Lexus LS600h Hybrid President Line 5.0 V8 2014 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Louwman & Parqui, importeur van Lexus in Nederland



De man rechts achterin
7-11-2014 was de datum dat ik de Lexus LS600h L Hybrid op moest halen, maar ook de datum dat ik totaal onverwacht naar een hoorzitting (Rijnlandroute, verbinding A4 <-> A44) moest op het Provinciehuis in Den Haag. Kun je überhaupt een betere auto verzinnen dan deze om geheel in stijl naar de ‘zetel’ van de Provinciale Staten van Zuid-Holland te gaan. Zelfs de commissaris van de koning van Zuid-Holland heeft waarschijnlijk niet zo’n fraaie limousine. Het kan raar lopen in het leven wat dat betreft, het was namelijk totaal niet mijn bedoeling geweest om daar naartoe te gaan. Maar ja zo kom je bij toeval in contact met een registeraccountant die de jaarrekeningen van bijna alle Nederlandse Gemeenten controleert én ook zwaar bekritiseert, en werd ik door deze cijfertjesfetisjist op een lumineus idee gebracht. De term “creatief boekhouden” blijkt voor veel wethouders verworden tot “crimineel boekhouden”, en hopelijk voor mij niet alleen voor wethouders maar ook voor de Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland. Met een mevrouw als Ingrid de Bondt – de vrouw van VVD fractievoorzitter Halve Zoolstra – verwacht je ook weinig anders. Bijna strandde mijn bezoek aan het provinciehuis in de parkeergarage, deze bleek namelijk vol en waardoor ik in de personeels-parkeergarage moest parkeren. En even omdraaien en weer de parkeergarage uitrijden bleek niet zo eenvoudig te zijn met de L-versie van de Lexus LS600h L Hybrid. Leuk zo’n verlengde versie van de Lexus LS600 h Hybrid maar onze rOverheid houdt duidelijk niet van gewone burgers in sjieke limousines.

De rit van Raamsdonksveer naar Den Haag was werkelijk zalig, als ik mijn ogen dicht had gedaan en op de plek van de man rechts achterin had kunnen zitten had ik naar Den Haag toe ‘gezwoven’. Met de stoel achterover over de weg zweven terwijl je gemasseerd en gevibreerd wordt is hemels lekker. Nee ik heb het hier niet over een lullig massagestandje zoals in de Citroën of Jaguar, dit is echt een serieuze massagestoel van een voor auto’s ongekend hoog niveau. Alles aan deze Lexus LS600h L Hybrid President Line straalt luxe uit, het is allemaal van een net wat hoger niveau dan de andere luxe automerken. In dat opzicht bezien valt de verkoopprijs van ruim anderhalve ton (+ opties) mij dan ook eigenlijk heel erg mee. Het mooiste of misschien moet ik zeggen lekkerste vind ik de luchtvering. Deze zorgt er samen met de ongekende stilte binnenin de auto voor dat zelfs bij een snelheid van 200 km/u het lijkt alsof je 50 km/u rijdt. Ik moest constant opletten dat ik niet te hard bleef doorrijden als ik even stevig gas had gegeven na een inhaalactie. Ik heb al ruim twee jaar geen snelheidsboetes meer gehad, en hopelijk heb ik er ook nu geen één opgelopen. Er zijn veel auto’s verslavend maar geen enkele auto die ik getest heb komt in de buurt van deze Lexus LS600h L Hybrid President Line.

Z&Z=Zoef en Zweef
Mijn term voor auto’s zoals deze Lexus LS600h L Hybrid President Line is “Zoefauto”, dit vanwege de vrijwel geluidloze “Zoef” waarmee de auto er vandoor vliegt als je gas geeft. Voor mensen die nog nooit in een dergelijke auto hebben gezeten of meegereden is het niet uit te leggen hoe dat voelt. Het is net zo’n unieke ervaring als in een race-auto meerijden met een echte coureur, ik heb dat namelijk een keer mogen ervaren en dat was keigaaf. De rit over de snelweg van Raamsdonksveer naar Den Haag gaf mij achteraf het gevoel alsof in een tijdcapsule had gezeten. Zou dat misschien komen omdat je elk gevoel van tijd vergeet als je in deze Lexus LS600h L Hybrid President Line rijdt? De enige keer dat mij namelijk ook zoiets is overkomen was op mijn motor in de woestijn van Iran. Op die voor mij nog steeds zeer speciale dag had ik ook het gevoel alsof 24 uur als 240 uur voelde, en ik wist dan ook absoluut niet meer welke datum het was. Alleen kostte de benzine daar toen slechts 0,9 eurocent per liter, ja je leest het echt goed minder dan 1 eurocent per liter. Een mens heeft veel gevoelens in zijn lijf waarvan hij het bestaan niet kent, best jammer als je al die gevoelens nooit hebt gevoeld in je leven. Elke keer als ik onderweg in moest halen en daarna de ruimte had trapte ik het gaspedaal even diep in. Ik had de cruise control (=CC) direct op normaal gezet want opschieten en een adaptive cruise control (=ACC) gaan nou eenmaal niet samen. De ACC verspringt per tik tegen het pookje + of – 5 km/u terwijl de gewone CC wel met kleine stapjes verspringt.

Nog maar net onderweg reed ik meteen al veel te snel, geen wonder want het voelt namelijk niet als. Ik kan mij niet voorstellen dat een CEO/president/hoge ambtenaar die deze auto als dienstauto heeft daarna ooit nog voor een ander automerk kiest. En Jaguar XJ is niet verkeerd, een Porsche Panamera ook niet maar dit is toch écht van een hele andere orde. Bij die auto’s draait het vooral om de man links voorin, maar bij de Lexus LS600h L Hybrid President Line draait het om de man rechts achterin. Dus wat doe ik dan links voorin? Tja weinig keus want zelfsturende auto’s mogen nog niet op de weg, en een autojournalist hoort gewoon achter het stuur. Ondertussen was ik bij de brug over de Boven-Merwede aanbeland, waarna de afslag naar Rotterdam volgt. Een mooie afslag als je tenminste niet achter een vrachtwagen of bus zit zoals me hier nogal eens overkomt. Dit keer gelukkig niet en dus kon ik even wat dingen uittesten; het stuurgedrag, de wegligging, de acceleratie…… Ik stuurde met een stevige snelheid door de bocht heen, en direct verscheen er een hele grote glimlach op mijn gezicht. Dit voelde zo goed aan dat kan ik niet onder woorden brengen, zo’n grote zware auto en dan zo’n mooie (raar woord maar in dit geval heel geschikt) wegligging. Hier kan je als autojournalist niet anders dan even heel stil van worden.

Gas!
Omdat ik op tijd in het Provinciehuis wilde zijn voor de hoorzitting heb ik stevig gas gegeven onderweg. Dat doe ik anders nooit….. En stevig gas geven met een 5-liter V8 dat gaat wel vooruit kan ik je vertellen, alleen voelt het totaal niet zo in deze auto. De luchtvering geeft de bestuurder een ongekend gevoel van comfort waar geen enkele andere auto die ik tot nu toe getest heb aan kan tippen. Dit is niet eens subliem dit is letterlijk goddelijk zo ongelofelijk goed. Eigenlijk vond ik het niet eens erg dat ik haast had vandaag, ik vond het alleen maar leuk om eens even lekker over de snelweg te knallen in een echte limousine. Rijmodus Eco, Normal, Sport S en Sport S+ het is allemaal razend snel in te stellen met behulp van de grote draaiknop op de midden-console. Daarnaast kun je de versnellingspook ook nog eens in de Sport-stand zetten kortom een overdaad aan rijmodi. Daarnaast heeft deze auto ook nog eens een ‘2-speed reduction planetary gear unit’ net als de Lexus GS450h Hybrid F Sport Line V6 3.5 die ik eerder heb getest. Verderop in dit testverslag staat nog een en ander uitgelegd over dit fantastische systeem dat zich werkelijk perfect leent om te integreren in een E-CVT versnellingsbak. Vlak voor de mooie flauwe bocht van de A15->A16 heb ik het gaspedaal even diep ingetrapt. Met dik 160 km/u vloog ik over het asfalt en voelde werkelijk niets van de verzakking, dit is gewoon Genieten met een hele grote “G”. In de bocht bij het knooppunt Terbregseplein reed er helaas net een slak voor mij, die ik uiteindelijk maar rechts ingehaald heb. Ik vraag me echt af wat zo iemand bezielt om in zo’n snelwegbocht links te blijven rijden terwijl de rechterstrook leeg is. Ook weer zo iemand met rijangst (daar schijnen namelijk nogal wat Nederlandse last van te hebben) die domweg niet naar de andere rijstrook durft? In mijn hoofd zong ik het HvV-liedje: “Opzij, opzij, opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats want Daan heeft ongelofelijke haast.”

Bij Den Haag had ik sinds lange tijd weer eens de mogelijkheid om door de mooie bocht van de hoogste hoge fly-over heen te rijden. Nou ja rijden, ik had haast en dus ging ook hier het gas er stevig op. “Hoe ver kan ik gaan met deze auto?”, vroeg ik mezelf af. Aangekomen bij het Provinciehuis van Zuid-Holland bleke het parkeren een regelrecht drama, iets wat jullie hierboven al hebben kunnen lezen. De hoorzitting was ook een drama want zo’n arrogante corrupte VVD-er als Ingrid de Bondt – kijk gerust eens op deze website: www.vn.nl/Politieke-Integriteitsindex.htm#VVD – die doet gewoon wat zij wil. Ik zal jullie de vieze achterbakse praktijken besparen maar dankzij mijn klokkenluidersbericht schrok iedereen even wakker. Binnenkort ga ik met een lid van de Provinciale Staten en die registeraccountant – www.leoverhoef.nl – om de tafel zitten, wie weet levert het een schandaaltje op dat zou erg leuk zijn. Na de hoorzitting ben ik even thuis gaan eten want daar was ik wel aan toe na al dat heen-en-weer-gerace. Na het eten ben ik even mijn driewekelijkse 1,5 km gaan zwemmen, en had ik ook nog genoeg tijd over voor een zuinigheidsrit. Na het aftanken kwam ik na wat hoofdrekenen uit op een verbruik van 1 liter op 8,8 kilometer, en dat is heel erg goed voor een auto van 2.295 kg met een 5-liter V8 na een zeer sportieve rit. Maar nu was ik uiteraard benieuwd waar ik op uit zou komen met de zuinigheidsrit. De zuinigheidsrit ging best lekker maar helaas reden er die middag iets teveel idioten op de weg. Jullie begrijpen het al ik moest heel wat keren remmen omdat ik niet anders kon. Het afremmen op de motor doet deze auto uitstekend, gewoon even de versnellingspook in de Sport-stand zetten meer niet. De zuinigheidsrit leverde een verbruik van exact 1:13,5 op en dat klopt vrijwel exact met de opgave van het laagste verbruik in de brochure.

Bageltje eten en aantal koffers meten
Hoe kien ik het toch altijd weer uit om precies zonovergoten dagen te hebben als ik zo’n mooie auto onder mijn kont heb? Sommige mensen – zoals de man rechts achterin – krijgen gewoon altijd wat ze verdienen, of zoiets toch….. Normaal gesproken ga ik altijd een bagel eten met mijn Renault Twizy, maar dit keer ben ik met de Lexus gegaan omdat ik ’m maar zo kort heb. Na het halen van de bagel ben ik via het Achmea-gebouw (zie foto Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D) naar huis gereden. Als je daar aan komt rijden en de mazzel hebt dat je groen hebt kun je heel mooi op het gas door de bocht glijden. Ik doe dat altijd met mijn Renault Twizy, dan gillen de banden het letterlijk uit, en dat verwacht natuurlijk niemand van zo’n klein autootje. Ik was erg benieuwd hoe het onderstel van de permanent vierwielaangedreven Lexus LS600h L Hybrid President Line zou reageren in de bocht. Dit was de eerste keer dat ik met deze grote limousine de grens op ging zoeken, en het resultaat was veel beter dan ik verwacht had. Ondanks alles wat deze auto tegen heeft gleed de grote lange Lexus werkelijk perfect door deze mooie maar lastige bocht. Omdat ik toch dicht in de buurt van mijn garage was heb ik meteen maar de Samsonite kofferset gefotografeerd. De bagageruimte is gelijk aan die van een standaard sedan, dat is dus: 3×50-liter + 3×33-liter + 1×13-liter. Nou kun je natuurlijk mekkeren dat die kofferbak voor zo’n grote auto veel te klein is, maar dat geldt natuurlijk niet voor auto’s van niet-normale stervelingen. De mensen – o.a. CEO’s van multinationals – die een dergelijke auto kopen met alle denkbare opties die hebben helemaal geen grote kofferbak nodig. De auto gaat gewoon mee het vliegtuig in of ze kopen gewoon ter plekke alles wat ze nodig hebben. Voor deze mensen is die kofferbak dus eigenlijk gewoon overbodig, maar ja een Lexus LS600h L Hybrid President Line zonder kofferbak ziet er niet uit. Die zou er net zo uitzien zijn als de meest mislukte BMW ter wereld ooit, de spuuglelijke BMW 3-serie compact. Oh ja en natuurlijk ook dat gedrocht van een BMW 5-serie Gran Turismo, die designer had vast een kilo paddo’s achterover geslagen.

Zaterdagmiddag heb ik mijn zus en haar dochter even naar Sassenheim gebracht voor een uitwedstrijd korfbal van laatstgenoemde. Tijdens de duur van de korfbalwedstrijd kon ik dan mooi actie- en sfeerfoto’s maken samen met mijn zwager. Tijdens die fotoshoot was ik even de man rechtsachter, ongelofelijk wat is dat lekker zeg zo’n massagestoel. Om alles in de juiste stand te brengen moet je op een knopje drukken waardoor de voorste passagiersstoel naar voren schuift, de elektrisch bediende hoofdsteun helemaal omklapt en terwijl de passagiersstoel rechtsachter helemaal onderuit schuift net als een vliegtuigstoel in de business class (ik ben ooit business class naar Australië gevlogen – de directeur Qantas Duitsland was bevriend met de moeder van mijn Duitse ex-vriendin – iets dat ik iedereen aan kan raden). Daarna heb ik de vibratiestand (3 standen) en één van de massagestanden aangezet die je ook nog weer kunt regelen qua intensiteit. Helaas moest ik de stoelstand wel iedere keer dat ik in- en uitstapte opnieuw instellen, dat was gelukkig niet veel werk dat dan weer wel. De actie- en sfeerfoto’s zijn best mooi geworden, en dat was vooral te danken aan het mooie weer. Na de fotoshoot zijn weer naar de sporthal gereden, hebben het einde van de wedstrijd (7-2 winst) afgewacht en zijn terug naar huis gereden. Terug van de korfbal zijn we ik laagvliegend over de A44 naar huis ‘gezwoven’, niet normaal wat is dat lekker in de Comfort-stand. Toen ik zei dat we 150-160 km/u reden wilden mijn zus en haar dochter dat niet geloven. “Het lijkt net alsof we maar 100 km/u rijden”, zeiden ze. Ik hoefde maar even gas te geven en ik zat zo aan de 180 km/u, dat komt omdat je dat totaal niet door hebt vanwege de speciale E-CVT (=Continu Variabele Transmissie).

H- en L-versnelling
De Lexus LS600h L Hybrid heeft net als de Lexus GS450h Hybrid een zogenaamde ‘2-speed reduction planetary gear unit’. Heel simpel gesteld zorgt dit ervoor dat bij hogere snelheden met name de elektromotor niet te hoog in toeren loopt. Op AMT.nl staat het zo uitgelegd: “Een planetaire tandwielset verdeelt het vermogen dat van de benzinemotor en elektromotor komt. Via deze planetaire tandwielset gaat het naar een generator of naar de wielen, of naar beide. Een tweede planetaire overbrenging zit in de overbrenging naar de wielen, met name om de elektromotor bij hoge snelheden niet te hoog in toeren te laten lopen (dat gaat anders ten koste van zijn efficiency).” Van de importeur kreeg ik ook nog de volgende informatie toegemaild: “De ‘2-speed reduction planetary gear unit’ zorgt simpel gesteld voor een ‘hoge versnelling’ en een ‘lage versnelling’. Wanneer je accelereert en de snelheid 90 km/u passeert, schakelt de transmissie over naar de hoge versnelling. Wanneer afgeremd wordt tot minder dan 60 km/u, schakelt de transmissie weer over op de lage versnelling. Mooi systeem toch? Dat vind ik nou typisch Lexus en het mooi is dat je er helemaal niets van merkt tijdens het rijden, net als het aanslaan van de V8-motor bij de overgang van elektrisch naar benzine. Lees voor alle ins en outs nog even het testverslag van de Lexus GS450h Hybrid F Sport Line V6 3.5, daar staan alle technische details – die hetzelfde zijn voor beide auto’s! – uitgebreid beschreven.

En dan nu weer even terug naar het laagvlieggedeelte van de rit van Sassenheim naar Leiden. Eenmaal de wijk uit besloot ik niet binnendoor via Warmond terug te rijden maar de A44 op te rijden vlakbij De Kaag. Dat is een hele mooie oprit met een fantastische 180-gradenbocht, net zoiets als de opritbocht in ’t Heen maar dan een snelweg op in plaats van een provinciale weg. Vanaf de rotonde aan het water draaide ik de oprit op en gaf stevig gas, ik had de oprit helemaal voor mij alleen wat een mazzel. Aan het einde van het lange rechte stuk ging ik in de remmen en oh wat zijn die goed zeg niet normaal. De geventileerde schijven met zeszuiger remklauwen vertragen extreem goed, zeker als je dit soort remmen totaal niet gewend bent kun je daarvan schrikken. Zelfs ik schrok even toen ik op nat asfalt rustig meerijdend in het stadsverkeer plotseling vol in de remmen moest. Met een gewicht van ruim 2.370 kg merk je dan ineens dat zelfs met ABS de auto even doorschiet. Op droog asfalt zal dat minder zijn maar hou daar rekening mee, veiligheidssytemen zijn niet zaligmakend. De 180-gradendraai was werkelijk heerlijk, het onderstel met AWD (All Wheel Drive) en AVS (Adaptive Variable Suspension) zorgt ervoor dat de ruim 2,5 ton (4 personen aan boord) perfect door de bocht heen rijdt. En nog maar amper de bocht uit was het uiteraard in de stand Sport+ plankgas invoegstrook op. Heerlijk zoals de Lexus LS600h L Hybrid President Line richting de 150+ km/u vooruit vliegt. Bij de afrit naast het Transferium heb ik de snelheid er even goed ingehouden, vlak langs de vangrail stuur ik de voorsorteerstrook naar links op. Ik voelde op dat moment de druk op alle vier de banden sterk toenemen, niet zo gek met 2,5 ton gewicht op die vier wielen. Omdat het stoplicht op groen stond gaf ik nog even extra gas, en zonder ook maar één krimp te geven dook ik de linkerbocht in. HEERLIJK!

Naar Henk
Via Henk uit Wateringen ben ik bij Rica Engineering terecht gekomen, en we hebben daarna contact gehouden. Toen ik Henk dan ook mailde of hij mee wilde rijden was het antwoord bevestigend. Zondagmiddag 12.30u had ik afgesproken in Wateringen maar het zat ’s ochtends wat tegen. Na mijn familie afgezet te hebben ben ik over de ventweg naast de A44 naar de Wassenaar gereden. Een mooie test voor het snelheidsbrekersgedrag van deze Lexus LS600h L Hybrid President Line. Het was even nadenken voor welke stand ik zou kiezen, maar uiteindelijk koos ik voor de Comfort-stand van het AVS. De eerste serie snelheidsbrekers gingen perfect, dan blijkt maar weer dat gewone vering/demping absoluut niet aan luchtvering kan tippen. Bij de laatste, en tevens meest irritante, asfalten snelheidsbreker aangekomen wilde ik het gas terugnemen, maar op het laatste moment gaf ik plankgas. Zelfs met een Crossover of een SUV voel je deze snelheidsbreker goed, maar ondanks mijn scepsis vloog de carrosserie op vrijwel dezelfde hoogte over de snelheidsbreker heen terwijl de voor- en daarna de achterwielen inveerden om de klap op te vangen. Dit is nou vering/demping die de ideale theoretische situatie benadert, en de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik dit niet had verwacht. Op de N44 heb ik me netjes aan de snelheid gehouden, maar in de bocht van de N44 naar de A12 heb ik heel even stevig het gaspedaal diep ingetrapt. De AWD doet op dit soort momenten uitstekend zijn werk, hier merkte ik duidelijk verschil met de achterwielaangedreven Lexus GS450h Hybrid. Deze Lexus LS600h L Hybrid houdt veel langer en beter zijn grip, maar dat is dan ook wel hard nodig met die meer dan 2,3 ton.

Op de fly-over van het Prins Clausplein had ik ook even de linkerbaan vrij, maar daar ligt de snelheid een stuk hoger dan in de vorige bocht. Maar ook hier kon ik gas blijven geven in de bocht, en ook nu weer gaf het onderstel (stand Sport S+ met sportieve stand AVS) geen krimp. Kan het dan nòg heftiger??? Ik heb deze auto tot vandaag duidelijk onderschat! Ik had nu al voorpret voor de afslag naar Wateringen, dat is een lastige tricky afslag. Op het laatst mogelijke moment nam ik de afslag en dook de rechterbocht in, maar ik nam daarna per ongeluk de verkeerde afslag. De afslag terug de snelweg op, maar dat vond ik helemaal niet erg want daardoor moest ik er bij de afslag Schipluiden weer af en aan de andere kant weer op. Met een veel te hoge snelheid nam ik de afslag, althans zo voelde het, maar op wat lichte onbalans na (ik moest even heel erg hard remmen en weer sturen en het gas er weer op) was ook deze afritbocht een makkie voor deze Japanse Limousine. Daarna moest ik over de snelweg heen en er aan de andere kant weer op, ook weer via een fantastisch mooie maar ook zéér beruchte opritbocht. Dat beruchte vanwege de vele motorrijders die hier vroeger samenschoolden, tegenwoordig is het dus een één- in plaats van een tweebaans oprit. Ook nu weer gaf ik stevig gas en ik begon de smaak te pakken te krijgen, dit is dus wat een chauffeur doet als “De man rechts achterin” aan het vergaderen is. En geef hem eens ongelijk!

Aangekomen bij Henk en zijn vrouw hebben we even wat gedronken, en daarna zijn schoonvader van 89 opgehaald. De man leest al mijn testverslagen en is helemaal gek van auto’s, dat is toch fantastisch of niet soms? Ik had dus met geen betere auto dan de Lexus LS600h L Hybrid President Line aan komen zetten. We zijn even een mooi blokkie om gereden, stukje stad en stukje snelweg en weer terug naar huis. Ik heb het niet te gek gemaakt maar wel even laten zien en voelen hoe goed deze Japanse Limousine is. Inwendig heb ik heel erg hard zitten glimlachen, echt geweldig om te zien hoe deze man genoot van dit ritje. Ik heb dan ook meteen afgesproken dat hij nog een keer mee mag rijden in mijn elektrische mini-Limousine oftewel de Renault Twizy. Terug naar huis heb ik bij Leidschendam de A4 verlaten, ik wilde even kijken hoe goed deze Lexus LS600h L Hybrid President Line nou écht is. Wat ik kreeg was een werkelijk gedroomde vrij baan op de buitenste afritbocht met een groen stoplicht als toetje. Stel je voor dat ik net zou doen alsof ik een Ford Fiesta ST2 aan het testen ben… Uh ja dat heb ik dan ook maar gedaan maar eigenlijk, tja zoals Tom Ford al schreef: “That is roadtester speak. It’s also childish and a bit dangerous to do on a road. We’d never do that on a road. Nobody should. Not even if it makes you laugh.” Ik pakte middenin de bocht de buitenste rijbaan van de rechterbocht en gaf plankgas in de stand Sport S+. De druk op de banden was enorm en nu voelde ik het onderstel voor het eerst serieus naar grip zoeken, maar ja All Wheel Drive, luchtvering en vier 19-inch Ultra High Performance banden dat wil wel. Daarna ben ik nog even plankgas door het groene stoplicht + rechterbocht heen geknald. En ja toen moest ik even heel hard lachen, zo’n sjieke lange Lexus en dan doodleuk à la een sportieve hatchback door de bochten heen knallen. Lachuh toch dat het kan!

Bailando
In de week voordat ik deze Lexus LS600h L Hybrid President Line zou gaan testen hoorde ik steeds een leuk en zeer aanstekelijk liedje op de internet-radio op mijn werk. Het bleek om Bailando te gaan van Enrique Eglesias ft. Sean Paul, dus ik meteen dat liedje gedownload op YouTube en via youtube-mp3.org geconverteerd. Afijn iPod Touch op mijn Macbook aangesloten en even gesynct en even een heerlijk stukje gaan rijden. Het geluid van het ‘peerless 19-speaker Mark Levinson Reference Surround system’ is er eentje met een hoge WOW-factor. Gelukkig had ik de juiste versie van “Bailando” gedownload want die begin namelijk met een geluid zoals ik me dat herinner als ik naar een bioscoopfilm toen ik jong was. Als ik mijn ogen dicht deed leek het net alsof ik in een bioscoopzaal zat. De enige auto die hierbij in de buurt komt is de al net zo dure Range Rover Sport Supercharged 5.0 V8. Bailando betekent trouwens dansen en dat is eigenlijk ook een uitstekende omschrijving van het rijden in deze luxe limousine. Wat betreft de lederen bekleding, het zitcomfort, het dashboard afijn noem het allemaal maar op kan ik heel kort zijn. TOP! Er zijn nog wel een paar leuke dingen die ik niet onvermeld wil laten en dat is onder andere het zeer speciaal bewerkte hout van het stuurwiel. [quote Lexus.nl] The LS 600h steering wheel is available in a new, Shimamoku finish. A fine example of traditional Japanese craftsmanship, Shimamoku veneer – translated as ‘striped wood’ – involves 67 manufacturing steps over the course of 38 days. [/quote Lexus.nl] Kijk dan praat je nog eens over een echt speciaal stuurwiel. En ik moet zeggen dat het in het begin even wennen was zo’n glad aanvoelend stuurwiel, maar na een tijdje rijden wil je niet anders meer. En dan is er ook nog het speciale spuitwerk. [quote :Lexus.nl] Hand-Sanded, six-coat paintwork – The amazing new LS 600h gleams like no other luxury sedan, whatever the weather. After priming the body, and sealing it with an anti-corrosion and sound-insulation layer, we apply two special base coats. The first contains large aluminium flakes, which sparkle better under sunlight. The second includes smaller flakes, which shimmer brighter under cloudy skies. Then, before the final two topcoats, every car is wet-sanded by hand to remove any blemishes (a time-consuming process normally reserved for coach-built cars) and checked by a Takumi master craftsman as well as digitally to ensure an immaculate finish. Finally a ‘self-repairing’ varnish is applied to protect the paintwork from light, acid rain and surface scratching. [/quote Lexus.nl] Kijk naar de fraaie in de zon glimmende Lexus LS600h L Hybrid President Line op de actiefoto’s en je weet dat dit geen Japanse blabla is. De laatste vermelding is al even speciaal als de voorgaande twee. [quote :Lexus.nl] Noise-reducing wheels – The new LS 600h is the first Lexus to be fitted with noise-reduction wheels. These channel resonant road noise into hollow chambers within the wheel rims. Once inside, the vibrations are transformed into kinetic energy, thus reducing the level of noise generated. [/quote :Lexus.nl] Het mag duidelijk zijn dat dit een Limousine is als geen andere.

Klinkers – Eco/Normal/Comfort/Sport S/Sport S+
In Leidschendam aangekomen besloot ik over de klinkerweg langs de Stompwijksche Vaart richting Stompwijk te rijden. Ik wilde even goed voelen hoe de luchtvering in elke rijmodus aanvoelt, en dan is er geen betere weg dan deze weg. Deze weg is ruim 5 kilometer lang zodat ik vaak kan wisselen van rijmodus, en daardoor dus goed de verschillen kan voelen tussen alle rijmodi. Ik begon uiteraard in de stand Comfort, een stand die de Lexus GS300h/GS450h Sport Line niet hebben. Het verschil tussen Comfort en Eco/Normal/Sport S is erg groot, het comfortabele gevoel in deze stand is wat mij betreft ongekend. Zo comfortabel heb ik het nog niet eerder gevoeld qua wegligging in een auto. Zodra ik overschakelde naar Eco/Normal/Sport S hoorde en voelde ik direct de klinkers onder mij door gaan, en na overschakelen naar Sport S+ voelde ik elke klinker en steeg er nog meer herrie op naar mijn oren. Ik had al eerder geschreven dat de luchtvering van deze Lexus LS600h L Hybrid President Line ongelofelijk goed is, maar nu kon ik het niet alleen voelen maar ook perfect horen. Kilometers lang heb ik zitten luisteren en voelen, eigenlijk zou dit verplichte kost moeten zijn voor iedere autojournalist.

Toen ik thuis kwam en de Engelse pdf-file las – de digitale brochure zeg maar – van deze Lexus LS600h L Hybrid zag ik iets afwijkends op de ghostview-foto van de Lexus LS 600h F Sport Line. In de tekst onder foto stond dat het gaat om actieve stabilisatoren in de vorm van ‘twist-torque anti-roll bars’, Iets dat deze Lexus LS 600h Hybrid nog beter maakt dan-ie al is! Ik wil eigenlijk niet eens weten die Lexus LS 600h F Sport Line rijdt, waarschijnlijk als een soort van Ford Fiesta ST2 maar dan beter, ha, ha. Dit is nou typisch zo’n testauto die je eigenlijk niet meer terug wilt brengen. Vlakbij huis heb ik nog even de tank vol gegooid want ik wilde toch wel eens weten wat dit ultra-sportieve ritje qua benzineverbruik had gedaan. Het bleek uiteindelijk een zeer nette 1:7 te zijn, normaal gesproken zou je met een niet-hybride op 1:4 uitgekomen zijn schat ik in. En zo kwam er op deze zondag een einde aan deze verrassend lekkere/heerlijke/leuke/grappige en zeer comfortabele autotest. En als ik dan toch moet kiezen dan ben ik toch liever de man links voorin.

Specificaties

Jaargang

2014

Carrosserie

Sedan

Transmissie

E-CVT

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine/Elektriciteit

Type motor

Hybride

Aantal cilinders

8

Acceleratie (0-100/sec)

6,1 seconden

Topsnelheid

250km/u

Vermogen

B-290(394)/6.400 E-165(224) kW (pk)/rpm

Koppel

520/4.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

B-5.0/4.969 E-300 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

All-Wheel-Drive

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

12,6 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

10,5 liter/100 km

Snelweg

7,5 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

8,6 liter/100 km

C02 uitstoot

199 gram/km

Energielabel

E

Afmetingen

Lengte

5.210 mm

Breedte

1.875 mm

Hoogte

1.480 mm

Wielbasis

3.090 mm

Spoorbreedte voor

1.610 mm

Spoorbreedte achter

1.610 mm

Massa leeg

2.295 kg

Max. toelaatbare massa

2.785 kg

Laadvermogen

490 kg

inhoud bagageruimte

370 liter

Bandenmaat

245/45-R19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand