Lexus GS300h F Sport Line Hybrid 2014 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Louwman & Parqui, importeur van Lexus in Nederland



Groot en zuinig kan dat?
Vorig jaar heb ik de grote broer van deze Lexus GS300h getest, de Lexus GS450h met een V6 benzinemotor. Die auto was uiteraard niet écht zuinig, maar voor een V6 dan juist weer wel. En dus was ik benieuwd of deze kleinere Lexus met een 4-cilinder motor van 2.5-liter inhoud wél serieus zuinig zou zijn. Net als Lexus GS450h kreeg ik ook dit keer de F Sport Line mee, wat mij betreft de fraaiste versie uit de prijslijst. De neus en de grille zijn voor mij de mooiste pluspunten van deze grote luxe sedan. Wat dat betreft is de styling van Lexus overduidelijk straatlengtes mooier dan die van de uiterst conservatieve grote Duitse automerken Audi/BMW/Mercedes. Ik weet het, ik weet het, na het design begint meteen het gezeik over de Hybride en dus de CVT. Ach denk ik dan, zolang de Duitsers lichtjaren achterlopen qua hybridetechniek moet iedere Duitsofiel zijn mond houden. Ga welke Lexus of Toyota Hybrid dan ook rijden en je staat versteld van hoe onvoorstelbaar naadloos alles werkt. Ga maar na, een verbrandingsmotor, een elektromotor + accu en toch merk je er werkelijk helemaal niets van dat er constant gewisseld wordt tussen de beide motoren dan wel dat ze tegelijkertijd voor de aandrijving zorgen. De meer dan 15 jaar ervaring van Toyota met deze vorm van hybride-aandrijving zorgt ervoor dat ze wereldkampioen hierin zijn. Behalve het steeds maar weer verbeteren van de verbrandingsmotor wordt ook de software constant verbeterd, dus haal die voorsprong maar eens in. Bye, bye, zwaai, zwaai Audi, BMW, Mercedes en Porsche…

Omdat ik een soort van haast had heb ik stevig door gereden op weg naar huis, het was mooi weer dus ik wilde persé deze middag nog de fotoshoot doen. Ik heb meest 100-140 km/u gereden met regelmatig uitschieters naar 150-160 km/u (het verbruik na aftanken bij thuiskomst bleek een zeer nette 1:15). In de bocht van de A15 naar de A16 heb ik voor het eerst plankgas gegeven. Het mag dan wel een flauwe bocht zijn maar er zit aan het einde van deze flauwe bocht een mooie subtiele verzakking. En juist die verzakking is het mij om te doen, ik wil altijd voelen hoe een onderstel reageert als ik door deze flauwe bocht heen knal. De demping is van het elektronische type en dat betekent in het geval van deze Lexus GS300h normaal gedempt in de stand ECO/NORMAL/SPORT S en sportief gedempt in de stand SPORT S+. Ik had ’m niet in de stand SPORT S+ staan maar ook in de normale stand doet het AVS (=Adaptive Variable Suspension) zijn werk uitstekend. Daarna heb ik bij de afrit Leidschendam de A4 verlaten, uiteraard zo hard als ik durfde op dat moment. Ik kende de auto nog maar amper maar desondanks durfde ik gevoelsmatig toch harder door de mooie afritbocht heen te rijden dan ik van tevoren verwacht had. Dit voelde heel erg goed aan voor een achterwielaangedreven auto, en op dat moment kon ik de Lexus GS450 h Hybrid F Sport Line weer helemaal voor me halen. En toen bedacht ik me ineens dat deze GS300h niet net als de GS450h meesturende achterwielen (=Lexus Dynamic Handling) heeft, dus ja ook zonder Lexus Dynamic Handling is de wegligging fantastisch.

Zuinigheid is 1 op…
Zaterdagmiddag besloot ik om een zuinigheidsrit te maken, het was mooi weer en lekker rustig op de weg. Na het aftanken voor de zuinigheidsrit kwam ik na snel hoofdrekenen uit op 1:9 maar dat mag ook, want tijdens en na de fotoshoot heb ik vrijwel uitsluitend stevig gas gegeven in de stand SPORT S+. Eenmaal op de N206 heb ik de cruise control aangezet maar ik ben meteen van ACC (=Adaptive Cruise Control) naar CC geswitcht. Deze auto heeft namelijk twee soorten cruise controls, een gewone CC en een ACC maar die laatste is niet handig tijdens een zuinigheidsrit. Als er iemand voor mij langzamer dan de aangegeven maximum snelheid rijdt zal het ACC te abrupt reageren in vergelijking met handmatig (=met de SET/RES-knop) gas geven. Een ACC vind ik juist heerlijk als ik lange afstanden moet rijden op de snelweg of de autobahn. Tot aan De Zilk ging het allemaal lekker, geen bumperklevers of fossielen op de weg. De bocht bij De Zilk ging werkelijk fantastisch, en eindelijk kon ik daarna weer elektrisch rijden. Bij een snelheid van 80 km/u is de verbrandingsmotor namelijk altijd in werking. Volgens de brochure kun je tot een snelheid van 64 km/u elektrisch rijden. Tot aan Vogelenzang geldt een maximum snelheid van 60 km/u, vervolgens door Vogelenzang 30 km/u, daarna tot aan de rotonde 50 km/u en op de bomenweg weer 60 km/u. Bij de T-splitsing op de Zandvoorterweg aangekomen moest ik remmen, helaas pindakaas maar het was net op dat moment even druk. Te druk om niet te hoeven remmen maar ach ik was dan ook niet vertrokken met het voorgevoel een 0 keer remmen te scoren.

Daarna was het werkelijk één groot drama want ik moest keer op keer remmen, het leek wel of er allemaal automobilisten met een ‘gezakt’ rijbewijs op de weg reden. Voor wie het niet mee heeft gekregen, door fouten bij het CBR hebben kandidaten die gezakt waren toch een rijbewijs gekregen. Hoeveel weet niemand behalve ik nu dan, ik weet zeker dat het er heel wat zijn en dat ze allemaal naar Zandvoort zijn gekomen om mij te pesten! @#$%&@# Ik had maar liefst 3 bijna-ongevallen verdorie, allemaal bestuurders die met iets anders bezig waren dan autorijden. Maar ondanks het vele remmen hield ik de moed erin, als je stil staat met deze Lexus GS300h Hybrid staat de motor altijd uit dat scheelt dan wel weer. De terugweg ging gelukkig beter dan de heenweg, en ik kreeg er zowaar weer lol in. Op de Zandvoorterweg hoekte ik de Lexus GS300h Hybrid F Sport Line heel hard rechtsaf de Leeuwerikenlaan op. Oh wat stuurt deze auto goed zeg, geen greintje onbalans of wat dan ook. Relaxt rijdend gleed ik terug naar Katwijk aan Zee, en oh wat was ik benieuwd naar het verbruik. Zuinigheid is…… Tja helaas maar 1:17,77 dus en niet eens ook maar een beetje in de buurt van de 1:20! Zelfs met de zuinigheidsrit van de Lexus GS450h Hybrid F Sport Line scoorde ik een lager verbruik. Oh ja ik heb deze zuinigheidsrit uiteraard in de stand ECO gereden, maar dat lijkt me niet meer dan logisch.

0,1 Pk/kg tegen 0,64 Pk/kg
Na het aftanken ben ik via de westelijke oprit in ’t Heen de N206 opgereden, mijn favoriete oprit zoals jullie weten. Vlak voor de bocht gaf ik plankgas en tot mijn verbazing vloog de Lexus GS300h Hybrid F Sport Line werkelijk superstrak langs de witte lijn de bocht door. Oké er piepten wat banden maar man o man zo’n goede wegligging had ik niet verwacht. Maar dit was nog helemaal niets zou later blijken, waha wat zal die gast gedacht hebben zeg. Maar nog even wachten eerst nog even de rotonde + S-bocht bij voormalig MarineVliegkamp Valkenburg. En jawel ik had dit keer weer eens geluk, het stoplicht stond nog op groen en ik had de weg vrij. Ik hoekte de Lexus GS300h Hybrid F Sport Line lekker hard de bocht in, en daarna reed ik plankgas richting de rotonde. Vaak, zeg maar bijna altijd, gaan testauto’s hier glijden omdat de g-krachten zo extreem zijn dat de banden het niet meer trekken. Maar de Lexus GS300h Hybrid F Sport Line bleef mooi op de ingezette lijn, en daarna was het vol op het gas op de fraaie S-bocht af. Het eerste deel van de S ging goed zoals het hoort, maar in het tweede deel van de S voelde ik het onderstel met zwaar piepende banden iets opzij glijden. Maar als een auto zo op zijn donder krijgt mag dat ook, deze auto is dus gewoon zwaar oké mag ik wel zeggen. In de bocht onder de N206 door had ik voor de zoveelste keer bijna een aanrijding, het kruisende verkeer dat op deze plek géén voorrang heeft rijdt hier vaak gewoon doodleuk door. Op het allerlaatste moment sloeg ik in mijn boosheid rechtsaf, maar meteen dacht ik bij mezelf: “Laat maar ook dit is vast weer zo’n gezakte automobilist met een rijbewijs.”

En dus reed ik de N206 weer op en als ik daar dan toch rijd dan kan ik net zo goed nog even die waanzinnig mooie oprit naar de A44 even meenemen. Ik stond voor het stoplicht op de linkerbaan van de voorsorteerstrook van de N206 naar de A44. En opeens kwam daar een Kawasaki Z1000 naast mij staan, een Naked Bike met 142 Pk/221 kg tegenover een Lexus GS300h Hybrid F Sport Line 223 Pk/2.265 kg. Oké ik had de binnenbocht, ik kon direct bij groen plankgas geven én ook houden in de bocht. En als het me dus zou lukken om de Kawa-rijder voor te blijven zat hij achter mij als ik de lange oprit op reed, en dan was ik benieuwd of hij mij bij zou kunnen houden. Zijn achterband had in ieder geval geen schaamranden dus het was geen doetje. Bij groen gaf ik plankgas in de stand SPORT S+, en jawel het lukte me om hem na de linkerbocht voor te blijven. Daarna gaf ik plankgas in de opritbocht en met zwaar piepende banden (de uitstekende Bridgestone Potenza RE 050A – V: 235/40-R19 – A: 265/35-ZR19) reed ik met groot gemak bij de Kawa-rijder weg. Als motorrijder geniet ik hier extra van, want ik weet als geen ander hoe lastig het is om met een motor gas te geven in een bocht. Voor je het weet maak je een highsider en lig je eraf, en dat komt voor een motorrijder altijd letterlijk hard aan ook al ben je goed gekleed. Op de A44 kwam hij bij een snelheid van 160-170 km/u achter me hangen, en ging hij er uiteindelijk met 200+ km/u vandoor.

Gepaste luxe
Het interieur van deze Lexus GS300h Hybrid F Sport Line is gewoon af, het oogt nergens overdreven en dat vind ik knap. Ik hou niet van overdreven dan wel misplaatste luxe, dan wordt het kitsch en dat voelt niet goed. Ik moet me wel lekker voelen in een auto en dat is hier absoluut het geval. De fraaie leren stoelen, het fraaie strakke dashboard, de fantastische audio en de Remote Touch bediening van het 12,3-inch display zorgen ervoor dat de bestuurder niets te klagen heeft. Na vertrek heb ik direct mijn iPod Touch aangesloten, er gaat niets boven mijn ‘eigen’ muziek. Die duur betaalde DJ’s op de radio vind ik zo kansloos en zwaar achterhaald, tonnen verdienen met totaal achterlijk gemekker – zoals Gieltje Debieltje – het zal je baan maar zijn. De bediening van bijvoorbeeld de airco (die ik net uit wilde zetten), de verwarming het wijst zich allemaal vanzelf. Even op de knop “menu” drukken en je krijgt alle opties op het display te zien, als je dit niet kan vinden zonder instructieboekje…. Na de airco uitgezet te hebben ging ik op zoek naar de Energy Monitor, en die had ik uiteraard snel gevonden. Persoonlijk vind ik het Remote Touch (een soort van muis) bedieningssysteem van deze Lexus fijner en makkelijker werken dan de muis van het nieuwe IntelliLink-systeem van Opel in de nieuwe Insignia Country Tourer. Zelfs iemand die motoriek gestoord is (en dat zijn er veel meer dan jullie denken) kan dit systeem nog bedienen. Alweer een pluspunt voor de Lexus en deze auto heeft er al zoveel, en nee daarin sta ik niet alleen want ook de ADAC vindt dat.

Wat ik erg jammer vind dat niet aanwezig was op deze Lexus is de Night View die infrarood beelden van de rijbaan laat zien op het 12,3 inch display. Een optie die ik zelf altijd zou nemen want in het donker en/of de regen rijdend op een onverlichte boerenlandweg, zie je een hardloper soms pas op het allerlaatste moment. Ik heb meegemaakt dat ik bijna een keer een hardloper aanreed in het donker in de regen op een onverlichte landweg, die sukkel liep aan mijn kant van de weg zonder enig reflecterend materiaal op zijn kleding. Naast de verdere luxe zoals o.a. het Mark Levinson Premium Surround System (17 speakers), heeft deze Lexus ook een aantal grappige onzichtbare hoogstandjes. Zo koelt het intelligente 3-zone S-Flow climate control alleen de bezette zitplaatsen, en wordt in de ECO-modus alleen de stoelverwaming gebruikt om u warm te houden. En het leukste is de nanoe* technologie, dit systeem brengt microscopisch kleine negatief geladen deeltjes in het interieur om de lucht te verfrissen en de luchtvochtigheid te reguleren valt in de brochure te lezen. Dat is toch cool of niet soms? Ff chillen in een Lexus! Een aparte vermelding krijgen de perfect zittende stoelen van mij. Daar is iets vreemd mee aan de hand, en dat heeft te maken met mijn zit die nogal rechtop is. De meeste automobilisten hebben hun leuning licht achterover staan, en de rest staat in de strandstoelstand. Maar nou komt het, de leuning van deze Lexus GS300h Hybrid F Sport Line wilde niet zo rechtop staan als dat ik graag had gezien. En toch heb ik de hele week heerlijk gezeten op de mutiple verstelbare bestuurdersstoel.
*Neen geen nano maar nanoe, zo staat het in de brochure

Snelwegzuinigheidsrit deel 1
Normaal gesproken doe ik de snelwegzuinigheidsrit van een Lexus (of Toyota Hybrid) altijd pas als ik ‘m terug moet brengen naar de importeur. Maar dit keer wilde ik het verbruik op de snelweg eerder weten, dit omdat ik dan waarschijnlijk ook nog een stadszuinigheidsrit ga doen. Ik had besloten om op en neer naar Hoorn in Noord-Holland te rijden, dat is plusminus 160-170 km dat is een prima afstand om een verbruik te meten. Bovendien is het zondag (weinig vrachtwagens op de weg!) en is de route naar Hoorn relatief rustig, waardoor ik met groot gemak een constante snelheid van 100 km/u zou aan kunnen houden. Na het aftanken kwam ik erachter dat ik gisteren wel heel erg stevig gas gegeven had, want ik kwam uit op een verbruik van 1:8,5 en dat is niet makkelijk met deze auto. Normaal gesproken is een verbruik van 1:10 het absolute minimum bij deze auto las ik overal. Al snel reed ik op de A44 en zette uiteraard de gewone cruise control aan, waarna ik heerlijk achterover ben gaan leunen genietend van al die haastige idioten om mij heen. Er is niets lekkerder dan (verplicht) geen haast hebben in een Lexus, lekker nummers luisteren die ik allang niet meer heb gehoord. Zoals Limp Bizkit/Mission impossible II theme – The Black Eyed Peas/Pump it – Buzzcocks/Why can’t I touch it – The Clash/London callin’ – Dead Kennedys/Holiday in Cambodia – Eddy Grant/Gimme hope Joanna – Héroes del silencio/Entre dos tierras – Liquido/Narcotic – New Order/True faith en het fantastische Blue monday (best verkochte maxi-single ooit). Oh en natuurlijk Rammstein met de übergeile nummers Du hast en Ich will. En voor de zekerheid heb ik toch ook maar de LKA (=Lane Keep Assist) aangezet. Net als in de Honda CR-V blijkt ook dit LKA lichte stuurcorrecties uit te voeren, dat ga ik dus later in de week nog een keer op een langer stuk testen. Ik wil dan kijken hoe lang ik mijn handen van het stuur kan houden.

Snelwegzuinigheidsrit deel 2
Ik reed rustig verder de A4 op maar kon toch niet voorkomen dat ik af en toe even van het gas moest. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat een oude man rechts van mij bijna tegen mij aan reed. Of die andere auto die om de een of andere vage reden zijn auto tussen mij en mijn voorligger plempte. Ik zag soms mensen achter het stuur zitten dat ik denk: “Lever je rijbewijs in en pak voortaan de trein joh mafketel!” Met veel moeite lukte het me om de A5 op te rijden, ondertussen aan alle kanten ingehaald door mensen die niet weten hoe ze in moeten voegen. Daarna heb ik de A5 gevolgd tot aan de Coentunnel waarna ik afgeslagen ben richting Purmerend, een voor mij zeer bekende weg want ik kwam vroeger bijna wekelijks in Kwadijk. Vooral de bocht (erg listig vanwege invoegend verkeer van links) van de A8 naar de A7 is erg mooi, maar zelfs met 100 km/u liet ik nog automobilisten achter me. Op de weg naar Purmerend, en ook verder richting Den Helder, wordt altijd erg hard gereden iets waar ik me in het verleden ook regelmatig aan heb schuldig gemaakt. Bij Hoorn heb ik de A7 verlaten en ben omgedraaid om weer op huis aan te gaan. Op de terugweg leek het nog even spaak te gaan lopen toen ik voor de Coentunnel in een file (=elektrisch rijden=kost geen benzine) belandde, maar gelukkig loste deze file direct na de Coentunnel weer op en ik was blij dat ik af kon slaan naar de zeer rustige A5. Op de A4 leek ter hoogte van het brugrestaurant ook weer een file te ontstaan, maar die loste alweer op nog voordat ik ‘m überhaupt heb gezien. En zo mag ik wel zeggen dat ik vrijwel de gehele afstand van 166,2 km netjes 100 km/u heb gereden. Ik had na de gewone zuinigheidsrit werkelijk geen idee wat ik kon verwachten, en ik was dan ook oprecht verbaasd dat het verbruik van de snelwegzuinigheidsrit – 1:17,78 – vrijwel exact hetzelfde was als die van de gewone zuinigheidsrit. Jullie snappen nu vast wel dat ik werkelijk razend benieuwd ben naar het verbruik van de stadszuinigheidsrit die ik woensdag ga doen. Ik moet dan naar Rica Engineering in Wateringen, een mooie gelegenheid om daar dan geheel binnendoor (=30-50–60-70 km/u=veel elektrisch rijden) te rijden.

Aan het werk
Na een paar weken vakantie was het tijd om aan het werk te gaan dacht ik toen ik wakker werd, totdat plotseling tot me doordrong dat ik al een week gewerkt had. Tja hersenen zijn rare dingen soms droom je dingen dat het net lijkt of het echt is. Ik stapte in de Lexus GS450h Hybrid F Sport Line, waarna het stuur en de bestuurdersstoel elektrisch de eerder door mij ingestelde stand innamen. Ik reed uiteraard elektrisch over het woonerf richting de rondweg, waarna ik in de ECO-stand rustig verder reed. Ik probeerde zo min mogelijk te remmen, en dat is ondanks de CVT heel erg makkelijk. Terugschakelen met behulp van de linker stuurflipper resulteert een een krachtige motorrem, krachtiger dan ik bij veel handgeschakelde benzine-auto’s aantref. Net als bij de Lexus GS450h is het daardoor mogelijk om heel vloeiend te rijden, iets dat veel automobilisten niet verwachten van een auto met CVT. Zo zie je maar weer, de techniek staat voor niets. Oh ja en een loeiende CVT……. noop helemaal niets daarvan bij deze Lexus GS300h Hybrid F Sport Line. Waarom zou je in hemelsnaam nog een veel te dure Duitser kopen? Bij het eerste stoplicht hoek ik de Lexus GS300h Hybrid F Sport Line lekker hard de haakse bocht in, ik merkte amper dat het een achterwielaangedreven auto is. En ook verderop onder het spoor door zet ik het gas er stevig op in de lastige buitenbocht, en ook nu weer spurtte ik er gemakkelijk vandoor alsof de rest stond te kamperen. De eerstvolgende bocht is een mooie flauwe bocht, en aangezien ik al 2 stoplichten wedstrijdje aan het doen was met een dame in een kleine auto had ik al voorpret. Na de tunnel gaf ik stevig gas in de stand Sport S+ en gaf ik haar in een handomdraai (of beter gezegd voetomdraai) het nakijken. Ik reed mooi strak langs de stoeprand met licht piepende banden door de flauwe bocht heen, ik ben benieuwd of-tie dat vanavond op het Space Business Park ook weer zo mooi zal doen.

Op naar de rotondes bij Leiderdorp want dat is toch wel hele andere koek dan het bochtenwerk. Ik besloot de Drive Mode Selector in de stand ECO te zetten, op de rotondes doet de snelheid er namelijk niets toe. Ik kon gelukkig de binnenring pakken en vloog met een lekker vaartje over de rotonderand heen. De vering/demping reageerde heel mooi waardoor het onderstel geen enkele moeite had met het op- en afrijden van de rotonderand. In dit geval is het een pluspunt dat deze Lexus GS350h onafhankelijke achterwielophanging heeft. Daarna ben ik harder dan normaal door de flauwe rechterbocht met asfalten verkeersdrempel heen gereden, normaal hou ik hier altijd een zekere reserve aan maar dat hoeft niet bij deze Lexus GS300h Hybrid F Sport Line. Hoe goed de wegligging is blijkt wel uit het feit dat ik meerdere keren het gevoel had dat ik te ver ging, maar de Lexus GS300h Hybrid F Sport Line dacht daar duidelijk anders over. Alle keren dat ik dacht dat trekt-ie niet kwam het steeds weer goed, het is lastig om dat gevoel uit te leggen. Vaak als ik het gevoel heb dat ik te ver ga schiet er een snelle adrenalinestoot door mijn lijf, maar dat was bij deze auto niet het geval en dat mag je best uniek noemen voor een achterwielaangedreven auto. Op weg naar huis heb ik nog even het LKA (Lane Keep Assist) uitgetest. Ik wilde weten hoe het LKA op deze auto werkt. Kilometers lang met losse handen was er in ieder geval niet bij bleek al snel. Het LKA waarschuwt met een geluidssignaal en een lichte stuurcorrectie.

In de avond ben ik naar het Space Business Park gereden voor nog een aantal rondjes met het ESP aan en met het ESP uit. In eerste instantie zag ik dat er alleen “TRC OFF” op het kleine display tussen de tellers verscheen. Maar zelfs nadat ik het “Slippende auto-knopje” langer ingedrukt hield verscheen er geen oranje slippend autotootje in de snelheidsmeter. Dat gebeurde pas nadat ik stilstaand het knopje meerdere seconden ingedrukt hield. Je kunt het ESP dus niet rijdend uitzetten, dat kom ik maar zeer zelden tegen maar het zij zo. Eerst maar eens twee rondjes met het ESP aan in de stand SPORT S+, maar dat eerste rondje was ronduit saai verdorie. Dus tijdens het tweede rondje heb ik maar eens echt plankgas gegeven, maar ook dat rondje was eigenlijk gewoon saai. Kan dat samengaan heftig en saai? Absoluut deze Lexus bewijst dat zelfs bij extreem heftig gooien en smijten je letterlijk als een heer achter het stuur kunt zitten. Maar met het ESP uit moet het toch wel echt heftig worden en…. nou nee dus ook nu weer was het op wat bandengepiep na gewoon weer saai. Zelfs bij een tweede rondje met vier wielen los over de asfalten verkeersdrempel heen vliegend, en daarna snoeihard de rotonde op- en afsturend bleef de adrenaline in mijn bijnieren. Hoe goed deze Lexus is merkte ik op de lange flauwe noordelijke opritbocht naar de N206. Op de rotonde naast het Space Business Park kwam er een witte snelle BMW achter mij aan, altijd leuk om zo’n Bayerische Mestwagen even te laten kamperen. Meteen nadat ik de rotonde verliet en gas gaf zag ik de bestuurder van de BMW hierop reageren. Maar zodra ik plankgas gaf, én ook bleef houden reed de BMW achteruit. En dan maar blijven roepen dat een auto met CVT voor bejaarden is, ja, ja nou ik weet wel beter.

Stadszuinigheidsrit
Dit zou de derde en laatste zuinigheidsrit worden met deze Lexus GS300h Hybrid F Sport Line. De avond ervoor had ik ervoor gezorgd dat de accu lekker vol zat waardoor ik na het aftanken meteen zoveel mogelijk elektrisch zou kunnen rijden. De rit van Leiden naar Wateringen is slechts iets van 24 kilometer, met meest 50 km/u wegen en een aantal stukken met 30-60-80 km/u. Theoretisch zou ik dus meer elektrisch moeten kunnen rijden dan tijdens de gewone zuinigheidsrit en de snelwegzuinigheidsrit, en dus zou het verbruik ook aanmerkelijk lager moeten zijn. Ik verwachtte nu wel de 1:20 te halen, maar we zullen zien waar ik op uitkom. Het begon lekker en deze auto is een werkelijk fantastisch rijdersauto, alles staat in dienst van de bestuurder. Na Voorschoten moest ik een stukje 80 km/u rijden, een mooie gelegenheid om de accu weer even op te laden. Bij Leidschendam werd het weer 50 km/u en kon ik weer grotendeels elektrisch rijden. Grotendeels want als er iemand achter mij zat bij een stoplicht is elektrisch optrekken en daarna elektrisch blijven rijden erg lastig. Op een lege weg is het namelijk wel prima te doen om elektrisch op te trekken tot aan 50 km/u en elektrisch te blijven rijden. Ik had behoorlijk wat stoplichten tegen in Leidschendam, en ook in Den Haag/Rijswijk zat het niet mee. Maar dat dit totaal geen probleem hoeft te zijn heb ik laten zien met de Toyota Yaris Hybrid. Met die auto scoorde ik na een stadszuinigheidsrit ruim beter dan het verbruik dat Toyota in de brochure vermeld, en ook toen zat het af en toe behoorlijk tegen met de stoplichten. Waarom ik geen goed gevoel had over deze stadszuinigheidsrit weet ik niet, maar ik geloofde gewoon niet dat ik de in de brochure vermeldde 1:20 zou gaan halen.

En zo kachelde ik rustig verder richting Wateringen, waar het intussen was gestopt met regenen. De NavSat deed zijn werk prima, samen met de aanwijzingen in de HUD (Head Up Display) kun je eigenlijk geen fouten maken. Ondertussen ging ik eens tellen hoeveel verschillende mogelijkheden de CVT mét stuurflippers van deze Lexus GS300h Hybrid F Sport Line heeft. 1 D-ECO/2 D-NORMAL/3 D-SPORT S/4 D-SPORT S+/5 DSF-ECO/6 DSF-NORMAL/7 DSF-SPORT S/8 DSF-SPORT S+/9 S-ECO/10 S-NORMAL/11 S-SPORT S/12 S-SPORT S+/13 SSF-ECO/14 SSF-NORMAL/15 SSF-SPORT S/16 SSF-SPORT S+. D=D-stand automaat DSF=D-stand StuurFlippers S=Sport-stand automaat SSF=Sport-stand StuurFlippers. En voor alle verschillende stuurflipper-standen geldt dat de CVT altijd automatisch opschakelt naar de volgende versnelling. In de Sport-stand (versnellingspook naar links) en de Drive Mode Selector in stand SPORT S+ gebeurt dat automatisch opschakelen echter bij een veel hoger toerental. Zo kom ik onderweg de tijd wel door, testen is wat dat betreft nooit vervelend. Na een gesprekje bij Rica Engineering ben ik weer op huis aangereden, bijna dezelfde weg terug maar net niet helemaal. Na het aftanken kwam ik, geloof het of niet, alweer op exact 1:17,77 uit. Wat de oorzaak is van het hogere dan opgegeven verbruik weet ik niet, ik heb de PR-manager alvast gemaild dus ik hoop vrijdag op een antwoord.

Druk betekent niet altijd file
Om op tijd de trein naar Amsterdam (mijn allerlaatste rit ooit met de trein, OV-chipkaart… anmenooitniet!) te kunnen pakken ben ik vrijdagochtend vroeger dan gepland in de Lexus GS300h Hybrid F Sport Line gesprongen. Eenmaal op de N44 ging het afwisselend in de stand ECO/NORMAL/SPORT S/SPORT S+ richting Raamsdonksveer. Op de A12 genoot ik nog even van de mooie bocht naar de A4, met 150 km/u ging ik er redelijk hard doorheen maar zo voelde het absoluut niet. Daarna reed ik afwisselend rustig en dan weer even plankgas gevend richting Delft/Rotterdam. Over het stuk snelweg naar en door Rotterdam las ik laatst een zeer interessant artikel, dat had te maken met dezelfde drukte van het verkeer met toch een ander resultaat. Uit dit artikel blijkt maar weer eens overduidelijk dat gevoelsmatige aannames niet kloppen met de werkelijke cijfers. Ik zeg niet voor niets altijd meten is weten!!! Daarom kijk ik altijd hoeveel koffers er in een testauto passen – Samsonite kofferset: 3×50-liter + 3×33-liter + 4×13-liter = 301 liter – en ook maak ik heftige actiefoto’s om daarvan af te kunnen lezen hoe goed de vering/demping is. Want ook daar geldt dat je er gevoelsmatig verschrikkelijk naast kunt zitten, en dat is ook mij een aantal keren overkomen. De actiefoto’s wezen dan het tegenovergestelde uit van wat ik voelde.

[quote AD.nl] Op de Nederlandse wegen wordt het vandaag drukker vanwege het pinksterweekend. Normaal kun je op vrijdag juist altijd lekker doorrijden. Omdat er minder verkeer op de weg is, denkt iedereen. Maar dat is niet zo, blijkt uit nieuwe meetgegevens in Rotterdam. Verkeersdeskundigen staan voor een raadsel. De verkeersdeskundigen van de Rotterdamse Verkeersonderneming, een samenwerkingsverband van overheden dat de files in de Rotterdamse regio moet aanpakken, kunnen sinds kort precies zien hoeveel verkeer waar rijdt. Overal op de ring hebben zij hiervoor camera’s en meetpunten staan. Die gegevens hebben ze nodig om te kunnen analyseren waar de knelpunten zitten. De eerste analyse levert een opmerkelijke conclusie over de vrijdagen op. “Elke vrijdag zien we een terugval van problemen op de ring”, vertelt directeur Aernout van der Bend van de Verkeersonderneming. “We dachten altijd, net als iedereen eigenlijk, dat dit komt omdat vrijdag een rustige dag is. Maar wat blijkt: op die dag rijdt hetzelfde aantal voertuigen als op andere dagen. Alleen is er wel sprake van een volledig ander gedragspatroon.” Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen is stomverbaasd als hij de gegevens onder ogen krijgt. “Het is wel bijzonder, ook als ik kijk naar mijn eigen ervaring. Ik heb ook altijd het gevoel dat het op vrijdag wat makkelijker doorrijdt.” Ook hij heeft er geen verklaring voor. Dat mensen in de ochtend relaxter rijden omdat het weekend nabij is, kan Tertoolen zich nog wel voorstellen. “Maar ik kan me niet voorstellen, psychologisch gezien, dat ze ’s middags relaxter rijden. Mensen rijden immers liever naar huis dan naar hun werk. Daarom is de avondspits altijd heftiger dan de ochtendspits. Op vrijdagavond zullen veel mensen juist sneller naar huis willen. Ze gaan sneller rijden en inhaalmanoeuvres maken waarmee ze ander verkeer frustreren en files veroorzaken. Er zouden dus juist méér files moeten zijn. Dat maakt het raadsel dus alleen maar groter.”
[/quote AD.nl]

Ik had die vrijdagochtend trouwens inderdaad geen file, alleen had ik wel een keer last van een totaal gestoorde bumperklever, en zag ik er schuin voor mij nog eentje met zelfmoordneigingen. De eerste reed amper een meter achter mij, en toen hij na twee remsignalen nog niet wilde luisteren heb ik de Lexus afgeremd naar 60 km/u en meteen daarna plankgas gegeven in de stand SPORT S+. Ik was dus al uit beeld terwijl die bumperklever bijna stilstond, ha, ha. De tweede bumperklever was volgens mij iemand die dolgraag dood wil, misschien is hij dat ook al want die reed steeds op iets van een halve meter van iedere voorligger met snelheden van 120-150 km/u. Ik ben hem even een tijdje gevolgd en hij bofte dat hij niet achter mij reed. Na het aftanken en wassen van de auto in Werkendam bleek het verbruik na stevig doorrijden uit te komen op 1:11,5. Doe dat met een vergelijkbare Duitse sedan en je komt met groot gemak uit op 1:6. Het mag duidelijk zijn dat het hightech hybride-systeem van Lexus/Toyota ook bij stevig doorrijden en ruime besparing oplevert aan verbruikte benzine. Oh ja en voor ik het vergeet, die grote geventileerde remschijven rondom en grote remklauwen voor zorgen voor een ongelofelijk goede en perfect doseerbare remvertraging. Tja dat krijg je ervan als je zo weinig remt als ik doe, dan vergeet je bijna de remmen te bespreken.

Specificaties

Jaargang

2014

Carrosserie

Sedan

Transmissie

CVT

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine/Elektriciteit

Type motor

Hybride

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

9,2 seconden

Topsnelheid

190km/u

Vermogen

B-133(181)/6.000/E-105(143) kW (pk)/rpm

Koppel

B-221/4.200-5.400/E-300 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.5/2.494 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

Achterwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

10,6 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

5,0 liter/100 km

Snelweg

4,9 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,0 liter/100 km

C02 uitstoot

115 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.850 mm

Breedte

2.085 mm

Hoogte

1.455 mm

Wielbasis

2.850 mm

Spoorbreedte voor

1.575 mm

Spoorbreedte achter

1.590 mm

Massa leeg

1.710 kg

Max. toelaatbare massa

2.265 kg

Laadvermogen

555 kg

Aanhanger geremd

500 kg

Aanhanger ongeremd

500 kg

inhoud bagageruimte

458 liter

Bandenmaat

V/A-235/40-R19-265/35-ZR19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand