regen valt tijdens een testweek of zoals nu er geen mul zand is. De meeste YouTube-filmpjes die ik bekijk over testauto’s die ik zelf getest heb vind ik ronduit slecht. Je ziet bijna altijd alleen maar een pratend hoofd in beeld en dan moet je maar geloven dat wat die autojournalist zegt klopt. Nou uh meestal niet dus!

Bijna een pakketje schroot!
Op de voorlaatste testdag ben ik met de Suzuki Jimny naar werk gegaan, het zou heel mooi weer worden en dan staat Nederland wel vast maar de helft minder dan met regen. Het huidige ritje naar werk is veel leuker dan de vroegere route, helemaal met een 4WD als de Suzuki Jimny. De snelheidsbrekerweg door het Wassenaarse Bos en de eindeloze hoeveelheid snelheidsbrekers op de Laan van Poot zijn voor de Suzuki Jimny niets anders dan leuke springschansen. Een ander groot voordeel is dat de Laan van Poot geen enkel stoplicht heeft. Dat scheelt vele minuten wachten als je de pech hebt dat je op zowel de Sportlaan en Segbroeklaan alle stoplichten rood hebt. Na een week testen ben ik deze Suzuki Jimny steeds leuker gaan vinden en dat heeft vooral te maken met de uitstekende wegligging onder slechte omstandigheden en op wegen met veel verkeersobstakels. Terug uit werk denk ik dat ik zelden zo blij geweest ben dat ik in een 4WD reed. Omdat de Sportlaan en Segbroeklaan afgesloten zijn vanwege langdurige wegwerkzaamheden moet ik via de Savornin Lohmanlaan naar de Laan van Poot. Zo’n 200 meter voor de Laan van Poot reed er een geparkeerde auto (met vier zéér ongure types erin zag ik in mijn achteruitkijkspiegel) doodleuk voor mijn neus de weg op. En met vlak voor mijn neus bedoel ik letterlijk precies voor de motorkap van de Suzuki Jimny. In een razendsnelle reflex stuurde ik de Suzuki Jimny met de linkerwielen over de stoeprand het gras op zodat ik half over het gras en half over het asfalt langs de auto heen kon rijden. Als ik dat niet gedaan had was de zijkant van de Suzuki Jimny over de gehele lengte beschadigd geweest. En dan te bedenken dat er maar 5 Suzuki Jimny’s in Nederland rondrijden en die zijn allemaal van BV Nimag de Suzuki-importeur. Deze auto wil je dus absoluut niet beschadigen. “Verwacht altijd het onverwachte”, zei slipinstructeur Leo Krippendorf ooit tegen mij. Dit was dus precies zo’n moment en ik ben blij dat ik ook motor rijd want daardoor train ik mijn reactiesnelheid en reflexen beter dan ik in welke auto dan ook zou kunnen doen. Niet slecht geDaan voor een oude man van 56 dacht ik zo. En dan te bedenken dat er achter mij een politiebusje reed, ik had ze meteen aangehouden als ik die agenten was geweest en gecontroleerd op rijbewijs/openstaande boetes/drank/drugs. Thuis gekomen heb ik de Suzuki Jimny afgetankt en kwam ik na 239 kilometer rijden uit op een verbruik van 17,6 ltr benzine = 1:13,6.

Wat valt er nog meer te vertellen?
Voor de lifestyle-peoples vond ik nog wat leuke interessante informatie op het internet. De nieuwe Suzuki Jimny is leverbaar in totaal acht kleuren, waarbij de auto altijd is voorzien van zwarte bumpers, zwarte spatbordranden en zwarte zijspiegels. Deze kleuren zijn: Bluish Black, Silky Silver Metallic, Jungle Green, Medium Gray en Superior White; de two-tone-kleurencombinaties zijn Brisk Blue, Chiffon Ivory, Kinetic Yellow, die gecombineerd worden met een dak in de kleur Bluish Black Pearl. Verder is de Suzuki Jimny te personaliseren met diverse extra veiligheidssystemen, zoals het actieve Dual Sensor Brake Support, dat de Jimny zelfstandig afremt als een voetganger oversteekt of als de auto een voorligger te dicht nadert. Automatic High Beam Assist, Lane Departure Warning en Traffic Sign Recognition zijn een greep uit de overige leverbare systemen die de veiligheid van de bestuurder en zijn omgeving waarborgen. Ook het uiterlijk is aan te passen met diverse stoere wieldesigns en off-road benodigdheden die het bijzonder veelzijdige karakter van de nieuwe Suzuki Jimny benadrukken. En dan ben je aan het einde van het testverslag gekomen en realiseer ik me dat ik de remmen helemaal vergeten ben te vermelden. Voor heeft de Suzuki Jimny schijven en achter trommels. Nou is deze kleine auto zo licht dat ik 9 van de 10 keer alles afremmend op de motor heb gedaan waardoor ik het laatste stukje dus vaak alleen de rem erbij moest pakken om ‘m volledig stil te zetten. De remmen zijn gewoon goed en afgezien van de goed gelukte standaard noodstop die ik altijd doe heb ik geen bijzonderheden te melden over de remmen.

Grappig
Toen ik jong was dacht ik dat de Suzuki Jimny eigenlijk Suzuki Jimmy heette en na wat rondvragen in mijn vrienden- en kennissenkring bleek ik niet de enige te zijn. Wat daarom dan ook erg grappig is dat toen ik dit testverslag met de spellingchecker ging controleren op foutjes de spellingchecker bij “Jimny” als correctie “Jimmy” aangaf.

 

Specificaties

Jaargang

2018

Carrosserie

SUV

Transmissie

Handgeschakeld

Aantal deuren

3 deuren

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Topsnelheid

145km/u

Vermogen

75(102)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

130/4.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.5/1.462 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

4WD

Differentieel

Limited Slip Differential

Remmen voor

Schijven

Remmen achter

Trommels

Draaicirkel

9,8 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

15-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

7,7 liter/100 km

Snelweg

6,2 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

6,8 liter/100 km

C02 uitstoot

154 gram/km

Energielabel

G

Afmetingen

Lengte

3.480 mm

Breedte

1.645 mm

Hoogte

1.705 mm

Wielbasis

2.250 mm

Spoorbreedte voor

1.395 mm

Spoorbreedte achter

1.405 mm

Massa leeg

1.065 kg

Max. toelaatbare massa

1.435 kg

Laadvermogen

370 kg

Aanhanger geremd

1.300 kg

Aanhanger ongeremd

350 kg

inhoud bagageruimte

830 liter

Bandenmaat

195/80-R15

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand

Getagd met ,