New Range Rover P440e AWD HSE 2023 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Land Rover Nederland


Superrrrrrr SUV!!!!

Samenvatting
Dit is misschien wel één van de makkelijkste auto’s om te testen omdat je direct na het instappen het gevoel hebt alsof je al jaren in deze auto rijdt. Het voelt allemaal zo natuurlijk aan dat je totaal niet hoeft na te denken tijdens het rijden. Het enige dat belangrijk is dat je gefocust bent tijdens het rijden meer niet, maar aangezien ik geen smartphone is dat geen enkel probleem voor mij. Het lekkerste aan deze auto is dat je intens kunt genieten tijdens doodnormale boodschappen- of woonwerk-ritjes. Maar de andere kant is dan weer dat je onvoorstelbaar kunt gooien en smijten met deze auto alsof je in een hardcore sportauto rijdt. De nieuwe lange dubbelbaans afrit bij Leiden nam ik met permanent piepende banden terwijl ik achter het stuur zat als een dooie zoutzak. Aan het einde van de afrit sprongen de verkeerslichten op groen en heb ik het stuur in één keer hard om gegooid zonder vaart te minderen. Ik gleed een meter naar links alsof het de normaalste zaak van de wereld was, ha, ha wat een auto is dit zeg. Dit is zo belachelijk goed dat ik écht niet zou weten wat voor kritiek ik ook maar zou kunnen verzinnen. Ik weet het gewoon écht niet!

Plus: Alles nog weer beter dan het vorige model

Min: Uh…………….

Testverslag
Sommige testauto’s vergeet je nóóit meer! Zoals deze New Range Rover P440e HSE dus want mama mia wat was die donderdag 11 mei 2023 een rare dag zeg. In de ochtend bleef het maar regenen-regenen-regenen en toen ik op buienradar keek was alles om Leiden heen droog behalve Leiden. Een echte Pink Panther-regenbui dus, ha, ha, ik heb dat hilarische filmpje nog even opgezocht op YouTube. Zodra ik met mijn motortje buiten Leiden reed werd het meteen droog! Yeah right joh! Daarna ben ik een route gereden die ik never ever nooit rij en dus verdwaalde ik in de allerlaatste kilometers op weg naar Broekhuis. Man, man heb ik weer hoor… De beloning was het echter wel dik waard, namelijk een hele dikke New Range Rover P440e HSE met een catalogusprijs van 151.539,24 euro. Ja echt 24 eurocent, ha, ha ook weer zoiets hilarisch net als die Pink Panther-regenbui. Na het letterlijk parkeren tussen de bandenstapels van mijn Honda MSX 125 zag ik ‘mijn’ goudkleurige New Range Rover al Clean&Shining klaar staan voor de ingang. Krabbeltje bij bruikleennemer en wegwezen!!! Toen ik instapte realiseerde ik mij dat dit de eerste enige echte Range Rover PHEV is die ik ga testen na de Evoque PHEV en Velar PHEV. Ik was erg benieuwd naar de elektrische actieradius want die houdt bij de meeste SUV’s niet echt over. Maar dat is bij deze grote SUV der SUV’s gelukkig helemaal goed want afhankelijk van de rijsnelheid haal je 80 tot wel 100+ km elektrische actieradius las ik in de online brochure. Niet zo gek als je bedankt dat de Li-ion accu 38 kWh uur groot is (Online brochure – Bruto: 38,2 kWh – Netto: 31,8 kWh). Na het instappen wilde ik eerst de tripmeters op “0” zetten maar dat was weer zo’n gedoe (in elke auto is het weer anders) dat ik besloot dat na het vol laden thuis voor mijn deur te doen. Ik wilde namelijk tripmeter A voor de afstand op één volle acculading (stad/gecombineerd/snelweg) en tripmeter B voor de totaalstand. Uiteraard ben ik onderweg toch weer gaan zoeken in het uitgebreide Menu en vond ik dat ik de Reset-knop net even iets te kort ingedrukt had gehouden. Grrr!

De Adaptive Cruise Control laat zich erg makkelijk bedienen met de stuurknopjes dus dat is dan wel weer fijn. Na het wegrijden bij Broekhuis koos ik ervoor om het eerste stuk binnendoor te rijden dus dwars door de Haarrijnse Plas (eigenlijk zijn het twee plassen verbonden met een kort kanaaltje met een absurd hoog/bol bruggetje erover) richting Woerden. Het hoge en extreem bolle bruggetje tussen de plassen is voor mijn motor en de meeste andere testauto’s heel erg goed voelbaar maar voor deze New Range Rover P440e HSE leek het meer op een kiezeltje. Ha, ha goed man die elektronisch gestuurde luchtvering* en dan te bedenken dat deze auto met mij erin meer dan 2.800 kg weegt. Ik was alweer vergeten hoe geniaal dit vering+demping-in-één-systeem is. Dat is nou het mooie aan luchtvering, het is demper en veer in één en dus lekker simpel want geen bussen-naalden-shims en dat soort dingen. Na alles – stuur/stoel/spiegels – gefijntuned te hebben reed ik prinsheerlijk richting Woerden. Ondertussen zag ik de acculading teruglopen en omgerekend kwam ik inderdaad rond de 100 kilometer elektrische actieradius uit. Omdat ik het makkelijk zou redden op één acculading naar huis besloot ik toch maar de A12 op te duiken ter hoogte van Nieuwerbrug. Anders was ik zo laat thuis dan was lunchtijd allang voorbij. Op weg naar de A12 bedacht ik me ineens dat de oprit naar de A12 een hele mooie bocht is. De New Range Rover P440e HSE liet zich net zo makkelijk als een Abarth 500 door de bocht heen sturen. Het sturen gaat wel zo makkelijk dat is gewoon buitenaards goed. Eenmaal op de A12 ging het ACC erop en ben ik lekker rustig meegekacheld met het overige verkeer.
*De elektronisch gestuurde luchtvering met Dynamic Response Pro2 is voorzien van anticiperende technologie voor soepeler rijden in bochten, terwijl Terrain Response 2 de systemen van uw auto automatisch afstemt op elke ondergrond en alle omstandigheden.

Pink Panther regenbuitje

Bluetooth
Omdat ik geen fan ben van de radio en al helemaal niet van die DAB+ puinzooi neem ik altijd mijn iPod Touch mee als ik een testauto op ga halen. Ik sluit mijn iPod Touch altijd aan via de Bluetooth en niet via de USB-ingang. Die gebruik ik hooguit om mijn iPod Touch op te laden. Wat veel mensen niet weten is dat Bluetooth is uitgevonden door de Nederlander Jaap Haartsen toen hij bij de Zweedse telefoonfabrikant Ericsson werkte. Wat mij wel altijd verbaast is dat ik allemaal andere Bluetooth-bronnen op mijn iPod Touch zie verschijnen naast die van de Range Rover. Ik ben toen toch maar eens op gaan zoeken wat nou het bereik is van Bluetooth want ik dacht altijd dat het hooguit 1-10 meter is. Niet dus! [quote Wikipedia] Normaal gesproken zal het binnen een straal van 1 tot 10 meter functioneren, maar wanneer het zendvermogen wordt opgevoerd kan de 100 meter worden gehaald. [/quote Wikipedia] Duidelijk! Eenmaal ‘connected’ selecteerde ik mijn iPod Touch en hoorde ik mijn ‘eigen’ muziek uit de speakers van het sublieme Meridian Signature audio-systeem. Wat wil je nog meer? Elektrisch naar huis rijden met een heerlijk muziekje in de mooiste SUV ter wereld. Zelfs bij Extinction Rebellion worden ze blij van deze auto, ha, ha. Jammer dat die blokkade van de A12 pas over 2 weken is anders was ik er even naartoe gereden in deze New Range Rover P440e HSE. Bij de afslag naar de N11 aangekomen was het druk maar ik pak daar altijd de iets later beginnende 2de invoegstrook dan heb je nooit problemen. Op de N11 doe ik altijd rustig aan met die trajectcontroles van tegenwoordig. Uiteraard heb ik het ACC op 100 km/u vast gezet en de afstand-radar op twee streepjes. Ik heb de minimum ACC-snelheid nog niet uit kunnen testen maar dat doe ik wel als ik in Leiden gearriveerd ben. De oprit naar de A4 was saai want vanwege de drukte kon ik helaas geen gas geven in de fraaie slingerbocht. De afrit naar Leiden was ook weer druk dus het was aanschuiven maar ik kon wel even mooi de minimum ACC-snelheid + het aantal afstandstreepjes checken. De minimum ACC-snelheid bleek 16 km/u te zijn en de radar heeft 4 afstandstreepjes.

Toen ik langs mijn garage reed baalde ik dat ik mijn pocketcamera was vergeten want dan had ik de Samsonite kofferset alvast kunnen fotograferen. Vanaf de N11/A4 naar huis rij ik tegenwoordig altijd over Voorschoten want de Churchilllaan staat permanent muurvast. De Leidseweg door Voorschoten heen is compleet vernieuwd en dus uiteraard versmald en grotendeels veranderd in een 30-Zone. Ik was benieuwd hoeveel ruimte deze New Range Rover P440e HSE bij de wegversmallingen heeft tussen de banden en de stoepranden. Nou dat paste echt maar net aan! Het is maar goed dat er hoge banden om de 22-inch velgen zitten want met een sportauto rij je hier je velgen geheid kapot. Nee al die nieuwe herinrichtingen van straten door dorpjes heen zijn een regelrecht drama. Zeker allemaal GroenLinks-gekkies aan de macht in die colleges. In sommige dorpjes zijn de straten na herinrichting zo smal geworden dat je soms kilometers achter een fietser(s) moet blijven hangen. Goed bezig joh echt wel hoorrrrr! Wat dat betreft ben ik blij dat ik motor rij en een Renault Twizy heb want die is zo smal dat ik overal langs kan rijden en desnoods pak ik het fietspad. Na Voorschoten volgt bij ‘De Groote Vink’ de mooie lange bocht onder de brug door. Die bocht is smal en tricky met en betonnen wand direct rechts naast je dus de speelruimte is letterlijk nul komma nul. Als je hier op de grens doorheen wilt rijden moet een auto van zeer goede huize komen. Ik trapte het gaspedaal steeds dieper in en vloog precies op de grens rijdend met dik 70 km/u door de lange doordraaibocht heen. Ik was bijna thuis en hoopte dat de oplaadpaal vrij zou zijn. Van de twee oplaadpunten doet nog maar eentje het en mijn overbuurman vertelde mij die avond hoe dat komt. Een paar weken geleden heeft een VW e-Golf 3 dagen aan de oplaadpaal gehangen. Omdat het een oud type oplaadpaal is slaat dat oplaadpunt op hol en kun je daar niet meer opladen. Hij vertelde dat er binnenkort een nieuwe oplaadpaal geplaatst gaat worden. Ik ben benieuwd we hebben allebei al tientallen malen gebeld dus uh…..

Meer dan subliem…
Hierboven schreef ik al iets over het audiosysteem in deze New Range Rover P440e HSE. Dit systeem heeft echter nog iets bijzonders. [quote LandRover.com] Het nieuwe Meridian Signature Surround Sound-audiosysteem biedt Active Noise Cancellation, dat – als eerste ter wereld – wordt verzorgd via luidsprekers in de hoofdsteunen om stille zones te creëren. In combinatie met akoestisch gelaagd glas voor voorruit en (afhankelijk van de uitvoering) zijruiten zorgt dit voor een geluidsarm toevluchtsoord te midden van de rumoerige buitenwereld. Mooi toch of niet dan? [/quote LandRover.com]

Zum Arbeit!
Donderdagavond vlak voor bedtijd was de New Range Rover P440e HSE weer opgeladen en dus ik kon rustig gaan slapen. Vrijdagochtend ben ik op tijd op gestaan en iets eerder vertrokken dan had ik alle tijd om onderweg van alles en nog wat te testen. Het eerste stuk naar werk is vooral veel sturen want rotondes, krappe bochten, smalle wegen en dat is in een extreem grote SUV zoals deze New Range Rover P440e HSE een uitdaging. Even niet opletten – ondanks de meesturende achteras! – en je rijdt met een wiel(en) over een stoeprand of wegbaanscheiding en die laatste zijn tegenwoordig soms erg hoog! Nee je moet in deze auto echt uitermate gefocust achter het stuur zitten. Na het kappen-en-draaien-gedeelte van mijn woonwerk-route begon het gedeelte met de rechtdoor gaande wegen. Daar zitten nog wel een aantal rotondes tussen met zeer hoge rotonderanden dus dat maakt het erg leuk in een auto zoals deze New Range Rover P440e HSE. Het is de kunst en de uitdaging om zo hard en zo hoog mogelijk over de rotonderanden heen te rijden. In andere SUV’s en 4WD’s klap je dan na zo’n hoge rotonderand hard op het asfalt zo niet bij deze auto. Ik merkte er amper iets van, ha, ha dit sloeg gewoon helemaal nergens op. Zo goed als dit is extreem zeldzaam en juist dat maakt het testen van deze auto zo ongelofelijk leuk. De rest van de route is niet echt spannend meer…. althans vroeger want tegenwoordig is de weg door Warmond zo absurd smal na de herinrichting naar 30-Zones dat ik echt serieus goed op moest letten niet met de velgen de stoepranden te raken. Ze zijn echt knettergek al die Nederlandse Gemeenten, ik las dat Femke Halsema het liefst heel het Centrum van Amsterdam autovrij zou willen maken. Welke totale idioot heeft dat linkse onmens burgemeester van Amsterdam gemaakt. Als GroenLinks-fractievoorzitter vloog ze de hele wereld over dus ze kan maar beter haar mond houden.

Na Warmond kon ik heerlijk door Sassenheim heen zwieren want daar kun je gelukkig nog wel normaal doorheen rijden. Er zitten twee hele mooie bochten in de weg op weg naar de A44. Door de meesturende achteras kun je daar op een vast gezette Adaptive Cruise Control snoeihard doorheen knallen zonder dat je ook maar een nanoseconde erover nadenkt om in een reflex toch op de rem te trappen. HET KAN GEWOON!!! Heerlijk toch zo’n auto en nee dan ga je dus absoluut niet lopen zeiken over die hoge aanschafprijs. “Ja toch niet tan?” zou ik als echte Leienaar zeggen. Eén groot voordeel van deze PHEV-versie is dat je een stuk minder wegenbelasting betaalt dan voor de gewone benzineversie. [quote Belastingdienst.nl] Wegenbelasting – Voor een personenauto met een CO2-uitstoot van 1-50 g/km betaalt u het halftarief. Dit bedrag is de helft van de motorrijtuigenbelasting die u betaalt voor een gewone personenauto. Motorrijtuigenbelasting per tijdvak van 3 maanden: 293,- euro. [/quote Belastingdienst.nl] Voor een benzine-versie betaal je dus zomaar even 584,- euro per 3 maanden. Toch best bizar dat ik voor mijn twee motoren en mijn Renault Twizy samen slechts 108,- euro per 3 maanden betaal. Een motor kost slechts 54,- euro per 3 maanden en mijn Renault Twizy (weegt slechts 474 kg) betaal ik al ruim 11 jaar geen eurocent wegenbelasting voor. Alleen staat mijn Renault Twizy nu al ruim 2,5 maanden bij de Renault-dealer in Aalsmeer vanwege een kapotte omvormer die maar in bestelling blijft staan. Maar ik moet wel 55,95 euro accuhuur per maand betalen terwijl ie doodstil staat. Op weg naar huis nam ik toevallig eens een keer een andere route nam en had ik vette pech dat die weg (intussen numero honderdduizend in de Leidse regio) afgesloten was. Ik ben toen omgedraaid bij een bushalte en aan de overkant was op exact dezelfde plek ook een bushalte en het lukte me om in één keer om te draaien. De draaicirkel is door de meesturende achteras net iets minder dan 11 meter wat absurd klein is voor zo’n grote auto.

Mooie sfeerfoto’s
Zaterdag heb ik lekker uitgeslapen want daar was ik wel even aan toe na dit rare weekje. Na een heerlijk ontbijt ben ik eerst maar eens de Samsonite kofferset gaan fotograferen. Ik had de kofferbak al eerder even geopend en gezien dat de kofferbak kleiner is dan je zou verwachten op grond van de grootte van deze auto. Ik was dan ook erg benieuwd hoeveel koffers er in zouden passen. Uiteindelijk viel het mij meer mee dan tegen.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×50-liter + 2×33-liter
Zonder hoedenplank: 3×70-liter + 50-liter + 2×33-liter + 13-liter

Na net fotograferen van de Samsonite kofferset ben ik lekker gaan zwemmen in het buitenbad die vlakbij mijn garage is. Eenmaal thuis moest ik na het avondeten besluiten waar ik de sfeerfoto’s zou gaan maken. Ik besloot naar Katwijk aan Zee te rijden want daar was ik al een tijdje niet geweest. In Katwijk aan Zee heb je waanzinnig mooie fotogenieke plekjes vooral op de boulevard. De zon scheen uitbundig en de hemel was strak blauw dus beter kan gewoon niet! Op het LCD-schermpje van de pocketcamera kun je wel enigszins inschatten of het een mooie foto’s zijn geworden maar het echte resultaat laat zich pas goed beoordelen na downloaden van de foto’s in Photo op mijn Macbook. Ik was tevreden en ben die nacht met een goed gevoel in slaap gevallen. Zondagmorgen besloot ik een snelwegzuinigheidsrit te maken want dat is de belangrijkste zuinigheidsrit van de drie soorten zuinigheidsritten voor een auto zoals deze New Range Rover P440e HSE. Ik dacht eerst even dat ik blij mocht zijn als ik 60 km elektrische actieradius zou gaan halen maar naarmate de rit vorderde zag ik de actieradius steeds verder oplopen. Het was koud die ochtend dus waarschijnlijk heeft het met het opwarmen van de Li-ion accu te maken gehad dat kan niet anders. Toen ik later die week een keer ’s middags vertrok en toen het al lekker warm was liep het percentage accu-energie veel langzamer terug. Het had dus overduidelijk met het opwarmen van de Li-ion accu te maken. Mijn snelwegzuinigheidsrit gaat altijd via de A44 richting de A4 en vervolgens de A5 omdat die het meest rustig is. Het rijden ging heerlijk wat dat betreft is deze auto echt een heerlijke kilometervreter waar je zekersteweten zelfs na een dag rijden met 1.600 km achter je kiezen zonder kont- en rugpijn uitstapt. Ik heb op de motor vaak dat soort afstanden gereden en zelfs een keer 3.000 km in 23 uur en 23 minuten dus ik weet precies hoe het voelt om heel erg veel kilometers te rijden op één dag. Het ACC had ik uiteraard vast gezet op 100 km/u en als een auto net iets te langzaam reed haalde ik ‘m in door op Cancel te drukken en heel voorzichtig gas bij te geven. Opplussen met de SET-/RES-knop veroorzaakt namelijk een iets abruptere gasreactie dan dat ik met mijn voet gas geef. Bij het Westelijk-Havengebied in Amsterdam had ik iets meer dan 50 procent accu-energie verbruikt en draaide ik weer om richting Leiden. Op de terugrit ben ik uiteraard aan het rekenen geslagen en kwam ik een stuk hoger uit dan aan het begin van deze snelwegzuinigheidsrit. Zo zie je maar hoe belangrijk een verwarmde Li-ion accu is. Ik zou in ieder geval boven de 85 km uit gaan komen maar ik hoopte dat ik de 90+ km actieradius zou halen. Wie weet, wie weet… De terugrit verliep gelukkig net zo soepel als de heenrit en weer op de A44 aanbeland reed ik onder het genot van een heerlijk muziekje richting Leiden. Vlak voor de afslag Leiden sprong de benzinemotor aan en zag ik dat de tripmeter op exact 89,5 km stond. Een mooi resultaat en gezien het feit dat je ook kunt snelladen betekent dit dat je binnen Nederland behoorlijke afstanden elektrisch kunt rijden als je geen haast hebt. Mooi toch!
Snelwegzuinigheidsrit – Start: 100 procent – Finish: 0 procent – Tripmeter: 89,5 km

Zoef-zoef op en neer naar werk
Eén van mijn favoriete liedjes is “I don’t like Mondays” van The Boomtown Rats. Ik haat maandagen en zeg dan ook altijd neem nooit vrij op maandag als je part-time werkt maar altijd op vrijdag. Maandag is gek genoeg trouwens niet de drukste dag op de weg dat zijn dinsdag en donderdag maar precies op die twee dagen ben ik vrij. Een groot voordeel is dat ik grotendeels binnendoor naar mijn werk kan rijden en het korte stukje A44 wat ik moet nemen staat zelden file en als er een file staat rijdt die meestal langzaam. Meestal pak ik dan een stukje vluchtstrook mee en kan ik via Abbenes naar Nieuw-Vennep rijden. Eenmaal thuis kon ik me helemaal niets meer van deze maandagrit herinneren. lk had zo ongelofelijk lekker op en neer gereden naar werk dat ik domweg alles was vergeten. Een GROTER compliment kan een testauto niet krijgen toch?

Wandelen
Op weg naar ’s Heerenloo in Noordwijk heb ik dinsdagochtend eerst veel grote rondjes 50 km/u gereden want ik wilde een stadszuinigheidsrit maken. Bij ’s Heerenloo aangekomen kon ik direct weer vertrekken want Frits was te onhandelbaar (hij kreeg o.a. anti-depressiva) dus zou ik ’s middags terugkomen om met Piet te gaan wandelen. Daarna heb ik weer rondjes gereden en het leek erop dat ik de 90 km niet eens zou gaan halen. Terug van Wassenaar naar Leiden-Zuid stak er nog een volwassen mannetjes-Ree de weg over naar een klein stukje bos tussen de weg en de A44 recht tegenover Hotel-Restaurant Het Haagsche Schouw. Daarna ben ik maar weer richting Noordwijk gereden om met Piet te gaan wandelen. Na een uurtje wandelen met Piet in de rolstoel ben ik weer op huis aan gegaan en daarna met mijn moeder naar De Bosrand in Wassenaar gereden. Ze wilde graag geraniums, potgrond en een plantenbak halen om de achtertuin op te vrolijken. We hadden echt mazzel op de heenweg want op de terugweg stond er een extreem lange file voor hetzelfde verkeerslicht. Daarna gaan zwemmen en toen leek de Li-ion accu dan toch echt bijna leeg te zijn maar uiteindelijk kon ik zelfs nog helemaal terugrijden van het zwembad naar huis en nog wat rondjes. Uiteindelijk sloeg de motor aan (= EV -> Hybrid) bij exact 98 km.
Stadszuinigheidsrit – Start: 100 procent – Finish: 0 procent – Tripmeter: 98 km

Vrouw met doodswens
Geen idee wat het is maar sinds de corona-crisis + lockdowns lijkt het wel of half Nederland last heeft van totale hersenverweking. Veel (vracht)auto’s geven amper of zelfs permanent geen richting meer aan, nemen voorrang op het allerlaatste moment terwijl ze dat niet hebben, rijden doodleuk vlak voor je neus voorrangsrotondes op en ga zo maar door. De ochtend voor de zuinigheidsrit was ik op weg naar mijn werk en reed er in Oegstgeest een vrouw in een truttenschudder snoeihard vlak voor de RR-neus pardoes de rotonde op. Alleen door een noodstop te maken kon ik een aanrijding voorkomen. Best bizar hoe snel zo’n 2.8 ton wegende auto stil kan staan. Daarna ben ik al toeterend achter haar aan gereden en voor het verkeerslicht bij Warmond heb ik de New Range Rover schuin voor haar motorkap gezet zodat ze er absoluut niet voorbij kon. Uiteraard heb ik nog even gewacht bij groen en ben daarna met een volDaan gevoel verder gereden. Als je haast hebt omdat je te laat bent moet je gewoon eerder van huis vertrekken makkelijk zat maar val mij niet lastig met jou ik-ben-te-laat-opgestaan-probleem. Ik kan best veel hebben maar soms ben ik het spuugzat en dit was zo’n moment. Het rijden naar werk was zelden zo hemels lekker want ik had meer het gevoel dat ik naar werk zweefde dan reed. Maar eigenlijk klopt dat ook wel een beetje gezien de luchtvering. Ik haal het makkelijk op één acculading heen en terug maar omdat ik vaak ’s avonds mijn zuinigheidsritten maak laad ik ‘m bij werk toch weer even vol. Gelukkig staat er op amper 350 meter van de school waar ik werk een oplaadpaal die is overdag altijd vrij dus dat is wel fijn. Ik reed uit werk vandaan dus weer met een volle Li-ion accu naar huis maar omdat ik diezelfde avond een zuinigheidsrit wilde maken was het zaak zo min mogelijk accu-energie te verbruiken tijdens de rit naar huis. Gelukkig is de weg langs de vaart richting de A44 altijd lekker rustig dus daar kon ik vrijwel constant 50 km/u rijden. Toch moet ik aan het einde van de vaart even de snelweg oprijden (de doorgaande weg gaat naar Lisse = 10 km omrijden) maar gelukkig is dat maar een heel kort stukje. En gelukkig reed er een vrachtwagen voor mij en kon ik 80 km/u rijden tot aan de afslag naar Sassenheim. Daarna ben ik zo ver mogelijk door gereden naar Leiden zodat ik maar een kort stukje snelweg hoefde te nemen tot aan de afslag naar de N206. Als je in de avondspits de afslag Leiden neemt beland je namelijk in de file van Holiday Inn naar Het Haagsche Schouw. Neem je de nieuwe afslag van de N206 naar Valkenburg ZH dan rij je zo naar Het Haagsche Schouw vanaf de andere kant en kun je zo doorrijden. En zo arriveerde ik met ruim minder dan een kwart accu-energie verbruikt bij de oplaadpaal voor mijn huisdeur. Met een beetje geluk was tie dan weer helemaal vol rond 19.00u en kon ik woensdagavond een gewone zuinigheidsrit maken.

Gewone zuinigheidsrit…. nou ja gewoon?
Het was die avond strakblauw dus dat zou een heerlijke en mooie zuinigheidsrit gaan worden. Op het laatste moment zei mijn moeder dat ze zin had om mee te gaan, ze is namelijk ook een hele grote fan van deze auto. Omdat ik van oplaadpaal naar oplaadpaal rij is de afstand iets langer maar dat is alleen maar goed. Dit is de enige zuinigheidsrit waarbij ik de Li-ion accu niet helemaal leeg rij. Want A daar heb ik na meer dan 80 km geen zin meer in en B het omrekenen klopt nauwkeurig bij deze auto. Bij andere PHEV’s loopt de Li-ion accu op het laatste kwart iets sneller leeg maar bij deze auto dus niet had ik al gezien bij de twee andere zuinigheidsritten. Erger ik moest zelfs veel moeite doen om ‘m helemaal leeg te rijden. Ik startte dit keer voor het eerst op de nieuwe dubbelbaans N206 naar Katwijk aan Zee. De gifweg wordt het in de volksmond al genoemd want onder het asfalt ligt een laag giftig granulaat dat zogenaamd veilig is bevonden. Yeah right joh waarom ligt er dan onder die laag veilig granulaat een kilometerslange beschermfolie… Uh??? Ik weet het wel dat is om te voorkomen dat het gif uit het granulaat dus niet in het grondwater terecht komt. Welkom in Rutte-DDR-land anno 2023. Het gif achter ons latend reed ik met 50 km/u -> 80 km/u -> 50 km/u -> 80 km/u -> 100 km/u -> 80 km/u naar De Zilk. Uiteraard had ik weer een haastige automobilist achter mij maar bumperkleven laten ze achter deze immens grote SUV wel uit hun hoofd, ha, ha. Bij de haakse rechterbocht ter hoogte van De Zilk aangekomen drukte ik op Cancel en liet de New Range Rover rustig uitrijden. De snelheid daalt dan maar heel langzaam in tegenstelling tot als je de ingestelde snelheid van het ACC met de SET/RES-knop verlaagd (1 tikje omhoog/omlaag = +/-2 km/u vasthouden = +/- 10 km/u). Ik drukte dus vrij laat op de Cancel-knop zodat de bochtensnelheid lekker hoog zou zijn. Ik weet zeker dat ik met groot gemak met 80 km/u door de haakse rechterbocht heen had kunnen rijden maar met mijn moeder naast mij doe ik dat maar niet. De auto achter was binnen een paar seconden helemaal uit beeld verdwenen. Daarna zette ik de snelheid vast op 60 km/u want dat is de maximum snelheid tot aan Vogelenzang. Vlak voor Vogelenzang verlaagde ik de snelheid met de SET-/RES-knop dat gaat sneller dan de auto uit laten rijden. Je remt dan zeg maar op de elektromotor af en dat is soms handiger. De bomenweg was weer eens een drama want er reed iemand (een bejaarde man zag ik later) twee auto’s voor mij die in elke bocht zowat stil ging staan. Als je niet meer durft te rijden lever dan alstublieft je rijbewijs in!

Gelukkig konden we op de weg naar Zandvoort lekker doorrijden maar op de boulevard was het weer drama. Maar dat was niets vergeleken bij wat er gebeurde op de rotonde voor Overveen waar ik altijd omdraai voor de terugreis. Van rechts kwam een truck met een lange trailer die terwijl ik al op de rotonde (het verkeer op de rotonde heeft voorrang) reed gewoon door bleef rijden en dus doodleuk de rotonde opreed. Als er geen lage rotonderand was geweest om uit te wijken was ik compleet geplet. De New Range Rover is geen truttenschudder die je even over het hoofd ziet is het wel??? Ik heb nog even een screenshot van Google Maps gemaakt waar stom toevallig een vergelijkbare situatie te zien is alleen dan een truck zonder trailer. Die witte truck reed bij mij ongeveer waar die blauwe auto op de rotonde reed en ik reed al toeterend over de rode klinkers van de rotonderand. Ik heb werkelijk geen idee wat die vrachtwagenchauffeur bezielde! Maar het was nog niet over met de verkeerscriminelen want op de duinenweg mag je 80 km/u maar in de onoverzichtelijke bocht naar de boulevard is de maximumsnelheid 50 km/u en op de boulevard stijgt ie weer naar 60 km/u. In mijn rechter zijspiegel zag ik een Mercedes-busje met Duits kenteken met zeker 90-100 km/u aan komen stormen over de voorsorteerstrook naar rechts. Dat knettergekke Duitse wijf wilde mij dus over die voorsorteerstrook even inhalen met bijna dubbele snelheid (= minimaal 500,- euro boete). Sorry hoor maar toen heb ik even gebruik gemaakt van de grootte van de New Range Rover en ‘m er (ruim op tijd wees gerust ik heb geen doodswens) voor gegooid. Toen ik in mijn achteruitkijkspiegel keek zag ik die leipe Duitse snol allemaal gekke bekken trekken naar mij. Huh? Ik ben dus even heerlijk 40 km/u gaan rijden op de boulevard dat snappen jullie wel. Dat coronavirus heeft de hersenen van veel mensen op deze wereld echt totaal veranderd, het lijkt wel of iedereen knettergek geworden is. Gelukkig gebeurde er daarna niets meer en heb ik de gewone zuinigheidsrit rustig uit kunnen rijden met een nieuw elektrisch actieradius-record voor deze auto.
Gewone zuinigheidsrit – Start: 100 procent – Finish: 25 procent – Tripmeter: 83,2 km – Omgerekend: 110,9 km

Totaal verbruik
Na 484 km kon ik de balans opmaken en heb ik de New Range Rover P440e HSE afgetankt. Ik kwam uit op een verbruik van 4,43 liter Euro 95 en als ik 484 deel door 4,43 kom ik uit op een verbruik van 1:109,26 wat een heel mooi extreem laag verbruik is voor een dergelijk grote en zware SUV.

Oplaad-SHIT!!!
Waar zou ik de New Range Rover nou weer eens op gaan laden dacht ik al ruim voor thuiskomst. Voor de deur was de oplaadpaal reeds bezet door twee truttenschudders dus ben ik maar richting mijn zwager gereden. De nieuwe oplaadpalen in de straat tegenover mijn zwager liet ik maar even links liggen want die doen bijna allemaal raarrrrr (= Leids voor raar)! Afijn ik hang ‘m dus aan de Allego-oplaadpaal bij mijn zwager en wat denk je dan??? Kom ik donderdagochtend terug brandt het ledlampje nog steeds paars en heeft ie de hele nacht maar opgeladen van 25 naar 52 procent en is daarna dus spontaan gestopt met opladen. Deze oplaadpaal heeft mij nog nooit in de steek gelaten dus ik was er echt even helemaal klaar mee. Energie-transitie HOE DAN als die oplaadpalen defect zijn of zomaar op tilt slaan om de een of andere reden? Ik word echt SCHIJTZIEK van al die K(walitatief)U(itermate)T(eleurstellende)-oplaadpalen!!! Dan ben je toch zekersteweten dolblij dat deze auto ook op benzine rijdt want stel dat je elektrische auto door zo’n raar defect als dit niet opgeladen heeft en je niet genoeg actieradius hebt om je werk te halen met je elektrische auto. Daar sta je dan…..

 

Specificaties

Jaargang

2023

Carrosserie

SUV

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine Elektrisch

Type motor

Otto + Elektrisch

Aantal cilinders

6

Acceleratie (0-100/sec)

6,0 seconden

Topsnelheid

225km/u

Vermogen

B+E/B-324(440)/5.500-6.500+E-105(143) kW (pk)/rpm

Koppel

B+E/B-620/1.500-5.000+E- nm/rpm

Cilinderinhoud

3.0/2.996 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

10,5:1

Aandrijving

All-Wheel Drive

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

10,95 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

22-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Gemiddeld verbruik

0,8-0,9 liter/100 km

C02 uitstoot

18 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

5.052 mm

Breedte

2.209 mm

Hoogte

1.870 mm

Wielbasis

2.997 mm

Spoorbreedte voor

1702,3 mm

Spoorbreedte achter

174,3 mm

Massa leeg

2.770 kg

Max. toelaatbare massa

3.450 kg

Laadvermogen

680 kg

Aanhanger geremd

2.500 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

818 liter

Bandenmaat

285/45-R22

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand