Kia Proceed GT-Plusline 1.4 T-GDi 2019 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Kia Motors Nederland B.V.



Het mooie meisje van Kia

Samenvatting
Het fraaie design van de nieuwe Kia Proceed mag er zeker zijn en ook qua rijden is het een fantastische auto. Wie voor de Kia Proceed kiest in plaats van de Kia Ceed Sportswagon moet dat welhaast alleen voor het design doen want de bagageruimte van de Kia Proceed is behoorlijk kleiner dan die van de Kia Ceed Sportswagon. In dat licht bezien is de Proceed dus absoluut geen concurrent van de Kia Ceed Sportswagon. Het verbruik op de snelweg kwam op een nette 1:22 uit dus ook dat is netjes. Verder heb ik niet veel serieuze verschillen kunnen ontdekken tussen beide auto’s. Als ik persoonlijk zou moeten kiezen dan zou ik gek genoeg voor de Kia Ceed Sportswagon kiezen. Waarom? Dat is een gevoelsmatige kwestie, ik vind de Kia Ceed Sportswagon net wat beter (of lekkerder zo je wilt) rijden. Dat is een gevoel en kun je eigenlijk niet uitleggen daarom zou ik ook zeggen ga in beide auto’s rijden als je puur op de plaatjes niet kunt kiezen en laat je gevoel spreken. Het kan heel goed zijn dat je dan voor de Kia Proceed kiest maar dat is juist het mooie want mijn oordeel is namelijk niet zaligmakend.

Plus: Design – Interieur – Motorblok – Stuurflippers die meedraaien – Versnellingsbak
Min: Bagageruimte

Testverslag
Wat verzinnen ze tegenwoordig toch idiote namen voor auto’s want wees nou eerlijk “Shooting brake” klinkt een beetje als een opscheppersterm. De naam voor deze carrosserie-vorm stamt geloof het of niet helemaal uit 1800 en werd gebruikt voor een paard en wagen waarvan de wagen speciaal omgebouwd was voor schietpartijen (shooting parties) of netter gezegd jachtpartijen. Grappigste van alles is nog wel dat het woord “brake” waarschijnlijk van oorsprong Nederlands is lees maar: “Like many early automotive body styles, the shooting brake was originally a type of horse-drawn vehicle. A brake was originally a chassis hooked to spirited horses to “break” them however the etymology of the term is unknown. It is possible that the word “brake” has its origins in the Dutch word “brik” which means “cart” or “carriage”. The term brake later became broader in definition, being used for wagons in general. Lekker boeiuh ik vind de Kia Proceed een mooie auto maar meer ook niet. Na het wegbrengen van de Peugeot 508 heb ik de trein naar Breukelen gepakt en ben daarna lekker naar de Kia-importeur gewandeld. De auto stond dit keer eens achter dus ik moest even door de grote showroom heenlopen. Na het plaatsnemen vond ik het eigenlijk wel jammer dat het dashboard doodgewoon Kia is en niet zoals van de Peugeot 508 (of de DS7 Crossback) lekker anders. De nieuwe Kia Proceed was een mooie gelegenheid geweest om het dashboard eens aan te pakken. Met zo’n fraaie buitenkant verwacht je toch ook geen standaard binnenkant, ja toch niet dan? Na het afstellen van stuur/stoel/spiegels schakelde ik naar Drive en reed het terrein af. De eerste 10 km gingen lekker maar ja die kan ik dan ook met mijn ogen dicht rijden. Ik ben overigens dit keer niet de standaard route naar Kamerik gereden maar via ‘t Oortjespad. Een hele mooie maar zeer smalle weg met veel passeerhavens maar ach dat had ik er wel voor over. Onderweg moest ik heel even de NavSat aanzetten want ik belandde in een wirwar van straatjes waarvan ik niet meer helemaal zeker wist hoe ik moest rijden. De Kia Proceed voelde goed aan op de rotondes en in de haakse bochten, de vering/demping staat duidelijk op het voor Kia bekende hoge niveau.

Oké ik zat hiervoor wat te zeuren over het typische Kia-dashboard dat ik nu wel al heel wat jaren ken, maar feit is wel dat het erg compleet is en alles uitstekend functioneert. Het is eigenlijk meer zo van het oog wil wel eens wat anders maar wie weet komen ze straks wel met iets revolutionairs op de proppen. Ik volg de audio-industrie een beetje en daar gebeuren de laatste tijd toch wel indrukwekkende dingen met opvouwbare schermen, ‘gesture control’ (met een handbeweging op afstand het scherm bedienen) en nog veel meer moois. Bij de rotonde + brug over de Oude Rijn bij Bodegraven besloot ik de rotonde driekwart te nemen en de route met de mooie rotondes te rijden. Het verbaast mij altijd weer dat 99 procent van de automobilisten het asfalt volgt op rotondes. Vreemd want door over de rotonderand heen te rijden hoef je niet af te remmen en hou je dus de snelheid erin en dus verbruik je minder brandstof. Efficiënt rijden heet dat en iedere rallyrijder kan je vertellen dat dit de beste rijstijl is voor een optimaal verbruik. Onderweg naar de N11 nam ik dit keer niet de route langs Berry Goedhart Motoren maar die via de stoplichten. Langs Berry Goedhart sta je vaak een uur voor de rotonde te wachten als je pech hebt en daar ben ik een beetje klaar mee. Eenmaal op de N11 ging de Adaptive Cruise Control (4 afstandblokjes + minimum snelheid 30 km/u) op 100 km/u en ben ik rustig richting Leiden gekacheld. Bij de A4/N11 reed er een ongelofelijk fossiel voor me die met 40 km/u de oprit naar de snelweg opreed. Gelukkig kon ik haar snel inhalen en had ik de mooie flauwe rechterbocht naar de Europaweg vrij. Ik ging er heel mooi hard en strak doorheen waarna ik met licht piepende banden de rotonde op en af reed.

Familieweekend
Ik zat te twijfelen wat te doen maar ik ben toch maar eerst naar huis gereden om te eten om daarna te gaan zwemmen + de Samsonite kofferset te fotograferen. Van de buitenkant af gezien denk je daar passen vast niet veel koffers in maar dat bleek dus heel erg mee te vallen alhoewel het niet haalt bij de bagageruimte van de Kia Ceed Sportswagon. De aflopende achterklep zorgt echter wel voor enig passen en meten maar op de schuin aflopende plekken waar alleen een beautycase past kun je ook prima de zachte bagage kwijt. Al met al viel het mij heel erg mee en bleek de kofferbak een stuk groter dan ik op puur het oog verwacht had, meten is weten dat is wel duidelijk.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 5×33-liter + 5×13-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 4×33-liter + 5×13-liter

Het is wel jammer dat ik in mei in het buitenzwembad zwem en dus moet ik in de maanden mei/juni/juli/augustus speciaal naar ‘t Heen rijden voor de mooie opritbocht. De paar mooie bochten op weg van en naar het zwembad zijn echter goed genoeg voor de eerste testdag. En toch werd ik één afknijpende linkerbocht verrast zoals me in die bocht maar zeer zelden overkomt. Had ik iets fout gedaan of was ik er gewoon te hard doorheen gereden? Dat laatste was het volgens mij niet maar ik denk dat het eerder een kwestie is van ongelijkmatig druk opbouwen waardoor de vering als een springveer werkt en de auto een soort van extra zetje geeft middenin de bocht. Ik heb het over de bocht vlak voor de spoorweg-onderdoorgang bij De Vink. Een lastige bocht met een kort stukje vangrail dat daar niet voor niets staat uiteraard. Toch spreekt het voor de Kia Proceed dat het onderstel ondanks de zwieper makkelijk te controleren bleef. De Kia Proceed stuurt heerlijk maar dat geldt voor alle Kia’s wat dat betreft hebben ze bij Kia hun zaakjes goed op orde.

De volgende dag ben ik op mijn mini-motor naar werk gegaan want ik wilde zeker weten dat ik op tijd thuis zou zijn. Ik had een middag vrij genomen van school vanwege het jaarlijkse familieweekend. Vrijdagmiddag zou ik samen met mijn moeder naar Kraggenburg rijden waar we met de hele familie (oma’s + mijn 6 broers en zussen + aanhang + kinderen + achterkleinkinderen) zouden verblijven in één van de duurzame groepsaccommodaties van “Netl dE Wildste TuiN”. Ik kan het iedereen die een leuke normale ruzievrije familie heeft van harte aanraden. De rit van werk naar huis op mijn mini-motor was net geen nieuw record maar het scheelde niet veel. Snel mijn mini-motor in de schuur – eten – alles inladen en wegwezen richting de Noordoostpolder. De dag ervoor had ik de Kia Proceed afgetankt dan kon ik mooi meteen een verbruiksmeting tijdens de 135 km lange snelwegrit. Ik baalde wel dat de Kia Proceed nog winterbanden om de velgen had liggen want dat levert altijd minimaal een 10 procent hoger verbruik op. Maar ja wie weet valt het mee je weet het niet, volgens de online brochure zou ik op 1:19,24 uit moeten komen vanwege de 18-inch velgen want met 17-inch velgen is het exact 1:20. De rit begon lekker maar bij Schiphol aangekomen leek het verkeer heel even te stokken. Gelukkig was het maar een paar 100 meter want daarna reed het goed door. Aan de andere kant richting Den Haag stond het verkeer echter muurvast vanwege – naar later bleek – een technische storing in de Schipholtunnel. Daar ben je mooi klaar mee sta je daar werkelijk muurvast vanwege falende elektronica, vast weer een softwarebug dus wees dan maar blij dat je in een auto zit en niet in een Boeing 737 Max. Na de Schipholtunnel reed ik door richting de A1 en de A6 en toen gebeurde er iets raars. De NavSat herkende plots de snelweg niet meer. Vroeger hield je namelijk rechts en reed je richting de A6 over de A1 heen maar tegenwoordig (= sinds september 2017) blijf je links en rij je gewoon door en dat is al ruim twee jaar zo. Ik vind het eerlijk gezegd behoorlijk SUF dat de navigatiesoftware van deze spiksplinternieuwe auto zo prehistorisch oud is. En dat was niet het enige ik kwam de dagen daarop nog veel meer voorbeelden tegen waar de NavSat de fout in ging en ik gered werd door mijn uitstekende topografie van het Nederlandse wegennet en een goede intuïtie. In Kraggenburg aangekomen heb ik de Kia Proceed meteen afgetankt en kwam op exact 1:20 uit met 10 procent extra als compensatie voor de winterbanden is dat dus 1:22.

Zwartsluis/Genemuiden
Zaterdag ben ik met mijn moeder, zus, zwager en hun zoon naar Zwartsluis en Genemuiden gereden. Dat zijn mooie oude havenplaatsen aan het Zwarte Water dat weer uitkomt op het Zwarte Meer. Gewoon even genieten want het was die zaterdag maar liefst 23 graden zoals eigenlijk altijd het geval is als wij een familieweekend hebben. Hetzelfde geldt ook voor de fotoshoots, ik en mijn zwager hebben bv. ook maar zelden geen zon tijdens het maken van de actie- en sfeerfoto’s. De sfeerfoto’s zijn zeer geslaagd en ook de actiefoto’s die we een uurtje of twee later op een industrieterrein bij Kraggenburg hebben gemaakt zijn goed gelukt. De aardwarmte verwarmde duurzame groepsaccommodaties van “Netl dE Wildste TuiN” bevielen zo goed dat we meteen hebben besloten om volgend jaar weer te gaan maar dan in september dan hadden we wat extra maanden om geld bij elkaar te sparen (deze accommodatie is iets duurder dan gemiddeld) want ieder familielid legt een vast bedrag per maand in de digitale pot. Zondagmiddag zijn we weer op huis aangereden. We vertrokken met een heerlijk zonnetje en 23 graden maar bij Lelystad was het al grijs en viel er lichte regen. Ik reed netjes 100 km/u op de Adaptive Cruise Control terwijl alles en iedereen langs mij heen vloog. Een kilometer of wat verder zag ik langzaam aan een file ontstaan omdat er hardrijders af moesten remmen (max. snelheid ter plaatse 100 km/u) gek hè. Als iedereen nou netjes 100-105 km/u zou rijden in plaats van 120-150 km/u dan zou het gewoon goed doorrijden want je bent uiteindelijk maar 5-10 minuten eerder thuis. Oh wacht… Goed, netjes, veilig en verstandig autorijden is aan de Nederlander duidelijk niet besteed. Tel daarbij de totale onzichtbaarheid van de politie bij op en je begrijpt waarom we een verschrikkelijk verkeershufterland zijn geworden onder onze visieloze kamerolifant Mark ‘Pinokkio’ Rutte. Bij de A9 aangekomen stond er letterlijk een file van hier tot Tokio. Dat komt vanwege de weekend-wegwerkzaamheden bij de A10-Zuid. Wat was ik alweer erg blij dat het de andere kant op was en niet aan mijn kant. We waren dan ook dik op tijd thuis die middag. Al met al moet ik zeggen dat de Kia Proceed een prima familieweekend-auto is gebleken.

Maandag ben ik met auto naar werk gegaan want de weersvoorspellingen waren nogal slecht. Mijn nieuwe waterdichte motorlaarzen moeten nog binnenkomen en ik moet ook nog een nieuw regenoveral kopen. Uiteraard nam ik de weg door Wassenaar en het Wassenaarse Bos richting Den Haag. De snelheidsbrekers op de Schouwweg waren prima te doen me deze Kia Proceed, de vering/demping is wat dat betreft heel goed gekozen. Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de Kia Ceed Sportswagon net wat lekkerder aanvoelde. Het kan goed zijn dat de vering/demping van de Kia Proceed net iets sportiever is qua setup. Gezien de uitstraling en de doelgroep ben ik daar eigenlijk wel zeker van. Op de terugweg ben ik net wat sportiever door gereden want het regende en ik wilde kijken hoe deze 18-inch Dunlop Wintersport 5 banden zich zouden houden. Op de rotondes kon im met het ESP/TRC uit met groot gemak de voorwielen precies zoveel door laten spinnen dat de Kia Proceed exact deed wat ik wilde. In de listige S-bocht ter hoogte van Duindigt kon ik ook goed de snelheid erin houden en gezien het zeer smalle weggedeelte met hoge stoepranden aan de zijkanten is dat een dik compliment op nat wegdek. Na de stoplichten geef ik altijd even stevig gas – bij deze auto uiteraard in de rijmodus Sport – om op tijd in te kunnen voegen en ook nu weer verbaasde de snelle acceleratie mij. Ik zou deze auto dolgraag een keer bij Rica Engineering op de vermogensbank zetten want het zou mij niets verbazen als dit 1.4 T-GDi motorblok sterker is dan in de online brochure staat vermeld. Daarna ben ik bij Wassenaar-Zuid linksaf geslagen want in de file staan op de N44 neelamaar. Na het eten ben ik gaan zwemmen en op weg naar huis heb ik de Kia Proceed even afgetankt waarbij ik uitkwam op een verbruik van exact 1:15.

Bizarre rit
Woensdagavond moest ik twee 33-liter Samsonite koffers die we mee hadden genomen naar het familieweekend terugbrengen naar mijn garage. Onderweg naar de garage bedacht ik me ineens dat ik geen ritje over het SBP en het rotondecircus had gemaakt. Shit daar baalde ik stevig van want ik wil toch altijd wel graag 1 van de 2 gedaan hebben. Aangezien mijn garage dichterbij het rotondecircus is dan bij het SBP besloot ik op de laatste avond alsnog even een rondje rotondecircus te doen. Bij de stoplichten linksaf naar de snelweg A4 kwam ik naast een nieuwe type Renault Zoe (R90 of R110) te staan. Voor dit stoplicht links staan betekent dat je moet invoegen en dat gold dus voor mij. Geen idee maar ik had zo’n voorgevoel dat er iets stond te gebeuren dus ik zette de Kia Proceed in de rijmodus Sport. En inderdaad trok de Renault Zoe plankgas op en een elektrische auto doet dat heel erg rap weet ik uiteraard als geen ander uit eigen ervaring. Volkomen automatisch trapte ik het gas ook op de bodem alleen had ik de mazzel dat ik door het testen altijd de grens opzoek en dus gewend ben aan op de limiet rijden. Ik hield het gas er vol op waar de bestuurder van de Renault Zoe dat middenin de bocht niet durfde. Door vol door te blijven trekken (en in de rijmodus Sport schakelt de 7-traps automaat pas tegen het rode gebied aan op) bleef ik ‘m hooguit een meter voor en kon ik net aan voor ‘m invoegen.

Hier even de cijfers van beide auto’s
Kia Proceed
140 Pk/6.000 – 242 Nm/1.500-3.200

Renault Zoe R90/R110
Vermogen: 92 of 108 Pk – Koppel: 225 Nm

De Kia Proceed heeft duidelijk meer vermogen maar die 17 Nm koppel meer zegt helemaal niets want de Renault Zoe heeft ze vanaf 0,1 toeren beschikbaar.
Ik vond het eerlijk gezegd wel een spannend stoplichtsprintje zoals ik in tijden niet heb meegemaakt. Het spreekt natuurlijk helemaal voor de Kia Proceed dat het me lukte om de Renault Zoe voor te blijven. Het 1.4 T-GDi motorblok is dan ook een heerlijk motorblok en op het rotondecircus zou ik over een minuut of 10 gaan uitvinden hoe heerlijk. Het fijne aan deze Kia Proceed is dat de stuurflippers meedraaien met het stuur dus dat maakt sportief rijden in de Manuele stand geen enkel probleem. Het enige is dat je armen op dezelfde plaats op het stuur moeten blijven als je het stuur draait en dat is als je dat nooit gedaan hebt best even wennen. De afrit naar Hoogmade is altijd erg leuk om te rijden niet omdat-ie zo bochtig is maar juist omdat-ie niet zo bochtig is en daardoor heel verraderlijk. De verzakkingen en de zeer flauwe bochten maken deze afrit lastig om op hoge snelheid te nemen. Helaas had ik pech want er reed een zeer sloom fossiel voor mij. Voor ik de afrit opreed heb ik het ESP/TRC uitgezet, de versnellingspook naar links in de M-stand geklapt en het Sport-knopje ingedrukt. Ik was er helemaal klaar voor! Dit keer was mijn startpunt de grote ovale rotonde en dat is ook meteen het meest lastige en meest interessante punt van het rotondecircus. Ik reed de ovale rotonde op en sneed meteen hard naar binnen over de rotonderand waarna ik na het neerkomen meteen in M2 plankgas gaf. De voorkant gleed heftig opzij maar omdat het motorblok zo mooi op het gas reageert kun je dat perfect op het gas sturend controleren. Ik spoot vooruit en nog maar net recht moest ik het stuur alweer hard naar links omgooien en met de linkerkant van de Kia Proceed over de hoge rotonderand heenrijden en na de landing meteen het stuur weer hard naar rechts omgooien en weer plankgas geven in M2. Het ging fantastisch en ik moest weer denken aan de Kia Ceed 1.4 T-GDi van vorig jaar waarmee ik ook zo ongelofelijk veel lol had op het rotondecircus. Boven de 4.000 toeren is dit motorblok lekker krachtig voor die slechts 140 Pk aan vermogen.

 

Specificaties

Jaargang

2019

Carrosserie

stationwagon

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

9,4 seconden

Topsnelheid

205km/u

Vermogen

103(140)6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

242/1.500-3.200 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.4/1.353 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,6 meter

Overig

Type bekleding

Suède

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

6,8 liter/100 km

Snelweg

5,2 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,9 liter/100 km

C02 uitstoot

133 gram/km

Energielabel

D

Afmetingen

Lengte

4.605 mm

Breedte

1.800 mm

Hoogte

1.442 mm

Wielbasis

2.650 mm

Spoorbreedte voor

1.555 mm

Spoorbreedte achter

1.563 mm

Massa leeg

1.305 kg

Max. toelaatbare massa

1.870 kg

Laadvermogen

565 kg

Aanhanger geremd

1.410 kg

Aanhanger ongeremd

600 kg

inhoud bagageruimte

594 liter

Bandenmaat

225/40-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand