Mitsubishi Outlander Executive 2.2 DI-D 4WD AS-G 2017 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Mitsubishi Motor Sales Nederland B.V.



Outlander=Outminder
Bij een online enquete van de Consumentenbond in 2015 en 2016 onder eigenaren met een auto van maximaal 10 jaar oud kwam Mitsubishi het beste uit de bus qua betrouwbaarheid. Sowieso doen Japanse auto’s het véél beter dan hun Europese concurrenten. Niet zo gek als je weet dat Japanners veel meer gefocust (=niet massaal op hun smartphone kijken tijdens werktijd zoals in Nederland!) hun werk doen. Mitsubishi vind ik zo’n lekker eigenzinnig automerk net als Subaru, ze lijken zich van niemand iets van aan te trekken en gaan hun eigen gang. Het mooiste voorbeeld van die eigenzinnigheid vind ik de keuze voor een Amerikaans audiomerk Rockford Fosgate. Volgens mij één van de oudste audiomerken voor auto’s ter wereld en reken maar dat het geluid uit die 7 speakers keigoed is. Ik moest de Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D 4WD AS&G Executive ophalen in Amstelveen zoals de laatste paar keren steeds het geval was. De Mitsubishi-Dealer in Hoofddorp als ophaalplek lijkt daarmee dus definitief verleden tijd. Tegenwoordig rij ik een andere route op de motor, niet meer via de A4->A9 maar via de A4->N201->N521 dat is veel makkelijker. Toen ik stond te wachten op degene die mij zou helpen kwam er net een zilvergrijze Mitsubishi Outlander voor gereden. Dat moet ‘m zijn dacht ik meteen en inderdaad toen ik mijn motor beneden wilde zetten bleek dit ‘mijn’ auto te zijn. Een 2.2-liter diesel met 2- dan wel 4-wielaandrijving indien nodig en een 4WD-lock voor in de sneeuw of het terrein. Er zijn drie verschillende 4WD-modi te weten: 4WD-ECO/4WD-AUTO/4WD-LOCK.

Als groot 4WD-fan ben ik altijd zeer geïnteresseerd in het 4WD-systeem en dat bleek bij deze Mitsubishi Outlander met 4WD een elektronisch geregeld systeem te zijn. Zo las ik dat er een electronisch geregelde koppeling voor het achterste differentieel zit. De werking hiervan hangt af van in welke modus je rijdt. Ik heb ze alle drie even op een rijtje gezet want zo vond ik het op het technologische gedeelte van Mitsubishi-motors.com in het Engels . Sorry dat ik er nu al mee begin maar ik vind dit uitermate belangrijk voor het testverslag.

[quote Mitsubishi-motors.com]
4WD ECO – The bias in this mode is on fuel economy. Under normal conditions, the drivetrain feeds all the torque to the front wheels. As soon as encounters slippery conditions the system immediately splits the torque between front and rear wheels for better traction and stability.
4WD AUTO – In this mode, the drivetrain provides 4WD performance appropriate to the road and driving conditions encountered, whether dry tarmac, wet or snow-covered surfaces. The system not only gives increased traction under slippery conditions but also provides smoother cornering performance.
4WD LOCK – In this mode, the drivetrain feeds more torque to the rear wheels to boost all-terrain capabilities. This mode comes into its own over bad roads or when gets stuck in mud or snow and also offers powerful 4WD performance over the whole speed range on normal roads.
[/quote Mitsubishi-motors.com]

Even naar Ford
Omdat ik een dure navul-waterfles in de Ford Ka+ had laten liggen en ze ‘m gelukkig hadden gevonden moest ik nog even langs bij Ford om die op te halen. Tegenwoordig zit Ford Nederland bijna letterlijk om de hoek bij Mitsubishi Motor Sales Nederland dus dat was makkelijk. Van de Boverkerkerweg naar de Beneluxbaan is een hele mooie bocht, niet te haaks en ook niet te flauw. En wat zat er weer achter mij te duwen jawel een Audi A4 (goudkleurig jèk), maar ik reed in een 4WD diesel dus ik kon zelf met koude motor al lekker door de bocht. De 2.2-liter diesel handgeschakeld heeft 380 Nm bij 1.750-2.500 toeren (de automaat heeft 360 Nm) dus ik kon ‘m zelfs in de 3de versnelling al heerlijk de bocht doortrekken. Net voor de bocht gaf ik gas en door de 4-wielaandrijving trok ik ‘m heel mooi retestrak de bocht – met stoepranden links en rechts dus elke fout wordt keihard afgestraft – door. De Audi A4 kon de Mitsubishi Outlander van geen kanten bijbenen dus ik moest wel even glimlachen. Na de bocht spoot hij me voorbij en moest ik alweer glimlachen. Blijft altijd weer leuk Audi-rijders pesten in een vierwielaangedreven Japanner. Daarna was het domweg rechtuit rijden tot de juiste afslag en linksaf-rechtsaf-rechtsaf naar Ford- Nederland. Na het in ontvangst nemen van mijn waterfles wilde ik via de A9->A4->A44 naar Katwijk aan Zee rijden, maar ik miste een afslag en dus ben ik maar binnendoor naar Schiphol-Rijk gereden en daarna via Rijsenhout, Leimuiden, Abbenes, de A44 op en eraf bij Sassenheim richting Noordwijkerhout en daarna over de N206 richting Katwijk aan Zee. Ik baalde dat ik mijn USB-stick met MP3-songs was vergeten, dus dan de radio maar aangezet. Daar stonden mijn favoriete radio-stations niet bij de voorkeurzenders en dus heb ik die opgezocht en ze op de gok opgeslagen. Ik probeerde maar wat uit en het lukte nog ook. Dat vind ik nou altijd zo leuk aan dingen uitproberen zonder instructieboekje. Het touchscreen laat zich makkelijk een eenvoudig bedienen en het opzoeken van functies wijst zich vanzelf. Eitje dus.

Bij Schiphol-Rijk aangekomen ben ik even heerlijk door de twee mooie bochten naast de Waterwolftunnel heen gereden. Dat zijn toch wel dé twee favoriete bochten in het Schipholgebied, juist omdat ze elkaar zo mooi opvolgen. Het ging lekker en aangezien de Mitsubishi Outlander PHEV (zwaar onderschatte auto) mijn favoriete Plug-In Hybrid is zou dit vast en zeker ook een leuke test worden. Eenmaal van de N201 af besloot ik de Fokkerweg te volgen richting Rijsenhout en dan heb ik met een 4WD altijd dikke pret op de eerste grote rotonde. Daar liggen als rotonderand allemaal van die bazaltblokken maar met een auto zoals deze Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D 4WD kun je daar dus gewoon doodleuk zonder enig probleem overheen rijden. Op de 1.000-drempelweg aangekomen besloot ik lekker rustig aan te beginnen gewoon omdat ik even wilde voelen hoe de vering/demping aanvoelt. Tijdens heel hard remmen voor een stoplicht had ik de voorkant al zien duiken, typisch à la een hoog-op-de-poten-4WD. De eerste paar verkeersdrempels voelden aan alsof het lichte oneffenheidjes waren in de weg. Tijd om de snelheid op te voeren want er kwam een verkeersdrempel met een steile rand aan. Deze voelde ik wel duidelijk maar dankzij de lange veerwegen slokte de vering/demping van deze Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D 4WD ook deze verkeersdrempel eenvoudig op. Nog maar iets sneller over de volgende serie verkeersdrempels heen dus, maar zelfs met 120 km/u vloog de Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D 4WD eenvoudig over de verkeersdrempels heen.

Kruip-sluip-weggetjes
Bij Leimuiden aangekomen besloot ik rechtdoor te rijden en binnendoor naar de A44 te rijden om er daarna bij Sassenheim weer af te gaan. Daarna ben ik heel rustig binnendoor richting de N206 gereden, ik moest wel want er reed een graafmachine voor me uit. Inhalen was overal onmogelijk dus ik heb maar gewoon gewacht tot-ie af zou slaan. Daarna ben ik de N206 opgereden en naar het zwembad gereden om na het zwemmen via de opritbocht in ’t Heen mét het ESP uit naar huis te rijden. Ik was benieuwd of deze Mitsubishi Outlander 4WD hetzelfde zou reageren met het ESP uit als de Mitsubishi Outlander PHEV die ook 4WD heeft maar dan anders. Waar de Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D 4WD een dieselmotor + cardanas heeft daar heeft de Mitsubishi Outlander PHEV twee elektromotoren, 1 voor de aandrijving van de voorwielen en 1 voor de aandrijving van de achterwielen en dat – let wel – zonder cardanas en dat maakt die 4WD-aandrijving van die auto ook zo volstrekt uniek. Voordat ik de opritbocht opreed heb ik nog snel even de minimum snelheid van de cruise control uitgetest. Dat bleek 42 km/u vanaf de 2de versnelling want in de 1ste versnelling haal je de 40 km/u niet. Toch wel grappig weer dat het vanaf de 2de versnelling kan, meestal werkt een cruise control pas vanaf de 3de versnelling. De Hyundai i30 die ik hiervoor heb getest deed het zelfs in de 1ste versnelling vanaf 32 km/u. Ik sloeg linksaf naar de opritbocht en reed er in de 3de versnelling op af waarna ik vlak voor de bocht terugschakelde naar de 2de versnelling en plankgas gaf in de stand 4WD-Auto. De banden begonnen door te spinnen maar ik weet niet of dat nou alleen voor of voor én achter was. Middenin de bocht dreigde de achterkant heel even voorbij te komen zetten en daarom ging ik iets van het gas maar bleef wel gas geven. Het voelde totaal anders aan dan de Mitsubishi Outlander PHEV, zeg maar gerust spannender want deze Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D 4WD vraagt iets meer stuurmanskunst van de chauffeur.

Ik was onder de indruk maar dit was natuurlijk nog maar een eerste poging om de grens op te zoeken. Daarna ben ik nog even over de rotonde + S-bocht bij voormalig MarineVliegkamp Valkenburg gereden maar het gekke is dat nu ik dit aan het schrijven ben ik me daar helemaal niets meer van kan herinneren. Er staat me iets van bij dat er een auto mij tegemoet kwam en ik dus heel ingehouden door de bocht heen moest rijden. Tja ik word ook een dagje ouder zullen we maar zeggen, ja toch niet dan. Eerst maar even eten en dan daarna fotograferen hoeveel koffers van de Samsonite kofferset er in de bagageruimte passen. omdat het begon te regenen heb ik dat bij hoge uitzondering maar onder het parkeerdek gedaan. Tijdens het fotograferen zag ik dat de Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D 4WD die ik mee had gekregen een 7-zitter is en dat de achterbank naar voren geschoven kan worden. Dat van die achterbank naar voren geschoven fotografeer ik nog wel even want ik was net klaar met het inladen van de koffers toen ik dat ontdekte. Ik heb daar geen foto’s van gemaakt maar uiteraard heb ik hieronder wel vermeld hoeveel koffers er meer inpassen met de achterbank naar voren geschoven. De achterbank volledig naar voren schuiven betekent dat er alleen nog kleine kinderen of baby’s in Maxi-Cosi’s op de achterbank passen want er is dan nog nul millimeter ruimte voor benen.

Samsonite kofferset
Achterbank naar achteren geschoven
Met hoedenplank: 4×50-liter + 2×33-liter + 2×13-liter
Zonder hoedenplank: 3×70-liter + 3×50-liter + 4×33-liter + 2×13-liter

Achterbank naar voren geschoven
Met hoedenplank: 7×50-liter + 2×33-liter + 2×13-liter
Zonder hoedenplank: 3×70-liter + 8×50-liter + 4×33-liter + 2×13-liter
7-zits combinatie: 2×50-liter + 2×13-liter

Regendansje niet nodig
De komende week zou ik veel regen gaan krijgen daar hoefde ik zekersteweten geen enkel regendansje voor te maken. Zo zeker als je weet dat Mark ‘Pinokkio’ Rutte altijd liegt zo zeker weet je ook dat het in Nederland vaak regent. Nou ja vaak? ik en mijn zwager hebben bijna altijd zon tijdens de fotoshoot zo ook dit keer. Nadat ik zondagochtend met de familie op stap was geweest vroeg ik aan mijn zus of haar man tijd had. Het zou namelijk na 14.00u gaan regenen en nu scheen de zon dus we moesten snel zijn want het was al 12.30u in de middag. De familie vindt deze Mitsubishi Outlander een sjieke auto en de ruimte van binnen werden ze blij van. De audio heb ik maar niet te hard gezet, dat doe ik wel als ik weer alleen in de auto zit. De fotoshoot heb ik maar weer eens gedaan bij de LOI, want daar was ik al een tijdje niet meer geweest. Een mooie plek met een heel apart wijkje met grappige huizen. De foto’s zijn goed gelukt en daar word ik als fotograaf altijd weer blij van, ik kan daar zo ontzettend van genieten tijdens het photosjoppen. Nadat ik mijn zwager had thuis gebracht heb ik snel wat gegeten en ben toen gaan zwemmen, althans na een rondje SBP. Voor het zwemmen ben ik namelijk eerst nog even over het SBP heen geknald met het ESP uit. Het was rustig en ik had er heel erg veel zin in, want rijden en glijden op nat asfalt is, zeker met een 4WD-auto, het leukste wat er is! Meteen na de rotonde kon ik plankgas in de 2de versnelling de haakse rechterbocht induiken. De Mitsubishi Outlander gleed heel mooi gecontroleerd op vier wielen de bocht door. Daarna moest ik even stil gaan staan want er kwam tegemoetkomend verkeer aan en als ik dan linksaf wil slaan de vrachtwagenparkeerplaats op is de vaart er helemaal uit.

Nadat het tegemoetkomende verkeer gepasseerd was gaf ik plankgas en gooide bij de vrachtwagenparkeerplaats aangekomen in één keer het stuur om (ondertussen al naar de 2de versnelling teruggeschakeld) en gleed zijdelings driftend op vier wielen heel mooi over de grote asfaltplak. Om heel eerlijk te zijn had ik niet verwacht dat de Mitsubishi Outlander dit zo mooi zou doen. Naar de uitgang rijdend heb ik maar even getoeterd want ik had het idee dat de bestuurder van de Citroën DS3 die mij voorrang moest geven totaal niet zat op te letten. De vaart was er daardoor een beetje uit en de links-rechts-combinatie ging dan ook niet zoals ik wilde en als klap op de vuurpijl kreeg ik toen ook nog eens geen voorrang van de bestuurder van een Citroën Grand C4 Picasso waar ik toen maar achterlangs gereden ben. Afijn jammer dan en het gas er maar weer op richting de verkeersdrempel met haakse rechterbocht. Ik gaf extra gas zodat de Mitsubishi Outlander zo veel mogelijk in onbalans zou raken om te kijken wat het onderstel zou doen. De bocht door stuiterend gaf ik plankgas in de 2de versnelling en gleed alweer heel mooi over het kletsnatte asfalt naar links, om vervolgens al tegensturend de auto weer recht trekken zonder van het gas te gaan. Daarna ben ik in volle vaart over de hoge verkeersdrempel heen gereden gewoon omdat het kan met deze auto. De landing was hard (maar dat kan deze Mitsubishi Outlander makkelijk hebben) en al stuiterend en hard remmend reed ik op de rotonde af om de vaart er iets uit te halen, zodat ik snel terugschakelend naar de 2de versnelling plankgas de rotonde op en af kon rijden de blinde rechterbocht induikend. Ook dat deed de Mitsubishi Outlander perfect, ik ging vierwieldriftend op het gas de bocht door. Ik had het gevoel dat het gewoon niet fout kon gaan zo goed is de wegligging in de stromende regen met het ESP uit. Wat dat betreft moet ik de 18-inch winterbanden van het merk en type Hankook Winter i*cept evo2 SUV ook even een heel groot compliment geven.

Even verderop reed ik de rotonde op en af en sloeg rechtsaf en dat is best een leuke haakse rechterbocht maar die daarna komt is nog leuker. Dat is namelijk een blinde haakse linkerbocht met rechts lantaarnpalen middenin de bocht. Je moet deze bocht precies goed aansnijden het gas er vol opzetten en dan is tie zo ontzettend kicken om te doen. Het ging precies zoals ik in gedachten had dus A de bocht perfect aangesneden en B geen lantaarnpaal gekopt. Daarna ben ik gaan zwemmen en dat is niet fijn tussen die irritante zwemmende wielrenners (=asfalthijgers) zoals we (=recreatiezwemmers) de wedstrijdzwemmers uit Haarlem noemen. Misschien is waterhijgers daarom wel een betere naam voor dit irritante patservolk. Na het zwemmen besloot ik nog een rondje SBP te doen want in het water liggend bedacht ik me dat de 4WD op stand ECO stond net als de rijmodus. En ja dan heb je niet het volle vermogen dus dan heb je eigenlijk niet écht op de grens gereden. Nog een rondje maar dus voor het echie dit keer, ha, ha. Toen ik vanaf de andere kant komend de eerste linkerbocht indook en plankgas gaf in de 2de versnelling voelde ik meteen overduidelijk het verschil want het motorblok reageerde een stuk krachtiger op het gaspedaal. Ha, ha dit was nog weer leuker dan in de ECO-stand, ik gaf automatisch nog meer gas waardoor de snelheid hoger lag maar nou komt het bizarre van alles, het maakte weinig verschil wat betreft de wegligging. De Mitsubishi Outlander ging er nog steeds niet met mij vandoor. Ik kon heel mooi overal vierwieldriftend – soms met de voorwielen helemaal dwars de andere kant opgedraaid – door alle bochten heen vliegen. HEERLIJK (=Out of my mind vandaar Outminder) wat een lekker gevoel maar toch is de Mitsubishi Outlander PHEV nòg net even leuker doordat zowel de voor- als de achteras een eigen elektromotor hebben. Ik vind het best jammer dat Mitsubishi zo onderschat wordt door de heren en dames autojournalisten, maar ja ze zullen mij wel een verschrikkelijke eigenheimer vinden en dat ben ik ook.

Amsterdam here we come!
Maandagochtend moest ik twee sollicitatiebrieven naar Amsterdam brengen want het e-mailadres waar ik ze naartoe wilde sturen werkte namelijk niet vanwege een intranet e-mailadres bleek later. Ik besloot over de kleinst mogelijke kruip-sluip-weggetjes naar Amsterdam te rijden, het was namelijk heel mooi zonnig weer en ik wilde gewoon even genieten van de natuur. En van de auto natuurlijk want ook daar kan ik van genieten als liefhebber van techniek. Voor het wegrijden heb ik nog even iets uitgetest wat betreft het voorgloeien. Er zijn namelijk automerken waarvan hun dieselauto’s al voorgloeien zodra je de deuren alvast op afstand opent met de contactsleutel. Bij deze auto doe je dat niet vanwege de keyless entry (er zit een klein zwart knopje op de handgreep van het portier) en dus dacht ik kom laat ik de auto eens alvast op afstand openen. Het bleek niets uit te maken want het voorgloeilampje bleef ongeveer net zolang branden als dat ik de auto met het kleine zwarte knopje op de handgreep van het portier opende. Voor het wegrijden heb ik meteen even de stuurverwarming en de stoelverwarming (2 standen Hi/Lo) aangezet. Dat is best lekker zo in het nog koude voorjaar, alhoewel het komende week 15 graden Celsius schijnt te worden. Met heerlijk warme handen en een warmer worden kont reed ik richting Leiden-Noord van waaruit ik binnendoor richting Roelofarendsveen, Leimuiden, Rijsenhout en daar de A4 op richting Amsterdam. Onderweg ben ik eens even rustig in de auto rond gaan kijken, het ziet er allemaal niet superhip uit maar wél degelijk! En als ik eerlijk ben rij ik liever in een degelijke Mitsubishi Outlander dan in zo’n Audi Q5 quattro. En dat die Duitsers helemaal niet zo betrouwbaar en degelijk zijn blijkt elke keer weer uit de pechstatistieken. De Japanners voeren sinds mensenheugenis de lijsten aan, maar ja mensen zien een Duitser nog steeds als status en dat is natuurlijk grote nonsens.

De 6-versnellingsbak moest ik in het begin wel even aan wennen, die schakelde duidelijk minder soepel dan die van de Hyundai i30. Aan de andere kant is dat voor een semi-terreinauto niet verkeerd want dan kun je de versnellingspook ook niet zo snel per ongeluk uit een versnelling duwen. Maar uiteindelijk is het zo dat al schakelt een versnellingsbak wat minder soepel het niet eens zoveel uitmaakt zolang je maar op de juiste manier schakelt want dat is iets wat heel veel automobilisten fout doen. Schakelen is niets meer dan duwen/trekken en dat kun je met 1 vinger doen als je snapt hoe het werkt. Ik ben voor de lol eens gaan schakelen zoals veel automobilisten het doen en dat is de versnellingspook niet vanzelf in de versnelling duwen/trekken maar in de versnelling zetten. Dat gaat dus niet lekker soepel met deze versnellingsbak vanwege het feit dat deze 6-versnellingsbak wat meer weerstand heeft tijdens het op- en terugschakelen. Onderweg ontdekte ik trouwens nog wat grappige dingetjes, stilstaand voor een stoplicht moest ik best wel lang wachten en meestal slaat de motor van een auto met start/stop-systeem dan na een paar minuten weer aan (als je de veiligheidsgordel los maakt slaat de motor meteen aan, grappig). Bij deze Mitsubishi Outlander duurde het zo lang dat ik dacht slaat-ie pas na een half uur aan of zo? Ook grappig is dat na als je na activatie van het start/stop-systeem het koppelingspedaal ook maar 1 millimeter intrapt de motor al aanslaat. Bij de meeste auto’s moet je het koppelingspedaal een behoorlijk eind intrappen voordat de motor aanslaat. Even opletten trouwens na rotonde of flauwe bochten want het knipperlicht bleef met enige regelmaat aanstaan. Na het zwemmen heb ik de Mitsubishi Outlander nog even afgetankt en het verbruik bleek alweer fors te zijn namelijk 1:14,4 (+10 procent voor de winterbanden=1:15,84).

Vering/demping
Het is en blijft ook voor mij een lastig onderwerp, want het hangt van nogal wat factoren af of je een bepaald type – sportief/normaal/comfortabel/terrein/etc. – vering/demping fijn vindt. Fossielen vinden comfortabele vering/demping erg fijn, zoals bv. van de Hyundai i30 1.0 T-GDI die ik hiervoor heb getest. De meeste mannen houden van normale vering/demping heb ik gemerkt dus zoiets als de Peugeot 508 Berline GT 2.0 BlueHDi, maar ik hou persoonlijk wel van lekkere harde sportieve vering/demping zoals die van de Ford Focus RS. Maarrr ik hou ook van de lekkere lange veerwegen van een auto als deze Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D 4WD. Ik ben namelijk een groot fan van terrein-rijden er is echt niets leukers dan met de auto/motor door het zand surfen, in de modder ploeteren of over onverharde paden knallen. Echt zalig!!! Wat dat betreft heeft deze Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D 4WD de juiste snaar bij mij geraakt, deze auto is heerlijk om mee over verkeersdrempels heen te vliegen of even heerlijk in de stromende regen vierwieldriftend over het asfalt heen te boenderen. Dinsdagochtend ben ik op weg naar het zwembad even heerlijk wezen harken zoals ik het noem. Dus net even harder over die verkeersdrempel heen, net even scherper insturen oftewel net even meer vragen van de vering/demping dan ik normaal gesproken doe. Het begon in de straat vlak om de hoek waar vervelende snelheidsbrekers liggen, maar nou komt het als je daar net even wat harder overheen rijdt voel je ze juist minder. Daarna had ik even lol op de asfalten verkeersdrempels voor de Kwantum, de weg maakt net voor en na die asfalten verkeersdrempels even een korte knik.

Als je maar hard genoeg rijdt dan wordt die korte knik een bocht en omdat ik even snel rechts-links-rechts moet sturen raakte de auto in onbalans en kwam-ie heen en weer zwabberend van de asfalten verkeersdrempel af. Daarna moet een testauto zich – als de vering/demping tenminste goed is – weer vanzelf recht trekken en dat gebeurde uiteraard ook bij deze Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D 4WD. Na de Kwantum ben ik rechts met de hoofdrijbaan mee richting Valkenburg ZH gereden, alwaar tegenwoordig een hele serie uitermate vervelende verkeersdrempels liggen. De zijn zo steil dat je met een gewone auto wel gas terug neemt want anders komen de schokbrekers bij wijze van spreken door de motorkap heen zetten. Ik reed net even harder over de verkeersdrempels heen dan de afgelopen dagen maar het leek wel of het zelfs lekkerder aanvoelde dan dat ik langzamer reed. Op naar ventweg langs voormalig MarineVliegkamp Valkenburg waar ik ook even lekker hard over de asfalten verkeersdrempels ben heen gereden. Hier ligt de snelheid nog weer een stuk hoger en dus test ik vooral de high-speed in- en uitgaande demping. De schokbrekers moeten razend snel reageren en de harde felle klappen zowel in- als uitgaand goed uitdempen anders verandert de Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D 4WD in een ongecontroleerd over de weg dansende 4W(obbling)D(uck). Kortom de vering/demping is echt geniaal goed afgesteld en tot mijn grote schaamte moet ik bekennen dat ik dat in eerste instantie niet door had. Het is dé perfecte mix tussen straat <-> terrein. Heel erg knap gedaan van die Mitsubishi-technici. Net als het stuurgevoel trouwens want ook dat is gewoon erg goed voor zo’n grote 4WD.

Plaatstaal met hoge treksterkte
In de brochure kwam ik nog een plaatje tegen van de carrosserie met 3 kleuren ingetekend om aan te geven waar de 3 verschillende soorten plaatstaal met hoge treksterkte zitten. Het gaat om de zogenaamde 440-klasse, 590-klasse en 980-klasse. Dit zorgt ervoor dat het gewicht ondanks de 4-wielaandrijving toch laag is, maar nog beter dat de carrosserie sterker en dus veiliger is in het geval van een zwaar ongeluk. Verder zit er nog een heel scala van van veiligheidssystemen aan en op deze Mitsubishi Outlander zoals het FCM (=Forward Collision Mitigation), HSA (Hill Start Assist), LDW (Lane departure warning) en ga zo maar door. Tijdens de laatste keer aftanken vlak voor het terugbrengen kwam er een verbruik uit van 1:18 (+10 procent voor de winterbanden 1:19,8).

Specificaties

Jaargang

2017

Carrosserie

SUV

Transmissie

Handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

10,2 seconden

Topsnelheid

200km/u

Vermogen

110(150)/3.500 kW (pk)/rpm

Koppel

380/1.750-2.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.2/2.268 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

4WD

Differentieel

e-controlled rear-differential

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,6 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

6,2 liter/100 km

Snelweg

4,8 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,3 liter/100 km

C02 uitstoot

139 gram/km

Energielabel

G

Afmetingen

Lengte

4.695 mm

Breedte

1.810 mm

Hoogte

1.710 mm

Wielbasis

2.670 mm

Spoorbreedte voor

1.540 mm

Spoorbreedte achter

1.540 mm

Massa leeg

1.575 kg

Max. toelaatbare massa

2.290 kg

Laadvermogen

715 kg

Aanhanger geremd

2.000 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

128-913 liter

Bandenmaat

225/55-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand