Kia Picanto First Edition 1.0 CVVT 2017 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Kia Motors Nederland B.V.



Nu weer heel Pikant!
Van de laatste keer dat ik de Kia Picanto heb getest kan ik mij heel erg goed herinneren dat de vering/demping behoorlijk comfortabel was. Prima voor een breed publiek maar ik vond het eerlijk gezegd toch net even te comfortabel. Het verschil met deze nieuwe Kia Picanto is echt levensgroot, dat merkte ik na amper 10 meter rijden al. De eerste bochten richting de A2 en er onderdoor voelden goed aan. Jammer alleen dat er op de 2de rotonde aan de westkant van de A2 een auto vlak voor mijn en de Picanto’s neus de rotonde opreed. Ik had bijna een aanrijding en daardoor was de vaart er een beetje uit toen ik rechtsaf sloeg door de mooie slingerbocht naar Kockengen. Het ritje dwars door de weilanden heen is altijd weer mooi, dat is als je van de natuur houdt en niet van je smartphone. Op zoek naar het stuurknopje voor de cruise control zag ik een knopje met “MODE” erop, 1 maal drukken is cruise control en 2 maal drukken is de snelheidsbegrenzer. Ik heb de cruise control erop gezet die je hier gelukkig nog op 80 km/u mag zetten, want steeds meer provinciale wegen veranderen in 60 km/u-wegen. Leuk voor mijn Renault Twizy (max. snelheid 80 km/u) maar niet voor een brandstofauto. Bij de voorlaatste rotonde richting de brug naar Woerden aangekomen besloot ik dit keer eens het “Oortjespad” te nemen. Dat is een heel smal mooi weggetje langs het water richting Woerden dat korter en sneller is. Bij Woerden aangekomen reed er een fossiel voor mij die zelfs al kwam er niemand aan van links of rechts nog stil ging staan om uitgebreid te kijken of er verkeer aankwam. Volgens mij ben je dan een gevaar op de weg en moet je gewoon je rijbewijs inleveren. Eenmaal op de provinciale weg langs de Oude Rijn was het rustig en kon ik normaal doorrijden. Bij Bodegraven besloot ik ook weer de kortste weg te nemen, dus over de rotonde heen en in de haakse rechterbocht rechtdoor. De slingerende klinkerweg met verkeersdrempels voelde goed aan. Dit is zoveel beter dan het vorige model dat elk vergelijk mank gaat.

Nog twee rotondes en dan kon ik de N11 oprijden en die twee rotondes ben ik echt overheen gevlogen gewoon omdat het kan met deze kleine Kia Picanto. Of ik nou op het asfalt bleef of over de rotonderand heen reed het voelde allemaal even goed aan. Op de N11 heb ik zoveel mogelijk 100 km/u gereden want ik had gelezen dat de politie het aantal snelheidscontroles sterk aan het opvoeren is. En die boetes van 5-10 km/u te snel wil je echt niet op je deurmat vinden. Natuurlijk weet ik de plekken waar ze niet kunnen staan (behalve heel soms een motormuis met een lasergun) en daar heb ik even het gaspedaal wat dieper ingetrapt. Snelheden van 130-140 km/u zijn prima vol te houden in de Kia Picanto, vroeger had je in zo’n kleine auto het idee dat je dan al 180 km/u reed zo oncomfortabel voelde dat aan. Bij de A4 aangekomen stond ik helaas als tweede maar de auto voor mij ging al snel naar rechts waardoor ik het gas erop kon zetten. De flauwe rechterbocht voelde goed aan dankzij de uitstekende grip van de uitstekende Continental ContiEcoContact5 banden, waarvan ik vergeten was te kijken voor vertrek welk merk/type het is. Het was niet al te druk en de linkerbaan was leeg en dus kon ik heel mooi de flauwe rechterbocht induiken die aan het einde sterk afknijpt. Ik hield de bochtensnelheid hoog en remde heel erg laat en dat ging verbazingwekkend goed. Die remmen zijn trouwens uitstekend en ik ga er dan ook vanuit dat deze Kia Picanto schijven heeft achter en geen trommels.

Voelt als…
Deze kleine Kia Picanto voelt aan en ziet er van binnen uit als een veel grotere auto als je erin rijdt. De wegligging, het stuurgevoel, de vering/demping, het windgeruis, het interieur en noem het maar op zijn van een klasse die ongewoon is voor zo’n kleine auto. Dat Kia extra veel moeite en energie steekt in deze kleinste auto uit hun gamma is niet zo vreemd, want de Kia Picanto is een bestseller en daar kun je als je er maar genoeg van verkoopt goed aan verdienen zeker in de economisch slechtere perioden. Kleine goede auto’s maken is dus helemaal niet dom voor een autofabrikant. En wat ik erg leuk vind van Kia is dat ze dan ook nog eens een aantrekkelijke GT-Line met 17 Pk meer (=84 Pk) aan de Picanto-lijn hebben toegevoegd. Zaterdag was een beetje een rare dag want de cursus sportmassage was dit weekend op zondag dus ik had een vrije ochtend. Ik ben toen maar als eerste de Samsonite kofferset gaan fotograferen dan had ik dat tenminste gehad. Na het fotograferen zag ik dat er wél een bodemplaat in de achterbak lag alleen lag die op de bodem. Ik moet de Samsonite kofferset dus nog een keer fotograferen mét bodemplaat. Wel grappig trouwens dat er in de even grote Hyundai i10 van zustermerk Hyundai meer koffers passen.

Samsonite kofferset
Met bodemplaat
Met hoedenplank: 1×33-liter + 4×13-liter
Zonder hoedenplank: 3×33-liter + 1×13-liter

Zonder bodemplaat
Met hoedenplank: 3×33-liter + 1×13-liter
Zonder hoedenplank: 1×50-liter + 2×33-liter + 4×13-liter

Na het fotograferen van de Samsonite kofferset ben ik nog even een extra blokje om gereden door al mijn favoriete bochten. Wat daarbij opvalt is dat de wegligging in alle soorten bochten uitstekend is. Zo kon ik bijvoorbeeld in een lastige afknijpbocht, waar ik met andere testauto’s toch wat voorzichtiger ben, gewoon met piepende banden de bocht door. Dan moet ik vertrouwen hebben in een auto want anders doe ik dat niet. En vertrouwen heeft alles te maken met de zogenaamde driveability van een auto. Dat houdt in dat je lekker achter het stuur zit en alles direct vertrouwd aanvoelt alsof je al jaren in die auto rijdt. En voor vertrouwd aanvoelen moet die auto dus lekker sturen, een uitstekende versnellingsbak hebben die soepel en trefzeker schakelt, uitstekende vering/demping, een uitstekende balans en een dito wegligging. En jawel dat is allemaal het geval bij deze Kia Picanto. Wat ik trouwens ook nog even moet opmerken is dat het start/stop-systeem ook uitstekend werkt, de motor slaat direct aan en door het mooie aangrijppunt van de koppeling rij je feilloos weg bij een stoplicht. De Kia Picanto die ik mee had was de 3-cilinder met een vermogen van 67 Pk en een koppel van 96 Nm. Die 67 Pk zijn ruim voldoende en voelen als ik eerlijk ben krachtiger aan dan die van de Nissan Pixo van mijn zus. Het motorblok staat perfect afgesteld en pakt mooi op en trekt in één rechte streep door tot aan het rode gebied. Verder laat dit 3-cilinder motorblok het bekende heerlijke 3-cilinder geronk horen als je toeren maakt en dat vind ik wel zo leuk. Thuis gekomen zag ik dat ik de foto’s van de Samsonite kofferset met de bodemplaat wel op mijn computer had staan maar die zonder bodemplaat niet. Geen idee wat ik heb zitten doen maar ik heb dus alleen de foto mét bodemplaat helaas pindakaas.

Verjaardag
Zondag vierde mijn tweede zus haar verjaardag maar omdat mijn jongste zus geen auto had heb ik haar en de kinderen even opgehaald. Helaas gingen er maar twee kinderen mee en zaten we dus met zijn vieren in de auto in plaats van vijf personen. Deze Kia Picanto 1.0 CVVT First Edition is namelijk een 5-zits versie, want tot mijn verrassing zag ik in de prijslijst dat er 4- en 5-zits versies zijn. Het ritje naar de verjaardag ging lekker afgezien van de twee kinderen die ruzie maakten wie er voorin mocht zitten. Ik moet daar altijd weer om lachen maar ach hoe was ik toen ik jong was denk ik dan. Wat opviel is dat iedereen prima kon zitten en vooral prima zijn benen kwijt kon achterin, zo klein is klein dus niet meer tegenwoordig. Op de asfalten verkeersdrempels door Valkenburg was duidelijk te voelen dat A de stootrubbers van de veren niet doorsloegen op de veerschotels en B de uitgaande demping uitstekend is. Door dat laatste is er zelfs als je met wat meer snelheid over de verkeersdrempels rijdt geen sprake van nadeinen. Na de verjaardag heb ik mijn zus en de kinderen weer thuis gebracht en heb ik me nog even uitgeleefd in de opritbocht bij ’t Heen en de rotonde + S-bocht bij voormalig MarineVliegkamp Valkenburg. De opritbocht bij ’t Heen ben ik echt knalhard doorheen gereden, ik had zoiets van deze kleine Kia Picanto heeft een uitstekende wegligging laat ik dan ook maar eens de grens opzoeken van hoe ver ik kan gaan. Nou heel erg ver dus! Ik reed in de 2de versnelling op de opritbocht af en gaf bij de apex van de bocht aangekomen plankgas. Ik had het ESP uitgezet want ondanks het lage aantal Pk’s is het 1-liter motorblok nog behoorlijk pittig. Ik vloog heel mooi met een licht zoekend onderstel en zwaar piepende bandjes de opritbocht door en alles in de 2de versnelling wat het juist zo leuk maakte want ik hoefde dus niet op te schakelen in de bocht. Dat kan makkelijk want de maximum snelheid in de 1ste versnelling=45 km/u en in de 2de versnelling=85 km/u en in de 3de versnelling praat je al over bijna rijbewijskwijtsnelheid op een 100-weg. Op de N206 heb ik de cruise control geactiveerd, dat kan want die blijft het gewoon doen met het ESP uit. De minimum snelheid van de cruise control is overigens 30 km/u.

Leuke rit
Maandag moest ik naar Hoofddorp voor een afspraak en omdat ik geen zin had in een rit over de snelweg ben ik binnendoor gereden door de polder via Oud Ade en Leimuiden. Ik heb me overal netjes aan alle snelheden gehouden en dan merk je dat veel automobilisten schijt hebben aan de maximum snelheid op de 60 km/u-wegen. Grappig is dan wel weer dat ik netjes 60 km/u bleef rijden op de cruise control en niet of laat remde in bochten en voor rotondes en ik uiteindelijk gewoon weer achter mijn inhaler(s) reed. Bij Leimuiden aangekomen ben ik de snelweg opgereden en er vervolgens bij Hoofddorp-Zuid weer af gegaan. Dat is een heerlijke afrit met een rechter vangrailbocht en dan een hele strakke afknijpende bocht naar links. Ik reed er echt behoorlijk hard doorheen voor zo’n kleine auto maar de Kia Picanto deed het werkelijk perfect. De haakse bocht naar links ging ook lekker en toen bedacht ik me ineens dat ik rechtsaf moest slaan richting de rondweg van Hoofddorp. Daar ligt een busbaan van betonplaten dwars op de rijrichting en door die bocht was ik al een hele tijd niet meer heen gereden. Door er ook nog eens op maximale snelheid doorheen te rijden kon ik de wegligging van de Kia Picanto testen op een manier die alles zegt over de kwaliteiten van deze kleine auto. Omdat de betonplaten van de busbaan iets uitsteken boven het asfalt maakten de voor- en de achterwielen van de Kia Picanto middenin de bocht heel even een kleine sprongetje na elkaar en het mooie daarvan is dat als een auto dat goed – lees: de vering/demping – doet de banden meteen daarna weer grip hebben. Het was een behoorlijk heftige actie maar de Kia Picanto danste letterlijk licht stuiterend over de oneffenheden van de betonplaten heen maar de banden herpakten meteen weer de grip op het moment dat ze dat ook moesten doen want anders was ik namelijk de bocht uitgevlogen. Klasse!

Op de terugweg ben ik heel raar naar huis gereden en toen ik thuis was moest ik zelfs even heel goed nadenken hoe ik alweer precies gereden was. Het was zoals ik het noem een kruip-sluip-route met hele mooie smalle weggetjes dwars door het boeren- en bollenland. Voor een kleine auto zoals deze Kia Picanto zijn dat perfecte weggetjes en ik heb dan ook volop zitten genieten. Op een gegeven moment kwam ik op een punt dat ik dacht dat komt me bekend voor. Het bleek de rotonde aan het einde van de 1.000-drempelweg te zijn. Maar daar had ik geen tijd voor en dus ben ik rechtdoor gereden op de rotonde richting Leimuiden waar de brug open stond en er bovendien een lange rij auto’s voor rechtsaf richting de A44 stond. Toen ik die rij zag ben ik heel snel linksaf geslagen en onder de brug door gereden naar de andere kant van de weg en daarna weer de dijk af de provinciale weg op. Dat weggetje de dijk af is heel erg smal maar voor de kleine Kia Picanto geen enkel probleem. Daarna ben ik richting de A44 gereden over een fraaie drempelweg met mooie asfalten verkeersdrempels. Bij elke verkeersdrempel voerde ik de snelheid een beetje op en pas boven de 70 km/u begon ik een lichte boink te voelen. Dat betekent dus dat de uitgaande demping uitstekend haar werk doet want de Kia Picanto had totaal geen last van nadeinen. Ben ik nou zo raar dat ik al dit soort dingen test of hoe zit het nou? Laatst kreeg ik namelijk weer een vraag van iemand daarover. Het lijkt mij eerlijk gezegd toch vrij simpel en vooral ook heel logisch dat een autojournalist bepaalde testtrajecten heeft. Dat is namelijk de enige manier om auto’s met elkaar te kunnen vergelijken, want in mijn ogen ben je anders maar wat aan het rotzooien. Vlakbij huis heb ik nog even de benzinetank vol gegooid en ik kwam uit op een verbruik van schrik niet 1:15.

Rotondecircus
Dinsdagmiddag moest ik naar Leiderdorp en dat was een uitstekende gelegenheid om het rotondecircus even te bezoeken. Die mag niet ontbreken op het lijstje van een auto met zo’n goede wegligging. De rit er naartoe was vrij saai maar na de brug bij de LIO kon de pret dan eindelijk beginnen. Op de koeienrotonde afrijdend hing er de hele tijd een Peugeot 206 met een irritant mannetje erin achter mij. Bij de rotonde dacht hij mij even snel buitenom in te halen maar ik vloog (lees: gleed) zonder te remmen met 50 km/u over de rotonderand heen. De Kia Picanto gleed heel even behoorlijk dwars naar rechts weg maar toen ik de rotonde weer af stuurde herstelde de Kia Picanto zich meteen heel netjes en reed ik rechtdoor verder de bestuurder van de Peugeot 206 verbijsterd achter latend, ghè, ghè. Ik zag hem ver achter mij plankgas geven en voor de bocht rechtsaf plakte hij alweer op mijn achterkant. Op naar het rotondecircus voor een rondje pret! Omdat het druk was richting de grote rotonde besloot ik eerst rechtsaf te slaan – uiteraard met het ESP uit – via de haakse rechterbocht naar de kleine rotonde langs de Mc Donalds. De haakse bocht ging heerlijk met zwaar piepende banden maar de Kia Picanto gleed niet met onderstuur over de voorwielen weg. Bij de kleine rotonde aangekomen zag ik een motorrijder op een BMW boxermotor aan komen rijden. Eens kijken of ik die motorrijder voor kan blijven met de kleine Kia Picanto. De motorrijder nam de buitenring en ik de binnenring maar omdat ik over de rotonderand heen gleed bleef ik ‘m voor. Daarna switchte ik naar de rechterbaan om de buitenring van de grote rotonde te kunnen pakken. De motorrijder gaf stevig gas maar ik kon ’m net voor blijven en als eerste de buitenring van de grote rotonde oprijden.

Daar gaf ik stevig gas in de 2de versnelling (max. 85 km/u in het rode gebied) en reed bij de motorrijder weg die stevig baalde uiteraard want ja een Kia Picanto die bij je weg rijdt is niet leuk daar weet ik als motorrijder alles van. Na de grote rotonde gaf ik stevig gas en switchte naar de linkerbaan met de motorrijder achter mij want rechts reed een auto zodat hij mij niet in kon halen. Op de kleine rotonde aan de westkant van het viaduct over de A4 vloog ik met de linkerkant van de Kia Picanto over de rotonderand heen en scheerde langs de vangrail het viaduct op. En alweer moest de motorrijder het afleggen en ik had uiteraard alleen maar meer pret. Op de ovale rotonde afrijdend ben ik even helemaal los gegaan gewoon omdat het kan met deze kleine Kia Picanto. Ik heb het stuur zo hard als ik kon naar links omgegooid, maar zelfs toen viel het mij nog alles mee hoe de Kia Picanto over de voorwielen weggleed. Daarna moest ik meteen hard naar binnen sturen over de rotonderand en weer plankgas geven in de 2de versnelling. Het grappige was dat de kleine Kia zelfs even met doorspinnende voorwielen en licht onderstuur naar rechts gleed. Daarna moest ik weer alle zeilen bijzetten na de hoge rotonderand en hard naar rechts sturen om goed uit te komen voor het viaduct want aan de linkerkant zit een vangrail. Daarna ben ik nog even heerlijk op de grens over de volgende drie rotondes (twee kleine en één grote) heen gereden en dat was echt hele dikke pret.

Zuinigheidsrit – woensdagmiddag
Het moest even gebeuren de zuinigheidsrit en omdat ik woensdagmiddag vrij was heb ik het toen maar gedaan. Ik was benieuwd of ik het door Kia Motors opgegeven verbruik zou halen. De zuinigheidsrit begon lekker want ik reed zonder te remmen de N206 op. En wat denk je????????? Ja hoor de cruise control deed het voor het eerst in de testweek niet verdorie en precies als ik ’m het hardst nodig heb! Met Hyundai (zustermerk van Kia) overkomt mij dat ook steeds tijdens een zuinigheidsrit. Zitten er aardstralen in de grond of zo, dat is toch vreemd of niet dan. En je zal zien dat-ie het dan ineens onderweg zomaar weer gaat doen. Oké ik moest dus zelf gas geven het was even niet anders. Het stuk tot aan De Zilk ging lekker want ik had geen last van irritante bumperklevers dit keer. De haakse bocht bij De Zilk nam ik met een behoorlijk vaart voor zo’n kleine auto, normaal gesproken moet ik dat echt met een lagere snelheid doen. Ondertussen probeerde ik steeds weer of ik de cruise control nu wel kon activeren. In Vogelenzang had ik even een bijna-rem-momentje maar het ging net goed. De Kia Picanto laat zich werkelijk heerlijk schakelen maar vooral ook uitstekend op de motor afremmen. Dat komt naast de uitstekende remmende werking van de motor ook doordat de versnellingsbak zich zelfs bij de iets hogere snelheden terug laat schakelen naar een lagere versnelling waarvan je dat niet zou verwachten. De bomenweg ging lekker want alle fossielen reden dit keer gelukkig achter mij. De afslag naar de Nachtegalenlaan neem ik altijd in één keer maar dan wel scheef aanrijdend waardoor ik de verkeersdrempel tegelijkertijd met beide voorwielen raak in plaats van de één na de ander. De klap viel heel erg mee en dan zie je toch weer dat overdreven afremmen en bijna stilstaand over een verkeersdrempel heenrijden grote onzin is. De T-splitsing lukte ook en ik had goede hoop dat dit net als met de Nissan Micra weer een nul keer remmen zou kunnen worden. Het reed rustig verder ondertussen een ander liedje opzoekend. Dat gaat heel erg makkelijk met het schuifje waarmee je heel snel door de songlist kunt scrollen. Het multimediasysteem is niet veranderd en nog steeds lekker simpel en logisch. De NavSat doet het ook prima dus ik heb geen klachten over het MMS van de Kia Picanto.

De afwerking van het dashboard, de stoffen stoelen, de hemel, de kofferbak het is allemaal even goed voor zo’n kleine auto. Bij de spoorwegovergang aangekomen moest ik verdorie razend snel op de motor afremmen want de bomen waren dicht en er stonden een paar auto’s voor de spoorwegovergang. Helaas was ik net te laat en moest ik remmen verdorie. Op de rotonde na het tankstation had ik bijna een aanrijding met een auto die zomaar de rotonde opreed, door over de rotonderand heen te sturen kon ik net voor ’m langs sturen en een aanrijding voorkomen. Ik reed vervolgens doodgemoedereerd verder want dit overkomt me tegenwoordig zo vaak dat ik me er maar bij neer gelegd heb en niet meer boos wordt. Op de boulevard reed er weer eens een fossiel voor mij die remde voor fata morgana verkeersdrempels. Man, man wat zijn sommige automobilisten toch een ramp op de weg. Op weg naar het nieuwe ecoduct zag ik dat de snelheid afwisselend 60-80-60-80 was. Blijkbaar hadden ze een of andere dronken stickerplakker ingehuurd die is vergeten op sommige kleine 80 km/u-stickers een 60 km/u-sticker te plakken. Voor en na het ecoduct is het nog steeds langzaam rijden, ik ben benieuwd hoe lang dat nog gaat duren. Met één keer remmen op zak reed ik over de duinenweg richting de rotonde vlak voor Overveen. De draai ging zoals altijd perfect alleen zijn er automobilisten die niet verwachten dat ik die volledige draai over de rotonde maak. Vreemd want ik doe mijn knipperlicht niet aan dus uitgaan van dat ik de rotonde wel zal verlaten is gewoon uitermate dom. De terugweg liep lekker alleen moest ik op de bomenweg weer remmen dit keer op een plek waar ik in de afgelopen 8 jaar nog nooit heb hoeven remmen, grrr. Bij de afslag naar ’t Heen moest ik weer remmen maar daar moet je gewoon geluk hebben. Aftanken leverde een hele nette 1:28,37 op dus ik was helemaal blij.

Specificaties

Jaargang

2017

Carrosserie

Hatchback

Transmissie

Handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

3

Acceleratie (0-100/sec)

14,3 seconden

Topsnelheid

161km/u

Vermogen

49(67)5.500 kW (pk)/rpm

Koppel

96/3.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.0/998 liter

Kleppen per cilinder

4

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

9,4 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

15-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

5,3 liter/100 km

Snelweg

3,6 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,2 liter/100 km

C02 uitstoot

97 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Lengte

3.595 mm

Breedte

1.595 mm

Hoogte

1.485 mm

Wielbasis

2.400 mm

Spoorbreedte voor

1.406 mm

Spoorbreedte achter

1.415 mm

Massa leeg

835 kg

Max. toelaatbare massa

1.400 kg

Laadvermogen

565 kg

inhoud bagageruimte

255 liter

Bandenmaat

185/55-R15

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand