Land Rover Defender 130 P400 First Edition MHEV 2023 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Land Rover Nederland


Perfecte auto voor een BOZE Daan!

Samenvatting
Tja wat zal ik zeggen? In de week van het ophalen gebeurde er een aantal dingen in mijn leven dat ik dacht: “In wat voor wereld leven wij in hemelsnaam???” Hebben 3+ kabinetten Rutte echt zo’n puinhoop van Nederland gemaakt? JA DUS!!! Ik kan zeer slecht tegen onrecht en dit was 200 procent puur onrecht. Dus ja ik was BOOS heel erg BOOS! En geloof me er bestaat geen betere auto in de gehele Melkweg om de boosheid in je lijf mee kwijt te raken. Hoog op de pootjes, elektronisch geregelde luchtvering, permanente vierwielaandrijving = het recept voor een potje ultiem harken van de importeur naar huis. Ik vloog direct na vertrek over het hoge bruggetje tussen de Haarrijnse Plas(sen) heen met een vaart waar een normale auto na zo’n actie in tweeën zou breken bij de landing. Daarna ben ik zonder te remmen over alle rotondes heen gevlogen daarbij zo hoog mogelijk over alle rotonderanden rijdend. In haakse bochten gooide ik domweg het stuur in één keer hard om naar links of rechts gewoon omdat het kan. HEERLIJK!!! En zo reed ik al testend de boosheid uit mijn lijf zoals mij dat normaal gesproken eigenlijk alleen met motorrijden lukt. Tja wat 3+ kabinetten Rutte al niet doen met een land… Nederland is TOTAAL KAPOT!

Plus: Alles

Min: Niets

Testverslag
Na de Nissan Qashqai e-Power weggebracht te hebben ben ik grotendeels binnendoor naar Broekhuis Jaguar/Land Rover gereden om de Land Rover Defender 130 P400 First Edition op te halen. Ik raakte even verdwaald aan de rand van Amsterdam maar een politieman bracht uitkomst en zo reed ik snel richting de A9. Daar nam ik al snel de afslag Nes a/d Amstel voor één van de mooiste motorroutes van Nederland. En wat denk je? Helemaal niemand, het was totaal uitgestorven dus ik kon heerlijk door de mooie flauwe bochten zwieren op mijn kleine Honda MSX 125. Toen ik bij Broekhuis aankwam bleek Will-i-am even weg en dus werd geholpen door een vriendelijke dame die achter dezelfde balie zit. Na mijn opmerking over de mooie rustige rit over Nes a/d Amstel vertelde ze dat ze om 06.30u was vertrokken uit Almere en pas om 09.00u bij Broekhuis Jaguar/Land Rover in Utrecht arriveerde. Normaal gesproken is dat zowel via de A6/A1/A9/A2 als de N305/A27/N230 een rit van hooguit 35-40 minuten. Ze zei dat ze wel kon janken en dat begrijp ik heel goed als je vijf maal zo lang over je woon/werk-rit hebt gedaan. “En we kregen ook helemaal NIETS te horen over de radio wat er nou aan de hand was”, zei ze. Daarom kun je dan ook maar beter woon/werkverkeer op de motor doen of natuurlijk een Land Rover Defender waarmee je bij wijze van spreken dwars door de weilanden heen kunt scheuren, ha, ha. Ik ben een groot fan van de Land Rover Defender en dan vooral de ultrakorte 90. De 110 heb ik ook getest en dan nu dus de lange 130 met maximaal 8 zitplaatsen. Na mijn krabbel gezet te hebben liep ik naar buiten en zag ‘mijn’ auto al staan. Ik besloot lekker binnendoor naar huis te rijden want ik had toch alle tijd van de wereld. Wat er toen gebeurde hebben jullie in de samenvatting al kunnen lezen. Tot rust gekomen heb ik de Land Rover Defender 130 onderweg nog wel even afgetankt en de beide tripmeters op “0” gezet. Dan had ik meteen een mooie verbruiksmeting voor diezelfde avond. Deze Land Rover Defender 130 heeft overigens geen V6 maar een 6-In-Lijn oftewel 6IL. Wat er zo mooi is aan een 6IL kom ik later in dit testverslag nog op terug. Het rijdt in ieder geval super de souplesse van een 6IL-motorblok is werkelijk ongekend lekker. Na een heerlijk ritje binnendoor kan ik niet anders zeggen dat ik verbaasd ben dat ik de grootte/lengte en het hoge gewicht (afhankelijk van de uitvoering 2.586 tot 2.625 kg) totaal niet merkte tijdens het rijden. Deze auto weet dat onvoorstelbaar goed te maskeren en dat is best knap gedaan van de ontwerpers en ingenieurs van Jaguar Land Rover Limited in Engeland.

Bij Leiden aangekomen heb ik van de N11 langs de A4 naar de Europaweg even hele dikke pret gehad. Bij de oprit naar de A4 stond ik niet vooraan bij het verkeerslicht maar kon ik gelukkig wel buitenom een Duitser in een dikke Audi inhalen met zwaar piepende banden. Deze auto laat zich dankzij de permanente 4WD wel met zulk ongelofelijk groot gemak in het grensbereik rijden dat gaat helemaal nergens over. Daarna sneed ik naar binnen en bleef op de linkerbaan rijden op weg naar de rotonde richting de Europaweg. Op de andere weghelft reed een VW Golf en dan weet je genoeg. Ik gaf stevig gas en vloog werkelijk perfect de lange afknijpende rechterbocht door en daarna reed ik met zwaar piepende de mini-rotonde op en af de VW Golf achter mij latend. Heerlijk daar kan ik nou echt van genieten! Na de Europaweg kwam ik op de Voorschoterweg bij het laatste verkeerslicht naar de brug toe naast een grote BMW SUV te staan. Ik had in het voorbij rijden het typeplaatje niet goed gezien maar wel X4 zien staan en iets met een “e” ervoor. Ik gaf bij groen een kickdown en vloog er vandoor, echt heerlijk hoe die 400 Pk en 550 Nm eruit komen rollen en deze grote zware auto hard vooruit stuwen. Na de brug sloeg ik rechtsaf de 30-Zone in waar ik uiteraard op het ACC doorheen gereden ben. Het ACC is te activeren vanaf 30 km/u en met een tikje tegen de SET-/RES-knop kun je de snelheid +/- 2 km/u verhogen/verlagen en door de SET-/RES-knop vast te houden kun je de snelheid met +/- 10 km/u verhogen/verlagen. Het duurt overigens wel lang voordat ie reageert op het verhogen/verlagen van +/- 10 km/u. Bij de Groote Vink aangekomen reed ik onder de brug door en ik tikte met groot gemak de 70 km/u aan. Daarna ben ik naar huis gereden om te lunchen en daarna te gaan zwemmen. Na het zwemmen wilde ik de Samsonite kofferset gaan fotograferen en dus moest ik rechtsaf bij het verkeerslicht. Hoe dan? Een hele rij auto’s blokkeerde het kruispunt verdorie. Het gros van de automobilisten weet niet eens dat dit verboden is en je daar een boete voor kunt krijgen. Ik ben toen maar over een hoge stoeprand via de graskant langs alle auto’s gereden. Even verderop blokkeerde een Duitse camper de linker voorsorteerstrook en dus ben ik maar door de middenberm erlangs gereden. Met een andere auto had ik waarschijnlijk nog bij dat verkeerslicht op de kruising bij het zwembad gestaan. Best handig zo’n auto op hoge pootjes.

Samsonite kofferset
In de 5-zits configuratie passen er behoorlijk wat koffers in de bagageruimte. ik moest zelfs de 117-liter koffers erbij pakken dat zegt genoeg. Wat wel opvalt is dat de laadvloer niet vlak is na het neerklappen van de 3de zitrij. Dat is dus opletten geblazen met zware lading in de bagageruimte schuiven. In de 8-zits configuratie past er bijna niets in tussen de 3de zitrij en het achterportier (draait naar rechts open) dus daar heb ik maar geen foto’s van gemaakt.

Samsonite kofferset
5-Zits: 3x-117-liter + 2×70-liter + 2×50-liter + 2×33-liter + 13-liter

Pissig!
Terug van de garage naar huis rijdend was ik nog steeds pissig over het blokkeren van die kruising en het blokkeren van de linker voorsorteerstrook door die Duitse camper. En ook niet te vergeten alle auto’s die als domme schapen op de rechterbaan van de linker voorsorteerstrook gaan staan bij het verkeerslicht om de hoek bij mijn garage. Er is daar een lange voorsorteerstrook naar links met twee rijbanen één lange en één korte maar op die korte rijbaan stond dus niemand zoals 99 van de 100 keer! Gevolg is dat er maar een paar auto’s door het verkeerslicht rijden bij groen en je weer 5 minuten moet wachten. Ik kan en wil dit soort achterlijk totaal hersenloos kuddegedrag gewoon NIET begrijpen. Hoe onvoorstelbaar dom ben je dan wel niet? Met de motor kan ik er net langs maar zelfs dan moet ik goed opletten want het tegemoetkomende verkeer ziet mij niet in die bocht als ik langs de rij auto’s rij die op de rechter voorsorteerstrook staan. Ik moet dan namelijk een heel kort stukje over de weghelft van het tegemoetkomende verkeer. Na het fotograferen van de Samsonite kofferset ben ik dan ook lekker pissig en dus op de grens rijdend naar huis gereden. Het is werkelijk een heerlijk gevoel als de adrenaline zo door je lijf heen stroomt. Op weg naar huis had ik alle verkeerslichten mee dus ik kon me heerlijk uitleven in alle bochten. Eigenlijk is het best bizar dat je met zo’n absurd grote 4WD zo kunt gooien en smijten alsof het een lichte truttenschudder is. Ik moest nog sfeerfoto’s maken en omdat het komende weekend heel heet zou worden besloot ik het vandaag alvast maar te doen. En waar anders dan in het Wassenaarse Bos is de meest geschikte plek om mooie toepasselijke sfeerfoto’s te maken. In het Wassenaarse Bos staan gigantische huizen verscholen tussen de hoge bomen. Veel huizen zijn al oud maar er worden ook nog wel eens nieuwe huizen gebouwd die ronduit afschuwelijk zijn. Tja rijke mensen en smaak gaat meestal niet samen. De zon scheen heel mooi door de bomen en ik heb dan ook hele mooie foto’s kunnen maken dankzij de fraaie lichtval.

Daarna ben ik nog even heerlijk over de Schouwweg heen geknald want daar liggen een hele lange rij waanzinnig hoge snelheidsbrekers. Een eitje voor deze Land Rover Defender 130 P400 First Edition. Ik sprong over de snelheidsbrekers heen alsof ze er niet lagen, het voelde meer als een licht oneffenheidje op een normale vlakke weg. Als collega’s of vrienden de prijs van deze auto horen schrikken ze zich halfdood maar ja zeg ik dan: “Het KOST wat maar dan HEB je ook wat!!!” En dat meen ik echt maar ja eigenlijk is die prijs een beetje overdreven want in Nederland zijn auto’s door de totaal absurde BPM gruwelijk veel duurder dan in Duitsland, België en andere Europese landen. Mark Rutte is echt een regelrechte crimineel als je ziet hoeveel geld onze overheid van de burgers STEELT. Ja inderdaad STEELT want de belastingen in Nederland slaan helemaal nergens op.

Zum arbeit
Vrijdag ben ik heerlijk in de Land Rover Defender 130 P400 naar werk gezweefd. Man, man dit is gewoon echt zweven zo lekker is die luchtvering. Nou begrijpen jullie misschien waarom truckers zo verliefd zijn op hun beroep het is niet alleen de vrijheid maar ook het gevoel van over de weg zweven. Luchtvering is echt het allerbeste dat er bestaat daar haalt gewone vering/demping met veren en dempers gewoon niet bij. Dat blijft altijd behelpen terwijl elektronisch geregelde luchtvering altijd precies het juiste comfort biedt op het juiste moment. Het is bijna niet te voorkomen maar deze Land Rover Defender 130 P400 stuurt zo belachelijk makkelijk dat je bijna als vanzelf met piepende banden door de bochten vliegt. Vliegen ja want door dat ongelofelijk makkelijke sturen is je bochtensnelheid veel hoger dan je zou willen, het gaat gewoon vanzelf ook al wil je het niet, ha, ha. Op de heenweg rij ik 99 van de 100 keer binnendoor tot aan Sassenheim binnendoor en neem dan een stukje snelweg = A44 en ga er na een paar 100 meter dan weer af en rij binnendoor via Abbenes naar Nieuw-Vennep. Die route is via de oostkant van de vaart supersaai maar via de westkant leuk want allemaal hoge verkeersdrempels. En ja er is niets leukers dan over hoge verkeersdrempels heen springen met deze Land Rover Defender 130 P400. Ik maak met dit soort auto’s altijd een samengestelde actiefoto van een sprong over die hoge verkeersdrempel in het Space Business Park dan kun je goed zien hoe diep de Land Rover Defender 130 P400 inveert maar daarna ook weer extreem uitveert. Dat blijft altijd weer een leuke serie foto’s om te maken.

Mijn zwager was net als ik helemaal weg van deze Land Rover Defender 130 P400 First Edition. Op de weg terug reed mijn zwager nog even via de noordelijke oprit de N206 op en eraf en weer op bij ‘t Heen. De noordelijke oprit oprijdend ging echt snoeihard maar behalve wat piepende banden gebeurde er niets geks. De afrit bij ‘t Heen kun je met een veel hogere snelheid nemen dan je denkt door vlak langs de vangrail te sturen en de kromme bocht rechter te maken. Dat is precies wat je ook bij racen op een circuit doet, zoveel mogelijk rechte lijnen rijden, hard afremmen weer een rechte lijn etcetera. Aan het einde van de afrit draaide mijn zwager om en reed de oprit bij ‘t Heen op. Mijn zwager reed rustig de oprit op en halverwege het rechte stuk gaf hij plankgas en sneed hard naar binnen. Met zwaar piepende banden vlogen we door de 180-graden opritbocht heen alsof we half zo grote en half zo zware auto reden. Je moet het echt zelf gevoeld hebben om het te kunnen geloven. Dit rijdt zo totaal anders dan een Nissan Patrol of zo’n extreem lompe Amerikaanse 4WD. Dus ja ik moet die Engelsen nageven ze kunnen écht wel auto’s bouwen die niet alleen ongelofelijk lekker en goed rijden maar vooral ook heel erg makkelijk sturen. Je kunt dan ook gewoon niet anders dan straalverliefd worden op deze auto. Deze auto is heel langzaam zo goed doorontwikkeld dat ie gewoon klopt als een bus want hoe gek je ook met deze auto doet je kan er gewoon niet mee in de fout kunt gaan.

Moeders oordeel
Donderdagavond heb ik boodschappen gedaan met mijn moeder bij de Albert Heijn in Wassenaar. Mijn moeder houdt van een hoge instap en dat is niet zo gek als je 89 jaar oud bent. Dan is het neerploffen in de bijrijdersstoel van een hatchback niet echt fijn te noemen. Maar deze instap was toch wel erg hoog zei ze, ha, ha. Ik reed lekker door zoals ik altijd doe in een Land Rover en mijn moeder klaagt nooit omdat ze niet merkt dat ik door rijd. Het comfort van de elektronisch geregelde luchtvering is echt zo ongekend goed dat als je dat nog nooit hebt gevoeld je zeker een keer bij iemand in een moderne Land Rover Defender moet stappen. op de ventweg naast de A44 rijdend ben ik toch altijd weer blij dat ik niet in die absurd lange file op de A44 hoef te staan. Maak eens een tunnel bij de kruising naar de N44, het leven kan zo simpel zijn beste mensen. Bij de stoplichten aangekomen sloeg ik rechtsaf richting het centrum en zei mijn moeder spontaan tegen mij: “Wat stuurt deze auto makkelijk over de rotonde.” Kijk zelfs mijn 89-jarige moeder valt het op hoe makkelijk deze grote zware auto stuurt. Mijn moeder is totaal a-technisch dus dan moet een auto wel heel erg goed zijn wil haar dat opvallen. Bij het centrum aangekomen kwam er gelukkig net een parkeerplekje vrij. Ik heb ‘m uiteraard achteruit ingeparkeerd want met de neus naar voren rijdt toch net even makkelijker weg zeker met zo’n grote auto. Na het boodschappen doen zette ik de boodschappen achter de voorstoelen want daar is ruimte zat. Mijn motorkleren en motorlaarzen kon ik gewoon naast de boodschappen laten liggen. Mijn motorhelm zet ik altijd vast met een veiligheidsgordel op de achterbank dan kan ie niet door de auto vliegen bij een botsing.

Ga maar eens op het internet wat door de auto vliegende (vooral zware) voorwerpen aan kunnen richten bij een botsing op hoge snelheid. Laat dit dus een waarschuwing zijn om geen zware spullen los op de achterbank neer te leggen. Ik heb eens samen met een motorvriend een nachtdienstje mee mogen draaien met twee motoragenten. Ze hadden ons aangehouden op een bijzondere extreem dure MV Agusta motorfiets (ik testte toen nog motoren) en ik had die motoragenten toen allebei een rondje laten rijden op die MV Agusta en dat vonden ze natuurlijk prachtig. Dus toen werden wij later heel verrassend uitgenodigd om een nachtdienst mee te draaien wat zeer uitzonderlijk bleek te zijn. We hebben ons helemaal gek gelachen die nacht vooral toen 1 van de 2 motoragenten quasi serieus aan ons vroeg hoe hoog de boete moest zijn van een automobilist die een overtreding had begaan. Je had die automobilist moeten zien kijken, ha, ha, geniaal moment uit mijn motorleven. Die 2 motoragenten hebben ons toen ook verteld wat ze allemaal te zien kregen als ze werden opgeroepen naar botsingen met hoge tot zeer hoge snelheid op de snelweg. En toen kwam dus ook het door de auto vliegen van voorwerpen ter sprake en vertelde 1 van de motoragenten over een in tweeën gesplitste schedel van een autobestuurder door een plat metalen voorwerp. Dat platte metalen voorwerp lag op de hoedenplank en werd door de botsing met zeer hoge snelheid letterlijk een projectiel.

Afgebroken snelwegzuinigheidsrit
Zaterdagavond 10 juni besloot ik een snelwegzuinigheidsrit te maken. Na het volgooien van de benzinetank bij de Total om de hoek kwam ik uit op een verbruik van 78,7 km/9,18 ltr Euro 95 = 1:8,6. Het was heerlijk rustig op de A44 dus de rit begon heerlijk. Gelukkig bleef dat zo en hoefde ik slechts tweemaal een slome Jodokus in te halen die slechts 80-90 km/u reed. Eenmaal op de A4 kon ik ook weer lekker doorrijden en toen ik de afslag naar Hoofddorp pakte om om te draaien en terug te rijden zag ik in mijn linker ooghoek iets geks gebeuren. Ik zag twee auto’s die op een haar na een aanrijding hadden waarna 1 van de 2 auto’s rechts naar de vluchtstrook reed. Ik ben meteen gestopt want er kwam rook onder de motorkap vandaan maar ik kon geen brandblusser vinden in de Land Rover Defender 130. Er stopten nog meer automobilisten op de vluchtstrook waarvan er eentje een brandblusser in zijn auto had liggen. De Poolse bestuurder opende de motorkap van zijn brandende auto maar er geen redden meer aan. Binnen amper 1 minuut stond de auto in lichterlaaie en brandde volledig uit. De Poolse inzittende stonden te huilen naast mij want op hun handtassen na lagen al hun spullen nog in de auto. Triest voor ze maar ik zei ook tegen ze: “Wees blij dat je er heelhuids af bent gekomen want dat is het enige dat telt!” Tja en zo eindigde mijn snelwegzuinigheidsrit voortijdig en ook deze test want ik moest de Land Rover Defender 130 maandag weer terugbrengen.

 

Specificaties

Jaargang

2023

Carrosserie

4×4

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine Elektrisch

Type motor

Otto + Elektrisch

Aantal cilinders

6

Acceleratie (0-100/sec)

6,6 seconden

Topsnelheid

191km/u

Vermogen

294(400)5.500-6.500 kW (pk)/rpm

Koppel

550/2.000-5.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

3.0/2.996 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

10,5:1

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

4×4

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

12,84 meter

Vering

Luchtvering

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

22-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Bebouwde kom

15,2-15,8 liter/100 km

Snelweg

9,2-9,8 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

10,9-11,6 liter/100 km

C02 uitstoot

261 gram/km

Energielabel

G

Afmetingen

Lengte

5.358 mm

Breedte

2.105 mm

Hoogte

1.970 mm

Wielbasis

3.022 mm

Spoorbreedte voor

1.706 mm

Spoorbreedte achter

1.702 mm

Massa leeg

2.625 kg

Max. toelaatbare massa

3.380 kg

Laadvermogen

750 kg

Aanhanger geremd

3.000 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

1.015 liter

Bandenmaat

275/45-R22

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand