Autotest Mercedes C107 Eslc

Mercedes C107 eSLC 2022 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Monceau Automobiles


Van Blèrcedes naar Merced-e-ssst

Samenvatting
Mijn eerste confrontatie met een elektrische klassieker was bij Bas van Autobeklederij v/d Werf waar een Jaguar E-Type Cabrio stond om volledig opnieuw bekleed te worden dus inclusief een nieuw cabriodak. Bas vertelde mij toen dat dit de eerste geëlektrificeerde Jaguar E-Type Cabrio was in Nederland. Vloeken in de kerk? Ach weet je ik ben niet zo iemand die vind dat dit absoluut niet kan. Dus toen ik een artikel over een bedrijf in België genaamd Monceau Automobiles – voorbij zag komen die oude Mercedes klassiekers ombouwt van brandstof naar elektrisch heb ik direct een mail gestuurd. En zo stapte ik dinsdagochtend 25 oktober in de Tesla Model Y Performance richting Hasselt om een rondje te rijden in een geëlektrificeerde Mercedes C107 SLC oftewel een Mercedes C107 eSLC. De ontvangst was uiterst hartelijk en het verhaal (kom ik in een ander testverslag op terug) achter hoe het zo is gekomen vond ik zo’n typisch onwaarschijnlijke aaneenschakeling van toevalligheden. Eigenlijk zijn dat de leukste bedrijven net als Autobeklederij v/d Werf in Leiden. Ik ben helemaal gek op dat soort bedrijfjes die wat mij betreft de sjeu van de economie zijn. Wil je persé elektrisch rijden maar echt wat anders dan een Tesla dan kan ik je ten zeerste aanraden een bezoekje aan Monceau Automobiles in Hasselt te brengen. Zo’n klassieke Mercedes rijdt fantastisch nostalgisch, je hoeft geen wegenbelasting te betalen en elektriciteit is veel goedkoper dan benzine/diesel dus ja…

Plus: Het rijden an sich
Superplus: Nostalgie pur sang

Min: Best prijzig maar ja dan heb je ook wat

Testverslag
Na het lezen van een krantenbericht over een bedrijf genaamd Monceau Automobiles in België dat klassieke Mercedessen ombouwt van brandstofauto naar een elektrieken auto heb ik direct een mail de deur uit laten vliegen. Een ‘klassieke’ postduif had toepasselijker geweest en wie weet doe ik dat de volgende keer wel. Ik rij zelf al 10 jaar elektrisch in mijn geniale Renault Twizy en ben dus al heel erg lang totaal om wat betreft elektrisch rijden. Die herrie aan mijn oren van een Ferrari met een V12 doet mij helemaal niets, als ze een Ferrari naast mijn ge-elektro-tunede Renault Twizy zetten rij ik toch echt in mijn Renault Twizy weg. Verder word ik elk weekend wel een paar keer wakker uit mijn slaap door zo’n hersenloos Petje in een VW Golf of Seat Leon met zo’n pestherrie-uitlaat. Dus nee ik heb het niet (meer) zo op brandstofauto’s als ik eerlijk ben. Ik kreeg snel antwoord op mijn mailtje en ik sprak met één van de Monceau-opperhoofden Roel Pollen af dat ik dinsdagmiddag 25 oktober naar Hasselt zou rijden om samen met hem te gaan rijden in de elektrische Mercedes C107 eSLC. Ik had net die week de nieuwe Tesla Model Y Performance dus dat was wel heel erg toepasselijk, met een moderne elektrische auto naar België om in een klassieke elektrische auto te rijden. Ik had me van tevoren niet ingelezen omdat ik me wilde laten verrassen. De rit naar België was probleemloos want het was herfstvakantie en dus stonden er nergens files zelfs niet bij Rotterdam. Onderweg heb ik de Tesla Model Y Performance nog wel even aan de Supercharger gehangen want ik had niet genoeg acculading (de Li-ion accu was vol bij vertrek) om op en neer naar Hasselt te kunnen rijden met 100 km/u. Dat snelladen aan de Supercharger ging wel iets langzamer dan in Sassenheim want bij het Van der Valkhotel in Tilburg stonden een hele lading Tesla’s aan de lange rij van een ouder type Superchargers. Je krijgt dan netjes een melding op het display dat het laadvermogen wat lager is vanwege de drukte. De NavSat leidde mij perfect richting Monceau Automobiles in Hasselt. Een mooi, netjes en zeer clean bedrijf zoals ik het als techneut (ik mag graag sleutelen aan mijn motoren) graag zie. Ik had dan ook direct een gevoel van dit zijn mensen naar mijn hart.

Website Monceau Automobiles

https://monceau-automobiles.com/

Rondleiding
Onderweg had Roel Pollen mij al even kort opgebeld en toen hij hoorde waar ik was zei hij: “Oh dan ben je er binnen 10 minuten.” Hij moest heel even kort weg maar zei dat hij alweer terug zou zijn als ik zou arriveren. Na een hartelijk welkom zijn we eerst maar gaan lunchen want het was precies lunchtijd. Tijdens de lunch hebben we over het ontstaan van het bedrijf gepraat en dat is toch wel op een bijzondere wijze gegaan mag ik wel zeggen. Het is een lang verhaal maar daar kom ik later nog wel eens op terug want het zal absoluut niet bij ene ritje in deze Mercedes C107 eSLC blijven. Er staan nog heel wat mooie projecten (lees: andere klassieke Mercedessen) op stapel en de rij-afstand is goed te doen dus ik ga daar zeker nog eens vaker op bezoek. Maar goed het was tijd om te rijden! Roel reed de blauwe Mercedes C107 eSLC naar buiten waarna hij eerst achter het stuur kroop om een en ander uit te leggen maar ook omdat ik eerst actie- en sfeerfoto’s wilde maken dan had ik dat alvast maar gehad. Het meerijden als passagier beviel me goed. Na het maken van de foto’s wisselden we van plek en kon ik zelf gas geven. Het starten gebeurt overigens gewoon met een ouderwetse contactsleutel en het in D en R zetten gebeurt ook met de standaard versnellingspook. Eigenlijk is achter het stuur dus alles hetzelfde alleen de aandrijving is elektrisch. Het rijden gaat opvallend lekker viel mij direct op, je hebt écht het gevoel in een klassieke auto te rijden alleen het uitlaatgeluid ontbreekt. De beleving is gewoon exact hetzelfde dus iedereen die roept dat het elektrificeren van een klassieke auto heiligschennis is raad ik aan om eens een ritje te maken in deze auto. Noop ik ben geen klimaatactivist maar gewoon een groot fan van elektrisch rijden. Ik heb nooit wat gehad met die proletenauto’s van Ferrari, Lamborghini en Porsche beter nog ik heb ooit het sleuteltje van een Ferrari geweigerd. Natuurlijk verklaarden al mijn vrienden mij voor (= nog zeer zwak uitgedrukt) gek maar dat boeide mij werkelijk niets-noppes-nada-niente.

Ik heb werkelijk geen idee welke route ik gereden heb maar laten we het maar houden in en rond Hasselt. Het rijden is werkelijk heerlijk ouderwets. Waar je met de Tesla Model Y een halve draai aan net stuur moet geven in een bocht moet je bij deze Mercedes het stuur bij wijze van spreken tweemaal rond draaien. In een dorpje reed ik over een verkeersdrempel heen en merkte dat deze klassieke Mercedes C107 eSLC wel erg goede vering/demping heeft. Dus ik vroeg aan Roel: “Welke veringfabrikant heeft deze schokdempers + veren gemaakt?” Het bleek de Nederlandse schokdemperfabrikant Koni te zijn, één van de grootste en beste in zijn soort ter wereld. En dat is ook precies wat ik voelde; een optimale vering en demping die werkelijk helemaal niets afdoet aan de beleving van een klassieke auto. Hoe mooi is dat? Ik heb er totaal geen spijt van dat ik volledig ‘blind’ naar Monceau Automobiles gereden ben, laat je verrassen heet dat en dat is en blijft één van de leukste dingen die er zijn voor een autojournalist. Die Tesla Model Y Performance is echt een absolute topauto maar ja die Mercedes C107 eSLC heeft iets dat je niet kunt omschrijven. Dus ja ben je op zoek naar een elektrische auto en wil je iets bijzonders dan is Monceau Automobiles the place to go. Op de weg terug zei Roel op een lange rechte weg van een industrieterrein tegen mij dat ik even het gaspedaal moest vloeren. En tot mijn verbazing gaat deze Mercedes C107 eSLC er dan heerlijk met gezwinde spoed vandoor. Deze auto doet de 0-100 km/u in iets meer dan 7 seconden. Lachen toch of niet dan?

De elektromotor, accu etc.
Tijdens de rondleiding vertelde Roel mij dat ze hebben gekozen voor een elektromotor – een zogenaamde ‘Permanent Magnet Axial Flux motor’ – uit Zwitserland. Een slimme keuze want Zwitsers leveren altijd kwalitatief zeer goede producten, zijn betrouwbare handelspartners, leveren op tijd kortom een topkeuze. De gekozen elektromotor heeft 600 Nm koppel wat 25 procent hoger is dan de sterkste V8-benzinemotor van Mercedes uit die tijd dus ja dit gaat echt wel van kiet. Verder vertelde Roel dat ze bij de ombouw alleen gebruik maken van zogenaamde ‘high-end components’ van Europese en Amerikaanse fabrikanten. Ze gaan bij Monceau Automobiles dus écht voor kwaliteit en geven daar geen millimeter op toe. Dat vind ik heel erg mooi en streelt mijn techneutenhart. De modulaire High Performance Li-ion accu’s van Power Battery zijn model-specifiek en worden dus precies op maat gebouwd voor de verschillende types klassieke Mercedessen. Om ervoor te zorgen dat de acceleratie en topsnelheid altijd optimaal zijn – dus ook met extreem koud/warm weer – zijn deze accu’s uitgerust met een gepatenteerd vloeistofgekoeld systeem. De elektrische actieradius ligt rond de 300 kilometer en dat is ruim voldoende voor dagelijks gebruik. En als laatste wil ik dan nog even de software bespreken, een onderwerp dat belangrijker is dan de meeste automobilisten en autojournalisten denken. Lees mijn drie artikelen daarover op het Belgische blog Doorbraak maar dan schrik je wel even. Ik had in het verleden meerdere malen kunnen verongelukken met testauto’s (Hyundai, Skoda en Volkswagen) als ik op het verkeerde moment op de verkeerde plek had gereden. De engste van de drie vind ik mijn artikel over software bugs in medische apparatuur. Ik heb zoals jullie weten 34 jaar in de medische wetenschap gewerkt maar hier viel zelfs mijn mond wagenwijd van open. Ik heb daar maar één woord voor en dat is DOODENG!

1. https://doorbraak.be/software-bugs-auto/
2. https://doorbraak.be/spaghetti-auto-software/
3. https://doorbraak.be/de-softwarebug/

In de research voor deze drie artikelen is een onvoorstelbare hoeveelheid tijd gaan zitten maar ik ben nog steeds dolblij dat ik ze geschreven heb want ik heb er tot op de dag van vandaag wat aan. Bij Monceau Automobiles maken ze gebruik van in eigen huis ontwikkelde software voor al hun klassieke Mercedessen. Kijk dat kan ik waarderen en is ook goed want als er dan eens iets is kan je bij hun aankloppen en hoef je niet naar een of andere software nerd. Verder maken ze ook gebruik van 3D-scannen voor hun klassieken auto platforms ook weer een mooi voorbeeld van iets in eigen huis houden/doen. Nee ik mag die gasten van Monceau Automobiles wel! Misschien wel aardig en ook goed om te vermelden dat de mannen achter Monceau Automobiles hun sporen verdiend hebben in velerlei disciplines waaronder ook het ‘Formula E championship’. Kijk dat kan niet iedereen zeggen!

Samsonite kofferset
Stom die was ik dus helemaal vergeten mee te nemen in de Tesla Model Y Performance, die foto volgt dus ergens volgend voorjaar 2023.

Helemaal over de top!
Uiteraard ben ik met mijn Macbook in mijn rugzak vrijdag 28 oktober nog even naar Bas gereden om te vragen wat hij van het interieur van de Mercedes C107 eSLC vindt. Nou die reactie liet niet lang op zich wachten toen hij de foto van de geruite bekleding zag: “Helemaal over de top!”, zei Bas. En wat ik dan natuurlijk weer niet had gezien zag Bas direct, namelijk dat de stoflijntjes in de banen niet netjes op elkaar aansluiten. Verder wist Bas te vertellen dat de originele bekleding zo waanzinnig mooi maar tevens bewerkelijk was dat ze dat tegenwoordig never-ever-nóóit meer zo zouden doen. “Heel erg mooi hoor”, zei Bas maar letterlijk zo waanzinnig tijdrovend dat het nu beschouwd word als gekkenwerk. De radio, de tellers, het contactslot en het stuur vond Bas mooi. Mooi dat ze dat zo hebben gelaten dat kan ik wel waarderen.

 

Specificaties

Jaargang

2022

Carrosserie

Coupé

Transmissie

Singlespeed

Aantal deuren

2 deuren

Brandstof

Elektriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

7,5 seconden

Koppel

600 nm/rpm

Aandrijving

Achterwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

16-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.750 mm

Breedte

1.790 mm

Hoogte

1.330 mm

Wielbasis

2.820 mm

Spoorbreedte voor

1.452 mm

Spoorbreedte achter

1.440 mm

Bandenmaat

205/60-R16

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand