Kia pro_cee’d X-tra ISG X-ecutive 1.4 CVVT 2009 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Kia Motors Nederland B.V.



Tae-Kwon-Do
Een tijdje geleden schreef ik al een keer dat de Duitse automobielindustrie zich echt zeer serieus zorgen moet gaan maken over de automerken uit het oosten. Vandaar de titel boven dit testverslag. Taekwon-Do (het zijn drie woorden) is een Zuid-Koreaanse vechtsport alleen weet bijna niemand wat het betekent als je het aan ze vraagt. Tae=Voet Kwon=Vuist Do=Methode en dat is een prima omschrijving over de manier waarop (Voeten=Gas geven/Vuisten=Sturen/Do=Sportief) deze Kia pro-cee’d mij tijdens de testweek duidelijk maakte dat hij het gevecht met de andere automerken keihard en met het grootste gemak durft aan te gaan. Taekwon-Do is vrij recent (jaren 50) ontstaan uit Japans karate. Ondertussen heeft Taekwon-Do zich echter ontwikkeld tot een op zich zelf staande unieke stijl en datzelfde mag je zeggen van het automerk Kia.

Iedereen kent vast en zeker nog de eerste Kia’s, maar geloof mij die tijd ligt wat mij betreft voorgoed achter ons. De huidige kwaliteit is zo ontzettend goed dat ik durf te stellen dat je voor een vergelijkbare auto van een Duits merk met het grootste gemak ruim 2 maal duurder uit bent (en in tijden van crisis is dat funest voor de dure Duitse automerken). Het lijkt een gedurfde stelling maar dat is absoluut niet zo want na amper een dag testrijden in deze Kia pro_cee’d 1.4 ISG was ik er al helemaal uit. Werkelijk bizar hoe goed deze auto van amper €18.000,- stuurt, remt, schakelt en hoe stil de motor is. Maar ja om in slechts één alinea tekst te omschrijven hoe goed deze auto is schiet niet op, dat is zo saai.

Stop&Go
Het Stop&Go-systeem is inmiddels een geaccepteerde techniek geworden. Vroeger was slechts een zeer enkele auto hiermee uitgerust en werd het als een overbodige en zinloze curiositeit gezien. Maar ja tijden veranderen en tijden van crisis brengen altijd veranderingen teweeg. En dus hebben tegenwoordig alle automerken wel een model met een Stop&Go-systeem zo ook deze Kia pro_cee’d 1.4 ISG=Intelligent Stop&Go. Had je vroeger nog wel eens het probleem dat je echt op tijd de koppeling in moest trappen om de motor aan te laten slaan, vervolgens de eerste versnelling in te schakelen en gas te geven en weg te rijden, tegenwoordig gaat dat werkelijk zo ontzettend vloeiend dat het lijkt alsof er geen Stop&Go-systeem op zit. Als ik voor een stoplicht stond trapte ik de koppeling pas in als de auto voor mij aanstalten maakte om te gaan rijden. Al tijdens het intrappen van de koppeling zette ik de bak in de eerste versnelling en gaf direct gas.

Onvoorstelbaar goed hoe ontzettend vloeiend het Stop&Go-systeem in deze Kia pro_cee’d werkt. Zelfs toen ik op een licht aflopend stuk asfalt voor het stoplicht stond met alleen mijn rechtervoet op de rem reed ik nog perfect weg terwijl de auto naast mij al aan het rijden was, en uiteindelijk verloor ik geen meter terrein. Natuurlijk ging het wel eens mis en sloeg de motor af maar dat was dan altijd mijn eigen schuld. Grote voordeel van deze Kia is dan wel weer dat je de sleutel direct om kan draaien om de motor opnieuw te starten in plaats van de sleutel eerst terug te moeten draaien naar de beginstand om dan pas opnieuw te kunnen starten. Het lijkt een klein dingetje maar het scheelt o zo veel tijd als de motor per ongeluk een keer uitvalt als je optrekt bij een stoplicht.

[quote Kia.nl]
Hoe werkt het ISG-systeem van Kia
Het innovatieve ISG-systeem schakelt de motor van de cee’d automatisch uit wanneer de auto stilstaat of langzamer rijdt dan vier kilometer per uur. Daarbij moet de versnellingsbak in de vrijstand staan. Onder de typische rij-omstandigheden van het drukke stadsverkeer en het voortdurend rijden en stoppen brengt het ISG-systeem het brandstofverbruik met zo’n 15% omlaag.

Slimme startmotor
Een ‘slimme’ startmotor maakt deel uit van het ISG-systeem in de cee’d en is gelinkt aan de ECU, Engine Control Unit, die voortdurend de stand van zaken van de auto controleert. Wanneer de auto tot stilstand komt, bijvoorbeeld voor een rood verkeerslicht, ‘leest’ de ECU de informatie die wordt verzameld via meerdere controlesystemen in de auto. De ECU bepaalt aan de hand daarvan of het uitzetten van de motor zinvol is. Als de motor uit staat en de eerste versnelling wordt ingeschakeld, start de motor onmiddellijk zonder dat er tijdverlies optreedt. De motor slaat hierbij veel sneller aan dan normaal het geval is. Dit komt door een ingenieus systeem dat onthoudt welke cilinder de eerst volgende arbeidsslag moet gaan krijgen. Door dit systeem slaat de motor direct aan. Wanneer, om welke reden dan ook, het vermogen van de accu beneden de 75% komt, of wanneer er onvoldoende energie voorhanden is voor de volgende start, zal het systeem het Stop&Go-programma uitschakelen.
[/quote Kia.nl]

Mooi, comfortabel, stil…
Zo mooi en strak als deze auto er van buiten uitziet zo ziet ie er van binnen ook uit. Het dashboard en de inrichting zijn niet flitsend te noemen maar wel uitstekend voor een auto van deze prijs. De veel duurdere Audi A3 of Volkswagen GTI hebben namelijk een vergelijkbaar dashboard. Het starten gaat vrijwel geluidloos en de motor is erg stil. Het inschakelen van de eerste versnelling gaat lekker soepel en ook het overschakelen (én terugschakelen) naar de andere versnellingen gaat al net zo soepel en nauwkeurig. De motor reageert lekker op het gas en is ondanks de 109 Pk zeker niet lui en onderbemeten te noemen. Wel moet je als je in wilt halen of even vaart wilt maken terugschakelen van 5 naar 4 dan wel 4 naar 3 maar dat is normaal voor zoveel Pk’s. De motor valt mij dan ook veel meer mee dan tegen als ik eerlijk ben.

Ik heb het tijdens het schrijven van dit testverslag tussendoor nog even op de snelweg uitgetest en ik was verrast over het mooie doortrekken na het terugschakelen. De koppel/Pk-verhouding is dan ook erg mooi en dat heeft uiteraard weer te maken met de goede mapping van de injectie en geloof mij dat is echt een vak apart. Het rumoer in de auto of beter gezegd de afwezigheid daarvan is best verrassend goed voor een auto van deze prijs. Ook bij 140-150 km/u is de auto nog steeds behoorlijk stil, iets wat je normaal gesproken eerder bij een duurdere auto als deze verwacht.

Comfortabel sportief
Veel sportieve hatchbacks met 150+ Pk’s die ik getest heb waren vaak sportief afgeveerd en dat wreekt zich dan bij het rijden over slecht wegdek en drempels. In eerste instantie had ik bij deze Kia pro_cee’d zoiets van “Nou deze auto is heerlijk comfortabel afgeveerd”. Dat was totdat ik echt sportief ging rijden en merkte dat het comfortabele aanvoelen zich nergens vertaalde in een overmaat aan body-roll dan wel onderstuur. Wat ik ook deed de Kia bleef werkelijk superstrak zijn lijn volgen. Ik heb in al die jaren dat ik auto’s test nog nooit zo perplex gestaan van de werkelijk extreem goede wegligging van een dergelijke ‘goedkope’ hatchback. Vering is nog altijd een ondergeschoven kindje bij auto’s en motoren maar het is zo belangrijk.

De combinatie van comfortabele maar tegelijkertijd toch ook sportieve vering – zoals zo goed gelukt is bij deze Kia pro-cee’d 1.4 ISG – is één van de lastigste dingen op veringgebied om goed voor elkaar te krijgen. Ik weet dat omdat ik mij de afgelopen twee jaar uitgebreid heb bezig gehouden met de vering van motoren (ik ben daarvoor in de leer geweest bij een veringfabrikant). Met name op het gebied van uitgaande demping gaan veel auto/motormerken de mist in. Door een teveel aan uitgaande demping verlies je in het grensbereik vrij snel grip en dan kan de auto zomaar in één keer zonder waarschuwing wegbreken. Laatst had ik bijvoorbeeld nog een testmotor die op de Duitse Autobahn met bijna 300 km/u begon te pendelen aan de voorkant. Dit is puur een probleem van teveel uitgaande demping aan de achterkant.

ESP-uit
In veel auto’s zet ik het ESP vaak maar één keer uit om even te kijken hoe de auto zich gedraagt in een snelle haakse bocht als ik het gas er vol op zet. Bij deze Kia pro_cee’d 1.4 ISG zette ik het ESP het liefst zoveel mogelijk uit. Met het ESP aan is het gewoon minder leuk want dat grijpt duidelijk voelbaar in als je hard door een bocht rijdt. Natuurlijk is dat veilig maar deze Kia pro_cee’d voelt zo goed aan dat je gewoon zeker weet dat ie meer kan. Zelfs volledig op en over de grens rijdend blijft deze Kia pro_cee’d werkelijk perfect de juiste lijn volgen. En zelfs als ik over de grens heen aan het gaan was bleven de zwaar piepende banden grip houden en gleden nooit en te nimmer onverwachts weg. Werkelijk fantastisch en voor mij het keiharde bewijs dat je absoluut geen véél te dure Audi A3 Sportback (deze door ons geteste hatchback van Audi lijkt eigenlijk in alles – design/wegligging/interieur – op deze Kia vandaar mijn vergelijk) hoeft te kopen als je een sportieve rijder bent.

De Audi A3 Sportback is een serieus goede auto maar staat niet meer op eenzame hoogte. Bovendien moet je bij Audi voor elk extraatje zwaar betalen dus wil je een beetje meer auto dan het basismodel dan betaal je de hoofdprijs. Om heel eerlijk te zijn is de Audi A3 Sportback dat gewoon niet waard, want de Zuid-Koreanen bewijzen dat je voor ruim de helft minder geld (ons testexemplaar van de Audi A3 kostte dik €36.000,- en dat is heel veel geld) net zo’n goede zo niet betere auto kunt maken. Pure ongekende klasse van de Zuid-Koreanen.

Zuinigheidsrit
Bij een auto als deze hoort absoluut een zuinigheidsrit en die heb ik dan ook gemaakt op een mooie zonnige avond samen met de jongste zoon van mijn zus. Gezien het volume dat uit de speakers kwam gedurende deze rit vrees ik dat het verbruik minimaal een paar tienden kilometer lager ligt per liter benzine. Afijn na het volledig aftanken kon de rit beginnen. Richting de N206 bij Katwijk aan Zee en daarna alleen nog maar op- en terugschakelen, vooral rustig gas geven én zo min mogelijk remmen om de snelheid erin te houden. Richting Vogelenzang hebben we constant 80 km/u gereden met een compleet lege weg voor ons en dan komt er eigenlijk altijd wel iemand irritant achter je hangen. Een dikke BMW dus deze mooie zomeravond. Het was nog een tiental kilometers te gaan totaan Vogelenzang en wij waren bezig met een zuinigheidsrit dus de BMW had vette pech. Alhoewel 80 km/u valt eigenlijk best mee, toch? Eindelijk kwam daar dan de eerste mooie haakse bocht in zicht.

Op de motor afremmend ging ik vervolgens zonder te remmen de bocht door. De BMW reed na de bocht ineens 100 meter achter me in plaats van op mijn bumper. De volgende bocht is nog mooier maar middenin de bocht stond (hoe verzin je het) een stoplicht. Ik moest vol in de remmen en vol in het ABS remmend kwam ik net op tijd tot stilstand. De BMW achter mij was al net zo verrast als ik en moest naar links uitwijken om niet achterop mij te klappen. Na groen reed ik weer heel erg rustig verder, niet remmend en strak sturend met uiteraard de BMW aan mijn bumper. Eenmaal Vogelenzang binnen rijdend probeerde hij mij in te halen maar dat lukte steeds maar niet. Ik werd dat bumperkleven op een gegeven moment echt spuugzat en bij de de rotonde Zandvoort/Bennebroek ging ik zo hard de rotonde over (met twee wielen over de aflopende rotonderand) dat ik zelfs even iets had van “WOW” wat blijft deze Kia ongelofelijk mooi zijn lijn volgen. Ik ben nog nooit zo hard over deze rotonde gereden en was zelfs na thuiskomst nog zwaar onder de indruk van het weggedrag van deze ‘goedkope’ auto.

De BMW hebben we uiteraard nooit meer terug gezien. Rustig door tokkelend richting de Zandvoorste boulevard en daarna weer richting huis bleken we na het volgooien van de benzinetank op een verbruik uit te komen van exact 1:16. Dat viel me dan weer wat tegen, ik had eerder 1:17-1:18 verwacht.

Verbijsterd!!!
Tja en dan lees je op internet (iets wat ik normaal gesproken eigenlijk nooit doe) het volgende in een testverslag van een online Automagazine over exact dezelfde auto: “Wie van de Pro_cee’d sportief rijgedrag verwacht komt bedrogen uit. Het onderstel is weliswaar iets aangepast ten opzichte van de vijfdeurs cee’d, maar is nog altijd meer op comfort ingesteld. In de bochten heeft de Kia last van wat onderstuur en maakt hem daar zeker geen kampioen. De besturing komt wat kunstmatig over en de versnellingsbak voelt nogal hakerig aan, waarbij de drie en de vijf wel erg dicht bij elkaar zitten.” Deze bevindingen zijn werkelijk totale nonsens of beter gezegd keiharde leugens. Ik was zo ontzettend boos toen ik deze bullshit dat ik direct in de Kia ben gestapt en even een rondje Leiden heb gereden via de N11-A4-N446.

De bocht bij zwembad “De Vliet” nam ik zo hard dat ik echt even dacht “Nu ga je echt te ver Daan” maar de Kia vloog – met het ESP uit! – zo soepeltjes en strak door de bocht dat ik alleen nog maar bozer werd. Deze auto is werkelijk retegoed en dan schrijft een totale flutjournalist zulke pertinente onzin. Ik blijf me elke keer weer verbazen hoe ontzettend slecht er getest wordt door sommige Automagazines in Nederland. Testen is voor mij ook écht testen en niet een beetje aaien of zo. Als je niet kan rijden dan moet je volgens mij geen auto’s gaan testen.

Grappig
Tijdens een test maak je altijd wel een aantal grappige dingen mee en dit keer vond ik ze bijzonder genoeg om even te noemen. Tijdens de fotoshoot bij Zoeterwoude-Dorp vlak langs de snelweg waren er drie vaarsen (jonge koeien) aan het spelen met elkaar. Ze stonden op een gegeven moment met z’n drieën met hun horens tegen elkaar. Daarbij duwden er twee nummer drie de sloot in. Nou is het maar een smal slootje maar wel behoorlijk diep. Omdat ik het idee had dat de koe er niet meer uit kon komen belde ik 112 die mij door verbond met de Brandweer van Zoeterwoude. Ze zouden een wagen langs sturen kreeg ik te horen van de meldkamer en wij gingen weer door met de fotoshoot. Afijn ondertussen hoorden we van een fietser die langs gereden kwam dat de koe er weer uit was gekomen op eigen kracht. Ik heb toen toch maar weer even 112 gebeld en de man op de meldkamer van de Zoeterwoudse Brandweer kon er net als ik wel om lachen. Het was namelijk 23 graden die dag en we grapten tegen elkaar dat die koeien een beetje last hadden van nazomergekte.

Later die middag reed ik nog even bij Autobeklederij van der Werf. Na het wegrijden besloot ik via de snelle ‘verboden’ route naar De Gamma te rijden waar ik nog even iets moest halen. Ik rij dan een heel klein stukje éénrichtingsverkeer waarna ik bij een stoplicht kom dat mij zeker 3 kilometer totaal onzinnig omrijden scheelt. Vroeger was dit geen éénrichtingsverkeer maar ja door het vele sluipverkeer is hier éénrichtingsverkeer van gemaakt en hebben ze de straat net daarnaast afgesloten door het fietspad te verbreden en er paaltjes neer te zetten. Afijn ze staan daar dus vaak te controleren en schrijven dan de nummerborden van de auto’s die dat straatje met éénrichtingsverkeer inrijden. Terug van De Gamma besloot ik hier weer naar beneden te rijden omdat het zo’n verschrikkelijk mooie afdalende S-bocht is. Je kan een auto daar echt fantastisch laten glijden dan wel de banden even heerlijk laten piepen. Afijn ik rij naar beneden met zwaar piepende banden die bocht door staan daar een paar agenten op Mountain Bikes auto’s te noteren waar ik even daarvoor tegen het éénrichtingsverkeer in was gereden. Ik reed naar de agenten toe en vroeg of ze mijn kenteken ook op hadden geschreven in hun boekje. Het vrolijke antwoord was gelukkig: “Nee” gevolgd door “Je krijgt de bon nog wel thuis gestuurd”, ha, ha.

Specificaties

Jaargang

2009

Carrosserie

hatchback

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

3 deuren

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

11,6 seconden

Topsnelheid

187km/u

Vermogen

80(109)/6.200 kW (pk)/rpm

Koppel

137/5.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.4/1.396 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:10,5

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,34 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

7,0 liter/100 km

Snelweg

5,0 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,8 liter/100 km

C02 uitstoot

137 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.250 mm

Breedte

1.790 mm

Hoogte

1.450 mm

Wielbasis

2.650 mm

Spoorbreedte voor

1.538 mm

Spoorbreedte achter

1.536 mm

Massa leeg

1.157 kg

Max. toelaatbare massa

1.750 kg

Aanhanger geremd

1.200 kg

Aanhanger ongeremd

550 kg

inhoud bagageruimte

340 liter

Bandenmaat

225/45-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand