Volvo S60 Summum 2.0T PWS 2011 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Volvo Cars Nederland B.V.



Vol(edig)Vo(lautomatisch)
Slechts stapvoets het parkeerterrein bij Volvo Cars afrijdend voelde ik al dat de vering/demping van de nieuwe Volvo S60 van een zeer hoog comfortniveau is. Grappige is dat meerdere passagiers dit later vrijwel direct na het instappen ook tegen mij zeiden, en dat zonder dat ik daar naar had gevraagd! Het is dus duidelijk iets dat niet alleen mij meteen opviel aan deze nieuwe Volvo S60. Meteen al een heel dik pluspunt voor de S60 dus. Maar daar bleef het niet bij, iets anders dat mij direct opviel is dat deze S60 niet alleen degelijkheid uitstraalt maar het ook heeft. Deze auto voelt direct na het wegrijden in alle opzichten degelijk aan, geen kraakjes, piepjes of wat dan ook. De ultieme degelijkheidstest kwam dezelfde dag nog want tijdens het paasweekend hadden we ons jaarlijkse familieweekend met mijn moeder, zes broers en zussen, hun echtgenotes en hun (klein)kinderen oftewel 27 mensen. Het laatste stukje weg naar de groepsaccommodatie in Otterlo is onverhard, maar zelfs dit weggetje met kuilen en gaten was werkelijk een eitje voor de Volvo S60. Al met al liet de Volvo S60 zich dus meteen van zijn beste kant zien want comfort is voor veel automobilisten nog steeds een belangrijk koopargument. Toch was ik best wel verrast door het comfortniveau van deze Volvo S60, zeker na het zien van dat heftige reclamefilmpje op tv.

Veiligheid optima forma
Meteen na het ophalen ben ik over de A2->A12-N11 naar huis gereden en gelukkig viel de drukte erg mee voor een Goede Vrijdag. Maar het was nog vroeg dus de echte paasdrukte moest nog komen. Direct na het wegrijden werd ik geconfronteerd met één van de elektronische veiligheidssystemen aan boord van deze Volvo S60. Toen ik mijn zonnebril wilde pakken week ik iets van mijn lijn af en raakte net aan de witte streep aan de linkerkant van de oprit. Meteen klonk er een geluidsignaal afkomstig van het LDW oftewel het Lane Deporteer Warning. Deze functie wordt geactiveerd bij een snelheid hoger dan 65 km/u en blijft actief, zolang de snelheid boven 60 km/u ligt. Verander je van rijstrook en geef je daarbij richting aan dan werkt het LDW niet, een perfect systeem dus voor de vele automobilisten (en dat zijn er tegenwoordig heel erg veel!) die vrijwel nooit meer richting aangeven tijdens het veranderen van rijstrook. Even later moest ik van de A12 naar de A2 switchen en omdat ze daar aan de weg bezig zijn is dat op dit moment wat lastig. Ik moest de Volvo S60 er letterlijk tussen wurmen om van baan te wisselen. Omdat ik daarbij iets te dicht op een voorganger reed werd ik geconfronteerd met het volgende veiligheidssysteem, het CWAB dat staat voor Collision Warning with Full Auto Brake and Pedestrian Detection. Het is niet zo dat je blind op dit systeem moet vertrouwen maar voor die ene keer dat het ingrijpt nog voordat je zelf kan ingrijpen – de reactietijd van de gemiddelde automobilist is langzamer dan de snelheid waarmee het CWAB ingrijpt – dan ben je er volgens mij heel erg blij mee. Ik ken zelf een paar mensen die buiten hun schuld iemand dood gereden hebben, die hebben daar een litteken op hun ziel aan over gehouden voor de rest van hun leven. Hetzelfde geldt ook voor de achterblijvers van een dood gereden persoon, mijn vader is in 1996 dood gereden en dat blijft verschrikkelijk veel pijn doen ook na ruim 15 jaar. Ik mis hem nog elke dag en er zijn nog steeds momenten dat ik het daar heel erg moeilijk mee heb.

Reactievermogen
Het reactievermogen van de gemiddelde automobilist ligt volgens de politie op, het naar mijn mening verbazingwekkend hoge aantal van, 3 seconden. Op de website van VVN afdeling Barneveld valt echter het volgende te lezen: “Reactietijd – Uit wetenschappelijk onderzoek van professor Burckhardt, blijkt dat het gemiddelde reactietijd bij 98 procent van de mensen plusminus 1 seconde bedraagt en dat slechts 2 procent sneller of langzamer reageert.” Dat lijkt mij eerlijk gezegd aannemelijker dan die 3 seconden van de politie.

[quote politie.nl]
Een gemiddelde weggebruiker die niet verwacht dat hij plotseling moet remmen, heeft een reactietijd van 3 seconden (voor onoplettende of oudere bestuurders is dat nog meer). Nog voordat je kunt beginnen met remmen heb je dus al dus volgende afstand afgelegd (36 km/u=10 m/s):
*Fietser (18 km/u): 15 meter
*Racefietser (36 km/u): 30 meter
*Bebouwde kom (54 km/u): 45 meter
*Buiten bebouwde kom (90 km/u): 75 meter
*Autoweg (108 km/u): 90 meter
*Autosnelweg (126 km/u): 105 meter.
[/quote politie.nl]

Als de politie haar eigen medewerkers als proefpersoon heeft genomen dan verbaast het mij niets dat de politie jaarlijks zoveel voertuigen aan barrels rijdt. Laatst las ik namelijk in een persbericht dat de Nederlandse politie percentueel gezien bij erg veel ongelukken betrokken is. Misschien wordt het weer eens tijd dat de Nederlandse politie massaal in Volvo S60’s gaat rijden.

Comfort
Na thuiskomst moest ik direct door naar Renault om samen met een andere redacteur de Grand Scénic op te halen. Daarna ben ik direct door gereden naar Amsterdam om mijn broer op te halen. Mijn broer woont in de Vrolikstraat (inderdaad zonder “j”) en waarom weet ik niet maar om de een of andere reden rijd ik daar soms verkeerd. Gelukkig heeft de Volvo S60 een NavSat aan boord zodat ik in ieder geval wist dat ik niet verkeerd zou rijden. De rit van Schiphol-Rijk is weinig opwindend, alleen de dubbelbaans oprit naar de A4 is erg leuk. Toen ik op de stoplichten af reed op weg naar de tweebaans oprit zag ik echter tot mijn grote verbazing een vrachtwagen met trailer op de linkerbaan staan. Welke gek gaat er nou op de linkerbaan voorgesorteerd staan met zo’n superslim optrekkende vrachtwagencombinatie? Ik ben dus maar rechts gaan staan maar dat was al niet veel beter, want op de rechterstrook stond een Hummer. “Bollar”, zou een Zweed zeggen. Maar ik had geluk, terwijl de vrachtwagen met trailer nog voor het stoplicht stond te kamperen, kon ik direct achter de Hummer vandaan de opritbocht induiken. In deze bocht kon ik goed voelen dat de vering/demping van de Volvo S60 meer naar de comfortabele kant neigt dan naar de sportieve kant. Waar ik in een sportieve auto ongegeneerd het gas erop durf te zetten deed ik dat met deze Volvo S60 niet. De besturing van deze Volvo S60 gaat trouwens relatief zwaar in vergelijking met alle andere testauto’s die ik de afgelopen weken getest heb. Ik zou dan ook zeker de optie snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging (Menu: hoog/midden/laag) erbij nemen, op de testauto zat deze optie namelijk niet.

Bagageruimte
Na het middageten was het inladen en wegwezen richting Otterlo voor ons jaarlijkse familieweekend. De kofferbak zat al snel vol en om heel eerlijk te zijn had ik verwacht dat er meer bagage in zou passen. Maar gezien de wat kortere achterkant in vergelijking met vergelijkbare sedans van andere merken klopt het wel. Maar wees nou eerlijk een langere achterkant zou afbreuk doen aan het fraaie design, en hoe vaak neem je nou zoveel bagage mee? Ik heb altijd geleerd dat als je op vakantie gaat de belangrijkste regel is ‘travel light’. De meeste mensen nemen veel te veel mee op vakantie en overschrijden daarmee vaak ook de maximale toelaatbare massa. En dat laatste heeft weer negatieve gevolgen voor de wegligging. Tijdens mijn ontelbare ritten over de Duitse Autobahn heb ik meer dan eens een auto bijna van de weg zien raken die niet zat op te letten, vervolgens snel bij wilde sturen maar door het overgewicht, en dus de onbalans (door te veel zware bagage achterin) aan het slingeren raakte. Ongelofelijk dom natuurlijk want je kunt een auto niet zo maar als een kip zonder kop bomvol laden. Op de Duitse Autobahn wordt op sommige 6-baans stukken, zoals de zeer fraaie A5 van Karlsruhe->Basel, erg hard gereden (zelf rij ik daar ook altijd 250-300 km/u), en als je dan al slingerend naar de eerste of tweede baan schiet dan gaat dat zeker niet goed komen. Ik heb een dergelijk ongeluk gelukkig nooit voor mijn neus zien gebeuren, maar wel vlak nadat het gebeurd was (dat las ik later in de toedracht op het internet) en die ravage zag er echt zeer heftig uit. Ik heb één keer de inhoud van een complete caravan over een paar kilometers Autobahn verspreid zien liggen. Van de caravan was alleen nog het onderstel met de wielen over meer niet!

Zitruimte
In eerste instantie had ik mijn bedenkingen over de zitruimte voor de passagiers achterin. De zoon van mijn op één na jongste zus is een serieuze 2.04 meter lang en die heb ik dus maar voorin gezet. De zoon van mijn oudste zus (meer breed dan lang, een beer van een kerel dus) heb ik achter hem gezet en dat paste weliswaar nog goed ook. Omdat ik toch even goed wilde laten zien hoe lang hij is heb ik hem gevraagd even naast de auto te gaan staan en er daarna in te gaan zitten. De enige die wat meer problemen had met vooral uitstappen was ons zeer actieve moeder van 77. De zitruimte achterin wil ik dan ook niet als ruim bestempelen maar meer als redelijk. Voorin is het prima toeven zeker als je met zijn tweeën in de auto zit. Op de Volvo S60 die ik mee had gekregen was de bestuurdersstoel volledig elektrisch instelbaar, het stuur in hoogte en diepte kortom ik zat prinsheerlijk op de mooie leren bestuurderszetel. Het zich rondom is dankzij de camera’s voor en achter heb je ook in onoverzichtelijke situaties perfect zicht. De panorama-camera in de front-grille heb ik nog niet eerder gezien op een auto in deze prijsklasse. Niet dat ik het nou nodig heb gehad want op de Hoge Veluwe en in mijn rustige woonwijk doen zich normaal gesproken geen situaties voor waarbij de hulp van deze camera’s benodigd is. Maar in de Leidse binnenstad met haar nauwe steegjes, soms krappe parkeerruimtes, laad/los-verkeer dat in de weg staat kan het heel erg handig zijn.

ACC
Eenmaal op de snelweg ging de cruise control erop en die is van het type ‘Adaptieve’ wat inhoudt dat je op een vooraf ingestelde afstand (1 tot en met 5 blokken, 1 blok is weinig afstand) van je voorganger blijft rijden. De auto remt en accelereert dus volledig autonoom. Nou heb ik al eerder in auto’s met ACC gereden en dat is me altijd goed bevallen. Toch kwam ik bij deze Volvo S60 iets tegen wat ik nog niet eerder had gezien in een auto van een ander merk met ACC. Vlak voor Utrecht belandde we uiteraard in de ‘Goede Vrijdag-file’ die gelukkig, al was het soms zeer langzaam, bleef rijden. Om te kijken wat het ACC langzaam rijdend zou doen heb ik het gewoon aan laten staan. Tot mijn grote verbazing bleef het ACC ook zeer langzaam rijdend en zelfs bijna stilstaand (5-10 km/u) gewoon actief. De grootste verrassing moest echter nog komen. Eenmaal de snelweg af liet ik de Volvo S60 voor een stoplicht in Ede op de auto voor mij afrijden met het ACC aan. Ik wachtte zolang mogelijk met ingrijpen omdat ik van andere auto’s wist dat het ACC zich op het allerlaatste moment – dus als de auto bijna stil staat – uitschakelt. Bij deze Volvo S60 met automatische versnellingsbak van het type PWS (=PoWerShift, exact hetzelfde als op de Ford Mondeo) gebeurde dat echter niet! Het ACC zette de S60 keurig stil (ondanks dat de auto in de D-stand stond bleef deze dus stilstaan!) achter de auto voor mij en dat had ik absoluut niet verwacht. Geef je dan vervolgens weer gas dan gaat het ACC gewoon weer verder waar het gebleven was, echt cool! Na het downloaden van het instructieboekje op de Volvo website las ik het volgende: “De adaptieve cruise control is te activeren om een volgtijd aan te houden ten opzichte van een voorligger bij snelheden vanaf 30 km/u* tot een maximumsnelheid van 200 km/u. Als de snelheid tot onder 30 km/u daalt of als het motortoerental te laag wordt, wordt de cruise control stand-by gezet, waarna er niet langer automatisch wordt afgeremd – u moet dan zelf remmen om een veilige afstand te houden tot voorliggers. *Auto’s met een automatische versnellingsbak kunnen een interval aan van 0–200 km/u, zie pagina 166.”

Comfortabel en stil
Nou heb ik geen voorgeschiedenis met Volvo dus ik durf geen uitspraak te doen over de mate van sportiviteit van de Volvo S60 (ik heb de eerdere versies niet gereden) ten opzichte van het merk Volvo. De enige Volvo die ik getest heb is de C30, en daarover kan ik heel kort zijn want die Volvo heeft een heerlijk sportief karakter dankzij de uitstekende vering/demping. De vering/demping van de Volvo S60 die ik mee had vind ik net als die van de C30 uitstekend maar dan anders, minder sportief zeg maar. De vering/demping van deze Volvo S60 2.0T PWS Summum heeft een zeer hoge graad van perfectie wat betreft comfort. Ik had heel graag even een groot rondje in een Volvo S60 met het actieve chassissysteem Four-C (=Continously Controlled Chassis Concept) gereden. Ik ben namelijk erg benieuwd hoe deze S60 in de stand “Advanced” zou hebben aangevoeld. Ik ga er overigens blind vanuit dat de wegligging van een Volvo S60 AWD met de 304 Pk sterke 6-cilinder in lijn, uitgerust mét Four-C (overigens niet leverbaar in combinatie met R-design) en 18-inch wielen met ultra high performance banden een stuk sportiever is dan de S60 die ik mee had. Maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal en dus kan ik niet bewijzen dat dit echt zo is. Als ik de vergelijkingen over de Volvo S60 lees met sedans van andere merken zoals Audi en BMW, dan is de algemene conclusie in autoland dat de S60 minder sportief is. Dat is natuurlijk een totaal onzinnige uitspraak gezien de verschillende versies van de S60. Het zou mij dan ook helemaal niets verbazen als ze voor dat reclamefilmpje met die stuntrijder in de woestijn de sportieve versie van de S60 gebruikt hebben zoals ik hierboven heb omschreven.

Okay ‘mijn’ Volvo S60 is minder sportief maar dan vraag ik mezelf direct af “Is dat erg?”, want het gros van de automobilisten die in dit soort sedans rijden willen liever comfortabel over het asfalt zweven dan over het asfalt stuiteren. Nou heb ik al heel wat testauto’s onder mijn kont door laten rollen, maar als het op comfort aankomt steekt deze Volvo S60 heel veel duurdere auto’s naar de kroon. Gedurende testweek heb ik eigenlijk alleen maar zitten genieten van het gladstrijk-gedrag van deze Volvo S60. Elke keer weer als ik over oneffenheden heen reed was ik verbaasd hoe ongelofelijk mooi de vering/demping van deze Volvo S60 ze in het niets op deed lossen. HEERLIJK! Het zou mij niets verbazen als ik iemand geblinddoekt en met oordopjes in (alhoewel het 2.0T motorblok ongelofelijk stil is) mee had laten rijden en daarna had verteld dat hij/zij in een Bentley had gezeten hij/zij dat had geloofd. Dit is de meest comfortabele sedan waar ik tot nu toe in heb gereden, een hele dikke 10 van mij voor de veringspecialisten van Volvo.

Weinig bochten!
Geen idee waarom maar het aantal mooie bochten in de omgeving van Otterlo is schrikbarend laag. Het testen van de wegligging in het grensbereik heb ik dan ook maar bewaard tot na thuiskomst op tweede paasdag. Natuurlijk had ik al wel wat gevoeld op de eerdere testdagen (zoals de torderende carrosserie op de fly-over van de A2 naar de A12 en het stapje opzij in de bocht van de A1 naar de A10) en had ik wel een flauw vermoeden, maar of dat ook zo is moet je natuurlijk maar afwachten. Na thuiskomst ben ik na het uitladen van de bagage meteen naar ‘t Heen in Katwijk gereden om te tanken (verbruik tijdens het paasweekend 1-8-1:10-1:12). Daarna ben ik naar het industrieterrein Klei-Oost gereden, één afslag verder want daar heb je hele mooie haakse bochten en is het op dit soort feestdagen extreem rustig. Na een paar rustige testrondjes kon ik de conclusie trekken dat er sprake is van voelbaar torderen van de carrosserie vanwege de comfortabele vering/demping in combinatie met het ontbreken van een veerpootbrug. Zodra ik de Volvo S60 heel hard een bocht instuurde stonden de wielen na de bocht voor mijn gevoel nog dwars op de auto, terwijl ik alweer bijna in een rechte lijn stond. Tijdens deze sportieve testsessie voelde ik ook voor het eerst heel goed dat het sturen minder direct is dan ik in eerste instantie dacht. Daarna heb ik nog een paar rondjes gereden met het DSTC uit maar dat maakte weinig verschil. Ondanks de nu wel zwaar piepende banden viel het onderstuur mij ontzettend mee, en dat heeft zeker te maken met de onafhankelijke wielophanging achter. Dit betekent dat de Volvo S60 in basis een hele goede auto is die goed in balans is, en die je met vrij simpele en redelijk goedkope aanpassingen naar een hoger – en dus sportiever niveau – niveau kunt tillen. Een setje sportbanden (Michelin Exalto i.p.v. Michelin Primacy HP), een veerpootbrug en een sportieve verenset van bv. Eibach kosten namelijk de hoofdprijs niet. Verder is uiteraard de ene Volvo S60 de andere niet, want je kunt natuurlijk ook nog kiezen voor een versie met AWD (All Wheeldrive) en het actieve chassissysteem Four-C (Continously Controlled Chassis Concept). Toch zou ik zelf geen andere versie van deze Volvo S60 mee gehad willen hebben. Het is juist die hele mooie mix van ultiem comfort en toch redelijke sportiviteit die deze Volvo S60 2.0T PWS Summum zo aantrekkelijk maakt.

Whah!!!
Sinds ik ontdekt heb dat de Suzuki-dealer in Beesd een wasstraat heeft was ik alle testauto’s van JaguarVolvo/Range Rover altijd daar. Als je dan vervolgens naar de importeur toe rijdt kom je nog een goedkope Tamoil-benzinepomp tegen dus dat is best handig alles lekker vlak om de hoek. Op het moment dat ik wilde gaan tanken schrok ik me helemaal de tandjes want ik zag mijn portemonnaie nergens meer. “Zou ik ‘m misschien per ongeluk op de balie van de Suzuki-dealer hebben laten liggen?”, schoot het ineens door mijn hoofd. Ik startte de Volvo S60 en scheurde werkelijk ver over de grens rijdend terug naar Suzuki-dealer in Beesd. Vanaf de Tamoil benzinepomp moet je dan over een paar hele mooie rotondes en door een paar mooie strakke bochten heen (die gelukkig totaal uitgestorven waren). Portemonnaie kwijt betekende natuurlijk maar één ding en dat is rijden alsof mijn leven er van afhing. Ik dacht toch echt dat ik op dat industrieterrein in Katwijk Binnen de Volvo S60 op de grens had gereden. Niet dus het kon nog heftiger en ook nu weer verbaasde de Volvo S60 mij door met piepende banden lichtjes uitbrekend over de rotondes en door de bochten heen te vliegen. Terwijl ik door een haakse bocht reed gleed mijn motorjack van de zitting en zag ik tot mijn grote blijdschap mijn portemonnaie liggen. Jippie! Het is me ooit één keer eerder overkomen en net toen ik al mijn bankpasjes/creditcard had geblokkeerd, kwam er een arts met mijn portemonnaie aanlopen. Die was op de WC uit mijn kontzak gevallen en achter de toiletpot beland waardoor ik ‘m bij het verlaten van de WC ook niet kon zien liggen.

Specificaties

Jaargang

2011

Carrosserie

sedan

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

8,2 seconden

Topsnelheid

230km/u

Vermogen

149(203)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

300-320/1.750-4.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.0/1.999 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:10,0

Turbo

Turbo

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,3 meter

Overig

Type bekleding

Leder

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

11.2 liter/100 km

Snelweg

6,6 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

8,3 liter/100 km

C02 uitstoot

193 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

4.628 mm

Breedte

1.865 mm

Hoogte

1.484 mm

Wielbasis

2.776 mm

Spoorbreedte voor

1.578 mm

Spoorbreedte achter

1.575 mm

Massa leeg

1.438 kg

Max. toelaatbare massa

2.060 kg

Aanhanger geremd

1.800 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

380 liter

Bandenmaat

215/50-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand