Kia pro_c’eed Seven Sport 1.6 CRDi ecoDynamics 2011 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Kia Motors Nederland B.V.



Anders goed
Na een lange dag van hollen-vliegen-rennen kwam ik, na net de Piaggio MP3 LT 300 ie Hybrid opgehaald te hebben in Breda, dan eindelijk aan bij Kia in Vianen. De Piaggio heb ik maar even achter gelaten in de parkeergarage van de Makro recht tegenover Kia, om ‘m later die avond samen met Mick weer op te halen. Mick heeft zijn motorrijbewijs nog niet (hij is net begonnen met lessen) maar dat hoeft ook niet want deze Piaggio mag je ook met een autorijbewijs rijden. Omdat het die dag persdag/vakdag was van de AutoRAI was de PR-manager niet aanwezig. Uiteraard had de PR-manager netjes geregeld dat iemand anders mij op weg zou helpen. Ik was eigenlijk een dag te vroeg maar het kwam me dinsdag goed uit om direct vanaf de persdag door te rijden naar Piaggio in Breda en vervolgens Kia in Vianen. Twee vliegen in één klap slaan is net even wat handiger dan woensdag weer op pad te moeten gaan. Nadeel van het eerder ophalen was dat de Kia pro_c’eed niet gewassen en gestofzuigd was. De auto was één groot insectenkerkhof en zag er echt niet uit! Maar ja ik wilde ‘m nou eenmaal zelf eerder ophalen dan afgesproken dus eigen schuld dikke bult. Het eerste wat ik dan ook ging doen toen ik in Leiden was aangekomen was de auto wassen. Gelukkig had ik thuis nog een spuitfles met insectenspray staan (daarna niet meer), want dat was wel nodig om al die insectenlijken van de voorruit en de grille af te krijgen. Na een zeer grondige uitwendige en inwendige schoonmaakbeurt had ik het een stuk beter naar mijn zin in de Kia pro_c’eed.

Perfecte hatchback en dan
Het komt regelmatig voor dat ik de vorige versie van een vernieuwd model niet heb gereden. Dat vind ik meestal niet zo erg, maar in dit geval ben ik dolblij dat ik wél in de vorige Kia pro_c’eed (een 1.4 CVVT met 109 Pk) heb gereden. Die vorige Kia pro_c’eed was namelijk extreem goed voor een doodgewone en vooral zeer betaalbare hatchback van net onder de 20.000,- euro met alles erop en eraan. Bij andere (vooral Duitse) automerken betaal je voor een dergelijke hatchback anderhalf tot wel tweemaal zoveel! Het feit dat de vorige Kia pro_c’eed maar 109 Pk had deed helemaal niets af aan het extreem goede sportieve karakter van deze auto. Het onderstel was perfect in balans en dankzij de uitstekende vering/demping kon ik met deze auto dingen doen die ik na de eerste aanblik niet voor mogelijk had gehouden. Ik heb dat gek genoeg in andere testverslagen toen niet terug gelezen (behalve in de goede Duitse autobladen). En ook nu weer las ik in een testverslag over de vernieuwde Kia pro_c’eed een tirade van slechtheid over die oude versie. De vorige Kia pro_c’eed had bijvoorbeeld geen elektronisch sperdif zoals veel hatchbakcs van andere merken, het kan dus wel degelijk ook zonder! En dus was voor mij de allergrootste vraag of deze nieuwe Kia pro_c’eed net zo goed, zo niet beter, zou zijn dan het vorige model. Na het wegrijden had ik direct een goed gevoel over de nieuwe Kia pro_c’eed. De 1.6 CRDi met 128 Pk (de gewone versie en de Seven hebben 115 Pk) voelt lekker krachtig aan dankzij het koppel van dik 255 Nm dat al rond de 1.500 toeren bijna (90 procent) wordt gehaald. De koppeling grijpt heel erg mooi aan en het schakelen gaat werkelijk perfect, iets waar ze bij Kia (en ook het zustermerk Hyundai) patent op lijken te hebben.

Strak
Na een paar nietszeggende bochten (de auto moest nog opwarmen dus dan doe ik rustig aan) begon de snelweg al, dus de eerste 60 kilometer waren vrijwel alleen maar rechtuit rijden. Okay op de fly-over van de A2 naar de A12 na dan maar dat is een wel heel erg lange (hogesnelheids)bocht. Gelukkig heeft deze Kia pro_c’eed Seven Sport cruise control en die heb ik dan ook meteen geactiveerd. Wat ik altijd lekker vind aan een diesel met cruise control is dat zodra je op het acceleratie-knopje drukt de auto er meteen vandoor gaat. Bij een benzine-hatchback met hetzelfde aantal Pk’s schiet dat totaal op. Zelfs bij 100-120 km/u in de zesde versnelling voelde ik nog steeds een lichte acceleratie, en dat is zeker niet verkeerd voor een 1.6 liter diesel. Aan het einde van de N11 kon ik dan eindelijk de eerste echte haakse bocht met wat meer snelheid nemen. Dat voelde erg goed aan moet ik zeggen, geen onderstuur, gewoon snaarstrak de bocht door. Eenmaal thuis kwam uiteraard de vraag bij me op of deze vernieuwde Kia pro_c’eed beter is dan de vorige versie. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het antwoord daarop nog niet wist. Het voelt allemaal erg goed aan maar ik was nog niet in het uiterste grensbereik geweest en had ook het ESP nog niet uitgezet. Er was nog genoeg werk aan de winkel dus om het antwoord op deze vraag te vinden.

Goed?
Het rijden in de Kia pro_c’eed beviel me tot nu toe uitstekend. Eigenlijk heb ik nog geen dingen kunnen vinden die niet deugen. Tijdens de fotoshoot van de Samsonite kofferset bleek dat zonder de hoedenplank de gehele kofferset erin paste dus daar scoort de Kia pro_c’eed een dikke 10. Koppeling okay, versnellingsbak okay, stoelen okay, motorblok okay, tijd dus om de Kia pro_c’eed eens goed hard de bochten in te hoeken. Eerst maar eens wat bochten in mijn woonwijk, vlak om de hoek dus. In de derde versnelling zette ik het gas erop maar de Kia pro_c’eed gaf geen krimp. Toen ik even later over een paar verkeersdrempels heen reed voelde ik voor het eerst iets waarvan ik het gevoel heb dat dit anders is dan de vorige Kia pro_c’eed. De vering is voor mijn gevoel iets minder stug en de schokbrekers hebben volgens mij iets minder uitgaande demping. Ik praat over een verschil dat niet heel erg groot is, en omdat ik de oude versie alweer ruim twee jaar geleden getest heb twijfelde ik. Uiteraard heb ik dit nagevraagd bij de Kia-importeur en die vertelde mij dat ik gelijk had. Kia heeft de vering/demping dus iets minder sportief gemaakt en daarmee duidelijk gekozen voor een bredere doelgroep. Bij de stoplichten aan het einde van de ventweg draaide ik haaks rechtsom de A44 op. Dat voelde erg lekker aan en eenmaal recht trapte ik het gaspedaal op de bodem. Opschakelend naar de zesde versnelling tikte ik tot aan de eerste afslag bijna de 180 km/u aan. De 1.6 liter diesel voelt vol accelererend prima aan, en vooraan bij een stoplicht hoef je je dan ook absoluut niet schamen met deze Kia pro_c’eed. Ik heb behoorlijk wat grotere auto’s verrast, zelfs met vier passagiers aan boord!

Minder zunig
Omdat ik het woord eco op de achterklep zag staan besloot ik zondagmiddag na het vroege avondeten een zuinigheidsrit te doen. Een zuinigheidsrit met weinig pretentie want dat ik nul keer remmen zou scoren was voor mij uitgesloten. Daarvoor was het op deze mooie zonnige zondagmiddag veel te druk op de weg. Na het aftanken bij de benzinepomp voor de Albert Heijn in ‘t Heen kon de rit beginnen. Ik had geen flauw idee op wat voor verbruik ik uit zou komen. Na de rotonde reed ik via de oprit de N206 op, bij een snelheid van 80 km/u ging de cruise control aan tot de bocht tussen De Zilk en Vogelenzang. De eerste bocht nam ik met een behoorlijke snelheid en dat voelde erg goed aan. Daarna was het een kwestie van de gang erin houden en dus niet remmen maar dat viel niet mee. Omdat alle bollenvelden in bloei stonden zetten toeristen spontaan hun auto’s in de kant en soms zelfs gedeeltelijk op de weg. Dat is niet alleen irritant maar nog gevaarlijk ook, en zowel op de heen- als de terugweg zag ik hierdoor bijna een ongeluk gebeuren. De eerste rotonde na Vogelenzang hoefde ik niet te remmen en de afslag naar de Nachtegalenlaan ook niet. Maar precies zoals ik al verwacht had moest ik remmen op de T-splitsing naar de Zandvoorterweg. Het was mooi weer én zondag en dan is het op één van de twee wegen van/naar het strand uiteraard druk. De rest van de rit verliep zoals ik verwacht had totdat ik voor de eerste keer sinds ik met mijn zuinigheidsritten begonnen ben moest stoppen voor overstekende buspassagiers. Ik had het kunnen weten, mooi weer, strand, Bloomingdale, en inderdaad waren de overstekende buspassagiers allemaal van die zogenaamde nep-mooie-botox-liposuctie-figuren. Tweede keer remmen dus, en aan het einde van de duinenweg moest ik bij de rotonde in Overveen weer twee keer remmen. Overstekende wandelaars dit keer, ach ik had er rekening mee gehouden. Daarna ging het van een leien dakje en kon ik zonder te remmen doorrijden tot aan ‘t Heen in Katwijk. Na het aftanken kwam ik uit op een verbruik van 1:24, en dat is iets lager dan de door Kia opgegeven 1:25.

Best wel erg goed
Na het aftanken heb ik eerst het ESP uitgezet want ik was zeer benieuwd hoe de wegligging zou zijn in mijn favoriete opritbocht bij ‘t Heen. Om heel eerlijk te zijn was ik wat sceptisch ondanks het feit dat de Kia tot nu toe uitmuntend had gepresteerd. Ik was bang dat de comfortabeler vering/demping ten opzichte van het vorige model roet in het eten zou gooien. Die angst bleek volledig ongegrond want zoals deze vernieuwde Kia pro_c’eed door de bochten gaat is werkelijk voorbeeldig goed. Ik zou bijna zweren dat er een (elektronisch dan wel mechanisch) sperdif tussen de voorwielen zit maar dat is dus niet zo. Nou weet ik dat als het ESP uit staat het nooit voor de volle 100 procent uit staat, maar die paar procent die het ESP nog aanstaat kunnen nooit bijdragen tot zo’n goede wegligging. De piepende banden zeggen in dit geval genoeg, met het ESP aan hoor je de banden namelijk totaal niet piepen. Uiteraard ben ik daarna ook nog even over de rotonde en door de S-bocht bij het voormalig MarineVliegkamp Valkenburg gereden. Bij het naderen van de S-bocht twijfelde ik nog of ik het gas er wel helemaal vol op zou zetten (een diesel heeft tenslotte een behoorlijk koppel) maar ik heb het toch maar gedaan. En alweer leek het net alsof er een sperdif tussen de voorwielen zit. Ongehoord goed en dan bedoel ik niet alleen de wegligging maar ook het directe stuurgevoel! Dit had ik niet verwacht, dat de Kia pro_c’eed goed zou zijn ja, maar zo goed, niet dus. Daar sta je dan als autojournalist met al je rij-ervaring, en al je kennis van banden, vering/demping etc. Natuurlijk had ik alle bochten nog een keer over kunnen doen, maar om heel eerlijk te zijn ga ik dan een grens opzoeken waarvan ik weet dat als het fout gaat het ook echt goed fout gaat. Dat wil ik niet en dus ben ik netjes naar huis gereden.

Met z’n 5-en in de Kia pro_c’eed
Omdat ik geen vervoer had staan in Vianen zat er niets anders op dan zondagmiddag mijn motor naar Vianen te brengen. Het openbaar vervoer daar vandaan is namelijk erger dan het grootste drama dat ik kan bedenken. Omdat het mooi weer was hadden mijn moeder, twee van mijn zussen en een neef ook wel zin om mee te gaan. Dat kwam goed uit want daardoor kon ik op de terugweg mooi even de Kia pro_c’eed testen met 5 volwassenen aan boord. Mijn verwachtingen daarover waren niet erg hoog gespannen maar ook die bleken weer volledig ongegrond. Er passen met gemak 5 volwassenen in deze Kia pro_c’eed. De middelste passagier achterin zit net iets minder lekker dan de rest, maar bij autoritten binnen Nederland is het prima te doen. Voor langere ritten buiten Nederland is het met 3 kinderen achterin prima te doen maar met volwassenen zou ik het bij 4 houden. Tijdens het optrekken bij stoplichten had ik verwacht dat het met 5 volwassenen aan boord wat minder snel zou gaan. Dankzij het krachtige 1.6 liter diesel motorblok was ik echter lekker snel weg, een dikke (schone diesel)pluim dus voor Kia wat betreft de dieseltechniek uit eigen huis. Ook de wegligging is met 5 personen aan boord uitstekend te noemen. Mijn familie is wel gewend van mij dat ik af en toe met een wat hogere snelheid de bochten neem. Bij vertrek uit Vianen moest ik uiteraard mijn motorkleding in de achterbak opbergen. Nou heb ik daar een behoorlijke hekel aan omdat ik niet wil dat mijn helm door de kofferbak rolt. Kia heeft daarvoor een heel mooi bagagenet die je netjes vast kunt haken.

Ik kan het niet laten!
Op de laatste dag besloot ik op het laatste moment om via Leiderdorp/Hoogmade/Woubrugge/Alphen aan den Rijn richting de N11 te rijden. Ik moest van mezelf persé een rondje over het rotondecircus rijden want hoe gek het ook mag klinken, pas dan zou ik écht overtuigd zijn van de kwaliteiten van deze Kia pro_c’eed. De eerste rotonde de polder in ben ik even heerlijk bijna rechtdoor via de rotonderand de rotonde over gevlogen. Dat is elke keer weer een onbeschrijflijk lekker gevoel, omdat de auto een soort van rijdend/glijdend over de rotonde heen vliegt. Daarna had ik de mooie rechterbocht aan het einde van de N446 helemaal vrij. Ook nu weer heerlijk piepende banden maar uitbreken? Noop! Daarna even een rondje kleine rotonde en op naar de grote rotonde. Met twee vingers in mijn neus reed ik verder op naar de grootste rotonde. Hier nam ik de binnen rotonde en pakte de hoge rotonderand mee, waarna de banden even overuren moesten draaien en ik kwam dan ook met piepende banden de rotonde weer af. Maar ook nu weer was het een eitje voor de Kia pro_c’eed. Deze auto is wat mij betreft net zo goed als de oude Kia pro_c’eed, alleen anders goed. Door de aangepaste vering/demping is deze Kia pro_c’eed aantrekkelijker voor een breder publiek. Kia laat hiermee zien dat ze als autofabrikant uitstekend in staat zijn om hun auto’s perfect aan te passen aan de markt.

Specificaties

Jaargang

2011

Carrosserie

hatchback

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

3 deuren

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

11,4 seconden

Topsnelheid

197km/u

Vermogen

94(128)/4.000 kW (pk)/rpm

Koppel

255/1.900-2.750 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.582 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,34 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

4,9 liter/100 km

Snelweg

4,0 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,4 liter/100 km

C02 uitstoot

117 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Lengte

4.250 mm

Breedte

1.790 mm

Hoogte

1.450 mm

Wielbasis

2.650 mm

Spoorbreedte voor

1.538 mm

Spoorbreedte achter

1.536 mm

Massa leeg

1.267 kg

Max. toelaatbare massa

1.820 kg

Aanhanger geremd

1.400 kg

Aanhanger ongeremd

550 kg

inhoud bagageruimte

340 liter

Bandenmaat

225/45-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand