Kia Optima PHEV Business ExecutiveLine 2.0 GDi AT6 2016 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Kia Motors Nederland



Kia T(OP-tima)
Het lijkt al veel langer geleden maar toch is Kia nog niet zo lang zò goed bezig als nu en dat allemaal dankzij een Duitse designer. Zelf ben ik een groot fan van Kia omdat het een automerk is dat niet alleen zeer degelijk is maar vooral ook kwalitatief en technisch erg goed (net als het zustermerk Hyundai) én dat allemaal voor hele nette betaalbare prijzen. Eigenlijk doet Peter Schreyer bij Kia precies dat wat Audi (Peter Schreyer was voormalig designer bij Audi) helemaal fout doet naar mijn mening. Het schoot mij te binnen dat ik al eerder een Kia Optima Hybrid heb getest alleen was dat een gewone Hybrid en geen Plug-In Hybrid. om precies te zijn was het de Kia Optima Hybrid Super Pack 2.0 CVVT A/T. Ik zag wel in de technische specificaties dat ook deze PHEV een gewone atmosferische 2.0 GDi viercilinder benzinemotor onder de motorkap heeft. Dit in tegenstelling tot de gewone Kia Optima die een 2.0 T-GDi onder de motorkap heeft hangen. Aangezien de elektromotor het gebrek aan koppel onder ruimschoots opvangt konden de technici van Kia de turbo eraf halen. Gecombineerd heeft deze Kia Optima 2.0 GDi AT6 PHEV Business ExecutiveLine 205 Pk/6.000 en 375 Nm/2.330 wat helemaal niet verkeerd is. Uiteraard probeerde ik zoveel mogelijk elektrisch naar huis te rijden, maar omdat ik dat nooit zou gaan halen heb ik het eerste stuk even gecombineerd gereden dus als Hybride, iets dat deze Kia ook doet als de aan de oplaadpaal opgeladen Li-ion accu eenmaal leeg gereden is. Na het wegrijden heb ik al rijdend op de lange stille rechte weg even de spiegels het stuur en de stoel afgesteld. De rechter buitenspiegel was lastig want die was nog nat maar ik had geen zin om ‘m al rijdend schoon te vegen. ik ben best lenig maar nu even niet, ik wilde alleen maar een warme kont en handen! Gelukkig heeft deze Business ExecutiveLine versie zowel stoel- als stuurverwarming dus binnen een paar kilometer zat ik er al warmpjes bij.

De weg vanaf het industrieterrein naar Portengense Brug is één van de betere testtrajecten in de wijde omgeving van Breukelen. Van haakse stijgende en dalende bochten, dubbelbaans rotondes en een fantastische slingerbocht echt alles ligt hier. Mijn motorvrienden en ik zeggen dan altijd: “De wethouder van verkeer van deze gemeente is vast een motorrijder en/of coureur.” Dankzij de uitstekende vering/demping (dat voelde ik direct na het wegrijden al) en de mooie balans (want Li-ion accu onder de achterbank) laat deze Kia Optima PHEV zich moeiteloos of zeg maar gerust achteloos door de mooie bochten en over de rotondes heen sturen. Ondertussen zag ik de Li-ion accu amper leeg raken, mhh er klopt iets niet en toen zag ik dat ik per ongeluk op de knop HEV had gedrukt wat inhoudt dat ik niet elektrisch rond aan het rijden was maar als hybride. Nou ja pech dan gooi ik de benzinetank in Leiden wel even opnieuw nokkievol en zet de tripmeter dan opnieuw op “0” als beginpunt van de test. De rest van de rit naar Leiden was vooral rustig en saai, want ik had mij als doel gesteld zo min mogelijk benzine te verbruiken de komende week. Het enige leuke was de flauwe bocht en rotonde naar de Europaweg. Ik pak hier altijd de linker rijstrook, echt ALTIJD! Het leukste is om de flauwe bocht zo hard mogelijk te nemen en dan héél erg laat in de remmen te gaan voor de rotonde om meteen erop-eraf precies voor de auto die de verkeerde rijstrook nam voor te sorteren. Thuis gekomen heb ik de Kia Optima PHEV meteen aan de oplaadpaal gehangen, maar toen ik pak ‘m beet 15 minuten later uit het raam keek zag ik een groen licht branden. Huh? De Li-ion accu was bijna leeg dus die kan absoluut nog niet opgeladen zijn. Ik wist mij te herinneren dat deze oplaadplaal kort geleden gerepareerd was. Aangezien er twee oplaadpunten opzitten heb ik de ander maar geprobeerd en dat ging wel goed.

Bloemstuk-Zwemmen-Samsonite-Rotondecircus
Zaterdag is bij mij altijd een rommeldag zo van ik zie het allemaal wel. Om iets over tienen zou ik even een bloemstuk naar de kerk brengen samen met mijn zus i.v.m. de kerstviering. Het kwam dus heel goed uit dat ik een grote auto had want daardoor kon ik het bloemstuk met gemak voor de elektrisch (jawel!) naar achteren geschoven voorstoel staan. Nadat ik mijn zus weer had thuis gebracht ben ik gaan zwemmen in Katwijk aan Zee, want ik had van de week weer een nieuw abonnement gekocht. Op weg naar het zwembad heb ik het leukste testtraject gereden met de meeste verkeersdrempels, de mooiste S-bocht en de mooiste afrit. Het gewicht van 1.680 kg (ter vergelijk de 1.7 CRDi handgeschakeld/DCT7 wegen resp. 1.490 kg/1.505 kg en de 2.0 T-GDi weegt 1.555 kg) laat zich amper voelen tijdens het rijden, zelfs toen ik met een behoorlijke vaart door een lastige S-bocht reed brak de Kia Optima PHEV niet uit. Ook op de lastige afrit naar ’t Heen hield ik de bochtensnelheid hoog en ondanks het niet geheel droge wegdek was de grip van de 17-inch Nexen N’fera SU1 Ultra High Performance banden uitstekend. Maar als ik eerlijk ben had ik liever 19-inch velgen met nog bredere rubbers er omheen gehad. Als de wegligging met deze kleine smalle 215-banden al zo goed is hoe goed is die dan wel niet met 245/35-ZR19 banden? Tijdens het zwemmen heb ik de Kia Optima PHEV aan de oplaadpaal voor het gemeentehuis van Katwijk aan Zee gehangen. Na het zwemmen ben ik via de andere kant van Katwijk aan Zee terug naar Leiden gereden. Ik rij dan meestal over De Zanderij in plaats van de N206 vanwege de mooie bochten en rotondes. Als er een cruise control – in dit geval een ACC – op zit dan zet ik die hier altijd aan. Tussen de rotondes ligt een lang stuk waar je toch echt maar 50 km/u mag, maar iedereen altijd gaat zitten duwen achter mij. Totdat ik vlak voor de rotonde het ACC uitzet, handmatig 1 versnelling terugschakel en daarna zonder te remmen over de rotonde heen rijdt. Dan zie je de bumperklevers ineens ver terugvallen om ze meteen na de rotonde weer plankgas te zien geven.

Op de volgende rotonde rem ik helemaal niet af op de motor maar rij half over het hoogste deel van de hoge rotonderand heen. En weer zijn ze dan foetsie om daarna heel mooi vloeiend over de volgende rotonde en door de fraaie S-bocht heen te rijden. De wegligging van deze grote lange sedan is fantastisch en dat is dankzij de werkelijk sublieme vering/demping die mij doet denken aan een al net zo sublieme sedan namelijk de Peugeot 508 Berline GT 2.0 BlueHDi 180 EAT6. Nou is de vering/demping van alle Kia’s uitstekend maar ik kan goed merken dat ze hier nog wat meer tijd ingestoken hebben. Ik had beloofd op werk te gaan lunchen i.v.m. de laatste weekenddienst van een vertrekkende collega, maar omdat ik wat vroeg was ben ik via een omweg er naartoe gereden dan zou ik precies op tijd zijn. Die omweg liep via de Voorschoterweg en de A4/N11 over het rotondecircus naar mijn werk. Op de stoplichten afrijden heb ik meteen maar even getest wat het ACC doet als ik op een auto voor mij afrijdt zonder te remmen. Het ACC bleek zichzelf niet uit te schakelen maar zet de Kia Optima PHEV stil waarna je alleen het gaspedaal hoeft aan te raken en dan rijdt de auto weer op het ACC verder met de ingestelde snelheid. De minimum snelheid van het ACC is overigens 30 km/u en het aantal blokjes afstand tot de voorganger is 4. Wat ik dan meestal deed is tijdens het rijden het aantal blokjes op 1 zetten en bij een stoplicht op een voorganger afrijdend het aantal blokjes weer even op 3-4 zetten. Anders remt het ACC namelijk erg laat en ik denk A dat veel automobilisten dat niet durven en B dat ze ervan schrikken. Bij de bocht naar de Voorschoterweg heb ik de rijmodus even op HEV gezet in plaats van EV, want ik wilde even lekker hard door de mooie linkerbocht heen rijden. Achteraf bleek dat ik de rijmodus gewoon op EV had kunnen laten staan want de benzinemotor springt bij stevig gas geven namelijk automatisch bij (DOM!).

Rondje rotondecircus
Eenmaal op de A4 zette ik vlakbij de afslag Hoogmade/Leiderdorp het TRC/ESP uit want ik had geen zin in een saai rondje. Zodra je het TRC uitzet (korte druk op de ESP-knop) wordt het ACC automatisch uitgeschakeld, hou je de ESP-knop iets langer ingedrukt dan wordt ook de stabiliteitscontrole uitgeschakeld. Op de lange afrit probeer ik de snelheid altijd op 100 km/u te houden, dat is een goede test voor de wegligging. Op de ovale rotonde aangekomen sneed ik meteen naar binnen en gaf stevig gas de A4 over. Op de kleine rotonde afrijdend remde ik extreem laat en pakte de binnenring en gaf plankgas bij het verlaten van de rotonde. Ik deed dat in de D-stand want van de week doe ik hetzelfde rondje dan nog een keer in de M-stand. In een automaat kan een dergelijk rondje met het TRC/ESP uit niet leuk zijn maar in deze Kia Optima PHEV is dat gelukkig wel het geval. Ik denk dat het komt door het hoge koppel van de elektromotor waardoor de voorwielen meteen beginnen door te spinnen en niet op een later moment omdat de benzinemotor eerst op toeren moet komen. De Kia Optima PHEV had geen last van onderstuur en daarom besloot ik er op de grote rotonde nog een schepje bovenop te gooien. Ik vloog daardoor met iets teveel vaart de binnenring op, maar door de grote straal van de rotonde en de sublieme wegligging ging dat precies goed. Bij het verlaten van de rotonde moest ik echter stevig aan de bak want door de hoge bochtensnelheid en stevig gas geven gleed de Kia Optima PHEV met behoorlijk wat onderstuur naar links weg. ik vroeg daar natuurlijk zelf om en ik geef toe dat het niet helemaal gepland was, maar het feit dat deze grote zware auto met alleen voorwielaandrijving zich vervolgens zo makkelijk liet corrigeren zegt alles over de sublieme vering/demping en de dito balans van deze auto. Oh en ik zou het stuurgevoel bijna vergeten want ook dat is zo goed dat je er niet eens over nadenkt. Klasse!

Na een heerlijke lunch ben ik weer op huis aan gereden via de A4 en de Europaweg want ik moest de Samsonite kofferset nog fotograferen. Bij de afrit naar de Europaweg moet je wel goed opletten, want als je even niet op zit te letten moet je verder rijden over de A4 tot aan Leidschendam. Iets dat mij vlak na de verbreding van de A4 een aantal keer is overkomen. Dan moet je dus zomaar even 18 kilometer omrijden als je die afslag mist. Gelukkig miste ik ’m niet en kon ik me concentreren op de flauwe bocht + rotonde naar de Europaweg. En ook nu weer kon ik een veel hogere snelheid aanhouden dan ik gedacht had, de enige beperkende factor zijn in dit geval de banden. Gelukkig kon ik wel heel duidelijk voelen waar het punt ligt dat deze banden hun grip gaan verliezen. Maar vergelijk je het met andere auto’s uit hetzelfde segment dan denk ik dat deze Kia Optima het zelfs met deze banden nog wint van veel van zijn concurrenten. Toen ik bij mijn garage aangekomen de achterklep opende keek ik behoorlijk teleurgesteld in een kleine bagageruimte. Toch kreeg ik ondanks de Li-ion accu onder de achterbank nog behoorlijk wat koffers in de kleine bagageruimte, die overigens net zo groot is – 3×50-liter + 2×30-liter + 1×13-liter – als die van de eerder door mij geteste Kia Optima Hybrid Super Pack 2.0 CVVT A/T uit 2013. In de gewone Kia Optima passen één 33-liter koffer en vier 13-liter beauty cases meer dan in de Plug-In Hybrid. Na het fotograferen van de Samsonite kofferset heb ik de Kia Optima PHEV aan de oplaadpaal gehangen, maar tot mijn grote ergernis zag ik een paar uur later dat ondanks dat het paarse lampje was gaan branden en het lampje nu groen brandde de accu nog net zo leeg was als toen ik ‘m neergezet had. Ik word echt doodziek van deze K-oplaadpaal!

Kerstfeest
Of moet ik schrijven “Feest” want het schijnt dat je “Kerst” niet meer mag gebruiken omdat het kwetsend zou kunnen zijn voor bepaalde bevolkingsgroepen. Zwarte Piet moet al weg, Kerst nu ook, what’s next??? Ik begon me onderhand vreemdeling te voelen in mijn eigen land of praat ik nu onzin… Maar goed zondag zijn we met zijn allen naar de kerk gegaan om het Kerstfeest te vieren. Met zijn allen is met zijn vijven = ik, mijn moeder, twee neefjes en mijn oudste zus. Ze hadden van tevoren aan mij gevraagd of we wel met zijn vijven in de testauto konden zitten. “Wees gerust jullie zitten zowel voor als achterin heel ruim”, had ik geantwoord. En inderdaad waren ze allemaal verrast over de zeer ruime Kia Optima PHEV maar nog meer over het fantastische rijcomfort en de stilte aan boord. De meeste mensen associëren Kia niet met groot/ruim/comfort maar geloof me als ik zeg dat je bij Audi/BMW/Mercedes/Volkswagen voor vergelijkbaar rijcomfort en luxe aan boord (veel) meer geld kwijt bent. En dan te bedenken dat je bij de Duitsers maar een paar jaar garantie krijgt, tja en wie riep er iets over Deutsche gründlichkeit. Als je zo overtuigd bent van de kwaliteit van je auto’s waarom geef je dan niet net als Kia 7 jaar garantie? Het mag duidelijk zijn dat die zogenaamde uitstekende Duitse kwaliteit absoluut niet het niveau haalt van de auto’s uit Zuid-Korea en Japan. Het ritje naar de kerk was niet heel ver maar wel ver genoeg om te constateren dat het comfort zelfs met 5 volwassenen aan boord nog steeds uitstekend is. Waar bij andere auto’s de veerschotels allang op de stootrubbers zouden klappen als ik iets te hard over een hoge verkeersdrempels heen rijdt daar is er bij deze Kia Optima PHEV absoluut geen sprake van. Grote klasse! Het klinkt misschien raar voor niet-techneuten maar juist het feit dat er zoveel aandacht aan de vering/demping is besteed toont de betrokkenheid van de ingenieurs aan. als je niet betrokken bent zul je net dat laatste beetje testwerk om van die 9 een 10 te maken niet doen.

Nadat ik iedereen weer had thuis gebracht heb ik op weg naar huis even genoten van mijn ‘eiguh’ muziek uit de harman kardon audio (+ clarify technology) met 10 speakers en een 8-inch subwoofer. En die audio is prima te verteren wat mij betreft en die ik naarmate de test vorderde alleen maar beter begon te vinden. Grappig want het gebeurt mij zelden dat ik een audio steeds beter ga vinden, eigenlijk nooit als ik terugkijk op alle auto’s die ik getest heb. Na thuiskomst deed de oplaadpaal voor de deur het weer niet, tenminste de oplaadpaal gaf aan dat-ie aan het laden was maar dat was dus niet zo. Dat kun je namelijk zien als je de Kia Optima PHEV afsluit want dan verschijnt er op het display tussen de tellers een bericht hoe lang het laden nog duurt. Daarna heb ik de stekker maar in het andere oplaadpunt gestoken en toen deed-ie het wel. En dan is de Leidse gemeenteraad zo verschrikkelijk trots op de vele oplaadpalen moet ik in de Stadskrant lezen (BRAAK!). Ik denk dat ik in het nieuwe jaar maar eens naar het Leidsch Dagblad stap om een stukje in de krant te laten zetten over deze TTT-oplaadpaal. Ik doe dat vooral voor mijn Tesla rijdende overbuurman want als hij belt voor een storing dan zeggen ze nog net niet tegen hem: “Daar heb je die zeikjanus weer!” In de middag moest ik mijn jongste zus en haar 3 kinderen ophalen in Katwijk aan Zee. Door de jongste dame kwam ik erachter dat er ook stoelverwarming voor de achterpassagiers aanwezig is in deze meest luxe versie. Maar achterin hebben ze dan weer geen stoelkoeling dat hebben alleen de voorstoelen. Oh en vooraan de midden console bevindt zich een nog een draadloos oplaadsysteem voor smartphones.

Maandag 2de Kerstdag deel 1
Omdat het op 2e Kerstdag ’s ochtends lekker rustig was op de weg besloot ik een zuinigheidsrit binnendoor te maken op een volle Li-ion accu. Dan zou ik later die dag nog een snelwegzuinigheidsrit maken om te kijken hoe ver ik kan komen met 100 km/u constant op de snelweg. De buitentemperatuur was 9 graden dus dat viel mij mee, de Li-ion accu was 100 procent vol maar toch sloeg de motor aan. Na een kilometer rijden heb ik de verwarming helemaal uitgezet en toen reed de Kia Optima wel elektrisch verder zoals ik wilde voor deze test. Dat was best koud maar gelukkig heeft deze auto stoel- en stuurverwarming en die vreten geen stroom van de Li-ion accu. Zo had ik het toch warm en kon ik toch dé test doen die ik wilde. Ik begon in Wassenaar en ben daarna richting Katwijk aan Zee gereden en dan zou ik wel zien hoe ver ik zou komen totdat ik rond de 60 procent over had. De zuinigheidsrit voerde hoofdzakelijk over 50-60-80 km/u wegen en aan het einde wilde ik er dan nog een paar stukken met 100 km/u aan vast plakken. Tijdens het rijden remde ik voor bochten en rotondes zoveel mogelijk op de motor af want hoe minder ik de rem aan zou raken hoe groener het boompje links van het percentage accu-energie. Dat afremmen op de motor in de manuele stand gaat werkelijk uitstekend. Vooral in de 2de versnelling remt de motor stevig af en dat is precies wat ik nodig heb op een rotonde of voor een bocht. Het was heerlijk rustig op de weg zo op deze ochtend van de 2de Kerstdag. Ik had expres voor een mooie route met weinig stoplichten gekozen langs de duinen en door de bollenvelden. De tripmeter had ik ingeruild voor een grafische weergave van de energiestromen omdat ik verrast wilde worden over het aantal gereden kilometers. Ik keek alleen maar naar het percentage van hoe vol de Li-ion accu zat en zou dan op grond daarvan beslissen wanneer ik de terugweg aan zou vangen.

Maandag 2de Kerstdag deel 2
Bij de Langevelder Slag aangekomen had ik nog iets van 60 procent over en omdat ik nog een paar trajecten met 100 km/u voor de boeg had besloot ik hier alvast om te draaien en de N206 richting Leiden weer op te rijden. Tot mijn verrassing had ik vlakbij Wassenaar nog ruim voldoende over en besloot ik richting de Lange Kerkdam te rijden en daar de A44 op te draaien. En toen gebeurde er iets geks want ik had nog ruim 15 procent over toen de benzinemotor bijsprong en niet meer uit wilde. Omdat de A44 voor en achter mij compleet leeg was liet ik de snelheid afzakken om te kijken wanneer de benzinemotor weer uit zou schakelen. Dat bleek onder de 70 km/u te zijn en dat was natuurlijk geen optie op de snelweg met het aanstormende verkeer (vanaf de stoplichten bij Wassenaar waar de A44 begint) in mijn achteruitkijkspiegel. Dan maar even de benzinemotor bij laten springen want het was toch nog maar een kort stuk naar de afslag Leiden-Zuid. Daar reed ik weer met 50 km/u verder op de resterende 14 procent en dat leek goed te gaan. Leek want op de ventweg naast de A44 waar ik de Li-ion accu leeg wilde rijden sprong de benzinemotor steeds vroeger bij. Op een gegeven moment kon ik nog maar 30 km/u elektrisch rijden, want zelfs als ik 40 km/u reed sprong de benzinemotor al bij. Toen de benzinemotor bijsprong op 15 procent stond de tripmeter op 49,5 km wat met een temperatuur van 9 graden Celsius (=10 procent minder actieradius) geëxtrapoleerd neerkomt op 49,5 + 4,95 = 54,45 km bij 20-25 graden Celsius op een volle Li-ion accu die nog niet geheel leeg was op dat moment. In de zomer (en tegenwoordig ook lente + herfst) moet je dus altijd de door Kia opgegeven 50 km actieradius kunnen halen binnendoor rijdend. Dus woon je iets van 40-50 km van je werk en kun je binnendoor rijden dan is het mogelijk om geheel elektrisch op en neer naar je werk te rijden. Uiteraard met de verwarming uit en de stoel- en stuurverwarming aan, heel slim bedacht van Kia deze oplossing.

Snelwegzuinigheidsrit
Omdat ik tijdens het zwemmen de Kia Optima PHEV ook aan de oplader bij het gemeentehuis heb gehangen hoefde ik eenmaal thuis gekomen nog maar 19 procent bij te laden tot 100 procent. Uh dat dacht ik want toen ik 2 uur voor 2de kerstmaaltijd (ik heb een grote familie dus doen we het spreiden over 2 dagen) even snel de snelwegzuinigheidsrit wilde maken en ingestapt was en op de startknop drukte zag ik dat-ie niet vol geladen was. Wat een ontzettend K-laadpaal is dit zeg niet normaal gewoon!!! Laatst was er een reparateur bij van Liander en die heb ik toen even aangeschoten om te vragen wat het probleem nou elke keer was met die laadpaal. Hij vertelde mij dat er een onderdeel in de laadpaal zit waarvoor vastrecht (vastrecht=de vaste kosten voor de aansluiting op bv. het elektriciteitsnet) betaalde moet worden en dat er eigenlijk twee van die onderdelen in zouden moeten zitten want twee oplaadpunten. Maar ja de gemeente Leiden wilde niet twee keer vastrecht betalen dus vanuit het oogpunt van kostenbesparing hebben ze maar één zo’n onderdeel ingestopt en daardoor ontstaan dus elke keer problemen. En daarvoor moet dus elke keer een monteur komen, die dan de sleutel van de oplaadpaal weer niet heeft en dan weer opnieuw moet komen etc. etc. etc. Afijn het is één grote bak ellende met deze oplaadpaal vanwege totaal verkeerde zuinigheid van de gemeente Leiden. Mijn overbuurman met zijn Tesla Model S had in eerste instantie een oplaadpaal aan de muur van zijn huis willen maken maar dacht sociaal te zijn voor de rest van de buurt en nu zitten hij en al zijn elektroburen zoals ik met de gebakken peren. Ik ga dinsdag maar eens even naar het Leidsch Dagblad voor een artikeltje in de krant over de totaal misplaatste zuinigheid van de gemeente Leiden. In de hoop dat het andere oplaadpunt het wel zou doen heb ik de oplaadkabel van de Kia Optima PHEV daar maar ingeplugd. En toen deed-ie het ineens wel en zat er niets anders op dan na de 2de kerstmaaltijd de snelwegzuinigheidsrit te maken.

Na een gezellige 2de kerstmaaltijd ben ik met mijn zwager samen in de Kia Optima PHEV gestapt om een snelwegzuinigheidsrit te maken over de A44. Ik had uitgerekend dat ik bij ongeveer 60 procent om moest draaien want rond de 15 procent zou de benzinemotor bijspringen. We vertrokken uiteraard met de verwarming uit en de stoelverwarming op 3 blokjes. Oh en de stuurverwarming ook niet te vergeten maar die ‘warme worst’ was alleen voor mij, mijn zwager moest zijn handen dan maar in zijn zakken stoppen. Het was best koud in de auto met de verwarming uit maar met de stoelverwarming viel prima te leven. “Ach alles beter dan een 2CV”, zei mijn zwager tegen mij, “de verwarming in die auto stelde helemaal niets voor.” Eenmaal op de A44 gokten we allebei dat we in de buurt van de afslag Hoofddorp eraf moesten. Het rijden ging prima en dat ondanks een buitentemperatuur van maar 8 graden Celsius. Ter hoogte van de afslag Leimuiden besloot ik toch maar daar de snelweg te verlaten, dan kon ik altijd nog even doorrijden richting Wassenaar als de Li-ion accu nog niet leeg was. De afritbocht is zo ontzettend lekker en ik hield de vaart er dan ook goed in terwijl mijn zwager zich vast hield aan de handgreep van het portier. In de bocht bij het stoplicht gooide ik het stuur in één keer hard om naar rechts en reed met piepende banden door de bocht. Eenmaal weer op de A44 reed ik weer nog steeds volledig elektrisch richting Wassenaar, want ik gokte erop dat vlakbij Wassenaar de benzinemotor aan zou slaan. Terwijl we op de stoplichten afreden met 100 km/u zag ik bij exact 41 km op de tripmeter een pijltje wijzend van de verbrandingsmotor naar de Li-ion accu verschijnen. Dat houdt in dat ik met constant 100 km/u bij 8 graden Celsius 41 (+ 4,1 km bij 20-25 graden Celsius) heb gehaald op een volle acculading. In de zomer zul je dus altijd 40-45 km halen op een volle acculading. Als je dus van Leiden naar Rotterdam of Amsterdam moet rijden dan haal je dat altijd volledig elektrisch en als je een oplaadpaal op je werk laat installeren kan je dus voor heel weinig pingels op en neer naar werk rijden.

ROTterdam, man, man…
Dinsdagmiddag had ik beloofd samen met mijn neef onze andere neef op te halen in Rotterdam. Aangezien het mooi weer met een stralend zonnetje zou worden was het niet meer dan logisch dat ik de sfeerfoto’s in Rotterdam zou schieten want mijn neef woont vlakbij de Erasmusbrug, één van de beste plekken in Rotterdam voor mooie sfeerfoto’s. Uiteraard ben ik naar Rotterdam vertrokken met een volle accu want ik wilde wel eens zien hoe ver ik dit keer zou komen. Deze rit bevat stukken met achtereenvolgens 50-70-50-70-100-50-km/u dus ik moest als het goed is in ieder geval verder komen dan tijdens de snelwegzuinigheidsrit. De rit startte op de ventweg naast de A44 waar ik harder dan normaal over de snelheidsbrekers heen reed. Waar ik in 90 procent van de gevallen een luid en duidelijke ’boink’ hoor bleef dat bij deze Kia Optima PHEV uit. Er zijn maar weinig auto’s die dit ook zo goed doen en dat zegt iets over de kwaliteit van deze Kia Optima PHEV en dat terwijl de prijs met 44.150,- euro een koopje is met zoveel luxe en extra’s aan boord vergeleken bij welke Duitser of Japanner dan ook. Eenmaal op de N44 besloot ik die toch maar helemaal uit te rijden en aan het einde de A12 op te rijden in plaats van de N14 te nemen. Omdat ik elektrisch reed (=EV-stand) in de eco-stand reed ik rustiger dan ik zou doen in de HEV-stand. Toch had ik nog even dikke pret op de fly-over van de A12 naar de A4 want ik reed 100 km/u op de ACC en dat is voor de meeste automobilisten in deze fly-overbocht te snel. Daarom hoop ik altijd dat op het laatste moment dat ik de linkerbaan er niemand voor mij rijdt en er het liefst een dikke Audi of BMW of Mercedes achter me zit te duwen vlak voor de bocht. Het was dit keer echter een Amerikaanse ruimte-auto en toen ik de bocht indook zag ik ’m meter na meter in mijn achteruitkijkspiegel verdwijnen. De Kia Optima PHEV bleef perfect grip houden, beter zelfs nog dan de Lexus RC300h Hybrid van een week eerder! Wat een fijne auto is dit toch en wat jammer dat-ie zo onderschat wordt door de dames en heren autojournalisten.

En zo reden we met maximaal 100 km/u richting Rotterdam waar we bij Rotterdam aangekomen afzakten naar 80 km/u vanwege de trajectcontrole en bij Blijdorp 70 km/u en al snel 50 km/u. En dat ging prima totdat we bij de Coolsingel aankwamen, wat een ongelofelijke ELLENDE is dat zeg. Waarom liggen daar nog geen voetgangerstunnels onder de weg door??? Het verkeer staat hier vrijwel permanent stil alleen maar vanwege constant overstekende voetgangers. Stoplichten zou niets oplossen want dan zou je 10 keer achter elkaar stilstaan voor een stoplicht. Als ik wethouder van verkeer in Rotterdam zou zijn dan is dit het eerste punt dat ik aan zou pakken. Na bijna een half uur stilstaan en kruipen konden we dan eindelijk normaal verder rijden. Net over de Erasmusbrug heen ben ik afgeslagen naar rechts en hebben we even wat mooie sfeerfoto’s gemaakt want voor actiefoto’s hadden we geen tijd buiten het feit dat er sowieso geen geschikte lokatie in de buurt was. Dat zouden we donderdagmiddag wel even doen ergens in de buurt van Valkenburg ZH. De foto’s zijn uitermate geslaagd en dat komt door de mooie lichtval vanwege de laagstaande zon in deze tijd van het jaar. Na het inladen van mijn 2.05 m lange neef en zijn kat zijn we terug naar Leiden gereden. Het was een grappige terugrit omdat de kat mee ging zitten miauwen op “Return to innocence” van Enigma & Enya. Bij Leidschendam aangekomen heb ik de mooie g-krachten afslag genomen. En hoe fantastisch de wegligging van deze Kia Optima PHEV is blijkt wel uit dat ik behoorlijk de vaart erin had maar dat totaal amper merkbaar was. In een andere auto hadden we allemaal scheef gehangen of was ik de bocht uit gegleden. Na het afleveren van mijn beide neven ben ik naar huis gereden en heb de Li-ion accu weer vol geladen. De benzinemotor schakelde pas in op de terugweg en dat viel mij reuze mee voor een gecombineerde rit. Resultaat elektrisch rijden: 43,9 km + 10 procent gecorrigeerd voor de lage temperatuur = 43,9 + 4,4 = 48,3 km

400 km=1:?
Woensdag zou ik de 400 km op de tripmeter vol gaan maken en daar moest wel een mooie waarde uitkomen want ik had pas iets van een 1/8-ste tank verbruikt op de benzinemeter. Kijk het werkt dus wel degelijk stekkeren-stekkeren-en-nog-eens-stekkeren-waar-je-maar-kan. Jammer dat de overheid deze vorm van autorijden in 2017 door de plee spoelt vanwege het verhogen van de bijtelling. [quote Rijksoverheid.nl] Minder voordelen (plug-in) hybride auto’s – In de Autobrief II heeft het kabinet vastgesteld dat de (plug-in) hybride auto’s steeds meer ‘normale’ auto’s worden in het Nederlandse straatbeeld. Een (plug-in) hybride auto was een aantal jaren geleden een nieuw verschijnsel: een zuinige auto, maar dan met een stekker om nog minder op fossiele brandstoffen rijden. Deze specifieke voertuigen worden steeds meer ‘normale’ auto’s , die gaandeweg minder belastingvoordelen nodig hebben. Om die reden zullen de (plug-in) hybride auto’s steeds meer als reguliere voertuigen worden behandeld en worden de belastingvoordelen stapsgewijs afgebouwd. Vanaf 2017 gaat voor nieuwe plug-in hybride auto’s het algemene bijtellingspercentage van 22 gelden en komt de kilocorrectie voor alle (plug-in) hybride auto’s te vervallen. Vanaf 2017 gaat de berekening van de MRB over het volledige gewicht van het voertuig inclusief accu. Wel blijven eigenaren van plug-in hybride auto’s tot en met 2020 profiteren van het halftarief van de MRB. Zo blijft het voor particulieren aantrekkelijk om een tweedehands plug-in hybride auto te kopen. Voor de conventionele hybride auto zijn er vanaf 2017 geen fiscale voordelen meer. [/quote Rijksoverheid.nl] Dat is toch onbegrijpelijk want toen ik woensdagmiddag af ging tanken kwam ik uit op 400 km/8,59 ltr Euro 95=1:46,56 en dat had makkelijk 1:50-1:60 kunnen zijn. Maar misschien ben ik wel een slecht voorbeeld en kochten veel automobilisten deze Plug-In hybrides alleen maar voor de bijtelling en stekkerden ze vervolgens nooit meer.

Na het aftanken heb ik nog even snel een rondje Space Business Park gedaan, nu ik er toch ben kon ik het even niet laten om toch nog wat benzine te verspillen. Uiteraard heb ik dat in de Manuele stand gedaan want in de D(rive)-stand had ik al een rondje over het rotondecircus gereden. Ik begon niet zo lekker want net na de rotonde was het even druk verdorie! En ook bij de vrachtwagenparkeerplaats aangekomen kon ik ’m niet plankgas in de M2 erop hoeken. Mama mia wat een ellende zeg, dan maar erop eraf en dat ging al beter. Ik voelde de voorwielen doorspinnen op het licht vochtige asfalt zonder dat ik last had van onderstuur. Richting de rechterbocht met verkeersdrempel gooide ik het gas er stevig op en schakelde snel op naar 3-4-5-6 waarna ik stevig in de remmen moest en terwijl ik over de verkeersdrempel heen denderde gaf ik weer stevig gas in M2 en dat allemaal zonder dat ik de bocht uitgleed met onderstuur. De eerste hoge verkeersdrempel ben ik zonder te remmen overheen gereden en dat voelde werkelijk subliem aan. Ik had niet verwacht dat de grote en zware Kia Optima PHEV dat zo goed zo uitdempen en dat nota bene zonder doorslaan van de vering! Dat vindt ik toch wel bijzonder voor een Sedan die geen lange veerwegen heeft zoals een SUV of Crossover. Daarna volgde de hoge verkeersdrempel + rotonde + blinde rechterbocht en ik rem dan altijd even kort heel hard af vlak voor de hoge verkeersdrempel want die is echt té hoog voor een Sedan. De blinde rechterbocht ging perfect maar ik miste iets, het gevoel in mijn lijf was te gewoon vond ik. Na de volgende rotonde sloeg ik rechtsaf en dat ging heerlijk maar toen gebeurde dan eindelijk wat ik miste. Ik hoekte plankgas in M2 linksaf de blinde rechterbocht in waarna ik heel mooi en snel met heftig onderstuur naar rechts weg gleed. De adrenalineshot die volgde heb ik te lang niet in mijn lichaam gevoeld, oh wat was dit mooi en vooral goed want ik kon ‘m perfect controleren en dat komt omdat deze auto zo ontzettend goed in balans is en zo’n goede wegligging heeft.

De noordelijke oprit naar de N206 ging lekker en bij het oprijden van de N206 schudde de voor- en de achterkant even heen en weer. Daarna ben ik nog even door de opritbocht bij ’t Heen gereden en die was absoluut niet saai, maar het ging zo lekker-zo mooi-zo goed dat ik een beetje verbijsterd de N206 op reed. Ik besloot verder te rijden op de N206 en als toetje nog even de opritbocht naar de A44 mee te pakken en dan aan het einde van de A44 de Papelaan op te draaien. Het lullige was dat het stoplicht al op groen was gesprongen en ik een truttenschudder net niet meer in kon halen voor de opritbocht. Ik liet me daarom iets terugvallen om vervolgens plankgas in M2->M3 door de opritbocht heen te jagen. Dat ging zo ontzettend en werkelijk geniaal goed dat ik me afvroeg of ik net niet zat te dromen achter het stuur. Aan het einde van de A44 aangekomen kon ik bij de stoplichten meteen doorrijden linksaf de Papelaan op. Deze ongelofelijke ‘rotbocht’ is één van mijn favoriete bochten alhoewel ik er op mijn motor een keer bijna uitgevlogen ben in mijn enthousiasme. Net toen ik in de bocht begon te hangen gaf ik gas in M2 en gleed ik heel mooi door de bocht heen maar het voelde gek genoeg anders aan dan in de rechter opritbocht naar de A44. Misschien omdat ik links ben en meer van linkerbochten houd? Wel vind ik dat de remmen wat bijteriger en krachtiger (=meer vertraging) hadden gemogen. Zoiets als de remmen van de krachtiger Kia Optima GT dus, want de PHEV is met 205 Pk gecombineerd niet zoveel zwakker dan de GT. Wel is de PHEV 125 kg zwaarder en is de wegligging zo goed dat die remmen van de GT deze auto écht af hadden gemaakt. Ik heb uiteraard ook nog even getest wat er gebeurt als je in de M-stand doortrekt tot aan de toerenbegrenzer en dat bleek precies te zijn wat ik verwachtte, de 6-traps automaat schakelt namelijk automatisch op naar de volgende versnelling.

Alle zuinigheidsritten op een rijtje
Zuinigheidsrit binnendoor: 49,5 km + 10 procent ivm. lage temperatuur = 49,5 + 4,95 = 54,45 km
Snelwegzuinigheidsrit: 41 km + 10 procent ivm. lage temperatuur = 41 + 4,1 = 45,1 km
Gecombineerde zuinigheidsrit: 43,9 km + 10 procent ivm. lage temperatuur = 43,9 + 4,4 = 48,3 km

Ik moest even hard lachen
In een testverslag van een herplaatste Libelle-journalist las ik de opmerking dat deze Kia Optima 2.0 GDi AT6 PHEV Business ExecutiveLine geen waarschuwing geeft als je uitstapt en de verlichting per ongeluk aan laat staan. Tja waarom zou Kia een waarschuwing inbouwen als na het op slot zetten de verlichting automatisch wordt uitgeschakeld. En dat was nog niet alles want dezelfde herplaatste Libelle-journalist had het in zijn testverslag ook nog over een CVT terwijl deze auto toch echt een 6-traps automaat heeft.

Specificaties

Jaargang

2016

Carrosserie

Sedan

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine/Elektriciteit

Type motor

Hybride

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

9,4 seconden

Topsnelheid

192km/u

Vermogen

151(205)6.000 (B+E) kW (pk)/rpm

Koppel

375/2.330 (B+E) nm/rpm

Cilinderinhoud

2.0/1.999 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,9 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

0 liter/100 km

Snelweg

5,3 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

1,6 liter/100 km

C02 uitstoot

37 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.855 mm

Breedte

1.860 mm

Hoogte

1.465 mm

Wielbasis

2.805 mm

Spoorbreedte voor

1.602 mm

Spoorbreedte achter

1.609 mm

Massa leeg

1.680 kg

Max. toelaatbare massa

2.200 kg

Laadvermogen

520 kg

inhoud bagageruimte

307 liter

Bandenmaat

215/55-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand