Mini One Earl Gray 55 kW 2009 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door BMW Group Nederland



Mini (N)One?
Na meer als een miljoen auto/motorkilometers over deze gestoffeerde aardbol gereden te zijn ben ik intussen toch echt wel wat gewend… dacht ik. Wat me op weg naar het ophalen van de Mini One echter overkwam was wel heel bizar. Op de grote kruising van Leiden/Wassenaar/Voorschoten/Den Haag waar de A44 over gaat in de N44 sprong het stoplicht op groen en gaf ik gas, nog een kilometer of tien te gaan tot BMW in Rijswijk. Net over de kruising heen kwam er van rechts een Mini Cooper S met een noodvaart door het rode stoplicht gescheurd en alleen door vliegensvlug te reageren kon ik een aanrijding voorkomen. Ik moest over het verdrijvingsvlak of ik wilde of niet. Daarna probeerde de bestuurster van de Mini mij kilometerslang letterlijk van mijn motor af te rijden. Af en toe zat ze op amper 10-20 cm van mijn achterwiel vertelde een getuige mij later. Het was bijna letterlijk “Dat was dus bijna geen Mini One geweest voor mij maar een Mini None”, zei ik later gekscherend.

Gelukt
Afijn ik ben bij de eerste de beste bushalte gestopt en heb toen direct de politie gebeld. Gelukkig voor mij stopte er ook nog spontaan een getuige die alles gezien had. Na het opnemen van mijn verklaring kon ik dan eindelijk, eindelijk (sorry hoor maar het werk/denkniveau van de Wassenaarse politie is werkelijk dramatisch laag) naar BMW in Rijswijk waar de PR-medewerker op mij zat te wachten. Ik had hem rond 16.00u gebeld dat het iets later zou worden en dat was okay zei hij tegen mij want hij zou er toch tot tegen zessen zijn. Maar ja even goed voelde ik me natuurlijk ontzettend lullig want ik heb er een ontzettend hekel aan als mensen op mij moeten wachten. Ik ben namelijk altijd stipt op tijd maar nu niet door een Mini terwijl ik zelf een Mini op moest halen. Na wat zoekwerk vonden we eindelijk de sleutel van de ‘The One and only Mini One”. Ik kan alleen maar uit de grond van mijn hart zeggen tegen iedereen die mij geholpen heeft bij BMW: “Hartelijk dank uit de grond van mijn hart!”

Feest
Rijden in een Mini is altijd weer een feestje. Meteen de eerste mooie S-bocht na het stoplicht voelde ik al dat ik een paar leuke (en mooie, het weer was fantastisch) dagen tegemoet zou gaan. Voor het stoplicht wachtend zette ik de Mini in neutraal en zodra ik het koppelingspedaal los liet viel de Mini uit. “Groen”, koppelingspedaal intrappen, de motor slaat direct aan, vliegensvlug in de eerste versnelling en op naar de snelweg. Ik heb al weer heel wat auto’s getest dit jaar maar zo’n Mini is en blijft echt een gruwelijk goede auto qua wegligging. Nou zou je kunnen denken dat dit komt omdat de Mini zo straf afgeveerd is. Helemaal fout want een Mini is namelijk niet straf afgeveerd maar juist goed afgeveerd én goed gedempt. Toen we ‘s avonds mijn motor weer op gingen halen bij BMW reden we een ventweg van de A44 met een stuk of zes van die extreem rotte verkeersdrempels. Ik deed dat expres om de vering te testen. Mijn passagier was verbaasd over het comfort van de Mini. Geen gebonk en dus geen klap in je rug als we over een drempel reden, en dat komt puur en alleen omdat zowel de in- als uitgaande demping goed is. Vaak als autojournalisten schrijven dat de vering erg straf of sportief is dan is niet de vering de boosdoener maar een teveel aan uitgaande demping. Na het inveren komen de wielen te langzaam terug uit de veren waardoor je als het ware op het asfalt valt en dat is de klap die je voelt.

Het went maar toch
Er is nog steeds één ding aan een Mini wat ze van mij op het volgende nieuwe/vernieuwde model direct mogen veranderen. Als je namelijk stilstaat voor het stoplicht en je wilt ‘m heel snel in de eerste versnelling zetten dan wil je de Mini nog wel eens een keer per ongeluk in zijn achteruit zetten. Ook nu overkwam het me weer (en niet alleen mij maar ook twee andere redacteurs), dus please monteer zo’n fijn beveiligingsknopje op de versnellingspook dan is dat probleem gewoon voor eens en voor altijd de wereld uit. Over het schakelen verder geen enkele kritiek want de versnellingsbak blijft gewoon één van de betere in autoland. Ik had de 55 kW/75 Pk-versie van de Mini One mee. Nou lijkt 75 Pk niet veel maar geloof me je hebt er ruim voldoende aan. Daarvoor moet je de Mini echter wel op toeren houden maar dan gaat het prima. Als je een BMW 320i voor kan blijven met optrekken bij rood en daarna ook nog in de eerste bocht naar links dan weet je gewoon dat een Mini keigoed is.

S&S-functie
Typerend voor de Mini One is niet alleen het 55 kW-motorblok maar ook de Start/Stop-functie waar ik het hierboven al even over had. Ik heb al meerdere auto’s met een Start/Stop-functie gereden, de BMW 123d, de Fiat 500 Dualogic en pas nog de Honda Insight. De beste Start/Stop-functie blijf ik die van de Honda Insight vinden maar dat is wel in combinatie met een CVT-bak terwijl de BMW en de Mini een handgeschakelde versnellingsbak hebben en de Fiat 500 Dualogic een gerobotiseerde handbak. Bij de BMW en de Mini slaat de motor aan zodra je het koppelingspedaal intrapt terwijl de Honda Insight en de Fiat 500 Dualogic aanslaan zodra je het rempedaal loslaat. De Honda doet dat werkelijk zo ontzettend voorbeeldig en naadloos supersnel dat het je never nooit niet lukt om het gaspedaal te bereiken voordat de motor is gestart. Bij de BMW en de Mini duurt dat dus iets (tienden van seconden heb je het dan over!) langer, en natuurlijk duurt het intrappen van een koppelingspedaal langer dan het loslaten van een rempedaal, maar toch denk ik dat het beter, naadlozer en mooier moet kunnen. Honda bewijst in ieder geval dat het kan. Om de efficiëntie nog verder te optimaliseren is de Mini One 55 kW standaard ook uitgerust met een systeem dat de remenergie recupereert en een schakelindicator.

1:19,2
Op de zijkant van de Mini One staat deze een gemiddeld verbruik heeft van 1:18,9. Dat wilde ik natuurlijk wel eens uitproberen. Aangezien we toch de sleutel van de Ford Focus CC op moesten halen zijn we op de heenweg heel rustig binnendoor gereden met zo constant mogelijk gas en zo min mogelijk remmen en optrekken. Af en toe piepten de banden van de Mini behoorlijk maar de wegligging van deze auto is toch wel zo ongehoord goed daar sta ik echt elke keer weer van te kijken. Zelfs als de Mini met alle vier de wielen aan het glijden is heb je nog steeds het gevoel dat je ‘m volledig voor 100% onder controle hebt. Echt ongelofelijk goed en als ik dan in welke andere testauto dan ook stap vraag ik mezelf in verbijstering af waarom die andere testauto’s geen remmen hebben en bijna elke bocht uitvliegen in vergelijking met de Mini. Afijn na overhandiging van de sleutel van de Ford Focus CC was het tijd voor een potje stevig gas geven. Met vliegende vaart zijn we over de N11 naar huis gereden, ook nu weer met piepende banden maar dan doelbewust want ik had het DSC namelijk uitgezet. Toen ik ging tanken in Leiden en ik op de GSM ff snel uitrekende wat het verbruik was geweest kwam ik tot mijn grote verbazing uit op 1:9,2 en dat is beter dan de 1:18,9 die BMW opgeeft.

Specificaties

Jaargang

2009

Carrosserie

hatchback

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

3 deuren

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

13,2 seconden

Topsnelheid

175km/u

Vermogen

55(75)/4.500 kW (pk)/rpm

Koppel

120/2.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.4/1.397 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:11

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

10,7 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

15-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

6,8 liter/100 km

Snelweg

4,4 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,3 liter/100 km

C02 uitstoot

128 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Lengte

3.699 mm

Breedte

1.683 mm

Hoogte

1.407 mm

Wielbasis

2.467 mm

Spoorbreedte voor

1.459 mm

Spoorbreedte achter

1.467 mm

Massa leeg

1.035 kg

inhoud bagageruimte

160 liter

Bandenmaat

175/65-R15

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand