Nissan Juke Tekna Hybrid 143 2023 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Nissan Nederland


“Simply the best!”

Samenvatting
De Nissan Juke was ooit één van de meest vernieuwende auto’s qua design. Intussemn is men daar wel aan gewend geraakt alhoewel je gek genoeg geen evenknie zult vinden bij een ander automerk. Wat dat betreft is en blijft de autowereld erg conservatief als het om design gaat. De Nissan Juke gaat alweer 13 jaar mee en dat is best lang voor een model. Deze Nissan Juke Hybrid 143 is een echte Hybride en dus geen Pug-In Hybrid en dat vind ik persoonlijk eigenlijk wel jammer. In deze auto moet je met kennis van zaken achter het stuur gaan zitten om er écht zuinig mee te kunnen rijden. Maar beheers je de rijtechniek eenmaal dan kun je er ook echt serieus zuinig mee rijden. Dat houdt in dat je ermee in de stad, binnendoor en op de snelweg altijd een verbruik kunt halen van minimaal 1:25 tot ruim boven de 1:29. Dat is heel erg netjes voor een dergelijke auto dus ja de Nissan Juke Hybrid doet wat ie belooft en dat is zuinig met de benzine in de tank omspringen. Qua wegligging vind ik ‘m helemaal top en ook de zit en het stuurgedrag zijn top. Dus alles bij elkaar is het gewoon een topauto die waar voor zijn geld biedt.

Plus: Grip – Stoelen – Stuurgevoel – Verbruik

Min: Ik moest ‘m wel heel erg vroeg terugbrengen om op tijd op mijn werk te zijn

Testverslag
Even lekker binnendoor op mijn kleine Honda Grom de Nissan Juke Hybrid ophalen dacht ik……. VERKEERD GEDACHT DUS! Man, man alle bruggen stonden open behalve die ene waar ik op mijn Honda Grom onderdoor kon rijden. En daarna raakte ik totaal verdwaald in een nieuwbouwwijk. Het ritje duurde uiteindelijk tweemaal zo lang zowel qua kilometers als qua tijd. Grrrrr!!! Nee dit was weer eens zo’n typsiche dramadag zoals me gelukkig nietr al te vaak overkomt. Mijn vrienden noemen dit soort dagen dan ook niet voor niets een Daandag. Ik heb één keer in mijn leven zoveel ongein meegemaakt op één dag (= Motorongeluk – De Ambulance waarin ik werd vervoerd raakte betrokken bij een ongeval op weg naar het ziekenhuis – Portemonnaie met veel geld daarin verloren – en nog meer dingen kortom het was te bizar voor woorden) dat iedereen tegen mij zei: “Je leeft nog!” En dat was inderdaad het enig juiste antwoord want ik ben intussen aan mijn 4de leven begonnen. En dat is geen grapje maar echt waar! Ik had eigenlijk bij mijn geboorte moeten overlijden maar bleef na 3 wisseltransfusies als door een Godswonder toch leven, ik ben met 180 km/u op minder dan 30 cm als een menselijke torpedo langs de vangrail gevlogen (de aarde van onder de vangrail zat op mijn helm) en ik heb bijna zelfmoord gepleegd omdat 3 huisartsen en 2 specialisten mijn Vitamine-B12 deficiëntie hadden gemist die ik vervolgens zelf heb ontdekt door bloed te laten prikken. Als ik geen medisch analist was geweest dan was ik er niet meer geweest! Het eerste wat de Vitamine B12-specialist tegen mij zei was: “Iedere patiënt in jou toestand pleegt zelfmoord.” Tja en wat doet Daan sinds zijn 18de? Motorrijden wat zo’n beetje de gevaarlijkste vorm van vervoer is die er bestaat in de hele Melkweg. Daarom hou ik het op mijn leeftijd – 10 augustus word ik 61 jaar – maar bij auto’s testen dat is veel veiliger voor Daan.

Eindelijk was ik dan na een monsterrit bij Nissan aangekomen en kon ik na het ophalen van de contactsleutel bij de portier vertrekken in een spiksplinternieuwe Nissan Juke Hybrid 143 Tekna. Na het juist afstellen van het stuur, de stoel en de spiegels kon ik vertrekken. Daarna heb ik uiteraard even een muziekje opgezocht op de FM Radio en wat denk je??? De allereerste tonen van “Simply the best” van de gisteren overleden Tina Turner klonken loeihard uit de speakers in mijn hoofdsteun direct in mijn oren. Do I need to say more? Nee toch! Hoe mooi kan het leven zijn door toegezongen te worden door engeltje Tina Turner. Mooi en vooral lekker doodgewoon mens was ze! Ik ben toch weer helemaal binnendoor terug naar huis gereden en dat was niet zo moeilijk want ik heb gewoon de NavSat aangezet. Ondertussen rond koekeloerend zag ik een accumeter en een benzinemeter, de ene stond op halfvol en de ander op vol. Ik ging er blind vanuit dat de Nissan Juke Hybrid van een zelfde soort hybridesysteem gebruikt maakt als de Toyota Prius. Met echter één groot verschil en dat is dat de eerste Toyota Prius een NiMH (= NIckel Metal Hydride) accu heeft en deze Nissan Juke Hybrid een Li-ion accu van 1.2 kWh heeft die constant laad/ontlaad. Ook in deze Nissan Juke Hybrid kun je weer hetzelfde truukje toepassen als in de Toyota Prius namelijk even het gaspedaal lossen en opnieuw intrappen en hoppa je rijdt elektrisch verder tot een maximum snelheid van 55 km/u. Op hogere snelheid ondersteunt de elektromotor de benzinemotor en zo zorgt het Hybrid-systeem ervoor dat je op hogere snelheden minder benzine verbruikt. Als je het rijden goed beheerst kun je met een dergelijk hybridesysteem heel erg zuinig rijden. We gaan het zien de komende week!

Mooie voorstoelen
Waar ik me best wel over verbaasde zijn de zeer fraai vorm gegeven en werkelijk prinsheerlijk zittende voorstoelen. Dergelijke fraai vorm gegeven voorstoelen kom ik niet zo vaak tegen in auto’s van deze prijsklasse dus ik was echt positief verrast! Net als Bas later die middag trouwens maar die kon maar 1 snelle blik werpen meer niet want hij was om 04.00u opgestaan om de bekleding van een Foodtruck af te ronden met zijn personeel. Die foodtruck moest namelijk vandaag klaar zijn! Het rijden an sich is werkelijk fantastisch, de auto stuur lekker, de vering/demping is uitstekend net als de wegligging. Er liggen vier 225 mm brede 19-inch GoodYear Eagle F1 banden om de velgen dus ja dat zijn lekkere grippy banden. In de technische specificaties las ik dat deze Nissan Juke Hybrid 143 achter een torsie-as heeft. Dat weet ie dan verrassend goed te verbergen want ik dacht echt dat ie achter onafhankelijke achterwielophanging heeft puur op mijn gevoel afgaand. Je kunt binnendoor voor verschillende routes kiezen maar ik ben via Lijnden – Badhoevedorp – Schiphol – Rijsenhout – Roelofarendsveen gereden. Ik ken werkelijk elke bocht op deze route op mijn duimpje dus als ik thuis kom heb ik al behoorlijk wat test-informatie om op te schrijven. Ondertussen had ik uitgevonden hoe ik de Tripmeter op “0” moest zetten en zag tijdens het scrollen dat deze Nissan Juke Hybrid 143 drie verschillende Tripmeters (= Rit) heeft.
1. Rit sinds start
2. Rit sinds reset
3. Rit sinds bijtnkn

Uiteraard heb ik ‘m bij de Tinq in Roelofarendsveen even afgetankt want dan had ik vrijdag al een gewone verbruiksmeting (30-50-80-100 km/u) voordat ik de eerste zuinigheidsrit zou gaan maken. Als ik een auto aftank dan doe ik na het doorklikken altijd standaard nog driemaal doorklikken en ik weet natuurlijk niet hoe degene voor mij de Nissan Juke Hybrid 143 heeft afgetankt. Daar kan zomaar 1-2 liter verschil in zitten als je bijvoorbeeld direct stopt na één maal doorklikken. Na het tanken ben ik onder de A4 door gereden en op de rotonde nam ik heerlijk strak de buitenring en sloeg rechtsaf richting Oud Ade. Gewoon even lekker dwars door de weilanden rijden om te genieten van alle beestjes en vogeltjes in de weilanden. Ik zag eenden met jongen, ganzen met jongen, een grutto, kieviten, scholeksters en haasjes. Als ik om mij heen kijk zie ik heus nog veel mooie dingen. Als ik de nieuwsmedia echter moet geloven dan kan de wereld elk moment vergaan. Sorry hoor maar al die doemscenario’s over klimaatverandering geloof ik helemaal niets van. Laatst las ik een uitstekend wetenschappelijk artikel van een klimaatwetenschapper die schreef dat de laatste 70 jaar de ijsmassa op Antarctica alleen maar aangegroeid is in plaats van gesmolten zoals je zou verwachten. Die metingen waren met behulp van satellietbeelden keihard onderbouwd dus daar was geen speld tussen te krijgen. Maar daar lees je dus helemaal niets over in onze klimaatwappies-media. Dit jaar geeft ze eigenlijk alweer keihard ongelijk want het is nu eind mei en we wachten nog steeds op de eerste landelijke zomerdag (= gemeten in De Bilt), ha, ha. Eenmaal thuis ben ik eerst wat gaan eten en daarna ben ik de Samsonite kofferset gaan fotograferen dan had ik dat alvast maar gehad. Toen ik de achterklep open had gedaan zag ik dat deze Nissan Juke Hybrid 143 een verwijderbare bodemplaat heeft. Dat werd dus twee sets foto’s maken, eentje met en eentje zonder verwijderbare bodemplaat. Als je de verwijderbare bodemplaat eruit haalt dan past de gehele standaard kofferset voor deze grootte auto’s er precies in dus dat is gewoon goed.

Samsonite kofferset
Met verwijderbare bodemplaat
Met hoedenplank: 4×33-liter + 13-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 33-liter + 2×13-liter

Zonder verwijderbare bodemplaat
Met hoedenplank: 3×50-liter + 33-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter + 13-liter

Zunig naar werk rijden
Vrijdag ben ik binnendoor naar werk gereden zoals altijd en ik was vooral benieuwd vanaf hoeveel kilometer na vertrek de Nissan Juke Hybrid 143 elektrisch ‘wil’ gaan rijden. Je zou denken zodra de Li-ion accu meer dan halfvol geladen is maar dat is dus niet zo. Dankzij de “Rit sinds start” kon ik precies zien na hoeveel kilometer rijden de elektromotor aan zou springen. Nou dat duurde wel even hoor want pas na 7 km rijden zag ik in de linkerteller (= Charge/Eco/Power) eindelijk de letters EV groen oplichten. Ik heb het hier dus over puur elektrisch rijden zonder ondersteuning van de benzinemotor. Daarna probeerde ik zoveel mogelijk elektrisch te rijden door gas te lossen en weer gas te geven. En indien mogelijk zette ik het ACC* aan zodat ik wat langer elektrisch kon rijden zonder het gaspedaal in te hoeven trappen. Het gekke is dat het echt niet te voorspellen is hoe lang je elektrisch kunt rijden op de Adaptive Cruise Control. Richting Warmond rijdend dacht ik bij de tweede rotonde direct “Het zal toch niet weer hè!” maar inderdaad reed er weer een vrouw (of was het dezelfde vrouw als de vorige keer in een nieuwe auto) zonder met haar ogen te knipperen en aan een koffiebeker lurkend patsboem voor mijn neus de rotonde op. Al toeterend en vol in het ABS remmend kon ik maar net aan een aanrijding voorkomen. De rotonde afrijdend haalde ik haar rechts via de busbaan weer in en maakte een gebaar naar mijn hoofd wijzend van ben je totaal gestoord of zo. Ik kan er gewoon echt niet bij dat je als een achterlijke idioot zo een voorrangsrotonde oprijdt.

In Warmond aangekomen bleek de hoofdstraat weer afgesloten te zijn en ik wist toevallig ook waarom. Na de herinrichting hadden ze zowel de hoofdstraat als de parkeerplaatsen in de vernieuwde 30-Zone zo smal gemaakt dat de regiobus de zijspiegels van de geparkeerde auto’s eraf reed. Onder het artikel hierover op Bollenstreekomroep.nl vond ik de volgende reactie: “Peter van Rosmalen 24 feburari 2023 – Ik ben buschauffeur en rijd regelmatig door deze straat. Ik was vol verbazing na de opening van deze straat. Welke idioot heeft zoiets kunnen verzinnen om een straat zo in te richten. Ik wist meteen dat dit problemen op zou leveren en daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben. Ik weet zeker dat deze situatie veranderd moet worden. Chapeau!!!” Wat dat betreft lach ik me soms helemaal te pletter om al die klimaat-idioterie. Op de radio hoorde ik toen ik dit zat te schrijven dat automobilisten vanaf 2030 honderden euro’s per maand extra kwijt zijn – dus bovenop hun brandstofkosten – als het rekeningrijden wordt ingevoerd. Die politici zijn toch gewoon knettergek of niet dan? Maar goed terug naar Warmond want door de afsluiting van de hoofdstraat moest ik een heel eind omrijden. Tijdens dat omrijden heb ik het e-Pedal aangezet want daardoor kon ik mooi vloeiend en dus zonder te hoeven remmen door de woonwijk rijden. De e-Pedal gebruikte ik dan ook alleen als het functioneel was want op de doorgaande weg Warmond uit was het juist handiger om de auto zo lang mogelijk uit te laten rijden. Sprong er echter een stoplicht op rood dan drukte ik meteen het knopje in om de e-Pedal te activeren.
*ACC – 3 afstandstreepjes – Vanaf 30 km/u – een tikje tegen SET/RES = +/- 1 km/u vasthouden = +/- 10 km/u

Slimme ingewikkelde versnellingsbak
De ‘Smart automatic gearbox’ in deze Nissan Juke Hybrid 143 is behoorlijk ingewikkeld. Zo heeft deze automatische versnellingsbak geen koppeling maar worden beide elektromotoren gebruikt om de versnellingen (vier voor de benzinemotor en twee voor de grote elektromotor = samen acht) te synchroniseren via een geavanceerd algoritme. Wat verder bijzonder is dat is dat deze Nissan Juke Hybrid 143 op drie verschillende manieren Hybride kan rijden namelijk: Serie – Parallel – Serie + Parallel. Ik heb nog gekeken of ik een animatie-filmpje kon vinden maar helaas pindakaas. Ik ga er dan ook verder niet op in want dat is een nogal ingewikkeld technisch verhaal wat waarschijnlijk alleen techneuten snappen. De gewone autokoper is daar helemaal niet in geïnteresseerd. Het enige dat mijn zwager vervelend vond is dat de benzinemotor soms veel toeren maakt. Dat komt omdat ie dan als generator dient om de Li-ion accu op te laden. Het toerental klopt dan niet met de snelheid die je rijdt en ja sommige mensen vinden dat irritant maar ik had er geen last van.

Spraakinstructie-knopje
Soms denk ik wel eens zouden die ontwerpers van een auto zelf in die auto rijden om te kijken of hun ontwerp wel zo handig is. Neem bijvoorbeeld het spraakinstructie-knopje dat precies onder het SET-knopje van het ACC zit. Hoe vaak ik niet per ongeluk op dat spraakinstructie-knopje heb gedrukt je wilt het niet weten! Natuurlijk heb ik geen mannequin-vingertjes dus hou hier eens rekening mee heren en dames ontwerpers!

EV-knop
Er zit op het dashboard nog een aparte EV-knop die je in de stad of op een woonerf kunt gebruiken om permanent elektrisch te rijden tot een snelheid van maximaal 55 km/u. Indien nodig slaat de benzinemotor automatisch aan.

Audio
De audio is van Bose en is van een uitstekende kwaliteit. Ik heb dit keer maar weer mijn iPod Touch aangesloten want die muziek op de radio vind ik tegenwoordig gewoon zwaar K. Het aansluiten via de Bluetooth was zo voor elkaar en het fijne is dat elke keer als ik mijn iPod Touch opstartte deze automatisch verbinding zocht met de audio via de Bluetooth. Het geluid uit de speaker was prima, ik kon ‘m loeihard zetten zonder dat ie ging vervormen. Mijn favoriete nummer van dit moment is Simply the best, dat was weer een soort herontdekking nadat ik in deze Nissan Juke Hybrid 143 was gestapt. En uiteraard heb ik ook weer even de live-versie van Crazy train geluisterd van Ozzy Osbourne. Wat een totaal bizarre stem heeft die man toch, luister nog maar eens naar Paranoid van Black Sabbath wat wordt beschouwd als het eerste hardrocknummer ter wereld.

Vroeg uit de veren!
Zaterdag moest ik vroeg uit de veren want ik had mijn moeder beloofd dat we vroeg brood zouden gaan halen bij de enige échte Warme Bakker in de wijde omgeving namelijk Den Dulk in Valkenburg ZH. En ja als ik iets beloof dan doe ik dat ook dus ik ben vroeg opgestaan om te ontbijten en daarna met mijn moeder naar bakkerij Den Dulk in Valkenburg ZH gereden. Nou dat was me nog wat zeg want de verbreding van de N206 (in de volksmond de Gifweg genoemd vanwege het giftige granulaat onder het asfalt) is op zo’n puinhoop uitgedraaid dat je binnenkort niet meer naar Valkenburg ZH kan en mag rijden. Totaal bizar!!! De weg naar Valkenburg ZH onder de N206 door is namelijk éénrichtingverkeer geworden zag ik vrijdag uit werk. Omdat veel automobilisten echter doodleuk blind tegen de richting in blijven rijden willen ze het nu helemaal af gaan sluiten. Ik ben toen maar weer helemaal terug en dus omgereden, man, man wat een bak ellende. Zaterdag konden we gelukkig nog wel naar Valkenburg ZH rijden maar terug zijn we achterom via het voormalig MarineVliegkamp naar Leiden gereden. Een beetje om maar wel minder om en vooral veel mooier en rustiger dan via Holiday Inn. Wat ik mij nou afvraag is hoe vol wil men de Randstad nog bouwen en hoeveel wegen wil men nog aanleggen en/of verbreden? Totdat alles zo muurvast staat dat je jezelf alleen nog lopend, op de fiets of per motor kunt verplaatsen? Ik snap er helemaal niets meer van! Na thuiskomst heb ik mijn moeder afgezet en ben ik naar de garage gereden. Ik wilde even op mijn motor naar het adres in Delft rijden waar ik dinsdagmiddag een sollicitatiegesprek heb. Weer terug in Leiden ben ik even een heerlijke bagel gaan eten bij Better Bagels. Nou ja even, ik raakte met twee mensen aan de praat en liep pas 2 uur later dan mijn bedoeling was de winkel weer uit. De man van het echtpaar werkte in de Weg en Waterbouw maar was op non-actief gesteld nadat hij vragen was gaan stellen naar aanleiding van een document dat hij gelezen had. Hij zei tegen mij: “Binnenkort komt er een artikel in het nieuws over de vragen die ik stelde. De fraude in de Weg en Waterbouw is totaal bizar!” Tja gek hè met zo’n kabinet zoals dit vierde opeenvolgende zwaar corrupte en ronduit criminele kabinet Rutte. Het is gewoon niet meer te bevatten hoe onvoorstelbaar corrupt en ronduit crimineel onze regering is. Na mijn motor in de garage gezet te hebben ben ik naar huis gereden en na het avondeten ben ik actiefoto’s gaan maken met mijn zwager. Maar voordat ik maar zwager op ben gaan halen heb ik de Nissan Juke Hybrid 143 eerst nog even afgetankt. De tripmeter stond op 134,6 km en er ging 6,6 liter Euro 95 in de benzinetank dus dat is een verbruik van 1:20,4. We zijn maar naar ‘t Heen gereden want daar is het op zaterdagavond altijd extreem rustig. Het leuke aan foto’s maken vind ik dat ik soms pas achteraf iets grappigs ziet dat je niet zag toen ik de foto maakte. Kijk maar eens goed naar die eerste actiefoto waar de Nissan Juke Hybrid 143 vol in beeld is.

Snelwegzuinigheidsrit – Rijmodus: Eco – Snelheid: 100 km/u
Na de 1:20,4 met snelheden van 30-100 km/u was ik toch wel erg benieuwd welk verbruik er uit een snelwegzuinigheidsrit zou rollen. Ik had werkelijk geen flauw idee wat ik zou kunnen verwachten. Het opgegeven gecombineerde verbruik is 1:19,24 – 1:20 meer kon ik niet vinden. Ik heb dit keer gewoon bij de Total bij mij om de hoek afgetankt want omrijden loont niet voor die paar eurocent goedkoper op 2-3 liter bij de Tango. Na het aftanken ben ik naar de A44 gereden waar ik de Adaptive Cruise Control eenmaal op de snelweg direct heb vast gezet op 100 km/u. Het was gelukkig niet al té druk maar het had van mij eerlijk gezegd wel iets rustiger mogen zijn op de tweebaans A44. De A4 verderop is 6-baans na het brugrestaurant overgaand in 5-baans dus ja daar had ik lekker de ruimte. Uh ja dat zou je zeggen want ik heb geen idee wat al die automobilisten aan het doen waren maar sommige reden amper 80-90 km/u. Oké je mag er overdag tussen 06.00u-19.00u 100 km/u maar dan nog. Ik moest dus steeds inhalen om niet ver onder de 100 km/u uit te komen. Mijn snelwegzuinigheidsrit moet wel representatief zijn natuurlijk dus ik moest zo netjes en constant mogelijk 100 km/u zien te rijden. En dat valt soms helemaal niet mee zoals nu dus. Gelukkig zag ik in de verte al de afslag Hoofddorp-Zuid en ik besloot er daar maar af te gaan in plaats van de volgende afslag Hoofddorp. Bovendien is deze afslag veel leuker vanwege de extreem lange afritbocht met een zeer grote radius. Ik reed met groot gemak naar de auto voor mij toe en daarna heb ik de bochtensnelheid extreem hoog kunnen houden. Dat zegt wel iets over de werkelijk uitstekende wegligging/balans/grip van de banden. Over de A4 heen reed ik er aan de andere kant weer op en die oprit is net als de afrit er ook weer eentje met een hele grote radius. Ik kon dus heel rustig snelheid maken wat perfect is voor mijn snelwegzuinigheidsrit. Eenmaal op de A4 is het invoegen op die plek altijd wat lastig maar goed het lukt me altijd weer – en anders gooi ik ‘m er gewoon voor – dus ik vind het eigenlijk wel prima zo. De terugweg ging gelukkig lekkerder dan ik verwacht had want op weg naar Hoofddorp leek het verkeer richting Leiden nogal aan de drukke kant. Eenmaal op de A44 kon ik netjes 100 km/u blijven rijden op de Adaptive Cruise Control zonder in te hoeven halen. Bij de afslag Leiden aangekomen heb ik even heerlijk zwaar op de grens rijdend de afrit genomen. De gehele afritbocht hoorde ik de 19-inch GoodYear Eagle F1 banden piepen of zeg eigenlijk maar gillen maar de Nissan Juke Hybrid 143 ging absoluut niet glijden. Op de T-splitsing afrijdend sprong het verkeerslicht op groen en hield ik het gas erop. Na het verkeerslicht gooide ik het stuur hard om naar rechts en vloog met gillende banden amper uitbrekend door de extreem brede rechterbocht heen. Wat een auto zeg! Ik denk dat als er iemand geblinddoekt naast mij zou zitten dat ie zou zweren in een sportauto te zitten. Het aftanken leverde een heel mooi verbruik van 1:25,33 op wat ruim boven het gecombineerde verbruik ligt.
Tripmeter 50,4 km/1,99 ltr Euro 95 = 1:25,33

Stadszuinigheidsrit – Rijmodus: Eco – Snelheid: 30-50 km/u
Na de snelwegzuinigheidsrit besloot ik maandag op de 2de Pinksterdag meteen een stadszuinigheidsrit te maken want de Nissan Juke Hybrid 143 stond volledig afgetankt voor de deur. Omdat ik dinsdag een sollicitatiegesprek gepland had staan besloot ik eerst even naar ‘s Heerenloo te rijden want ik daardoor kan ik morgen niet wandelen met Piet. De weg naar ‘s Heerenloo is een hele mooie rit binnendoor dus dat tikt meteen lekker aan qua kilometers. Uiteraard moest de Nissan Juke Hybrid 143 eerst weer even opwarmen voor ik volledig elektrisch kon rijden. Maar omdat het al wat later op de ochtend was en de zon al volop scheen ging dat sneller dan de vorige keer. Tijdens een stadszuinigheidsrit probeer ik altijd zoveel mogelijk verkeerslichten te vermijden en door de wegwerkzaamheden aan de N206 wordt me dat alleen maar makkelijker gemaakt. Want ik ben uiteraard weer achterom via Voormalig MarineVliegkamp Valkenburg (= zonder één verkeerslicht) naar Katwijk aan Zee gereden. Het rijden ging lekker en ik had alles nu goed onder de knie, wel/niet uit laten rijden, wel/geen e-Pedal, gas lossen/geven om zoveel mogelijk puur elektrisch te rijden. Bij ‘s Heerenloo aangekomen reed ik het terrein op en het lullige is dat ik helemaal om moet rijden om bij Unit 4 uit te komen. Maar goed het is niet anders, daar aangekomen vertelde ik aan de begeleidsters dat ik morgenmiddag een sollicitatiegesprek heb. “Zal ik dan donderdag komen?”, vroeg ik. “Je kan ook nu even met hem wandelen”, kreeg ik te horen, “Ga anders even een rondje wandelen met Piet achter zijn rollator want anders wil hij alleen nog maar in de rolstoel en dat is niet goed want hij moet bewegen.” “Nou ik heb toch alle tijd dus dan ga ik nu wel even 10 minuten met Piet wandelen”, antwoordde ik. Langer dan 10 minuten houdt Piet het namelijk niet vol kreeg ik te horen. Als ik met hem in de rolstoel ga wandelen ga ik meestal dik een uur wandelen.

Na het wandelen met Piet ben ik naar de boulevard van Katwijk aan Zee gereden en daarna ben ik richting Valkenburg ZH, Leiden en vervolgens naar Wassenaar gereden. In Wassenaar ben ik een gedeelte van de weg naar mijn vorige baan gereden, een hele mooie rustige weg met alleen maar 30 en 50-wegen. De weg met de scheve verkeersdrempel ving de vering/demping uitstekend op. Daarna sloeg ik rechtsaf-linkaf richting de snelheidsbrekers-weg met de hoge en zeer vervelende snelheidsbrekers. De eerste snelheidsbreker vanaf de kant van Leiden is de hoogste en meest vervelende en die voelde ik goed maar het viel door de wat langere veerwegen mee in vergelijking met een gewone auto die hier met zijn carrosserie altijd het asfalt raakt. Verder gebruikte ik het truukje van even kort gas geven voor de snelheidsbreker dan komt de auto volledig uit de veren voordat ie weer inveert. Dat werkt echt perfect dus onthou dat maar. Aan het einde van de Schouwweg ben ik richting Duinrell en Wassenaarse Slag gereden. Op de rotonde naar de Wassenaarse Slag ben ik weer omgedraaid en terug gereden naar Leiden. Toen ik het gevoel had dat ik op rond de 50 km uit zou komen richting de Total benzinepomp in mijn woonwijk ben ik die kant op gereden. En wat denk je? Ik had exact hetzelfde aantal kilometers op de Tripmeter staan als met de snelwegzuinigheidsrit. Grappig toch of niet dan? En het verbruik was maar iets beter dan op de snelweg maar dat komt natuurlijk omdat je steeds weer op moet trekken en dat kost extra brandstof. Maar al met al is 1:26,53 een heel mooi laag verbruik voor een Crossover van ruim 1.500 kg met mij erin.
Tripmeter 50,4 km/1,90 ltr Euro 95 = 1:26,53

Gewone zuinigheidsrit – Rijmodus: Eco – Snelheid: 30-80 km/u
Om dat het maandagavond rustig op de weg zou zijn omdat in de middag iedereen alweer richting huis was gereden heb ik die avond uitgekozen voor de gewone zuinigheidsrit. Dat is dé zuinigheidsrit waar alles voor mij ooit mee is begonnen qua zuinig rijden met een testauto. Deze gewone zuinigheidsrit begint bij het onbemande Esso-pompstation in ‘t Heen/Katwijk aan Zee waarna ik over de N206 naar De Zilk rij en dan binnendoor via Vogelenzang – Aerdenhout – Bentveld – Zandvoort naar de rotonde vlak voor Overveen waar ik weer omdraai en dezelfde weg terug rij. Om zo vloeiend mogelijk en met een zo contant mogelijke snelheid te rijden had ik ingebouwd dat ik zou proberen om nul keer te remmen. Door niet te remmen en de bochtensnelheid zo hoog mogelijk hoef je amper gas bij te geven en rij je dus zo zuinig als maar mogelijk is. Het is mij behoorlijk wat keren gelukt om nul keer te remmen tijdens deze 69,8 km lange zuinigheidsrit. Maar één keer is het me zelfs gelukt om precies stil te vallen voor dezelfde benzinepomp (ik tank altijd tweemaal bij hetzelfde pompnummer) aan het einde van de zuinigheidsrit. Want ja de auto stilzetten voor de benzinepomp was natuurlijk de enige keer dat ik wel moest remmen. Deze zuinigheidsrit beschouw ik nog steeds als de leukste en mooiste van de drie en dat is logisch want de omgeving waar ik doorheen en langs rij is ongelofelijk mooi. Omdat het mooi weer was en mijn moeder ook zin had in een uitje is ze mee gegaan. En ach ik vind het zelf ook wel gezellig zo met zijn tweëen. Ook nu weer zijn we heerlijk genietend achterom via Voormalig MarineVliegkamp Valkenburg naar Katwijk aan Zee gereden. Na het aftanken ben ik rustig de N206 opgereden en heb het ACC vast gezet op 80 km/u. Richting De Zilk rijdend was het zoals ik al had verwacht heerlijk rustig. Bij De Zilk aangekomen zette ik ruim voor de haakse rechterbocht het ACC uit en liet de Nissan Juke Hybrid 143 rustig uitrijden. Het mooie aan deze auto is dat ie na het loslaten van het gaspedaal serieus lang uitrijdt (= dankzij de innovatieve koppelingsloze slimme multi-mode versnellingsbak die is geïspireerd op de Formule E) en mocht de snelheid voor de bocht net even iets te hoog zijn – mijn moeder zit ernaast dus daar moet ik toch rekening mee houden – dan zet ik de e-Pedal gewoon even kort aan. Met de e-Pedal remt de Nissan Juke Hybrid 143 behoorlijk snel af dus dat is perfect om exact op de juiste bochtensnelheid uit te komen.

De auto uit laten rijden is bij deze auto door de koppelingsloze versnellingsbak veel lastiger in te schatten dus ik ben dan ook heel erg blij met die e-Pedal. Mijn moeder klaagde voor het eerst sinds lange tijd niet in deze haakse rechterbocht dus dat waren dikke punten voor de Nissan Juke Hybrid 143. Daarna begon het langzame deel van de gewone zuinigheidsrit en dat is altijd heerlijk. Het ACC op 35 door Vogelenzang en daarna met 50-60 km/u heerlijk door de bochten van de bomenweg zwieren. De auto – lees: bumperklever – achter mij moest al snel lossen en dat terwijl ik alleen maar mijn snelheid vast hield. Aan het einde van de bomenweg sloeg ik linksaf richting Zandvoort. De scheve verkeersdrempel was te voelen maar ook nu weer dempte de vering/demping alles perfect uit. De blinde slingerbocht ging lekker strak en ook nu weer klaagde mijn moeder niet. Op weg naar Bentveld kon ik lekker doorrijden en in Zandvoort ook maar eenmaal op de boulevard reed er weer eens zo’n Duitse zeekijker voor mij. Die Duitser reed 40 km/u terwijl je op de boulevard 60 km/u mag rijden. Ga dan ergens stilstaan op de boulevard-lange parkeerplaats en val mij alsjeblieft niet lastig joh! Op de duinenweg kon ik gelukkig weer doorrijden zoals het hoort maar bij Overveen aangekomen gebeurde het tegenovergestelde. Nu werd ik op het 50-gedeelte met een bloedgang rechts ingehaald door een hersenloze Mercedes-bestuurder. Tja er steken hier wel eens spontaan volwassen herten de weg over of de politie staat hier ook wel eens te laseren. Bij de rotonde voor Overveen aangekomen draaide ik om en reden we weer terug richting Leiden. De terugrit vind ik om een of andere vreemde niet uit te leggen reden saaier dan de heenweg. Gelukkig had ik op de terugweg geen last van bumperklevers of langzaam-aan-rijders. Weer bij Katwijk aan Zee aangekomen gokte ik dat het verbruik op iets van 1:26 uit zou komen. Nou niet dus het bleek veel beter te zijn namelijk 1:29,45 en dat had ik totaal niet verwacht. Maar je hoe dan ook loont netjes rijden met deze Nissan Juke Hybrid 143 want je komt zowel in de stad, binnendoor en op de snelweg altijd ergens tussen de 1:25 en 1:29 uit.
Tripmeter 69,8 km/2,37 ltr Euro 95 = 1:29,45

 

Specificaties

Jaargang

2023

Carrosserie

Crossover

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine Elektrisch

Type motor

Hybride

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

10,1 seconden

Topsnelheid

166km/u

Vermogen

B+E/B-105(143)/5.600+E-36(49) kW (pk)/rpm

Koppel

B+E/148+205 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.598 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Schijfremmen

Remmen achter

Schijfremmen

Draaicirkel

10,57 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Gemiddeld verbruik

5,0-5,2 liter/100 km

C02 uitstoot

113 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.210 mm

Breedte

1.983 mm

Hoogte

1.593 mm

Wielbasis

2.636 mm

Spoorbreedte voor

1.560 mm

Spoorbreedte achter

1.552 mm

Massa leeg

1.325 kg

Max. toelaatbare massa

1.810 kg

Laadvermogen

444-485 kg

Aanhanger geremd

750 kg

Aanhanger ongeremd

500 kg

inhoud bagageruimte

354 liter

Bandenmaat

225/45-R19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand