Kia e-Niro Executive Line 2019 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Kia Motors Nederland B.V.



Robert (d)e-Niro is waiting…

Samenvatting
Kort maar krachtig gezegd is dit veruit de beste betaalbare elektrische auto die er te koop is. Nog meer dan de Hyundai Kona (de nummer twee) is de Kia e-Niro de fijnere beter uitgebalanceerde auto van de twee. Qua actieradius ontlopen ze elkaar vrijwel niets maar qua rijden, wegligging en comfort is de Kia e-Niro duidelijk de betere van de twee. Samen lachen deze twee qua aanschafprijs en actieradius de andere automerken keihard uit. Natuurlijk staat Tesla op eenzame hoogte maar als je daar als dé twee Zuid-Koreaanse automerken die er toe doen direct achteraan komt doe je iets goed als autofabrikant. Eigenlijk is naast die uitmuntende actieradius gewoon alles goed aan deze auto, de zit, het sturen, de wegligging, de bagageruimte dus ik hou het dan ook kort wat alleen maar voor deze auto spreekt.

Plus: Fantastische actieradius – Opladen aan de snellader gaat lekker snel – Wegligging
Min: Opladen aan de gewone oplaadpaal duurt erg lang

Testverslag
Het was een rare dag want woensdag terwijl ik altijd auto’s ophaal op een donderdag. Maar vandaag dus e-Ven niet! Ik moest donderdag 4 april een glasbewerkingscursus (ook wel glasblazen genoemd) volgen voor mijn werk en daardoor kon ik op die dag dus geen auto ophalen. Gelukkig kon ik de e-Niro een dag eerder ophalen en kon ik ter compensatie van een cursus volgen op mijn vrije dag woensdagmiddag vrij krijgen. Daarvoor moest ik echter wel vanuit Den Haag naar Breukelen rijden met het risico in een file te belanden want ja regen en Nederland=Stilstaan. Of…….. zoiets als glas op de rijbaan waardoor de verbindingsweg van de A20 naar de A4 was afgesloten met dus een giga-file als gevolg, maar daar had ik gelukkig geen last van. Na het inleveren van de Kia Optima SW 1.6 T-GDi DCT7 GT-Line stapte ik over in de Kia e-Niro ExecutiveLine. De Kia e-Niro is te vergelijken met de Hyundai Kona qua actieradius en dat is niet zo vreemd want de Kia e-Niro heeft exact hetzelfde 64 kWh accupakket en weegt 1.712 kg tegen 1.660 kg voor de Hyundai Kona. Ik wist dus voor het wegrijden al zeker dat ik 400+ km op een volle Li-ion accu die overigens van het type LiPB is en dat betekent Lithium Ion Polymeer Batterij. Dit type accu wordt ook in smartphones gebruikt en is iets buigzamer. Na het instappen zag ik in plaats van drukknoppen voor N/D/R zoals in de Hyundai Kona dat de Kia e-Niro een fraaie draaiknop heeft. Best handig want dat vind ik persoonlijk fijner want sneller qua handeling dan drukknopjes en daarmee bedoel ik blindelings handelen zonder te kijken. Na het afstellen van het stuur, stoel en de spiegels reed ik niet terug naar Leiden maar Den Haag want ik moest naar de Rabobank vanwege de hypotheekaanvraag voor een woonboot. Dat de Kia e-Niro een totaal andere auto is dan de Hyundai Kona mag duidelijk zijn, een SUV versus een Hatchback is een wereld van verschil. Voor het wegrijden had ik nog even snel gezien dat er 17-inch Michelin Primacy 3 banden om de velgen liggen. Prima banden zoals al in de naam verwerkt zit dus qua grip komt het wel goed.

Na het wegrijden heb ik meteen de tripmeter op “0” gezet en de rijmodus in Eco+ (=knop in Rijmodus Eco ingedrukt houden) want de accu was net helemaal vol geladen met de snellader die Kia op haar terrein heeft staan. Ik kon dus meteen aan een gecombineerde verbruiksmeting beginnen want eerst 17,1 km binnendoor en dan de A12 op totdat ik 10 procent van de Li-ion accu had verbruikt. Maar eerst maar eens naar de A12 rijden het liefst zonder te remmen want dan namelijk met behulp van de stuurflippers die 3 standen regeneratief-remmen heeft. Dit systeem ken ik al langer en het werkt uitstekend en ik vind het fijner dan ‘one-pedal breaking’. Als ik namelijk zuinig aan het rijden ben is het soms handiger om standje “0” in te schakelen waardoor je lekker een hoge bochtensnelheid aan kunt houden. De eerste flauwe bocht ging lekker net als de haakse rechterbocht en de rotonde. Ik kon de vaart er meteen goed inhouden dus met die wegligging zit het wel goed. Onderweg naar de A12 zag ik dat het percentage acculading maar langzaam terug liep. Op de A12 aanbeland zette ik de Adaptive Cruise Control (=ACC) op 100 km/u en reed richting Scheveningen. Het regende af en toe onderweg maar gelukkig belandde ik niet in een file. Bij het Prins Clausplein aangekomen twijfelde ik even of ik rechtdoor zou rijden over de Utrechtse Baan. Ik heb de gok maar genomen en gelukkig was het er minder druk dan normaal en kon ik lekker doorrijden. Onderweg had ik bij de tripmeterstand 51,5 km exact 10 procent van de accu-energie verbruikt dus omgerekend zou ik dan op een actieradius komen van 515 km wat heel erg netjes is en gelijk is aan die van een Tesla Model S. Kijk dan doe je écht iets goed! Na de stoplichtenparade over de S100 nam ik de afslag naar de S200 en had bijna een aanrijding met busje die ook even de afslag wilde nemen terwijl ik daar al reed.

Huh geen parkeergeld?
Vanaf de Hubertustunnel naar Scheveningen-Haven is een mooi stukje weg over een heerlijk oud stukje Scheveningen. Ik kan daar ongelofelijk van genieten en het deed me weer denken aan mijn tijd dat ik 3 avonden per week naar de avond-HBO reed in Scheveningen vanuit Leiden. Het rijden in de Kia e-Niro beviel me uitermate goed en om heel eerlijk te zijn vind ik eigenlijk alles aan deze auto net even beter dan de Hyundai Kona. De de vering/demping, de wegligging, de zit, het sturen echt alles want ik hoefde nergens aan te wennen zoals in de Hyundai Kona wel het geval was. In de Hyundai Kona duurde het even voordat ik aan die auto gewend was en ga dat maar eens goed onder woorden brengen. Het zijn soms zulke kleine verschillen die samen een totaal ander gevoel geven dat is bijna niet uit te leggen. Als je altijd aan het testen bent voel je de kleinste verschillen die een gewone automobilist niet of nauwelijks voelt of pas na lang in een auto rijden. Toen ik de auto voor de Rabobank had geparkeerd liep ik naar de parkeerzuil om te betalen maar tot mijn verbazing zag ik een tijdstip na 18.00u verschijnen wat betekende dat ik dus gratis kon parkeren. Grappig want dat kom ik in andere badplaatsen op vergelijkbare plekken vlakbij het strand niet zo vaak tegen. Na een goed gesprek ging ik huiswaarts en besloot ik onderweg het ESP/TRC uit te zetten en de rijmodus Sport in te schakelen. De Kia e-Niro reageert dan als een gifkikker op elke millimeter dat je het gaspedaal dieper intrapt. Natuurlijk houdt het versnellen wel iets sneller op dan in een Tesla maar ja mag het. Toch is deze Kia e-Niro voor een auto met maar 204 Pk best snel maar dat komt door het direct beschikbare hoge koppel vanaf stilstand. Daardoor ben je bij het stoplicht sneller weg dan vrijwel alle brandstofauto’s en dat is zeker gezien het feit dat het een SUV is gewoon leuk. Audi’s, BMW’s en Mercedes-rijders kunnen er nogal slecht tegen als ze een stoplichtsprint van een doodgewone SUV dik verliezen, ha, ha.

Eerst maar eens de slingerweg door Scheveningen richting de gevangenis, een hele mooie weg die ik nog steeds kan dromen meer dan 30 jaar na het avond-HBO. De mooiste bocht vind ik die waar de tramroutes elkaar kruisen van de Duinstraat naar de Prins Willemstraat + Scheveningseweg. Dat een tramrails glad is weet ik als motorrijder als geen andere weggebruiker. Met de auto stelt het niets voor maar in een elektrische auto blijkt dat toch andere koek te zijn want door het extreem hoge koppel over het gehele toerenbereik spinnen de wielen op een tramrails veel sneller door dan in een brandstofauto. Ik vond het eerlijk gezegd wel vermakelijk maar ik kan me voorstellen dat een gewone automobilist hier erg van schrikt helemaal als het regent want dan is een tramrails spiegelglad. Op de weg langs de Scheveningse gevangenis had ik meteen al lol tijdens een paar stoplichtsprintjes met een BMW. Die bestuurder bleef het maar proberen maar bij elk stoplicht stond-ie gewoon letterlijk te kamperen terwijl ik er allang vandoor was. In de bocht op de grote kruising van de vroegere legerkazerne zette ik het ESP/TRC voor het eerst uit. Dat gaat gewoon op de ouderwetse manier met een knopje. Ingedrukt houden is eerst het TRC uit en vervolgens het ESP uit en dat verschil is werkelijk gigantisch groot met het ESP/TRC aan. De bocht naar de rotonde naast de Hubertustunnel was de eerste uitstekend gelegenheid om eens te testen wat de Kia e-Niro zou doen met het ESP/TRC uit. Nou dat heb ik geweten want met zwaar doorspinnende voorbanden vloog ik door de snelle links-rechts-bocht heen. Dat ging een stuk makkelijker dan met de Hyundai Kona want het voelde zo zeker aan dat is gewoon fantastisch.

Zelfde NavSat maar toch een andere route
Die avond zou ik samen met mijn moeder en zus op bezoek gaan bij iemand in Wassenaar. De vorige keer dat we daar waren had ik de navigatie hard nodig want ook al weet ik waar het is ik verdwaal altijd weer in die spaghettistraten van deze Wassenaarse woonwijk. Dit keer gebeurde er iets grappigs want Hyundai en Kia beschikken over exact dezelfde NavSat maar ondanks exact dezelfde instellingen koos de Kia e-Niro een net even andere route dan de Hyundai Kona. Dat vind ik nou echt van die typische dingen waar je niet echt een vinger achter krijgt. Hetzelfde had ik ook toen ik een bestemming intypte maar van tevoren al wist dat ik van de route af zou gaan wijken. Het gekke was dat de NavSat dan heel erg lang bleef aangeven dat ik om moest draaiden terwijl de weg die ik ook zou kunnen nemen – en die dus al dichterbij was dan waar de NavSat wilde dat ik naartoe terug reed – pas heel laat aangegeven werd als mogelijkheid. Tja die software is duidelijk niet echt van het intelligentste soort. Grappig genoeg las ik een dag later dat in het weekend heel wat navigatiesystemen op tilt konden slaan vanwege een softwarebug die vergelijkbaar is met de millenniumbug. [quote RTLZ.nl] In de nacht van zaterdag 6 op zondag 7 april 2019 om iets voor 01:00 uur ‘s nachts raken navigatiesystemen, van merken als TomTom en Garmin, mogelijk in de war. Ze gaan niet meer van de juiste tijd uit, waardoor ze niet meer kunnen aangeven hoe laat je aankomt. Erger nog is dat de navigatie soms zelfs helemaal niet meer werkt. Hoe zit dat? Het draait allemaal om de teller in je GPS-systeem die de tijd bijhoudt, en die communiceert met satellieten. Toen het GPS-systeem voor het eerst de tijd ging bijhouden, in 1980, werd de datum en tijd bepaald door een teller die maar 1024 weken vooruit kon tellen. Ofwel 19,7 jaar. Daarna ontstond een fenomeen dat GPS Week Number Rollover heet: na 1024 weken springt de teller terug naar 0 en begint dan weer vooruit te tellen. De eerste keer dat dit gebeurde was het augustus 1999; vanaf dat moment zijn er weer 1024 weken ingegaan. Die eindigen – je raadt het al – in het weekend van 6 april 2019. Voor het satellietsysteem is het daarmee weer 31 augustus 1999, de datum van de laatste rollover. Door dat terugspringen raken navigatiesystemen in de war. Ze gaan zoeken naar de satellieten die in 1999 op een bepaalde plek stonden, maar die inmiddels boven een andere plek op de aarde staan. Het effect is dat systemen niet meer de juiste tijd weten, of soms zelfs niet meer de juiste plek waar ze zijn, of allebei. Bij TomTom (zitten tegenwoordig ingebouwd in veel automerken dan wel gebruiken ze de software van TomTom) zijn er voor systemen die minder dan acht jaar geleden zijn gemaakt geen problemen, aldus een woordvoerder van het bedrijf. Om klanten met oudere systemen te helpen heeft TomTom naar degenen van wie het een mailadres heeft, een mail gestuurd. Ook zijn er online advertenties geplaatst om gebruikers op mogelijke problemen te attenderen. [/quote RTLZ.nl]

Eco+++++++++++++
Na de Eco+ gecombineerde zuinigheidsrit meteen na vertrek heb ik vrijdag meteen maar een gewone zuinigheidsrit binnendoor naar werk gedaan. Dat betekende dus ook echt ECO met hoofdletters. Ik hou me dan overal exact aan de snelheid ook al veroorzaak ik daarmee files (iedereen rijdt minimaal 10-30 km/u te hard op de weg tussen Madurodam en Wassenaar). Dat hield dus in 30-50-60-70 km/u en geen kilometer harder dan dat. Omdat ik donderdag een glasblaas-cursus moest doen op de Leidse Instrumentenmakers School heb ik die dag de auto laten staan want het was namelijk nog geen 10 minuten vanaf mijn huis. Ik ben geen Amerikaan die zelfs voor het oversteken van de straat nog zijn auto pakt, maar ja ik weeg dan ook geen 150 kg. Vrijdag had ik dan ook heel erg veel zin in die zuinigheidsrit en ik kan alvast verklappen dat die op een hogere actieradius uitkwam dan exact dezelfde zuinigheidsrit met de Hyundai Kona. Ik vertrok met een 99 procent volle accu (de avond ervoor stond-ie nog op 100 procent) maar dat kwam vast door de koude nacht. Gelukkig heeft deze uitvoering stoel- en stuurverwarming dat is wel zo fijn, daardoor hoefde ik de warmtepomp niet aan te zetten want dan verlies je 26 km actieradius wat natuurlijk helemaal niets is op een gemiddelde actieradius van altijd 400+ km. Dat het die ochtend koud was – het was slechts 4 graden Celsius toen ik vertrok – maakt de Kia e-Niro helemaal niets uit want net als de Hyundai Kona heeft ook deze Kia e-Niro batterijverwarming en vloeistofkoeling. Daardoor heeft de buitentemperatuur minder invloed op het vermogen of de actieradius. Je hoeft bij deze Kia e-Niro niet net als bij de Jaguar i-Pace bang te zijn dat de actieradius volledig instort als het vriest in de winter. Direct na vertrek hield ik de rijmodus-knop ingedrukt in de rijmodus Eco waarna deze switcht naar de rijmodus Eco+.

Ik vertrok net voor 07.00u want dan is het tenminste nog lekker rustig op de weg naar Wassenaar. Er gaat toch echt helemaal niets boven een elektrische auto en ik kan het weten want ik rij al 6 jaar met waanzinnig veel plezier in een ge-elektrotunede Renault Twizy…. misschien wel de leukste elektrische auto ooit. De stilte, het snelle optrekken ja zelfs in de rijmodus Eco+ trek je nog sneller op dan een brandstofauto. Na mijn rustige rit door het Wassenaarse Bos zag ik op de Schouwweg een buizerd vlak voor de auto laag over de weg heen vliegen. Daarna reed ik weer richting de N44 door het laatste stukje bos en zag een wezel de weg oversteken wat overigens niet de eerste keer is op deze plek. Het verbruik lag nog steeds erg laag en ik had goede hoop een nieuw record te gaan vestigen wat betreft de actieradius van een elektrische auto. Op de N44 en de N440 richting Madurodam moest ik 70 km/u rijden en ik had verwacht dat ik het percentage accu-energie sneller zou teruglopen met die lage buitentemperatuur maar de batterijverwarming deed zijn werk perfect. Op mijn werk aangekomen had ik slechts 4 procent verbruikt dus ik was erg benieuwd hoe dat op de warmere terugweg zou gaan. Ik rij dan om maar dat bleek geen enkel probleem en bij Duindigt nam ik het bruggetje over de weg heen. Ik ben daarna heel erg netjes richting huis gereden en daar aangekomen bleek ik 47,2 km afgelegd te hebben volgens de tripmeter en 7 procent accu-energie verbruikt te hebben. Dat maakt 47,2/7 x 100 = 674 km actieradius maar stel nou dat ik 7,5 procent verbruikt had want dat kan ik dus niet zien. Daarom doe ik ook nog even de berekening 47,2/8 x 100 = 590 km dus dat houdt in dat ik ergens tussen de 590 km en 674 km actieradius uit zou komen. Voor de Hyundai Kona was dat op exact hetzelfde traject tussen de 521 km en 579 km dus de Kia e-Niro doet het duidelijk nog weer beter. En dat terwijl ik met de Hyundai Kona nog rustiger gereden heb nota bene.

Rookgordijn en koffers
Na het avondeten ben ik direct naar mijn garage gereden om de Samsonite kofferset in de achterbak te ‘gooien’. Eindelijk kon ik dan de rijmodus Sport permanent aanzetten met het ESP/TRC uit. Het is me wel opgevallen dat ik aan deze Kia e-Niro veel minder moest wennen dan de Hyundai Kona. Dat verschil is echt serieus groot en heeft alles te maken met de veel beter afgestemde vering/demping. De Kia e-Niro heeft een iets minder comfortabele of zeg maar meer normale afstelling van de vering/demping. Het uitdempen van oneffenheden zoals snelheidsbrekers en verkeersdrempels doet-ie perfect. Het klopt gewoon beter dan bij de Hyundai Kona waardoor je beter aanvoelt wat de auto doet of gaat doen. Na vertrek schoot ik meteen vooruit want in de rijmodus Sport reageert de Kia e-Niro een stuk feller op elke minuscule beweging van het gaspedaal. Bij de mooie slingerbocht naar de Haagweg aangekomen moest ik plotseling stoppen en toen de auto’s weer voor mij gingen rijden zag ik waarvoor. Twee overstekende volwassen ganzen mét jawel een piepklein gansje tussen hen in dat misschien net een dag eerder uit zijn ei was gekropen. En dat begin april! De volgende bocht bij het stoplicht is een hele mooie haakse rechterbocht en toen gaf ik iets te enthousiast gas middenin de bocht waarna ik in mijn achteruitkijkspiegel een rookwolk boven het asfalt zag hangen. Best wel komisch want A mensen verwachten het totaal niet van zo’n auto en B het is iets wat eigenlijk bij een Supercar past zoals een Ferrari. Ik kon een glimlach toch niet onderdrukken sorry maar dit moet toch kunnen, ik gedraag me altijd heel netjes in het verkeer. Bij de garage aangekomen pakte ik de koffers van de houten pellet en legde ze achterin de Kia e-Niro. Het bleek de standaard hatchback kofferset te zijn dus dat lijkt wat tegen te vallen voor een SUV maar het bleek vrijwel gelijk aan de bagageruimte van de gewone Kia Niro en de Kia Niro PHEV.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×50-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter + 13-liter

Na thuiskomst heb ik de Kia e-Niro meteen voor 90 procent vol geladen Li-ion accu aan de oplaadpaal gehangen. Ik zag toen dat 10 procent laden 2 uur en 15 minuten zou gaan duren = 22,5 uur laden voor een theoretisch (gebeurt natuurlijk vrijwel nooit hè Vincent Everts) volledig lege accu. Dat is best lang net als ook geldt voor de Hyundai Kona maar ach deze auto heeft zo’n groot bereik en is wél snel op te laden met een snellader dat dit geen enkel probleem moet zijn tijdens dagelijks gebruik zelfs op de wat grotere afstanden. Het is hoe dan ook 100.000 maal beter dan zo’n VW e-Golf-car met krap 200 km actieradius. Toen ik niet lang daarna even later heel even snel een boodschap moest doen en de Kia e-Niro weer aan de oplaadpaal had gehangen was de oplaadtijd al drastisch gezakt naar 16 uur. Dat zie ik ook als ik bv. een nieuw besturingssysteem moet installeren op mijn Macbook. Dan zie je eerst 4 uur staan en een half uur later nog maar 2uur en weer een half uur later nog maar 30 minuten. Tja software anno 2019….. man, man wat een prutsers zijn het toch. Iemand zei ooit: “If builders built houses the way programmers built programs, the first woodpecker to come along would destroy civilization.” I rest my case… Toch? En net toen ik dacht het kan niet erger las ik een fantastisch artikel met de zeer ironische titel “Vrouwen kunnen niet autorijden en dit is waarom” waarna een ware nachtmerrie van bizarre opsommingen van stompzinnige ontwerpfouten volgde. Alles blijkt namelijk afgestemd te zijn op DE MAN lees maar: “De meeste vrouwen kunnen niet autorijden. Geen grap; ze zijn er niet goed toe in staat – fysiek gezien dan. Dat komt doordat hun benen gemiddeld korter zijn dan die van mannen. Daardoor moeten ze dichter bij het stuur zitten om de pedalen te kunnen raken en meer rechtop om over het dashboard te kunnen kijken. Dat is niet alleen onhandig, het is vooral erg gevaarlijk. Door die zithouding lopen vrouwen namelijk meer risico dan mannen op interne bloedingen en beenletsel bij een auto-ongeluk. Ze hebben 47 procent meer kans op zwaar letsel en zelfs 17 procent meer kans op overlijden. Het probleem is: auto’s zijn ontworpen voor mannen. De meest gebruikte crashtestdummy in de autoindustrie is 1.77 meter lang en weegt 76 kilo. Hij heeft een mannelijke spierverdeling en een mannelijke ruggengraat. Pas in 2011 namen Amerikaanse autofabrikanten een vrouwelijke dummy in gebruik. Hoewel, vrouwelijk? In feite is het een verkleinde versie van de mannelijke testdummy, zonder andere aanpassingen. Bovendien zit ze tijdens de meeste tests op de passagiersstoel.” Bron: Marjolein van Trigt/Volkskrant.nl

Snelwegzuinigheidsrit
Op zaterdag staan mijn plannen vrijwel altijd 100 procent vast, zwemmen, bagel eten, zuinigheidsrit en wat leuks doen. Mijn moeder wilde graag nog wat boodschappen halen en andere dingen kopen in Katwijk aan Zee dus die is mee gegaan toen ik ging zwemmen. De hoge instap werd uiteraard zeer gewaardeerd net als het comfortabele stille rijden. Toen ik even gas gaf om een fossiel in te halen schrok ze wel even van de snelle acceleratie en daar krijg ik dan uiteraard altijd een opmerking over. Niet erg want dan weet ik dat het wel goed zit met diezelfde acceleratie, ha, ha. Er wordt veel geschreven over ouderen (bejaarden?) in het verkeer maar het is toch echt wel zo dat er veel extreem langzaam rijdende ouderen gevaarlijke situaties veroorzaken. De ideale auto om ze dan even snel in te halen is een elektrische auto en aangezien de regering wil dat we daar straks allemaal in rond rijden vrees ik het aantal ongelukken alleen maar toe zal nemen. Trap even per ongeluk het gas te hard, te diep en/of in zijn achteruit in en het is feest want een elektrische auto reageert nog feller op het gaspedaal dan een gewone auto. Na het zwemmen ben ik uiteraard weer heel netjes naar huis gereden met moeders. Oké ietsje sneller maar zo vloeiend en netjes rijdend dat mijn moeder het dus gewoon niet merkte. Na het middageten ben ik toen de accu weer vol was in de Kia e-Niro gesprongen voor een zuinigheidsrit over de snelweg. Die snelwegzuinigheidsritten vallen 9 van de 10 keer behoorlijk tegen in een elektrische auto dus ik was benieuwd wat de actieradius van de Kia e-Niro zou zijn na 100 km met 100 km/u over de snelweg. Toen ik vertrok wist ik dat ik sowieso boven de 400 km uit zou komen maar ik was benieuwd of ik de 500 km zou kunnen halen. Met de Opel Ampera-e heb ik het toen gehaald maar dat was echt naadje en niet alleen maar snelweg. Als de Kia e-Niro het gaat halen kan hij zich dus doodleuk meten met een Tesla en dat mag je heel erg knap noemen voor een automerk uit Zuid-Korea.

Tijdens het rijden zag ik procent na procent dat ik als het zou gaan zoals ik wilde precies rond die 500 km uit zou moeten komen. Na een heerlijke rit die vrijwel vlekkeloos verliep zag ik vlakbij huis de tripmeter op 100,0 km springen met exact 20 procent acculading verbruik = x5 = 500 km actieradius gereden in de Eco+ rijmodus. Na de snelwegzuinigheidsrit ben ik naar het rotondecircus gereden om de boel in de rook te zetten, ha, ha. Zet het ESP/TRC uit en geef plankgas in de rijmodus Sport en je lacht je helemaal wezenloos met deze auto. Je kunt de voorbanden met het allergrootste gemak laten roken net als in de Hyundai Kona. Ik heb zelden zoveel LOL gehad op het rotondecircus als in deze auto. Ik zou absoluut niet weten hoe ik dat rondje rotondecircus in woorden zou moeten omschrijven. Het was vet, gaaf, leuk, hilarisch, geniaal, elke mini-rotonde, grote rotonde, ovale rotonde, lage rotonderand, hoge rotonderand, haakse bocht, flauwe bocht, S-bocht het maakt de Kia e-Niro allemaal niet uit. Ik vond deze auto al leuk maar na dat rondje rotondecircus had ik zoiets van doe mij er maar eentje met 300 Pk en AWD. Ik had trouwens nog wel een bijna-aanrijding met een Duitser in een camper die doodleuk een paar meter voor mijn neus de rotonde opreed alsof die haaientanden er niet waren. Het is dat er links van mij een brede rotonderand ligt waar ik op het laatste moment naartoe uit kon wijken anders was ik vol in de zijkant van die camper gereden. Zelfs van het toeteren keek de bejaarde Duitser niet op of om het was echt bizar om te zien hoe stoïcijns die man achter het stuur van zijn camper zat. In de avond ben ik nog even naar de in bloei staande bollenvelden gereden om mooie sfeerfoto’s te maken. al met al was het een leuke bijzondere heerlijke dag en dat was vooral te danken aan het ongelofelijke rijplezier dat de Kia e-Niro aan zijn bestuurder te bieden heeft.

Burning rubber + verrassing
Zondagochtend had ik afgesproken met de Meetup video-club uit Den Haag die wordt gerund door een coverteacher van de International School of The Hague waar ik werk. De groep bestaat uit een bont internationaal gezelschap van Engelsen, Nederlanders, Oezbeken, Surinamers enzovoort. Ik had ze gevraagd om een video te maken van de Kia e-Niro op het Space Business Park mijn privé-circuit. Op het laatste moment moest ik toch naar Den Haag in plaats van naar het Centraal Station in Leiden. Geen probleem want het was niet ver rijden naar de Loosduinsekade. Onderweg heb ik erg gelachen om een automobiliste die maar bleef proberen mij eruit te trekken bij het stoplicht. Het was gewoon ronduit aandoenlijk want ik dacht na één keer vol accelereren in de rijmodus Sport dat ze wel had begrepen dat deze Kia e-Niro serieus snel van kiet gaat. Na het ophalen van de coverteacher en nog twee mensen moesten we nog iemand ophalen bij het Centraal Station in Den Haag. Dat was even omrijden want de Koningstunnel is voor zeer lange tijd afgesloten vanwege groot onderhoud. Onderweg ontdekte ik iets dat ik nog niet wist namelijk dat je deze Kia e-Niro op een 3de manier kunt stilzetten in Drive. De 1ste is met behulp van AutoHold de 2de is met behulp van het ACC en de 3de bleek heel verrassend met behulp van de linker stuurflipper. Met de twee stuurflippers kun je regeneratie van de remenergie regelen. De linker stuurflipper is opplussen van remkracht 0 naar 1-2-3 en met de rechter stuurflipper kun je weer van 3->2->1->0. Maar met de linkerflipper kun je nog twee dingen en dat is in stand 0 de flipper naar je toegetrokken houden waarna je vol afremt in 3 maar nou komt het als je dat blijft doen totdat de auto stilstaat dan kun je ‘m hiermee ook helemaal stilzetten in Drive en dat wist ik niet. Met de Hyundai Kona kan het vast en zeker ook maar ik was toch behoorlijk verrast over deze ontdekking. Vlakbij huis heb ik op een grote parkeerplaats nog even de maximum snelheid in de achteruit getest en die bleek 41 km/u te zijn zoals bij alle elektrische auto’s. Handig als je achteruit rijdt (niet bij deze snelheid uiteraard) is dat de zijspiegels naar beneden draaien want dan kun je de stoeprand zien. Woensdag was een grappige dag want tijdens mijn werkritje kwam ik op de President Kennedylaan naast een VW Polo GTI te staan. En de bestuurder had blijkbaar zin in een stoplichtsprintje net als ik. De eerste won ik en als je naar de specificaties van beide auto’s kijkt is dat toch wel verrassend want de Kia e-Niro is 550 kg zwaarder maar heeft vrijwel hetzelfde aantal Pk’s. Dan zie je dus duidelijk dat een elektrische auto met optrekken vanuit stilstand sneller is dan een brandstofauto.
VW Polo GTI – 1.241 kg – 200 Pk/ 320 Nm / 0-100 km/u: 6,7 sec.
Kia e-Niro – 1.791 kg – 204 Pk/ 395 Nm / 0-100 km/u: 7,8 sec.
Het derde stoplichtsprintje heb ik de VW Polo GTI maar laten gaan want de bestuurder bleef doorgaan bij een snelheid waarvan ik zoiets had van laat maar die gast spoort echt niet.

Sportiefffffff
Op de laatste dag besloot ik om de Kia e-Niro in de rijmodus Sport te zetten en zo sportief mogelijk naar Breukelen te rijden. De snelheid op de snelweg lag gemiddeld tussen de 120-160 km/u en overal waar het maar kon bij inhalen, invoegen, etc. gaf ik plankgas. Uiteindelijk had ik op 123,6 km 37 procent van de accu-energie verbruikt en dat is omgerekend op een paar tienden na 300 km wat helemaal niet verkeerd is.

 

Specificaties

Jaargang

2019

Carrosserie

crossover

Transmissie

Single-speedversnellingsbak

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Electriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

7,8 seconden

Topsnelheid

167km/u

Vermogen

150(204)/3.800-8.000 kW (pk)/rpm

Koppel

395/0-3.600 nm/rpm

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,6 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.375 mm

Breedte

1.805 mm

Hoogte

1.570 mm

Wielbasis

2.700 mm

Spoorbreedte voor

1.576 mm

Spoorbreedte achter

1.585 mm

Massa leeg

1.712 kg

Max. toelaatbare massa

2.230 kg

Laadvermogen

518 kg

inhoud bagageruimte

451 liter

Bandenmaat

215/55-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand

Getagd met , , ,