Nissan Qashqai e-Power Tekna 1.5 VC-T 2023 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Nissan Nederland BV


Elektrisch rijden zonder laadpaal

Samenvatting
Elektrisch rijden met een benzinemotor als aggregaat is geen nieuw idee want de Fisker Karma en de eerste generatie Opel Ampera werkten op ongeveer dezelfde manier. Wat ik echter niet begrijp is waarom Nissan daar een 3-cilinder 190 Pk/250 Nm sterke benzinemotor voor gebruikt. Ik zou dan eerder voor een kleine dieselmotor hebben gekozen want veel lager toerental, nog zuiniger en zo niet schoner dankzij de huidige dieseltechniek. Maar ja dat zal wel duurder zijn omdat je ondanks dat je elektrisch rijdt in deze auto toch wegenbelasting moet betalen vanwege de brandstofmotor c.q. brandstofaggregaat. Je zou toch denken dat omdat de brandstofmotor niet betrokken is bij de aandrijving je minder wegenbelasting zou hoeven te betalen. Ik heb het even opgezocht aan de hand van het kenteken en de wegenbelasting voor deze semi-elektrische auto is 272,- euro per kwartaal. Volgens Nissan is het voordeel van de e-Power-aandrijflijn dat de benzinemotor de wielen niet hoeft aan te drijven en dus altijd binnen het ideale toerengebied kan blijven, met de beste compressieverhouding (= namelijk variabel). Dat verhoogt zijn efficiëntie en verlaagt zijn uitstoot. Ik vind de Nissan Qashqai e-Power een hele fijne auto om in te rijden. Lekker zuinig (1:20 tot 1:25) dus ja alles bij elkaar vind ik het geen verkeerde techniek deze zogenaamde e-Power. Want wees nou eerlijk 100 procent elektrisch rijden gaat het gewoon NIET worden want overbelasting van het elektriciteitsnet: het elektriciteitsnet van Utrecht is namelijk zonder elektrische auto’s al zwaar overbelast!, teveel defecte oplaadpalen: lees de laatste alinea van mijn testverslag van de New Range Rover P440e AWD HSE maar en zo kan ik nog wel even doorgaan. Met een brandstofauto + Li-ion accu (e-Power en PHEV) weet je in ieder geval zeker dat je never nooit stilstaat en ‘s ochtends altijd op je werk kunt komen. Nee al die mooie exact dezelfde lul-verhaaltjes van politici in de Nederlandse kranten van DPG-media (= eigendom van een Belgische miljonairsfamilie) over die energietransitie naar een fossiele-brandstof-vrije samenleving geloof ik allang niet meer. Kritische journalisten tref je allang niet meer aan bij het Algemeen Dagblad, Het Parool, NRC Handelsblad, NU.nl, Trouw, De Volkskrant en noem alle DPG-kranten in Nederland maar op. En dan durven journalisten en politici nog te beweren dat Nederland een democratie met een Vrije Pers is. Huh??? Snappen jullie nu waarom ik naast Autotesten een baan heb = garantie voor 100 procent onafhankelijkheid! Maar ja ik hou ermee op dus bye-bye-zwaai-zwaai-allemaal. Het was een leuke tijd maar ik heb er, naast het feit dat mijn lichaam letterlijk Boem-Ho zei, ook gewoon geen zin meer in.

Plus: Comfort – Stuurgevoel – Verbruik – Wegligging – Zit

Min: Waarom geen kleinere en dus zuiniger brandstofmotor als aggregaat

Testverslag
Ik kan mij niet eens meer herinneren dat ik voor half 7 ‘s ochtends een testauto heb teruggebracht, dan wel zoals in dit geval omgeruild heb voor een ander model van hetzelfde automerk. Het zal best een keer voorgekomen zijn maar waarschijnlijk was dat meer dan 10 jaar geleden. De Nissan Qashqai e-Power Tekna persauto was pas vrijdag klaar om weer mee te geven en aangezien ik vrijdag moest werken moest ik dus wat regelen. Aangezien de bewakers dag en nacht bij de ingang van Nissan Nederland zitten had ik geregeld dat ik de contactsleutel bij hen op zou halen. Het was ondanks het vroege tijdstip toch redelijk druk op de A44 en eenmaal op de A4 werd het alleen maar drukker. Maarrrrr gelukkig stonden er geen files en dus kon ik lekker doorrijden de A5 op en daarna er bij Westpoort af. Vanaf het einde van de afrit is het nog maar 1,7 km naar Nissan Nederland. De bewakers stonden op het moment van aflossen en dus er zaten vier bewakers in het hokje naast de slagboom. Ze wisten van mijn komst en na het noemen van mijn naam kreeg ik de contactsleutel van de Nissan Qashqai e-Power Tekna overhandigd. Daarna ging de slagboom omhoog en kon ik het terrein oprijden waar ik links en rechts allemaal jonge en volwassen konijntjes/konijnen in het gras en op de parkeerplaats zag liggen. Ik moest even zoeken waar ‘mijn’ auto stond geparkeerd. Dat doe ik altijd op met behulp van een trucje en dat is de contactsleutel naast je hoofd houden dan werken je hersenen namelijk als een zender. Ik zag in de verte een grijze Nissan Qashqai e-Power Tekna staan en heb de Nissan Juke Hybrid 143 Tekna ernaast gezet en ben overgestapt. Het was even zoeken maar tijdens het afstellen van het stuur, de stoel en de spiegels zag ik dat alles er net even anders uitziet. Deze voorstoel is wel elektrisch verstelbaar, de knopjes om de zijspiegels te verstellen zijn net even anders, de versnellingspook (of zeg maar gerust versnellingsknop) is veel kleiner en deze Nissan Qashqai e-Power Tekna heeft naast het e-Pedal ook een B-stand om af te remmen. Geen fraaie leren (voor)stoelen maar gewone stof met skai-leer beklede (voor)stoelen. In de prijslijst zag ik dat de Tekna Plus uitvoering wel leren (voor)stoelen heeft met massagefunctie.

Het rijden ging lekker maar ik voelde wel direct dat het anders was dan de Nissan Juke Hybrid 143 Tekna. Deze Nissan Qashqai e-Power Tekna heeft namelijk maar een 3-cilinder benzinemotor maar die is wel 190 Pk sterk en de elektromotor heeft óók 190 Pk. Samen met de 250 Nm koppel van de benzinemotor en de 330 Nm van de elektromotor gaat dat best wel van kiet zeker in de rijmodus Sport. Vlak om de hoek bij Nissan Nederland reed ik de A5 op en ik zag dan vanzelf wel waar ik er weer af zou gaan. Ik had al wel besloten om in ieder geval niet helemaal over de snelweg naar Nieuw-Vennep te rijden. Ergens na de afslag Schiphol besloot ik de A5 af te gaan. Deze afrit – ik ben alweer vergeten welke het was – neem ik zeer zelden maar er zat een hele mooie lange flauwe linkerbocht in met een haakse linkerbocht aan het einde. Er reed de hele tijd al een irritante steeds net-wel-net-niet-bumperklevende eigele BMW (zijn hersenen passen waarschijnlijk in een eierdopje) achter mij dus dit was een mooie gelegenheid om ‘m kwijt te raken. In mijn overmatige enthousiasme hield ik de snelheid in de flauwe afritbocht wel heel erg hoog maar de grote grap was dat de Nissan Qashqai e-Power Tekna het nog trok ook. En dat nota bene met Continental EcoContact 6 banden om de velgen….. zag ik later pas. Als ik dat voor vertrek had geweten was ik waarschijnlijk nooit zo hard door die flauwe afritbocht gereden. De Nissan Juke Hybrid 143 Tekna had GoodYear Eagle F1 banden dus dan weet je zeker dat je supergrip hebt maar hier stond ik toch wel van te kijken. Dus gooide ik aan het einde van de afrit het stuur hard om naar links en vloog met gillende banden door de haakse linkerbocht heen. Tja wat is dan de meerwaarde van de GoodYear Eagle F1 banden? De vier banden van de Nissan Juke Hybrid 143 Tekna kosten 636,- euro en de vier banden van deze Nissan Qashqai e-Power Tekna kosten 511,60 euro. Een verschil van 124,40 euro. Het zou interessant zijn om te kijken welke van de twee banden het is op nat asfalt.

Nieuwe baan
Het laatste stukje binnendoor was erg leuk want ik ben met 50 km/u op de Adaptive Cruise Control door de flauw slingerende bochten en over de rotondes heen gereden. Ook nu weer had ik een bumperklever – jep ook weer een BMW – achter me hangen maar na één blinde slingerbocht was ik ‘m al kwijt. Alweer dikke punten voor de Nissan Qashqai e-Power Tekna dus. Ik had wel het gevoel dat de vering/demping ietsjes zachter is dan die van de Nissan Juke Hybrid 143 Tekna maar qua wegligging maakt het dus geen enkel verschil. Net als de Nissan Juke Hybrid heeft ook deze Nissan Qashqai e-Power achter een torsie-as maar gek genoeg heeft de Tekna Plus als enige multi-link wielophanging achter. En wat ik dan ook wel weer gek vind is dat de Nissan Juke Hybrid Tekna wel een Bose Audiosysteem heeft maar deze Nissan Qashqai e-Power Tekna niet maar wel de Tekna Plus. Die ochtend wist ik dat ik rond 10.00 uur gebeld zou worden of ik de baan op de school in plaats X zou krijgen waarop ik had gesolliciteerd. Het grappige was dat ik twee dagen eerder door een andere school in plaats Y was gebeld met de mededeling dat ze mij dolgraag wilden hebben. Tja welke van de twee banen zal ik kiezen als ze mij op deze school ook graag willen hebben? Moeilijk want mijn hart zegt de eerste school en mijn verstand de tweede school waarvan de directeur mij zo gaat bellen. Het is net als met een auto kopen daar is het ook altijd de strijd tussen gevoel en verstand. Dus kies je voor karakter of juist voor betrouwbaarheid/zekerheid? Om 10.15u hoorde ik mijn Nokia rinkelen en nam op en jawel ook op deze school hadden ze mij uitgekozen. Wat nu? De school in plaats X is een reeds lang bestaande school en staat voor mij voor stabiliteit en zekerheid precies wat ik nodig heb op dit moment. De school in plaats Y is een totaal nieuwe school en de eerste in zijn soort in Nederland. Dat betekent dat alles van de grond af aan opgezet moet worden en dus een stukje onzekerheid. Ik heb de baan op de school in plaats X gekozen maar ik heb de schoolleiding van de school in plaats Y toegezegd dat ik hun TOA – met weinig werkervaring – een halve dag in de week ga ondersteunen gratis en voor niets. Gewoon omdat ik het initiatief zo ontzettend leuk en goed vind. En ook hier ligt weer een parallel met auto’s want met het testen verdien ik namelijk geen geld. De reden daarvoor is dat ik daardoor 100 procent onafhankelijk ben en kan schrijven wat ik wil. Het mag duidelijk zijn ik ben een man van principes en daar geef ik nooit op toe! Doe je dat ook maar één keer dan ben je niet meer geloofwaardig in mijn optiek.

Het was die vrijdag zo belachelijk rustig op school dat ik ‘s middags maar vrij heb genomen. Dan kon ik lekker gaan zwemmen en ook meteen de Samsonite kofferset fotograferen. Ik had al gezien dat de kofferbak een verwijderbare laadbodem heeft dus ik moest twee sets kofferfoto’s maken, eentje met en eentje zonder verwijderbare laadbodem. Maar eerst maar eens zwemmen dan kon ik onderweg ook meteen het ACC uittesten wat betreft instellingen. Ik rij namelijk altijd door Voorschoten naar het zwembad omdat mij dat vijf verkeerslichten scheelt en een hele lange file die er volgens mij ondertussen elke werkdag van ‘s ochtends tot ‘s avonds staat. Het ACC treedt pas in werking vanaf 30 km/u en heeft drie afstandstreepjes en met de SET-/RES-knop kun je de snelheid met +/- 1 km/u of +/- 10 km/u verlagen of verhogen. Een korte tik is +/- 1 km/u en iets langer vasthouden is +/- 10 km/u. Zoals ik eerder al schreef heeft deze Nissan Qashqai e-Power zowel een e-Pedal als een B-stand om af te remmen. Uiteraard heb ik op weg naar het zwembad even uitgetest of ik verschil kon voelen in afremmen. Zoals ik al verwacht had remt de Nissan Qashqai e-Power harder af met de e-Pedal dan als je de B-stand gebruikt. En wat als je ze allebei tegelijkertijd gebruikt? Dat kan ik maar op één manier meten en dat is met een stopwatch kijken hoe lang het duurt voordat ik bijna stil sta in de B-stand, met het e-Pedal en beiden tegelijk ingeschakeld. De auto komt namelijk niet helemaal tot stilstand maar blijft doorrijden of zeg maar kruipen. Ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen.

Samsonite kofferset

Met verwijderbare laadbodem
Met hoedenplank: 4×50-liter
Zonder hoedenplank: 4×50-liter + 2×33-liter + 13-liter

Zonder verwijderbare laadbodem
Met hoedenplank: 4×50-liter + 2×33-liter
Zonder hoedenplank: 4×50-liter + 3×33-liter + 2×13-liter

Overal en nergens naartoe
Zaterdag ben ik zo’n beetje overal en nergens naartoe gereden. In de ochtend ben ik eerst even naar de garage gereden om een 33-liter Samsonite koffer op te halen want de zoon van mijn jongste zus vliegt naar Roemenië in verband met een uitwisselingsprogramma van de zeevaartschool. Vanwege het vroege uur en omdat het weekend is ben ik voor de verandering maar eens over de Churchilllaan gereden. Het verkeerslicht op de Haagweg stond al op groen en gelukkig bleef tie op groen staan en kon ik de Nissan Qashqai e-Power lekker hard de haakse rechterbocht inhoeken. Op wat piepende banden na geen spoor van uitbreken dus gewoon erg goed. Het viel mij op dat ik met deze Nissan Qashqai e-Power langer elektrisch kan rijden en ‘m ook niet hoefde te forceren om elektrisch te rijden zoals ik bij de Nissan Juke Hybrid 143 Tekna wel vaker moest doen. De Nissan Qashqai e-Power ziet er van binnen in alle opzichten moderner uit dan de Nissan Juke Hybrid 143 dus ja daar zal het verschil ‘m dan wel in zitten. Die modernere techniek + software merkte ik dus heel duidelijk tijdens het rijden. Wat ik wel jammer vind is dat ik de groen oplichtende EV-letters uit de Nissan Juke Hybrid 143 mis. Maar goed ik kan ook de grafische animatie van de energiestromen tevoorschijn toveren op het kleine beeldscherm tussen de tellers daar kan ik zien wanneer de Nissan Qashqai e-Power elektrisch rijdt. Na het ophalen van de Samsonite koffer heb ik mijn moeder opgehaald en zijn we samen naar Katwijk aan Zee gereden. Dat deden we uiteraard weer via de weg achterom het voormalig MarineVliegkamp Valkenburg. Dat is wel zo’n heerlijke mooie stille weg daar kan ik echt van genieten. Overal zagen we haasjes rondhippen en veel weidevogels lopen en vliegen. Daarna reden we de N206 op bij de oprit waar je nog steeds maar 50 km/u mag rijden maar niemand doet dat dus. Iedereen raasde met 80-100 km/u langs mij heen, tuurlijk joh goed bezig mensen. Nou kunnen ze daar niet staan te flitsen want dat ziet iedereen meteen maar stel dat ze na het viaduct gaan staan te laseren dan ben je behoorlijk zuur want op 30-50 km/u te snel staan hele forse boetes. Daan rijd dus gewoon netjes 50 km/u op de Adaptive Cruise Control.

Daarna wordt het na het viaduct 80 km/u weer even 50 km/u vlak voor en op de grote kruising en daarna weer 80 km/u en vervolgens 100 km/u. Yeah right joh! Ik ben er maar bij ‘t Heen af gegaan want dat is toch de makkelijkste rechtoe-rechtaan-weg naar mijn zussie. Ik was benieuwd of mijn moeder zou klagen als ik te hard door de afritbocht zou rijden. Ik reed heel mooi precies net voor de grens door de scherpe 180-gradenafritbocht maar mijn moeder zei niets. Een goed teken wat inhoudt dat deze auto niet alleen comfortabel is maar ook een goede strakke wegligging heeft. Een combinatie die verdraaide lastig is om te maken en ongelofelijk veel testwerk vergt. Je kunt dit namelijk alleen proefondervindelijk afstellen en dat vergt niet alleen alleen veel testkilometers maar ook kennis van zaken bij de testrijders want die moeten hun testgevoel in woorden vertalen. Mijn dik verdiende complimenten dan ook aan de ontwerpers, ingenieurs en testrijders van deze Nissan Qashqai e-Power. Op het rechte stuk reed ik op de Adaptive Cruise Control richting de zee. Je kunt deze Adaptive Cruise Control ook samen laten werken met de NavSat maar volgens mij kloppen de snelheden dan niet helemaal. Ik zag regelmatig een 30 km/u-bord op het display tussen de tellers staan waar het 50 km/u is of 80 km/u waar het 60 km/u is. Ook zag ik een keer tijdens het opplussen van de snelheid de snelheid direct naar de opgegeven snelheid van het snelheidsbord op het display schieten. Van mij hoeven al die elektronische foefjes niet het is alleen maar verwarrend of beter gezegd ronduit irritant. Van mij mag Nissan de komende jaren de hoeveelheid elektronica dan ook eerder omlaag brengen dan nog verder vergroten….. PLEASE!!! Voor het slapen gaan heb ik de Nissan Qashqai e-Power nog even afgetankt ivm. de snelwegzuinigheidsrit van morgenmiddag. Dat leverde een nette verbruikswaarde op. Aftanken – 1:21,56 – Rijmodus Eco – Snelheid 30-100 km/u

Fluwelen linkervoet werkt echt!
Toen ik in de technische specificaties van de Nissan Qashqai e-Power het verbruik op ging zoeken las ik de opgegeven verbruikswaarde met grote verbazing. Het opgegeven gecombineerde verbruik = 5,3-5,4 ltr/100 km = 1:18,51 – 1:18,87. Hoe kan het in hemelsnaam dat ik zowel op de snelweg, provinciale weg en in de stad nooit onder de 1:20 uitgekomen en zelfs een ruime 1:25 heb gehaald. Wees nou eerlijk dat is toch vreemd want ik heb er voor mijn gevoel niet eens écht moeite voor hebben doen om deze zeer gunstige verbruiken te halen. Ze noemen dat ook wel een fluwelen linkervoetje als je zo zuinig rijdt maar voor mijn gevoel had er nog meer ingezeten als ik écht mijn best had gedaan.

OLVG
Zondagmiddag ben ik voor de tweede keer naar het ziekenhuis met de mooie naam Onze Lieve Vrouwe Gasthuis in Amsterdam-West gereden samen met mijn moeder. Mijn broer ligt daar al drie weken vanwege plotselinge verlammingsverschijnselen in zijn benen. Ondanks zeer uitgebreid onderzoek – dus MRI + PET-scan etc. – konden de artsen niets vinden. Uiteindelijk hebben ze hem Prednison gegeven wat een krachtige ontstekingsremmer is. Daarna verbeterde zijn toestand aanzienlijk dus het vermoeden is dat hij een ontsteking in zijn ruggenmerg heeft gehad alleen konden ze die dus niet vinden op de MRI- en Petscan-beelden. Komende week gaat het VuMC een second opinion geven omdat ze daar meer kennis en ervaring hebben in het bekijken en beoordelen van witte stof op MRI-beelden. De zogenaamde witte stof zorgt bestaat uit zenuwbundels en zenuwcellen waarmee de hersenen het lichaam aansturen. Omdat het vanaf mijn huis naar het OLVG snelweg op en af is kon ik er meteen een snelwegzuinigheidsrit van maken. Ik was erg benieuwd wat voor verbruik ik zou gaan halen met deze Nissan Qashqai e-Power op de snelweg met constant 100 km/u. Met de Nissan Juke Hybrid 143 haalde ik met de snelwegzuinigheidsrit een heel mooi verbruik van 1:25,33. De drukte op de snelweg was gewoon voor een normale zondag, prima te doen dus en alleen snap ik niet dat er automobilisten die eerste 100 km/u rijden en daarna steeds beetje bij beetje langzamer gaan rijden. Ik rijd zelf op de snelweg altijd 100 km/u op de Adaptive Cruise Control met 1 afstandstreepje maar zelfs dan nog heb ik er al behoorlijk snel last van als iemand voor mij iets langzamer gaat rijden. Ik kwam er helaas niet onderuit af en toe een auto in te halen, één daarvan reed zelfs maar 80 km/u dus dat schoot gewoon écht niet op!

Maar uiteindelijk was daar dan de Ring A10 van Amsterdam en kon ik even lekker door de fraaie linksaf slaande snelwegbocht heen rijden. Daarna moest ik direct van het gas af want de ringweg A10 door de stad heen is een 80-weg met traject-controle. Om even rap snelheid te minderen van 100 km/u -> 80 km/u drukte ik het knopje van de e-pedal in dat gaat sneller dan de B-stand. Het gaspedaal loslaten heeft totaal geen effect want snelheid verminderen door deze auto uit te laten rijden duurt voor je gevoel eeuwen net als met de Nissan Juke Hybrid 143. En een boete aan mijn broek neelamaar want ik heb er nog eentje liggen van 48,- euro voor slechts 5 km/u te snel rijden! In België schijnt het zelfs zo erg te zijn met de zéér nauwkeurig metende trajectcontroles dat je een belachelijk hoge boete van 60,- euro voor 1 km/u te snel rijden krijgt. 1 april is al maanden geleden maar toch twijfelde ik even. Toen ik het nog even ging checken vond ik gelukkig dit bericht: “De FOD Justitie fluit minister van Justitie Vincent Van Quickenborne terug: toch geen boete als je 1 kilometer per uur te snel rijdt. De technische foutenmarge van 6 km/u wordt immers behouden. Trajectcontroles en flitspalen gaan wel 24/7 actief worden.” En toch komt er een dag dat ik spontaan op mijn motor spring en Europa voorgoed achter mij laat. Na het parkeren van de Nissan Qashqai e-Power op het immens grote parkeerterrein liepen we naar de ingang. Het gaat gelukkig iets beter met mijn broer en we hopen dan ook dat hij na zijn (lange?) revalidatie weer volledig hersteld. De terugweg ging lekkerder dan de heenweg dus ik kon ook nu weer heel netjes 100 km/u blijven rijden. Het verbruik viel mij wat tegen met 1:22,2 maar ach dat is nog steeds veel beter dan de meeste auto’s van dit formaat/gewicht.
Snelwegzuinigheidsrit – Rijmodus: Eco – Snelheid: 100 km/u – 87,5 km/3,94 ltr Euro 95 = 1:22,2

ALARM!!!!!!!
Zondag heb ik actiefoto’s gemaakt met mijn zwager en we hebben toen toch wel even moeten lachen. Het gebeurde namelijk drie keer dat na het uitstappen het alarm afging (= toeteren + alarmlichten). Afijn ik op de contactsleutel drukken maar dat hielp niets. Gelukkig ging het alarm vanzelf weer uit maar wat het nou geweest is….. IK HEB WERKELIJK GEEN FLAUW IDEE! Tijdens het maken van de actiefoto’s heb ik mijn zwager gevraagd om even op te trekken en daarna het gas los te laten in alleen de B-stand en met alleen het e-Pedal aan.
B-stand = Remlichten gaan niet branden
e-Pedal = Remlichten gaan wel branden
Met de e-Pedal aan voel je het rempedaal automatisch ingetrapt worden als je je voet heel voorzichtig op het rempedaal laat rusten dus dat klopt met de remlichten die gaan branden. Mijn zwager zei dat tegen mij zonder dat ik hem dit had verteld. Dat doe ik altijd expres want ik ben altijd benieuwd of hij dit soort kleine details opmerkt. Ja dus! Ik ben dan ook dolblij dat ik een zwager heb die goed kan autorijden zowel voor de (mooie) actiefoto’s als voor dit soort dingen.

Makkelijkste oplossing
Omdat ik totaal geen zin had om ‘s avonds 50 kilometer binnendoor te gaan rijden voor een zuinigheidsrit besloot ik maandag van mijn woon/werkrit een stadszuinigheidsrit te maken. Van Leiden naar het Herbert Vissers College in Nieuw-Vennep is net iets meer dan 25 km dus heen en terug kom ik dan op ruim 50 km uit. Wel moest ik daarvoor ietsjespietsjes omrijden via Lisse om te voorkomen dat ik een stukje A44 moest nemen. Via Lisse kan ik volledig binnendoor naar mijn werk rijden en door de extra kilometers kwam ik precies op ruim 50 km uit. Ik vertrok iets vroeger dan normaal want ik wilde ‘s middags eerder naar huis om de spits voor te zijn. Omdat ik wat vroeger was vertrokken was het lekker rustig op de weg alhoewel ik toe moet geven dat de route die ik rij eigenlijk altijd vrij rustig is. Alleen op de terugweg – vraag me niet waarom dat niet zo is op de heenweg – is het poepdruk voor de rotondes in Oegstgeest. Tot net voor de afslag naar de A44 is de route hetzelfde maar in plaats van de afslag te nemen rij door naar de rotonde die ik driekwart neem. Daarna is het rechtdoor rotonde na rotonde na rotonde na rotonde. HEERLIJK! Totdat er een politieauto achter mij kwam rijden toen reed ik toch maar even niet meer over de hoge rotonderanden heen. Ik ben namelijk wel eens aangehouden tijdens het testen van een motorfiets terwijl ik absoluut niet te snel reed. Ik werd aangehouden onder Artikel 5 van de Wegenverkeerswet die bepaalt dat: “Het een ieder is verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer wordt gehinderd of kan worden gehinderd.” Het gekke was dat ik op een totaal uitgestorven weg reed dus ik zei toen tegen die motoragent: “Er komt toch geen fietser/voetganger uit de lucht vallen?” Dat vond die motoragent niet leuk maar toen ik hem uitlegde dat ik motorjournalist was en ik ook wilde weten of die motor (banden-remmen-etc.) ook in het grensbereik veilig is kreeg ik uiteindelijk geen boete. Wat een goed gesprek al niet kan doen.

Toen de politieauto in een bocht linksaf sloeg kon ik weer lekker alle rotondes op mijn snelle manier (= dé snelste manier) nemen. Deze weg is leuker dan de weg door Abbenes alhoewel ik de komende week met de Land Rover Defender 130 P400 juist wel weer via Abbenes rij vanwege de hoge verkeersdrempels daar. Het is dus maar net welke auto ik aan het testen ben. Om af te remmen koos ik vaak voor de e-Pedal maar eerlijk gezegd vind ik die vooral in het begin te hard afremmen waardoor het moeilijker doseren is. Eigenlijk moet je de e-Pedal vooral gebruiken in samenwerking met het gaspedaal maar het nadeel daarvan is dat je gas moet blijven geven terwijl je ‘m in de B-stand rustig(er) uit kunt laten rijden = met het gas los dus. De B-stand is wat dat betreft voor zuiniger rijden gewoon de beste keuze. Toch was ik wel heel erg benieuwd of mijn gevoel klopte dat de Nissan Qashqai e-Power sneller afremt met de e-Pedal dan in de B-stand. Ik heb daarom een stopwatch meegenomen van mijn werk om de tijd te meten dat de Nissan Qashqai e-Power erover doet om af te remmen van 50 km/u -> 10 km/u met het e-Pedal en in de B-stand. Omdat de Nissan Qashqai e-Power niet geheel tot stilstand komt maar blijft kruipen heb ik voor 10 km/u gekozen. De uitkomst was verrassend en laat meer weer eens duidelijk zien dat “Meten is weten!” gewoon klopt als een bus. Op de terugweg ben ik weer dezelfde weg terug gereden en ook dat ging weer lekker. Ik had het gevoel dat ik op een heel mooi verbruik uit zou gaan komen en dat bleek ook zo te zijn. Een laag verbruik van slechts 1:25,74 kun je niet anders dan uitzonderlijk goed noemen voor een Crossover.
Stadszuinigheidsrit – Rijmodus: Eco – Snelheid: 50 km/u – Verbruik: 50,2 km/1,95 ltr Euro 95 = 1:25,74

Grappig ritje
Woensdag was ik van plan om met mijn illegale speed-pedelec naar werk te gaan maar op het laatste moment besloot ik toch met de Nissan Qashqai e-Power Tekna te gaan. Ik wilde namelijk nog met een Stopwatch van school meten hoe lang het duurt om van 50 km/u naar 10 km/u af te ‘remmen’ en dan bedoel ik dus niet remmen met het rempedaal maar: Alles uit = 1. Geen 2. B-stand 3. e-Pedal 4. B-stand + e-Pedal. Op de heenweg ben ik weer via Lisse gereden omdat ik die rotondes zo leuk vind. De ene keer remde ik af in de B-stand en de andere keer met de e-Pedal. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de B-stand omdat die geleidelijker opbouwt en dat vind ik persoonlijk fijner = vloeiender rijden. De e-Pedal remt vrij hard of zeg maar vrij abrupt af na het loslaten van het gaspedaal en dat is gewoon niet mijn ding. Op weg naar huis ben ik via Abbenes gereden omdat het daar heel erg rustig is en ik dus rustig mijn metingen kon doen. De verkeersdrempels voel je goed maar ik moet eerlijk zeggen dat de comfortabele vering/demping van deze Nissan Qashqai e-Power de heftige oneffenheden verrassend goed uitdempt. Het is niet té comfortabel en dat is eigenlijk precies zoals de vering/demping van een Crossover hoort te zijn. Op weg naar de oprit van de A44 had ik nog even hele dikke pret. Er reed een VW Golf-rijder en ja iedereen weet wat voor macho-types daarin rijden. Hij zat de hele tijd op mijn bumper dus ik besloot de Nissan Qashqai e-Power werkelijk de oprit op te ‘smijten’ om in autotaal te spreken. Nou dat trok die VW Golf-rijder dus absoluut niet en nog leuker hij had dit ook totaal niet verwacht. Toen ik in mijn achteruitkijkspiegel keek zag ik hem plankgas geven om mij weer bij te halen, ha, ha. Hieronder de verrassende tijdmetingen die veel dichter bij elkaar liggen dan mijn gevoel mij vertelde.

Tijdmeting van 50 km/u -> 10 km/u
Ik heb gemeten met 50 km/u rijdend op het ACC daarna drukte ik tegelijkertijd op Cancel en de Stopwatch-knop
1. Geen: 74 seconden – 75 seconden – 73 seconden = Gemiddeld 74 seconden
2. B-stand: 14 seconden – 14 seconden – 14 seconden = Gemiddeld 14 seconden
3. e-Pedal: 13 seconden – 13,2 seconden – 13,2 seconden = Gemiddeld 13,1 seconden
4. B-stand + e-Pedal: 13,2 seconden – 13,2 seconden – 13,2 seconden = Gemiddeld 13,2 seconden
Het e-Pedal overruled overduidelijk de B-stand die er 0,7-0,8 seconden langer over doet van 50 km/u -> 10 km/u. Het verschil tussen het e-Pedal en de B-stand is amper 1 seconde en daar stond ik wel van te kijken want voor je gevoel duurt de B-stand veel langer maar dat is dus niet zo.

Woensdagavond – Gewone zuinigheidsrit met ma
Woensdagavond heb ik de gewone zuinigheidsrit gemaakt samen met mijn moeder. Ik weet dat ze altijd heel erg geniet van deze zeer fraaie rit tussen De Zilk en Overveen. Het rechte stuk van Katwijk aan Zee naar De Zilk is vrij saai maar ach zelfs op dat stuk kun je meer genieten dan op de snelweg dat is pas echt saai. Het aftanken in Katwijk aan Zee bij ‘t Heen leverde een nette 1:22 op. Alweer boven de 1:20 dus en dat is gewoon een hele dikke plus voor deze Nissan Qashqai e-Power. Ik reed lekker rustig de N206 en bofte dat er geen haastige leipo achter mij reed. Ik weet echt niet wat het is de laatste tijd maar alle automobilisten hebben haast-haast-haast en waarom vraag het mij niet. Met een auto kun je nog zoveel haast hebben maar het schiet echt nooit op! Op de motor heb ik nooit haast maar ben ik altijd overal eerder/sneller dan wie dan ook in een auto. Ik kan over fietsbruggetjes heen, door fietstunnels, langs bussluizen, tussen die rood/witte paaltjes door en noem het maar op kortom overal waar een auto niet verder kan daar rij ik doodleuk verder. Je wilt niet weten hoeveel kilometers omrijden mij dàt elke dag weer scheelt! Op de N206 kwam er na Noordwijk een bumperklever achter mij hangen. Ik zat me toen al te verheugen op de haakse rechterbocht aan het einde van het rechte stuk van de N206 ter hoogte van De Zilk. Ondanks dat mijn moeder naast mij zat – en niet klaagde! – kon ik toch zo mooi hard en strak door de haakse rechterbocht heen sturen dat de bumperklever ver achterop raakte. In de lange S-bocht probeerde hij mij bij te halen maar dat lukte hem niet. Ja dan heb ik altijd weer lol want als je zo’n held bent om te bumperkleven en blijkbaar wel kunt autorijden maar níet sturen tja wat ben je dan? Een bumper-stumper. In Vogelenzang reed ik uiteraard op de ACC netjes 35 km/u (= ongeveer 31 echte kilometers per uur) door de 30-Zone. Dit uiteraard weer tot grote irritatie van de bumperklever die nu ineens niet meer zo zat bumperkleven als op het rechte stuk van de N206. Eenmaal op de bomenweg had ik de vaart er al snel weer lekker in en zwierde ik heerlijk door de mooie bochten onder het groene bladerdak heen.

Op de Zandvoorterweg aangekomen kwam er van links een ambulance met gillende sirenes aangereden dus we moesten even wacht tot die voorbij was. Daarna kon ik er net even snel tussen piepen want er kwam een hele lange rij auto’s van rechts aangereden. De weg naar de boulevard was behoorlijk druk wat niet zo gek was gezien het heerlijke zonnige weer. Maar gelukkig voor ons sloegen ze allemaal linksaf richting de Zuid-boulevard. Ik sloeg op de mini-rotonde rechtsaf door misschien wel één van de meest gekke blinde bochten van Zuid-Holland. Ik moet met de Nissan Qashqai e-Power verplicht helemaal zo rechts mogelijk over het fietspad rijden want anders bots ik op de tegemoetkomende auto. Aan de andere kant van de bocht ligt namelijk een dikke betonnen rand waar de tegemoetkomende auto omheen moet rijden. Daarna volgt weer een blinde bocht de mooiste van de hele route en oh wat reed ik daar perfect doorheen. De spoorbomen waren dit keer eens niet dicht want in de zomer rijden er meer treinen naar Zandvoort. Op weg naar de boulevard zag ik in de verte de tractor van ‘Vis van Floor’ al aankomen met een lange rij auto’s daarachter. Ik moet daar altijd weer om glimlachen. Op de boulevard aangekomen kwam ik weer eens achter een toeristische zeekijker te rijden. Je mag daar 60 km/u maar naar de zee kijkend rijden ze dan 30-40 km/u. Rij dan lekker de boulevard-lange parkeerplaats op waar je rustig naar de zee kunt kijken. Op de duinenweg naar Overveen was het drukker dan normaal en werd ik op het 50 km/u-gedeelte rechts ingehaald over de rechter uitvoegstrook. Tja heb je er weer zo’n haastige idioot. ik hoop dat ze hier binnenkort weer eens staan te laseren dan lach ik zo’n sukkel keihard uit als hij verderop aangehouden wordt. Bij Overveen draaiden we om en ving de terugweg met weer een ambulance met gillende sirenes op dezelfde plek als de heenweg en ook nu weer bumperklevers die ik in elke bocht los reed. Echt hou op schei uit joh! Maar goed het verbruik was alweer ruim boven de 1:20 oftewel fantastisch! Goed geDaan!
Gewone zuinigheidsrit – Rijmodus: Eco – Snelheid: 30-80 km/u – Verbruik: 69,8 km/ 3,07 ltr Euro 95 = 1:22,73

Widowmaker
Mensen vragen mij regelmatig waarom ik auto’s test en geen motoren omdat ze weten dat ik een extreem fanatiek motorrijder/motorreiziger ben. “Wel ik wil graag gezond en in één stuk oud worden”, antwoord ik dan. Een auto is zoveel veiliger dan een motor maar als het op beleving aankomt is er geen enkele auto die ook maar in de buurt komt van een motorfiets. Echt niet één auto! Zelfs de Rimac Nevera niet! Vrijdagavond kwam op de online AD-krant een artikel tegen over de peperdure want 2 miljoen kostende Rimac Nevera. De Rimac Nevera is volledig elektrisch en met zijn vermogen van 1914 Pk de snelste auto ter wereld. Met zijn vier motoren verbrak de 2 miljoen euro kostende auto onlangs op één dag 23 snelheidsrecords las ik in het artikel. Eén daarvan is een sprint van 0-100 km/u in 1,82 seconden. Het gewicht van de Rimac Nevara is 2.150 kg dus deze auto heeft niet eens meer Pk’s dan kilogrammen. Toen ik het artikel van de autojournalist van het AD las moest ik even lachen. Hij gebruikte daarin termen als je oogbollen die in je schedel gedrukt worden en meer van dat soort typische termen van mensen die helemaal niets gewend zijn qua acceleratie. Voor mij is er maar één vervoermiddel dat werkelijk alles slaat als het op belachelijk bruut en totaal onvergeeflijk aankomt. In 1998 toen ik nog motoren testte en kreeg ik op een dag de nieuwe eerste Yamaha R1 Supersport mee met een vermogen van 150 Pk en een drooggewicht van slechts 177 kg. Ik heb later nog veel motoren gereden met veel meer vermogen en zelfs meer Pk’s dan kilogrammen maar hoe het vermogen uit dit motorblok kwam rollen sloeg werkelijk helemaal nergens op. Mijn stuntrijder was totaal verliefd op die motorfiets want hij kon deze motor zelfs bij snelheden van ver boven de 200 km/u met groot gemak op zijn achterwiel zetten en wheelies maken tot ver boven de 270 km/u. Wat er zo bijzonder was aan die motor was dat als je gas gaf er totaal geen middenweg was. Het was alles of niets ik kon er dan ook absoluut niet normaal mee rijden wat ik ook probeerde.

Ik reed dan ook overal veel te hard en ben dan ook aangehouden door een motoragent. Ik bood hem aan om een rondje op de Yamaha R1 te rijden om zelf te ervaren wat voor een bruut en totaal onhandelbaar beest deze motor is. Hij sloeg mijn aanbod beleefd af (ik kreeg ook geen boete van die lieve motoragent) want ja hij wilde graag bij zijn vrouw en kinderen aan het avondeten zitten. Een andere redacteur van Motormaniacs maakte mij later opmerkzaam op het feit dat deze Yamaha R1 in Engeland de bijnaam ‘Widowmaker’ had gekregen. Tja dat zegt genoeg denk ik… De 0-100 km/u deed deze Yamaha R1 met gemak in de eerste versnelling ruim onder de 2 seconden. En geloof me dat het op die motor 100-en maal angstaanjagender was dan in die Rimac Nevera. Waarom? Wel deze Yamaha R1 kon op de gekste momenten tijdens vol accelereren met het stuur gaan slaan wat ook wel een tankslapper wordt genoemd. Het overkwam mij ook een paar keer en alle keren had ik geluk dat ik het enig juiste deed en dat is gas bij geven. En dat bij snelheden van 150-200 km/u….. dus onder elkaar zeiden we dan ook als duister geintje: “Je moet letterlijk ballen van staal hebben als je op deze motor rijdt!” Als je namelijk van het gas afgaat bij een beginnende tankslapper kan het alleen maar nog erger worden. Het stuur gaat dan als je pech hebt op een gegeven moment zo hard oncontroleerbaar heen en weer slaan dat beide stuurhelften tegen de tank aanslaan en je keihard onderuit gaat. Dit citaat zegt denk ik alles: “Maar de combinatie van een machtige 150 Pk vermogen en een ultralaag drooggewicht van 177 kg maakte de Yamaha R1 ook een haast ontembare machine, die zelfs de meest ervaren rijders nog kon verrassen met zijn overweldigende geweldsexplosie en de immer dreigende neiging tot tankslapper.” Toen ik de Yamaha R1 terugbracht naar de importeur en vertelde wie ik er allemaal op had laten rijden van de redactie en wat hun reacties waren kreeg ik als antwoord: “Jullie zijn het enige Nederlandse motorblad dat deze Yamaha R1 zonder schade beter gezegd zonder ook maar één krasje hebben teruggebracht.” Hieronder kun je zien wat een tankslapper is en hoe ongelofelijk heftig het kan zijn. De titel van het YouTube-filmpje zegt genoeg denk ik.

Mother of all tankslappers

https://www.youtube.com/watch?v=G7Lw0x0vnGA

 

Specificaties

Jaargang

2023

Carrosserie

Crossover

Transmissie

Singlespeed

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine Elektrisch

Type motor

Otto + Elektrisch

Aantal cilinders

3

Acceleratie (0-100/sec)

7,9 seconden

Topsnelheid

170km/u

Vermogen

B-116(158)/4.600 E-140(190)/4.500 kW (pk)/rpm

Koppel

B-250/2.400-4.400 E-330/0-3.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.5/1.497 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

8:1-14:1

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

schijven

Remmen achter

schijven

Draaicirkel

11,1 meter

Overig

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Bebouwde kom

5,0-5,2 liter/100 km

Snelweg

6,3-6,4 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,2-5,3 liter/100 km

C02 uitstoot

120 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.425 mm

Breedte

2.084 mm

Hoogte

1.625 mm

Wielbasis

2.665 mm

Spoorbreedte voor

1.580 mm

Spoorbreedte achter

1.580 mm

Massa leeg

1.699 kg

Max. toelaatbare massa

2.180 kg

Laadvermogen

481 kg

Aanhanger geremd

750 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

455-479 liter

Bandenmaat

235/50-R19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand