Peugeot 5008 Blue Lease GT-Line 1.6 BlueHDi 120 2017 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Peugeot Nederland N.V.



Goed bezig die Fransozen!
De Peugeot 3008 was mij goed bevallen dus dan kon het ook bijna niet anders dan dat de Peugeot 5008 minstens net zo goed zou gaan bevallen. Ik had overigens een elektrische step (de zogeheten e-Kick) geregeld bij de Peugeot 5008 alleen hadden ze die net niet in de week dat ik ‘m mee zou krijgen maar wel een week later en dus vroeg ik of ik de Peugeot 5008 twee weken mocht houden en dat ik dan aan het begin van de tweede testweek de e-Kick op zou halen in Amsterdam. Na het starten heb ik op de altijd rustige Lemelerbergweg langzaam rijdend even het fraaie kleine stuur, de stoel en de spiegels afgesteld. Bij de Arena aangekomen stond ik voor het stoplicht jammer genoeg ingesloten waardoor ik niet even lekker door de 180-gradenbocht voor de Arena heen kon rijden. Ik liet me daarom even iets terugvallen op de linkerbaan zodat ik toch lekker gas kon geven in mijn favoriete beginbocht van elke Peugeot-testauto. De Peugeot 5008 vloog heel mooi op zijn vier 19-inch Michelin Primacy 3 banden door de 180-gradenbocht heen en omdat ik me wat terug had laten vallen kon ik meteen achterlangs mijn voorganger invoegen en de linkerbaan pakken richting de A2. De oprit naar de A2 ging ook weer heerlijk strak zeker voor een SUV die toch niet bepaald klein is en ruim 1.400 kg* weegt met mij erin. Het voelt net zo lekker aan als de Peugeot 3008 dus dat is alvast een goed teken aan het begin van de testweek of in dit geval testweken. Toen ik op de A2 reed en naar de A9 wilde switchen zag ik dat alles totaal veranderd is. Ik moet nu eerst door een soort slinger heenrijden en kom dan uiteindelijk weer op de ‘oude’ oprit naar de A9 terecht. Beetje vreemde constructie als je het mij vraagt, maar goed een paar extra bochten is altijd leuk.

De oprit naar de A9 ging lekker want ik kon gas blijven geven de hele oprit door en dat is een goed teken. Door de aan het eind even wat afknijpende opritbocht met een verzakking moet een testauto uitstekende vering/demping hebben want anders trekt het onderstel het niet. Ik reed nog niet op de grens maar het voelde wel spannend aan want de snelheid lag behoorlijk hoog voor deze opritbocht. Dat het petje in de Audi A3 achter mij in mijn achteruitkijkspiegel verdween zegt dan ook genoeg over de kwaliteiten van deze Peugeot 5008 GT-Line. Net als de andere versies van Peugeot’s GT-Line heeft ook deze Peugeot 5008 GT-Line aangepaste vering/demping die net wat sportiever is dan de standaard versie. Bij de afslag Aalsmeer aangekomen heb ik de A9 verlaten want ik had meer zin om binnendoor naar Leiden te rijden dan over de snelweg. De afslag naar Aalsmeer is één grote bocht tot aan de tweebaans rotonde die je voor de helft moet nemen. Ik moet dus precies goed zitten op de juiste baan en goed time bij het op- en afsturen van de tweebaans rotonde. Het is soms best spannend want er zijn hier altijd automobilisten die zomaar zonder richting aangeven van baan veranderen. De auto naast mij deed dat gelukkig niet en na de mooie afrit stuurde ik heel vloeiend met het heerlijk in de hand liggende kleine afgeplatte stuur strak de rotonde op en af. Voor een redelijk grote auto als deze Peugeot 5008 deed-ie dat uitstekend en dat is vooral, naast de goede vering/demping, ook te danken aan het goede stuurgevoel.
*Dat is nota bene minder dan de dieselversie van de oude Peugeot 3008

Zoefff
Na de rotonde is het één lange zoef richting Schiphol-Rijk een weg die alleen in en rond Schiphol-Rijk meerdere leuke bochten heeft. Vooral de eerste bochtenserie van de N232 naar de N201 is fantastisch als je ‘m vrij hebt en een groen stoplicht als kers op de taart. Ik heb eens op Google Maps zitten kijken maar de bochtenloop is in de praktijk toch iets anders dan op de platte kaart, in het echie is het mooier en lekkerder zal ik maar zeggen. Het grappige is dat de Peugeot 5008 eerder aanvoelt als een kleine Peugeot 208 zo makkelijk liet-ie zich door de bochtencombinatie heen sturen. Te makkelijk? Dit gaan twee hele leuke weken worden daar twijfel ik niet aan! In de bochten door Schiphol-Rijk kreeg ik een totaal dwaas rijdende vrouw in een Suzuki Swift achter mij aan. Het enige dat ik deed was de Peugeot 5008 GT-Line lekker hard en strak de bochten inhoeken – en dus de bochtensnelheid hoog houden – meer niet. Maar na elke bocht kwam dat gekke mens weer als een totale dwaas op mijn achterkant afgereden. En dat is niet de eerste keer dat mij zoiets overkomt… En wat denk je kijk ik weer in mijn achteruitkijkspiegel lijkt het wel alsof ze opgestegen is want ze was ineens verdwenen. Op de grote kruising ben ik rechtdoor gereden richting de 1.000-drempelweg om daarna via Nieuwe Wetering en de provinciale weg naar Leiderdorp te rijden. Op de 1.000-drempelweg begon ik rustig maar omdat uiteindelijk ben ik maar gaan inhalen want alle auto’s voor mij reden zo langzaam over de verkeersdrempels heen terwijl je makkelijk met 80 km/u overheen kan. Inhalen is ondanks dat deze SUV iets groter is dan de 3008 nog steeds goed te doen. Oké het was af en toe krap toen ik een vrachtwagen inhaalde maar dat hoort erbij, anders moest ik er nog 10 minuten achter blijven hangen. Neelamaar!

Over de verkeersdrempels heen vliegend voelde ik bij de landing elke keer dat de klap mooi uitgedempt werd. Op de meest steile en hoge verkeersdrempel kwam ik zelfs heel kort even helemaal met 4 wielen los. Eigenlijk was die landing nog het mooiste want het lastigst van allemaal. Deed-ie goed! Aan het einde van de 1.000-drempelweg ligt er als toetje nog een verkeersdrempel in de bocht naar de rotonde. Dat is altijd een leuke combinatie van insturen, over de verkeersdrempel heen, over de rotonde heen en er na driekwart weer af. Na het verlaten van de rotonde bedacht ik me hoe kort ik pas in de Peugeot 5008 reed en het nu al zo naar mijn zin had. Daarna ben ik helemaal binnendoor naar Leiden gereden waar ik nog even lol had op de wereldberoemde koeienrotonde richting de LOI. Op de rotonde ervoor was ik al over de rotonderand heen gevlogen waardoor ik een snelle Audi net was voor gebleven die de op buitenring reed. Op de koeienrotonde besloot ik weer over de rotonderand heen te rijden maar dit keer met de cruise control op 50 km/u. De snelle Audi dacht over de buitenring sneller te zijn maar helaas voor hem kwam ik weer precies voor hem uit en moest hij invoegen achter mij. Altijd leuk als je in zo’n veel slomere grotere Franse SUV een snelle Audi te snel af bent. Thuis aangekomen lag mijn baangarantie in de postbus, want zonder een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) mag je niet aan de slag in het onderwijs. Mijn nieuwe leven gaat 21 augustus beginnen, ik word TOA (=Technisch Onderwijs Assistent) biologie, natuurkunde en scheikunde op een middelbare school in Hazerswoude-Dorp. JIPPIE!!! Ik heb alle schoolvakanties vrij en dan wil ik volgend jaar in de grote vakantie op de motor naar Kazachstan en Oezbekistan.

Bas
De volgende ochtend ben ik vroeg naar Bas van Autobeklederij v/d Werf gereden, want het interieur van deze Peugeot 5008 moest hij van mij persé even beoordelen. De bekleding en het dashboard vind ik persoonlijk erg mooi maar ja Bas is altijd erg kritisch en zijn mening doet er voor mij toe dus… Het eerste wat Bas opviel zijn de stiksels in de stoelzittingen en rugleuningen, dat zijn namelijk stiksels die niet door een mensenhand (kunnen) zijn gemaakt. Bas zag in één oogopslag dat deze figuurstiksels machinaal moeten zijn gemaakt door een stikrobot. Verder vond hij de aankleding lekker ‘out of the box’ en je mag dan ook zeggen dat Bas verrast was. Dit is hij niet gewend van Peugeot maar er wachtte hem nog een verrassing want Bas wist niet dat beide voorstoelen stoelmassage hebben. Je kunt de massagestanden instellen op de standen: Cat paw – Wave – Stretch – Lumber – Shoulders. Errug lekker! Oh en er was nog iets wat Bas opviel en dat is de grijze stoffen rand die over het dashboard loopt. Bas vond dat niet zo mooi totdat hij zag dat het overliep in het portier achter hem. “Het feit dat het doorloopt in het portier maakt het wel weer mooi”, zei Bas tegen mij. Een mooie opsteker dus voor Peugeot deze beoordeling van Bas. Na mijn bezoek aan Bas moest ik naar Almere voor een afspraak dus dat betekende een lekker stukkie rijden voor de boeg. Er zijn vele wegen die naar Almere leiden maar ik besloot voor de leukste kiezen en dat is de A44/A4/A9/A1/A6, want die route over deze snelwegen bevatten de mooiste bochten. Het rijden ging zo geweldig lekker dat ik me serieus begon af te vragen of ik wel in een Peugeot reed. Dit voelt gewoon een klasse beter aan net als de nieuwe Peugeot 3008. Nou is het ook weer niet zo dat dit mijn eerste Peugeot is die serieus goed is, de Peugeot RCZ 1.6 THP 200 Pk, de RCZ-R 1.6 THP 270 Pk en de Peugeot 508 Berline GT 2.0 BlueHDi 180 EAT6 zijn ook geniaal goede auto’s met een uitstekende driveability.

Het ritje naar Almere ging lekker in alle mooie strakke snelwegbochten reed ik met groot gemak naar mijn vaak snellere voorliggers toe of beter nog ik haalde ze regelmatig links met een behoorlijk snelheidsverschil in. Vanwege die uitstekende wegligging dacht ik dat deze Peugeot 5008 onafhankelijke achterwielophanging heeft maar nee het is toch écht een starre achteras. Rond Almere raakte ik misschien wel 100 maal de weg kwijt althans de NavSat want ik weet heg nog steg rond en in Almere. Het was mij al snel duidelijk dat alle nieuwe wegen nog niet in de NavSat-map stonden want keer op keer zag ik een lijn met blauwe bolletjes verschijnen die zodra ze weer samenvielen met een weg (grappig geprogrammeerd dingetje) veranderde in een blauwe lijn op de juiste weg. Na veel zoekwerk belandde ik dan eindelijk toch op de juiste weg en was ik netjes op tijd voor mijn gesprek. Op de terugweg ben ik via de afslag Aalsmeer naar de 1.000-drempelweg gereden en zo naar huis gereden via Leimuiden de A44 weer op. Ik raak steeds meer verliefd op deze auto en eigenlijk heb ik maar één kritiekpuntje en dat is dat als de motor wel eens afsloeg door mijn schuld dat het opnieuw starten af en toe een drama was. Het vervelende is dat je de koppeling best ver in moet trappen voordat je de motor kunt starten of de start van het start/stop-systeem in werking treedt. Dat moet gewoon beter kunnen en vind ik wel een aandachtspuntje voor Peugeot. Oké bij sommige auto’s slaat de motor al aan na het amper beroeren van het koppelingspedaal maar iets daar tussenin moet toch mogelijk zijn lijkt mij.

De “Nacht van Zoetermeer 2017”
Zaterdag beloofde een lange dag te worden want ik zou gaan zwemmen met de twee zoontjes van mijn jongste zus, ze daarna thuis brengen naar Katwijk aan Zee, vervolgens de oudste zoon van mijn oudste zus helpen met de laatste loodjes van zijn interne verhuizing oftewel spullen naar de berging brengen en op weg er naartoe nog even zijn fiets meenemen en als laatste ’s avonds naar Van Wijk Motoren in Zoetermeer. Die fiets meenemen gaat echt heel makkelijk ondanks dat de fiets niet volledig in de Peugeot 5008 paste na het neerklappen van de achterstoelen (er zit geen achterbank in maar drie aparte verschuifbare stoelen). Ik had echter geen zin om het stuur of het voorwiel eruit te halen en dat hoefde ook niet want de automatisch openende achterklep kun je vastzetten in elke stand die je maar wilt. Zo kon ik de achterklep precies vastzetten tegen het voorwiel van de fiets aan waardoor ik niets hoefde vast te sjorren want de fiets kon er nu niet meer uitvallen. Aangezien ik vrijwel de gehele weg over asfalt zou rijden was de open achterklep geen probleem, alleen de laatste 100 meter ging over klinkers maar die weg is rustig en daar heb ik dan ook even wat langzamer gereden. Ik had helaas mijn pocketcamera niet bij me dus ik heb er geen foto’s van kunnen maken. Na het zwemmen heb ik mijn neefjes thuis gebracht en ben daarna terug over ’t Heen naar huis gereden. Ondanks dat het ESP boven de 50 km/u weer automatisch geactiveerd wordt had ik toch dikke pret in de opritbocht bij ’t Heen. Ik reed in de 2de versnelling op de apex van de bocht af en gaf daarna plankgas en bleef dat doen. De Peugeot 5008 reed strak en hard als op een rails de opritbocht door, het leek wel of de de auto achter mij die toch echt zijn best deed stond te kamperen. De volgende keer zet ik de Sport-stand (=knopje op de midden-console even ingedrukt houden) aan ik ben benieuwd of de Peugeot 5008 dan ook zo strak en mooi op de ideale lijn blijft. Op de ventweg langs voormalig MarineVliegkamp Valkenburg had ik ruzie met een bromfietser die de hele tijd expres midden op de weg bleef rijden zodat ik niet kon inhalen. Uiteindelijk ben ik maar half over het gras gereden – best handig zo’n SUV met lange veerwegen – om ‘m in te halen.

Rond 21.00u ben ik naar Zoetermeer gereden voor de “Nacht van Zoetermeer 2017” bij Van Wijk Motoren. Ik ben lekker zoveel mogelijk binnendoor gereden want dat is behalve het leukst ook de kortste weg. Onderweg bedacht ik me dat ik die middag helemaal vergeten was iets op te schrijven wat ik bij toeval ontdekte en misschien niet zo hoort maar het werkte in ieder geval perfect. Als je de 3de rij stoelen omhoog klapt (kunnen alleen kinderen zitten of twee zeer lenige volwassenen) dan kun je de afdekplaten voor de kofferbak tegen de rugleuningen aanklappen en die blijven dan met behulp van een sterke magneet op zijn plaats zitten. Toen ik de rolhoes van de bagageruimte had verwijderd en de twee zitrij naar voren had geklapt voor de fiets klikte ik stom toevallig het metalen omhulsel van de rolhoes vast op de vrij gekomen sterke magneten en het leek wel alsof het ervoor gemaakt was. In Zoetermeer aangekomen besloot ik de GROTE rotonde te nemen want als ik er toch ben wil ‘m niet missen natuurlijk. Op de afslag naar de rotonde heb ik de Sport-stand aangezet zodat ik lekker stevig doortrekkend de rotonde op- en af kon rijden. Ik stond op de linkerbaan en die is wat lastiger maar daardoor wel spannender. De Peugeot 5008 trok zich de rotonde af perfect door de rechterbocht heen. Na een half uurtje rondlopend op de “Nacht van Zoetermeer 2017” had ik het wel bekeken. Op de terugweg kwam ik voor de grote rotonde toevallig vooraan bij het stoplicht te staan. YES! Ik heb de Sport-stand aangezet en ben daarna stevig op het gas driekwart over de grote rotonde gereden. Halverwege gaf ik zelfs nog even gas bij en vloog ik werkelijk geniaal mooi eerst naar rechts wegglijdend en vervolgens het stuur omgooiend naar rechts en daarna naar links weg glijdend de rotonde weer af omhoog de rondweg op. Dat deed de Peugeot 5008 werkelijk onvoorstelbaar goed/lekker/mooi/perfect, alles klopte even op dat ene moment dat het moest. Heerlijk vind ik dat! Vlakbij huis heb ik even getankt en ik kwam uit op 304 km/13,90 ltr = 1:21,87 wat ik heel erg netjes vind gezien mijn rijstijl.

i-Cockpit
Tot mijn stomme verbazing zag ik dat ik bij het testverslag van de Peugeot 3008 helemaal geen YouTube-filmpje van de i-Cockpit heb gezet. Stom van mij want juist die i-Cockpit is één van de mooiste vernieuwingen aan de nieuwe SUV’s van Peugeot. De eerste keer dat ik met een digitaal dashboard onder mijn ogen kreeg was in een Jaguar XJ. Het digitale dashboard van die Jaguar XJ lijkt, als je het vergelijkt met de i-Cockpit van Peugeot, echter nog het meest op het ontwerp van een kleuter die per ongeluk achter de computer van zijn vader – een designer bij Jaguar – is beland. Het mooie ervan is dat je verschillende instellingen kunt selecteren van persoonlijk tot minimaal tot navigatie en het mooiste is dan het veranderen van de ene naar de andere instelling. Bekijk het YouTube-filmpje maar dan kun je zien wat ik bedoel. Wat mij betreft is dit de nieuwe trend en ik denk dat binnen een aantal jaar de gewone toerentellers en snelheidsmeters dan ook verdwenen zijn. Naast de nieuwe i-Cockpit heeft Peugeot eind 2016 ook gekozen voor een in de autowereld unieke exclusieve samenwerking met audio-leverancier namelijk Focal. Dat Focal niet zomaar het eerste beste audiomerk is blijkt wel uit het feit dat de drie wereldberoemde Hollandse DJ’s Hardwell (3), Dannic (70) en Dyro (93) dit audiomerk gebruiken voor hun optredens. De eerste auto’s die verkrijgbaar zijn met de ‘Franse’ smaak qua muziekreproductie zijn de nieuwe 3008 en 5008. Het audiosysteem in deze Peugeots bestaat in totaal uit acht speakers, waarvan één subwoofer. De aansturing komt van een versterker met maximum 500 Watt. Ik moest dan ook een beetje glimlachen om de negatieve beoordeling van de Focal-audio door een Nederlandse autojournalist, maar die had ook een totaal tegenovergestelde mening over de wegligging van deze Peugeot 5008. Ik heb de audio een paar keer knalhard gezet en die bleef gewoon zuiver dus mijn beoordeling is dat het een uitstekend audio-systeem is. De bediening van de audiofuncties op het grote touchscreen gaat bovendien erg eenvoudig, door middel van swipen dan wel je vinger op de digitale knop plaatsen en daarmee razend snel van boven naar beneden scrollen door de playlist heen. De NavSat is een verhaal apart die vind ik echt cool vooral als je de draaiknop van de i-Cockpit naar navigatie verdraait dan verschijnt een 3D-navigatie tussen de twee digitale meters. Erg fraai net als de sjieke aluminium knopjes voor het bedienen van de verschillende functies zoals de klimaatbeheersing, de Apps, de telefoon en de audio. Peugeot is hiermee eigenwijs en lekker anders dan de andere autofabrikanten en dat is iets wat ik wel mag eerlijk gezegd.

YouTube-filmpje Peugeot i-Cockpit

Test-test-test
Omdat twee testweken nogal lang is heb ik een aantal dagen maar gecomprimeerd. Zondag ben ik naar de verjaardag van de oudste zoon van mijn jongste zus geweest in Katwijk aan Zee. Omdat ik familie mee had genomen in de Peugeot 5008 kon ik geen gekke dingen doen. Maar ach dan let ik gewoon op andere dingen en luister naar de kritiek dan wel de lofuitingen van mijn familie over een testauto. De eerste reactie van mijn familieleden over Peugeot 5008 was “Wat een grote auto” om te vervolgen met “Lekker ruim van binnen” en als laatste “Wat een mooi dashboard”. En toen ik ging rijden kreeg ik te horen “Wat rijdt-ie lekker” kortom mijn familie was alleen maar positief over de nieuwe Peugeot 5008. Gelukkig moest ik de volgende dag nog een keer naar mijn jongste zus in Katwijk aan Zee zodat ik terug lekker in de Sport-stand door de opritbocht van ’t Heen heen kon knallen. Gek genoeg ging dat nog weer lekkerder en beter dan met de Sport-stand uit. Ik had juist verwacht dat de Peugeot 5008 uit zou willen breken maar dat gebeurde niet. Aan de andere kant greep het ESP ook niet keihard in dus eigenlijk was het best wel lekker veilig en toch spannend. Het voelde aan als een soort van elektronische sperdif zonder dat het ook maar op enig moment hinderlijk aanvoelde. Donderdag ben ik ’s ochtends relaxt naar werk gereden en ’s middags ben ik binnendoor naar Amsterdam gereden via Roelofarendsveen en Nieuwe Wetering en Rijsenhout en daar de A4 op. De heenweg was een normale rit zoals gewoonlijk maar de terugweg was echt een totaal bizarre rit. Ik ben over Rijsenhout en Leimuiden naar de A44 gereden want er stond een dikke file op de A4. Komt er na de 1.000-drempelweg door Rijsenhout ineens een witte Volvo V40 voor me rijden die zo achterlijk reed dat ik dacht waar heeft die zijn rijbewijs cadeau gekregen joh? Bij een pakje boter in de supermarkt of zo…

Afijn ik pak de dijkweg want voor de Leimuiderburg stond een file bij het stoplicht doet die Volvo-rijder dat helaas ook. En weer vertoonde de Volvo-rijder super-irritant rijgedrag dus ik pak op de dijk rijdend het eerste beste smalle weggetje de dijk af naar de provinciale weg onderaan de dijk. Ik reed al dik 80 km/u op de provinciale weg toen die Volvo-rijder één weggetje verder links de dijk af komend doodleuk de provinciale weg op reed terwijl ik absoluut niet meer uit kon wijken en er een bus uit de tegenovergestelde richting aankwam. Ik liet duidelijk merken dat ik absoluut niet van plan was de graskant in te sturen (het had net zwaar geonweerd dus met een natte aflopende graskant was de kans groot geweest dat ik in de sloot was beland) en ik reed dan ook gewoon door. De bus kwam er snel aan dus uiteindelijk koos die knettergekke Volvo-rijder eieren voor zijn geld en trapte hard op zijn rem om een frontale botsing met die bus te voorkomen en stuurde naar mijn rijbaan en kwam gelukkig achter mij terecht. Daarna begon het zo verschrikkelijk hard te onweren dat ik de donderslagen – met hele mooie lange heftige bliksemschichten – letterlijk in de auto voelde trillen en het regende zo hard dat ik zelfs met de ruitenwissers in de snelste stand nog bijna niets zag. Daarna ben ik gaan zwemmen in het Valkenburgse meer en omdat ik een introductieverhaaltje over mezelf moet maken voor mijn nieuwe baan vroeg ik aan een man die op de loopplank liep wat foto’s van mij te maken terwijl ik aan het zwemmen was. Prima gelukt kom ik thuis maar waar is in hemelsnaam mijn pocketcamera??? Ik overal zoeken en teruggelopen naar de auto maar niets! Kijk ik ineens op het dak van de auto ligt mijn pocketcamera daar. Het was maar goed dat er een fossiel voor mij reed vanaf het Valkenburgse Meer want anders was ik met veel meer vaart onder de A44 door gereden en was de pocketcamera vast en zeker van het dak gevlogen. Door de lage snelheid en de dakrails is de pocketcamera de hele weg op het dak blijven liggen. Wat een dag wat een dag.

Even mezelf uitleven!
Donderdagavond ben ik even bij Mel Jongen de webmaster van Autotesten.nl langs gereden. Daarna heb ik de Peugeot 5008 even afgetankt en ondanks mijn zeer sportieve rijstijl kwam ik toch uit op een nette 1:17, iets dat me met de benzine-versie never nooit zou lukken. Daarna ben ik nog even naar mijn zus in Katwijk aan Zee gereden maar ik zou echt niet meer weten waarvoor. Ik ben er werkelijk baggerhard naartoe geknald want het was heel erg rustig op de weg. Zo vloog ik zwabberend over de verkeersdrempel naast de Chinees bij Katwijk-Binnen en daarvoor moet je serieus hard over asfalten verkeersdrempel heen knallen. Op de heenweg ben ik echt joekelhard door de afritbocht bij ’t Heen geknald en op de terugweg idem dito in de 2de versnelling door de opritbocht aan de andere kant van de N206. Daarna loeihard over de rotonde en door de S-bocht bij voormalig MarineVliegkamp Valkenburg en ook loeihard door de fraaie bocht onder de N206 door. Mama mia wat was dat lekker zeg, WOW!!! Dit lukt mij absoluut niet met alle SUV’s uit het C-segment, de enige vergelijkbaar goede auto die ik kan bedenken is de Mazda CX-5. Eenmaal thuis moest ik via een smalle doorgang achteruit inparkeren, dat ging makkelijk omdat de spiegels in de spiegelkappen naar beneden draaien zodat je de weg naast en onder je beter kunt zien met achteruit rijden. Verder krijg je naast het beeld van de achteruitrijcamera ook een bird’s eye-view (Peugeot noemt dit “overhead-view”) te zien op het 8-inch touchscreen zodat het bijna niet mis kan gaan. De volgende dag regende het en kwam ik erachter dat de nieuwe rotonderanden van de rotondes in De Stevenshof (=naam van een Leidse woonwijk) spekglad worden als ze nat zijn. Wat ik dus in het testverslag van de nieuwe Peugeot 3008 heb geschreven neem ik terug, het lag dus niet aan de banden maar aan de spekgladde rotonderand.

Gelukkig was het ’s middags droog zodat ik eindelijk de Samsonite kofferset kon fotograferen. Helaas was ik helemaal vergeten om foto’s te maken met de 3 achterstoelen naar voren geschoven en dus moest ik nog een keer terug om op te meten hoeveel koffers er extra inpassen met de 3 achterstoelen naar voren geschoven. Dat bleken twee 50-liter koffers te zijn maar ja die achterstoelen naar voren schuiven doe je eigenlijk alleen met 3 kinderen en/of 3 kinderstoeltjes achterin. De beenruimte met de 3 achterstoelen naar voren geschoven is namelijk zo klein dat het voor een volwassene niet mogelijk is om lekker te zitten. De bagageruimte is fors te noemen voor een SUV uit het C-segment, dus als je een ruime SUV zoekt in het C-segment dan zul je vrijwel zeker bij deze Peugeot 5008 uitkomen.

Samsonite kofferset
5-zits configuratie – Achterstoelen naar achteren geschoven (wel op de foto)
Met hoedenplank: 4×70-liter
Zonder hoedenplank: 4×70-liter + 2×50-liter + 1×33-liter + 1×13-liter

5-zits configuratie – Achterstoelen naar voren geschoven (niet op de foto)
Met hoedenplank: 4×70-liter + 2×50-liter
Zonder hoedenplank: 4×70-liter + 4×50-liter + 1×33-liter + 1×13-liter

7-zits configuratie
2×33-liter + 3×13-liter

Zuinige snelwegritten
Op dinsdag 27 juni was de introductie van de nieuwe Opel Grandland X in Utrecht. Een mooie gelegenheid om eens te kijken wat voor verbruik ik op de snelweg zou halen met een nette rijstijl, oftewel rijden (en optrekken) als een fossiel met een snelheid van maximaal 100 km/u. Je kunt heerlijk schakellui rijden met deze Peugeot 5008 BlueLease GT-Line 1.6 BlueHDi 120 Pk, maar ik denk eerlijk gezegd dat er qua koppel nog wel wat winst te behalen valt met behulp van een tuning. Na een tuning zal niet alleen het koppel onderin hoger zijn maar ik verwacht ook dat de gasreactie beter zal worden (vergelijkbaar met de Sport-stand, dus je wil niet weten hoe de Sport-stand dan aanvoelt, ha, ha) en dat is pure winst. En verder zou het mij niets verbazen als het verbruik na een tuning daalt, iets dat vaak het geval is krijg ik altijd van tuners te horen. Door deze verbeteringen zal de driveability op een nog hoger niveau komen – en die is al erg hoog! – dan die nu al is wat deze Peugeot 5008 nog aantrekkelijker maakt. Er is ook nog een 2.0 BlueHDi motorblok met 150 Pk en één met 180 Pk met een EAT6 versnellingsbak maar het verbruik daarvan zal uiteraard een stuk hoger liggen. Meteen aan het begin van de rit heb ik de stoelmassage aangezet want die is werkelijk voortreffelijk in deze Peugeot 5008. Rustig gemasseerd wordend reed ik richting de N11 waar ik met een irritante Mercedes-rijder te maken kreeg. Omdat ik de situatie ter plekke ken als mijn broekzak kon ik de Met Enige Rijlessen Controleert Elke Dwaas een Slagschip omzeilen door laat in te voegen op de korte invoegstrook (volkomen legale actie) en keihard buitenom sturen. Het ging er behoorlijk heftig aan toe en ik moet eerlijk zeggen dat ik niet verwacht had dat de Peugeot 5008 zich zò mooi door de rechterbocht heen zou laten sturen. En weer schoot het door mijn hoofd: “Hoe bestaat het dat deze auto met een starre achteras zo’n uitstekende wegligging heeft.” Nou één verklaring is in ieder geval dat de vering/demping met kop en schouders boven zijn concurrenten uitsteekt, de vering/demping houdt heel mooi het midden tussen comfortabel en sportief. Het doet mij nog het meest denken aan de Mazda CX-5 dat is ook zo’n ontzettend fijne SUV met een ongekend goede driveability. En als ik een vergelijking maak met Mazda mag Peugeot dat opvatten als een zéér groot compliment!

Eenmaal op de oprit van de A4/N11 rijdend gaf ik een beetje gas bij zodat ik de mooie bocht vlak voor de N11 vrij zou hebben. Op weg naar de bocht kwam een auto mij links hard voorbij stuiven maar omdat ik zonder te remmen loeihard door de S-bocht heen stuurde leek het even alsof die auto achteruit reed, ha, ha. Ik kan bijna niet in woorden vangen hoe lekker ik deze bocht vind, de alsmaar opbouwende g-krachten zijn zo lekker daar krijg ik echt een kick van. Vooral in het tweede deel van de S-bocht kon ik het onderstel van een auto echt onder mij voelen wringen. Eenmaal op de N11 ging de cruise control op 100 km/u en tufte ik rustig richting de A12. Met behulp van de SET-/RES-knop regelde ik de snelheid want de tussenacceleraties waren minimaal. Ik zowaar geen files maar net toen ik dat dacht zag ik in de verte bij de kruising van de A12 met de A2 de matrixborden aanspringen. Gelukkig waren die voor de A12 want de oprit naar de A2 was filevrij maar ik had de mooie opritbocht helaas niet vrij. Even verderop moest ik de A2 op en weer af en via een onmogelijke serie bochten over een groot industrieterrein kwam ik op de plek van bestemming. Ik bleek achteraf precies goed gereden te zijn want er scheen een brug stuk te zijn aan de andere kant van het industrieterrein en daarom moest al het verkeer omrijden. De introductie was leuk en gezellig en na een uurtje of twee ben ik weer op huis aangereden. Op de A12 rijdend vroeg ik me af wat nou precies de rol is van het HSS/VHSS/UHSS (High Strenght Steel en Very/Ultra High Strenght Steel) is want deze sterke tot zeer sterke staalsoorten zorgen natuurlijk niet alleen voor een lager gewicht. Het kan niet anders dan dat deze staalsoorten ook zorgen voor een betere balans. Thuis aangekomen gooide ik de dieseltank vol en kwam na snel rekenen uit op 1:21 gereden wat een stuk hoger is dan het opgegeven verbruik van 1:26,31. Jammer maar ik weet van alle Citroëns en Peugeot’s met het 1.6 BlueHDi motorblok dat het verbruik helaas altijd hoger is dan opgegeven.

Trouwerij
De andere snelwegzuinigheidsrit voerde ons donderdagmiddag naar een trouwerij in een dorpje vlakbij Elburg genaamd Oldebroek. Omdat we met zijn vijven zouden gaan en ik de grootste auto had zijn we uiteraard met de Peugeot 5008 gegaan. De vier dames konden dan lekker ruim zitten en dat werd zeer door hen gewaardeerd. De zitruimte achterin voor 3 volwassenen is werkelijk fabuleus vergeleken met andere SUV’s van deze lengte. De heenweg hadden we op één langzaam rijdende file na een vlotte rit op het laatste stuk na want het begon me daar toch te hozen. Op een gegeven moment moest ik vanwege de hoge vochtigheidsgraad telkens even kort de ventilatie op maximaal (=plus airco) zetten om de voorruit weer helder te krijgen. Dat de wegligging in de regen ook uitstekend is merkte ik in de lange snelwegbochten en in de bochten op de provinciale wegen. Steeds als ik een bumperklever had – uitermate dom in de regen! – reed ik ’m met groot gemak los door alleen maar gewoon mijn snelheid aan te houden. Ik hielde me overal netjes aan de maximum snelheid en dat is soms best lastig als het regent maar niet in deze Peugeot 5008. Mijn complimenten dan ook voor de uitstekende grip in de regen van de 19-inch Michelin Primacy 3 banden, die uiteraard mede te danken is aan de uitstekende vering/demping. Ik heb de hele weg op en neer zoveel mogelijk 100 km/u gereden en met vijf volwassenen aan boord was ik dus erg benieuwd op wat voor verbruik ik uit zou komen. Het bleek exact 1:20 te zijn wat ik een toch wel tegen vond vallen want ik had heel netjes gereden 421 kilometer lang.

Opmerking betreffende de e-Kick
Bij het ophalen van de e-Kick kreeg ik te horen dat het docking-station stuk bleek te zijn, ik kon de e-Kick dus niet al rijdend opladen maar alleen thuis aan het stopcontact. Na thuiskomst ben ik op de e-Kick naar het Valkenburgse Meer gestept, maar tijdens het steppen had ik totaal niet het gevoel dat ik elektrisch ondersteund werd dus blijkbaar was de e-Kick ook stuk. Ik zal het daarom in een later stadium nog een keer proberen.

Specificaties

Jaargang

2017

Carrosserie

SUV

Transmissie

Handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

11,4 seconden

Topsnelheid

188km/u

Vermogen

88(120)/3.500 kW (pk)/rpm

Koppel

300/1.750 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.560 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,2 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

4,5 liter/100 km

Snelweg

3,8 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4 liter/100 km

C02 uitstoot

105 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

4.641 mm

Breedte

2.098 mm

Hoogte

1.646 mm

Wielbasis

2.840 mm

Spoorbreedte voor

1.593 mm

Spoorbreedte achter

1.587 mm

Massa leeg

1.345 kg

Max. toelaatbare massa

2.190 kg

Laadvermogen

845 kg

Aanhanger geremd

1.200 kg

Aanhanger ongeremd

720 kg

inhoud bagageruimte

702 liter

Bandenmaat

205/55-R19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand

Getagd met ,