Kia XCeed ExecutiveLine 1.4 T-GDi DCT7 2019 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Kia Motors Nederland B.V.



Kleurrijk

Samenvatting
De Kia XCeed laat zich moeilijk vangen onder een bepaald type, want wat is het nou voor een auto? Een SUV, een Crossover of iets daar tussenin? Dat hadden ze bij Kia blijkbaar ook al bedacht want in een persbericht kwam ik de term CUV=Crossover Utility Vehicle tegen. De Kia XCeed is ook per ongeluk ontstaan dus dat geeft ook al aan dat het een beetje een ‘gekke’ auto is. Persoonlijk vind ik het één van de fijnere Kia’s om in te rijden zij het dat ik de stuurflippers wel heel erg miste tijdend het rondje Space Business Park. Dat snap ik dan weer niet van Kia, in alle auto’s met die DCT-7 versnellingsbak zaten stuurflippers maar deze lekkere Kia XCeed dan net weer niet. Persoonlijk zou ik overigens de versie met een handgeschakelde 6-versnellingsbak nemen. De handgeschakelde versnellingsbakken van Kia schakelen subliem dus daar hoef je het niet voor te laten. De zit zowel voor als achterin is prima, maar er zijn autojournalisten van 2 meter die zeiken over de zit achterin. Hallo iemand van 2 meter is nou eenmaal niet representatief voor de gemiddelde Nederlander, een beetje erg dom commentaar vind ik dat altijd eerlijk gezegd. De bagageruimte is uitstekend te noemen zeker gezien het aanwezige reservewiel dat ik toch liever heb dan die yoghurt (zo noemen monteurs dat witte bandenplakspul) en extra bagageruimte. De wegligging is net als het stuurgedrag uitstekend te noemen alleen heeft de niet al te comfortabele vering/demping last van stickslip, maar misschien is dat ook wel de grootste oorzaak. Gelukkig verdwijnt dat na zo’n tien- tot twintigduizend kilometer dus zo erg is dat niet. Wel vind ik het vreemd want ik kom stickslip eigenlijk zelden tot nooit tegen bij auto’s van Kia. Misschien wel het grootste compliment dat ik Kia moet geven is dat ik elke dag weer met veel plezier in de auto stapte. Dat is toch best knap als je dat lukt als fabrikant want het lijkt zo makkelijk maar dat is het dus absoluut niet. Wat betreft de muziek vertrouwt Kia op JBL dat tegenwoordig ook onder de Samsungvlag valt. Prima audio alleen was er één ding waar ik me behoorlijk aan ergerde en dat is het touchscreen, dat reageerde namelijk nogal erg slecht op mijn aanrakingen.

Plus:
Audio – Stuurgedrag – Wegligging – Zit

Min:
Geen stuurflippers – Onnodig afremmen ACC – Stickslip – Touchscreen reageert slecht op aanrakingen – Veel te hoog verbruik

Testverslag
Toen ik na een heftig snelle rit (snel=niet remmen en overal en altijd iedereen inhalen – zelfs de politie – want de topsnelheid van mijn Honda MSX 125 is maar 105 km/u) op mijn Honda MSX 125 bij Kia arriveerde zag ik een fraai gekleurde Kia XCeed in het voorportaal van de showroom staan. Het viel mij meteen op dat dit een typische auto is die een mooie felle kleur verdiend zodat het design beter tot uiting komt. Het wegrijden in de Kia XCeed leek voor mijn gevoel nergens op, en dan bedoel ik niet de auto maar ik Daan dus. Dat krijg je als je net een elektrische auto hebt ingeleverd die zo soepel als elastiek reageert op elke beweging van het gaspedaal. In plaats van de rotondes naast de snelweg reed ik nu voor de broodnodige verandering eens langs dat rare Chinese restaurant naast de A2. Vroeger mocht je dat weggetje niet nemen maar tegenwoordig weer wel. Eenmaal op de provinciale weg richting Woerden heb ik het ACC* ingeschakeld en op 80 km/u vastgezet waarna het LFA (=Lane Following Assist) ook ingeschakeld werd. Ik kon verdorie niet het knopje of ergens anders vinden hoe ik dat uit kon schakelen. Thuis gekomen bleek het LFA geen knopje te hebben maar in het Menu te staan en dat Menu was grafisch net even anders dan in de Kia’s die ik tot nu toe gereden had. En ja stilstaand zoeken in het Menu is als je dat echt nog moet ontdekken slimmer dan rijdend. Er gebeuren elke dag al meer dan genoeg ongelukken door bestuurders die afgeleid zijn. Het rijden oftewel het snel nemen van de vele rotondes ging lekker en ik had dan ook meteen een goed gevoel over deze nieuwe Kia XCeed. De setup van de vering/demping is volledig nieuw en in plaats van stootrubbers voor heeft deze Kia XCeed ‘hydraulic rebound stoppers’ en achter zitten ‘new dynamic dampers’. De vering/demping is lekker stevig en zeker niet comfortabel te noemen, het comfort is wel goed maar dat is iets totaal anders dan comfortabele vering/demping. Ik denk dat de Kia XCeed met écht comfortabele vering/demping een stuiterbal was geworden die nooit de wegligging gehad zou hebben die de auto nu wel heeft. Op de A12 heb ik meteen lekker gas gegeven nu het nog kan alhoewel ik dat zeker op mijn motor toch wel zal blijven doen. Er zijn zat stukken waar ze nooit of niet kunnen controleren dus ach. Jesse Klaver en ook Femke Halsema vliegen zichzelf een slag in de rondte en rijden nou niet bepaald in milieuvriendelijke auto’s dus hoezo fuckin’ hypocriet???

Op de N11 heb ik tot aan Alphen a/d Rijn stevig door gereden maar daarna heb ik netjes 100 km/u gereden vanwege die nieuwe flitspalen-trajectcontrole waarvan ze niet zeggen wanneer deze actief wordt. Aan het eind van de N11 stond ik dan wel niet vooraan maar de auto links van mij maakte zo weinig vaart dat ik met gemak naar links kon en het gas er vol op kon zetten. Ik was benieuwd naar het torderen van het onderstel want in deze slingerbocht zijn de g-krachten erg hoog met name in de tweede hogesnelheids-slinger. De haakse bocht naar links ging erg lekker waarna ik plankgas gaf en zoveel snelheid op had gebouwd (> Rutte-snelheid) in de lange linkerslinger dat toen ik naar rechts stuurde in de tweede lange rechterslinger de Kia XCeed vrij heftig heen en weer zwabberde en nog net niet uitbrak. Uh dit was niet helemaal mijn bedoeling maar het was mij meteen wel duidelijk hoe goed de wegligging van deze CUV=Crossover Utility Vehicle is. Ik plankte meteen maar door richting de Europaweg en ik was verbaasd dat iedereen rechts bleef rijden achter een kiepwagen. Ik kon dus de bochtensnelheid lekker hoog houden en heel mooi voor de kiepwagen langs de rotonde op en af rijden. Heerlijk! Eenmaal 50 km/u rijdend realiseerde ik me ineens dat ik naar een kloon van Gieltje Debieltje zat te luisteren. Tijd om mijn USB-stick met mijn eigen MP3-liedjes te pakken dus. Ik moet wel eerlijk zeggen dat het touchscreen wel wat reactiever zou mogen reageren want ik moest heel vaak 3-4 keer iets aantikken. Beetje jammer want het grote touchscreen is mooi en duidelijk en ook de digitale snelheidsmeter en toerenteller zijn fraai en haarscherp. Op het stoplicht afrijdend remde het ACC netjes af tot stilstand achter mijn voorligger. Het start/stopsysteem schakelde de motor uit maar toen ik bij groen een tikje tegen het gaspedaal gaf duurde het voor mijn gevoel net even te lang voordat de motor aansloeg en de Kia XCeed verder reed.
*Minimum snelheid ACC is 30 km/u – 4 afstandblokjes – stilstaand niet aan te zetten

Remmen om niets
Vrijdagochtend was het TGIF in het kwadraat want het was de laatste IA-dag (IA=
Internal Assessment) voor de studenten na twee weken afzien voor mij en mijn twee vrouwelijke collega’s. Ik reed dan ook met een heerlijk gevoel richting Kijkduin waar ik vlak om de hoek werk. Tegenwoordig rij ik vrijwel 99 van de 100 keer mijn vaste route langs de A44, bij de kruising Wassenaar in, parallel aan de N44 naar Oud Wassenaar waar ik de N44 opdraai. Onderweg daar naartoe ergerde ik me weer eens helemaal kapot aan iets waar ik maar niets van snap en niet wil snappen. Soms remde de Kia XCeed op de ACC rijdend zomaar opeens af terwijl er toch echt geen beestje overstak of vogel voor mijn auto langs vloog. En dan zeggen die mannen van NXP (zie testverslag Nissan Leaf e+) tegen mij dat de techniek het wel oplost. Ik geloof daar helemaal niets van en ik denk dat ik het gelijk aan mijn kant heb gezien alle elektronische storingen die ik tegenkom tijdens het testen van nieuwe auto’s. Maar dat was niet het enige wat vreemd was want op de hoge snelheidsbrekers viel op de terugweg de ACC steeds uit door de harde landing na elke snelheidsbreker. En wat denk je? Op maandag bleef bij dezelfde snelheid de ACC wel aanstaan na elke harde landing op exact dezelfde snelheidsbrekers. Schiet me lek maar daar kan ik dus echt met mijn pet niet bij. En wat ik ook zo ongelofelijk maf vind is dat de ACC soms wel en soms niet afremt voor een auto in de verte. Als ik ‘m op 4 afstandblokjes zet remt de Kia XCeed wel af maar met 1 afstandblokje blijft (niet alleen de Kia XCeed) een auto of gewoon doorrijden of remt op het allerlaatste moment (durf je het risico te nemen?) alsnog af. Nee laat die elektronica maar ik heb het er niet zo op. Ik ben dan ook benieuwd hoe die zelfrijdende software die sommige auto’s zoals de Tesla Model S al hebben door gaat zetten. Ik rij toch echt liever zelf als ik eerlijk ben. Het is hoogstens erg handig als je onwel wordt (of een epileptische aanval krijgt of wat dan ook) en door middel van de AutoPilot jezelf kan redden uit een situatie die je anders je leven gekost zou hebben. Maar verder zou ik geen enkele reden kunnen bedenken waarom ik in een zelfrijdende auto zou willen rijden. Ik kan me zo voorstellen dat er straks alleen angstige en bange automobilisten – en daar zijn er veel meer van dan jullie denken – in zelfrijdende auto’s rijden.

Op de terugweg ben ik er eens goed voor gaan zitten want die vering/demping kwam ik maar niet uit. En als ik er niet uitkom dan komt dat meestal door een fenomeen dat weer even een tijdje uit beeld is geweest. Dat fenomeen heet stickslip en het voelt dan alsof de auto niet inveert. Ik kan dat testen door langzaam over bv. die hoge snelheidsbrekers op de Schouwweg heen te rijden. Het lijkt dan net alsof stalen staven in plaats van schokbrekers gemonteerd zijn en inderdaad voelde het aan alsof de auto niet dan wel amper inveert. Het gekke is dan weer dat als je met een lekkere snelheid over een verkeersdrempel heen rijdt die mooi glooiend is de auto wel mooi inveert. Dat komt omdat de stickslip dan geleidelijk als het ware oplost. Het is natuurkundig allemaal volkomen logisch te verklaren en dat maakt testen ook zo leuk maar je moet er wel tijd in willen investeren. Bij Wassenaar aangekomen stond er een lange file in de straat met de toepasselijke naam Lange Kerkdam. Ik ben dus maar zo snel mogelijk mijn sluipweggetje ingereden met die ongelofelijk hoge snelheidsbrekers. Ik had geen flauw idee wat de grondspeling van deze auto is en hield me bij de eerste hoge snelheidsbreker in maar dat bleek niet nodig want de grondspeling is bv. groter dan die van de Kia Sportage. Is het gezichtsbedrog dat de grondspeling kleiner lijkt dan deze in werkelijkheid is? Voor het stoplicht naast de A44/N44-kruising stond er geen auto voor mij dus dan zet de Kia XCeed zichzelf niet stil maar daar heb je Autohold voor. Best handig want dan hoef je niet constant je voet op de rem te houden. Gekke vind ik wel dat bij veel auto’s het start/stop-systeem vaak niet werkt in Autohold maar bij deze Kia XCeed wel. Vervelende is echter dat het even duurt voordat de motor aanslaat de koppeling aangrijpt en je weg kan rijden. Gelukkig staan er nooit files mijn kant op, zowel ‘s ochtends als ‘s avonds staan de files precies de andere kant op. Na thuiskomst heb ik mijn moeder opgehaald om pannenkoeken te gaan eten in één van de kleinste en leukste pannenkoekenhuisjes van Nederland vlak naast Duinrell. Op weg daar naartoe stond er uiteraard weer overal file maar het Ammonslaantje bracht uitkomst want daardoor kon ik alle stoplichten naar en door Wassenaar omzeilen. Ik ben echt een groot fan van sluipweggetjes (tja motorrijder hè) vooral die heerlijk onbekende sluipweggetjes waar het altijd rustig is en die dus eigenlijk geen echte sluipweggetjes zijn.

Waar zijn die stuurflippers?
Zaterdagochtend moest ik eerst naar de Shiatsu-therapeut waarvan ik eerst dacht dat het een Fries was. ik had namelijk Hidde verstaan in plaats van Hide. Na de Shiatsu-martelingen ben ik even ontspannen gaan zwemmen. Uit het zwemmen vandaan besloot ik een rondje Space Business Park te doen want ja als ik er toch ben. Op de afslag van de N206 zette ik de Kia XCeed in de rijmodus Sport en ook zette ik het ESP/TRC alvast uit. Ondanks de afwezigheid van stuurflippers en de automatische versnellingsbak in de -/+ oftewel de M(anuele)-stand vloog ik heel mooi hard en strak door de afknijpbocht heen. Ik was benieuwd hoe het rondje zou gaan. Helaas moest ik de rotonde af het SBP oprijdend opnieuw terug naar de rotonde want er reden net even auto’s voor mij waardoor ik het gas er niet op kon zetten. De eerste haakse rechterbocht ging lekker maar echt bijzonder spectaculair voelde het niet aan. Nadeel is dat je dit motorblok ruim boven de 4.000 toeren moet jagen om het serieus leuk te laten worden. Tja en dat gaat met een handgeschakelde versnellingsbak toch net wat makkelijker. Het had misschien nog leuk kunnen worden als deze Kia XCeed meedraaiende stuurflippers had gehad. Dan kun je twee handen aan het stuur houden en razend snel op- of terugschakelen in plaats van steeds met de rechterhand te moeten op- of terugschakelen door tegen de versnellingspook te duwen/trekken. Het werd dus een plichtmatig maar wel strak rondje Space Business Park waarbij de Kia XCeed liet zien dat er met de wegligging helemaal niets mis is. De uitstekende winterbanden zijn trouwens van GoodYear en zijn van het type UltraGrip Performance. Hoe hard ik ook door de haakse bocht met lage verkeersdrempel ervoor knalde en over de hoge en allerhoogste verkeersdrempel heen vloog (handig die ‘hydraulic rebound stoppers’) de Kia XCeed ging niet deinen en brak geen enkele keer heftig uit. Conclusie is dat het een saai maar verder uitstekend rondje SBP was. Daarna ben ik nog even in de rijmodus Sport de noordelijk oprit naar de N206 opgereden en dat was wel leuk. Door de hoge snelheid brak de Kia XCeed nog even uit terwijl ik de N206 opreed. De af-/opritbocht naar ‘t Heen waren helaas afgesloten dus ik kon alleen nog proberen lol te hebben op de rotonde en in de S-bocht bij voormalig MarineVliegkamp Valkenburg. Maar ook nu weer was het leuk, strak maar spannend noop van geen kanten.

Vroeg uit de veren
Voor een zondagochtend was ik best vroeg uit de veren maar ik moest ook wel want het was voor mij de enige mogelijkheid om foto’s van de Samsonite kofferset te maken. Tijdens het foto’s maken dacht ik kom ik laat de motor even draaien laad de koffers in dan kan ik direct wegrijden om voor het gebouw van de BSGR foto’s te maken. Maar als je met draaiende motor in Neutral in een keyless entry auto uitstapt dan kun je de kofferbak niet openen en begint de auto hard te piepen terwijl ik met de sleutel in mijn zak naast de auto stond. Op zo’n moment weet ik weer waarom ik nooit maar dan ook helemaal nooit een auto zal kopen met keyless entry. Nog een extra reden om zo’n auto niet te kopen is de diefstalgevoeligheid want deze sleutels zijn op afstand af te lezen – zelfs door een muur heen! – en dan gaan ze er met jou auto vandoor zonder braaksporen. Er zijn steeds meer automerken die wel veilig zijn maar doe mij maar niet. Verder weet ik via een top-expert op het gebied van auto-elektronica dat auto’s met keyless entry vaak ook niet willen starten in de buurt van sterke zenders en als ze stilvallen op een spoorwegovergang en er komt een trein aan dan kun je een keyless entry auto niet meer starten vanwege een storing door de laagfrequente elektromagnetische straling van de bovenleiding. Er zijn op deze manier al heel wat mensen om het leven gekomen. Over de beveiliging van een keyless entry-systeem las ik nog het volgende. [quote] Voor autofabrikanten is het duur om de systemen in bestaande modellen te verbeteren. Ook verkiezen veel fabrikanten gemak boven beveiliging. Auto’s die al zijn verkocht, behouden hun beveiligingscertificaat. Modellen die nieuw op de markt komen, beschikken nagenoeg allemaal over goede beveiliging. [/quote] Na het fotograferen ben ik snel gaan zwemmen want ik moest nog naar Amsterdam op familiebezoek met mijn moeder en zus. Helaas was de opritbocht bij ‘t Heen nog steeds afgesloten en dus moest ik na het zwemmen via Katwijk-Binnen naar huis. Voor we naar Amsterdam vertrokken heb ik de benzinetank nog even vol gegooid voor een snelwegzuinigheidsrit.

Na het instappen vroeg ik aan mijn zus of ze goed zat achterin en ze zei tegen mij dat ze genoeg beenruimte had achter mij. Later ben ik ook nog even achter mezelf gaan zitten en ook ik zat prima maar op grond van de grootte had ik eigenlijk nog wel iets meer beenruimte verwacht. Voor vertrek had ik al besloten om de sfeerfoto’s in Amsterdam te maken en de actiefoto’s van de perssite van Kia te halen. Mijn zwager kon dit weekend niet en komende week hadden we niet allebei tegelijk vrij en bovendien zou het geen mooi weer worden. Het is niet anders maar jullie zijn van mij gewend dat ik hooguit 1 keer per jaar naar persfoto’s grijp voor de actiefoto’s dus ach als het daarbij blijft is dat toch prima. De rit over de snelweg naar Nissan Nederland (ik was de laadpas vergeten terug te geven bij het inleveren van de Nissan Leaf e+) ging best lekker alleen vroeg ik me af wat iedereen aan het doen was. Ik moest steeds inhouden omdat niemand 100 km/u reed, echt iedereen reed gewoon te langzaam! Wat is dit voor massahysterie zeg kom op doe es ff normaal! Of zou het misschien zo kunnen zijn dat iedereen alvast aan het oefenen is voor de verlaging van de maximum snelheid naar 130 -> 100 km/u. Je weet het niet, ja toch niet dan! De afgelopen week verlangde ik steeds meer terug naar Rusland, daar rijdt men zoveel normaler dan hier. We zijn gewoon regelrecht het Wilde Westen als het op het verkeer aankomt. Respect en een beetje geven en nemen ho maar het is allemaal gestoorder dan gestoord en idioter dan idioot en als het even kan schiet men elkaar ook nog even neer. Jep Nederland anno 2019! Afijn ik heb redelijk foto’s kunnen maken in Amsterdam, redelijk want het weer zat niet mee. Op de terugweg was het weer hetzelfde laken een pak, ook nu weer allemaal mensen die als kuddes schapen te langzaam reden. Please verlos dit land van Rutte want ik weet niet wat die man doet maar dit land wordt met de dag gekker en gekker. Aftanken in Leiden leverde 125 km/17,26 ltr E5 = 1:17,36 + 10 procent compensatie winterbanden = 1:19,09 op qua verbruik. Dat is best aardig maar dat zou beter moeten kunnen vind ik.

Gewoon lekker!
Wat betreft het rijden in de Kia XCeed kan ik niet anders zeggen dan dat ik blij word van deze auto. De auto zit lekker, stuurt lekker, heeft een uitstekende wegligging, een behoorlijk grote kofferbak ook al lijkt dat niet zo en de Kia XCeed ziet er ook nog eens lekker uit. Dinsdagavond ben ik naar het rotondecircus gereden omdat het rondje Space Business Park op zaterdagmiddag best leuk was maar verre van spannend. Wat ik vooral miste waren stuurflippers want ik moest nu handmatig op- en terugschakelen en dat rijdt gewoon nooit zo lekker als met stuurflippers. En dan bedoel ik uiteraard met het stuur meedraaiende stuurflippers. Omdat ik heel netjes en rustig (50 en 70 km/u) naar werk was gereden (= 90,9 km) heb ik de 100 km exact even vol gemaakt ter hoogte van de LOI en daarna omgedraaid en getankt bij de Esso Expres. Gek genoeg had ik maar een klein stukje van de benzinemeter verbruikt van het kwart blokje en moest ik toch 7,5 liter tanken terwijl ik zondag iets van een kwart had verbruikt en 7,26 liter moest tanken. Ik tank altijd op exact dezelfde manier met het vulpistool altijd op dezelfde manier in de vulopening en altijd 3 maal doorklikken. Vreemd, vreemd en nog eens vreemd. Want met rustig rijden op 1:13,33 uitkomen slaat natuurlijk helemaal nergens op. Daarna ben ik omgedraaid en richting het rotondecircus gereden. Eenmaal op de Provinciale Weg heb ik het ESP en het TRC uitgezet en de versnellingspook naar links geklapt en uiteraard op het knopje voor de rijmodus Sport gedrukt. In de eerste haakse bocht voelde ik de Kia XCeed al lichtjes glijden maar na een 360-gradendraai op de kleine rotonde begon het pas echt. Ik gaf stevig gas in 2 (Kia hanteert geen S voor een versnelling in de rijmodus Sport dus het is D1 t/m D7 en 1 t/m 7) en vloog mooi voorwieldriftend de rotonde af. Op de grote rotonde nam ik de buitenring maar dit keer voelde het wat gezapiger aan. Dat was met die handgeschakelde Kia Ceed met exact hetzelfde motorblok toch wel even anders. Handmatig schakelend is het toch net even makkelijker met twee handen aan het stuur de auto lekker boven de 4.000 toeren te jagen. Op weg naar de kleine rotonde met hoge rotonderand gaf ik stevig gas. Helaas maar het was het gewoon niet, af en toe lukte het me wel en af en toe niet. Best leuk maar ook niet meer dan dat. Met de handgeschakelde versie was het denk ik een stuk spannender geweest, ik weet het eigenlijk wel zeker.

Pizza Maffiosa
Woensdagavond uit werk vandaan had ik met een ex-collega afgesproken bij pizzeria La Lanterna. Ik had met hem samengewerkt op een medische kliniek waar zware financiële fraude werd gepleegd en ernstige medische fouten werden gemaakt. We waren allebei klokkenluiders geweest en na twee jaar werd het wel weer eens tijd om elkaar te zien vonden we allebei. We hadden allebei weer een nieuwe baan en zaten ook weer goed in ons vel. Maar ja afspreken in een pizzeria om de hoek bij het Vredespaleis en dan een pizza maffiosa bestellen dat noem ik toch wel hilarisch gezien onze geschiedenis op die medische maffia-kliniek. Maar het werd nog veel hilarischer want een week later las ik dit op het AD.nl: Pizza maffiosa voor oom agent: maffia verhandelt coke vanuit Haags restaurant – Een wereldwijd gezocht Napolitaans maffialid kon jarenlang uit handen blijven van de Italiaanse justitie, door pizza’s te bakken in Nederland. Dat deed hij om de hoek bij het Haagse hoofdbureau van politie. Tot hij maandag werd opgepakt. Hij werkte in La Lanterna, een van de betere en oudste Italiaanse restaurants in de stad. De vestiging aan de Laan van Meerdervoort is sfeervol ingericht met luxe meubels en een open keuken met een grote terracotta steenoven. De voortvluchtige Italiaan Alfredo M. kookte daar op een steenworp afstand van het hoofdbureau van politie. Een regelmatige gast van het restaurant vertelt dat ook agenten er graag komen eten. Een woordvoerder van de eenheid Den Haag kan daar niet op reageren. “Ik weet alleen dat dit een zaak is van het Landelijk Parket.”

Na een gezellige avond heb ik mijn ex-collega Fokke uiteraard nog even thuis gebracht. Daarna ben ik via een weg die ik nog maar zeer zelden rijd naar huis gereden. Bij de N14/N44 aangekomen had ik mazzel dat ik de mooie linker doordraaibocht naar Hotel-Restaurant De Bijhorst vrij had. Ik gaf stevig gas en ik vloog heel mooi strak door mijn favoriete steppies-over-het-asfalt-schrapen-bocht als ik hier op de motor doorheen rijdt. Daarna ben ik over de ventweg naast de N44 gereden. Die drempelweg had ik namelijk nog niet gehad en dat is niet vanwege de verkeersdrempels maar er zit een hele mooie drempelbocht in die ongelofelijk lastig is voor de vering/demping van een auto. De hoge verkeersdrempel sprong ik heerlijk overheen en ook de res van de verkeersdrempels en snelheidsbrekers gingen lekker. En toen kwam de scheve verkeersdrempel waarbij ik linksaf moet slaan van de klinkerweg naar de asfaltweg. De Kia XCeed stuiterde echt alle kanten op maar de auto herstelde zich werkelijk uitstekend van al het stuitergeweld. Als afsluiter ben ik ook nog even vice versa door de S-bocht naar de Papeweg gevlogen. Er reed een snelle Duitse SUV achter mij maar die trok het toch mooi niet toen ik door het tweede deel van de S-bocht knalde. Terug is tie ook wel leuk maar dan moet je de binnenbocht hebben en die had ik helaas niet. Wat restte was de afrit Leiden-Zuid met hoge snelheid oprijden en dan pas aan net eind in het slingerende gedeelte extreem hard afremmen. Dat is echt een serieus lastige manoeuvre voor nogal wat auto’s omdat het onderstel ongelofelijk op zijn donder krijgt en bij wijze van spreken alle kanten op zou willen behalve de goede. Gelukkig voorkomt een goed onderstel samen met de vering/demping dat maar het is wel altijd weer vrij heftig om te doen met 150-160 km/u zo laat en extreem hard te remmen. Het ging goed en maar gezien de stevige vering/demping had ik ook niet anders verwacht. Prima remmen en een goed onderstel met goede vering/demping.

Bandenspanning
Donderdag moest de Kia XCeed weer terugbrengen maar eerst ben ik gaan zwemmen en ook meteen even een stofzuiger gaan halen met mijn moeder want die was stuk gegaan. Ik ben altijd erg blij met mijn grote familie want die gebruik ik om het instappen voor- en achterin te beoordelen. Natuurlijk ga ik zelf ook altijd even achterin zitten maar ik ga toch liever op het oordeel van een onafhankelijke passagier af. De instap voor werd als uitstekend – want lekker hoge instap – beoordeeld door mijn 85-jarige moeder die nog wekelijks 100-150 km en soms zelfs 200 km fietst (dat haalt Mark pRutte niet eens) dus ja haar mening doet er toe voor mij. Toen ik achterin ging zitten na het inladen van de stofzuiger viel mij dat meer mee dan tegen. Zo zie je maar weer sommige autojournalisten zeiken om wat te zeiken te hebben. Na het afzetten van mijn moeder en de stofzuiger die ik meteen naar boven heb gedragen (mijn moeder heeft 2 stofzuigers dan hoeft ze ‘m niet steeds de hoge trap op en af te sjouwen) ben ik de auto gaan wassen in de wasbox bij de Total om de hoek. Het wassen in een wasbox is veel goedkoper en beter dan het goedkoopste wasprogramma in de wasstraat 2 tegen 6,50 euro. Ik ben lekker rustig helemaal binnendoor terug gereden en onderweg kreeg ik plotseling een melding dat de bandenspanning te laag zou zijn. Huh had ik een lekke band, het zal verdorie toch niet! Toevallig had ik een geijkte bandenspanningsmeter bij me want ik wilde op de terugweg de bandenspanning van mijn Yamaha Tracer 700 checken. Die was vast veel te laag vanwege de kou. Eenmaal gearriveerd bij de Kia-importeur heb ik alle vier de banden gemeten en geen daarvan had een te lage bandenspanning. Misschien een kapotte sensor van het TPMS?

 

Specificaties

Jaargang

2019

Carrosserie

suv

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

9,5 seconden

Topsnelheid

200km/u

Vermogen

103(140)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

242/1.500-3.200 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.4/1.353 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,3 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

6,8 liter/100 km

Snelweg

5,3 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,9 liter/100 km

C02 uitstoot

134 gram/km

Energielabel

D

Afmetingen

Lengte

4.385 mm

Breedte

1.826 mm

Hoogte

1.495 mm

Wielbasis

2.650 mm

Spoorbreedte voor

1.575 mm

Spoorbreedte achter

1.573 mm

Massa leeg

1.275 kg

Max. toelaatbare massa

1.860 kg

Laadvermogen

585 kg

Aanhanger geremd

1.410 kg

Aanhanger ongeremd

600 kg

inhoud bagageruimte

426 liter

Bandenmaat

235/45-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand