Renault Talisman Initiale Paris Energy TCe 200 EDC 2016 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Renault Nederland N.V.



De Lauwerkrans van Van den Acker
Een maand geleden heb ik aan Mel Jongen (de webmaster van Autotesten.nl) de URL Autovlogger.nl te registreren. Toen ik namelijk de cijfers zag van het aantal jongeren dat nog tv kijkt en radio luistert schrok ik wel even. Televisie en radio zijn gewoon een gepasseerd station en in de ogen van jongeren reeds prehistorie. Vloggen heeft de toekomst en uit mijn tijd bij RTL, toen ik een paar seizoenen heb meegewerkt MotorXperience, heb ik van nabij meegemaakt hoe tv maken vooral niet moet! Werkelijk alle leuke hilarische momenten werden uit de opnamen geknipt, dus van kritisch-leuke-tv werd het na het knippen en plakken van de beelden veilige-bagger-tv gemaakt want dat wilden de sponsors nou eenmaal kreeg ik te horen. Hoe erg het werkelijk was kreeg ik te horen toen iemand mij vertelde dat sommige motorimporteurs met de stopwatch voor de tv zaten, om te kijken of het ene motormerk per ongeluk niet 1 seconde langer op tv was dan het andere. Totaal bizar en ik heb er dan ook heel hard om gelachen. Het leuke in die tijd was namelijk dat ik met mijn online motormagazine Motormaniacs.nl alles deed wat totaal ‘NOT DONE’ was in de motorwereld. Daardoor groeiden we al snel uit tot het meest beruchte motorblad op internet dat schijt had aan alles. Het was een hele mooie en zeer leerzame tijd (ik noem het steevast de cowboytijd van het internet) waarvan ik nog steeds ontzettend blij ben dat ik ’m mee heb mogen maken. Ik voorzie dan ook dat Vloggen het helemaal gaat worden als je over een aantal jaar nog mee wilt tellen als auto-/motormagazine. En vloggen is natuurlijk het leukst als er voor de camera iets te vertellen valt en te laten zien wat niet goed is aan een auto. Zo herinner ik mij als meest hilarische moment uit een buitenlandse autoprogramma de aflevering met een BMW X6 op een steile grashelling die in plaats van omhoog de grashelling op rijdt juist achteruit rijdt. Daarna komt er een Range Rover aangereden die probleemloos dezelfde grashelling oprijdt.

Maar ja, uh… dan vrees ik dat ik met deze Renault Talisman Estate Energy TCe 200 EDC Initiale Paris een probleem heb. Met deze auto kun je geen grashelling oprijden naast een Audi/BMW/Mercedes om te laten zien dat-ie beter is. Bij deze Renault Talisman Estate Energy TCe 200 EDC Initiale Paris draait ALLES om gevoel! En even snel alle testverslagen over deze auto doorlezend – terwijl ik dit aan het schrijven ben – vrees ik dat ‘ze’ het gewoon maar niet willen snappen. Als je deze auto technisch begrijpt dan weet je in welke standen je alle systemen (stuurbekrachtiging/elektronische demping/vierwielbesturing/motortuning) moet zetten onder welke rijomstandigheden/rijstijl; klinkerweg, boerenlandweg, hobbelig asfalt, strak asfalt, en noem het allemaal maar op. Het geniale van deze Renault Talisman Estate is dat alle instelbare systemen volledig onafhankelijk van elkaar in te stellen zijn. Bij alle andere automerken waar ook maar iets in te stellen valt veranderen de andere instelbare systemen automatisch mee. Dus als je bijvoorbeeld de sportknop indrukt dan passen de stuurbekrachtiging en elektronische demping zich automatisch aan. Ik ben zo iemand die daar totaal niet op zit te wachten, ik wil sportief kunnen rijden zonder dat het motorblok een draaikolk in mijn brandstoftank veroorzaakt. Je hoeft helemaal niet hard op een bocht af te rijden om er sportief door heen te sturen, je kunt ook gewoon minder hard op een bocht afrijden en gewoon niet remmen zoals ik altijd doe. Maar als ik sportief rijd dan wil ik wel dat de systemen in de auto zo staan afgesteld dat ik het maximale eruit haal. En dan is eigenlijk alleen het 4Control écht belangrijk! In de stand “Sport” verdraaien de achterwielen namelijk maximaal mee of tegen en als je dàt niet weet als autojournalist dan weet je dus ook niet wàt je aan het testen bent en is het testresultaat én daarmee dus de eindconclusie 200 procent onzin.

Gevoel
In de eerste alinea had ik het over gevoel en dat is nou net iets dat je niet in beelden kunt vangen. Je zou dan een dag(en) moeten gaan rijden en willekeurige Audi/BMW/Mercedes-rijders uit hun luxe stationwagons moeten trekken en even mee laten rijden in deze Renault Talisman Estate Energy TCe 200 EDC Initiale Paris. Wat wel in beeld te brengen is door camera’s onder de auto te hangen dat is de mate van in- en uitveren, en de verdraaiing van de achterwielen op een bochtig parcours of een slalom. Maar ja dat is toekomstmuziek maar als ik ga vloggen dan is dit zeker iets om in gedachten te houden. Jullie zullen het dus moeten doen met mijn gevoel over deze auto en mijn vertaling van dat gevoel in woorden. Gelukkig schiet het internet mij te hulp want er is een YouTube-filmpje dat perfect laat zien wat het MultiSense-systeem doet in de verschillende modi. Na het instappen moest ik weer even nadenken over hoe alles in te stellen, maar nog geen minuut later had ik de aandrijflijn op “Eco” gezet, het sturen op “Sport”, de 4Control op “Sport” en demping op “Sport”. Het enige dat ik niet aangezwengeld kreeg was mijn USB-stick totdat ik me (DOM!!!) bedacht dat er rechts bovenaan het grote touchscreen een aan/uit-knop zit. Daarmee zet je dus de audio aan, ach ja soms zit je te zoeken naar een ouderwetse aan/uit-knop + volume draaiknop (volumebediening zit rechts onder het stuur) die er helemaal niet is. Na de eerste paar bochten reed ik rechtdoor op de grote kruising en net toen ik rechtdoor wilde rijden besloten mijn handen het stuur om te gooien naar rechts richting de A4. Ik moest echt persé op tijd op het ziekenhuis zijn en dan is binnendoor rijden niet de meest snelle manier om op tijd te zijn.

De smalle weg naar de A4 zit een mooie flauwe bocht in en de manier waarop-ie door de bocht heen reed voelde lekker strak aan. Dat zegt nog niets natuurlijk want deze stationwagon is langer en heeft een andere gewichtverdeling dan de sedan en zal dus anders reageren in het grensbereik. Toen ik het voorsorteervak voor de oprit naar de A4 opdraaide deed een vrachtwagen met trailer dat verdorie ook. Met de gang van een slak reed ik door de mooie opritbocht naar de A4 waar ik gas gaf om niet veel later de A44 op te rijden. lk reed met 100-130 km/u richting Leiden en kan niet anders zeggen dan dat deze Talisman Estate net als de Talisman Sedan heerlijk stil en comfortabel is. In deze auto kun je in één ruk door naar Zuid-Frankrijk rijden, iets wat ik vroeger heel vaak op de motor deed. Bij het Transferium aangekomen verliet ik de snelweg en reed richting het Alrijne ziekenhuis Leiden. Gelukkig waren er zat gratis parkeerplekken rond het ziekenhuis want alle betaald parkeren plekken stonden ‘uit’. Na een positief gesprek met de neuroloog kon ik vrolijk op huis alhoewel ik wel de rest van mijn leven aan Vitamine B12-injecties vast zit. Maar ja dat is altijd nog beter aan MS of de ziekte van Lyme waar ze ook aan dachten. Ik besloot via het terrein van het LUMC terug naar huis te rijden, dat is lekker bochtig en ook een vast onderdeel van mijn testtraject in Leiden. Op de haakse bochtige stukken en rotondes voelde ik de achterkant overduidelijk meesturen. Het is onvoorstelbaar hoe makkelijk je met deze grote lange sedan een haakse bocht en rotonde kunt nemen. Toch had ik wel even kort een raar momentje toen ik uit moest wijken voor een auto die voorrang nam en ik er met een snelle stuurbeweging omheen moest sturen. Het leek net of de wielen even tijd nodig hadden om weer in de juiste stand te komen. Dat kan wel kloppen want de 4Control stond op “Sport”, en dan is de wieluitslag het grootst.

Kwadijk
Omdat het uitlaatspruitstuk van mijn motor na 16 jaar eindelijk (begon al te roesten in de winkel) door geroest is, moest er een nieuwe van RVS gemonteerd worden. Omdat ik het nieuwe RVS uitlaatspruitstuk had besteld via het internet moest ik die echter wel even naar Hoogland Motoren in Kwadijk (naast Purmerend) brengen. Mijn motor stond er al want die wilden ze eerder hebben om de moeren waarmee de uitlaatflenzen vastzitten in te spuiten met kruipolie. Die willen nog wel eens afbreken op het draadeind en als die dan precies zo afbreekt dat er een stuk in het motorblok blijft zitten ben je de Sjaak, want dan moet het motorblok er helemaal uit. Zaterdag stond er dus een mooie rit op en neer naar Purmerend op het programma. Een rit die ik letterlijk kan dromen uit mijn tijd van Motormaniacs.nl toen Dick Hoogland nog leefde en we het vermogen van de testmotoren bij hem op de vermogensbank mochten meten. Mijn zwager ging ook mee want dan kon ik meteen een fotoshoot doen in Kwadijk, dat is een pittoresk Noord-Hollands dorpje om mooie sfeerfoto’s te maken. De rit begon aan de andere kant van Leiden want ik moest nog iets ophalen in mijn garage. Daardoor kon ik de mooie oprit naar de A4/N11 nemen, altijd leuk en helemaal met deze auto met meesturende achterwielen. Ik kon gelukkig de vrije linkerbaan en dus de buitenbocht van de oprit nemen, waardoor ik alle auto’s op de rechterbaan in kon halen. Het is bijna niet voor te stellen zo superstrak als het onderstel van de Renault Talisman Estate Energy TCe 200 EDC Initiale Paris over het asfalt heen laat vliegen als ware het een vliegend tapijt. Helaas voerde de rit daarna over een kaarsrechte snelweg tot aan de mooie flauwe linkerbocht naar de A5.

In ieder geval wist ik zeker dat in deze bocht (met een snelheid van hoger dan 80 km/u) de achterwielen mee zouden draaien met de voorwielen. Het 4Control-systeem is namelijk permanent actief. Bij snelheden tot 50 km/u in de Comfort-modus (60 km/u in ‘Neutral’ en 80 km/u in ‘Sport’) draaien de achterwielen tegengesteld aan de voorwielen, en boven de hiervoor vermeldde snelheden draaien ze dezelfde kant op als de voorwielen. Het tegengesteld draaien van de achterwielen kun je heel duidelijk voelen, het meedraaien van de achterwielen is lastiger en merk je vooral aan het feit dat andere auto’s afhaken waar jij als bestuurder van een Renault Talisman gas kunt blijven geven in een flauwe hogesnelheidsbocht. De stabiliteit is duidelijk beter en daardoor durf je meer dan in een vergelijkbare Duitse stationwagon. Ik reed dan ook iedereen voorbij in de de flauwe bocht de A5 op, en of het nou daardoor kwam weet ik niet maar ik had behoorlijk wat bekijks met de Renault Talisman. Bij Amsterdam aangekomen moest ik naar de A10 en vervolgens via een hele mooie linker snelwegbocht naar de A8 en daarna via een hele mooie rechter snelwegbocht naar de A7. Van de A10 naar de A8 is zo’n typische bocht waar je het gas erop kunt blijven zetten, terwijl de slingerbocht van de A8 naar de A7 wat listiger is. In die snelwegbocht komt er in de bocht nog verkeer van links dus je moet daar goed opletten. De rust in het onderstel waarmee ik door de bocht heen vloog is zo ontzettend lekker. Je voelt de g-krachten maar het voelt net even anders aan dan in een gewone auto met een torsie-as zonder vierwielbesturing=4Control. In dit geval is er overigens sprak van een flexibele torsie-as met voorgeprogrammeerde geometrie. Een uitstekend alternatief voor de onafhankelijke wielophanging die wat lastig is in combinatie met 4Control.

YouTube-filmpje Renault Talisman met 4Control

 

Idealere lijn
Kwadijk is een mooi dorpje waar je binnen amper 200 meter al je sfeerfoto’s kunt schieten. De reden dat we toch wat langer bezig waren dan gedacht kwam door het lokale verkeer, veel fietsers en twee jongens met een schaap. Na de sfeerfoto’s moest ik alleen nog actiefoto’s maken en dat besloot ik te doen in Nieuw-Vennep want daar zouden we op weg naar huis toch langsrijden. Het industrieterrein was helemaal leeg en met een strakblauwe lucht is het dan heerlijk fotograferen. Na het fotograferen dacht ik thuis gekomen dat ik de elektronische demping op “Comfort” had laten staan (had ik ’m op gezet om het rijcomfort te testen op de snelweg) maar de volgende ochtend zag ik dat ik ‘m gelukkig weer op “Sport” had gezet. Het was soms wel lastig om de juiste camera-instellingen te vinden vanwege de overgang tussen schaduw en zon. Voor beiden heb je een aparte WB-instelling (WB=Wit Balans), maar ik kan ook nog een halve of hele stop onder- of juist overbelichten. Actiefotografie is moeilijker dan het lijkt, maar als je het onder de knie hebt is het één van de leukste dingen die er zijn. Het resultaat is soms zo verrassend daar kan ik echt een kick van krijgen. Wat in ieder geval opvalt aan de foto’s is dat de body-roll ontzettend meevalt. Op die ene foto lijkt er sprake van behoorlijk wat body-roll, maar dat was dan ook de enige keer dat mijn zwager serieus hard door de bocht reed dus dat is niet zo gek. Maar nou komt het verrassende, je zou dan zwaar piepende banden verwachten maar daar is dus geen sprake van! Dat is dus één van de grote voordelen van 4Control, door de meedraaiende achterwielen heb je veel minder snel last van piepende banden. De grip is dan ook niet zozeer meer volgens mij maar vooral BETER omdat deze auto door de meedraaiende achterwielen een idealere lijn kan rijden in een bocht. Dat klinkt idioot “meer” grip tegenover “betere” grip maar denk er maar eens goed over na, ik dacht in eerste instantie ook wat schrijf ik nou.

Zwieper
Als ik een mooie grote auto heb dan wil uiteraard iedereen met mij meerijden op zondag. Ik hoef denk ik niet te vermelden wat mijn familie van deze meest sjieke versie van de Renault Talisman Estate vindt. Ze vinden ‘m fantastisch zowel van buiten – vooral de grille – als van binnen. De beenruimte achter is riant net als de bagageruimte en zowel de voorstoelen als de achterbank hebben een fantastisch zitcomfort. Toen ik ’s middags na het eten de Samsonite kofferset uit de garage haalde had ik het idee dat het wel mee zou vallen qua liters bagageruimte. Nou daar ging ik dus even mooi zwaar nat want er paste veel meer in dan ik gedacht had.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×50-liter + 4×33-liter
Zonder hoedenplank: 4×70-liter + 4×33-liter + 2×13-liter

Op weg naar mijn garage had ik nog even een grappig momentje in de flauwe S-bocht tussen De Vink en de Haagweg. Op de Stevenshofdreef zat er zo’n verkeershuftertje in een goedkope Mercedes te bumperkleven. Ik besloot netjes 50 km/u te blijven rijden en precies in het eerste gedeelte van de flauwe S-bocht gas te geven. Op dat moment stond alles (Sturen/4Control/Demping) in de stand “Sport” behalve de aandrijflijn oftewel de motortuning die stond in de stand “Eco”. Ik spoot er vandoor alleen was ik vergeten dat in de stand “Sport” tot en met 80 km/u de achterwielen van het 4Control-systeem tegengesteld draaien. Toen ik dus na het eerste gedeelte van de S het stuur omgooide naar links draaiden de achterwielen maximaal de andere kant op. Daardoor zwiepte de achterkant van de Renault Talisman de andere kant op. Totaal ongevaarlijk maar ik bedacht me toen dat ik het 4Control-systeem beter op “Comfort” (=50 km/u) of “Neutral” (=60 km/u) had kunnen zetten dan hadden de achterwielen evenwijdig aan de voorwielen meegestuurd en had ik deze onrust in het onderstel voorkomen. Het is wel logisch dat de Estate hier meer last van heeft want de Sedan-versie is anders qua balans. ik heb nog wel even opgezocht of er verschil is in de lengte en wielbasis en het bleek dat de wielbasis van de Sedan en de Estate hetzelfde is. De Estate is een paar centimeter langer dan de Sedan, maar gek genoeg is de dieselversie van de Sedan die ik eerder getest heb 28 kilogram zwaarder dan deze benzineversie van de Estate. Na het fotograferen van de Samsonite kofferset ben ik nog twee keer door de S-bocht heen gereden in de standen “Comfort” en “Neutral”. En wat ik al dacht klopte want dit keer had ik geen last van die zwieper aan de achterkant.

Na het fotograferen van de Samsonite kofferset ben ik naar Stompwijk gereden voor een ritje langs de Stompwijksche Vaart in verband met de drievoudig (Comfort/Neutral/Sport) instelbare elektronische demping. Nadat ik de klinkerweg opdraaide heb ik meteen de Demping op “Comfort” gezet en dat voelde heerlijk aan want elke oneffenheid werd perfect uitgedempt. Na een kilometer rijden drukte ik op het touchscreen op “Neutral” en ik voelde dat de demping minder comfortabel werd en toen ik op “Sport” drukte voelde ik niet alleen maar hoorde ik ook aan het geluid van het bandengeruis. Aan het einde van de Stompwijksche Vaart aangekomen reed ik onder de A4 door richting de N14. Ik besloot de verzakkingen maar in één Demping-stand te nemen en wel in de stand “Sport”. Naar boven moest ik meteen na de verzakking linksaf slaan, en ik moet zeggen dat de zeer heftige zijwaarts bewegende en naar grip zoekende Renault Talisman het er verdraaide goed vanaf bracht. Ik voelde de veerschotels in de stootrubbers slaan dus dan praat je over een serieuze vering/demping-test. Na het linksaf slaan draaide ik bij het volgende stoplicht meteen weer om zodat ik nog een keer vanaf de andere kant over de verzakkingen heen kon rijden. Net voor de verzakkingen stuurde ik hard naar links en gaf stevig gas, wat resulteerde in een zeer heftig naar grip zoekend onderstel, maar ook nu weer kon ik tegen mijn verwachting in de Renault Talisman Estate vrij makkelijk corrigeren omdat het onderstel ook snel weer die grip vond. Daarna ben ik door de drie N14-tunnels heen richting Wassenaar gereden, om daarna via de N44 naar huis te rijden. De bocht bij Wassenaar is een heerlijke bocht voor met name sportieve auto’s, dus ik was benieuwd hoe de Renault Talisman Estate zich zou houden. Gezien de elektronische demping en 4Control ging ik er vanuit dat het “uitstekend” zou zijn. Het is altijd weer spannend als ik niet vooraan sta of ik me zo kan positioneren dat ik naar binnen kan snijden en daarna plankgas kan geven de hele bocht door. Er stond een vrachtwagen met trailer vooraan en daarachter nog een auto en dan ik. Precies in het eerste gedeelte van de S-bocht kon ik naar binnen snijden en zette het gas er vol op. Ik vloog perfect door het scherpe deel van de S-bocht heen om daarna op snelheid gekomen heel mooi door het flauwe gedeelte heen te sturen. Voor vertrek had ik reeds gezien dat er nu al winterbanden om de velgen van deze Renault Talisman Estate lagen. Michelin Pilot Alpin in de maat 19-inch om precies te zijn en de grip bleek uitstekend, maar ze waren helaas wel verantwoordelijk voor een 10 procent hoger verbruik. Het laagste verbruik van 1:21,27 heb ik dan ook logischerwijs niet gehaald, ik heb 1:8-1:18 gescoord en dat vind ik helemaal niet verkeerd.

Met de Renault naar Rijswijk
Dinsdagmiddag moest ik naar Rijswijk voor een introductie van de BMW 5-serie en de nieuwe Mini Countryman. Omdat ik geen zin had om te gaan fietsen in de regen heb ik mijn fiets achterin de Renault Talisman Estate geladen (ik zou met een Mini Cooper Clubman S All4 terugrijden, en maandag na het terugbrengen weer terugfietsen vanuit Rijswijk) en die zou ik dan na het eten weer ophalen met mijn zwager samen in de Mini Cooper Clubman S All4. Soms moet je even logistiek toveren als je motor in reparatie is en je Renault Twizy bij Renault Nederland staat. Ik besloot de ventweg naast de A44 te nemen en dan de N44 en bij Den Haag de A12 te pakken en daarna bij het Prins Clausplein de A4 op te duiken om er meteen weer af te gaan bij Ypenburg. Over de ventweg rijdend kon ik natuurlijk niet te hard over de snelheidsbrekers rijden met mijn fiets achterin…. dacht ik althans. Ik heb de demping uiteraard in de stand “Comfort” gezet en het bleek toen heel erg mee te vallen, ik hoefde niet eens zoveel langzamer over de snelheidsbrekers heen te rijden dan ik normaal gesproken doe zonder fiets achterin. Aan het eind van de ventweg gekomen moest ik ineens denken aan iets wat mijn zwager had gezegd tijdens de fotoshoot afgelopen zaterdag over de remmen. Die vond hij nogal bijterig maar ik hou daar juist van, maar dat komt omdat ik motorrijder ben die houden van bijterige remmen. Later hoorde ik hem er niet meer over en na een tijdje rijden gaf mijn zwager eerlijk toe dat het hem juist goed beviel. Het mooie aan deze remmen vind ik juist dat ze in het grensbereik net dat beetje extra hebben, maar vooral ook dat je deze remmen perfect kunt doseren.

Op de N44 heb ik me netjes aan de snelheid gehouden tot aan de fly-over van de A12 naar de A4. Ik koos de juiste tactiek en dat pakte goed uit, ik reed de fly-over op met een lege linkerbaan. Ik had voor de grap de demping in de stand “Comfort” gezet, gewoon om het wat spannender te maken met al die dwarsrichels in de fly-overbocht. Achter me reed een Nissan Juke die behoorlijk haast had, een reden voor mij om nog wat extra gas bij te geven in deze tricky bocht. En spannend was het zeker want ik voelde het onderstel licht deinen en zoeken naar grip terwijl ik over de dwarsrichels heen reed. Normaal gesproken zou ik in een auto met dergelijke comfortabele vering/demping nooit zo hard door deze fly-overbocht heen rijden. Dat het toch goed ging heeft te maken met de 4Control die ervoor zorgt dat de Renault Talisman Estate heel mooi met de wielen in de ideale-lijn-stand (de achterwielen draaien evenwijdig mee aan de voorwielen) staan. Daarna volgde de afrit naar Ypenburg ook zo één die je zeker in het tweede deel niet moet onderschatten. Maar ook hier vloog ik weer zo lekker doorheen, wat is dit toch een heerlijke stationwagon. Rond 19.00u ben ik de Renault Talisman Estate weer op gaan halen samen met mijn zwager in de Mini Cooper Clubman S All4.

Terug ben ik weer in de Renault Talisman Estate gestapt want ik wilde dolgraag de afslag bij Leidschendam nog even een keer nemen. Het asfalt was koud en licht vochtig en dus niet bepaald optimaal om even hard door mooie flauwe snelweg/oprit/afrit-bochten heen te sturen. Het leuke aan het vertrek bij de BMW Group Nederland is dat na amper 100 meter de bochten al beginnen. Vooral de andere kant op is deze S-bocht + haakse bocht erg spannend. Ik had alles in de stand “Sport” gezet voor vertrek behalve de motortuning (=aandrijflijn op het touchscreen). De opritbocht A4 is een hele mooie lange flauwe bocht en ondanks de kou en het licht vochtige asfalt plakten de banden stevig aan het asfalt. Nu maar hopen dat ik de afritbocht bij Leidschendam vrij zou hebben, want er stond deze avondspits op het hoogtepunt maar liefst: Citaat – “For the record: het is de drukste spits van het jaar. Het hoogtepunt was rond 17.30 uur. Toen stond er 925 kilometer. — ANWBverkeer (@ANWBverkeer) November 1, 2016. Wat eerder donker en een beetje regen al niet doen in Nederland, dat is toch lachwekkend mensen. Even wat reacties onder het bericht van die drukke avondspits.
Reageer
1. “Toch vind ik het een vreemde verklaring dat de regen mede de files veroorzaakt. Wie legt het even uit??”
2. “Regen, oeh eng, remmen. In combinatie met extra Duitsers vanwege een lokale feestdag en je hebt een recept voor een verkeersinfarct rond Arnhem.”
3. “Slechte ruitenwissers, gladde banden en vooral gebrek aan rijervaring laat filerijdend Nederland massaal op de rem trappen.”

Ssssstttttt(iiiillllllll)
Op weg naar de Renault-importeur oftewel terug naar de baas besloot ik voor het eerst die week de audio uit te zetten. En toen schrok ik best wel want ineens was het zomaar angstaanjagend stil binnenin de Renault Talisman Estate Energy TCe 200 EDC Initiale Paris. Zo’n ‘goedkope’ (in vergelijking met de net zo stille vele malen duurdere concurrenten) stationwagon en dan toch zo stil dat is ongekend in dit segment + prijsklasse. TOP!

Specificaties

Jaargang

2016

Carrosserie

Stationwagon

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

7,9 seconden

Topsnelheid

237km/u

Vermogen

147(197)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

260/2.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.618 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,8 meter

Vering

EDC

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

7,5 liter/100 km

Snelweg

4,7 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,8 liter/100 km

C02 uitstoot

135 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Lengte

4.866 mm

Breedte

2.081 mm

Hoogte

1.465 mm

Wielbasis

2.809 mm

Spoorbreedte voor

1.614 mm

Spoorbreedte achter

1.609 mm

Massa leeg

1.469 kg

Max. toelaatbare massa

2.144 kg

Laadvermogen

675 kg

Aanhanger geremd

750 kg

Aanhanger ongeremd

1.500 kg

inhoud bagageruimte

572 liter

Bandenmaat

245/40-R19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand