Mitsubishi Eclipse Cross ClearTec 1.5 CVT 2018 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Mitsubishi Motor Sales Nederland B.V.



Newbishi
Het design van Mitsubishi was tot nu toe altijd degelijk maar met de Eclipse Cross komt daar verandering in zowel qua design als qua motorisering. Als ze mij met een blinddoek op in hadden laten stappen zou ik na het afdoen gezworen hebben in een Lexus te zitten. Dan had het wel de duurste Instyle-versie (= lederen bekleding + Rockford Fosgate premium audio) moeten zijn want een Lexus heeft altijd lederen bekleding en een premium audio. Het goede aan de Mitsubishi Eclipse Cross is daarbij ook nog eens dat ik de touchpad bediening beter vind dan die van Lexus! Ik mag dan ook wel zeggen dat ik behoorlijk verrast was na kort geleden de nieuwe Mitsubishi ASX getest te hebben. De ASX kan absoluut niet in de schaduw staan van de Eclipse Cross, die vergelijking gaat werkelijk op alle fronten mank. De rit naar huis ging uiteraard via Schiphol-Rijk en Rijsenhout want dat is de meest logische testroute en een totaal gebrek aan fileleed. De Mitsubishi Eclipse Cross is overigens alleen verkrijgbaar met een 1.5 liter turbo-benzinemotor met CVT/6MT en 2WD/4WD en de 4WD-versie is alleen verkrijgbaar in combinatie met een CVT. Deze CVT heeft maar liefst 8 geprogrammeerde versnellingen waardoor deze CVT aanvoelt als een gewone automaat. Op een Engelse site las ik nog het volgende: “A 2.2-litre diesel will join later and come exclusively with an automatic gearbox and four-wheel drive”. Maar of die dan ook naar Nederland komt weet ik niet maar ik denk het eerlijk gezegd wel. Ik ben dezelfde weg terug gereden als dat ik gekomen was op mijn mini-motor. De oprit naar de N201 ging lekker, goed stuurgevoel, prima wegligging, uitstekende zit voor de bestuurder kortom na de Opel Grandland X weer een lekkere SUV. Ik schrijf expres lekker want of de Mitsubishi Eclipse Cross het predicaat subliem verdient ga ik de komende week uitgebreid testen. En “testen” betekent bij mij niet aaien, geen rondje om de kerk en ook niet overschrijven van anderen, geen copy/paste-testverslag, geen SUV-template en normale schrijftaal. Want met een zin als “De besturing is, vooral bij lage snelheden, niet heel communicatief” kan ik dus echt helemaal niets. Dat leest voor mij als een oude Amerikaanse Cadillac (zoals van Theo destijds) waarbij je een kilometer voor de bocht al aan het stuur moet beginnen te draaien in de hoop dat-ie reageert. WAHA!!!

Onderweg heb ik voor het stoplicht even snel mijn USB-stick uit mijn rugzak gepakt en in 1 van de 2 USB-ingangen gestopt. Daarna ben ik met mijn wijsvinger op de touchpad gaan zoeken waar ik de USB-stick kon activeren. Nou dat was wel heel erg makkelijk want er stond gewoon het USB-logo op één van de graphics. Daarna was het zoeken naar de instellingen van de audio want ik wil wel een beetje bas horen. Ook die was snel gevonden en ik moet zeggen dat deze gewone audio best goed klinkt ten opzichte van de premium Rockford Fosgate. Bij Schiphol-Rijk aangekomen sloeg ik linksaf en dat was nog een heel gedoe want het fossiel voor mij bleef maar veel te langzaam voor mij rijden. Zo langzaam dat de slome vrachtwagen met trailer mij rechts dreigde in te halen terwijl ik ook rechtsaf moest bij het volgende stoplicht. Man, man waar zijn veel bestuurders toch in hemelsnaam mee bezig achter het stuur??? Bij Rijsenhout aangekomen sloeg ik rechtsaf richting de 1.000-drempelweg. Ik was benieuwd naar de vering/demping van de Mitsubishi Eclipse Cross want die van de Mitsubishi ASX was niet slecht maar kon absoluut beter. Toen ik over de eerste verkeersdrempel heen reed voelde ik direct dat dit veel beter aanvoelt dan de vering/demping van de Mitsubishi ASX. Vergelijkbaar met de Opel Grandland X van twee weken eerder maar die was iets comfortabeler qua setup. De Mitsubishi Eclipse Cross heeft een duidelijk sportievere setup en door de behoorlijke grondspeling kun je er daardoor (zeker met de 4WD-versie) leuke dingen mee doen die met een normale auto niet kunnen. Voor de volgende verkeersdrempel voerde ik de snelheid iets op, maar ook dat was geen enkel probleem voor de Mitsubishi Eclipse Cross en dus voerde ik de snelheid nog iets meer op. Ik hoorde toen wel een “Boink” maar dat mag ook met deze sportieve vering/demping en deze snelheid.

Rondje SBP
Voor het zwemmen heb ik nog even een rondje over het SBP heen gereden. Gelukkig kan bij de Mitsubishi Eclipse Cross het ASC (zo noemt Mitsubishi haar ESP) wel uitgezet worden, want bij de Mitsubishi ASX kon het ASC niet uitgezet worden. Ik besloot het rondje te flipperen maar dat pakte rampzalig uit want de stuurflippers draaien niet mee met het stuur en dat werkt gewoon niet als je sportief aan het rijden bent. Ik heb het rondje wel afgemaakt maar ik had gewoon geen lol omdat ik of niet in de juiste versnelling zat of per ongeluk een versnelling omhoog flipperde in plaats van omlaag. Qua wegligging gedroeg de Mitsubishi Eclipse Cross zich uitstekend en de hoogste verkeersdrempel was een eitje vanwege de ruime grondspeling en de uitstekende sportieve vering/demping. Maar ja als ik, hoe slecht of goed een auto ook is, geen lol heb maar me alleen maar loop te ergeren dan houdt het snel op. Ik heb nog wel in één mooie haakse linkerbocht even plakgas gegeven in de D-stand en ondanks de zwaar doorspinnende voorwielen resulteerde dat slechts in licht onderstuur. Omdat ik geen tijd en zin had in nog een rondje besloot ik als test in de opritbocht bij ’t Heen op te schakelen met de versnellingspook in plaats van de stuurflippers. De eerste keer vind ik het altijd fijn als er niemand achter mij rijd, dan kan ik rustig op de apex afrijden en daarna plankgas geven in de 2de versnelling. Het 1.5-liter turbo motorblok reageert heel mooi direct op elke millimeter intrappen van het gaspedaal, de tuning heeft Mitsubishi dan ook uitstekend voor elkaar. Door de korte versnellingen vloog de Mitsubishi er vandoor en moest ik moeite doen om ‘m, al overschakelend naar 3 -> 4 -> 5 met doorspinnende voorwielen, op de ideale lijn te houden. Maar al snel had ik de smaak te pakken en vloog ik in de S-bocht bij voormalig MarineVliegkamp Valkenburg perfect voorwieldriftend de bocht door. Ik wist dus wat mij te doen stond namelijk een rondje over het rotondecircus op donderdag!

TGIF
Ondanks dat het vrijdag altijd wat rustiger is op de weg ben ik toch maar wat vroeger naar mijn werk gegaan. Het was de afgelopen week zo’n verschrikkelijke puinhoop overal dat ik het zekere voor het onzekere maar heb genomen. In de pdf-brochure had ik gelezen dat deze Mitsubishi Eclipse Cross voorruitverwarming heeft maar met de huidige warmte heb ik die ’s ochtends niet meer nodig. Ik ga het wel even uitproberen met wegrijden als de ruiten vochtig zijn. Normaal gesproken zet ik dan de blower op maximaal waarbij de airco ook aanslaat. Misschien dat ik dan de blower niet op maximaal hoef te zetten en de voorruit toch helder wordt met de voorruitverwarming aan. Vlak na vertrek bij huis rij ik altijd door een straat met een paar snelheidsbrekers en het voelde hetzelfde maar toch net even anders aan als met de Opel Grandland X. De Mitsubishi Eclipse Cross dempt de snelheidsbrekers perfect uit maar het voelt toch net even anders aan door de sportievere veren rondom. De rotondes in mijn wijk zijn veel spannender dan vroeger en dat komt omdat ze de hoge rotonderanden hebben veranderd in lage spekgladde rotonderanden. Toen ze het net veranderd hadden dacht ik dat het aan de banden van de auto lag maar toen andere testauto’s er ook allemaal last van bleken te hebben wist ik dat het aan het materiaal van de nieuwe rotonderanden ligt. Ze zijn met vochtig weer en/of regen zo spekglad dat de linkerwielen waarmee je over de rotonderand heen rijdt weg glijden terwijl de rechterwielen uitstekende grip (de 18-inch Bridgestone Blizzak LM-80 evo banden hebben een uitstekende grip) op het asfalt hebben dus dat voelt heel raar aan. Je kan je dus voorstellen dat een auto met middelmatige vering/dempig en middelmatige banden behoorlijk weg kan glijden zeker als het regent. Als je daar niet op voorbereid bent kun je behoorlijk schrikken en misschien was dat het geval met die auto die ik een keer middenin het bloemperkje van één van de vier rotondes geparkeerd zag staan. Het is jammer dat ik toen mijn fototoestel niet bij me had want die oude man keek zo raar dat was een dolkomisch gezicht.

Onder het viaduct door nam ik de ventweg en zette de cruise control aan. Omdat ik toch rustig was heb ik even de minimum snelheid van de cruise control uitgetest en die bleek 30 km/u te zijn. Op de ventweg had ik al snel een bumperklever achter me plakken (nee niet vanwege die 30 km/u want ik reed alweer 50 km/u), maar na de twee snelheidsbrekers was tie bijna uit het zicht verdwenen. Best fijn zo’n SUV met lange veerwegen en een hoop grondspeling. Eenmaal op de N44 reed ik verder met 70 km/u op de cruise control en ik was benieuwd of die het bleef doen als je flippert, de versnellingspook in de M(anuele)-stand en uiteraard ook met het ESP uit. In beide gevallen bleef de cruise control gewoon geactiveerd. De snelheid van 70 km/u is trouwens de laagst mogelijke wettelijke maximum snelheid om in M8 te kunnen rijden (bij 64 km/u kun je met de stuurflippers/versnellingspook opschakelen van M7 naar M8). Verder merkte ik dat als ik flipperde in de D-stand dat-ie dan na verloop van tijd níet weer vanzelf terugsprong in de D-stand iets dat normaal gesproken wel het geval is. Zakt de snelheid echter als je bv. op een stoplicht afrijdt dan schakelt de CVT wel automatisch een aantal versnellingen omlaag. En in het geval het stoplicht op rood springt en je stil moet gaan staan dan schakelt de CVT wel automatisch naar de D-stand. Verder merkte ik terug naar huis op de A44 dat als je 100 km/u rijdt de motor 1.950 toeren draait maar als de CVT in de M-stand in M8 staat de motor maar 1.850 toeren draait. Dat is toch vreemd of niet dan bij 50 km/u was het juist precies andersom. Oh en nog iets geks, als de HUD digitaal 100 km/u aangeeft dan wijst de naald van de analoge snelheidsmeter maar 98 km/u aan. Nog een erg leuke handigheid is de functie Autohold, schakel ‘m in en je staat in de D-stand met de motor uit stil voor het stoplicht, een minimaal tikkie op het gaspedaal is genoeg om de motor te activeren en weg te spuiten. Althans als je de ECO-mode niet per ongeluk ingeschakeld hebt want dat is het wegkruipen, tenzij je het gaspedaal op de bodem trapt dan trap je door de voelbare weerstand van de ECO-mode heen.

Drempelfeest
Uit werk vandaan moest ik snel naar huis want ik moest nog even langs de apotheek om mijn anti-histaminica pilletjes (=anti-jeuk) op te halen. Naar mijn werk staan er nooit files en uit werk vandaan ook niet maar voor de stoplichten is het altijd even in de rij aansluiten en dan duurt allemaal net even langer dan in de ochtend. Wel pak ik op de N44 meestal de 1ste afslag zodat ik over de snelheidsbrekers-weg naar Wassenaar kan rijden en daarna via de rand langs het dorp aan het einde de N44 weer op. De Schouwweg, zoals de snelheidsbrekersweg heet, is een heerlijke lange smalle weg dwars door het Wassenaarse bos waar ik slechts af en toe een auto tegenkom. Daardoor heb ik de mogelijkheid om de vering/demping goed te testen zonder dat ik me in hoef te houden. De snelheidsbrekers zijn namelijk behoorlijk hoog en dan is het wel lekker als je even de ruimte heb om te ‘vliegen’ en te ‘landen’. Op de eerste snelheidsbreker hield ik me nog in maar na nummer 2 en 3 en 4 besloot ik gewoon het gas erop te zetten. En zowaar had de Mitsubishi daar geen enkel probleem mee en dat is naast de goede sportieve vering/demping te danken aan de grote grondspeling. Geslaagd dus met vlag en wimpel! In Leiden aangekomen moest ik nog even naar de apotheek en laat ook de alternatieve weg daar naartoe erg leuk zijn. Dat zijn vooral verkeersdrempels en die hebben toch weer een ander soort impact op een auto. De scheve verkeersdrempel (van het asfalt naar de klinkers) ging lekker maar andersom – dus op de terugweg – is tie nog leuker. De twee volgende verkeersdrempels zijn zo hoog en steil dat je met een niet-SUV serieus op moet passen, ik heb hier zat auto’s met een chassisbalk hard op de klinkers horen klappen en dat doet pijn geloof me. Voor de Mitsubishi Eclipse Cross waren beide verkeersdrempels een eitje terwijl ik nog dacht redt-ie dat wel? Terug nog maar iets meer gas geven dus. Zo gezegd zo gedaan en dus vloog ik met een nog hogere snelheid over de twee verkeersdrempels heen maar ook daar had de Mitsubishi Eclipse Cross niets van. En dan als laatste de scheve verkeersdrempel van de klinkers naar het asfalt, één van de beste testen voor de vering/demping omdat elke schokbreker om en om in- en uitveren. Ik ben hier één keer met een auto overheen gereden die behoorlijk ging nadeinen en dat is in vering/demping-jargon zo’n beetje het slechtste wat een auto kan overkomen. Het onderstel en de schokbrekers moesten overuren draaien maar het uitdempen van heftig in- en uitverende schokbrekers ging perfect.

De volgende dag heb ik met veel moeite iemand kunnen vinden voor de fotoshoot want mijn zwager kon niet. Gelukkig heb ik een grote familie en zo vond ik de zoon van mijn oudste zus bereidt om de fotoshoot te doen. De actiefoto’s vond ik erg goed gelukt want lekker scherp maar de sfeerfoto’s (voor de actiefoto’s heb ik een andere camera digitale spiegelreflexcamera) vond ik wat tegenvallen, maar ik vrees dat dat ook door de wat oude camera komt. Hoog tijd om een nieuwe te kopen dus want deze Canon EOS 350D behoort intussen tot de prehistorische digitale spiegelreflexcamera’s. Na de fotoshoot ben ik de Samsonite kofferset gaan fotograferen en dat kostte heel wat meer tijd dan ik gedacht had. De achterbank kan namelijk naar verschoven worden en dus moest ik twee sets foto’s maken met de achterbank helemaal naar achteren en helemaal naar voren geschoven. Probleem is namelijk dat ik van elke koffer er maar 3 heb en van de beautycase zelfs maar 1. Als er dus 4 koffers van een bepaalde koffer (33-liter/50-liter/70-liter/117-liter) inpassen of 2 of meer beautycases (13-liter) moet ik dus steeds een foto maken met een koffer op een andere plek en die later in de eindfoto erin photoshoppen. Vandaar ook dat ik altijd even uitschrijf hoeveel koffers er precies inpassen.

Samsonite kofferset
Achterbank naar achteren geschoven
Met hoedenplank: 4×50-liter
Zonder hoedenplank: 4×50-liter + 3×33-liter + 2×13-liter
Achterbank naar voren geschoven
Met hoedenplank: 70-liter + 4×50-liter + 33-liter + 3×13-liter
Zonder hoedenplank: 70-liter + 4×50-liter + 4×33-liter + 5×13-liter

Sommige mensen vragen wel eens hoe ik aan al die dure Samsonite koffers ben gekomen. Nou dat is heel simpel brutalen hebben de halve wereld en ik heb alweer heel wat jaartjes geleden een mail gestuurd aan de PR Manager van Samsonite. Ik had hem gemaild of ik voor de testauto’s een kofferset in bruikleen kon krijgen en toen stond er een week later plotseling een hoge pallet met 823 liter aan Samsonite koffers voor de deur. Daarna heb ik nooit meer wat van Samsonite gehoord en ik gebruik ze dus nog steeds. Verder gebruiken al mijn familieleden, en ik uiteraard ook, de Samsonite koffers altijd voor vakanties of weekendjes weg.

Dé zuinigheidsrit
Het is wel niet echt de auto ervoor maar met een ECO-mode knop op het dashboard kon ik weinig anders. Omdat ik donderdag van mijn vrije dag wil genieten na het terugbrengen van de Mitsubishi Eclipse Cross besloot ik de zuinigheidsrit zondagavond direct na het eten te doen. Ik eet dan altijd bij mijn moeder en die had ook zin om mee te gaan dus ik had zoiets van waarom niet. Dan moet ik wel iets rustiger aan doen in de bochten en op de rotondes en dus iets vaker extra gas geven om weer op snelheid te komen(!) wat dus een ietsiepietsie hoger verbruik tot gevolg heeft maar à la dat neem ik dan maar voor lief. Veel mensen maken namelijk de grote denkfout dat rustiger rijden altijd zuiniger rijden betekent. Ja op de rechte stukken maar in de bochten en op rotondes moet je juist de vaart erin houden want door de vaart erin te houden voorkom je dat je na een bocht/rotonde weer extra gas moet geven om weer op de gewenste maximum snelheid uit te komen. Ik hou me overal aan de maximum snelheid en als die voor en na de rotonde 50 km/u is en ik zak terug naar 40 km/u met mijn moeder in de auto terwijl ik in mijn uppie terug zou zakken naar 45 km/u dan scheelt dat dus snelheid want ik moet van 40 -> 50 km/u meer gas geven dan om van 45 -> 50 km/u te geraken. Toen ik eraf ging bij ’t Heen vroeg mijn moeder: “Wat ga je doen?” Ik antwoordde: “Om te weten wat het verbruik is moet ik de auto eerst aftanken voor de zuinigheidsrit en na de zuinigheidsrit ook weer.” Na het aftanken zette ik de tripmeter op “0” en heb even gecheckt of de ECO-mode ingeschakeld stond. De rit kon beginnen en omdat de Mitsubishi Eclipse Cross in de ECO-mode stond kon ik niet anders dan heel rustig optrekken waardoor ik bij de N206 aangekomen pas 50-60 km/u reed. Dat is tegen mijn principes voor rijden zoals het mij geleerd is maar ja alles voor een laag verbruik! De rit begon lekker want het was rustig op de weg, althans aan onze kant want aan de andere kant was er juist veel verkeer.

Tot aan De Zilk reed ik heerlijk 80 km/u rijdend zonder ook maar één bumperklever. Op de mooie haakse rechterbocht afrijdend drukte ik op tijd op “CANCEL” want door de CVT duurt het uitrijden behoorlijk lang en gaat de snelheid dus maar langzaam omlaag. Ik moest dan ook voor de bocht nog een aantal versnellingen terugflipperen om een voor mijn moeder acceptabele snelheid uit te komen. Mijn moeder is best wat gewend van mijn maar als ik hier alleen doorheen rijdt ligt de snelheid nog een behoorlijk stuk hoger. Tot mijn verrassing zat ik bij de Nachtegalenlaan nog steeds op NUL keer remmen, zelfs de T-splitsing lukte zonder te remmen dus wie weet zou ik op een mooie waarde uitkomen. De Mitsubishi Eclipse Cross laat zich trouwens, tot mijn grote verbazing, uitstekend op de motor afremmen met behulp van de 8 geprogrammeerde manuele versnellingen. Op weg naar de boulevard moest ik dan toch echt remmen, want ja overstekende wandelaars vlak na een bocht (erg dom zo’n zebrapad vlak na een bocht van de Gemeente Zandvoort) dat is gewoon “Ho!” zoalshet hoort. Op de boulevard was het uitzicht op zee erg mooi met wolken, jacobsladders en een fraaie oranje zon. Ik ben maar 50 km/u gaan rijden alhoewel er een maximumsnelheid van 60 km/u geldt want het autotreintje in de verte reed nogal langzaam. Op de duinenweg naar Overveen gelden er gelukkig geen snelheidsbeperkingen meer want het Ecoduct is klaar. Desondanks zitten er op veel paaltjes (niet allemaal dus=erg verwarrend) langs de weg nog 60 km/u-stickers over de 80 km/u heen geplakt. Ik heb de gemeente Bloemendaal maar even een mail hierover gestuurd want dit is gewoon niet handig. Ik had intussen alweer een keer moeten remmen dus dat nul keer remmen ging ‘m niet meer worden. De rit terug naar Katwijk aan Zee ging – afgezien van het moeten remmen – weer net zo lekker als de heenweg, maar gek genoeg was het nu juist rustig aan mijn kant en druk aan de andere kant. Vlak bij Katwijk aan Zee heb ik nog even een noodstop gemaakt en dat deed de Mitsubishi Eclipse Cross uitstekend.
Aftanken voor de zuinigheidsrit – 1:12 + 10 procent (= vanwege correctie winterbanden) = 1:13,2
Zuinigheidsrit – 1:18,4 + 10 procent = 1:20,24 – laagste verbruik online pdf-brochure = 1:16,7
Daarna nog een keer 1:14 + 10 procent = 1:15,4 met afwisselend rustig rijden snel optrekken

Meten is weten
Nadat ik had gezien dat het toerental bij een snelheid van 100 km/u in de D-stand hoger was dan in de M-stand=M8 was ik benieuwd wat de toerentallen bij andere snelheden zouden zijn in zowel de D-stand als de 8 geprogrammeerde versnellingen in de M-stand. Tijd dus om maandag op weg naar mijn werk een meting te doen en dat was meer werk dan je in eerste instantie zou denken. Ten eerste moet je dat op de cruise control doen en ten tweede moet ik ook nog eens niemand hinderen in de drukke ochtendspits.
Afijn hier zijn de cijfers van de toerentallen in de D-stand en de M-stand bij verschillende snelheden.

Toerental D-stand Toerental M-stand
30 km/u 1.250 1.350/M5
40 km/u 1.250 1.450/M6
50 km/u 1.250 1.450/M7
60 km/u 1.350 1.500/M7
70 km/u 1.450 1.550/M8
80 km/u 1.600 1.550/M8
90 km/u 1.750 1.650/M8
100 km/u 1.950 1.850/M8

Wat in één oogopslag opvalt is dat het toerental bij een snelheid van 30, 40 en 50 km/u exact hetzelfde is en dat heeft met het principe van de werking een CVT te maken. En wat verder opvalt is dat het toerental in de M-stand bij 40 en 50 km/u exact hetzelfde maar gek genoeg niet in dezelfde versnelling terwijl het toerental bij 70 en 80 km/u wel exact hetzelfde in exact dezelfde versnelling. Grappige is dat het vanaf 80 km/u loont om in M8 te rijden in plaats van in de D-stand, want minder toeren is altijd een lager verbruik en op een lange afstand kan dat best schelen.

Rotondecircus
Soms heb je van die dagen……….. Grrrrrrr. Woensdag was de laatste dag dat ik nog dingen kon testen en als ik de Opel Grandland X over het rotondecircus heb gejaagd (getest klinkt zo oubollig) dan móet ik dat uiteraard ook met de Mitsubishi Eclipse Cross doen. Het was een rare dag woensdag want mijn collega was ziek waardoor ik maar liefst op en neer moest rennen tussen 5 practicumlokalen om alles aan de gang te houden. En als ik dan uit school kom en er gaat ook nog eens zo’n ongelofelijke engnek in een hele foute witte Mercedes proberen zich ertussen te wringen waar dat gewoon never ever nooit niet meer kan dan ben ik er even helemaal klaar mee! Eerst ben ik bijna stil gaan staan waar het verdrijvingsvlak ophield en vervolgens heb ik de ECO-mode uitgezet en ben ik letterlijk weggespoten bij de Mercedes, en ja toen was ik toch wel verrast hoe snel de Mitsubishi Eclipse Cross bleek te zijn tijdens een sprintje trekken. Maar voor het rotondecircus eerst nog even op de koffie bij moeders want die was 84 jaar geworden vandaag. Voor ik richting het rotondecircus ben gereden heb ik de Mitsubishi Eclipse Cross eerst nog even afgetankt en dit keer kwam ik met afwisselend rustig rijden en af en toe even stevig gas geven op 1:12 + 10 procent = 1:13,2 uit. Ik ben maar niet via de N206 gereden want dan kom ik daarna vanaf de A4 op de verkeerde kant van het rotondecircus uit. Ik ben dus via de Willem de Zwijgerlaan gereden richting de LOI en dan begint het al een beetje bij mijn geliefde koeienrotonde. Ruim voor de LOI had ik het ASC (=hetzelfde als ESP) al uitgezet en op weg naar de koeienrotonde klapte ik de versnellingspook naar links in de M-stand. In de M-stand kun je manueel op- en terugschakelen net als met de stuurflippers in de D- en M-stand maar de stuurflippers draaien niet met het stuur mee dus dat is erg onhandig met beide handen loodrecht op de stuurflippers. Ik reed op de koeienrotonde af en normaal gesproken neem ik die altijd in de 3de/4de van de totaal 5/6 versnellingen maar ja deze CVT-automaat heeft 8 geprogrammeerde versnellingen dus welke versnelling kies je dan?

Het handigste is het natuurlijk om een toerental ergens rond de 3.000 te kiezen bij een snelheid van 50-60 km/u dan kan ik nog gas geven op het moment dat het nodig is. Gaat de toerenteller alsnog het rode gebied in dan is dat helemaal niet erg want de CVT-automaat schakelt dan automatisch een versnelling hoger. Best handig ja toch niet dan. Ik vloog met een behoorlijke vaart al gas gevend in M3 over de koeienrotonde heen en dat merkte ik goed in het onderstel. De zwaar doorspinnende voorwielen en het lichte onderstuur zorgden ervoor dat ik even aan de bak moest. Op naar het rotondecircus via de fraaie flauwe rechterbocht met verkeersdrempel buiten de rotonde om. Om heel eerlijk te zijn is die normaal gesproken best spannend met de snelheid waar ik mee reed maar dit was op en licht zwabber na ronduit saai. Maar ja wat wil je ook met zo’n fantastisch onderstel met onafhankelijke wielophanging en dito vering/demping. Ik zat nog te denken welke van de twee ik zou kiezen, de Opel Grandland X of de Mitsubishi Eclipse Cross? De vering/demping van de Mitsubishi past meer bij mijn smaak/rijstijl maar man o man wat is dat moeilijk zeg. Mitsubishi heeft met deze Eclipse Cross echt een topper in huis mag ik wel zeggen. Maar goed het rotondecircus is een echte scherprechter dus de Mitsubishi Eclipse Cross mag laten zien wat-ie waard is. Het was matig druk dus ik moest goed uitkienen dat ik precies goed uit zou komen bij de eerste grote rotonde. Ik wilde de Mitsubishi Eclipse Cross even lekker hard de haakse rechterbocht inhoeken op weg naar de kleine rotonde. Ik gaf plankgas in M2 onderwijl razend snel (=versnellingspook naar voren duwen) opschakelend naar M3 en dat ging werkelijk fantastisch. Daar draaide ik 360 graden om en het feest kon beginnen want ik had er zin in, deze auto voelt goed aan en ik kan precies voelen wat de banden en het onderstel doen. Ik schakelde terug naar M2 en vloog zo hard de rotonde af ondertussen naar links zwabberend én wegglijdend dat ik echt even zoiets had van wow dit had ik niet verwacht maar dit is wel gaaf.

Weer op de grote rotonde afrijdend twijfelde ik wat ik zou doen maar ik nam de buitenring maar want er kwam een auto aan van links. Ik dook met wel heel erg hoge snelheid de buitenring op en ik hoorde de banden piepen. Daarna moest ik heel snel het stuur omgooien bij het verlaten van de rotonde maar ik moet zeggen dat de Mitsubishi Eclipse Cross erg koersvast is. Die term gebruik ik zeer zelden – want oubollig – maar nu kon ik niet anders. Best lekker zo’n CVT want op de rechte stukken zet je ‘m gewoon even in de D-stand en vloert het gaspedaal dan zit je altijd in het optimale toerenbereik. De kleine rotonde met helaas minder hoge rotonderand ging lekker, de onbalans na het in- en uitveren werd mooi opgevangen door de uitstekende vering/demping en ik vloog dan ook mooi strak insturend langs de vangrail het viaduct over. Ik keek alvast in de verte naar de afrit vanaf de A4 en zag een paar auto’s die gelijk met mij op de rotonde zouden af komen rijden. Ik ging dus even volledig van net gas en liet de Mitsubishi Eclipse Cross rustig uitrijden. Toen iedereen de rotonde af was heb ik plankgas gegeven en ben heerlijk halfdwars glijdend over de rotonde + rand heen ge…uh…reden. Dan het leukste gedeelte en dat is over de hoge rotonderand van de ovale rotonde hard naar binnen snijden, neerkomen en al die tijd op het gaspedaal stampend. HEERLIJK! De Mitsubishi deed van alles tegelijk maar ging nog steeds de goede kant op. Ik had niet verwacht dat het zo makkelijk zou gaan want bedenk wel dat deze SUV geen elektronisch sperdif heeft. Nog 6 rotondes te gaan (ik wilde nog even door de buitenom-bocht bij de Pannenkoekenboerderij heen knallen dus dan moet ik weer terugrijden) inclusief tweemaal de grote maar dan terug over de rotonderand. Het ging allemaal zo lekker en makkelijk dat ik dolgraag even de 4WD-versie uit had geprobeerd op het rotondecircus.

Pinpas kwijt en hardloper en automobilisten met zelfmoordneigingen
Omdat ik geen tijd en zin had de Mitsubishi Eclipse Cross de volgende dag te wassen besloot ik het woensdagavond te doen. Toen ik het wasprogramma voor de wasstraat wilde afrekenen zag ik dat mijn pinpas foetsie was. Ik had net getankt bij de Tango en dan moet je altijd je pinpas verwijderen na het pinnen dus ik moest ‘m hoe dan ook uit de pinautomaat van de pomp gehaald hebben dat kon niet anders. Een lichte paniek maakte zich meester van mij maar toen zag ik dat ik mijn pinpas een vakje lager achter mijn VISA-card had gestopt. Na het wassen wordt de auto dan wel droog geblazen in de wasstraat maar echt helemaal droog is dat niet. Ik rij de auto dan ook altijd even droog met 140-150 km/u op de A44, maar omdat ze daar met de Rijnlandroute bezig zijn moet ik tegenwoordig de ventweg aan de andere kant van de A44 nemen. En toen schrok ik even behoorlijk want op het allerlaatste moment zag ik een hardloper die mij tegemoet kwam gerend op een strookje van hooguit 20 cm tussen het gras en het asfalt in donkere kleding zonder reflectie of lampjes om haar/zijn arm. Dan wil je in mijn ogen gewoon dood of ben je zwaar levensmoe. Aan het einde van de ventweg ben ik de A44 opgedraaid en toen reed ik een auto achterop zonder (achter)lichten dus ik tig keer seinen. Nadat ik haar ingehaald had zag ik dat er maar één voorlicht brandde en de rest was blijkbaar stuk. Hoe gek ben je dan??? Daar staat een zware boete op als je gepakt wordt. Ik heb daarna nog wel even de 170 km/u gehaald op het laatste stuk voor de afrit en ja ook daar staat een zware boete op maar als autojournalist mag ik dat zei iemand bij een auto-importeur ooit tegen mij. Ik ben er overigens in al die jaren meerdere keren mee weg gekomen – boete uitgeschreven maar daarna nooit meer iets gehoord – toen ik tijdens testen werd aangehouden door de politie dus ze zijn gevoelig voor mijn argumenten 😀

 

Specificaties

Jaargang

2018

Carrosserie

SUV

Transmissie

CVT

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

9,3 seconden

Topsnelheid

200km/u

Vermogen

120(163)/5.500 kW (pk)/rpm

Koppel

250/1.800-4.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.5/1.499 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,6 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

8,0 liter/100 km

Snelweg

6,0 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

6,7 liter/100 km

C02 uitstoot

154 gram/km

Energielabel

F

Afmetingen

Lengte

4.405 mm

Breedte

1.805 mm

Hoogte

1.685 mm

Wielbasis

2.670 mm

Spoorbreedte voor

1.545 mm

Spoorbreedte achter

1.545 mm

Massa leeg

1.435 kg

Max. toelaatbare massa

2.150 kg

Laadvermogen

715 kg

Aanhanger geremd

1.600 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

341 liter

Bandenmaat

225/55-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand

Getagd met ,