Nissan Qashqai Tekna 1.2 DIG-T 2014 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Nissan Nederland



DIG-Duurzaamheid-Is-Goed
Tja hoe doe je dat, een model met een typenaam vernoemd naar een Iraans nomadenvolk in een nieuw jasje gieten? Uh zo dus, ik vind ‘m eigenlijk wel een beetje ‘Jukerig’ en dat mag ik wel. In eerste instantie hoorde ik dat de benzineversie alleen als 1.2 DIG-T 115 6 MT (=4-cilinder turbo benzinemotor met 115 Pk en een handgeschakelde 6-versnellingsbak) leverbaar zou zijn. Dus ik een mooie inleiding over duurzaamheid voor dit testverslag verzonnen want wees nou eerlijk, al die verschillende motorversies die op de prijslijsten van bijvoorbeeld de Duitse automerken prijken dat is toch achterlijk. Ik ben eerlijk gezegd wel een beetje klaar met die totaal zwakzinnige overdaad, loop een willekeurige supermarkt of telefoonwinkel binnen en je snapt wat ik bedoel. Nou ben ik al nooit het type mens geweest van hebbe hebbe hebbe, dus was ik toch wel een beetje teleurgesteld toen ik het volgende las: “Eind 2014 volgt de tweede benzinemotor, een 1.6 DIG-T 163 (=163 Pk krachtige 1.6-liter turbomotor).” Maar ja de alsmaar uitdijende sleurhuttenbrigade moet ook tevreden gesteld worden als ze persé geen diesel willen. Wat dat betreft is het met een elektrische auto zoals de Nissan Leaf (die mag helaas geen sleurhut trekken) een stuk simpeler, daar heb je helemaal geen last van een verschil in cilinderinhoud en soorten transmissies. Dat laatste heeft een elektriche auto niet eens! Nu alleen nog even heel hard werken aan een actieradius van 600 kilometer. Maar die zit er aan te komen want er wordt reeds een milieuvriendelijke Ryden Dual Carbon accu (laadt 20 maal sneller en heeft een 3-4 maal grotere actieradius dan een Li-ion accu) getest door Racing Team Taisan.

Het leven kan zo eenvoudig zijn denk ik soms wel eens, maar hoe eenvoudig moet je toch echt zelf beslissen. En beslissen betekent keuzes maken, en laten nou heel veel mensen daar grote moeite mee hebben. Daarom rij ik naast mijn motor in een elektrische auto, heb ik geen smartphone en/of tablet, heb ik kort geleden mijn facebookaccount gedelete, wil ik absoluut geen twitteraccount, en dus is mijn leven lekker overzichtelijk en relaxt oftewel heel eenvoudig. Maar goed een 1.2 DIG-T 4-cilinder turbo benzinemotor met slechts 115 Pk. Isdawa??? Voor ik in kon stappen moest ik eerst nog een eindje rijden. Vanwege een gebrek aan personeel die dag in verband met een evenement op Zandvort stond de auto nog bij een Nissan-dealer in Hoofddorp. Ik had het mailtje hierover gemist maar dat vond ik niet zo erg want ik was toch net uit Vianen komen rijden. Even op de motor naar Hoofddorp oftewel vlak om de hoek de A5 op en er een paar kilometer verderop alweer af en hoppa ik was bij de Nissan-dealer. Ik hoefde niet te zoeken want deze Nissan-dealer bleek vlakbij de Mitsubishi-dealer te zitten waar ik altijd de Mitusbishi’s demo’s ophaal. Tijdens het installeren zag ik niets bijzonders maar tijdens het wegrijden moest ik even heel erg wennen aan de nogal laat aangrijpende koppeling. De Suzuki SX4 S-Cross had juist een vroeg aangrijpende koppeling, dus na een week in de Suzuki was dat wel even heel erg wennen.

Binnendoor
Tegenwoordig heb je gelukkig 3 routes om terug naar Leiden te rijden, dezelfde (om)weg terug via de rondweg naar de A4, langs de vaart naar de A44 en een nieuwe route langs het spoor naar Nieuw-Vennep. Ik heb voor de laatste gekozen dat is een relatief rustige route zonder al te veel stoplichten zoals die langs de vaart. Onderweg heb ik de bestuurdersstoel opnieuw afgesteld vanwege de laat aangrijpende koppeling. Door de bestuurdersstoel een pietsie verder naar achteren te zetten lukte het me daarna wel om vloeiend weg te rijden op een kruising of bij een stoplicht. Verder viel me op dat er een stop/start-systeem op deze auto zit, en gelukkig eentje die feilloos werkt want de motor springt bij de geringste aanraking van het koppelingspedaal al aan. Maar wat misschien nog wel feillozer werkt is de versnellingsbak. Het schakelen gaat zo heet-mes-in-de-boter-soepel dat kom ik niet vaak tegen, één tikkie tegen de pook en hij vliegt bij wijze van spreken vanzelf in de volgende versnelling. Op de rotondes die ik tegenkwam onderweg heb ik meteen maar even de rotonderand meegenomen, en dat voelde goed aan en dus besloot ik meteen even een grappige binnendoorweg in te slaan. Deze binnendoorweg met een hele lading asfalten verkeersdrempels komt uit bij een oprit naar de A44. Die verkeersdrempels kwamen mij goed uit, want ik had de afslag naar de 1.000-drempelweg tussen Rijsenhout en Leimuiden gemist.

Dat de vering/demping van deze vernieuwde Nissan Qashqai goed aanvoelt had ik na een paar kilometer al door. En op de asfalten verkeersdrempels merkte ik dat de vering/demping het ook dan goed blijft doen. De vering/demping is niet té comfortabel (het zit ergens tussen comfortabel en sportief in) en dat zorgt ervoor dat het onderstel ook richting het grensbereik goed aan het asfalt blijft kleven. Op de actiefoto’s is duidelijk te zien dat het binnenste achterwiel ook bij extreem overhellen niet oplift in een bocht, en dat nota bene met een torsie-as achter. Eenmaal op de oprit gaf ik stevig gas en toen bleken die 115 Pk ruim voldoende te zijn. Oké daarvoor moet het motorblok wel toeren maken, maar daar is helemaal niets mis mee. Bovendien wil dit motorblok ook graag toeren maken als het moet, van stationair tot aan de toerenbegrenzer gaat zonder tegensputteren in één streep. Op het stukje A44 vlak voor het Transferium heb ik nog even stevig gas gegeven, en wat mij toen opviel is de stilte binnenin de Nissen Qashqai. Dit motorblok is trouwens sowieso erg stil.

c-d-ank
Nadat Autotesten.nl-lezer Henk uit Wateringen mij had voorgesteld aan Rica Engineering, heb ik als dank mooie actiefoto’s van hem gemaakt in zijn eigen auto. Omdat al die actiefoto’s bij elkaar iets van rond de 700 Mb waren heb ik ze op een cd’tje gebrand. Ik weet dat er genoeg andere manieren zijn om grote bestanden via het internet te versturen, maar nu had ik een goed excuus om even op en neer naar Wateringen te rijden. En dat is een hele mooie route met een aantal mooie snelwegbochten. Op de heenweg ben ik over de N44 gereden, en daarna bij de Den Haag de A12 op. De fly-overbocht van de A12 naar de A4 is altijd weer leuk, maar tevens ook een gevaarlijke bocht zeker als het regent. Gelukkig had ik het geluk laat in te kunnen voegen op de linkerbaan, dat moet ook wel anders kun je in deze snelwegbocht onmogelijk vaart maken. Zit ik potverdorie toch één versnelling te hoog vlak voor de bocht, maar snel terugschakelen en plankgas geven zorgden ervoor dat ik alsnog vaart kon maken. Ik reed nog niet op de grens maar wel zo hard dat ik verrast was over de strakke wegligging van deze Crossover. Bij de afslag Wateringen kon ik weer even lekker hard de bocht door, en met het ESP aan piepten de banden nog net. Na een heerlijk kopje koffie reed ik weer op huis aan, en oh wat is het toch jammer dat de oprit naar de A4 bij Delft/Wateringen verpest is. Verpest vanwege motorrijders die hier in het verleden op zomeravonden massaal over de op- en afritten scheurden. Ik heb daar zelf nooit aan meegedaan omdat ik dat uitermate dom gedrag vind. En dus ligt er nu een afscheiding tussen de de twee rijbanen van de oprit, en helaas reed er een snelle dikke Duitser voor mij die ik wel makkelijk bij kon houden, dat dan weer wel.

Op weg naar huis had ik nog geen route in gedachten, maar binnendoor via Leidschendam en Voorschoten leek mij wel leuk. Dat hield dus in dat ik er bij de mooie voetbalveldbrede afrit bij Leidschendam eraf moest. Dit zou de eerste serieuze bocht op de grens met het ESP uit worden, en ik had werkelijk geen idee wat ik kon verwachten. Ik had wel iets over de veiligheidssytemen gelezen, maar helemaal duidelijk was het mij nog niet. Maar goed dat zou ik vanavond of morgen wel eens even uit gaan spitten, nu was het tijd voor de praktijk en niet de theorie. Het was lekker rustig op de weg en dus kon ik zonder problemen de korte uitvoegstrook nemen en lekker vaart maken. Dan is het wel zo fijn dat er uitstekende Continental ContiSportContact5 banden om de velgen zitten. En dat was goed te merken want ik kon stevig druk op de banden zetten in deze mooie bocht. De banden piepten niet ondanks dat het ESP uit stond, maar dat had vooral te maken met het feit dat ik exact op de grens reed. Het voelde erg goed aan voor een Crossover, en dat verraste mij toch wel. Daarna ben ik over de A4 heen gereden en direct rechtsaf geslagen richting het centrum van Leidschendam. Ik had de weg vrij en dat moet ook echt hier als ik aan het testen ben. Ik stuurde nogal hard de rechterbocht in, en meteen daarna sneed ik hard naar binnen over de verzakking heen. Het onderstel krijgt het dan behoorlijk te verduren en moet meteen na de verzakking hard op zoek naar grip. De verzakking ligt middenin de bocht en daarmee een absolute scherprechter, maar ondanks het wild heen en weer zwabberende onderstel hield de Nissan Qashqai zich uitstekend. Klasse!

Van-alles-en-nog-wat-dag
Zaterdag was toen ik kind was al een van-alles-en-nog-wat-dag, het was bijvoorbeeld de enige dag dat we geen warm aten. Warm eten doe ik tegenwoordig wel op zaterdag maar het is nog steeds een lekker rommelige dag. Ik zou ’s avonds samen met mijn moeder en mijn broer en zijn vriendin uit eten gaan in Katwijk aan Zee. Ze waren namelijk op vakantie tijdens het grote familiediner ter ere van de 80-ste verjaardag van mijn moeder. Maar eerst lekker vroeg naar het zwembad om de dag fris te beginnen. Ik ben wel omgereden op weg naar het zwembad, want ik moest nog even langs bij een auto-dealer in Voorschoten. Onderweg ben ik eens even door het menu gaan scrollen en kwam daar onder andere tegen dat de stuurbekrachtiging twee standen kent, normaal en sport maar om heel eerlijk te zijn boeit mij dat niet zo bij een auto als deze. Ik voelde wel iets verschil maar het maakte mij persoonlijk niet zoveel uit in welke stand de stuurbekrachtiging stond. Verder kwam ik informatie tegen over Nissan Connect 2.0, dit is een volledig geïntegreerd navigatie/audio-infotainmentsysteem met een veelvoud aan functies zoals Nissan in haar brochure schrijft. Zo kun je bijvoorbeeld met behulp van Google send-to-car een route van je laptop of smartphone naar de Nissan Qashqai doorsturen. En verder zijn er Apps om bij te blijven met updates via Facebook, je favoriete sportzender en actualiteitenprogramma’s.

Wat betreft het internet vind ik trouwens dat er best wat kritischer gekeken mag worden naar het verzamelen en al dan niet binnenhalen van allerlei data door autofabrikanten. Er verschijnen de laatste tijd steeds meer berichten op het internet van autofabrikanten (o.a. BMW) die ongevraagd informatie van je ‘stelen’ zonder dat jij daarvoor toestemming hebt gegeven. Het is zelfs nog erger want de firma Bosch (componenten van Bosch zitten vooral in Audi, BMW, VW etc.) installeert zelfs stiekem schaduw-software in haar componenten. Via het internet kunnen autofabrikanten, maar ook toeleveringsbedrijven als Bosch met groot gemak allerlei data verzamelen en binnenhalen die een regelrechte schending zijn van je privacy. Het verbaast mij zeer dat ik daar helemaal niets over lees in de online en papieren automagazines. Google gewoon even op “Your car is spying on you” en je zult versteld staan van wat je aan zoekresultaten vindt. Deze Nissan Qashqai is ook uitgerust met het fraaie Safety Shield Plus (zie laatste foto), maar wat mij betreft mogen ze ook een Safety Shield tegen het stiekem spioneren maken.

Saturday Night Fever
Na het eten heb ik mijn broer en zijn vriendin even naar huis gebracht zoals altijd. Een ritje naar Amsterdam blijf ik één van de leukere ritten vinden om te doen. Ik heb op de motor heel wat wereldsteden bezocht, van Oslo tot Jerevan tot Teheren tot Singapore aan toe maar Amsterdam blijft mijn alltime favoriete hoofdstad. Vooral de vele smalle kruip-sluip-weggetjes door de hele stad heen zijn heerlijk om te rijden, I Am-sterdam!, het blijft een fantastisch goede kreet. Na het instellen van de NavSat reden we vanuit Katwijk aan Zee over de N206 naar de A44. Ik vroeg onderweg nog even aan mijn broer en zijn vriendin naar de zitruimte en het comfort achterin. Ze zeiden dat de beenruimte ruim voldoende was, en ook het zitcomfort beviel ze prima. Hetzelfde geldt ook voor de bestuurder, ook die zit lekker comfortabel achter het stuur op een stoel die zich goed laat afstellen. Hetzelfde geldt ook voor het in hoogte en diepte verstelbare stuur. Het navigatie/audio-infotainmentsysteem had ik het al over gehad maar nog niet over de NavSat en het geluid. De NavSat functioneert eenvoudig dus een kind snapt nog hoe het werkt, en na het intypen van het adres stuurde de navigatie ons perfect de goede kant op. Zoals jullie misschien uit eerdere testverslagen weten woont mijn broer op een plek in Amsterdam waar sommige NavSat’s nog wel eens een probleem mee hebben. Op de terugweg heb ik een beetje gesmokkeld want na de brug over de Amstel mag je eigenlijk niet linksaf, maar ’s avonds als het donker en rustig kan dat wel (vind ik).

De audio is van goede kwaliteit, niet beter of slechter dan andere Crossovers. Zelf zou ik altijd kiezen voor een aftermarket inbouw van bijvoorbeeld Rockford Fosgate om maar eens een premium audiomerk te noemen. Het ritje naar huis verliep probleemloos en we waren binnen een ruim half uur weer thuis. De volgende dag heb ik overdag niet gereden omdat ik een bagel eten en zwemmen liever in mijn Renault Twizy doe, da’s veelmakkelijker met parkeren want zo’n parkeerbon kost in Nederland wereldkampioen boeteland tegenwoordig goudgeld. Wel ben ik zondagavond na het eten nog even even een lekker stukkie te gaan rijden. Om de standaardroute via de N206 te vermijden besloot ik via de A44, de Lisserdijk en daarna via de N208 naar de N206. Tot nu toe ben ik erg te spreken over deze Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115, het blok is lekker soepel en laat zich zowaar heerlijk schakellui te rijden. 4de=40 km/u – 5de=50 km/u – 6de=60 km/u en anders geeft de schakelindicator wel aan dat je moet op-/terugschakelen. De oprit van de snelweg oprijdend merkte ik wel dat ik de auto toeren moest laten maken, maar minder dan ik had gedacht op grond van de Pk/gewichts-verhouding. Op de snelweg heb ik netjes 100 km/u op de cruise control gereden, ik wilde het rustig aan doen in verband met een verbruiksmeting. Bij afslag Abbenes ben ik de A44 afgereden om daarna binnendoor via de prachtige Lisserdijk – tegenwoordig ook max. 60 km/u – richting Hillegom gereden. De oude Nissan Qashqai was een echte kaskraker en ik verwacht dat deze nieuwe met het veel mooiere design dat ook gaat worden. Na de eerste keer aftanken kwam ik op een verbruik van 1:15 met redelijk tot zeer sportief rijgedrag.

KKK-zuinigheidsrit
De titel van deze alinea laat niets aan duidelijkheid te wensen over, ongelofelijk wat een waardeloze zuinigheidsrit was dit. Ik had last van nogal wat bermtoeristen, vliegende kettingzagen, trekker-trek vehikels, en het enige dat er nog aan ontbrak waren vliegende roze olifanten. Man, man wat een bizarre zuinigheidsrit was dit zeg, ik heb geloof ik wel 1.000 keer geremd in plaats van 0 keer. Maar laten we gewoon beginnen bij het begin van deze zuinigheidsrit, want het begon gewoon lekker met een heerlijk zonnetje aan de hemel. Het werd nog leuker toen ik tussen de afrit Langevelderslag en De Zilk een Range Rover achter me kreeg plakken. In de vlieg-er-eens-uit-bocht (zie testverslag Range Rover Sport Supercharged) vloog ik prachtig door de bocht en die Range Rover niet, ha, ha. Na de bocht bedacht ik me ineens dat ook met het ESP uit de cruise control gewoon aan blijft staan. Bij de meeste auto’s werkt de cruise control niet als het ESP uitgeschakeld staat of wordt. Op weg naar de volgende bocht zag ik de Range Rover gas geven om bij te komen, en in de daarop volgende bocht ging het bijna mis. Vanwege bermtoeristen (2 tractoren, en mensen met van die onkruidborstels) net na de bocht moest ik namelijk vol in de ankers, en dus de auto(’s) achter mij ook. Niet zo slim om daar voor de bocht niet even voor te waarschuwen, maar ach gemeentewerkers en een normaal IQ gaat blijkbaar niet samen. Net toen ik dacht dat gaat weer lekker moest ik alweer stoppen vanwege bermtoeristen, dit keer gewapend met kettingzagen. Heel, heel erg fijn al dat gerem en gestilstaan, maar gelukkig heeft deze auto een stop/start-systeem dus kostte het stilstaan geen extra benzine.

En net toen ik dacht dat ik alles had gehad bleek ook de normaal gesproken doodstille Nachtegalenlaan half geblokkeerd door allemaal witte busjes (de nummer 1 van de verkeershufter-top 10). Alsof ze allemaal uit de lucht zijn komen vallen om mij te pesten, aarrgghh!!! Maar goed de 0 keer remmen mocht dan nooit meer gaan lukken, een laag verbruik behoorde nog steeds tot de mogelijkheden. Wat me opviel tijdens het rustig optrekken en laag in toeren rijden, dat dit kleine motorblok pas gaat lopen bokken als je het er echt om doet. Normaal gesproken zou je dit al veel eerder verwachten bij zo’n grote auto met een dergelijk klein motorblok. Het was drukker dan ik verwacht had richting het strand, maar ja het was dan ook mooi weer. Toch was het maar 19 graden Celsius volgens het display, maar ondanks dat stikte ik de moord in de auto. Ik heb daarom maar de ramen van beide voorportieren helemaal open gezet. Met een snelheid van slechts 50 km/u speelt de luchtweerstand toch geen rol van betekenis. En alweer belandde ik verdorie in een file, dit keer was een vuilniswagen in een smalle éénrichtingstraat de boosdoener. Zeker ook uit de lucht komen vallen, “I’m okay!” hoorde ik mezelf in gedachten zeggen. Maar goed daarna reed ik weer lekker door en op de weg terug waren alle hinderlijke rijdende wegafzettingen verdwenen. Eind goed al goed want het verbruik van deze zuinigheidsrit kwam uit op een zeer nette 1:25. Beter dan Nissan opgeeft nota bene! Oh ja en na zoveel remmen mag ik toch wel concluderen dat de remmen van deze Nissan Qashqai gewoon goed (qua doseerbaarheid en remvertraging) zijn. Ze hebben mij een paar keer écht gered!

Tweemaal Huh?
Na het aftanken had ik voor het eerst sinds lange tijd weer eens ruzie, dit keer met een opgepompte steroïdendebiel lijdend aan een zéér ernstige vorm van verkeershufterblindheid. Ik reed op de naast het tankstation gelegen voorrangsrotonde, toen een gek in een zwarte Volvo V40 doodleuk besloot alsnog voorrang te nemen. Huh? Ik kon maar net aan (30 cm hoooguit) een aanrijding voorkomen, zoiets verwacht je toch niet. Omdat ik toch vakantie had en dus alle tijd van de wereld besloot ik om dit mannetje even te stangen. Ik reed de oprit naar ’t Heen op, maar net toen hij het niet meer verwachtte gooide ik de Nissan Qashqai voor de Volvo V40 op de smalle doorgaande weg naar Katwijk aan Zee. Ik heb zelden iemand zo uit zijn dak zien gaan, echt hilarisch wat die man door zijn open raampje allemaal naar mij schreeuwde. Ja ik weet het ik ben fout bezig volgens minj familie en vrienden, maar wees nou eerlijk dit soort verkeershufters altijd overal maar mee weg laten komen is toch ook gewoon hartstikke fout. Afijn ik reed voor hem uit en keek al uit naar een plek waar ik razend snel om kon draaien. Toen ik omdraaide en hem weer langs zag rijden aan de andere kant van de middenberm riep hij onder andere “Vuile kankerxxxx” naar mij. Ik zag de vrouw van die man aan hem trekken dat hij op moest houden, wat een vertoning zeg dan laat je je toch wel kennen hoor.

Ik reed weer terug naar de oprit van de N206 naast ’t Heen, het ESP stond uit en ik gaf plankgas in de tweede versnelling en bleef de gehele opritbocht plankgas geven. Huh? Oké de banden gierden het uit maar onderstuur… nou nee helemaal niets daarvan. Sorry hoor maar dit is toch echt anders dan anders, het lijkt erop maar is hét toch niet. Het instructieboekje bracht uitkomst want daarin staat het volgende te lezen: “Als u de auto gebruikt terwijl het systeem voor elektronische stabiliteitsregeling (ESP) is uitgeschakeld, worden alle ESP- en TCS-functies uitgeschakeld. Het ABLS-systeem en het ABS-systeem blijven wel ingeschakeld bij een uitgeschakeld ESP-systeem.” ABLS-staat voor Active Brake Limited Slip en nou dacht ik natuurlijk meteen aan een elektronische sperdif. Maar op een YouTube-video over het Chassis Control blijkt dat het Active Trace Control deze functie verzorgd. Na wat zoekwerk vond ik op een Amerikaanse website de juiste verklaring over wat ABLS precies doet: “The Active Brake Limited Slip (ABLS) system senses wheelspin and applies braking pressure to the slipping wheel(s), while redirecting power to the wheel(s) with the best traction.” Het ABLS treedt dus bijvoorbeeld in werking als je bijvoorbeeld vanaf een grasveldje via een klein heuveltje de weg op wilt rijden.

Het ABLS-systeem verklaart iets maar niet alles wat ik voelde, ik las verder en zag de woorden “Chassis Control” staan. Er is dus nog iets, deze auto blijkt ook een zogenaamd “Chassis control” te hebben, dit systeem omvat de volgende functies: Active Trace Control – Actieve motorrem – Active Ride Control. Volgens het instructieboekje worden deze systemen uitgeschakeld als de bestuurder het ESP uitzet. Maar nou komt het: “Zelfs wanneer de Active Trace Control op OFF staat zullen sommige functies toch de bestuurder blijven assisteren (bijvoorbeeld het vermijden van situaties).” Het Active Ride Control voorkomt het dansen van de carrosserie bij glooiingen in het wegdek. De actieve motorrem zit alleen op de CVT-versie en zal ik hier dus niet bespreken. Dat het Active Trace Control goed zijn werkt doet had ik al gemerkt, maar het Active Ride Control werkt ook uitstekend. Ik las pas achteraf dat dit erop zit, maar toen ik over die weg met veel verkeersdrempels heen reed merkte ik al dat de carrosserie zich erg rustig gedroeg na het passeren van een verkeersdrempel ongeacht de snelheid.

Video Nissan Chassis Control

Begrafenis
Woensdag moest ik naar een begrafenis in Alphen a/d Rijn en omdat ik geen idee had waar het uitvaartcentrum zich bevindt heb ik het adres in de NavSat ingetypt. Het bleek slechts een krap half uur rijden te zijn, maar ik was wel benieuwd welke kant de NavSat me op zou sturen. Gek genoeg werd ik voor mijn gevoel de verkeerde kant opgestuurd, maar net toen ik dacht dat de NavSat mij via mijn werkroute zou sturen werd ik toch weer de kant opgestuurd die ik had verwacht. Ik reed als een bejaarde over de weg, dus opschakelen net onder de 2.000 toeren en nergens harder dan de toegestane snelheid. Het lijkt oersaai maar toch is het best lekker om af en toe eens heel sloom voort te bewegen. Rustig rijdend merk je pas hoe achterlijk veel haast sommige automobilisten (meestal in een Audi/BMW/Mercedes) hebben. Ook nu weer zag ik zo’n haastige Mercedes-rijder voorbij vliegen, en wat denk je…. jawel een kilometer of 5 verder stond hij weer voor mij bij het stoplicht naar de A4/N11. En ik trok rustig op en reed als een fossiel de oprit naar de N11 op, en grappig genoeg zag ik zelfs toen nog iedereen achteruit rijden. Maar ja wat wil je ook, met de werkelijk uitstekende Continental ContiSportContact 5 banden en het Control Chassis is de wegligging in de regen werkelijk super. Door domweg de bochtensnelheid hoog te houden reed ik zelfs langzaam rijdend bij iedereen weg.

Vlak voor de bocht naar de N11 had ik nog bijna een aanrijding met alweer – je verwacht het niet – een Volvo stationwagon die zonder richting aan te geven net aan voor me langs schoot. Ik heb alleen even in een reflex getoeterd en het er verder maar bij gelaten, vrouwen stangen doe ik namelijk op mijn werk al genoeg (ik lunch regelmatig als enige man met 20 of meer vrouwen op de IVF-kliniek). Rustig verder rijdend werd ik weer verrast door de NavSat die mij eerder linksaf stuurde dan ik verwacht had. Onderweg probeerde ik wat acceleratietestjes uit, en toen moest ik toch wel erkennen dat dit 1.2 DIG-T motorblok onderin koppel mist. Ik denk dat ik ook wel weet hoe dat komt want tijdens het optrekken vanuit stilstand sloeg het 1.2 DIG-T motorblok af en toe behoorlijk dood. Duidelijk een gevalletje van een veel te arm mengsel onderin (met dank aan de label-Taliban in Brussel), en een goede tuning zal hier dan ook voor een grote verbetering zorgen. Waarschijnlijk kun je dan wel zonder enig probleem (50 km/u-4-1.500 toeren, 60 km/u-5-1.400 toeren, 70 km/u-6-1.400 toeren) het gas erop zetten zonder een versnelling lager te moeten schakelen.

Buienradar.nl
Als je ze (=regenwolken) nodig hebt zie je ze niet op Buienradar.nl en als je ze niet ziet regent het toch. Ik had al geschreven dat de wegligging uitstekend is in de regen, maar toen ik dat schreef reed ik precies tegen het grensbereik aan. ik wilde natuurlijk ook weten hoe de wegligging is in de stromende regen. En laat het nou net om gaan slaan naar bloedheet weer, en zo zag ik donderdagochtend alle regenwolken als sneeuw voor de zon verdwijnen op de Buienradar punt nl. Ik baalde als een stekker maar net toen ik bovenstaande alinea aan het typen was hoorde ik regendruppels op het dakraam tikken. Ik ben meteen naar beneden gehold en in de Nissan Qashqai gestapt op weg naar het Space Business Park. Na terugkomst bleek dit de allerlaatste plensbui van die dag, en vrijdag zou een mooie zonnige dag worden. Dat noem ik dus gewoon even hele dikke vette mazzel!!! Op weg naar Noordwijk heb ik in een aantal haakse bochten al even extra gas gegeven. Met het ESP aan bleek daar werkelijk niets spannends aan, dat heb ik daarom dan ook maar snel uitgezet. Om zo snel mogelijk op de grens te kunnen rijden ben ik over de ventweg langs het voormalig MarineVliegkamp Valkenburg gereden. In de eerste flauwe bocht onder de N206 door voelde ik de Nissan Qashqai al lichtjes glijden in de 3de versnelling. Na de brug over de N206 heen gaf ik stevig gas in de 2de versnelling maar het Active Trace Control greep direct en perfect in. De Nissan Qashqai reed dan ook als op een rails door de bocht heen, niets aan het handje dus. Op naar de verkeersdrempels en de mooie flauwe linkerbocht en rotonde aan het einde van de ventweg. Omdat er verkeer uit de richting van het Panbos kwam ben ik even stil gaan staan ruim voor de bocht. Toen er geen auto meer aankwam ben ik in de tweede versnelling vol op het gas de linkerbocht ingevlogen, en meteen daarna hard de rotonde op en (rechts)af en meteen weer hard naar links. Nu voelde ik het Active Trace Control stevig aan het werk, maar zonder een enkele rare uitglijder stond ik even later stil voor het stoplicht. Dat ging een heel stuk beter dan ik verwacht had, dit is tenslotte een redelijk grote auto en zeker ook niet de lichtste.

Op naar het Space Business Park om echt ver over de grens te gaan, ik was benieuwd wat dat op zou leveren. De afslag ging prima en perfect op de grens rijdend reed ik door de afritbocht heen. Aan de andere kant gekomen was het direct plankgas de rotonde af en meteen stevig op het gas naar rechts. Daarna zo hard als het maar kon de vrachtwagenparkeerplaats opgestuurd, een ook nu weer verraste de uitstekende werking van het Active Trace Control mij. Daarna heb ik nog een extra rondje gereden maar ook dat ging perfect. Daarna ben ik even een groot rondje gereden richting de ESTEC en toen werd het wel even spannend, want tijdens de landing na de hoge asfalten verkeersdrempel reed ik met een behoorlijk vaartje de rotonde op en af. Tijdens het verlaten van de rotonde voelde ik de Nissan Qashqai voor het eerst een stuk doorglijden in de bocht na de rotonde. Ondanks dat het vrij heftig aanvoelde was het tegelijkertijd nooit eng of zo, het Active Trace Control wekt dermate veel vertrouwen bij de bestuurder dat ik zonder problemen het gas erop durfde te houden. Dit is wat mij betreft meer dan uitstekend in de stromende regen op een kletsnat wegdek in een dergelijk type auto. Ik heb heel wat voorwielaangedreven Crossovers in de stromende regen gereden maar beter dan dit ben ik nog niet tegen gekomen. Een dikke pluim dus voor Nissan van mijn kant. Na deze rit ben ik dan ook zeer benieuwd naar de wegligging van de 4-wielaangedreven Nissan Qashqai en Chassis Control in de stromende regen. Maar aangezien de nieuwe Nissan X-Trail er ook is in een dergelijke versie (=All Mode 4×4-i/Chassis Control) denk ik dat ik die maar aan ga vragen. Het mag duidelijk zijn dat alle nieuwe noviteiten van de Nissan GT-R die langzaam beginnen door te druppelen naar de ‘gewone’ Nissan’s ook daar uitstekend hun werk doen.

Specificaties

Jaargang

2014

Carrosserie

Crossover

Transmissie

Handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

10,9 seconden

Topsnelheid

183km/u

Vermogen

85(115)/4.500 kW (pk)/rpm

Koppel

190/2.000-4.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.198/1.2 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Differentieel

Active Trace Control

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,72 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

6,9 liter/100 km

Snelweg

4,9 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,8 liter/100 km

C02 uitstoot

129 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Lengte

4.377 mm

Breedte

1.806 mm

Hoogte

1.590 mm

Wielbasis

2.646 mm

Spoorbreedte voor

1.565 mm

Spoorbreedte achter

1.560 mm

Massa leeg

1.250 kg

Max. toelaatbare massa

1.860 kg

Aanhanger geremd

1.200 kg

Aanhanger ongeremd

675 kg

inhoud bagageruimte

439 liter

Bandenmaat

225/45-R19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand