Mini Cooper S Clubman All4 2016 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door BMW Group Nederland



The next 100 years…
Dinsdagmiddag 1 november was er bij de BMW Group Nederland in Rijswijk de introductie van de nieuwe BMW 5-serie en de nieuwe Mini Countryman. Altijd leuk want BMW is lekker dichtbij voor mij maar ik zat wel even met een logistiek probleem. Mijn motor stond in Kwadijk ter reparatie, mijn Renault Twizy stond in Schiphol-Rijk want ik had ook nog een Renault Talisman Estate onder mijn kont. Bleef dus over mijn fiets maar ik had totaal geen zin om te fietsen want het zou snertweer worden dinsdagmiddag. Ik besloot daarom mijn fiets achterin de Renault Talisman Estate te vervoeren naar Rijswijk, dan kon ik mijn fiets daar alvast neerzetten voor maandag. Ik zou namelijk terugrijden in een Mini Cooper Clubman S All4 om dan ’s avonds na het eten samen met mijn zwager in de Mini Cooper Clubman S All4 de Renault Talisman Estate op te halen, want die moest ik woensdag omruilen voor een Renault Mégane Estate. Het leven van een autojournalist is soms niet alleen druk maar ronduit hectisch! Over 100 jaar zou ik dat natuurlijk heel anders doen, dan stuur ik mijn ene kloon naar de introductie bij de BMW Group in Rijswijk en de andere kloon mag de Renault Talisman Estate testen. Oh wacht ik weet nog een veel betere, over 100 jaar komt die Mini Cooper Clubman S All4 gewoon zelf voor gereden. Ze programmeren in Rijswijk mijn woonadres in de NavSat en dan rijdt de Mini Cooper Clubman S All4 als zelfrijdende auto naar het garagedek bij mijn appartement.

“Wil ik wel zo’n wereld?”, vroeg ik me daarna af. Ik vind de huidige wereld al niet mijn ding als ik heel eerlijk ben. In 2012 wilde ik op de motor naar Mongolië rijden, maar halverwege mijn motorreis ben ik in Armenië omgedraaid. De terreurdreiging onderweg was de hoofdreden, maar ook de vervuiling, de extreme armoede, de kinderarbeid; als je je ogen goed open houdt zie je het allemaal. Ik ben echt wel wat gewend – in 1992/93 ben ik in mijn uppie van Leiden naar Singapore gereden via het Midden-Oosten – maar ik was gewoon even helemaal KLAAR met deze wereld!!! Maar goed BMW = ook Mini = dus ook Freude am Fahren en volgens mij betekent dat géén zelfsturende auto maar Daan die zelf het stuur en gaspedaal bedient van deze Mini Cooper S Clubman All4. Tot mijn verrassing was de versnellingsbak in deze Mini een 8-traps automaat. Dat is voor mij de eerst keer dat ik daar mee rijd. Omdat ik een verbruiksmeting wilde doen ben ik langs het Vlietkanaal naar huis gereden want daar staat een wel heel erg goedkoop onbemand tankstation. Dat scheelt dik 15 eurocent per liter met het tankstation op de snelweg. Het is maar goed dat ik de tank even vol gegooid heb want er ging na 8 kilometer rijden 13,55 liter in, vol op de meter is duidelijk niet vol in de tank. De 8-traps automaat vind ik fantastisch en die mogen ze van mij dan ook in alle Mini’s stoppen. De Countryman die ik eind vorig jaar getest heb had een 6-traps automaat, maar deze vind ik duidelijker ‘lekkerder’ om het zo maar eens te zeggen.

Van hot naar her
Woensdagochtend stond ik al vroeg naast mijn bed want ik moest mijn moeder naar Katwijk aan Zee brengen en daarna mijn zusje naar haar werk. Na vertrek heb ik ‘m meteen in de GREEN-modus gezet, want dan staat de elektronische demping namelijk op zijn comfortabelst. Dat rijdt heerlijk als je over veel verkeersdrempels heen moet rijden zoals tijdens deze rit op weg naar Katwijk aan Zee. Mijn moeder had nog wel even moeite met instappen, maar na het omhoog krikken van de zitting was het instappen geen enkel probleem meer. Als bestuurder van normale lengte staat mijn zitting altijd laag en dus realiseer ik mezelf daardoor nooit dat je zo’n zitting zo ver omhoog kunt krikken. In de GREEN-modus (alles kleurt dan ook groen) schakelt de 8-traps automaat lekker snel op om het toerental zo laag mogelijk te houden, en de extra kilometers die je daardoor uit een tank haalt zie je voor je neus geprojecteerd op de plek van de tripmeter. In de MID-modus en de SPORT-modus zie je de tripmeter met het aantal gereden kilometers. Het was druk op de weg maar gelukkig was dat de andere kant op en was het richting Katwijk aan Zee rustig. Ik besloot de afslag bij ’t Heen te nemen die is altijd erg leuk als je een bumperklever in een dikke Duitser op je kont hebt hangen zoals ook dit keer. Ik rijd dan altijd heel erg netjes op de afritbocht af maar rem vervolgens niet af maar rij er heel erg strak langs het witte lijntje doorheen. 99,9 procent van de automobilisten haakt dan af. Vreemd want vroeger werd mij met rijles altijd geleerd dat als je moest remmen voor een bocht je iets fout had gedaan. Op tijd het gas loslaten en/of afremmen op de motor zijn veel betere manieren om de snelheid eruit te halen. Maar je moet ook niet teveel de snelheid eruit halen want de bochtensnelheid hoog houden is beter voor het verbruik, want dan hoef je bij het uitkomen van de bocht amper gas bij te geven. Het is zo simpel maar waarom doet dan vrijwel niemand het?

Vooral het uit laten rollen – en dus absoluut NIET remmen! – levert bij de Mini de nodige winst op en in een Engelstalig testverslag las ik waarom dat zo is. “….optimised fuel consumption and emission figures due to efficient design and functioning of the new all-wheel drive system ALL4 as well as extensive MINIMALISM technology; auto start/stop function as standard; GREEN mode including coasting with decoupled drivetrain in conjunction with optional Mini Driving Modes and Steptronic transmission. The coasting function decouples the drive train from the engine and the vehicle rolls without the transmission. The car ‘coasts’ when the driver takes the foot from the gas between 50 and 160 km/h and does not apply the brakes.” Dat ben ik bij een gewone auto met een automaat nog niet eerder tegen gekomen.Eigenlijk is het gezien de huidige stand van de technologie niet meer dan logisch om zoiets te maken, want een aandrijflijn zorgt op momenten dat de aandrijving niet nodig is voor extra wrijving=verlies en dus extra verbruik. Deze Mini heeft overigens ook een start-stopsysteem dus alles bij elkaar zorgt dat ervoor dat je behoorlijk wat kunt besparen als je netjes rijdt, maar ja wie doet dat nou met een S-versie? Ik had er ook even helemaal geen zin in dus gaan met die banaan!!! Nou je niet als ik mijn jongste zus naar werk moet brengen dan rij ik uiteraard heel erg netjes. Nadat ik mijn zus op werk had gebracht ben ik meteen naar mijn garage gereden om de Samsonite kofferset eruit te trekken en in de Mini te ‘gooien’. Het stomme was toen ik ging passen ik absoluut niet meer wist in welke volgorde ik welke koffers in de Mini Countryman Cooper S All4 (heeft exact dezelfde kofferbak) had gekregen. Ik zat zo te klooien dat ik eerst maar even de foto heb opgezocht in het testverslag van de Mini Countryman Cooper S All4. Het is in ieder geval meer dan ik had verwacht op grond van mijn eigen blauwe ogen.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×33-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter + 1×13-liter

Rondje SBP droog
Na de foto’s van de Samsonite kofferset ben ik direct door gereden naar het Space Business Park voor een droog rondje. ESP uit, SPORT-modus aan en met de stuurflippers schakelen. Dat laatste in essentieel anders dan rijden in de SPORT-modus zonder de stuurflippers aan te raken. Ik heb het even netjes praktijkondervindelijk uitgezocht hoe een en ander precies werkt. Zet je de SPORT-modus aan en klap je de versnellingspook in de M/S-stand dan zie je bij de versnellingsindicator S1 verschijnen. Trek je vervolgens plankgas op dan schakelt de 8-traps automaat pas op naar S2 vlak voor de toerenbegrenzer. Maar raak je ook maar 1 keer de stuurflippers aan dan gaat deze vlieger niet meer op. Dan kun je alleen nog maar manueel schakelen én als je plankgas optrekt zal de toerentellernaald in de toerenbegrenzer blijven hangen want automatisch opschakelen is er dan NIET meer bij. Het maakt dus heel veel uit of ik de stuurflippers wel of niet gebruik tijdens een rondje Space Business Park. Ik reed een rondje en was totaal verbaasd over het gebrek aan piepende banden, gebrek aan uitbreken, gebrek aan ja eigenlijk alles. Ik kon doen wat ik wilde maar de Mini Cooper Clubman S All4 bleef gewoon retestrak op de ideale lijn. Ik heb van alles geprobeerd maar zelfs toen ik plankgas in M2 op het laatste moment hard het stuur omgooide de vrachtwagenparkeerplaats op bleef het All4-systeem doodgemoedereerd de 192 Pk’s perfect over alle vier de wielen verdelen. Met heel veel moeite lukte het mij om alle vier de banden te laten piepen, maar dat was wel in de opritbocht bij ’t Heen waar ik alles uit de kast moest halen om dit voor elkaar te krijgen. Wat een genadeloos goede auto is deze All4-Mini Cooper S Clubman toch. Eenmaal thuis ben ik toch maar even in de ‘boeken’ gedoken over alle technische hokus-pokus op deze Mini Cooper S Clubman All4. En dat is veel meer dan ik had verwacht! [quote BMWblog.com] Standard also comes the Dynamic Stability Control (DSC) including Dynamic Traction Control (DTC), Electronic Differential Lock Control (EDLC) and Performance Control. A sports suspension and Dynamic Damper Control are optionally available (zat op de door mij geteste Mini). The electromechanical power steering with Servotronic function is also standard. [/quote BMWblog.com]

Maar wat doet het precies? Dat legt Mini netjes uit in haar brochure: De Dynamische Tractie Controle (DTC) incl. elektronische differentieelsper (EDLC, Electronic Differential Lock Control) geeft je de mogelijkheid het zelfsturende gedrag van de Mini actiever te benutten door de elektronica later te laten ingrijpen in de motor en rem. EDLC herkent het doorslippen van het binnenste wiel in een bocht. Dit wiel wordt in bochten en op een wegdek met gripverschillen gericht afgeremd om de tractie te verbeteren. Tegelijkertijd krijgt het buitenste wiel meer aandrijfkoppel. Aanvullende remingrepen aan de achteras zorgen ervoor dat het stuurgedrag zo neutraal mogelijk blijft. Maar het ene AWD-systeem is het andere niet, en om uit te zoeken welk systeem deze Mini heeft was ik wel even aan het zoeken. Uiteindelijk werd ik op het spoor gebracht door de woorden “elektromagnetisch centraal differentieel”, want als ik dat lees kan ik alleen nog maar denken aan de firma Haldex (Zweeds) tegenwoordig eigendom van BorgWarner (Amerikaans). En toen ik daar eenmaal op ging zoeken vond ik wat ik zocht. Het AWD-systeem van deze Mini Cooper S Clubman All4 is inderdaad afkomstig van Haldex, maar het is niet helemaal standaard want ik las ergens de volgende zin: “Mini tells us the system is programmed to keep the clutch pack connected more often than competing systems to improve feel.” Dat houdt dus in dat deze Mini Countryman Cooper S All4 vaker vierwielaandrijving heeft dan auto’s van andere automerken met een dergelijk AWD-systeem van Haldex. Onder normale omstandigheden is deze Mini Cooper S Clubman All4 dus voorwielaangedreven, maar bij snel accelereren/rijden in de sneeuw/sportief rijden in de regen zal de koppeling sluiten en is de auto vierwielaangedreven. Oh en naast al deze elektronca verdienen de 19-inch Bridgestone Potenza S001 banden een dikke 10, want o wat zijn die banden goed zowel op droog als kletsnat asfalt verklap ik alvast maar. En die goede grip helpt uiteraard ook mee om snel stil te staan, want ook dat doet de Mini Cooper S Clubman uitstekend dankzij de goede schijfremmen rondom.

I love the Rain!
Een liedje van The Cult wat ik altijd opzet als het regent, ze kunnen mij geen groter plezier doen dan met plenzende regen. Donderdagochtend moest ik mijn motor ophalen in Kwadijk met mijn neef, en toen we ’s middags thuis kwamen hebben we nog even foto’s gemaakt van de Renault Mégane 130 dCi GT-Line. Daarna begon het heel hard te regenen en ben ik meteen in de Mini Cooper S Clubman All4 gesprongen richting het Space Business Park in Noordwijk. Met vierwielaandrijving in de regen net zo hard knallen alsof je op kurkdroog asfalt rijdt is het leukste was er is. Nou wist ik al dat het All4-systeem van Mini érg goed is maar ik had er nog niet mee in de stromende regen gereden. De Mini Countryman had overigens 17-inch winterbanden terwijl deze Mini Cooper S Clubman 19-inch sportbanden heeft, totaal onvergelijkbaar dus en dat maakte mij nog benieuwder naar de wegligging op kletsnat asfalt. Met een gezwinde spoed reed ik naar het SBP en vlak voor de afslag schakelde ik het ESP uit en zette het DDC in de stand “Sport” (het sturen gaat voelbaar directer en zwaarder) en de versnellingspook in de M-stand. Omdat ik zelf het opschakelmoment bepaalde met behulp van de stuurflippers kon ik heel mooi steeds vol het gas erop zetten in de 1ste dan wel 2de versnelling bij het uitaccellereren van een bocht. De afrit bij Klei-Oost merkte ik al dat de grip van de Bridgestone Potenza S001 banden in de regen uitstekend is. Geen rare uitglijders gelukkig want daar heb ik een bloedhekel aan hoe spannend dat soms ook mag zijn. Op de rotonde aan de andere kant van de N206 gaf ik bij het verlaten plankgas in de 2de versnelling, en meteen daarna ook weer rechtsaf in de haakse bocht. Het voelde allemaal zo ongelofelijk zeker aan dat het wel leek alsof ik op een rails reed.

Dan maar eens de Mini Cooper Clubman S All4 hard de vrachtwagenparkeerplaats ophoeken om daarna meteen in de 2de versnelling plankgas te geven. Afgezien van een perfect gecontroleerde zijdelingse drift kon ik zonder dat ik ook werkelijk maar iets hoefde te corrigeren verder rijden naar de andere kant van de vrachtwagenparkeerplaats. Ik schreef in het testverslag al hoe goed de vierwielaandrijving is van Mini, en met deze meer weg gerichte benzine-versie kan ik dat alleen nog maar weer opnieuw onderstrepen. Dit is niet alleen GOED maar vooral óók VEILIG GOED want zelfs op kletsnat asfalt zit deze auto aan de weg gekleefd. Ik heb heel veel keren met plankgas in de 2de versnelling die vrachtwagenparkeerplaats opgereden, maar zo goed als deze Mini Cooper Clubman S All4 – Nota Bene op kletsnat asfalt! – vind ik toch wel bizar als ik eerlijk ben. Op naar de rechts-links combinatie = eitje, de asfalten verkeersdrempel + haakse rechterbocht = eitje, hoge asfalten verkeersdrempel + rotonde en blinder rechterbocht = belachelijk eitje. Ik zat echt verschrikkelijk mijn best te doen potdomme maar die Mini is gewoon retegoed. Op elke volgende bocht afrijdend dacht ik: “En nu geef ik zoveel gas en hoek ik ‘m zo hard de bocht in dat-ie wel moet gaan uitbreken of wegglijden over vier wielen.” Zelfs de noordelijke oprit naar de N206 en de opritbocht bij ’t Heen gingen zo ongelofelijk makkelijk dat ik totaal flabbergasted achter het stuur zat. Zo goed dat kan toch helemaal niet! Uh ja wel dus Mini doet het gewoon en zet een nieuwe maatstaf waar volgens mij alleen vele malen duurdere auto’s bij in de buurt komen.

Met zijn allen in de Mini
Zondag kon ik kiezen uit de Renault Mégane Estate Energy dCi 130 GT-Line (had ik woensdag omgeruild voor de Renault Talisman Estate Energy TCe 200 EDC Initiale Paris) en de Mini Cooper Clubman S All4 en ik koos in tegenstelling tot wat mijn familie dacht toch voor de ogenschijnlijk kleinere Mini maar dat is dus pure schijn. De Mini is veel groter en dus ruimer van binnen dan je er van buitenaf naar kijkend zou verwachten. Met zijn vijven in de Mini bleek dan ook geen enkel probleem te zijn. Het dashboard van de Mini is anders dan dat van alle andere auto’s. Je moet het mooi vinden of niet want er is blijkbaar geen tussenweg. In vergelijking met de eerste nieuwe Mini’s is de hoeveelheid elektronica aan boord sterk toegenomen, NavSat, multimedia, etc. verzin het maar en het zit erop. De auto van tegenwoordig is nu echt letterlijk een rijdend kantoor geworden. Ik ben en blijf daar een tegenstander van omdat ik vind dat een auto een vervoermiddel is om je van A naar B te brengen en hooguit een muziekje (met een Harman Kardon audiosysteem zoals in deze Mini is dat genieten) te luisteren meer niet. Daarnaast ben ik ook een fervent tegenstander van de smartphone, ik heb er geen een en wil er ook absoluut geen een! Als motorrijder zie ik als geen andere weggebruiker hoeveel automobilisten zitten te whatsappen (of facebooken of wat dan ook) achter het stuur. Laatst werd ik binnen amper 1 uur tijd bijna 3 keer van mijn motor afgereden. Het is dat ik wél goed zat op te letten want anders had ik bij wijze van spreken alle drie de keren de Sjaak geweest.

Alsof het zo moest zijn kreeg ik precies tijdens deze test een mailtje van Gerard Jaarsveld van Stichting Zereen dat de rondetafelgesprekken met het OM/Justitie in Den Haag uitgesteld zijn. Jammer want het aantal ongelukken is in 2015 sterk gestegen recht evenredig met het gebruik van de smartphone in de auto. Verder is de aanpak van verkeershufters vrijwel tot stilstand gekomen want die hebben door de puinhoop bij de Nationale Politie volledig vrij spel. Hoe vaak zien jullie nog een politieauto op de snelweg? Als het aan mij ligt komt er van elk nieuw model auto een uitvoering zonder enige vorm van elektronica aan boord behalve dan een Elektronisch Stabiliteits Programma + Traction Control én uiteraard een cruise control (minimum snelheid gewone cruise control = 30 km/u). Dus geen ingebouwde NavSat, geen ingebouwde smartphone software (wel een jammer!), gewoon helemaal NIETS want behalve dat het veel veiliger is zijn er volgens mij genoeg mensen die zo’n uitvoering willen kopen. Nog even terug naar de zit- en beenruimte in de Mini, want dat is iets wat ik wél belangrijk vind. De beenruimte achter is zo groot dat er nu wel volwassen benen tussen de voorstoelen en de achterbank passen. Vroeger pasten er hooguit een paar chimpansees op de achterbank. De bestuurdersstoel zit werkelijk perfect, en het stuur is in hoogte en diepte verstelbaar en die achteruitkijkspiegel kun je er net zo goed uitslopen want het zicht naar achteren is nihil.

400 Pk graag!
Na het eten besloot ik nog één keer op pad te gaan in de stromende regen met de Mini Cooper Clubman S All4 voor een rondje rotondecircus, een rondje SBP en daarna nog even de oprit naar de A44 en de afslag naar de Papelaan en daarna weer terug naar huis. Uiteraard met het ESP uit en manueel schakelend met behulp van de stuurflippers want anders kon ik net zo goed thuis blijven. ik reed via de Churchilllaan naar de A4 en daarna richting het rotondecircus, waar ik op de hele lange afrit achter een blauwe Mercedes CLK belandde die wel heel erg voorzichtig door de flauwe bochten van de afrit heen reed. Door dit soort angstige automobilisten staat Nederland nou compleet stil als het regent. De beste man reed alsof er sneeuw op de weg lag zo voorzichtig, van mij mogen ze dit soort automobilisten hun rijbewijs afpakken. En geloof het of niet maar bij de ovale rotonde aangekomen ging hij ineens stilstaan om na te denken waar hij nou naartoe wilde. Aangezien je op deze rotonde alleen via de binnenring linksaf kunt en hij dat uiteindelijk ook deed had ik dus geen keus dan om er achter te blijven. Gelukkig koos hij daarna voor de buitenring zodat ik naar binnen kon snijden via de rotonderand en het gas erop kon zetten. Ik reed over het viaduct naar de andere kant en pakte de binnenring van de kleine rotonde en stuurde hard naar binnen, maar er gebeurde helemaal niets. Ik stuurde de rotonde af richting de grote rotonde die ik half zou nemen en geloof me dat ik serieus gas gaf bij het op- en afrijden van de rotonde maar het leek wel alsof ik net als zo’n race-autootje op zo’n racebaan uit mijn jeugd met een haakje aan het asfalt vast zat.

Volgens mij heb ik zelfs voor maar een klein beetje spektakel een motorblok nodig met 400 Pk en ik weet zeker dat het All4-systeem dat met gemak trekt. Dit is serieus leuk geloof me want je rijdt met deze ‘kleine’ Mini Cooper Clubman S All4 doodleuk alles en iedereen zoek in de stromende regen. Het lullige is alleen dat het vermogen zo mooi en vooral goed verdeeld wordt over de vier wielen dat echt spektakel uitblijft. Ik besloot toch nog even naar het Space Business Park te rijden voor een rondje. Misschien dat mijn bijnieren (=adrenaline) daar wel zin hebben om zich leeg te persen in mijn bloedbaan! Op weg naar het SBP zag ik nog even een politieauto over het hoofd die voor het stoplicht stond. Ik kwam namelijk van de ventweg naast “De soldaat van Oranje”, en toen ik plankgas in de 2de versnelling licht dwars glijdend de bocht uitkwam zag ik de politieauto pas voor het stoplicht staan. Maar die waren waarschijnlijk met hun smartphone aan het spelen want ze zagen me gelukkig niet. Bij Klei-Oost heb ik de N206 weer verlaten en reed over de N206 naar het SBP. Op de rotonde had ik helaas een fossiel voor me rijden en rechtsaf ook weer, maar gelukkig kon ik de Mini Cooper Clubman S All4 lekker hard de vrachtwagenparkeerplaats ophoeken. Het voelde spectaculair aan maar het lullige is dus dat ik er totaal geen adrenalineshot van kreeg. En zelfs toen ik harder dan normaal over de asfalten verkeersdrempel voor de haakse rechterbocht heen reed gebeurde er niets toen ik ‘m hard de bocht inhoekte. En ook de rest van het rondje was slaapverwekkend GOED!

Dan bleven er nog maar drie scherprechter-bochten over, de oprit naar de A44 bij het Transferium in Leiden, de S-bocht naar de Papelaan vanaf de Lange Kerkdam in Wassenaar en daarna weer terug de N44 op. Het is altijd maar afwachten of je vooraan komt te staan bij de dubbelbaans afslag naar de oprit voor de A44 bij het Transferium, maar ik had geluk en kon links vooraan gaan staan voor het stoplicht. In mijn ooghoek zag ik een grille van een BMW X6 naast me, leuk want die auto heeft xDrive=vierwielaandrijving. Bij groen gaf ik plankgas in de SPORT-modus met het ESP uit en de automaat in de M-stand. Het lukte me om voor de BMW X6 in te voegen want de oprit gaat van 2->1 baan. De oprit is een hele lange flauwe bocht en dus perfect om vol op het gas door de bocht heen te sturen. Ik ging er vol tegenaan want ik wist na de rondjes rotondecircus/SBP dat deze Mini niet van de weg te krijgen is. Ik keek halverwege de bocht in mijn achteruitkijkspiegel en zag dat de BMW X6 het van geen kanten trok, erger nog de bestuurder vloog zelfs bijna de oprit af. Ik kon een glimlach niet onderdrukken en was benieuwd wat hij daarna zou doen, en ja hoor vol doortrekkend op de A44 kwam hij met 160 km/u (in de 8ste versnelling = 2.500 toeren) bovenop mijn bumper hangen. Ach BMW-rijders… Op naar de Lange Kerkdam in Wassenaar, waar ik helaas achter een truttenschudder aan moest sluiten. Bij groen bleef de truttenschudder ook nog eens expres links rijden, dus de mooie S-bocht was naar de gallemiezen gemaakt. Nou maar hopen dat ik terug naar de N44 wel vooraan zou staan bij het stoplicht. Maar ach ook al stond ik nu wel vooraan het baatte niets want de Mini stuurde gewoon strak als een tram door de bocht heen. Dat was wel even anders met die Peugeot 208 GTi toen ik een grote rookwolk over de gehele breedte van de N44 in mijn achteruitkijkspiegel zag, ha, ha. Daarom dus 400 Pk graag dan kan ik dat ook met deze Mini Cooper Clubman S All4 doen.
Aan het einde van dit testverslag aangekomen zag ik dat ik helemaal ben vergeten iets te melden over het verbruik. Laat ik beginnen met het hoogste verbruik dat ik gescoord heb dat was 1:9,1 en het laagste verbruik was 1:18.

Specificaties

Jaargang

2016

Carrosserie

Stationwagon

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

6,9 seconden

Topsnelheid

225km/u

Vermogen

141(192)4.700-6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

280/1.250-4.600 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.0/1.998 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

All-Wheel-Drive

Differentieel

EDLC

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,3 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

7,7-7,8 liter/100 km

Snelweg

5,5-5,6 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

6,3-6,4 liter/100 km

C02 uitstoot

149 gram/km

Energielabel

E

Afmetingen

Lengte

4.253 mm

Breedte

1.800 mm

Hoogte

1.441 mm

Wielbasis

2.670 mm

Spoorbreedte voor

1.564 mm

Spoorbreedte achter

1.565 mm

Massa leeg

1.535 kg

Max. toelaatbare massa

2.050 kg

Laadvermogen

530 kg

Aanhanger geremd

720 kg

Aanhanger ongeremd

1.300 kg

inhoud bagageruimte

360 liter

Bandenmaat

225/35-R19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand