Kia Optima SW GT-Line 1.6 T-GDi DCT7 2019 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Kia Motors Nederland B.V.



De nieuwe standaard…

Samenvatting
Wat hebben sommige mensen toch met status? Alsof je met een opvouwbare smartphone van meer dan 2.000,- en een Audi zonder typeplaatje en je botox-voorhoofd meer bent dan de gewone man/vrouw. Ik moet daar altijd zo hard om lachen, echt ik kan er niets aan doen maar ik vind dat soort mensen ronduit zielig en kansloos. Voor mij geen smartphone maar een Nokia 3310 (=bellen + SMS-en) van slechts 65,- euro en geen Audi zonder typeplaatje maar een Renault Twizy zonder typeplaatje en die frons in mijn voorhoofd vind ik prima zolang iedereen me 15 jaar jonger schat dan ik werkelijk ben. Het grappige is dat de wereld compleet aan dit soort statusmensen voorbij gaat. Ze hebben geen idee dat de wereld allang aan het veranderen is en als ze daar plotseling achterkomen is dat een grote schok voor hen. Kia ligt bv. mijlenver voor op Audi/BMW/Mercedes als het prijs/kwaliteit, garantie en techniek gaat. Zo ben ik als ik dit testverslag aan het schrijven ben alweer een Kia e-Niro aan het testen die de helft kost van een Audi e-Tron en tweemaal zo ver komt op een volle acculading en JA(!) ook in de winter. Zo ook deze Kia Optima SW die veel goedkoper is dan zijn Duitse evenknie en qua comfort net zo hoog scoort en qua compleetheid met kop en schouders boven de Duitsers uitsteekt. Voor mij is het doodsimpel, een auto heeft vier wielen en een stuur en als die auto doet wat-ie moet doen en mij een lekker gevoel geeft tijdens het rijden dan zal het mij echt helemaal een worst wezen wat voor merk er op de motorkap geplakt zit. Deze Kia Optima SW scoort net als de Kia Ceed SW gewoon bovengemiddeld goed of het nou de wegligging is, de bagageruimte, de audio of het zitcomfort is. Gewoon een hele lekkere zeer complete auto voor een hele lekker lage vanaf-prijs.

Plus: Bagageruimte – Comfort – Standaard zeer compleet – Vering/demping – Versnellingsbak – Wegligging
Min: Verbruik

Testverslag
Afgelopen maand had ik de Kia Ceed SW 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine “Auto van de maand Maart 2019” gemaakt dus toen ik een maand later in deze Kia Optima SW 1.6 T-GDi DCT7 GT-Line reed dacht ik hoe ga ik deze auto nou beoordelen? Uh misschien iets als “Een beetje anders maar ook net zo lekker”? Tijdens het ophalen bleek dat degene van PR die vrij was die dag was vergeten centraal te melden dat ze deze Kia Optima SW naar voren had gehaald vanwege het spoedige vaarwel uit het demopark. Na een bepaalde periode en/of km-stand wordt een testauto vervangen en dat stond dus te gebeuren met deze auto net op het moment dat-ie voor mij gereserveerd stond. Of ik ‘m dus niet even iets eerder zou kunnen testen was de vraag. Een andere Kia, de e-Niro, bleek door een miscommunicatie van mijn kant tweemaal voor mij gereserveerd te staan dus toen ik moest kiezen welke week bleek de Kia e-Niro aan te sluiten op deze Kia Optima SW en dus stapt ik uit de trein in een Kia -> in een andere Kia -> en nog een keer in een elektrische Kia = een soort van privé-trein en daarna weer in de NS-trein naar huis. Soms kan het heel raar lopen zoals nu maar of ik dat erg vind? Nou nee eigenlijk niet ik kon er eigenlijk wel om lachen. En zo stapte ik donderdagmiddag 28 maart over van een SUVie in een SWee. Instappen en wegwezen in een niet schoon gemaakte en niet afgetankte auto – met excuses van Kia – maar daar lig ik dus totaal niet wakker van. Ik was allang blij dat ik met deze Kia Optima SW weer naar huis kon rijden want ik moest op tijd ergens anders zijn wat ik met de trein never nooit niet zou lukken. Onder het rijden heb ik het stuur, de stoel en de spiegels (draaien naar beneden tijdens achteruit rijden, erg handig want dan kun je de stoeprand zien) afgesteld en dat was in deze auto wél goed te doen. Wél want dat is namelijk niet in iedere auto het geval, nou weet ik ook wel dat je het stilstaand hoort te doen maar het gaat er even om dat het kan. Ik heb bv. wel eens een auto getest waarvan het stuur met een klap naar beneden viel als je de vergrendelknop los maakte om te verstellen. Of dat de achteruitkijkspiegel zich zo zwaar of hakerig liet verstellen dat je een minuut of langer bezig was om ‘m goed af te stellen. Niets van dat alles in deze Kia Optima SW het is gewoon allemaal perfect af te stellen zoals het hoort.

De motor van deze Kia Optima SW is een 1.6-liter Turbo die 40 Pk meer vermogen (=180 Pk) heeft dan de 1.4-liter Turbo (=140 mPk) uit de Kia Ceed SW. Wat ik wel heel erg fijn vindt is dat deze Kia Optima SW wel schakelflippers heeft die bovendien meedraaien met het stuur zoals het hoort. Als je namelijk sportief aan het rijden bent zijn schakelflippers net even fijner want je kunt dan je ‘moment’ kiezen als het ESP/TRC uit staan. Al met al had ik er veel zin in om deze grootste en duurste benzine-SW van Kia te gaan testen komende week. De rit begon lekker want de Kia-importeur ligt op een hele mooie plek met flauwe/haakse/scherpe bochten en rotondes direct naast de deur. Tja hoe moet ik het verschil in sturen en wegligging tussen de Kia Optima SW 1.6 T-GDi en de Kia Ceed SW 1.4 T-GDi nou omschrijven? De Kia Optima SW voelt duidelijk groter aan dus dat is in ieder geval een duidelijk verschil wat je voelt tijdens het sturen, de vering/demping is net even anders en ietsiepietsie meer op comfort gericht maar verder zou ik geen overduidelijk verschil weten. Deze conclusie kon ik al trekken na een aantal bochten en twee rotondes. Daarna volgde de rechte weg langs Kockengen richting Woerden maar op een gegeven moment ben ik maar linksaf geslagen richting Haarzuilens want voor mij was een file aan het ontstaan achter een veel te langzaam (N-weg 80 km/u) rijdende bejaarde. Daarna heb ik het rallyweggetje Teckop gepakt en kon ik tenminste weer normaal verder rijden. Ook deze Kia Optima SW heeft Adaptive Cruise Control (=ACC) maar qua rijmodi verschilt tie met de Ceed en Sportage. Deze Kia Optima SW heeft dezelfde rijmodi die ik ken uit de Kia Stinger = Eco/Normal/Smart/Sport. In normaal verkeer heb ik vooral de rijmodus Eco gebruikt en bij inhalen of op mooie bochtige stukken Normal en Sport.

Groot&Strak
Bij de rotonde na Teckop aangekomen sloeg ik linksaf richting Woerden/Kamerik. Even daarvoor had ik weer zo’n net-niet-bumperklever zo’n haastige maar toch netjes rijdende automobilist. Ik speel dan meestal een spelletje met dit soort automobilisten door in bochten en op rotondes exact op de grens te rijden. Na een bocht of een rotonde lig ik dan even ver voor waarna ik weer de geldende maximum snelheid ga rijden op het ACC. Dan zie ik zo’n automobilist altijd verwoed gas geven om weer bij te komen en dat spelletje herhaalt zich dan 1-2-3-of-meer-keren. Het blijft verbazingwekkend hoe hardleers en onnadenkend sommige automobilisten zijn want het is pure verspilling van benzine/diesel/gas. Ik doe niets anders dan een constante snelheid rijden en in bochten en op rotondes de snelheid erin houden (oké soms zoek ik de grens op zoals nu) zodat ik amper gas bij hoef te geven. Het is niets meer of minder dan de meest zuinige rijstijl hoe gek dat ook mag klinken als je mij ziet rijden op de bochtige stukken en op rotondes. Bij de afslag naar Kamerik gekomen heb ik het ACC op 80 km/u vast gezet en geprobeerd zonder te remmen over de zeer fraaie bochtige route naar Woerden te rijden. Dat ging prima op het eerste deel maar in het tweede deel kwamen de g-krachten duidelijk om de hoek kijken maar het onderstel van de Kia Optima SW ving alles prima op. Geen piepende banden nog dus of een uitbrekende achterkant dus dat geeft aan dat het met de wegligging wel goed zit. De vering/demping voelt ondanks het behoorlijke vleugje comfort uitstekend aan. Dat is best knap want als er iets moeilijk is dan is het dat wel want maak je de vering/demping net iets té comfortabel dan is er de kans op doorslaan en dat betekent dat de stootrubbers de veerschotels raken en er nul komma nul veerweg over is. Dat wil je absoluut niet want dat betekent dat je sportief rijdend veel eerder de grens zal bereiken en dat kan zelfs gevaarlijk zijn. Dat zoiets ook ongewild kan gebeuren wil er bij een hoop mensen niet in, dan is het toch handig om te weten wat je auto kan. Ja toch?

Eenmaal langs de Oude Rijn ging het ACC erop en reed ik met 60 km/u richting Bodegraven. Toen ik schuin naar beneden keek zag ik op een speaker in de deur “harman kardon” staan, kijk dat is wel een premium audiomerk. De Kia Sportage had JBL dus toen dacht ik laat ik nou eens opzoeken hoe dat nou zit. Het blijkt dus dat audiomerken als JBL en harman kardon door Samsung zijn opgekocht en dat is Zuid-Koreaans dus nou snap ik de aanwezigheid van deze van oorsprong Amerikaanse audiomerken in de auto’s van Kia. Waar Kia vroeger nog accessoires van goedkope merken in haar auto had is dat anno 2019 dus gewoon niet meer het geval. Kia kan zich met het allergrootste gemak meten met de Duitse automerken maar zonder dat je de hoofdprijs betaalt. Veel accessoires zijn standaard aanwezig waardoor zelfs de basisversie rijk genoeg uitgerust is voor iemand die goedkoper uit wil zijn. Je hebt al een Kia Optima SW voor 39.395,- euro en de duurste versie is 44.920,- terwijl de duurste PHEV-versie 46.800,- euro kost. Mijn eigen MP3-liedjes klonken me dus letterlijk als (premium)muziek in de oren. Ik zette The Bongo Song van het Safri Duo nog maar eens op want die had ik al een tijdje niet meer geluisterd. Heerlijke muziek uit heerlijke speakers in een heerlijke auto. Bij Bodegraven aangekomen sloeg ik strak driekwart over de rotonde rijdend af richting de N11. Hier liggen een paar mooie rotondes na elkaar die uitstekend zijn om de vering/demping te testen. Ik rij altijd met de rechterwielen over het asfalt en met de linkerwielen over de rotonderand. Op deze manier kun je de vering/demping, de balans en het stuurgedrag testen. Dat ze alledrie goed aanvoelen mag geen verrassing zijn, maar dit is onder normale omstandigheden en nog lang niet in de buurt van de grens. Maar als dit al zo goed aanvoelt dan ga ik er blind vanuit dat alles op de grens rijdend ook uitstekend zal aanvoelen/presteren.

Hopeloze rotonde en Schiphol
De rotonde na Goedhart Motoren is altijd weer waardeloos, er komt daar verkeer van vijf kanten (ja écht) op de rotonde af gereden terwijl je maar vier normale aanrij-punten hebt. Dat komt omdat er ook een afslag op de rotonde eindigt en dus sta je hier soms eindeloos te wachten totdat je eindelijk de N11 op kan rijden. Omdat ik weinig benzine in de tank had heb ik rustig gereden in de rijmodus Eco maar op de N11 heb ik soms iets meer gas gegeven in de rijmodus Sport. Met af en toe uitschieters 110-130 km/u ben ik richting Leiden gereden maar ik heb wel ver vooruit gekeken want laatst stonden ze hier ook weer te laseren. Bij de oprit naar de A4 aangekomen stond ik niet op de vooraan maar in de mooie bocht was ik zoveel sneller dat ik al snel in kon halen en het gas erop kon zetten in de mooie lange flauwe bocht. De Kia Sportage had AWD en deze auto niet dus ik was benieuwd hoe de Kia Optima zich zou houden in het laatste stuk van de bocht en de rotonde op en af. De afknijper vlak voor de rotonde ging fantastisch net als de rotonde op en af met licht piepende banden. Ik dacht eerst dat mijn snelheid te hoog lag maar gek genoeg vond de Kia Optima SW van niet. Altijd goed als een auto je verrast daar hou ik wel van. Toen ik thuis kwam snapte ik wel een beetje waarom de grip zo goed is want die 235/45-R18 GoodYear Ultra Grip Performance hebben een werkelijk uitstekende grip. Nog een paar kilometer rijden en dan was ik thuis. Omdat ik die avond mijn zus en nog wat medereizigers moest ophalen van Schiphol heb ik toch nog maar even getankt want die was toch wel erg leeg. De kofferbak en de zitruimte achterin is ruim voldoende om vier passagiers met koffers mee te nemen maar het werden uiteindelijk maar twee want een paar mede-reizigers namen alsnog de trein. Omdat ik weiger de Parkeermaffia van Schiphol (1,- euro per 10 minuten) te spekken wacht ik altijd op de parkeerplaats van het brugrestaurant over de A4 totdat ze bellen dat ze de koffers van de bagageband hebben gepakt. Vanaf daar is het 7,5 km oftewel 7 minuten rijden naar de Vertrekhal van Schiphol. Door af te spreken bij de Vertrekhal ontloop je die totale Parkeer-SHIT bij de Aankomsthal en is het inladen-instappen-en-wegwezen. Scheelt behalve een klap geld (we waren met twee auto’s) ook een hoop ergernis om weer proberen weg te komen van dat parkeerdek.

Toen mijn passagiers ingestapt waren kreeg ik een opmerking dat de auto zo lekker nieuw rook. Misschien iets heel raars om te zeggen maar ik ruik de typische geur van nieuwe auto’s dus niet meer! Het is dan ook dat iemand tegen mij zei: “Wat ruikt deze auto nieuw” anders had ik dit onderwerp nooit aangesneden. Er is daar namelijk ooit een uitermate grappig artikel over geschreven en dat gaat over Chinese autokopers die de geur van nieuwe auto’s blijken te haten. Ford heeft daarom een octrooiaanvraag ingediend voor een geurverwijderingsproces dat de geur van nieuwe auto’s elimineert. Ford wil hiermee tegemoetkomen aan de smaak van consumenten in verschillende delen van de wereld. Erger nog de geur van een nieuwe auto blijkt zelfs de grootste(!) belemmering voor autokopers in dat land”, zegt Brent Gruber, van marktonderzoeksbureau J.D. Power. Chinezen noemen eerder de geur van een auto als reden om een bepaald automerk niet te kopen dan zaken als motorvermogen, brandstofverbruik en veiligheid.” Ik moest even hard lachen en dacht dat het een 1 aprilgrap was maar het artikel bleek uit november 2018. In de afgelopen jaren klaagde steeds weer zo’n tien procent van de Chinese ondervraagden over de geur van een nieuwe auto. En dat terwijl Europeanen en Amerikanen er gek genoeg juist dol op zijn. Wie online gaat shoppen, vindt al snel een stuk of 30 spuitbussen en andere producten die de geur van een nieuwe auto nabootsen. Maar ja China is de grootste automarkt ter wereld en dus besteden autofabrikanten er nu ineens wel aandacht aan. Ford haalde vorig jaar al de krantenkoppen voor een speciaal neuzenteam dat ervoor moet zorgen dat nieuwe auto’s niet stinken. De “nieuwe-auto-geur” wordt veroorzaakt door vluchtige organische stoffen die worden afgegeven door leer, plastic, vinyl en chemicaliën. Het octrooi behelst een proces waarbij de auto in de zon wordt geparkeerd. De ramen worden enigszins geopend en de motor, de verwarming en de ventilatie worden ingeschakeld. Het bizarre is dat de auto zelf gaat bepalen of de omstandigheden gunstig zijn om de organische stoffen te verdrijven en zelf naar een plaats in de zon rijdt om de aanstootgevende geur op gezette tijden weg te branden. Is dat grappig of niet? Nou loop ik volgens mij weinig risico want ik test een nieuw model zelden als eerste dus dan is die geur van een nieuwe auto al verdwenen.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×50-liter + 2×33-liter + 13-liter
Zonder hoedenplank: 3×70-liter + 1×50-liter + 3×33-liter + 2×13-liter

Hierheen-daarheen-waarheen?
Zaterdag ben ik echt alle kanten opgereden, zuid-west-oost-noord en naar het SBP uiteraard. Omdat ik de auto bijna leeg had meegekregen heb ik ‘m niet vol getankt want dat zou ik nooit meer leeg rijden tijdens de testweek. Ik had nog wel voor 30,- getankt en daarmee kon ik via het meterstandenverschil toch een soort van verbruiksmeting doen. Omdat ik daarvoor wel moest weten hoeveel kilometer ik had gereden voor die 30,- euro (=18,55 ltr E5) benzine heb ik even alle afstanden die ik heb gereden nagemeten op Apple Maps en dat bij elkaar opgeteld. En dan zie je hoeveel korte afstanden je rijdt. Nou zijn sommige ritjes non-stop na elkaar gereden dus dat geeft een wat vertekend beeld. Maar daarom ben ik dan ook zo ontzettend blij met mijn Renault Twizy begrijpen jullie vast wel. De motor opwarmen hoeft niet met een elektrische auto, je kunt altijd meteen gas gegeven en gaan met die banaan. Af en toe nieuwe remblokjes en nieuwe banden en dat is het dan, hoe goedkoop (nee ik betaal ook geen wegenbelasting) kan autorijden zijn?
Tango -> Rijndijk 239 = 1,8 km
Leiden -> Schiphol = 31 km
Schiphol -> Leiden = 32,4 + 3 km
Rijndijk 239 -> Aquamar = 7,1 km
Aquamar -> Rijndijk 239 = 7,4 km
Rijndijk 239 -> Cronestein = 5 km
Cronestein -> Katwijk aan Zee = 12,5 km
Naar + rondje SBP = 3,5 km
SBP -> Rijndijk 239 = 8,7 km
Rijndijk 239 -> Doreth = 9,5 km
Doreth -> Rijndijk 239 = 9,2 km
Rijndijk 239 -> Cronestein = 5 km
Cronestein -> Rijndijk 239 = 5 km
Totaal: 141,1 km – Daarna heb ik nog ongeveer 59 km gereden tot de benzinemeterstand voor het tanken waardoor ik uitkwam op een verbruik van rijden in de rijmodus Eco en soms Sport van rond de 1:11.

Tussen alle bedrijven door heb ik ook nog even een rondje SBP gedaan want met zo’n goede auto mag dat niet ontbreken. Wat ik vooral fijn vindt aan deze auto is de DCT7-versnellingsbak die schakelt zo achteloos makkelijk en nauwelijks voelbaar op dat is gewoon genieten. In de rijmodus Eco schakelt de DCT7-versnellingsbak zo snel op dat je voor het door hebt al in D5 zit. In de rijmodus Sport schakelt de DCT7-versnellingsbak later op maar dat lijkt me logisch, is een kwestie van programmeren meer niet. Op de afslag naar Klei-Oost schakelde ik alvast het ESP/TRC uit en in tegenstelling tot de Kia Sportage 2.0 CRDi AT8 AWD GT-PlusLine gaat het hier nog ouderwets met een drukknopje. Voordeel is wel dat je niet hoeft te zoeken in een uitgebreid menu. Afijn de afrit ging lekker op de grens rijdend en ook nu weer dacht ik even dat ik met een te hoge snelheid op de sterk afknijpende afritbocht afreed. Maar het ging gewoon goed en alweer stond ik verbaast toe te kijken vanaf mijn lederen bestuurderszetel. Aan de overkant van de N206 aangekomen klapte ik de versnellingspook in de M-stand, zette de rijmodus in Sport en gaf plankgas in M2 door de haakse rechterbocht heen. Ondanks de doorspinnende voorwielen vloog ik heel mooi op de ideale lijn blijvend door de bocht en flipperde snel door naar M3 de flauwe bocht in. In deze lastige flauwe bocht lukt het mij zeer zelden om de banden te laten piepen maar met deze grote zware Kia Optima SW deed ik het gewoon zomaar alsof het totaal geen moeite kostte. Snel terug flipperend naar M2 gooide ik het stuur hard om linksaf de vrachtwagenparkeerplaats op. Met zwaar doorspinnende voorwielen vloog ik perfect richting de uitgang en ook de rechts-links-combinatie was een eitje. Jeetje wat ging dit makkelijk zeg! En zelfs de haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor bracht de Kia Optima SW niet uit balans. De hele hoge verkeersdrempel-rotonde-blinde rechterbocht dan misschien. Shit er kwam net op het laatste moment een auto van links op de rotonde afrijden, nog maar een rondje over de rotonde en nog een keer proberen. Noop ook dit ging weer perfect, ik kon ‘m tot op de millimeter positioneren. En ook de noordelijke oprit naar de N206 ging lekker net als de opritbocht bij ‘t Heen. Pas in de S-bocht na de rotonde bij voormalig MarineVliegkamp Valkenburg joeg ik ‘m over de grens heen. Ik gaf iets teveel gas waardoor de Kia Optima SW in het tweede deel van de S-bocht even serieus naar links bleef glijden. Maar ook hier kon ik zonder enige probleem de boel onder controle houden en reed ik verder alsof er niets gebeurd was naar huis.

Woonboot en omruilen
De woonboot-soap duurt nog steeds voort en om wat informatie van een ervaringsdeskundige te verkrijgen besloot ik naar een buurman van de te koop staande woonboot te gaan. Ik ben er naartoe gereden via de A44/N44 en de mooie afslag naar de Koninklijke Horsten. Mama mia wat is dat toch altijd weer een heerlijke bocht van de N44 naar de Papeweg. En ja met een stationwagon gaat het nog beter dan met een hatchback of sedan want die uitstekend dikke kont zorgt voor een uitstekende balans. Bij het naderen van Voorschoten besloot ik rechtsaf richting The British School te rijden. Dat is een leuke rondweg die je als je netjes en strak stuurt moet kunnen rijden met 50 km/u op de Cruise Control in dit geval dus een ACC. Er zou dus hooguit nog een voor de auto langs vliegende vogel roet in het eten kunnen gooien. Je weet het niet… Ik vind het altijd weer grappig dat mensen die eerst roepen “Rij eens door joh!” als je 50 km/u rijdt dan ineens roepen “Remmen!” als je met dezelfde snelheid van 50 km/u op de Cruise Control over een bochtige rondweg rijdt. Tja dan blijkt 50 km/u ineens een hoge snelheid terwijl het in wezen slechts pure perceptie is meer niet. Bij de boerderij aangekomen moest ik het slecht geplaveide boerenweggetje oprijden naar de al net zo beroerde parkeerplaats voor de boerderij. Je kunt hier maar beter in een SUV of 4WD rijden want ik stuiterde alle kanten op in de Kia Optima SW. Na een goed en informatief gesprek met een buurman kwam ik te weten dat de woonboot die ik wil kopen een keer ondergelopen is geweest. Dat is goed om te weten in verband met het verder omlaag brengen van de vraagprijs. Ik reed tevreden naar huis en wist nu in ieder geval dat ik de woonboot voor een veel lagere prijs zou kunnen kopen. Het ritje naar huis was exact dezelfde route als de heenweg met dat verschil dat ik nu even plankgas ben opgetrokken vanaf het stoplicht voor tuincentrum De Bosrand. Dat is zo’n heerlijk lang recht stuk tot aan Leiden-Zuid waar in de ruim 35 jaar dat ik hier elke dag rij nog nooit een flitser of lasergun heb gezien. Hier test ik dan ook altijd even de topsnelheid dan wel hoge snelheid uit van een testauto om vervolgens een leuke remtest te doen op de afrit Leiden-Zuid. Ik haalde bijna 170 km/u en toen moest ik er echt af waarna ik de snelheid hoog hield en in de flauwe slinger hard in de remmen ging. De Kia Optima SW reageerde uitstekend op die remactie want bij deze remactie kan namelijk torderen optreden.

De volgende dag was mijn laatste dag voor het terugbrengen want ik zou ‘m namelijk een dag eerder terugbrengen. En ja hoor krijg ik alweer zo’n totaal hersenloze verkeerscrimineel achter me hangen op de afslag Den Haag ter hoogte van De Bijhorst. Zo’n type die bumperkleeft, met groot licht seint, afsnijdt zodra hij de kans krijgt afijn zo’n type chimpansee na veel teveel GHB. Ik heb ‘m maar laten gaan toen het tweebaans werd want straks staat-ie tegen mijn portier te trappen zoals ik laatst bij iemand zag gebeuren. Eenmaal op de tweebaans President Kennedylaan ben ik lekker 50 km/u gaan rijden op de rechterbaan. Bij de stoplichten trok ik puur voor de lol af en toe een stoplichtsprintje en dan blijkt deze Stationwagon best rap te zijn dat viel me helemaal niet tegen. Eigenlijk net als met de Kia Stinger die met zijn ogenschijnlijk onderbemeten motor met minder Cc’s en Pk’s sneller bleek dan zijn concurrenten. Dat vind ik altijd erg mooi als een auto zo mooi uitgebalanceerd en getuned is dat-ie optimaal presteert. Die middag had ik vrij genomen van werk want ik moest deze Kia Optima SW terugbrengen en de Kia e-Niro ophalen. Maar voor het terugbrengen moest ik eerst nog even de woonboot laten taxeren. Daarvoor moest ik over Leidschendam naar Voorschoten en gek genoeg liet de NavSat me dit keer een andere weg rijden het eerste stuk van de route. Bij de N14/Leidschendam aangekomen was ik net op tijd met linksaf slaan want als ik door was gereden zoals ik normaal gesproken doe dan was ik in een gruwelijke file beland. Na de taxatie ben ik via Leiden naar de A4/N11 gereden en ze verder richting Breukelen. Het was alweer zo’n ontzettend fijne autorit zoals zovelen de afgelopen week. Hele knappe auto voor een hele knappe prijs en 7 jaar garantie kom daar bij de Duitsers maar eens om.

 

Specificaties

Jaargang

2019

Carrosserie

stationwagon

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

8,9 seconden

Topsnelheid

207km/u

Vermogen

132(180)/5.500 kW (pk)/rpm

Koppel

265/1.500-4.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.591 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,90 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

8,1 liter/100 km

Snelweg

5,6 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

6,5 liter/100 km

C02 uitstoot

148 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

4.855 mm

Breedte

1.860 mm

Hoogte

1.470 mm

Wielbasis

2.805 mm

Spoorbreedte voor

1.601 mm

Spoorbreedte achter

1.608 mm

Massa leeg

1.470 kg

Max. toelaatbare massa

2.080 kg

Laadvermogen

610 kg

Aanhanger geremd

1.400 kg

Aanhanger ongeremd

700 kg

inhoud bagageruimte

552 liter

Bandenmaat

235/45-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand