Nissan 350 Z coupe 2007 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Nissan Nederland



“Gun but not Grey!”
Als ik een mooie vette testauto heb dan krijg ik regelmatig het verzoek van een vriend(in) of hij/zij even mee mag rijden in zijn/haar droomauto. En geloof me dan blijkt de Nissan 350Z ineens van veel mensen hun droomauto te zijn Geintje….. Ik weet zeker als ik bv. een Audi TT had getest (daar wordt de Nissan 350Z nou eenmaal veel mee vergeleken) ik amper een dergelijk verzoek gehad zou hebben. Zo was ik eind november op een verjaardag van een goede vriendin van mij – Irene – en toen ik binnenkwam riep een vriendin van haar – Nathasja – die net wegging nog snel tegen mij: “Als je de Nissan 350Z nog een keer hebt laat het me dan even weten, dat is mijn droomauto”. Mooie vrouwen en mooie auto’s gaan inderdaad echt samen dat blijkt maar weer.

Muis
De kleur van deze Nissan 350Z is volgens het label aan het sleuteltje “Gun Grey”. Dat is best grappig want de 350Z gaat inderdaad als een ‘kanon’ en maar is alles behalve een grijze muis. Persoonlijk heb ik een bloedhekel aan grijze muizen, dat zijn van die mensen nooit zelf keuzes durven te maken en die alleen maar dingen kopen die al hun buurmannen of vrienden al hebben. Met een Audi TT (het oude model!, de nieuwe Audi TT vind ik namelijk wel erg mooi) val je daarom anno 2006 dan ook totaal niet meer op. Eerder zelfs nog in negatieve zin dan in positieve zin, zo van: “Wat heb jij een ordinaire smaak joh”. Het is mij inderdaad een volslagen raadsel waarom je de Nissan 350Z zo weinig ziet. Als ik persoonlijk zou mogen kiezen dan zou ik voor de Nissan gaan gewoon omdat ie net zo goed en betrouwbaar is als bv. de Audi TT maar – naar mijn mening – stukken mooier qua design. De Nissan 350Z is inderdaad één van mijn droomauto’s als het daarop aankomt. Met deze auto het jaar uitluiden kan dan ook geen enkel ander soort vuurwerk tegenop.

Erg grappig
Het allereerste wat me na het instappen opviel in vergelijking met het vorige model is dat de knopjes voor de stoelverwarming een behoorlijk stuk naar voren geplaatst zijn, zodat je er niet meer per ongeluk met je elleboog tegenaan stoot. Erg grappig als je het mij vraagt, ze hebben zeker veel klachten daarover gehad. Het was niet zo vervelend voor mezelf als wel voor de dame naast mij die ineens ontzettend ‘heet’ werd. Voor de rest ziet er er allemaal hetzelfde uit als bij het vorige model behalve dat er nu de 300 Pk-motor van het 35th Anniversary-model onder de motorkap zit ipv. de 280 Pk van het vorige model.

Grom
Alleen het omdraaien van de contactsleutel bezorgt me elke keer weer een piepklein adrenalineshot. Heel even gromt de motor je tegemoet waarna het toerental weer terugzakt naar stationair. De 3.5 liter V6 van de Nissan is echt een fantastisch motorblok wat naar mijn mening nog ruim aan de veilige kant zit qua Pk’s. Volgens mij kun je hier met zelfs wat licht gekietel al makkelijk 350 Pk uithalen. In de USA rijden er zelfs twin-turbo’s rond met 600-700 Pk. Het mooie van dit motorblok in combinatie met het uitlaatsysteem is dat het niet overdreven klinkt. Als je serieus gas geeft in de tweede of derde versnelling dan heeft dat niet iets ordinairs wat sommige auto’s wel eens hebben. En mocht er al iemand boos op- of omkijken dan vergeeft ie je dat direct bij de aanblik van de 350Z. Het is gewoon simpelweg een auto waarbij iedereen je een waarderende blik toewerpt ipv. een jaloerse blik gewoon omdat ie er zo ontzettend mooi en apart uitziet.

Spijkerbed?
Als je een sportieve auto test zoals de Nissan 350Z dan weet je van tevoren dat de vering een heel stuk stugger is als die van bv. een SUV. Probleem voor de fabrikanten is om de vering van een auto waarmee hoofdzakelijk op de openbare weg wordt gereden een mooi compromis te vinden tussen keihard en comfortabel. Een auto waar je bijkans uitstuitert vanwege keiharde vering die voor je gevoel meer lijkt op een spijkerbed daar zit helemaal niemand op te wachten.

Nissan is er goed in geslaagd om een mooi compromis te vinden alhoewel de ‘veringjongens’ me altijd vertellen dat het nog weer beter kan. Okay, okay maar we praten hier wel over een massaproduct dus dan praat je over hoeveel geld de fabrikant over heeft voor de vering. De vering voelt heerlijk strak en en de 350Z heeft dan ook weinig last van body-roll. Met name bij het nemen van mini-rotondes en haakse bochten voel je heel goed wat de 350Z doet. Ik heb wel eens iemand gesproken die de 350Z onvoorspelbaar vindt (hij was een keer in de vangrail beland met nat weer) maar ik vrees dat dat meer aan de slechte dan wel onverantwoorde stuurmanskunsten van deze persoon heeft gelegen. Onze redacteur en superdrifter Jeffry Sol is juist helemaal weg van de 350Z omdat je zo ontzettend goed kan driften met deze auto (Jaap van Lagen is zelfs NL’s kampioen driften geweest met een 350Z Roadster). En geloof mij als een auto niet voorspelbaar aanvoelt kun je dat echt helemaal vergeten.

Ik zou eerder willen zeggen tegen iedereen die ook nog wel eens echt sportief wil rijden (uiteraard met ESP uit) met deze 350Z om een driftcursus te volgen. Laatst hoorde ik iemand op tv zeggen dat driften totaal zinloos plezier is maar daar ben ik het totaal mee oneens. Hoe meer beheersing je hebt over je voertuig hoe meer je bijna automatisch weet wat je moet doen in noodsituaties. Dan beland je tenminste niet in de vangrail zoals die 350Z-rijder die gewoon veel te hard reed (brede banden => aquaplanning) in de stromende regen.

Posen en Porsches
Als dit geen poser-auto is dan weet ik het ook niet meer. Ik moest nog even naar Rotterdam en zelfs in de donkere avonduren valt de 350Z nog steeds heel erg op, veel meer als ik gedacht had. Natuurlijk komt die vele bekijks mede omdat je er niet veel ziet rijden, maar volgens mij is dat niet de enige reden. Alles klopt gewoon aan deze auto, de superstrakke alu deurgrepen, de erg mooie vorm van het dak, de opvallend en toch onopvallende achterlichten en koplampen, alles is in harmonie met elkaar! Wees nou heel eerlijk, als zelfs de bezitter van een vette Porsche die naast mij stond bij het stoplicht langzaam een stukje naar voren rijdt om de 350Z eens beter te kunnen bekijken dan zegt dat heel veel over het fantastische design van deze 350Z. Over fantastisch gesproken, ik ben echt razend benieuwd naar het uiteindelijke design van de nieuwe Nissan Skyliner. ik heb al concepttekeningen gezien en die waren echt bloedje mooi. Ik hoop echt dat Nissan naast deze modellen nog meer van dit soort mooie sportauto’s gaat bouwen.

Verkeersveiligheidsextremist
Het was eigenlijk wel jammer dat het winter is want met warm asfalt kleven de banden natuurlijk stukken beter. Maar zelfs met koud en (af en toe) nat weer verveel je jezelf geen moment in de 350Z. De leren kuipstoelen passen me als gegoten en geven je driect een goed gevoel. Als je al niet lekker zit in een auto dan valt alles uiteindelijk wat tegen. Op het stuur van de 350Z is alles te vinden wat je nodig hebt, de supersimpele bedieningsknoppen van de cruise-control + de knopjes van de audio-installatie. Wat wel opvalt is dat de Nissan iets zwaarder stuurt dan ik gewend ben van dit soort sportauto’s. Echt erg vind ik dat niet want ik heb dat tien keer liever dan een besturing die te licht (en daarom soms nerveus) aanvoelt. Sleutel om en grom en wegwezen. De koppeling van de 350Z is even wennen maar als je gewend ben aan die van Volkswagen dan hoef je niet te wennen. De koppeling grijpt wat laat aan maar voelt verder goed en aan en is licht in de bediening.

Schakelen gaat niet echt licht maar wel nauwkeurig alleen bij heel snel optrekken moet je wel heel bewust van de eerste naar de tweede versnelling schakelen. Als je dat te nonchalant doet dan gaat het niet echt lekker maar daar hebben meer sportieve auto’s last van heb ik al vaker gemerkt. Eenmaal onderweg is het echt heerlijk rijden in de 350Z. Bij veel auto’s kan ik me wel eens ergeren aan allerlei bijgeluiden maar zelfs op de klinkerweg bij de Scheveningse Haven (mijn testweg voor carrosserie-bijgeluiden) gaf de 350Z geen krimp.

In tegenstelling tot wat je zou denken maakt het echt niets uit of je nou in de stad rijdt, op een rustige B-weg of op de snelweg. Deze 350Z is zo’n sportauto die zich overal thuisvoelt, je kunt er dus ook heerlijk rustig mee rondkachelen als je dat wilt. Dat laatste is ook de kracht van een goede sportauto vind ik, als een auto alleen maar lekker rijdt met het gaspedaal diep ingetrapt is dat voor de openbare weg een groot nadeel. Zeker in een land waar we een ‘verkeersveiligheidsextremist’ als Koos Spee hebben rondlopen. Ik krijg altijd braakneigingen als ik die man bij “Wegmisbruikers” op tv zie. Hoe haalt die stomme tuinkabouter het in zijn hoofd zijn tv-programma een spreekbuis te laten zijn voor Koos Spee.

Remmen!
Als opeennalaatste puntje komen we dan bij de remmen en daar had ik de eerste keer toen ik de 35th Anniversary mocht rijden ook al kritiek op. De remmen zijn absoluut prima alleen vind ik persoonlijk dat remmen met net iets meer ‘bite’ en een iets sterkere vertraging beter bij deze 350Z zouden passen. Okay da’s natuurlijk een puur persoonlijke mening dat geef ik toe, maar als je in vergelijkbare sportauto’s gereden hebt kun je vergelijken en dan word je vanzelf kritischer.

Over het ABS heb ik niets te klagen, ik heb het één keer nodig gehad tijdens de test en toen werkte het perfect. Maar ook als ik het niet nodig mocht hebben test ik de ABS altijd even uit. In gesprekken met andere automobilisten is het mij vaak opgevallen dat heel veel van hen nog nooit hun ABS hebben uitgetest. Beetje vreemd want je wilt toch weten of het ABS ook werkt lijkt mij. Stel je voor dat het om wat voor reden dan ook niet werkt, ik bedoel maar.

Benzineklep-boekje
Tsja vaak is het elke keer weer zoeken waar in hemelsnaam toch dat benzineklep-ontgrendel-knopje zit in een testauto. Ook van de 350Z was ik weer helemaal vergeten waar dat knopje ook alweer zit. Uiteindelijk vond ik ‘m nog redelijk snel, maar soms zitten die knopjes echt op de meest onmogelijke plaatsen zoals bij de Honda S2000. En soms is het juist weer zo doodsimpel dat ik me helemaal halfdood heb staan lachen. Onze webmaster bracht een keer een testauto bij mij terug waarvan hij maar niet kon vinden waar toch dat verdraaide benzineklep-ontgrendel-knopje zat. Ik liep naar de auto toe drukte even op de benzindeklep en hopla het klepje sprong direct open. Dit was toevallig een systeem wat werkte in combinatie met de centrale deurvergrendeling, ik heb nog nooit iemand zo lullig uit z’n ogen zien staan kijken.

Specificaties

Jaargang

2007

Carrosserie

coupe

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

3 deuren

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

6 in V-vorm

Acceleratie (0-100/sec)

5,8 seconden

Topsnelheid

250km/u

Vermogen

230(308)/6.800 kW (pk)/rpm

Koppel

358/4.800 nm/rpm

Cilinderinhoud

3.5/3.498 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:10,3

Aandrijving

achterwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,3 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

16,7 liter/100 km

Snelweg

8,9 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

11,7 liter/100 km

C02 uitstoot

280 gram/km

Energielabel

G

Afmetingen

Lengte

4.315 mm

Breedte

1.815 mm

Hoogte

1.325 mm

Wielbasis

2.650 mm

Spoorbreedte voor

1.535 mm

Spoorbreedte achter

1.540 mm

Massa leeg

1.510 kg

Laadvermogen

310 kg

inhoud bagageruimte

235 liter

Bandenmaat

225/45-18 245/45-18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand