Peugeot 3008 Blue Lease Premium 1.6 BlueHDi 120 2017 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Peugeot Nederland N.V.



Strak in het pak!
Toen ik in de Peugeot 3008 stapte en weg reed moest ik glimlachen om alle elektronica en veiligheidssytemen aan boord in verband met de verwachte sneeuw en ijzel de volgende dag. Een dag eerder merkte ik wat er kan gebeuren als je al die elektronische fratsen niet aan boord hebt, want mijn motor heeft geen enkel veiligheidssysteem (zelfs nog carburateurs!) en mijn Renault Twizy mag dan wel één airbag hebben maar die heeft geen ABS, ESP en dat soort dingen. Vlakbij het zwembad in Katwijk aan Zee remde er totaal onverwacht een auto voor mij om een voetganger voorrang te geven die dat niet had. Ik moest vol in de remmen waarna mijn Renault Twizy begon te glijden, want ja dat elektrische autootje heeft dus geen ABS. Ik zag me in gedachten al bovenop de achterkant van de auto voor mij klappen, maar precies op het juiste moment stopte de Renault Twizy met glijden en stond ik net op tijd stil. Ik rook brandend rubber dus dat zegt genoeg over de remactie, ha, ha. De adrenaline spoot even door mijn lichaam heen, mama mia wat is dat toch lekker! Na het zwemmen ben ik een nieuwe helm gaan kopen want de oude Arai die ik nu had viel letterlijk van ellende uit elkaar. “Isniegoe voor uwen kale kupke”: zou een Brabantse vriend van mij zeggen! Ik wilde persé weer een Schuberth want behalve erg stil zijn de helmen van Schuberth ook erg licht. En elke gram minder die ik mee hoeft te zeulen als ik met 200-300+ km/u over de Autobahn knal is meegenomen kan ik je vertellen. Ik heb dus sterke nekspieren zonder dat ik het eigenlijk wil zullen we maar zeggen. Helaas had Motozoom niet de juiste Schuberth want ik wilde persé de S2 Pro hebben, ik heb namelijk een bloedhekel aan systeemhelmen. Uiteindelijk ben ik maar naar Zoetermeer gereden naar Hans van Wijk motoren, een ouderwetse en degelijke motorzaak. Daar hadden ze precies de Schuberth S2 Pro die ik zocht in de juiste maat. Ikke blij en dus reed ik vrolijk met mijn nieuwe helm op naar huis. Maar nog geen 1 kilometer verder wist ik weer waarom ik motorrijden zo ontzettend leuk vind. In de haakse rechterbocht naar de A12 brak mijn achterwiel totaal onverwacht uit, maar ik wist door een snelle reflex op wonderbaarlijke wijze overeind te blijven. Weer spoot de adrenaline door mijn lichaam en reed ik met een grote glimlach verder. Wat moet je anders?

Net zo’n grote glimlach had ik toen ik nog maar net de hoek om bij de Peugeot-importeur een petje in een Volkswagen Polo achter me aankreeg. Petjes zoek rijden is altijd leuk want dommer volk dan petjes bestaat er niet, helemaal als ze in een Volkswagen Golf of Polo rijden. Dit soort mannetjes houden mij altijd uit mijn slaap met hun pestherrie-uitlaten die je van Leiden tot aan Rotterdam hoort, dus ja daar heb ik om een hele goede reden een ongelofelijke bloedhekel aan!!! Richting de 180-gradenbocht voor de Amsterdam Arena is het bijna altijd lastig om vooraan te komen te staan bij het stoplicht, voor mij althans want het petje vloog overal omheen-onderdoor-overheen. En zo sprong het stoplicht precies op groen toen we samen de rechterbocht na het stoplicht indoken. De motor was nog koud maar met een dieselmotor met lekker veel koppel bij lage toeren (300 Nm/1.750 toeren) ben je de meeste benzineauto in het korte snelle bochtenwerk te snel af. De Peugeot 3008 weegt overigens verrassend weinig, slechts 1.279 kg en dat is duidelijk minder dan de 1ste Peugeot 3008 die ik getest heb in 2009 want die woog nota bene met een benzinemotor dik 1.434 kg en de dieselversie 1.496 kg. Kijk dat scheelt toch een paar honderd kilogram=meer dan mijn motorfiets en dat merk je rijdend echt wel! Ik dook met een aardig vaartje de 1ste rechterbocht van de 180-gradenbocht in en omdat het zo lekker ging gaf ik nog wat gas bij in de 2de rechterbocht van de 180-gradenbocht. En zelfs toen piepten de banden nog steeds niet. Daar stond ik toch wel van te kijken en nou zijn die 205/55-R19 Michelin Primacy 3 best goed maar hier stond ik toch wel even van te kijken. Over de A2 heen kon ik met groen direct de oprit naar de A2 opduiken en daarna de mooie oprit naar de A9. Ik hield me enigszins in gezien de lage temperaturen, ik ken genoeg verhalen van autojournalisten die een testauto al na een paar kilometer rijden tegen de vangrail parkeerden.

1.000-drempelweg
Omdat ik vroeger dan gepland de Peugeot 3008 had opgehaald ben ik niet over de A4 terug gereden. Ik ben binnendoor via Schiphol-Rijk en Rijsenhout naar Leimuiden gereden en daar de A44 opgereden. De afrit vanaf de A9 vraagt zeker met dit licht vochtige en steenkoude weer om iets meer beleid, maar ach wat heet beleid als ik iedereen buitenom voorbij reed, ha, ha. Maar ja wat kan ik er aan doen dat deze auto zo goed aanvoelt dat het gewoon kan. Wat ook heel erg meewerkt aan het makkelijke sturen is het heerlijke kleine stuur dat zowel aan de onder- als de bovenkant afgeplat is. Het stuurt zo ongelofelijk veel lekkerder dan zo’n groot stuur, dat is echt een groot verschil. En toevallig is het stuurgevoel ook nog eens lekker direct voor een SUV dus dat geeft een extra stuk vertrouwen en ja dan durf je dus meer zoals blijkt. Op weg naar Schiphol-Rijk voelde ik me al helemaal thuis in de Peugeot 3008, het lijkt wel een beetje op het gevoel wat ik had toen ik in de Peugeot RCZ 1.6 THP 200 Pk. Zo van zit goed, stuurt goed, schakelt heerlijk, perfect aangrijpende koppeling, erg fijn motorblok, kortom alles klopt gewoon! De listige bochten bij Schiphol-Rijk gingen ook lekker net als de twee haakse bochten even verderop. Ik was benieuwd hoe de Peugeot 3008 het zou doen op de vele verkeersdrempels en snelheidsbrekers bij Rijsenhout. De eerste verkeersdrempel reed ik met 60 km/u overheen en dat voelde goed aan, er is duidelijk veel zorg aan de vering/demping besteed door de ingenieurs. Ook op de snelheidsbrekers voelde de vering/demping goed aan, en als het daar goed aanvoelt dan is de vering/demping serieus goed! Uitmuntend is te hoog gegrepen daarvoor moet-ie het niveau van de Peugeot 508 Berline GT 2.0 BlueHDi halen maar dat haalt-ie niet.

Na de doorgaande dwarsweg heb ik de snelheid steeds verder opgevoerd en zelfs met 120 km/u voelde het nog steeds goed aan. Ik was dan ook wel enigszins verrast toen ik thuis gekomen las dat deze SUV een torsie-as heeft. Bij Leimuiden aangekomen sloeg ik rechtsaf richting de A44 waar ik bij het stoplicht naast een Audi Q5 S-Line kwam te staan. Omdat ik links stond moest ik voor de Audi langs kruisen, maar omdat nu al het volste vertrouwen had in de wegligging van de Peugeot 3008 ging ik er blind vanuit dat het zou lukken. Ik gaf stevig gas bij groen en accelereerde daarna vol door tot 150-160 km/u op de tegenwoordig zeer lange oprit. Vlak na de bocht leek de Audi even dichterbij te komen maar de in de flauwe opritbocht zag ik ’m in de achteruitkijkspiegel verdwijnen. Op de A44 heb ik het gas erop gehouden dan had ik dat ook meteen maar gehad. De Peugeot 3008 rijdt heerlijk bij snelheden van rijbewijskwijtsnelheid dankzij de rust en stilte aan boord maar vooral ook door de comfortabele wegligging. Ik had gedacht dat het 1.6-liter BlueHDi motorblok met slechts 120 Pk tegen zou vallen maar dat is dus absoluut niet het geval. Door de fijne 6-versnellingsbak met goed gespreide versnellingen en een meer dan uitstekende gasreactie (dit 1.6 BlueHDi motorblok heeft duidelijk een software update gehad) want juist dat laat bij sommige dieselauto’s nog wel eens zwaar te wensen over. Vanaf de A44 ben ik direct door gereden naar het NS-station want mijn fiets stond daar nog en die wilde moest naar mijn garage gebracht worden. De fiets paste er net niet helemaal in maar ik had geen gereedschap bij me om het voorwiel eruit te halen dan wel het stuur eraf te halen. En dus was het erg handig dat ik de automatisch sluitende achterklep precies daar kon stilzetten waar ik dat wilde (zie foto), mooi toch! Zo kon ik dus met een bijna gesloten achterklep toch heel voorzichtig naar mijn garage 4,5 kilometer verderop rijden.

Kofferbak en Bas
Bij het openen van de achterklep had ik al gezien dat de bagageruimte een verwijderbare bodemplaat heeft. Handig want daardoor passen er nog meer koffers in de bagageruimte. En zonder die bodemplaat passen er serieus veel koffers in, verrassend veel zelfs als ik eerlijk ben.

Samsonite kofferset
Met bodemplaat
Met hoedenplank: 2×70-liter + 1×50-liter
Zonder hoedenplank: 2×70-liter + 2×50-liter + 2×33-liter
Zonder bodemplaat
Met hoedenplank: 3×70-liter + 1×50-liter + 2×33-liter
Zonder hoedenplank: 3×70-liter + 2×50-liter + 2×33-liter + 1×13-liter

Omdat ik toch in de buurt was ben ik meteen maar even bij Bas Kallenberg van Autobeklederij van der Werf langs gereden. Ik moet altijd lachen om de opmerkingen van Bas en dat was ook dit keer weer het geval. Ook nu weer zag Bas iets waar ik als autojournalist nooit aan gedacht zou hebben. De zijwangen van de met skai en stof beklede voorstoelen waren niet skai maar van stof, dat viel Bas meteen op omdat de wangen meestal van skai zijn en daar komen na verloop van tijd breukjes in. “Maar dat is natuurlijk alleen maar goed want dan hebben wij weer werk”, zei Bas. De afwerking van de bekleding en de combinatie skai/stof en manier waarop kon Bas zijn goedkeuring wegdragen. Bas zei letterlijk: “In de categorie kut-interieur (alles wat geen leer is zoals stof en skai dat vind Bas kut) is dit wel het beste wat je kunt bedenken.” De tellerpartij en het display vond hij ook mooi net als de knopjes om de functies van het display mee te bedienen. Die Fransen worden steeds beter hoorde ik Bas nog net fluisteren en als Bas dat zegt dan vat ik dat op als een ZEER GROOT compliment. Na mijn bezoek aan Bas ben ik meteen door gereden naar mijn zwager want de zon scheen en ik had al gezien dat we die niet meer zouden zien de komende week. Mijn zwager had tijd en dus bedacht ik me geen moment heb mijn camera’s gehaald en ben na het eten naar mijn zwager gereden. Wat mij vooral verraste is hoe mooi de fraaie kleur van de auto er uitkomt op de foto’s.

Zaterdag 7-1-2017 ongelukkendag van het jaar!
Al dagen van tevoren wist ik dat zaterdag een ijzel-sneeuwdag zou worden en laat ik nou net die dag naar een crematie in Beuningen moeten. Mijn tandarts-vriendin (ex-collega van vroeger die tandarts is geworden) haar moeder was in de 1ste week van het nieuwe jaar overleden nadat ze net voor de kerst te horen had gekregen dat ze longkanker had. Ik wilde dus persé naar de crematie toe, maar in de loop van de zaterdag en vele 100=en ongelukken verder heb ik toch de beslissing genomen thuis te blijven. Het was gewoon gekkenwerk en juist in het oosten van het land en dan ook nog eens precies bij Beuningen/Nijmegen. Later las ik dat rond de tijd dat we na de crematie naar huis hadden gereden de A73 bij Beuningen/Nijmegen in beide richtingen was afgesloten. Omdat het in de ochtend in het westen waar ik woon al dooide ben ik gewoon gaan zwemmen. Natuurlijk heb ik geen gekke dingen gedaan op weg naar het zwembad en ook heb ik geen rondje Space Business Park gereden want dat is de goden verzoeken en ik ben wel goed maar zeker niet gek! Ondanks de temperatuur van 0-1 graden Celsius was het nergens glad, in ieder geval heb ik er niets van gemerkt. Omdat ik toch niets beters te doen had ben ik maar wat dingen uit gaan testen die niets met de wegligging te maken hebben. De cruise control bleek een gewone CC en geen ACC, het ESP kan niet uitgezet worden maar de TRC wel alleen wordt die vanaf 50 km/u automatisch weer geactiveerd. De minimale snelheid van de cruise control bleek 40 km/u te zijn en tot mijn verrassing bleef de cruise control geactiveerd tijdens het schakelen. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt bij een Peugeot, althans niet dat ik mij kan herinneren.

Zondag=dooidag
De volgende dag was alles weg gedooid en waren de ruiten niet bevroren, een prima dag dus om me weer normaal voort te kunnen bewegen in de Peugeot 3008. Omdat mijn oudste zus op de fiets zou gaan zouden we met vier volwassenen in de Peugeot 3008 zitten. De been- en vooral ook hoofdruimte achterin is lekker royaal en ook een vijfde volwassene is geen enkel probleem in deze ruime SUV. Zowel de voor- als de achterstoelen zitten erg lekker dus in dat opzicht scoort deze Peugeot 3008 gewoon serieuze punten. De rest van het interieur heb ik ook geen op- of aanmerkingen op, ik sluit me dus aan bij Bas zijn professionele mening. Wat betreft het dashboard kan ik ook niet anders dan een pluim geven, de i-cockpit ziet er heel mooi strak en fraai uit. In ieder geval beter dan dat van die Jaguar XJ waarin ik het voor het eerst tegenkwam. Naast de fraaie i-cockpit heeft de Peugeot 3008 ook nog een centraal geplaatst 8-inch touchscreen met daaronder zogenaamde ‘toggle switches’ waarmee je met 1 druk op de knop naar bv. de muziek of de navigatie kunt switchen. Hou je drie vingers tegelijk op het touchscreen dan ga je terug naar het hoofdmenu, een handigheidje om te onthouden. Het audiosysteem in deze Peugeot 3008 was helaas geen HiFi Premium van Focal want die kost 650,- euro extra maar ik raad ‘m zeker aan. De standaard audio is absoluut niet verkeerd en voor een SUV in dit segment gewoon goed te noemen, maar ja je bent audiofiel of niet. Nog een verrassend dingetje vond ik het dashboardkastje waar tot mijn grote verrassing mijn digitale spiegelreflexcamera met kleine lens (voor de sfeerfoto’s) in paste. Verder is er voor het achteruit rijden een 360-graden Visiopark 2 oftewel de zogenaamde birdeye-view wat erg fijn is met inparkeren, zeker bij een drukke parkeerplaats van een winkelcentrum. Eén van de beste en fraaiste onderdelen van deze Peugeot 3008 vind ik het stuur, dat ligt wel zo lekker en fantastisch in de handen van de bestuurder. Ik zou eigenlijk wel eens exact dezelfde auto met een groter stuur willen rijden, ik denk dat het rijden dan een stuk minder leuk is.

Na het familiebezoek ben ik gaan zwemmen en uit het zwemmen vandaan ben ik nog even een rondje over het Space Business Park gereden ook al wist ik dat het ESP niet uitgezet kan worden en het TRC vanaf 50 km/u weer automatisch geactiveerd wordt. Deze auto is te leuk en te goed om zo’n rondje SBP voor te laten zitten. Ik was vooral benieuwd hoe sterk het ESP in zou grijpen in het grensbereik. De bocht bij Klei-Oost nam ik relatief veilig want het asfalt was vochtig en dan is deze afknijpbocht tricky. Eenmaal aan de overkant van de N206 ging het gas erop en in de haakse rechterbocht gebeurde er geen verrassende dingen, eigenlijk ging het gewoon verrassend makkelijk. Na de flauwe linkerbocht hoekte ik ’m plankgas in de 2de versnelling de vrachtwagenparkeerplaats op, en ondanks de heftigheid van die actie werd ik ook nu weer nergens verrast door rare fratsen. Ik zag wel het ESP-lampje de hele tijd knipperen dus er werd wel degelijk ingegrepen alleen merkte ik daar weinig van. Het leek meer op een soort van elektronisch sperdif wat ingreep. De snelle rechts-links-combinatie ging ook lekker en makkelijk dus hopelijk zou er op de verkeersdrempels dan echt iets gebeuren. Ik reed met een behoorlijke vaart over de eerste lage verkeersdrempel en hield de vaart er ook daarna goed in waardoor ik behoorlijk hard door de rechterbocht met verkeersdrempel ervoor heen vloog. Maar zelfs nu brak de Peugeot 3008 niet uit, het ging allemaal erg makkelijk misschien wel te makkelijk. Maar ja die vering/demping is dan ook wel erg goed en dat zorgt er samen met de uitstekende grip (op de juiste ondergrond!) van de Michelin Primacy 3 banden voor dat-ie niet uitbreekt. En als laatste waren daar dan nog de hoge en nog hogere verkeersdrempel en blinde rechterbocht. Zoals het een echte SUV betaamt sprong de Peugeot 3008 met groot gemak over beide verkeersdrempels heen. Eitje! Net als de blinde rechterbocht, de noordelijke oprit naar de N206 en de overheerlijke opritbocht bij ’t Heen. Wat een lekkere auto is dit zeg.

“Op steppe”
Ga eens steppen joh schoot er door mijn hoofd bij het zien van de elektrische step genaamd Micro e-Kick in de online brochure van de Peugeot 3008. Ik hou wel van dergelijke accessoires zeker als ze ook nog eens heel erg handig zijn en echt iets toevoegen. [quote Peugeot.nl] De elektrische step e-Kick is de vrucht van een samenwerking tussen Peugeot en Micro, sinds 20 jaar wereldwijd toonaangevend op het gebied van het concept step. De stuurstang is ontworpen door Peugeot Design Lab en combineert schoonheid en functie. Het vouwen neemt maar een paar seconden in beslag waarna de ingevouwen step op één wiel kan worden meegedragen. Ingevouwen neemt de e-Kick minimale ruimte in waardoor hij ook handig is om mee te nemen in het openbaar vervoer. Het systeem ‘Motion Control’ maakt het mogelijk om de sterkte van de elektrische ondersteuning aan te passen aan de belasting en de voorkeur van de gebruiker. De e-Kick heeft een maximumsnelheid van 25 km/u, een bereik van 12 kilometer met zijn lithium-ion batterij en weegt 8,5 kg. [/quote Peugeot.nl] Ik heb nog geprobeerd een Micro e-Kick te regelen bij Peugeot Nederland, maar dat lukte helaas niet meer zo op het allerlaatste moment. Maar wie weet kan ik ’m alsnog testen als ik een dagje een andere Peugeot 3008 met Micro e-Kick mee mag nemen, er moet namelijk in de bagageruimte een zogenaamd ‘Dockstation’ gemonteerd zijn waar de Micro e-Kick kan worden vastgezet om tijdens het rijden te worden opgeladen. Met “Op steppe” verwijs ik uiteraard naar het leuke Drentstalige liedje “Op fietse” van de Drentse popgroep Skik.

Micro e-Kick

https://www.youtube.com/watch?v=iidE44u8azM

Glij???
Zowel maandag als dinsdag ben ik met de Peugeot 3008 naar werk gegaan, en op beide dagen viel me iets op aan de Michelin Primacy 3 banden waarvan ik mij totaal niet kon herinneren dat mij dat eerder is overkomen. Dat klopt ook want ik heb deze banden nog nooit eerder om de velgen van een testauto gehad. De beste test is dan altijd even zoeken op het internet of dat ook echt zo is en na het intypen van de zoekterm “Michelin Primacy 3 Autotesten.nl” vond ik alleen het resultaat “Test: Peugeot 208 GT-LINE BlueHDi100 – 2016 | Bla, bla…… De Michelin Pilot Sport 3 banden plakten lekker aan het asfalt en ik reed dan ook met ….. (Michelin adviseert op haar website trouwens de minder sportieve Primacy 3). Dus het klopte precies dat ik iets voelde wat ik nog nooit eerder had gevoeld, want dit was de eerste keer dat ik deze banden testte. Op de rotonderand die uit een bepaald soort steen bestaat leek het net alsof ik op ijs reed zo glad voelde het aan. Deze Michelin Primacy 3 banden zijn naar mijn mening dan ook niet de juiste bandenkeus* voor deze Peugeot 3008. Stel dat je ergens in de Alpen rijdt en het wegdek bestaat uit een bepaald soort steen en geen asfalt, ik moet er niet aan denken wat er dan zou kunnen gebeuren als de grip vergelijkbaar is met die van op deze rotonderand. Ik kan mij namelijk vele momenten herinneren op de motor dat ik niet op asfalt door de Alpen/Dolomieten/Pyreneeën reed. Oké het wegdek was koud en vochtig maar dan nog, ik kan mij geen enkele band herinneren die zo aanvoelde. In de haakse bocht bij de McDonald’s besloot ik de Peugeot 3008 dan ook extra hard de bocht in te hoeken, maar daar gaven de Michelin Primacy 3 banden dus geen krimp.

Terug naar huis ben ik via de Stierenburg gereden en daarna over de Kanaalweg. En weer had ik dat heerlijke gevoel dat alles klopt, en ineens schoot mij te binnen bij welke SUV/Crossover ik dat ook had. Dat was de Mazda CX-3 ook zo’n fantastische auto die je na het instappen direct het gevoel geeft dat alles klopt. Vandaar ook de titel strak in het pak want het voelt als een maatpak. Op weg naar mijn appartement rij ik altijd een weg die je eigenlijk niet mag rijden, dit vanwege de nieuwe tunnel onder het spoor op de Kanaalweg. Maar ja omrijden kost zoveel tijd een aangezien er hier vrijwel geen verkeer rijdt en de politie in geen velden of wegen te bekennen is…. En bovendien liggen er op de klinkerweg naast het spoor hele mooie verkeersdrempels die van het type ‘Ferrari-sloper’ zijn. Ik had verwacht dat de Peugeot 3008 er wel enigszins moeite mee zou hebben, want het is geen 4WD maar zelfs de steilste verkeersdrempel sprong ik met groot gemak overheen en ook de landing was prima. Deze auto blijft mij verbazen en doet het in één opzicht in ieder geval beter – Peugeot 3008/219 mm tegen Mazda CX-3/155 mm – dan de Mazda CX-3 en dat vind ik een groot pluspunt voor de Peugeot 3008. Met de Mazda CX-3 had ik dit absoluut niet gedurfd dan had ik geheid de straatstenen geraakt. Zo zie je maar weer dat een ogenschijnlijk onbelangrijk verschil toch van belang kan zijn, zeker als je een Peugeot 3008 met Advanced Grip Control koopt. Met deze terreinknop kun je ondanks de voorwielaandrijving meer dan je denkt kijk zelf maar in onderstaand YouTube-filmpje. Jammer genoeg is de Advanced Grip Control alleen leverbaar op de Peugeot Allure 1.2 PureTech 130, juist op deze dieselversie had ik dit systeem dolgraag gehad zeker onder winterse omstandigheden.
*Ik heb het even nagevraagd bij een vriend van mij die bij Rijsbergen Automaterialen werkt en die vertelde mij dat de Michelin Primacy 3 inderdaad niet de juiste bandenkeus is voor de Peugeot 3008

Wat hebben een jong-volwassen zwaan en scholieren gemeen?
Woensdag kwam ik uit zwemmen vandaan en nam ik de ventweg langs het voormalig MarineVliegkamp Valkenburg naar huis. Een goede keus want vanaf de ventweg keek ik uit op de N206 waar het verkeer muurvast stond. Er waren in de richting van Leiden – mijn kant op – 3 auto’s op elkaar geklapt en terwijl ik de ongevalsplek aanschouwde zag ik een jong-volwassen zwaan doodgemoedereerd de grasheuvel aan de zijkant van de N206 oplopen. De omgevalsveroorzaker was dus zelf niet gewond geraakt maar had een ravage achter gelaten, ik moest even lachen ik kon er niets aan doen. Terwijl ik over de verkeersdrempels heen vloog besloot ik op het laatste moment linksaf te slaan over de N206 heen. Daar liggen namelijk een leuke linkerbocht voor en een leuke rechterbocht na het kleine viaduct. Omdat er zelden iemand rijdt kan ik hier altijd even kort plankgas geven in beide bochten en dat is met deze auto erg leuk. In het begin had ik zo mijn bedenkingen over het feit dat het ESP niet uitgezet kan worden en dat het TRC vanaf 50 km/u automatisch weer geactiveerd wordt nadat je het uitgezet hebt, maar hoe langer ik in de Peugeot 3008 reed hoe leuker ik het begon te vinden. Zeker op nat asfalt is deze auto gewoon erg leuk en goed, je kunt in de regen echt vol op het gas gaan in een bocht zonder dat er iets raars gebeurt. Ik zag op de tripmeter dat ik 170 km had gereden dus heet leek mij wel eens tijd om de brandstoftank weer eens vol te gooien. Ik had het zeker niet rustig aan gedaan dus ik verwachtte dat het verbruik tegen zou vallen, maar het bleek juist heel erg mee te vallen namelijk 1:23,35. Dit 1.6-liter dieselblok is overduidelijk één van de betere die ik de laatste tijd in een Franse auto ben tegen gekomen samen met die van de Renault Mégane Estate.

De volgende dag naar werk maakte ik weer eens iets mee waarvan ik achteraf zeg die hadden dikke vette mazzel dat ik in die auto zat. Ik reed rustig naar werk zoals altijd en bij de T-splitsing van de Schipholweg met de Willem de Zwijgerlaan moest ik even denken aan die jong-volwassen zwaan op de N206. Toen ik aan kwam rijden sprong het stoplicht net op groen zodat ik zonder te stoppen verder kon rijden. Rechts van mij trok een bus op die voor het stoplicht had staan wachten. In de rechterbocht komt een bus altijd gedeeltelijk over de linker weghelft dus dat wilde ik voor zijn maar dan moest ik wel gas geven en dat kon omdat ik aan kwam rijden en niet op hoefde te trekken. Normaal gesproken was ik dus met een extra dot gas de bocht ingedoken, maar dat deed ik niet en vraag me niet waarom. Zesde zintuig? Geen idee maar omdat ik dat niet deed kon ik de noodstop maken (de remmen zijn goed dat is duidelijk) die ik noodgedwongen moest maken want er reden achter de bus vandaan (ik kon ze dus absoluut niet zien aankomen!) zo’n 10-15 scholieren op hun fiets dwars door het allang op rood gesprongen licht heen. Als ik door was gereden zoals ik normaal gesproken als normale automobilist zou hebben gedaan dan was het één groot slagveld geworden dat weet ik zeker. Maar ja ik ben geen normale automobilist want ik ben testrijder, heb en wil geen smartphone, ben een motorrijder die altijd ver vooruit kijkt, kortom die scholieren hadden echt alle geluk van de wereld dat ík achter het stuur van deze Peugeot 3008 zat. De rest van de rit weet ik niets meer van want in mijn gedachten zag ik op weg naar werk alleen maar fietsen en scholieren door de lucht vliegen.

Zuinigheidsrit
Uiteraard heb ik nog even een zuinigheidsrit gemaakt want dit 1.6-liter dieselblok is mij in een aantal auto’s van Citroën/Peugeot nogal eens zwaar tegen gevallen qua verbruik. En dan praat ik over een verbruik van 1:23-1:27 terwijl dat eigenlijk 1:30-1:33 zou moeten zijn dus dat is nogal een verschil. Ik besloot de brandstoftank helemaal vol te gooien en in plaats van 3 maal door te klikken 5 maal door te klikken zodat ik zeker wist dat de brandstoftank echt vol zat. Het lukte mij ondanks de drukte om zonder te remmen de N206 op te rijden. Daar ging direct de cruise control erop en reed ik met 80 km/u richting De Zilk. Dit dieselblok laat zich heerlijk schakellui rijden, maar op de stijgende stukken schakelde ik voor de zekerheid even terug naar de 5de versnelling. Stijgen en 1.200 toeren voelt echter niet lekker aan want een motorblok wat onder toeren draait is technisch gezien een slechte zaak. Het fijne aan de cruise control van deze Peugeot 3008 is dat de cruise control actief blijft tijdens op- en terugschakelen. Ik kon dus heel snel even terugschakelen (toerental stijgt dan van 1.200 naar 1.700 toeren) als ik op een stijgend stuk duin reed en vervolgens op het dalende stuk duin weer heel snel opschakelen. In de haakse rechterbocht ter hoogte van De Zilk schakelde ik de cruise control op tijd uit, want het zal niet de eerste keer zijn dat ik terugschakel voor de bocht en vergeet (=beroepsdeformatie) dat deze cruise control wel geactiveerd blijft. De Peugeot 3008 vloog lekker door de haakse rechterbocht heen, waarna ik de cruise control weer activeerde. Wat ik wel erg fijn vond in de bochten is dat deze cruise control niet de snelheid automatisch omlaag gooide in een bocht.

Bij de Nachtegalenlaan aangekomen stond ik nog steeds op nul keer remmen en ook op de T-splitsing lukte het mij om zonder te remmen linksaf te slaan. Deze weg vind ik trouwens een beetje raar, eerst mag je 50 lm/u dan hooguit 1 kilometer 60 km/u en daarna is het weer 50 km/u. Kan iemand mij het nut hiervan vertellen? Op de rotonderand van de rotonde had ik dit keer totaal geen last van op ijs rijden, maar de rotonderanden hier zijn dan ook van een ander soort steen. Het ritje richting het Circuit Park Zandvoort ging lekker, maar ik moest wel langzaam rijden vanwege een fossiel die 40 km/u reed en voor alles en iedereen remde. Zo iemand mogen ze van mij zijn rijbewijs afpakken, dit soort automobilisten zijn levensgevaarlijk in het verkeer. Bij de boulevard aangekomen had ik uitzicht op een wilde zee, altijd weer mooi om te zien. Qua rijden was ik toch wel verbaasd wat dit 1.6-liter diesel motorblok aan kan. Je kunt ‘m heel goed laag in toeren rijden op vlakke stukken, dus 1.200-1.500 toeren is geen enkel probleem bij 50-60-70 km/u. Ik vind dit qua tuning verreweg het allerbeste 1.6-liter diesel motorblok ooit dus als het verbruik nou ook nog eens goed is. Bij Overveen draaide ik om en stond de teller nog steeds op nul keer remmen. Helaas kwam er op weg terug de boulevard zo’n treuzelaar voor mij rijden dus ik heb maar wat extra afstand gehouden. En toen moest ik verdorie onverwachts remmen voor een wandelaar met een hond. Shit! Maar ach daarna moest ik nog 2 keer remmen, jammer maar helaas geen nul keer remmen. Bij de onbemande pomp in ’t Heen aangekomen wachtte mij een verrassing want deze Peugeot 3008 kwam uit op exact 1:28,6. In de brochure staat als laagste verbruik vermeld 1:28,57 dus dat klopt perfect.

STELLETJE GEKKUH!!!
Toen ik vrijdagochtend de Peugeot 3008 terug moest brengen naar Amsterdam zag de weg er best oké uit. Op de A44 begon het echter in de buurt van De Kaag ineens heel hard een soort van te hagelen (het hield het midden tussen hagel en sneeuw, een soort van zachte hagel) en binnen 1-2 minuten was de hele snelweg wit. Ik ben 50-60 km/u gaan rijden want ik had heel erg weinig zin om de Peugeot 3008 ergens in de vangrail te parkeren. En dan zijn er echt nog steeds automobilisten die er een gang in houden dat ik denk die willen dood. Dat soort automobilisten hebben waarschijnlijk nog nooit een anti-slipcursus gevolgd, want dan zouden ze weten dat ze bij een dergelijk hoge snelheid totaal kansloos zijn. Er reden bovendien ook nog eens behoorlijk wat vrachtwagens op de rechterstrook en geloof mij die geven niet mee als je vanuit de vangrail terugstuitert de snelweg op. Ik heb rond de eeuwwisseling ooit een vrouwelijke collega verloren met haar man samen was verongelukt in… juist een hagelbui. Het lijkt wel of veel automobilisten schijnen te denken dat hagel niet glad is of zo. Nou echt wel hoorrrrrr!

Specificaties

Jaargang

2017

Carrosserie

SUV

Transmissie

Handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

11,2 seconden

Topsnelheid

189km/u

Vermogen

88(120)3.500 kW (pk)/rpm

Koppel

300/1.750 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.560 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,7 meter

Overig

Type bekleding

Stof + skai

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

4,2 liter/100 km

Snelweg

3,5 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

3,8 liter/100 km

C02 uitstoot

100 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

4.447 mm

Breedte

2.098 mm

Hoogte

1.624 mm

Wielbasis

2.675 mm

Spoorbreedte voor

1.579 mm

Spoorbreedte achter

1.587 mm

Massa leeg

1.279 kg

Max. toelaatbare massa

1.980 kg

Laadvermogen

701 kg

Aanhanger geremd

1.400 kg

Aanhanger ongeremd

685 kg

inhoud bagageruimte

520 liter

Bandenmaat

205/55-R19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand