Mitsubishi Outlander Intro Edition CVT 2WD 2.0 2010 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Mitsubishi Motor Sales Nederland B.V.



Outlander???
Een logische vertaling van “Outlander” zou zijn “Buitenlander” want “Out” betekent “buiten” en met “lander” erachter wordt dat dus “Buitenlander”. Logisch toch? Of toch niet… Op www.vertalen.nu kreeg ik als enige de vertaling “Buitenlander” als resultaat (overigens wel met een uitroepteken ernaast wat zoveel betekent als: “Deze vertaling is automatisch bepaald en nog niet gevalideerd”) terwijl vijf andere online vertaalsites “Kon niet worden gevonden” of “Cannot be found” als uitkomst lieten zien. Zelfs het prestigieuze Engelse Cambridge online dictionary kent het woord “Outlander” niet. Mitsubishi Outlander, wie heeft die niet/wel bestaande naam in hemelsnaam verzonnen??? Grappig om te weten is overigens dat de Mitsubishi Outlander in eerste instantie Mitsubishi Airtrek heette. En deze Airtrek was weer gebaseerd op de Mitsubishi ASX concept car die in 2001 op de North American International Auto Show stond. En laat er nou net deze maand de nieuwe Mitsubishi ASX op de Nederlandse markt geïntroduceerd worden. Snappen jullie het nog? Ik niet! Ongelofelijk ik ben heel doodgewoon een simpel testverslag over een Japanse auto aan het schrijven, althans dat dacht ik en het lijkt verdorie wel het begin van een wetenschappelijk artikel.

Verrassend anders
Of het toeval is weet ik niet maar in ieder geval had ik het van tevoren totaal niet gepland om drie Crossovers van drie verschillende automerken te testen. De Mitsubishi komt op mij vooral over als anders dan de rest. In eerste instantie viel de Outlander me op een aantal punten wat tegen maar naarmate de testweek vorderde kwam de Outlander met een aantal verrassingen op de proppen. De verrassende “Buitenlander” in het gezelschap zullen we maar zeggen. Verrassend vind ik bijvoorbeeld de aanwezigheid van de stuurpeddels want die kom je in Crossovers normaal gesproken niet tegen. De CVT daarentegen weer wel want ik heb wel eens een Nissan Qashqai met CVT gereden. Wat ook verrassend is dat is de grote inhoud van de bagageruimte, die is duidelijk groter als die van de andere Crossovers.

Er passen veel meer koffers in de Mitsubishi Outlander, zeg maar gerust alle koffers van de op één na grootste kofferset. Er paste zelf met het grootste gemak een herenfiets in de kofferbak. Even de achterbank + zitting in een handomdraai naar voren klappen, de achterklep open inclusief de laadklep en hop binnen een vijf seconden lag de herenfiets achterin. Misschien kan ik de Outlander het beste typeren als de Crossover die het dichtst bij de oer-4WD staat van alle Crossovers. Dan blijkt die typenaam toch eigenlijk best goed gekozen door Mitsubishi. Wat betreft het interieur en het dashboard kan ik kort zijn, dat ziet er netjes afgewerkt en goed verzorgd uit. Alle hendels en knopjes zitten gevoelsmatig op de juiste plaats zodat je niet hoeft te zoeken.

Buitenland
Na het plaatsnemen op de chauffeursstoel bekroop mij een gevoel van “deze Crossover is groot”. Geen idee waarom en hoe dat kan maar deze Crossover voelt groter aan dan hij in werkelijkheid is. Nou is dat “Out there” in het buitenland best wel een voordeel. Op reis buiten Europa heb ik als motorrijder heel wat aanslagen op mijn leven overleefd. Vooral in India waar het recht van de grootste/sterkste geldt. Een motor wordt daar voor een brommer dan wel lichte motor aangezien, en dat is logisch want in Azië zie je amper motoren van tussen de 600cc en 1.300cc. Het is dus best handig als je op reis gaat met een auto die groter lijkt dan hij in werkelijkheid is. Dan moet je uiteraard wel de 4WD-versie van de Outlander nemen en dan het liefst met een diesel motorblok.

Zo zie je maar dat iets wat op het oog een nadeel lijkt ergens anders een voordeel kan blijken te zijn. Nou zouden jullie misschien zeggen je bent knettergek als je met een Mitsubishi Outlander op wereldreis gaat, maar ik heb heel wat keren grote peperdure 4WD’s van grote Europese merken zien stranden in de woestijn. De techniek en de elektronica lieten het elke keer domweg afweten. Vergis je daarom ook niet in het reizen met een auto/motor buiten Europa, het is af en toe verschrikkelijk zwaar maar af en toe ook verschrikkelijk mooi. Ik heb ruim 20 jaar geleden tijdens een reis door de Kaukasus (die toen nog verboden was door de autoriteiten maar wij hadden een truc verzonnen om Rusland toch binnen te komen) dingen gezien waar ik nu nog bijna dagelijks aan terugdenk. Volgend jaar ga ik trouwens 3 maanden op de motor door Rusland / Oekraïne / Georgië / Azerbadjan / Armenië / Turkmenistan / Kazachstan / Uzbekistan trekken oftewel van Leiden naar Wladiwostok rijden. Ik ben reeds begonnen met de voorbereidingen van deze maandenlange motorreis.

CVT
Met dank aan onze slimme Huub van Doorne rij ik nu in een Mitsubishi Outlander met CVT. Ik blijf de CVT een fantastisch mooie automatische versnellingsbak vinden. Er zitten namelijk totaal geen overgangen tussen de versnellingen. Wat ik wel jammer vind aan deze CVT is dat zodra ik met de stuurflippers ging schakelen, en ik deze op de snelweg bijvoorbeeld daarna niet meer aanraakte, ik toch persé met de stuurflippers moest blijven schakelen. De CVT-bak springt dus niet automatisch al rijdend na een tijdje vanzelf terug in de D-stand. Er blijken echter drie manieren te zijn om terug te gaan naar de D-stand. Voor de eerste optie hoef je niets te doen, zodra je stil staat voor een stoplicht springt de CVT-bak vanzelf terug in de D-stand. De tweede optie is de rechter stuurflipper langer als twee seconden naar je toe trekken en de derde optie is de versnellingspook even in de sportstand zetten en dan weer in de D-stand.

Maar okay so be it de CVT-bak is erg fijn en zelfs de slechtste bestuurder kan hier makkelijk mee wegrijden. Misschien is het voor sommige automobilisten zelfs veel beter als ze van een handgeschakelde auto zouden overstappen naar een automaat. Als ik zie hoe ongelofelijk stuntelig sommige automobilisten rijden dan denk ik dat ze met een aantal handelingen minder (geen koppeling en niet meer hoeven schakelen) hun aandacht beter bij het verkeer kunnen houden. Nou zijn er dan helaas weer van die mensen die het rempedaal met het gaspedaal verwisselen en dan vol gas geven terwijl ze denken te remmen. Tja auto rijden is echt niet zo makkelijk als het lijkt. Alhoewel ik mijn neefje wel een compliment moet geven. Hij rijdt altijd veel met mij mee en ik vertel hem dan altijd precies waar ik op let en hoe ik kijk. Dus toen hij zijn eerste rijles had (nog zonder schakelen) zette hij zijn stoel-stuur-spiegels direct goed, en reed hij overal goed door de bochten en anticipeerde hij uitstekend.

Waterballet
Ff snel een kilometer zwemmen en weer wegwezen. Mooi niet dus! Ik had nog maar amper drie baantjes gezwommen toen het begon te onweren. En onweer betekent direct het zwembad uit en 15 minuten wachten vanaf de laatste donderklap. Binnen 15 minuten volgde er echter steeds weer een donderklap dus toen ben ik maar gaan fitnessen. De parkeerplaats was echter compleet onder gelopen na een korte maar zeer heftige regenbui. Toen ik in het midden door een hele grote plas heen reed kwam het water iets van een halve meter boven het dak uit. Altijd weer leuk en jammer genoeg heb ik daar geen foto van. De Outlander vertoonde geen enkele vorm van aquaplaning want dat wil nog wel eens gebeuren als je met een behoorlijke snelheid door een hele diepe plas heen rijdt. Amper 100 meter onderweg moest ik de airco al aanzetten want de vochtigheidsgraad van de lucht was uiteraard erg hoog. Op zo’n moment ben je echt blij als je een airco aan boord hebt want met name door de zijruiten zag ik helemaal niets meer. En omdat ik door de zijruiten niets meer kon zien dan kon ik ook niet in de zijspiegels kijken.

Eindelijk dan even vegen
Het duurde eventjes maar aan het einde van de testweek had ik dan eindelijk zoiets van nu ga ik eens even echt kijken wat deze Mitsubishi kan. Waarom weet ik niet maar de hele week heb ik zo gezapig gereden als het maar kan. Dat geeft wel aan dat de Mitsubishi een auto is waarin je (ik in ieder geval wel) als vanzelf relaxt gaat rijden. Het klinkt misschien raar om te zeggen maar eigenlijk voelde gas geven (lees: sportief rijden) gewoon een beetje fout aan bij deze auto. Aangezien ik iemand ben die puur op gevoel rijd paste ik me dus aan. Maar toch kon ik het niet laten om te kijken wat er zou gebeuren als ik de Outlander tot de limiet zou pushen. En ook dat was weer verrassend want het behoorlijke onderstuur dat ik verwachtte bleef uit ondanks de 16-inch velgen met niet bepaald sportieve banden. Zelfs met het ASC (Active Stability Control=hetzelfde als ESP) uit bleef de Outlander makkelijk in de hand te houden. Toch overkwam het me één keer dat de Outlander serieus begon weg te breken, maar even stevig afremmen met de krachtige en prima te doseren remmen en de auto was weer in balans.

Aangezien de duurdere uitvoeringen 4WD (met AWC=All Wheel Control) en 18-inch velgen hebben ben ik uiteraard razend benieuwd hoe de wegligging van deze uitvoeringen (Intense+ en Instyle) is. De Instyle is naast de handgeschakelde versnellingsbak en de CVT bovendien leverbaar met het van de Lancer Evolution afkomstige TC-SST (=Twin Clutch Sport Shift Transmission) en het werkelijk fabuleuze Rockford Fosgate premium audiosysteem van maar liefst 710 Watt. Het is natuurlijk erg lastig om een inschatting te maken puur op basis van papieren waarden, maar ik denk dat de duurste uitvoering met 18-inch velgen met sportieve banden, 4WD en TC-SST een beest van den auto is zeker met het 2.2 liter Di-D diesel motorblok dat 156 Pk en 380 Nm koppel heeft.

Nieuwe testrijder
Had ik twee jaar geleden mijn jongste neefje heel mooi spontaan op de foto gezet in een skelter met zijn zonnebril op en één handje aan het stuur en de andere achteloos naast hem hangend, dit keer was mijn nichtje aan de beurt. Ze was achter het stuur gekropen van de auto van mijn jongste zusje en dat daar met haar zonnebril op een de fles in haar mond wild te sturen. Deze spontane actie heb ik gelukkig net op tijd vast kunnen leggen omdat ik toevallig net met mijn pocket-camera in mijn handen liep. Dit is dus onze toekomstige vrouwelijke testrijder…

Specificaties

Jaargang

2010

Carrosserie

crossover

Transmissie

CVT

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

10,8 seconden

Topsnelheid

184km/u

Vermogen

108(147)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

199/4.200 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.0/1.998 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:10,0

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,6 meter

Overig

Type bekleding

Leer en stof

Velgen

16-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

10 liter/100 km

Snelweg

6,4 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

7,7 liter/100 km

C02 uitstoot

182 gram/km

Energielabel

D

Afmetingen

Lengte

4.665 mm

Breedte

1.800 mm

Hoogte

1.720 mm

Wielbasis

2.670 mm

Spoorbreedte voor

1.540 mm

Spoorbreedte achter

1.540 mm

Massa leeg

1.470 kg

Max. toelaatbare massa

2.070 kg

Laadvermogen

730 kg

Aanhanger geremd

1.600 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

774 liter

Bandenmaat

215/70-R16

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand