Peugeot 508 Berline First Edition GT PureTech 225 2019 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Peugeot Nederland N.V.



5-persoons HSL (=Heerlijke Sedan Leunstoel)

Samenvatting
Na de test van de Peugeot 508 Blue Lease GT Line BlueHDi 160 S&S EAT8 heb ik eigenlijk maar één klacht over de benzineversie van deze Peugeot 508 en dat betreft jawel de benzinemotor. De te hoge toerentallen in D(rive) bij 50-60-70-80-100 km/u (=meest gereden snelheden) vind ik echt irritant juist omdat je in de rijmodus Handmatig schakelen wél een versnelling hoger kunt opschakelen. Vreemd toch of niet dan? Kijk dat het motorblok in de rijmodus Sport hogere toerentallen aanhoudt begrijp ik maar hier snap ik echt niets van. Het had toch een eitje geweest voor de software-ingenieurs van Peugeot om de automatische versnellingsbak zo te programmeren dat de motor wat minder toeren draait. Wat ze van mij in ieder geval mogen doen is een versie van de Peugeot 508 maken met het steengoede 270 Pk sterke GTi-motorblok van de RCZ R/308 GTi onder de motorkap. Het is en blijft een waanzinnig gave auto deze nieuwe Peugeot 508 ook deze benzine-versie is gewoon een hele fijne auto. Dus eigenlijk geldt voor deze Peugeot 508 Berline First Edition GT PureTech 225 S&S EAT8 exact hetzelfde als voor de dieselversie. Op één ding na dan want het verbruik na de zuinigheidsrit was absurd hoog, maar liefst 1:11 voor een hele netjes gereden rustige zuinigheidsrit zoals ik ‘m al 100-en keren gereden heb in al die jaren. Dat kon ik natuurlijk niet op me laten zitten want zo’n absurd hoog verbruik dat kon echt niet. Ik heb daarom de Peugeot 508 Berline PureTech 225 S&S EAT8 nog een keer aangevraagd om exact dezelfde zuinigheidsrit mee te rijden. Dit moest gewoon iets geks zijn geweest dat kon gewoon niet anders! Dus op dinsdag 11 juni ben ik iets eerder van werk vertrokken op een heerlijke zonnige dinsdagmiddag om nog een keer de benzineversie van de Peugeot 508 met het 225 Pk-motorblok op te halen. Dat was me wel een ritje zeg op mijn Honda MSX 125 (topsnelheid 100 km/u) want ik kon niet anders dan twee keer (respectievelijk 19 en 5 km) de snelweg (A44/A4 en de A9) nemen tijdens de 70 km lange rit. Ik was er veel sneller dan ik verwacht had en dat voor een bedrag van exact €2,- aan benzine. Met de tram en trein had dit ritje mij €13,29 gekost en ruim een half uur meer reistijd. Na het ophalen van exact dezelfde Peugeot 508 Berline PureTech 225 S&S EAT8 (het kenteken was hetzelfde) ben ik direct asap met piepende banden (soms kan ik daar zo van genieten) in elke bocht naar huis geknald. Na het eten ben ik meteen in de Peugeot 508 gestapt richting Katwijk aan Zee en heb de zuinigheidsrit gereden. Ik was zo waanzinnig benieuwd wat er dit keer voor verbruik uit zou rollen. Gelukkig was het dit keer wel een normale waarde want 1:20,5 kan ik niet anders dan uitstekend noemen voor een dergelijk grote sedan. Maar waarom het verbruik met dezelfde auto de vorige keer bijna tweemaal zo hoog was……. schiet me lek!

Plus: Dashboard – Design – Stoelen – Stuur – Wegligging
Superplus: Focal audiosysteem
Min: Hoog toerental bij de vaste maximum snelheden (50/60/70/80/90/100 km/u)

Testverslag
Deze vraag + toelichting heb ik op de NS-community neer geplempt uit pure boosheid over zo’n belachelijk slechte service voor (relatief gezien uiteraard) zo absurd veel geld.
[quote Community.ns.nl] Waarom betaal ik zoveel geld om vervolgens als vee vervoerd te worden? Dit wordt mijn eerste alinea van het testverslag van de Peugeot 508 Berline First Edition PureTech 225 S&S EAT8: “5-persoons HSL (=Heerlijke Sedan Leunstoel) – Als ik een Peugeot op moet halen overkomt me eigenlijk altijd wel iets raars en dan bedoel ik leuk/vervelend en-of goed/slecht. Lees het testverslag van de Peugeot Rifter maar dan begrijpen jullie wat ik bedoel. Ik had deze keer besloten om de Peugeot testauto (een Peugeot 508 Berline First Edition PureTech 225 S&S EAT8) eens wat vroeger op te halen met de trein – ik had mijn motor nodig de komende week – oftewel middenin de spits die ik normaal gesproken mijdt als de pest en ik weet nu waarom je dat ook altijd moet doen. Ik dacht echt even in wat voor ongelofelijk slechte film ben ik in hemelsnaam beland joh. Ik ken echt geen enkel ander land in Europa waar een vervoersorganisatie (NS heet niet voor niets NietSporen) je belachelijk veel geld laat betalen voor een trein-kaartje/-abonnement om je vervolgens letterlijk als een stuk vee te vervoeren. Na langs 9 geopende deuren van de extreem lange Intercity te zijn gelopen, waar ik niet kon instappen want propvol, kon ik bij de 10de dan eindelijk net aan instappen en moest van Leiden tot aan Amsterdam-Zuid verplicht staan. Nee dan zit ik toch 1.000 maal liever in een Franse Sedan met fantastische AGR-leunstoelen in plaats van die veewagons van de NS.”

Oh dan nog even iets over die absurd hoge prijs.
Bus/Trein/Benenwagen = €1,36 + €9,20 + gratis 1,4 km lopen = €10,56 Heen en terug = €21,12
Motor = Honda MSX 125 (rijdt 1:55) – 44,9 km = 0,82 ltr E5 = €1,36 Heen en terug = €2,72
Man, man, man bijna 8 maal zo duur voor een ritje vice-versa maar wel 1.000 maal zo slecht. [/quote Community.ns.nl]

Dit is de tweede Peugeot 508 die ik test, de eerste was een diesel deze: Peugeot 508 Blue Lease GT Line BlueHDi 160 S&S EAT8. Dit is de Peugeot 508 Berline* First Edition PureTech 225 S&S EAT8 de benzineversie dus. De vorige 508 was zo ontzettend goed bevallen dat ik hoe dan ook de benzineversie wilde testen. Wat je ook vind van deze Peugeot de lijnen van deze sedan deugen en zijn heerlijk anders dan die van andere automerken. Peugeot steekt echt zijn nek uit met deze sedan en ik kan niet anders dan beamen dat deze auto aan alle kanten klopt, alhoewel de diesel dan want deze benzineversie moet zich natuurlijk nog bewijzen. Ik vertrok en al rijdend heb ik in deze enig juiste volgorde de 1 stoel – 2 stuur – 3 spiegels in de juiste stand gezet = 1 rechtop(!!!) zittend met de knieën ligt gebogen en de bovenkant van de hoofdsteun moet even hoog staan als de bovenkant van je hoofd en de afstand tussen je hoofd en de hoofdsteun mag niet meer zijn dan 5 centimeter – 2 Je moet je polsen op de bovenkant van het stuur kunnen leggen – 3 Je moet in de zijspiegels 1/3 horizon en net niet de zijkant van de auto zien en in de achteruitkijkspiegel moet de linkerkant van de binnenspiegel gelijk zijn met de linkerkant van het achterraam en de onderkant samenvallen met de onderzijde van de achterruit. Dat valt nog niet mee en dat klopt ook want het zou mij niets verbazen als meer dan 90 procent van de automobilisten dit niet weet en dus altijd in een verkeerde houding/positie achter het stuur zit. Zoek eens een YouTube-filmpje op dat is uitermate leerzaam. Ik zeg het nog maar eens: “Als je deze drie dingen juist afstelt kan dat ofwel je leven redden of ernstige verwondingen voorkomen!” Zo las ik laatst dat veel vrouwen de veiligheidsgordel onder hun linkerarm door doen. Bij een harde botsing klap je dan met je hoofd direct op het stuur waar tegelijkertijd de airbag er met zo’n 300 km/u uit komt geschoten en die breekt dan vervolgens je nek. Hoe ontzettend dom kun je zijn vraag ik me dan af, zo DOM dus.
*Berline is Frans voor Sedan maar betekent letterlijk vertaald Koets

De Arena-draai
Het blijft toch altijd weer een heerlijk begin van de test die mooie 180-gradenbocht voor de JC Arena. Ondanks de nog koude motor en dito banden vloog de Peugeot 508 er heel strak doorheen door niet af te remmen en dus de bochtensnelheid hoog te houden. In het tweede deel van de bocht gleed ik zelfs al eventjes lichtjes opzij zo hoog zijn de g-krachten hier bij een voor mij normale snelheid. Ik had er zin in want het is gewoon genieten in deze auto, de fraaie AGR-stoelen, het lekkere kleine stuur met fantastische feedback, de fijne 8-traps automaat en dat onverklaarbare stukje magic maken deze auto tot de beste in zijn soort of segment zo je wilt. Het is eigenlijk gewoon heel moeilijk om niet de grens op te zoeken want het gaat gewoon vanzelf. Na de Arena volgt de mooie oprit naar de A2 en die ging zo lekker, zelfs als je nog lang niet op de limiet rijdt zie je alles en iedereen in je achteruitkijkspiegel verdwijnen. Van de A2 naar de A9 ging net lekker toen ik meteen in de remmen moest want file. Gelukkig reed het daarna redelijk door maar ik ben er wel af gegaan bij Aalsmeer want als het op de A4 vast staat is het altijd barre ellende. Wat me direct opviel onderweg is dat de automaat in de rijmodus Eco in de D-stand een hoger toerental kiest dan je zou verwachten op grond van het vermogen/koppel. Zo draait het motorblok met een snelheid van 50-60-70-80-90-100 km/u in respectievelijk D4-D5-D6-D6-D7-D8 toerentallen van 1.790-1.800-1.700-1.950-1.800-2.000. Je kunt wel naar een versnelling hoger flipperen bij snelheden van 50-60-80-100 km/u (=1.490-1.450-1.600-1.650 toeren) maar na een aantal seconden springt-ie automatisch weer terug in de lagere versnelling. Gek genoeg kun je bij 70 en 90 km/u niet naar een versnelling hoger flipperen maar wel weer bij 75 en 95 km/u. Dat is helaas allemaal zo geprogrammeerd en het mag duidelijk zijn dat ik deze 8-traps automaat anders had geprogrammeerd. Dat zou ook volkomen logisch zijn want het 225 Pk/ 300 Nm sterke motorblok trekt dat met het allergrootste gemak. Dit is nou echt iets waar ik echt helemaal niets van snap om heel eerlijk te zijn. Ik word dus verplicht om de rijmodus in handmatig te zetten in plaats van Eco om een versnelling hoger te kunnen rijden en het motorblok zo minder toeren te laten draaien. Rond de 1.500 is toch echt fijner rijden dan rond de 1.900 toeren maar dat is mijn mening. Je kunt gelukkig wel de rijmodus Manueel inschakelen zodat je toch een versnelling hoger kunt rijden. Enige nadeel is dat je verplicht bent te flipperen (alleen boven de 6.000 toeren=rode gebied schakelt-ie wel automatisch op) én dat de stuurflippers niet meedraaien met het stuur. Dat laatste vind ik een regelrechte misser want stuurflippers die vastzitten op de stuurkolom is zo ongelofelijk K.

Op de afslag neem ik altijd de buitenbocht en dat heeft een reden want dan kun je op de rotonde makkelijker doorrijden en halverwege rechtsaf slaan. Nou reed er op de rechterbaan ook een auto die haast had maar in de Peugeot leek het wel of die auto stilstond zo snel rausde ik ‘m erlangs. Op het stuk weg naar Schiphol-Rijk zet ik een testauto altijd op de Cruise Control en net toen ik dacht het is een gewone Cruise Control remde de Peugeot 508 automatisch af. Huh toch een ACC=Adaptive Cruise Control? Ik was even vergeten dat de afstandsinstelling tot de voorligger op de bovenkant van de ACC-bediening zit en dat-ie niet wordt weergegeven in blokjes maar in woorden Ver – Normaal – Dichtbij. Wel zo fijn want dan wordt de auto ook stil gezet achter zijn voorligger bij een stoplicht. Staat er geen voorligger voor je en heb je de auto tot stilstand gebracht dan hoef je alleen de RES-knop maar in te drukken en staat-ie toch stil. Handig toch of niet dan? De minimum snelheid van de ACC is trouwens 30 km/u en dat is wel zo lekker in 30-zones. Uiteraard ben ik na Schiphol-Rijk over Rijsenhout verder gereden. De vele verkeersdrempels op de weg langs Rijsenhout waren natuurlijk weer een heerlijk testtraject. Uiteraard eerst in de rijmodus Comfort, daarna Normaal en daarna Sport. En die rijmodus Sport is toch wel zo geniaal goed en dan heb ik het niet over de gasreactie en de power van het motorblok maar de elektronische vering/demping. Je hebt echt het gevoel dat je in een rallyauto zit zo bizar goed voelt het aan. Het is echt net of die vier wielen aan het asfalt geplakt zitten en het chassis perfect horizontaal blijft als je over een verkeersdrempel heen rijdt. Ja zelfs met een absurd hoge snelheid! Ik zal maar eerlijk bekennen dat ik met de vorige Peugeot 508 Blue Lease GT Line BlueHDi 160 S&S EAT8 ergens op een stille weg over een serieuze verkeersdrempel heen gereden ben met 150 km/u. Ik zou dat met geen enkele andere sedan durven want dan weet ik zeker dat de auto na het neerkomen van de weg af zal stuiteren omdat de vering/demping het niet trekt. Ik weet dat het heel erg fout is maar het feit dat ik het aandurfde en dat het kan zegt wel iets over hoeveel vertrouwen ik in dee auto heb. De enige andere auto waarmee ik dat geflikt heb is de Ford Focus RS dus als je je daarmee kunt meten zegt dat heel wat.

Door de polder
Omdat ik vroeg was en alle tijd van de wereld had ben ik na Rijsenhout en Leimuiden niet naar de A44 maar door de polder naar huis gereden. Bovendien moest ik nog bij Ab Motoren langs om te vragen of het kenteken van mijn nieuwe motor al binnen is. De weg binnendoor via Nieuwe Wetering en daarna de N445 is een heerlijke snel-thuis-weg want geen stoplichten. Vanaf de brug in Leimuiden tot aan De Leyhof is het een aaneenschakeling van alle mogelijke soorten bochten, rotondes en snelheidsbrekers + verkeersdrempels. Wat me nog het meest verbaasde is het ongelofelijke gemak waarmee de Peugeot 508 zich door de smalle straatjes van Nieuwe Wetering heen liet sturen. Je hebt werkelijk het gevoel dat je in een Peugeot 308 rijdt in plaats van een grote Peugeot 508. Daarna volgden nog wat lage verkeersdrempels die een makkie zijn voor de vering/demping van deze auto. De dubbelbaans rotonde naast de A4 vind ik altijd weer een heerlijke rotonde, voor als je ‘m driekwart moet nemen de polder in. Vanuit Nieuwe Wetering pak ik dan altijd de buitenring en snij vervolgens hard naar binnen en er heel mooi vloeiend weer af de provinciale weg op de polder in. Bij het naar binnen snijden piepten de banden even behoorlijk maar dat was het dan ook, van uitbreken was totaal geen sprake wat dat betreft zijn die Michelin Pilot Sport 4 prima banden. Na de kilometerslange saaie rit door de polder volgden de heerlijke rotondes (inclusief de koeienrotonde) bij Leiderdorp. Met een grote auto zoals deze Peugeot 508 zou dat een heel ander verhaal zijn dan met een een veel kleinere Peugeot 308. Dat bleek dus heel erg mee te vallen door die uitstekende elektronische demping die zelfs de meest vervelende kuilen/gaten/bulten uitdempt alsof het een 4WD is. Op de eerste dubbelbaans minirotonde pakte ik de buitenring en kon ondanks de langere weg met gemak de auto op de binnenring voorblijven door de hoge bochtensnelheid die ik kon aanhouden met de Peugeot 508.

De koeienrotonde is en blijft het allerleukst van allemaal en of dat nou door die koeien (en die tractor) komt weet ik echt niet. Ik heb er trouwens maar eens een screenshot van gemaakt dan weten jullie eindelijk eens hoe die grappige rotonde eruit ziet. Maar goed die auto die ik op de binnenring voorbleef dacht dit keer slim te zijn en de buitenring te pakken. Helaas vloog ik zo mooi met 50 km/u op de ACC over de rotonderand heen dat ik ‘m weer ruim voor bleef. Elke keer als ik dit doe dan valt het mee en tegen want het is behoorlijk heftig om met een auto met ruim 50 km/u over die rotonderand heen te rijden of zeg maar liever glijden. Maar ja ik heb er dan ook meer dan 10 jaar op kunnen oefenen dat scheelt dan wel weer. Na de koeienrotonde sloeg ik linksaf naar ‘mijn’ motorzaak Ab Motoren. Ik was benieuwd of hij al iets wist over het kenteken voor mijn nieuwe motor want dat begin onderhand een regelrecht soap te worden. Ik ben al bijna twee maanden aan het wachten op mijn nieuwe kenteken, dit verzin je gewoon écht niet man, man wat een Pyongyang-figuren werken daar bij de RDW. Afijn jullie raden het al mijn kenteken was er nog steeds niet. Wacht ik lees net op WhatsApp dat-ie binnen is het werd ook wel eens tijd zeg holy shit! Na een snelle tosti ben ik meteen gaan zwemmen en meteen daarna moest ik naar mijn jongste zusje want ik moest haar dochter naar een speciale tandarts brengen. Iemand moest haar vasthouden na de narcose dus mijn zusje kon niet zelf rijden. Tijdens de behandeling ben ik maar even de Samsonite kofferset gaan fotograferen want mijn garage is daar niet zover vandaan. Tja wat zal ik zeggen, de kofferbak is iets groter dan van een gemiddelde hatchback dus niet echt groot maar ook niet echt klein.

Samsonite kofferset
3×50-liter + 4×33-liter + 2×13-liter

Bas C.
Daarna ben ik meteen even naar de overkant van de weg gereden alwaar Autobeklederij v/d Werf zit. Ik was benieuwd wat Bas van deze kleur zou vinden want hij had de blauwe dieselversie natuurlijk al gezien. Bas vindt deze kleur mooier maar verder viel er weinig te zeggen behalve dat Bas ook deze 508 er ook weer mooi afgewerkt en puik uit vindt zien van binnen. Daarna ben ik pronto naar huis gereden en niet meer buiten geweest want ik had wel even genoeg auto gereden voor vandaag. Zaterdag ben ik vroeg in de ochtend gaan zwemmen want dan kon ik daarvoor mooi even een rondje over het SBP knallen in de rijmodus Normaal. En alweer baalde ik dat het ESP/TRC niet permanent uitgezet kunnen worden in het Menu (nee geen apart knopje meer zoals vroeger), waarom doen ze dat nou? Bij 50 km/u zie je het ESP/TRC in het Menu automatisch terugspringen in de AAN-stand. Maar goed uit ervaring weet ik dat het ESP/TRC bij Peugeot (en ook Renault) als een soort van elektronisch sperdif werkt dus dat maakt het al een stuk draaglijker voor mij. Bij Klei-Oost verliet ik de N206 met een irritante bumperklever achter me maar niet voor lang meer. Ik remde heel erg laat en sneed heel laat naar binnen en kon ook nog eens meteen doorrijden (=haakse bocht linksaf) en whoei weg was de bumperklever. Aan de andere kant aangekomen ging het gas er stevig op in de rijmodus Normaal. De vering/demping is duidelijk minder strak dan in de rijmodus Sport (heb ik zaterdagmiddag gedaan) maar ik wilde persé beide standen even doen gewoon om het verschil te voelen. Ik gaf stevig gas in de haakse rechterbocht maar er gebeurde niet zoveel maar ja dat is logisch als de voorbanden niet kunnen doorspinnen. In de flauwe linkerbocht gaf ik plankgas waarna ik ‘m heel hard de vrachtwagenparkeerplaats op smeet en weer plankgas gas. De Peugeot 508 gleed heel mooi naar rechts maar bleef wel netjes richting de uitgang gaan. Dit voelde best lekker aan moet ik zeggen maar ja het is net even té netjes. Snel rechts-links en richting de verkeersdrempel + haakse rechterbocht. Ook hier ging ik er weer heel hard in maar ook nu weer ging het té mooi/goed/netjes. Dan de hoge en hoogste verkeersdrempel en daar was ik toch wel benieuwd naar. Ik besloot er met een hogere snelheid op af te rijden dan ik normaal gesproken zou doen met een dergelijke auto. De hoge verkeersdrempel ging prima maar de landing na de hoogste verkeersdrempel was best heftig maar ja gezien de ‘jump’ was dat natuurlijk niet zo gek. Ik reed de rotonde op en af en stuurde hard de blinde rechterbocht in. Ook weer het bekende ‘eitje’… De rest van het rondje was ronduit saai dus ik was benieuwd hoe de noordelijke oprit naar de N206 zou gaan en de oprit bij ‘t Heen.

Dat was in ieder geval iets spannender want ik had zo’n hoge snelheid bij het oprijden van de N206 dat de auto even heen en weer schudde maar dat is vrij normaal. De afrit naar ‘t Heen ging mooi en strak dus nu de mooie opritbocht jippejahé. Ik reed langzaam op de apex af en gaf toen plankgas waarna de Peugeot 508 met zwaar piepende banden perfect langs de witte lijn door de 180-gradenbocht heen reed. Ppppppplease Peugeot de volgende keer graag uitschakelbaar ESP/TRC en ook graag met het stuur meedraaiende stuurflippers want dit is leuk maar té perfect. Daarna ben ik even iets gaan eten om weer in de Peugeot 508 te stappen en alle verschillende toerentallen bij bepaalde vaste snelheden (=50/60/70/80/90/100 km/u) te noteren. Omdat ik intussen weer dicht in de buurt van het Space Business Park reed heb ik nog maar even een rondje gedaan in de rijmodus Sport. Ik was benieuwd of een rondje SBP in de rijmodus Sport wel voor een adrenalinestoot zou zorgen. Het motorblok reageert in de rijmodus Sport in ieder geval een stuk feller op het gas dus dat zou toch enig effect moeten hebben zou je denken. De eerste haakse rechterbocht ging weinig anders dan in de rijmodus Normaal maar daarna maakte ik sneller en meer vaart in de flauwe linkerbocht dan in de rijmodus Normaal. Bij de vrachtwagenparkeerplaats aangekomen had ik dan ook meer vaart dan zaterdagochtend toen ik het stuur hard naar links omgooide en plankgas gaf middenin de bocht. De Peugeot 508 gleed nu wel uitbrekend weg naar rechts maar ook nu weer voorkwam het ESP/TRC dat-ie serieus uitbrak. Ik vloog dus ook nu weer strak richting de uitgang en knalde heel strak door de rechts-links-combinatie. Man, man wat stuurt deze auto heerlijk strak met die sportieve demping en dan durven de gevestigde autojournalisten van de dode-bomen-bladen te beweren dat je absoluut niet sportief kunt rijden met deze Peugeot 508 Berline First Edition GT PureTech 225 S&S EAT8. De verkeersdrempel met haakse rechterbocht probeerde ik nog iets heftigs van te maken door te doen alsof ik in een 4WD zat maar ook dat hielp niet want ik vloog met zwaar piepende banden heel strak door de haakse rechterbocht heen. Jo en dat noemen ze bij Autovisie rijden als een fossiel… De hoge verkeersdrempel is prima te doen een auto zoals deze Peugeot 508 maar de hoogste verkeersdrempel durfde ik eigenlijk niet aan zonder te remmen zoals ik met 4WD en SUV’s altijd doe. Maar de hoge verkeersdrempel ging zo makkelijk en steengoed dat ik dacht WTF ik doe het gewoon en ga er zonder te remmen overheen. Het is toch totaal bizar dat je met een sedan zo over zo’n belachelijk hoge verkeersdrempel heen kunt rijden. De rest van het rondje ging zo makkelijk en goed dat ik in de opritbocht bij ‘t Heen zoveel gas gaf dat-ie eindelijk serieus begon uit te breken. Absurd ‘bien’ deze auto!

Fotoshoot en meer
Geen idee waarom maar de laatste tijd zijn de fotoshoots vaak op zondag het zij zo. Ik besloot dit keer de sfeerfoto’s in de Leidse binnenstad te schieten en de actiefoto’s op Klei-Oost dan wist ik 200 procent zeker dat ik mooie sfeer- én actiefoto’s zou krijgen. In deze rode kleur vind ik de lijnen van de auto erg goed uitkomen en bij deze nog maar eens mijn complimenten aan Peugeot voor het fraaie design. ‘s Middags ben ik nog even met de familie op pad geweest en ook die waren allemaal erg te spreken over de Peugeot 508. De goede looks, het fraaie interieur, de been-/hoofdruimte en uiteraard de audio van Focal ze vonden het allemaal even mooi.

Goede en betrouwbare elektronica*
Als alles mechanisch is op en aan een auto (besturing – elektronisch sperdif – motortuning – vering/demping) vind ik het geven van een beoordeling over het algemeen goed te doen. Elektronica zorgt er in het algemeen voor dat ik minder gevoel heb met een auto, het wordt zeg maar allemaal een stuk gevoellozer of afstandelijker zo je wilt. Ik heb vorig jaar een keer een sportieve hatchback getest waarvan de elektronica (elektronisch sperdif/demping) zo doodeng reageerde dat ik totaal niet kon inschatten wat de auto zou gaan doen toen ik ‘m op de absolute limiet reed. Mijn gebrek aan vertrouwen bleek te kloppen want één keer gleed-ie zonder enige waarschuwing plotseling dwars over vier wielen weg en een andere keer maakte ik een spontane 180-gradendraai middenin een haakse bocht ook weer zonder enige waarschuwing vooraf. Ik was dan ook zeer verrast over de sublieme elektronische demping van deze Peugeot 508 en dan vooral in de rijmodus Sport. Maandag terug uit werk ben ik na het eten meteen in de Peugeot 508 gesprongen naar het zwembad en daarna ben ik mijn testrondje Leiden -> Stompwijk -> Leidschendam -> Wassenaar -> Leiden gereden. Dat rondje had ik met de dieselversie van deze Peugeot 508 namelijk niet gereden. De verzakkingen naast de N14 bij Leidschendam zijn de ultieme testobjecten op deze route naast de zeer fraaie doordraaibocht vanaf de N14 naar hotel-restaurant De Bijhorst in Wassenaar. Oh en die rare ribbels niet te vergeten in die drie N14-tunnels. De rit naar Stompwijk is kaarsrecht en retesaai maar langs de Stompwijksche Vaart beginnen de klinkers en wordt het leuk. Nou ja leuk? Zelfs in de rijmodus Comfort is de elektronische demping zo goed dat het eigenlijk niet leuk meer is voor een testrijder. De gehele klinkerweg heb ik zitten wisselen van rijmodus van Comfort -> Normaal -> Sport en weer terug. Ik voelde wel wat verschil maar het beste voelde ik het toch op de oprijhoogtes naar de bruggetjes over de Stompwijksche Vaart.

Bij Leidschendam aangekomen was het weer eens een drama richting het Centrum maar gelukkig moest ik linksaf slaan. Twee idioten die voor rechtdoor stonden dachten echter ook ineens laat ik zonder richting aan te geven linksaf slaan dus daar zat ik bijna bovenop. Ik besloot de Peugeot 508 in de rijmodus Sport te zetten want die is toch het lekkerst op oneffenheden zeker als ze behoorlijk zijn zoals deze verzakkingen. Het was lekker rustig en dat is wel zo fijn op dit testtraject. Ik gaf pas stevig gas op het rechte stuk en besloot niet te laat naar binnen te snijden. Het voordeel daarvan is dat de auto het harder te verduren krijgt direct al ‘stuiterend’ na de verzakking. De elektronische demping zorgde ervoor dat het echter een eitje was voor deze Peugeot 508 en al zwabberend in de ABS remmend kwam ik voor het stoplicht tot stilstand. Bij groen ging direct het gas er weer vol op want de mooie lange linkerbocht nodigt hiertoe gewoon uit. De uitstekende Vredestein Quatrac 5 M+S banden (ja het stond er echt M+S) piepen heerlijk en dat mag ik wel, het heeft altijd iets grappigs vind ik persoonlijk en je weet dan ook precies dat je op de limiet aan het rijden bent. Alhoewel er ook banden zijn die gewoon verschrikkelijk piepen. Na weer rechtsaf en over de rotonde weer terug gereden te zijn richting Leidschendam belandde ik achter een verkeersdebiel die expres de strook voor rechtsaf blokkeerde, als hij iets naar links en een klein beetje verder door gereden zou zijn kon ik er langs want het stoplicht stond op groen. Ik ben gewoon vol op de claxon gegaan want dit soort zielige figuren heb ik gewoon helemaal niets mee. Die claxon doet het trouwens uitstekend dan weten jullie dat ook weer. Afijn het stoplicht stond gelukkig nog op groen dus ik gaf plankgas en sloeg rechtsaf en sneed daarna hard naar binnen en vloog over de verzakking heen. Meestal gaat een testauto in dit geval even dweilen (heeft te maken met de kwaliteit van de vering/demping) zoals ik dat noem, maar niets daar van bij deze Peugeot 508 in de rijmodus Sport. Gewoon strak als een plank over de verzakking heen, beter kan niet voor een auto van deze grootte.

*[quote AD.nl] Dure auto’s meest storingsgevoelig door hitech snufjes De helft van alle problemen die zich het afgelopen jaar voordeden met nieuwe auto’s had te maken met hippe multimedia-systemen. Dat blijkt uit onderzoek van de Britse autowebsite JD Power. Saillant detail: de als degelijk bekendstaande Duitse topmerken scoren het slechtst. Hoewel vaak wordt gedacht dat auto’s steeds betrouwbaarder worden, is er nog steeds een zorgelijk aantal problemen dat wordt veroorzaakt door navigatiesystemen. Volgens JD Power eindigt BMW onderaan met 181 problemen per 100 voertuigen. Audi blijft zijn Duitse rivaal niet ver voor met 167 problemen per 100 voertuigen. Jaguar, Land Rover en Mercedes staan ook laag, wat laat zien dat het uitgeven van grote bedragen aan nieuwe auto’s geen garantie biedt voor kwaliteit. Aan de andere kant van het spectrum leverde de Franse autofabrikant Peugeot een topprestatie met een score van 77. Dat is een mooi resultaat voor een fabrikant die vaak wordt geassocieerd met onbetrouwbare voertuigen. [/quote AD.nl]

Naar en over Wassenaar
Ik draaide weer om zodat ik nog een keer over de verzakking heen kon rijden en dit keer was het nog leuker en kwam ik zwaar in het ABS remmend voor het stoplicht tot stilstand. In de lange tunnel reed ik expres met mijn linkerwielen over dwarsribbels en switchte van Comfort naar Normaal naar Sport en weer terug. Het gekke is dat ik weinig verschil voelde en ook het geluid dat de dwarsribbels produceerden bleef hetzelfde. Tja wat zegt dat? Ik heb eerlijk gezegd geen idee maar aangezien de elektronische demping steengoed is zal het wel goed zijn. Bij de 3de tunnel aangekomen lukte het me maar niet om me goed te positioneren voor de afslag naar De Bijhorst. Uiteindelijk lukte het op het laatste moment alsnog en kon er eens goed voor gaan zitten om zo hard mogelijk door deze mooie bocht heen te rijden/sturen. Deze benzineversie heeft in de rijmodus Sport meer pit dan je zou verwachten dus ik was benieuwd. Bij groen gaf ik plankgas en stuurde meteen hard naar binnen en bleef gas geven. Meestal moet ik in het tweede deel van de bocht van het gas af maar dankzij de uitstekende elektronische demping in de rijmodus Sport brak de Peugeot 508 matig uit. In ieder geval niet genoeg om bang te zijn dat ik ‘m kwijt zou raken. Voor De Bijhorst reed ik het parkeerterrein op vanwaar je de ventweg op kunt draaien iets dat veel automobilisten niet weten, erg handig als er een file op de N44 staat onthou dat maar. Die ventweg zit vol met mooie snelheidsbrekers en verkeersdrempels en is dus een heerlijk testtraject voor deze Peugeot 508. Steeds afwisselend in een andere rijmodus over de snelheidsbrekers en verkeersdrempels rijden is het leukste dat er is voor een testrijder want je moet elke keer voelen wat er gebeurt. En geloof mij dat verschil tussen comfortabele, normale en sportieve demping kun je heel erg goed voelen maar sommige autojournalisten schrijven/zeggen dat het niets uitmaakt in welke rijmodus je rijdt. Ik noem dat altijd de ‘Rondje-om-de-kerk-rijders’ want in hun testverslagen staat hoegenaamd geen enkele zinnige informatie waar je als koper iets aan hebt. Nou weet ik ook heus wel dat de meeste kopers het verschil ook niet zullen voelen, maar dat kleine percentage dat het wel voelt en daar dus wél in geïnteresseerd is die willen dat in een testverslag lezen en terecht!

Maandag ben ik op mijn mini-motor naar werk geweest want het was heerlijk weer en dan wil je niet in de auto zitten. Dinsdag ben ik met de auto gegaan en dat werd uiteraard een zalig ritje zoals ik niet anders verwacht had in deze fijne auto. Helaas had ik op weg naar de Hubertustunnel weer eens een gruwelijk asociale bumperklever (gek eigenlijk, auto’s hebben geen bumpers meer maar we noemen het nog steeds zo) achter me hangen. Laatst heb ik er eentje zo erg laten schrikken dat hij bijna met zijn gezicht op de voorruit zat geplakt. Erg grappig al zeg ik het zelf. Minder grappig was de totale idioot die laatst op de achterband van mijn motor zat. Die ging totaal door het lint en ik weet dan ook zeker dat het een coke-snuiver of een GHB-gebruiker moet zijn geweest. Een normaal mens gaat als hij fout is in het verkeer niet zo verschrikkelijk door het lint. Ik heb hem toen maar een beetje geplaagd door elke keer als hij uitstapte een stukje verder te rijden op de motor. Vroeger zouden dit soort types veel sneller opgepakt worden maar ja je ziet zelden nog politie op de weg dus dan hebben deze kansloze verkeershufters vrij spel. ‘s Avonds naar huis was het gelukkig een lekker rustig ritje met af en toe een opstopping voor de nieuwe rotondes waar de fietsers tegenwoordig voorrang hebben. Tja hoe wil je de doorstroming verslechteren en de ongelukskans verhogen vraag ik me dan verbijsterd af. Maak gewoon op al deze plekken fietstunnels dan ben je in één klap van alle ellende af. Bij Wassenaar aanbeland heb ik uiteraard mijn supergeheime sluipweg gepakt. Toen ik op het stoplicht voor De Bosrand afreed riep een man die stond te wachten voor het voetgangers-stoplicht spontaan: “Mooie auto man!” Kijk deze auto valt echt op in tegenstelling tot een Audi/BMW/Mercedes die er allemaal hetzelfde uitzien.

De zuinigheidsrit die maar geen zuinigheidsrit wilde worden
Woensdag ben ik ook weer naar werk gereden met de Peugeot 508 want ik wilde zo lang mogelijk genieten van deze fijne auto. Het werd net als dinsdag weer een heerlijke rit en vooral het nieuwe stuk weg van de Sportlaan naar Kijkduin is genieten geblazen. Er zijn op dat stuk weg twee stoplichten verdwenen waarvoor twee fraaie grote rotondes in de plaats zijn gekomen. Ik was bang dat door de voorrang voor de fietsers op de rotondes het een drama zou worden maar dat bleek heel erg mee te vallen. De terugrit was het drukker op de weg dan de dagen ervoor maar dat kwam omdat ik later van werk vertrokken was. Toch stroomt het desondanks beter door dan met de stoplichten, dat wil zeggen op dit tijdstip want tijdens de schooltijden zullen er zeker files staan voor de rotondes met al die scholieren op de fiets. Bij Wassenaar aangekomen ben ik voor de lol toch nog even over de Schouwweg heen gereden vanwege de hoge snelheidsbrekers. Wat mij vooral opviel is dat de Cruise Control het blijft doen zelfs als je met fors hogere snelheid over de snelheidsbrekers heen rijdt. Bij veel auto’s schakelt wordt de Cruise Control door de harde “Boink” na de snelheidsbreker uitgeschakeld.

Dat de Peugeot 508 geen moeite had met de snelheidsbrekers kon ik begrijpen, maar dat de Peugeot 508 zelfs geen enkel probleem had met de hoge verkeersdrempels op de sluipweggetjes aan beide zijden van de Lange Kerkdam vond ik zeer verrassend. Zelfs de allerhoogste verkeersdrempel waar bijna elke auto met de voorkant het asfalt raakt als je niet oppast daar kun je met deze Peugeot 508 zonder vaart te minderen overheen rijden. De in- en uitgaande demping doen zo razend snel en zo goed hun werk dat de voorkant de klinkers niet raakt. Pure klasse! Snel naar huis eten, zwemmen en pleite voor dé zuinigheidsrit waar ik hoge verwachtingen van had. Het aftanken in ‘t Heen/Katwijk aan Zee leverde een 1:10,2 op en dat verbaasde me niet want ik had regelmatig het gaspedaal diep ingetrapt in de rijmodus Sport. Volgens de online brochure zou ik met een zuinigheidsrit zoals deze minimaal 1:21,74 moeten halen dus ik was benieuwd. Met de 115 kg lichtere maar 45 Pk sterkere Peugeot RCZ R heb ik toentertijd een verbruik van 1:20,53 gehaald dus dan zou ik dat met deze auto zeker ook minimaal 1:20 moeten kunnen halen. Ik schrijf expres minimaal 1:20 want deze Peugeot 508 heeft All Season M+S banden om de velgen en het verbruik daarvan ligt altijd hoger dan zomerbanden.

De zuinigheidsrit begon lekker en al snel reed ik 80 km/u in de rijmodus Handmatig met een zo laag mogelijk toerental. Een snelheid van 80 km/u in D6 = 1.950 toeren en in M7 = 1.600 toeren. Bij de haakse rechterbocht ter hoogte van De Zilk aangekomen schakelde ik het ACC uit en liet de Peugeot 508 uitrijden waarbij het toerental dan terug zakte naar het stationaire toerental maar wanneer en waarom (dus welke rijmodus/versnelling/snelheid) kon ik maar niet achterkomen (zie uitleg Peugeot Nederland*). Ik zette de rijmodus snel weer in Eco om na de bochtenserie vlak voor Vogelenzang ‘m weer in de rijmodus handmatig te zetten. De niet meedraaiende stuurflippers en het toerental-verschil tussen de rijmodus Eco en Handmatig bleken vooral tijdens het rijden van een zuinigheidsrit uitermate irritant. Ik snap er echt helemaal niets van waarom dat toerental zo belachelijk hoog geprogrammeerd is in de rijmodus Eco/Comfort/Normaal t/m snelheden van 100 km/u. Het rijden ging op zich erg lekker alhoewel afremmen op de motor weinig zin had met de stuurflippers. Ik moest dus of ik het nou wilde of niet van de remmen gebruik maken om af te remmen voor kruisingen en T-splitsingen.

Op de rotonde in Overveen had ik nog bijna een aanrijding met een Belg die vlak voor mijn neus de rotonde opreed terwijl hij ogenschijnlijk netjes leek te wachten. Later flikte hij hetzelfde geintje weer vlakbij de boulevard dus die bestuurder spoort duidelijk niet in zijn hersenpan. Het ritje terug ging heerlijk maar de keuze tussen de verschillende rijmodi in verband met dat te hoge toerental irriteerde me mateloos. Daar MOET Peugeot bij een eerstvolgende update écht iets aan doen want dat hoort niet bij zo’n goede auto. Ondertussen zag ik de benzinemeter veel te hard teruglopen, heel irritant net als die te hoge versnellingen + toerentallen. Het goede gevoel wat ik helemaal aan het begin had was allang verdwenen en had plaats gemaakt voor ergernis. Eenmaal terug in ‘t Heen gooide ik de tank weer vol en tot mijn verbijstering zag ik het aantal liters maar oplopen 3 -> 4 -> 5 -> 6 -> maar gelukkig geen 7. Al met al kwam ik uit op een verbruik van 1:11 en dat is bijna hetzelfde als met af en toe stevig doorrijden in de rijmodus Sport. Oeps dit is wel heel erg slecht zeker als je bedenkt dat het verbruik bijna tweemaal zo laag zou moeten zijn met dik boven de 1:20. Gelukkig rolde er na een tweede zuinigheidsrit op dinsdagavond 11 juni met exact dezelfde auto wel een mooi verbruik uit van 1:20,5. Waarom het verbruik de eerste keer zo hoog was snap ik echt helemaal niets van maar het zij zo.

*Peugeot Nederland: Over het toerental wat naar stationair valt, dit staat bekend als het zogenaamde freewheeling. Bij het decelereren kan onder bepaalde omstandigheden de automaat in N gezet worden. Het doel is brandstofverbruik verlaging. Dit gebeurd niet altijd, dit is afhankelijk van diverse parameters. In basis is het zo dat de auto in ‘Eco’ stand moet staan. Daarnaast moet het gaspedaal niet te abrupt ‘losgelaten’ worden.

Mochten de andere parameters ook groen licht geven (dat is een behoorlijk aantal), dan zal de bak in N gezet worden. Je ziet dan inderdaad het toerental naar stationair terug vallen.

Niet de eerste keer
Dat ik een dergelijk hoog verbruik heb na extreem netjes en dus zuinig rijden is me al eens eerder overkomen met een testauto. Ik weet niet waar dat nou aan ligt want sinds de invoering van de betrouwbare WLTP-methode verwacht je toch dat de door de autofabrikant opgegeven verbruikswaarden overeenkomen met de praktijk. Blijkbaar niet dus maar ik ga er zeker achteraan om uit te zoeken waar dit nou aan kan liggen. Ik heb op de dag van het inleveren in ieder geval meteen een mailtje gestuurd aan de PR-manager van Peugeot. Ze heeft exact zo’n zelfde auto met een ander kenteken voor me gereserveerd zodat ik kan kijken of ik met deze auto wél het opgegeven verbruik haal.

 

Specificaties

Jaargang

2019

Carrosserie

sedan

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

7,3 seconden

Topsnelheid

250(D7/M7/S7)km/u

Vermogen

165(225)/5.500 kW (pk)/rpm

Koppel

300/1.900 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.598 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,8 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

7,5 liter/100 km

Snelweg

4,6 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,7 liter/100 km

C02 uitstoot

131 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Lengte

4.750 mm

Breedte

1.859 mm

Hoogte

1.403 mm

Wielbasis

2.793 mm

Spoorbreedte voor

1.601 mm

Spoorbreedte achter

1.597 mm

Massa leeg

1.395 kg

Max. toelaatbare massa

2.001 kg

Laadvermogen

606 kg

Aanhanger geremd

1.600 kg

Aanhanger ongeremd

745 kg

inhoud bagageruimte

487 liter

Bandenmaat

235/40-R19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand

Getagd met , ,