Mazda CX-60 Exclusive-Line e-SKYACTIV PHEV 327 8AT AWD 2022 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Mazda Motor Nederland


Een test als geen andere…

Samenvatting

Ik had het nodige voorwerk geDaan voor ik in deze Mazda CX-60 stapte en had dus de nodige kritiek op het internet gevonden over een irritant resonerend geluid afkomstig uit de elektromotor in de pre-productiemodellen. Mazda zou dit probleem software-matig oplossen, De elektromotor in de auto die ik meekreeg van Mulder Mazda in Waddinxveen maakte echter nog steeds dat tijdens de introductie beschreven resonerende geluid dus blijkbaar had ik een pre-productiemodel meegekregen? Ik had niets tegen mijn zwager gezegd en toen we actiefoto’s gingen maken en de wijk uitreden vroeg mijn zwager waar dat irritante geluid toch vandaan kwam. Kijk mijn zwager viel het dus ook meteen op zonder dat ik hem iets had verteld. In de week na het terugbrengen van deze ‘test-Mazda CX-60’ ben ik naar Autostad Leiden – een Mazda-dealer 100 meter bij mij om de hoek – gereden. Ik kreeg zonder problemen (kijk dat noem ik nou een top-dealer) een net vol geladen Mazda CX-60 mee en tijdens een rondje rijden op en neer naar Wassenaar hoorde ik een fluisterstille elektromotor. Dat resonerende geluid in de elektromotor hebben ze dus inderdaad software-matig opgelost dus de kopers krijgen een goede Mazda CX-60 afgeleverd. Natuurlijk is dit vervelend voor Mazda maar dit is A de eerste keer is dat ik iets dergelijks meemaak met een Mazda testauto en B ze hebben het probleem opgelost dus dan zeg ik C netjes gedaan van Mazda.
De elektrische actieradius van de Mazda CX-60 bleek overigens uitstekend met een range van 52,4 km op de snelweg tot 69,9 km in de stad. Het opladen van de 17,8 kWh Li-ion accu gaat lekker snel, in slechts 2 uur en 10 minuten is de Li-ion accu weer vol geladen. Dus ook met even tussentijds opladen kun je weer een behoorlijk stuk elektrisch rijden. Het interieur is netjes en verzorgd zoals ik van Mazda gewend ben en de Takumi-uitvoering is zelfs van het niveau “vette porno” zoals Bas van Autobeklederij v/d Werf dat zo mooi noemt. Qua rijden is het een heerlijke auto door de permanente AWD die ervoor zorgt dat de Mazda CX-60 op mooi glad en strak asfalt een uitstekende wegligging heeft. Ik schrijf expres “glad en strak asfalt” want in het grensbereik (met name op verkeersdrempels en snelheidsbrekers) krijgt het onderstel het wél moeilijk door de te zachte achterveren en het gebrek aan uitgaande demping van de schokdempers. Maar 99,9 procent van de kopers zullen dit nooit merken want die zullen nooit rijden zoals ik tijdens het testen wel moet doen. Mazda luistert gelukkig naar dergelijke kritiek want ze gaan er iets mee en zo hoort het ook.
Helaas moet ik nog een alinea aan de samenvatting toevoegen want ik zou Daan niet zijn als ik even zou wachten tot ze een Mazda beschikbaar hadden die de software update voor dat irritante resonerende geluid in de elektromotor heeft gehad. Helaas bleek Mazda naast díe software update nog iets veranderd te hebben in de software want ik kwam met de tweede Mazda CX-60 een heel stuk minder ver op één acculading dan met de eerste Mazda CX-60 die ik getest had. Na de test heb ik contact gehad met de technische man van Mazda Nederland voor uitleg over die veel kortere elektrische actieradius. Mazda Japan heeft meer reserve ingebouwd waardoor je bij pak ‘m beet 6 tot 7 graden Celsius 33 procent minder elektrische actieradius hebt en bij pak ‘m beet -5 tot -7 graden Celsius zelfs 50 procent minder elektrische actieradius. De benzinemotor start namelijk elektrisch, de verwarming en de airco zijn ook elektrisch en het start-stopsysteem werkt ook elektrisch en om daar genoeg acculading voor te hebben heeft Mazda Japan een grotere hoeveel acculading daarvoor gereserveerd. Nou die grotere reserve is wel heel erg veel vind ik. Maar zodra het warmer wordt heb je er geen last meer van en de technische man van Mazda Nederland vertelde mij dat er tegen de zomer nog weer een software update komt om de elektrische actieradius te vergroten. Tja Japanners hè die zijn heel erg voorzichtig en als je met ze praat kom je er soms totaal niet doorheen. Ik heb die klacht vaker gehoord bij andere Japanse automerken, dat heeft te maken met de hiërarchie op de werkvloer die is veel strakker dan hier.

Plus: Interieur – Vering/demping – Zit
Superplus: Laadsnelheid Li-ion accu voor de software updaTE

Min: Elektrische actieradius na software update – Te zachte veren achter en te weinig uitgaande demping achter waardoor de achterkant nadeint na een verkeersdrempel of snelheidsbreker

Testverslag
Donderdag 15 september ben ik iets na achten op mijn kleine Honda MSX 125 gesprongen richting Waddinxveen om de nieuwe Mazda CX-60 e-SKYACTIV PHEV 327 8AT AWD op te halen. Daar bijna aangekomen zag ik mezelf in gedachten al op de motorkap van een witte BMW meegesleurd worden. Op de laatste rotonde voor Mulder-Mazda reed een witte BMW sedan doodleuk precies voor mijn neus de rotonde op. Het is dat ik wel goed zat op te letten en dat mijn reactievermogen kneitergoed is want anders was ik dit jaar voor de 3de keer (28 januari één nacht op de IC en 10 augustus op mijn verjaardag één nacht op de Acute Zorg) in het ziekenhuis beland! Toen ik daarna stil ging staan op de rotonde om die Blinde Man in Wagen even te laten weten wat ik van zijn actie vond wilde de boze BMW-bestuurder uitstappen. Bijna een ongeluk veroorzaken en dan mij in elkaar willen slaan. Tuurlijk joh! Na mijn motor binnen geparkeerd te hebben en een krabbel gezet te hebben kon ik vertrekken. De Li-ion accu was net niet helemaal vol dus een zuinigheidsrit van Mulder-Mazda naar van zat er niet in want daarvoor moet de Li-ion accu echt 100 procent vol zijn. Na een kilometer of zes rijden viel mij ineens op dat er geen laadtag aan de contactsleutel zat. Afijn ik kijken achter de zonnekleppen of er misschien een laadpas achter zat maar nee. Daarna heb ik het bagagevak geopend en de klepjes van de midden-console maar ook daar lag niets en dus ben ik maar terug gereden naar Mulder-Mazda. Toen ik naar binnen liep kreeg ik al uit de verte te horen: “Ik had de laadpas uit de Mazda MX-30 moeten halen en in de Mazda CX-60 moeten leggen.” Ik was dolblij dat ik er op tijd achter kwam want anders was ik er pas bij de oplaadpaal voor mijn deur achter gekomen en had ik weer helemaal terug moeten rijden. Gelukkig er lag nog een thuislader in de kofferbak dus ik had ‘m sowieso op kunnen laden. De Li-ion accu zat nog vol zat dus die ruim 30 kilometer naar Leiden moest ik makkelijk halen.
Ik ben lekker helemaal binnendoor terug gereden dan kon ik de wegligging en andere dingen alvast testen. Nou met die wegligging zit het wel goed want de Mazda CX-60 heeft permanente AWD. En nee niet een benzinemotor die de voorwielen aandrijft en een elektromotor in de achteras die de achterwielen aandrijft maar een elektromotor die tussen de benzinemotor en de versnellingsbak zit. De achterwielen worden aangedreven via een cardanas waardoor er dus geen speciale software nodig is zoals bij een benzinemotor die de voorwielen aandrijft en een elektromotor in de achteras die de achterwielen aandrijft. Verder heeft deze Mazda CX-60 geen koppelomvormer maar een meervoudige plaatkoppeling voor een beter schakelgedrag van de 8-traps automaat. Het gekke is dat ik deze technische uitleg in geen enkel Nederlands testverslag ben tegen gekomen. Wat ben je dan aan het testen als je niet eens weet hoe deze auto technisch in elkaar zit? Op de wat langere rechte stukken zette ik de Cruise Control aan die gek genoeg niet van het Adaptieve type is. De Mazda CX-60 kan zichzelf dus niet automatisch achter een voorganger stilzetten maar gelukkig zit er wel AutoHold op dat scheelt weer. De Cruise Control kan geactiveerd worden vanaf 30 km/u en een korte tik op SET = +/- 1 km/u en lange tik op SET = +/- 10 km/u. De Res(ume)-knop werkt gek genoeg vanaf vanaf exact 26 km/u dat vond ik wel erg grappig. Ik ben onderweg nog wel even gestopt om te kijken of er een oplaadkabel in de kofferbak lag. Lees het testverslag Mitsubishi Eclipse Cross PHEV nog maar eens door, daar ging ook van alles mis alleen hield dat niet meer op. Toen ik de Mazda CX-60 weer wilde starten zat de versnellingspook vast. Ik was vergeten ‘m in de P-stand te zetten. Daarna volgde een hoop gedoe van contact uit/aan om de Mazda CX-60 weer gestart te krijgen. Je moet dus verdraaide goed opletten dat je alles goed doet tijdens de startprocedure als je ‘m even hebt stilgezet. De versnellingspook moet dus absoluut in de P-stand staan. Niet echt hufterproof dus!

Alles op een rijtje
2,5 liter benzinemotor
8-Traps automaat
AWD
Li-ion accu – 17,8 kWh
Benzinemotor vermogen/koppel: 191 Pk/6.000 – 261 Nm/4.000
Elektromotor vermogen/koppel: 175 Pk/5.500 – 270 Nm/400 – Maximum snelheid: 140 km/u
Gecombineerd vermogen: 327 Pk/6.000 – 500 Nm/4.000

Oplaadpaal + stadszuinigheidsrit
In Leiden aangekomen besloot ik om direct door te rijden naar Bas van Autobeklederij v/d Werf want de Mazda CX-60 moest namelijk maandagochtend voor 10.00u weer terug zijn bij Mulder-Mazda. Van een afstandje naar buiten kijkend zag Bas meteen al dat deze auto mooi en strak afgewerkt is. Toen ik de deur open deed zei Bas dan ook: “Gewoon goed en netjes verzorgd zoals het Mazda betaamt.” Uiteraard vielen Bas weer een aantal dingen op die ik over het hoofd gezien zou hebben. Zo viel Bas op dat de goudkleurige strepen in de luchtroosters terugkomen in de goudkleurige stiksels van het dashboard en de midden-console. Thuis gekomen was de Li-ion accu nog voor een derde vol toen ik de Mazda CX-60 aan de oplaadpaal aansloot. Toen ik op het dashboard keek naar de oplaadtijd was ik stomverbaasd want het opladen van de 17,8 kWh Li-ion accu gaat werkelijk supersnel. Een volledig lege Li-ion accu wordt in 2 uur en 10 minuten vol geladen en dat is echt serieus snel. Een heel dik pluspunt dus voor de Mazda CX-60 want snel op kunnen laden is heel belangrijk om het benzineverbruik zo laag mogelijk te houden. Deze Mazda CX-60 is trouwens de eerste Plug-In Hybrid van Mazda. Best wel gek eigenlijk dat Mazda al een elektrische auto heeft maar dat deze Mazda CX-60 pas de eerste Plug-In Hybrid oftewel PHEV is. En dan meteen ook nog het topmodel dus ja daar stond ik toch wel even gek van te kijken eerlijk gezegd. Na het middageten was de Mazda CX-60 weer vol geladen en ben ik een stadszuinigheidsrit gaan maken. Nou dat heb ik geweten zeg! Ik ben eerst maar eens richting Oegstgeest gereden en daarna zou ik wel zien. Na zo’n 7 km rijden was het eerste streepje verbruikt en omgerekend naar tien streepjes zou ik dus in de buurt van de 70 kilometer elektrische actieradius uit moeten komen. De praktijk leert echter dat dit niet altijd zo is dus ik was benieuwd of de Mazda CX-60 de omgerekende actieradius wel zou gaan halen. Het rijden ging lekker de vering/demping leek mij dan ook prima in orde. Maar ja tot nu toe praat ik alleen over glad asfalt en aangezien de Mazda CX-60 een SUV is ben ik benieuwd wat ie straks doet op de hoge snelheidsbrekers in het Wassenaarse Bos.

Na Oegstgeest ben ik via Rijnsburg naar Katwijk aan Zee gereden en van daaruit via Valkenburg ZH naar Wassenaar. Bij Wassenaar aangekomen nam ik mijn standaard route naar werk. De scheve verkeersdrempel ging lekker alleen hoorde ik de los liggende laadbodem hard klapperen in de kofferbak. Dat snap ik nou niet hè, hoe moeilijk is het nou om de losse laadbodem (ligt de thuislader onder) met twee clips vast te zetten? Op naar de hoge snelheidsbrekers! Ik besloot de Cruise Control vast te zetten op 30 km/u en daarna de snelheid steeds met +10 km/u te verhogen. De eerste snelheidsbreker ging best oké maar de tweede–40 km/u, derde–50 km/u en vierde–60 km/u voelde nogal uitermate stuiterend aan oftewel er was sprake van nadeinen. Deze vering/demping doet het prima op mooi strak en glad asfalt maar niet op verkeersdrempels en snelheidsbrekers. Dat had ik niet verwacht want elke Mazda die ik tot nu toe getest heb voldeed altijd perfect aan de eisen die een autokoper stelt aan een nieuwe auto. De (veel te slappe) achterveren en (het gebrek aan) uitgaande demping schieten hier duidelijk tekort, jammer want juist hier had de Mazda CX-60 kunnen scoren. De Citroën C5 X Plug-in Hybrid 225 ë-EAT8 deed het hier véél beter dus ja het kan wel. Ik reed rustig verder en zag op de tripmeter en de accu-inhoud dat ik nog steeds op koers zat voor de 70 km. Aan het einde van de Schouwweg had ik wel zoiets van welke kant zal ik nu eens oprijden? Ik besloot richting Duinrell te rijden dat is een mooie 50-weg want harder dan 50 km/u mag ik niet tijdens een stadszuinigheidsrit! Op weg naar Duinrell heb je een rare messcherpe bocht met een paal in het midden van de twee weghelften. Een heerlijke gooi- en smijtbocht perfect voor een AWD-auto dus. Ik smeet de Mazda CX-60 zo hard ik als maar kon werkelijk vlekkeloos de bocht in. Daarna knijpt deze weg heel erg af door dikke bomen aan beide kanten van de weg die daardoor de breedte bepalen. Ondanks de grootte van de Mazda CX-60 hoefde ik nergens serieus uit te wijken voor het tegemoetkomende verkeer. En eindelijk-eindelijk-eindelijk was daar dan het moment dat de rijmodus overschakelde van EV -> Hybrid bij….. exact 69,9 km. Shit net geen 70 km verdorie!
Stadszuinigheidsrit – 30-50 km/u – Actieradius in rijmodus EV: 69,9 km

Snel-snel-snel
Omdat ik de Mazda CX-60 maar tot en met maandagochtend kon testen besloot ik er donderdagavond meteen een snelwegzuinigheidsrit aan vast te plakken dan had ik die ook maar alvast gehad. Ik vertrok niet te vroeg want ik had geen zin om in de late avondspits te belanden. De A44 is altijd vrij druk tijdens de avondspits en als het regent dan is het nog een graadje erger. Ik vertrok met droog weer en eenmaal op de A44 ging de Cruise Control erop en reed ik met 100 km/u richting de A4. Onderweg moest ik een aantal keren een vrachtwagen inhalen en dat ging prima want ik hoefde geen gas bij te geven en kon dus 100 km/u op de Cruise Control rijdend inhalen. Vlakbij de A4 aangekomen begon het te plenzen en gingen veel automobilisten op hun rem staan dan wel veel langzamer te rijden. Het enige wat ik deed was de ruitenwissers in de hoogste stand zetten en gewoon met 100 km/u verder rijden. Ik blijf me elke keer weer verbazen hoe ongelofelijk bang veel automobilisten zijn voor een beetje regen. Zomaar ineens hard remmen op de snelweg is levensgevaarlijk (kettingbotsingen in de regen zijn een bekend fenomeen) maar de meesten realiseren zich dat niet en handelen puur instinctief. Als je bang bent om in de regen te rijden stap dan niet in de auto maar pak de trein of lever je rijbewijs in! Gelukkig was het nog maar een kort stukje naar de A4 die op die plek vijf rijbanen heeft. Soepeltjes sluisde ik de Mazda CX-60 door het verkeer heen en nam eerder dan normaal de afslag naar Hoofddorp. Onderweg had ik alle veiligheidssytemen uitgezet want daar heb ik werkelijk helemaal niets mee. Deze Mazda CX-60 heeft trouwens een voor mij nieuw veiligheidssyteem dat signaleert wanneer de bestuurder afgeleid is. Dus als ik rustig om mij heen zit te kijken op een mooie stille weg zoals bij Aerdenhout krijg ik constant de melding dat ik afgeleid ben. Knettergek word ik daarvan! Ik ben dan ook dolblij dat mijn Renault Twizy behalve een airbag geen enkel veiligheidssysteem heeft nee zelfs geen ABS! Heerlijk toch. Eenmaal op de afrit probeerde ik 100 km/u aan te houden maar dat voelde niet echt lekker op nat asfalt. In de bocht naar links over de A4 heen gaf ik stevig gas en gleed ik minstens een halve meter naar rechts. Natuurlijk weegt deze Mazda CX-60 meer dan 2.100+ kg maar ik vind de grip van de nieuwe 20-inch Bridgestone Alenza 001 in de regen behoorlijk tegenvallen. De andere kant is dan weer dat ik dat juist wel leuk vind maar de gemiddelde automobilist zal het gevoel hebben dat hij/zij op eieren rijdt. Ik zou voor de aflevering een ander merk/type banden om de velgen laten leggen.
Snelwegzuinigheidsrit – 100 km/u – Actieradius in rijmodus EV: 52,4 km

Fotodag
Vrijdag ben ik eerst naar mijn garage gereden om foto’s van de Samsonite kofferset te maken. Nou dat was doodeenvoudig want er pasten onder de rolhoes exact vier 70-liter koffers en zonder rolhoes pasten er nog twee 33-liter koffers en één 13-liter beautycase bij.

Samsonite kofferset
Met rolhoes: 4×70-liter
Zonder rolhoes: 4×70-liter + 2×33-liter + 13-liter

Daarna ben ik naar de Kastanjekade gereden want in dat leuke typische Leidse buurtje had ik al behoorlijk lang geen sfeerfoto’s meer gemaakt. Het was af en toe behoorlijk donker maar gelukkig viel er geen enkele regendruppel tijdens het maken van de sfeerfoto’s. Daarna ben ik snel naar huis gereden om actiefoto’s te maken met mijn zwager Sipke. Op de actiefoto’s is duidelijk te zien dat de voorkant niet sterk overhelt en dat klopt ook want de vering/demping aan de voorkant is uitstekend. Aan de achterkant kun je niet echt iets zien op de foto’s, de te slappe veren en te weinig uitgaande demping zijn vooral goed voelbaar na een verkeersdrempel en snelheidsbreker en dan vooral op hogere snelheid. Thuis gekomen heb ik de Mazda CX-60 meteen weer aan de oplaadpaal gehangen want ik wilde vrijdagavond de gewone zuinigheidsrit maken dan had ik ze allemaal gehad. Na het avondeten ben ik in de Mazda CX-60 gestapt en naar ‘t Heen gereden waar ik ‘m heb afgetankt. ik wist namelijk van tevoren al dat ik de zuinigheidsrit niet volledig elektrisch uit zou kunnen rijden want met snelheden ruim boven de 50 km/u ga ik die 70 km nooit halen. Het aftanken leverde een fraaie (Tripmeter 206 km/1,91 ltr E10 = ) 1:107,9 op. Eenmaal op de N206 ging de Cruise Control erop en reed relaxt richting De Zilk. Door de AWD kon ik volle bak oftewel met 80 km/u door de haakse rechterbocht heenrijden. De voorwielaangedreven auto achter mij moest uiteraard afhaken net als in alle volgende 60 km/u-bochten. In Vogelenzang reed ik netjes 30 km/u en een beetje, ik tel net als het CJIB de correctie er altijd bij op. Wist je trouwens dat ze vrijwel nooit met een lasergun in een 30-Zone gaan staan. Dit is waarom hoorde ik laatste van een politieagent: “Ten eerste dienen er klachten te zijn van de bewoners. Verder dient de 30-Zone correct ingericht te zijn om het daadwerkelijk als een 30-Zone te laten fungeren. Denk hieraan bv. de fietssuggestie stroken aan beide zijden van de weg, een poortconstructie van de 30-Zone borden en verkeersremmende maatregelen. Voordat wij als team in een 30-Zone gaan controleren wordt dit eerst bekeken in samenwerking met de wethouder Verkeer van de desbetreffende gemeente, onze verkeersadviseur en ook de Verkeersofficier.” Dus de kans dat je gelaserd wordt in een 30-Zone is uitermate klein.
De bomenweg ging lekker maar de scheve verkeersdrempel was behoorlijk stuiteren door de slappe veren en te weinig uitgaande demping aan de achterkant. Jammer maar het is niet anders. Ik hoop echt dat ze naast die software update voor de zomer ook de achtervering even goed aanpakken. Meest hilarische vond ik wel om te lezen dat andere autojournalisten totaal niet door hadden hoe slecht de achtervering van deze Mazda CX-60 is. Lees even mee wat twee andere online Automagazines hebben geschreven:
Autozine – Nadeinen = “Behoorlijke sprongen maken.”
Autoblog – Nadeinen = “Dus als Mazda luistert naar de feedback zouden ze er verstandig aan doen om het onderstel net wat softer te maken. Dat komt de rijkwaliteit ten goede.” Nog softer??? Man dan stuiter ik na een verkeersdrempel letterlijk de weg af kom op zeg. Hoe volslagen DOM ben je dan als je dit soort totale onzin durft op te schrijven. Dan heb je overduidelijk totaal geen verstand van vering/demping. Ik pas even hoor sorry zoveel onzin trek ik echt niet.
De lange blinde S-bocht ging lekker heel mooi op de grens rijdend want ja op strak asfalt merk je niets van die te ‘slappe’ achterkant. Het ritje naar de boulevard ging lekker maar ja dat is op een paar bochten en één rotonde na domweg rechtuit rijden. De Noordzee was supermooi vanaf de Zandvoorste boulevard, hoge golven met allemaal witte schuimkoppen erop. Echt onwijs mooi en dan de felle avondzon die op de zee scheen echt genieten. De duinenweg ging lekker en gek genoeg kon ik maar elektrisch blijven rijden, het hield gewoon niet op. Waar eindigt dit in hemelsnaam vroeg ik mezelf af? Had dit misschien iets met die irritante geluid in de elektromotor te maken? Ik snapte er werkelijk geen bal van! Op de terugweg was ik benieuwd wanneer de benzinemotor aan zou slaan. Nou dat was op de N206 dus precies ter hoogte van Noordwijkerhout en bij 67,1 km. Alleen was er wel iets geks aan de hand want toen ik af ging tanken bleek ik op de resterende 15,9 km op de benzinemotor rijdend wel erg veel benzine verstookt te hebben namelijk 1:8,8. Nog maar een keer dus want dit kan gewoon níet kloppen!

Zuinigheidsrit 1
EV -> Hybrid – 67,1 km
Totaal – 83 km
Benzinemotor – 15,9 km/1,79 ltr E10 = 1:8,88
Hoe kan dat nou, ik heb alleen elektrisch gereden na de zuinigheidsrit en dan toch uitkomen op 1:8,8 vind ik heel erg raar. Nog maar een keer dus en kijken waar ik dan op uitkom. Na het aftanken ben ik even met het TCS uit door de opritbocht heen gereden. Geniaal gaaf echt fantastisch strak glijdend. Het is lang geleden dat ik in een AWD zo genoten heb in deze opritbocht.

Zuinigheidsrit 2
Zaterdagavond heb ik dus nog een zuinigheidsrit gemaakt want dat hoge verbruik kon gewoon niet kloppen. Tijdens het aftanken doe ik altijd driemaal door klikken na vol dus er kan in principe niets misgaan. En inderdaad na deze zuinigheidsrit kwam ik bijna tweemaal zo hoog uit qua verbruik. Ik heb werkelijk geen idee waarom het verbruik na de eerste zuinigheidsrit zo hoog was. Wat wel erg grappig is dat ik de tweede maal ook weer op exact dezelfde elektrische actieradius uitkwam wat betekent dat mijn zuinigheidsritten perfect reproduceerbaar zijn en ik dus heel netjes en constant rijd.
EV -> Hybrid – 67,1 km
Totaal – 83 km
Benzinemotor – 15,9 km/1,05 ltr E10 = 1:15,14

Rondje nat SBP
Zondagmiddag ben ik op weg naar het ophalen van mijn moeder op de verjaardag van haar achterkleinkind naar het Space Business Park (= SBP) in Katwijk aan Zee gereden. Deze test mag absoluut niet ontbreken en geeft soms zelfs de doorslag qua eindconclusie. Na een sloom ritje over de N206 van Leiden naar Katwijk aan Zee kon ik op de Nieuwe Roversbrug dan eindelijk gas geven. Ik had het TCS direct na vertrek al uitgezet en besloot eerst een elektrisch rondje SBP te doen. Ik moest dan wel niet té enthousiast gas geven want anders sloeg de benzinemotor aan. Bij de afslag Klei-Oost aangekomen nam ik de afritbocht op mijn standaard manier en dat ging best lekker. Daarna reed ik via de rotonde over de N206 naar het Space Business Park waar ik in de haakse bocht het gas erop zette. Er gebeurde niet veel maar ja dat is niet zo gek want het vermogen/koppel van de elektromotor onder de motorkap van de 2.100+ kg zware Mazda CX-60 met permanente AWD is slechts 175 Pk/270 Nm. Het werd een supersaai rondje dat nog wel heel even spannend werd toen ik letterlijk van links naar rechts stuiterend landde na de allerhoogste verkeersdrempel. De veren en de uitgaande demping zijn echt abominabel slecht waardoor de Mazda CX-60 extreem nadeint na hoge verkeersdrempels en snelheidsbrekers. Dit is zo ontzettend niet des Mazda’s! Na het supersaaie elektrische rondje SBP schakelde ik de rijmodus Sport in en had ik dus een gecombineerd vermogen/koppel van 327 Pk/500 Nm tot mijn beschikking. Nou ik was heel erg benieuwd hoe dat rondje zou gaan. Nou dat was veel leuker want nu vloog ik strak glijdend door alle bochten heen en de rotonde met direct daarna de blinde rechterbocht was echt supergaaf. Ik remde na de allerhoogste verkeersdrempel wel even hard af voor de rotonde anders had ik veel teveel vaart en door het stuiteren liep ik dan het risico om de weghelft van het tegemoetkomende verkeer op te glijden. Ja dit was echt veel leuker! De noordelijke oprit naar de N206 was erg leuk want door de hoge snelheid en de AWD gleed ik heel mooi naar links glijdend van de oprit de rijbaan op. Daarna ben ik uiteraard nog even door de oprit bij ‘t Heen gereden want die is het allerleukst van allemaal. Op dit strakke asfalt heb je totaal geen last van die veel te zachte achterkant en omdat het AWD perfect zijn werk doet vloog ik werkelijk geniaal mooi strak door de opritbocht heen. HEERLIJK! Vlakbij huis heb ik nog even een noodstop gemaakt op een stille asfaltweg. Nou met die remmen zit het wel goed alleen voel je het hoge gewicht wel duidelijk doorduwen. Een elektromotor + Li-ion accu wegen de nodige kilo’s dus vandaar dat hoge gewicht.

Huh???
Vorige Mazda CX-60 – Stadszuinigheidsrit – 30-50 km/u – Actieradius in rijmodus EV: 69,9 km
Ge-update Mazda CX-60 – Stadszuinigheidsrit – 30-50 km/u – Actieradius in rijmodus EV: 54,5 km + 1 streepje
Hoe kan dat nou? Hier snap ik nou werkelijk de ballen van dus ik kom gewoon 15,5 km minder ver op exact dezelfde acculading en ik hou zelfs nog één streepje over. Van helemaal leeg tot vol laden = 4 uur exact en de tijdens de snelwegzuinigheidsrit die ik op de voorlaatste avond maakte kwam ik slechts 36.6 km ver. Ik heb de week daarop gebeld met de technische man van Mazda Nederland en die bevestigde één en ander. Na de software update in verband met die resonerende geluid in de elektromotor hebben de technici van Mazda ook meteen de elektrische actieradius aangepast. De technische man van Mazda Nederland vertelde dat Mazda Japan meer reserve heeft ingebouwd waardoor je bij pak ‘m beet 6 tot 7 graden Celsius 33 procent minder elektrische actieradius hebt en bij pak ‘m beet -5 tot -7 graden Celsius zelfs 50 procent minder elektrische actieradius. De benzinemotor start namelijk elektrisch, de verwarming en de airco zijn elektrisch en het start-stopsysteem werkt ook elektrisch en om daar genoeg acculading voor te hebben heeft Mazda een grotere hoeveel acculading daarvoor gereserveerd. Nou die grotere reserve is wel heel erg veel vind ik. Maar zodra het warmer wordt heb je er geen last meer van en de technische man van Mazda Nederland vertelde mij dat er tegen de zomer nog weer een software update komt om de elektrische actieradius te vergroten. Al met al was dit een beetje een rare test en totaal niet des Mazda’s.

 

Specificaties

Jaargang

2022

Carrosserie

SUV

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine Elektrisch

Type motor

Otto + Elektrisch

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

5,8 seconden

Topsnelheid

200km/u

Vermogen

B-141(191)/6.000 E-129(175)/5.500 kW (pk)/rpm

Koppel

B-261/4.000 E-270/400 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.5/2.488 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

All-Wheel Drive

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,7 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

20-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Gemiddeld verbruik

1.5 liter/100 km

C02 uitstoot

33 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.745 mm

Breedte

2.134 mm

Hoogte

1.686 mm

Wielbasis

2.870 mm

Spoorbreedte voor

1.640 mm

Spoorbreedte achter

1.645 mm

Massa leeg

1.970 kg

Max. toelaatbare massa

2.667 kg

Laadvermogen

697 kg

Aanhanger geremd

2.500 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

570 liter

Bandenmaat

235/50-R20

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand