Nissan Qashqai Tekna+ DIG-T 140 2019 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Nissan Benelux



Nog steeds een Qashqow?

Samenvatting
Deze test verliep een beetje raar mag ik wel zeggen en achteraf snap ik maar niet waarom dat nou zo is. In het begin had ik niet direct een klik met deze nieuwe 1.3-liter Nissan Qashqai DIG-T 140 waar ik dat met de nieuwe Renault Scénic – zelfde soort auto met exact hetzelfde motorblok – juist wel direct had. Toch was het ritje van de Nissan-importeur naar huis een heerlijke rit. De zit achter het stuur is ontspannen, de 6-bak schakelt lekker soepel en precies, de wegligging voelt goed aan, de vering/demping idem dito. En toch zou het nog een paar dagen duren voordat ik het gevoel had van “Wow” deze auto is echt nog veel beter dan ik gedacht had en rijdt ook nog eens lekkerder dan ik gedacht had en… Krijg er maar eens een vinger achter wat dat nou is? Liet ik me soms onbewust beïnvloeden door de kritiek die ik gezien/gelezen had in YouTube-filmpjes/testverslagen? Het gekke is echter dat ik iemand ben die wars is van wat anderen (ook van mij) vinden en me daar ook nooit iets van aantrek. Ik schrijf letterlijk wat ik voel en dat is één van de lastigste dingen die er is want ik weet dat ík soms dingen voel die anderen niet voelen. Zo heb ik ooit een auto en een motor getest waarvan ik binnen een paar kilometer al voelde dat er iets niet klopte. Alleen wat was dat “iets”? Het was niet meer dan een gevoel wat ik had en daar kun je heel erg weinig mee als testrijder.
De auto – een 4×4 325 Pk/V6 – waar iets niet goed mee was moest ik toevallig ook ophalen bij een auto-importeur aan dezelfde weg als waar die motorimporteur ooit gehuisvest was. Na een paar kilometer rijden had ik al iets van “Er klopt iets niet!” en dat terwijl de motorolie nog lang niet warm was en ik dus nog geen eens stevig gas gegeven had. Tijdens de fotoshoot liet ik mijn zwager het ESP/TRC uitzetten en plankgas door een mooie bocht heen knallen. “Voel je niets vreemds?”, vroeg ik. “Nou nee eigenlijk niet”, zei mijn zwager. Toevallig had ik net de week ervoor contact gekregen met Rica Engineering in Wateringen en dus heb ik Roel Sr gebeld of ik langs mocht komen. Afijn ik naar Wateringen toe gereden en ik zei toen tegen Roel Jr: “Ik eet ter plekke mijn motorlaarzen op als deze auto 325 Pk aan de krukas heeft!” Roel Jr reed voor de vermogensmeting nog even snel een rondje over het industrieterrein maar was het niet met mij eens. Afijn we hebben die 4×4 auto met 325 Pk/V6 op de vermogensbank gezet en wat denk je??? Het V6-motorblok had maar 255,7 Pk aan de krukas oftewel 325 – 255,7 = 69,3 Pk minder dan opgegeven door de fabrikant. Geen enkele autojournalist van de grote Nederlandse autobladen en autoblogs die deze auto voor mij hadden gereden hebben dit door gehad tijdens de test van deze auto.

De motor: Vlak na het ophalen van een motor bekroop me het gevoel dat er iets met het motorblok aan de hand was. Even later verdween dat gevoel maar het kwam terug en verdween weer en kwam terug etc. Ik ging zo erg aan mezelf twijfelen dat ik voor die motor bijna de gehele redactie bij elkaar geroepen heb en 7 redactieleden op die motor heb laten rijden. Niemand snapte wat ik nou bedoelde en ik dacht daarna echt dat ik knettergek was geworden. Maarrrrrr toen ik die motor terugbracht en bij de importeur de garage binnen reed zei de monteur: “Ah dat is de enige motor die nog een nieuwe chip moet!” Na het omwisselen van de chip voelde ik stationair lopend al dat het anders oftewel nu wel goed was. Testen op gevoel ga dat maar eens uitleggen…

Plus: Audio – Comfort – Soepel en krachtig motorblok – Vering/demping – Versnellingsbak
Min: Sterk wisselend onbegrijpelijk laag en hoog verbruik

Testverslag
De afspraak van deze test verliep nogal vreemd want de vaste PR(ehistorische)-kracht van Nissan Nederland met wie ik de afspraak had gemaakt zou reeds vertrokken zijn (samen met de dinosaurus-PR van Nissan Nederland) als ik de nieuwe Nissan Qashqai op zou gaan halen. En het gekke was niemand wist waarom dus ik reed er toch een beetje met een kater (ook een gevoel) naartoe. Ik bedoel ik heb toch een relatie met die mensen opgebouwd in de afgelopen 15 jaar. Maar het werd nog gekker want diezelfde week bleek ook de PR-manager van Opel foetsie en bij BMW ook iemand van PR (gelukkig bleek dat achteraf een stagiair). Ik durf bijna geen auto’s meer af te spreken joh want iedereen gaat/moet daarna weg…. Omdat het extreem mooi weer was ben ik de Nissan Qashqai maar op mijn mini-motor op gaan halen. Behalve dat de binnendoor-route heel erg mooi is spaarde het me ook nog eens behoorlijk wat geld uit want op en neer (= 110 km) met de bus/trein is 20,52 euro en met mijn mini-motor slechts 2 maal 1 liter E5 (want 1:55) die op die dag 1,68 euro kostte = 3,36 euro. Een besparing van zomaar even 17,16 euro wat alles zegt over het BELACHELIJK dure Openbaar Vervoer in dit stukke land. Eenmaal bij Nissan Nederland moest ik behoorlijk lang wachten maar uiteindelijk bleek de contactsleutel met een briefje reeds achter de balie klaar te liggen. Snel instappen en wegwezen en dezelfde weg weer terug want ik had geen zin in de snelweg. Ik had tenslotte schoolvakantie en de tijd aan mezelf en met dit mooie weer moet je dan genieten. Na het afstellen van de elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met lederen zetel en de drie spiegels kon ik vertrekken. Alles voelde meteen goed aan, het sturen, het aangrijpen van de koppeling, het schakelen, de vering/demping dus dit zou een lekkere testweek gaan worden daar twijfelde ik niet aan. Na een kilometer of 10 zette ik de cruise control aan en die bleek tot mijn verbazing niet van het adaptieve type te zijn. Een gewone cruise control in de duurste uitvoering zou toch standaard moeten zijn lijkt mij. Na wat rechts-links-rechts-links-rechts-etc. afgeslagen te zijn kwam ik dan eindelijk bij de N200 aan waar de asfaltstoffeerders bezig zijn een nieuw tapijtje aan te leggen. De bochten voelden goed aan en toen ik in de fraaie stijgende-dalende bocht naar de N200 even het gas erop zette wist ik het zeker de wegligging van deze Nissan Qashqai is uitstekend. Mag ook wel met die Michelin Pilot Sport 4 225/45-ZR19 banden om de velgen en de dito vering/demping. Het valt mij op dat auto-importeurs steeds vaker bij normale auto’s ZR-banden om de velgen doen. Persoonlijk vind ik dat een beetje verneukeratief want gewone tourbanden voldoen ook prima en hebben bovendien een lagere rolweerstand.

Na het vervelende stuk N200 waarbij ik met de twee linkerwielen op gewoon asfalt en met de twee rechterwielen op geschraapt asfalt was ik blij dat ik op de kruising naar de A200 was aanbeland. Daar nam ik de afslag naar Zwanenburg om langs de ringvaart richting Lisse te rijden. Ik hield overal de maximum snelheid aan en dat viel niet mee met al die bumperklevende haastfiguren (waarom toch altijd weer die haast?). Wel weer grappig dat ze in de fraaie slingerbochten ter hoogte van de Spaarnwouderweg allemaal afhaakten. Ik reed er gewoon op de cruise control doorheen zonder enig probleem doorheen, ik voelde hooguit de druk op de banden wat toenemen meer niet. Bij de woonboten aangekomen moest ik 30 km/u rijden en heb ik meteen maar even de minimum snelheid van de cruise control uitgetest. Die bleek 30 km/u te zijn en toen ik daarna wilde opplussen naar 60 km/u kon dat alleen met stapjes van slechts 1 km/u dan wel cancellen gas geven en bij 60 km/u weer op SET drukken. Beetje knullig want in zowat iedere auto kun ook 10 km/u opplussen door bv. het langer ingedrukt houden van de +/- knop. Bij Lisse aangekomen stond er een belachelijke extreem lange file voor de brug en ik ben dan ook direct linksaf geslagen (het is maar goed dat ik de weg hier kan dromen) en via Lisserbroek naar Abbenes gereden. Van Abbenes naar de A44 is een hele mooie verkeersdrempelweg die perfect is om de vering/demping van een auto zoals deze Nissan Qashqai te testen. Door Abbenes heen rijdend zag ik nog wel iets dat ik nog nooit had gezien, een matrixbord met de hoogte van de boete daarin per 5-10-15-20-etc. km/u die je te hard rijdt. Echt belachelijke bedragen die zelfs in een streng land als Duitsland tot wel honderden euro’s lager zijn. De verkeersdrempels waren een eitje voor deze Nissan Qashqai, zelfs de hoogste verkeersdrempel met extreem steile aanloop was geen probleem. Toen ik de A44 opdraaide kon ik dan eindelijk gas geven en uitvinden hoe die 140 Pk van de nieuwe 1.3-liter motor (een samenwerking van Mercedes/Nissan/Renault) aanvoelen. Nou met de acceleratie van die 140 Pk-motor zit het wel goed.

Eraf bij…
Ik heb drie mogelijke routes naar zwembad Aquamar in Katwijk aan Zee maar op het laatste moment koos ik toch voor Warmond. De afrit bij Oegstgeest is namelijk vrijwel altijd druk net als die bij Het Corpus. En inderdaad zag ik op de terugweg naar huis dat het bij die laatste poepdruk was vanwege het vakantieverkeer. Ik moest wel lachen op de afrit bij Warmond want een auto die met hoge snelheid aan kwam gereden in mijn achteruitkijkspiegel pakte nog snel even voor mij de afrit, maar door laat te remmen en de bochtensnelheid hoog te houden zat ik binnen no-time weer achter hem. De scherpe bocht naar de rotonde voelde lekker aan en ik reed daarna lekker strak en snel driekwart over de rotonde heen. Op weg naar Voorhout zag ik in instellingen voor de bestuurder dat het stuur in de stand “Sport” stond, de enig andere stand is “Normaal” terwijl je eigenlijk toch ook nog een stand “Comfort” zou verwachten zoals meestal het geval is bij verschillende stuurmodi. Door het dorp heen is altijd goed opletten hier want 30 km/u en zijwegen hebben voorrang. Ook rustig rijden is geen enkel probleem met de Nissan Qashqai, 30-35 km/u in de 3de versnelling doet-ie met groot gemak door het prima koppel van 240 Nm/1.600 toeren. Het schakelen gaat werkelijk supersoepel en precies, een echte boterbak dus zoals ze dat noemen. Het is overigens een 6-versnellingsbak maar dat is tegenwoordig bijna standaard net als de 8-traps automaat. Door het dorp heen sloeg ik rechtsaf naar de N206 met twee mooie dubbelbaans rotondes en een hele mooie oprit. Het hangt er net vanaf of ik de binnen- of buitenring pak maar meestal kiezen veel auto’s de buitenring en kan ik puur door niet te remmen er voorbij steken. Dat is altijd een beetje gooien en smijten maar dat blijkt geen probleem voor de Nissan Qashqai te zijn alhoewel sommige autojournalisten vinden dat de Nissan Qashqai dit niet aankan, vraag me niet waarom ze dat zeggen/schrijven maar ze menen het echt. De oprit naar de N206 is een mooie 180-gradendraai net als in ‘t Heen maar dan korter en scherper. Ik liet het ESP/TRC aanstaan en gaf stevig gas in de 2de versnelling wat licht piepende banden opleverde. Jep ook dat kan dus gewoon!

Eenmaal op de N206 gaf ik stevig gas want daar mag je even 100 km/u en daarna gooide ik ‘m op de cruise control. Ik besloot op het laatste moment om er toch bij het Space Business Park af te gaan want ja als ik er toch ben. Ik zette het ESP/TRC alvast uit op het rechte stuk en nam de afrit die net als aan de andere kant erg verraderlijk is. Er zit een bocht in een bocht en net als je denkt van ik snap ‘m duik je er met een te hoge snelheid in en moet je met piepende banden even kort en hard remmen om de snelheid eruit te halen. Dit keer overkwam me dat niet en ik reed heel mooi perfect op de grens door de lastige afritbocht heen. Daarna even snel over de rotonde waarna ik de Nissan Qashqai hard de haakse rechterbocht inhoekte in de 2de versnelling. Dat ging werkelijk perfect dankzij het Chassis Control Systeem waar onder andere het Intelligent Trace Control (=elektronisch sperdif) deel van uitmaakt. Je moet het echt gericht opzoeken op het internet om te weten dat dit systeem op deze nieuwe Nissan Qashqai zit, want het zit ergens diep verborgen in het menu en in de online brochure lees je er gek genoeg helemaal niets over. Het enige dat in de online brochure staat is dit: “Intelligent Ride Control – Vlakt oneffenheden uit. Dit systeem remt subtiel om onaangename bewegingen van de carrosserie op oneffenheden te voorkomen en maakt het rijgedrag comfortabel vloeiend.” Dus als je over een hobbelige weg of over verkeersdrempels heen rijdt dan zorgt dit systeem voor minder deining in de carrosserie. Ik heb nog even een stuk of wat testen gelezen maar geen enkele autojournalist schrijft hier iets over terwijl het Chassis Control toch een heel belangrijke elektronisch systeem is op deze auto. Na de haakse rechterbocht gaf ik opschakelend naar de 3de versnelling stevig gas in de flauwe linkerbocht waarna ik bij de vrachtwagenparkeerplaats aangekomen snel terugschakelde naar de 2de versnelling en de Nissan Qashqai plankgas gevend de vrachtwagenparkeerplaats ophoekte. Met zwaar doorspinnende voorwielen gleed ik naar rechts weg. Door het Intelligent Trace Control bleef dat beperkt en vloog ik heel mooi richting de uitgang zonder van het gas af te hoeven gaan of te moeten corrigeren. Klasse!

Toeval???
Net toen ik dacht waarom schrijft verdorie geen enkele autojournalist over dat fantastische Chassis Control Systeem schoot mij het testverslag van de Nissan Pulsar te binnen. Die auto bleek dankzij het Chassis Control Systeem ook veel beter dan autojournalisten schreven en dat is met deze nieuwste versie van de Nissan Qashqai exact hetzelfde. Hoe komt dat toch of moet ik zeggen waarom doen ze dat? Een auto slechter afschilderen dan deze in werkelijkheid is dat is in mijn ogen gewoon glashard liegen of is het gewoon pure domheid? Na thuiskomst heb ik een hapje gegeten en ben daarna naar mijn garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. In eerste instantie dacht ik van poeh daar gaat niet veel in maar toen zag ik de gedeelde bodemplaat (twee delen) en na het weghalen daarvan pasten er ineens een stuk meer koffers in. Handige van die bodemplaten is wel dat je geen tildrempel hebt. Deze auto wordt tenslotte toch veel gekocht door de ouderen onder ons en die hebben nou eenmaal bepaalde belangrijke wensen zoals een hoge en ruime instap en geen tildrempel. Toen ik ooit eens een opmerking hierover maakte bij een zekere auto-importeur die graag een jong imago uitstraalt werd ik verzocht dit vooral niet op te schrijven. Maar er komen steeds meer oude mensen dus we vergrijzen in hoog tempo kaatste ik terug. Hoe dan ook mag het duidelijk zijn dat bepaalde auto’s zoals de Renault Captur, deze Nissan Qashqai, de BMW X3, de Kia Stonic en de Hyundai Kona door deze oudere doelgroep gekocht wordt. Grappige vind ik dan weer wel dat veel van die ouderen werkelijk niets van al die (in mijn ogen totaal overbodige) elektronica aan boord begrijpen en bang zijn om zoiets als een Cruise Control te gebruiken laat staan een Adaptive Cruise Control.

Samsonite kofferset
Met bodemplaten
Met hoedenplank: 4×50-liter
Zonder hoedenplank: 4×50-liter + 3×33-liter

Zonder bodemplaten
Met hoedenplank: 3×50-liter + 2×33-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 4×33-liter + 2×13-liter

Taxi Daan
Op Goede Vrijdag moest ik heel erg vroeg mijn bed uit want ik had beloofd mijn 3 nichtjes naar Schiphol te brengen. Ze gingen met zijn 3-en lekker op vakantie naar Griekenland, een welverdiende vakantie voor deze 3 hardwerkende dames. En zo stond ik dus om 02.30u al naast mijn bed. Mijn zwager (waarmee ik altijd de actie- en sfeerfoto’s maak) had me al gewaarschuwd voor de grote/zware koffer van zijn dochter. “Zij neemt voor alledrie mee”, had hij gekscherend tegen mij gezegd. Toen ik haar gigantische rolkoffer aan het inladen was zag ik dat ik voor vertrek beter de hoedenplank en de bodemplaten had kunnen verwijderen. Gelukkig kon ik de hoedenplank kwijt voor de benen van mijn twee nichtjes die achterin zaten, de beenruimte is zo groot dat de hoedenplank makkelijk tussen de voorstoelen en hun benen paste. Ook voorin zit je heerlijk en de voorstoelen van deze Tekna+ uitvoering zijn volledig elektrisch verstelbaar in alle mogelijke standen. Ik maak nog wel eens mee dat bv. de rugleuning niet ver genoeg naar voren kan of de stoel niet ver genoeg naar achteren maar daar heeft deze Nissan Qashqai gelukkig geen last van. Om even rustig wakker te worden had ik een rustig muziekje opgezet. De audio in deze Nissan Qashqai DIG-T 140 Tekna+ is van Bose een bekende audio-leverancier voor de auto-industrie. Het geluid is uitstekend net als de bediening van het touchscreen, maar blijkbaar vindt niet iedereen dat. Zeiken over de snelheid van de bediening vind ik zo triest, nee het is geen supersnelle smartphone dus wat wil je nou joh? Kijk als je nou 1 minuut moet wachten op het verschijnen van elke letter van de straat die je aan het intypen bent… Maar diezelfde autojournalisten vergeten wel te schrijven over het Chassis Control Systeem en de twee standen van de stuurbekrachtiging. Dan ben je toch gewoon hartstikke af of niet dan? Oh en ik ontdekte nog iets want er werd ook geschreven dat je voor de bediening van de elektrisch bedienbare rolhoes van het panoramadak je de knop ingedrukt moet houden om ‘m te openen/sluiten. Dat is niet waar want de knop kent namelijk twee standen 1 Licht indrukken en 2 Diep indrukken. In het eerste geval rolt de hoes zich automatisch op na één licht indrukken en bij het weer sluiten idem dito. Voor het openen van de portierramen geldt exact hetzelfde, hoe moeilijk kan het zijn beste mensen??? Als je dit al niet weet (of kunt vinden door uitproberen) dan vraag ik me denk ik ook terecht af wat je allemaal nog meer niet weet – over het hoofd ziet – of vergeet te testen.

Na het afzetten en uitzwaaien van mijn nichtjes bij Schiphol ben ik weer naar huis gereden en mijn bed ingedoken. Om 08.15u ben ik in mijn Renault Twizy vertrokken naar Aalsmeer voor een grote onderhoudsbeurt. Mijn zwager heeft mij in de Nissan Qashqai opgehaald want het openbaar vervoer van en naar Renault Nieuwendijk is waardeloos. Toen ik in wilde stappen zei hij tegen mij: “Kijk eens naar het dak.” De achterkant van het dak zat onder de vogelpoep echt niet normaal gewoon! Aha nou snap ik waarom niemand op dat enige overgebleven parkeerplekje van de in totaal 40 parkeerplekken wilde parkeren. Ik heb later die avond even een foto gemaakt van de parkeerplek en het was de enige parkeerplek die ook nu weer vrij was en zwaar onder de vogelpoep zat aan de achterzijde van de parkeerplek. Yeah right! Vogels hebben hun vaste plek om te eten, slapen en schijten dus. Ik las daar ooit een grappig artikel over van een bioloog die gemerkte meeuwen volgde met een GPS-tracker. Hij was zeer verrast toen een zilvermeeuw die Texel als standplaats had elke dag weer helemaal op en neer vloog naar Amsterdam en altijd op dezelfde lantaarnpaal ging zitten. Zo leveren die vogelpoepvlekken toch nog een leuke anecdote op. Oh en het schoonmaken heb ik met dat fantastische dennenappelspul St Marc (=op basis van pijnboomharsen en verzeepte olie) gedaan waarna het dak van de Nissan Qashqai er weer uit zag als nieuw. Om 10.00u ben ik gaan zwemmen en heb op weg daar naartoe even een half rondje SBP gereden met het ESP/TRC uit. Op de afslag Klei-Oost kwam ik uitrijdend (=gaspedaal los) op de mooie doordraaibocht aan gereden. Ik hield de snelheid er goed in maar net toen het leuk werd moest ik in de remmen voor zo’n automobilist die allang had kunnen zien dat er geen verkeer van links/rechts aankwam maar toch stil ging staan om te kijken of er toch ECHT zekersteweten geen verkeer van links/recht aankomt en daarna nog even stil blijft staan omdat er in de verte een auto aan komt rijden. Als je zo blind dan wel onzeker bent kun je volgens mij maar beter je rijbewijs inleveren. Het halve rondje was leuk maar om de een of andere manier niet bevredigend, lag dat aan mij of aan de auto? Ik ben maar gaan zwemmen, mijn zen-momentje…

Knipperend CC-icoontje
Op weg naar huis ben ik over ‘t Heen gereden en de rotonde + S-bocht bij MarineVliegkamp Valkenburg uiteraard ook weer met het ESP/TRC uit. In de S-bocht gaf ik veel teveel gas maar dankzij het Trace Control kon ik ‘m toch weer eenvoudig corrigeren. Ik had al gezien dat de Cruise Control het gewoon blijft doen met het ESP/TRC uit en dat is bij de meeste automerken niet het geval. Daarom was ik dan ook zeer verbaasd toen ik de Cruise Control niet meer kon activeren nadat superstrak voorwieldriftend door de opritbocht bij ‘t Heen was gevlogen en idem dito over de rotonde en door de S-bocht bij voormalig MarineVliegkamp Valkenburg. In plaats daarvan zag ik een knipperend Cruise-Control-icoontje op het kleine display tussen de tellers. Huh wasdanou… Dat kan niet anders dan een software bug zijn want al deze systemen zijn software-gestuurd. Is het toeval dat ik deze software bug vindt? Ik denk het niet want door alles op wetenschappelijke wijze af te werken en vooral óók op de limiet te testen (Zinvol? Ja dus!) kom je dus achter dingen die voor andere autojournalisten verborgen blijven. Ik heb deze software bug meteen door gemaild aan die politie-agent van Team Rijnmond want die slaan al dit soort software bugs op in een database. Het lijkt ogenschijnlijk iets kleins maar automotive software bugs kunnen grote gevolgen hebben en zelfs levensgevaarlijk zijn! Ik reed netjes naar huis waar ik even iets gegeten en heb en daarna weer terug naar Katwijk aan Zee gereden ben. Mijn moeder moest nog boodschappen doen maar ook nog iets bij een speciale winkel in Katwijk aan Zee halen. Dan konden we dus mooi en naar die speciale winkel en naar de grote Appie in Katwijk aan Zee. Uiteraard was ik benieuwd wat mijn moeder van deze vernieuwde Nissan Qashqai zou vinden. De hoge instap vond ze uiteraard erg fijn maar het rijden en het comfort was ze ook uitermate tevreden over. Goed gekeurd door de NVVH (Nederlandse Vereniging Van Huisvrouwen) zou ik vroeger gezegd hebben. Die middag heb ik niet veel meer gedaan want ik vond het wel goed zo, ik had tenslotte vakantie en daar moet je ook van genieten. De volgende dag was eigenlijk hetzelfde, even lekker zwemmen en daarna genieten van het extreem mooie lenteweer. Op zondag was ik net als vrijdag weer taxi voor de familie en dat is altijd de perfecte gelegenheid om wat dingen te checken. Natuurlijk kan ik zelf op de passagiersplaatsen voorin en achterin gaan zitten, in de kofferbak gaan liggen en zo maar ik vind het toch fijner als anderen commentaar geven over een testauto. De buitenkant oftewel het design kon mijn familie waarderen, eindelijk eens een wat vlotter uitziende SUV zeker aan de voorkant. Het interieur vond iedereen ook mooi zeker de fraaie leren bekleding. De audio van Bose kon ook ieders goedkeuring wegdragen en het rijden vond iedereen ook erg fijn en vooral comfortabel.

‘s Middags ben ik uiteraard gaan zwemmen maar ik heb geen rondje SBP gedaan want daar had ik helemaal geen zin in. Maandag ben ik nog even naar het rotondecircus gereden want ik wilde graag weten hoe de Nissan Qashqai daar zou presteren. Ik kwam vanaf het zuiden op het rotondecircus aangereden waar ik anders altijd vanaf de westkant kom. De auto voor mij koos gelukkig de buitenring van de eerste mini-rotonde zodat ik heerlijk over de rotonderand heen kon glijden. De Nissan Qashqai liet zich met gemak controleren tijdens het over de rotonderand heen glijden, de balans is dus uitstekend te noemen. Daarna volgde de grote rotonde waar ik de voor de lange buitenring koos. Halverwege de buitenring maakte ik me klaar om het stuur om te gooien en plankgas te geven in de 2de versnelling. Nou dat heb ik geweten want ik was iets te enthousiast waardoor ik adrenalinespuitend alles uit de kast moest halen om de Nissan Qashqai weer op de juiste koers te krijgen. Oeps dat gebeurt me niet vaak maar ja dat hoort er ook bij niet waar? Ik reed richting de A4 waar ik met de twee linkerwielen over de hoge rotonderand van de westelijke mini-rotonde heen reed. Na die rotonderand hoor ik tijdens het insturen en gas geven altijd even heel kort het geluid van piepende banden. Bij de ovale rotonde aangekomen hoop ik altijd dat er vanaf de A4 en Woubrugge even niemand aan komt rijden. Als er iemand naast me rijdt geef ik even gas en ben ik ‘m kwijt dus dat boeit niet. Het oprijden van de ovale rotonde ging heerlijk glijdend en mooi gecontroleerd. Daarna reed ik naar de andere ovale kant en pakte de binnenring terwijl ik plankgas gaf in de 2de versnelling. Dit is een lastig punt omdat de auto neerkomt na de hoge rotonderand en glijdend naar grip zoekt en meteen weer over de hoge rotonderand aan de andere ovale kant heen moet terwijl ik had naar binnen moet snijden ook weer plankgas in de 2de versnelling. Dit vraagt veel van het onderstel/vering/demping én de bestuurder want ik mag geen fouten maken. Ik moest even aan de bak maar het was voor leuk want deze Nissan Qashqai is ook in het grensbereik een prima stuurauto en geen zwabberbak. Over de A4 heen rijdend besloot ik er aan de andere kant nog even een schepje bovenop te gooien. Dat resulteerde in een paar stevige glijders maar omdat de Nissan Qashqai uitstekende banden=grip + Chassis Control + vering/demping + besturing heeft is tie prima onder controle te houden.

Overijssel
Op dinsdag had ik een afspraak in Nijverdal afhankelijk van de route zo’n 170-180 km rijden. Ik besloot er heen maar een snelwegzuinigheidsrit van te maken en terug een iets snellere rit. Natuurlijk was het tevens ook een lange-duurrit zo van rijdt en en zit-ie lekker en is de auto ook stil bij hogere snelheden. Dit is overigens de vierde Nissan Qashqai die ik test en ik heb tot op heden alleen maar goede herinneringen aan deze auto. ik zag dat ik zelfs nog een CVT-versie heb getest in 2010. Na het zwemmen heb ik eten klaar gemaakt voor onderweg en ben vertrokken. Ik ben maar via de N11/A12 gereden want ik was bang dat ik op de A1 (geeft de routeplanner als beste route aan) in een file zou belanden. Eenmaal onderweg had ik eindelijk dat lekkere gevoel te pakken waar ik over schreef in de samenvatting. De oprit naar de A4/N11 ging lekker strak maar de S-bocht naar de N11 was regelrecht fantastisch. Maximaal op de grens rijdend met heerlijk hoge g-krachten knalde ik door de S-bocht. Nu kon ik nog even genieten want straks was het 100 km/u op de Cruise Control vrijwel alleen rechtuit richting Nijverdal. Toch beviel dat rechtuit rijden beter dan ik verwacht had en dat komt vooral vanwege het uitstekende comfort aan boord. De auto is trouwens ook heerlijk stil en ja ook als je het gaspedaal dieper intrapt. Ik heb even kort 150-160 km/u gereden toen ik op de A12 vlakbij Arnhem reed en ook bij hogere snelheden bleef het lekker stil aan boord. Als er nou ook nog een Noise Cancellation System (bv. Honda CR-V en Infiniti Q30) aan boord zou zijn geweest had je een speld kunnen horen vallen. Na de A50 reed ik de A1 op en heb eens goed naar de andere kant gekeken waar die 4 jongens met hun auto tegen die matrixbordeninstallatie aangereden zijn. Ik vraag me af hoe hard je wel niet gereden moet hebben om als een streep rechtdoor te zijn gegaan op die afslag. Er is niet geremd en omdat de auto volledig afgebrand is heeft de politie het onderzoek afgesloten. En dan diezelfde week nog vier jongens bij Nootdorp ook weer zo’n ongelofelijk raar ongeluk en ook weer tegen een matrixbordeninstallatie aan. En dan zijn er nog mensen die het over onwel worden of een klapband hebben. Je mag op beide plekken 100 km/u respectievelijk 120 km/u dus uh….. bij dergelijke snelheden gebeurt zo’n verschrikkelijk ongeluk echt niet.

Onderweg moest ik uiteraard vrachtwagens inhalen maar dat deed ik uiteraard heel erg rustig om het verbruik zo laag mogelijk te houden. In Rijssen heb ik de Nissan Qashqai afgetankt en dat leverde een verbijsterend slecht verbruik van 1:16,25 op. Hoe kan dat nou na 176,6 km netjes 100 km/u gemiddeld? Ik hou het vulpistool altijd op dezelfde manier in de vulopening en klik altijd 3 maal door dus ik tank altijd op dezelfde manier af. Terug naar huis vanaf mijn afspraak in Nijverdal besloot ik wat meer de vaart erin te houden dus in het begin 100-110 km/u en daarna 120-130-140 km/u. Wat wel erg fijn is dat je met inhalen niet eens hoeft terug te schakelen in de 6de versnelling. Het motorblok heeft genoeg vermogen/koppel om lekker door te trekken vanaf een normaal gesproken te laag toerental. Schakel je een versnelling lager of zelfs twee dan gaat de Nissan Qashqai er lekker hard vandoor en bij hogere snelheden rijdt de Nissan Qashqai werkelijk zalig. Ik moet eerlijk bekennen dat ik van de terugweg meer heb genoten dan de heenweg. En of dat nou aan de kater van het hoge verbruik lag of de hogere snelheid geen idee. Op de N11 op de grote kruising bij Alphen a/d Rijn heb ik de Nissan Qashqai nog even vol door getrokken in bijna alle versnellingen. Bij 160 km/u in de 5de versnelling vond ik het wel genoeg. Ze staan hier nog wel eens te laseren namelijk. De volgende ochtend heb ik de Nissan Qashqai afgetankt en toen kwam ik tot mijn grote verbazing uit op exact 1:25 en dat met veel hogere snelheden doorrijden nota bene. En toen schoot mij ineens te binnen dat ik met die Renault Mégane met hetzelfde 1.3-liter motorblok maar dan 160 Pk ook op twee hele vreemde verbruiken uitkwam, rustig rijdend binnendoor 1:13,7 (de gewone zuinigheidsrit) tegen 1:20 op de snelweg (snelwegzuinigheidsrit). Ik ga binnenkort maar eens bij Rica Engineering langs om te vragen wat de oorzaak daarvan zou kunnen zijn.

Twee rondjes SBP en Bas
Op de voorlaatste testdag moest ik uiteraard nog even een écht rondje Space Business Park doen na de zeer geslaagde rondjes over het rotondecircus. Het grote voordeel was dat ik de Nissan Qashqai intussen helemaal onder de knie had en ik precies wist waar de grens van deze auto ligt. Op de N206 zette ik alvast het ESP uit zodat ik meteen na de rotonde het gas erop kon zetten. Het was rustig zoals altijd rond deze tijd in de vroege avond. Ik schakelde terug naar de 2de versnelling en trapte hetgaspedaal diep min waarna ik met doorspinnende voorwielen door de haakse rechterbocht reed. Meteen na de bocht gaf ik meer gas en schakelde met nog doorspinnende voorwielen op naar de 3de versnelling door de flauwe linkerbocht heen. Zelfs daar piepten de banden nog en dat maak ik niet zo vaak mee met een SUV (met mij erin toch zo’n 1.450 kg) met maar 140 Pk. Ik remde af en schakelde snel terug naar de 2de versnelling en gaf plankgas en gleed dwars glijdend de vrachtwagenparkeerplaats op. Dat doet-ie verrekte goed dacht ik terwijl ik alweer richting de uitgang keek en daarna snel het stuur omgooide naar rechts-links en prachtig door de haakse-rechter-linkerbocht heen vloog. Meteen ging het gas er weer op, de lage verkeersdrempel en daarna nog iets meer gas richting de verkeersdrempel met haakse rechterbocht. Ik had verwacht dat deze heftige actie de Nissan Qashqai uit balans zou brengen maar niets daarvan. Het Chassis Control deed zijn werk perfect en dus ben ik ook maar zonder af te remmen op de hoogste verkeersdrempel afgereden.

De sprong en de landing verliepen beiden uitstekend waarna ik snel terugschakelde naar de 2de versnelling en weer plankgas gaf. De blinde rechterbocht na de rotonde ging lekker maar toch niet helemaal zoals ik wilde, sowieso nog een rondje dus en dat vond ik niet erg. De rest van het rondje ging lekker vooral de altijd lastige laatste blinde haakse linkerbocht. Terug naar het begin moet ik altijd door een lange flauwe linkerbocht waar je behoorlijk hard doorheen kan maar ik doe dat zelden, alleen na 20.00u ‘s avonds in het weekend want dan is het hier écht rustig. Ik sloeg linksaf voor nog een rondje SBP en dat tweede rondje ging wel in elke bocht en op elke verkeersdrempel/rotonde zoals ik wilde. De ZR-banden hebben een absurd goede grip en samen met de uitstekende vering/demping + het Chassis Control zorgt dat ervoor dat de wegligging van deze Nissan Qashqai DIG-T 140 Tekna+ veel beter is dan die van de meeste concurrenten. Ik ben testdag na testdag steeds meer van deze auto gaan houden en dat vind ik persoonlijk altijd de leukste testauto’s. De volgende dag ben ik voor het terugbrengen nog even bij Bas van Autobeklederij v/d Werf langs gereden. Gek genoeg kwam de meest verrassende opmerking dit keer niet van Bas maar van zijn boekhouder. Hij duwde het leer van de zitting van de bestuurdersstoel uit elkaar en zei: “Ingebouwde kruimelverzamelaars”. Ha, ha die kende ik nog niet. Bas was erg te spreken over de Nissan Qashqai en vooral over de in het leer genaaide figuren van de bekleding van de zittingen en leuningen van de voorstoelen en de achterbank.

 

Specificaties

Jaargang

2019

Carrosserie

crossover

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

10,5 seconden

Topsnelheid

193km/u

Vermogen

103(140)/5.000 kW (pk)/rpm

Koppel

240/1.600 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.4/1.332 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

voorwielaandrijving

Differentieel

Intelligent Trace Control

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,72 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

7,0 liter/100 km

Snelweg

5,0 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,7 liter/100 km

C02 uitstoot

130 gram/km

Energielabel

D

Afmetingen

Lengte

4.394 mm

Breedte

1.806 mm

Hoogte

1.624 mm

Wielbasis

2.646 mm

Spoorbreedte voor

1.560 mm

Spoorbreedte achter

1.560 mm

Massa leeg

1.275 kg

Max. toelaatbare massa

1.870 kg

Laadvermogen

595 kg

Aanhanger geremd

1.300 kg

Aanhanger ongeremd

687 kg

inhoud bagageruimte

430 liter

Bandenmaat

225/45-ZR19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand