Nissan Ariya Evolve 2WD 87 kWh 2023 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Nissan Nederland


Heerlijke hersenmassage

Samenvatting
Tja hoe zal ik deze auto nou eens omschrijven? Misschien is het grootste compliment wel dat ik de hele week letterlijk in trance heb rond gereden. Deze auto is zo rustgevend dat je elke keer als je uitstapt je het gevoel hebt alsof je een hersenmassage hebt gehad. In eerste instantie vond ik de vering te comfortabel met te weinig uitgaande demping maar naarmate de testweek vorderde begon ik het gek genoeg toch steeds meer te waarderen. Want het gekke was dat ik met die comfortabele vering en te weinig uitgaande demping snoeihard door de lange scherpe bocht onder de Waddingerbrug heen kon rijden. Huh? Dat vind ik nou zo leuk aan het testen van auto’s zoals deze Nissan Ariya, een auto die steeds weer weet te verrassen op de gekste momenten. Kortom niets is wat het in eerste instantie lijkt te zijn. Neem bijvoorbeeld de verwarming in deze Nissan Ariya. Ik dacht dat ik wist hoe ik die moest bedienen via de knoppen op het dashboard toen ik erachter kwam dat na het drukken op een piepklein knopje in de hoek van het display er een geheel nieuw groot klimaatinstellingen-menu op het display verscheen. Een andere uitermate verrassende ontdekking bleek de gelamineerde Li-ion accu van deze Nissan Ariya die meerdere voordelen biedt ten opzichte van een niet-gelamineerde Li-ion accu. Zie het stukje tekst in het testverslag afkomstig uit het wetenschappelijk tijdschrift ‘Sciencedirect.com’. Gek genoeg kwam ik in geen enkel ander testverslag iets tegen over die gelamineerde Li-ion accu. Persoonlijk vind ik juist wetenschappelijk technische achtergronden leuk om uit te spitten en om daar over te schrijven. Het geeft een beetje sjeu aan het testverslag.

Plus: Achteruitkijkspiegel met camera – Bagageruimte – Dashboard – Design – Stuurgevoel – Zit

Min: Bediening ACC – Te weinig uitgaande demping

Testverslag
Normaal gesproken zit ik nooit om 07.00u op de motor om een testauto op te halen maar omdat het over een uur gaat regenen nu dus wel. Ik had totaal geen zin om in de regen te rijden en bovendien moest mijn motor dan een week nat onder de motorhoes in de fietsenstalling staan neelamaar! Het was een lekker ritje binnendoor want helemaal over de snelweg met mijn Honda MSX 125 is gewoon geen doen. Het laatste stukje over de A9/A5 is net te doen. En net toen ik dacht dat ik er was moest ik een behoorlijk stuk omrijden omdat de weg richting de Nissan-importeur is afgesloten wegens wegwerkzaamheden. Ik heb voor de lol toch weer even uitgerekend wat een ritje met mijn Honda MSX 125 op en neer naar Nissan Nederland kost in vergelijking met OV = Trein + Bus.
Honda MSX 125: 1,54 euro x 2 = 3,08 euro
OV: 13,14 euro x 2 = 26,28 euro

Van dat OV-bedrag kan ik dus maar liefst 8,5 maal op en neer naar Nissan Nederland rijden met mijn Honda MSX 125. Tja en hoe zal dat straks gaan want ik zag dat een lichte elektrische Zero FX motorfiets maar liefst 13.630,- euro kost en laden van leeg tot vol duurt 10 uur aan het gewone stopcontact. Met vier snelladers à 835,- euro p/stuk duurt het maar 1,6 uur maar dan zit je wel op een belachelijk hoge totaalprijs van 16.970,- euro. Mijn Honda MSX 125 kostte mij zo goed als nieuw slechts 2.700,- euro (Nieuwprijs: 4.258,- euro) en die rijdt 1:55 en ik betaal maar 34,- euro wegenbelasting per kwartaal. Dus ja ik ben dan ook heel erg benieuwd welke kant het opgaat met de elektrische auto’s/motoren en hoe snel auto’s en motoren die op benzine rijden zullen verdwijnen uit het straatbeeld…. uh….. nou…. daar geloof ik dus helemaal niets van! Ik las al dat de Duitsers de ‘dood’ van de brandstofauto hebben weten uit te stellen tot 2035. En dan? Gaan we dan naast elektrisch rijden op e-fuel gaan rijden? Ik weet één ding zeker en dat is dat onze politici letterlijk KNETTERGEK zijn geworden en heilig in hun eigen onzin en leugens geloven.
Maar ja ach in 2035 word ik 73 jaar en dan rij ik waarschijnlijk al vele jaren op mijn benzinemotor de wereld rond in landen waar ze niet aan deze onzin doen. Ik geloof meer in en-en dus elektrisch en fossiele brandstof in plaats van alleen elektrisch en geen fossiele brandstof meer. En vliegtuigen dan? En vrachtwagens dan? Soms heb ik het gevoel dat ik in een bizarre soap ben beland. Ach laat ik maar ophouden want het draait uiteindelijk toch uit op totale chaos dat kan gewoon niet anders. Ik zag trouwens dat de laatste Nissan die ik getest heb in oktober 2021 was. Dat is dik anderhalf jaar geleden zeg mama mia waar blijft de tijd. Na het regelen van een toegangspas bij de portier kon ik mijn Honda MSX 125 in de fietsenstalling parkeren. Bij de receptie hadden ze de sleutel al klaar liggen en na het uitspreken van de geheime woorden “Daan van der Keur” en “Autotesten.nl” kreeg ik de sleutel van de Nissan Ariya overhandigd. “Volgens mij is het die zwarte auto daar verderop op de parkeerplaats”, zei ik tegen de receptionist. Toen ik op de sleutel keek zag ik echter de kleur “Aurora Green” staan. Huh groen? Nou ja het zal wel maar uit de verte lijkt het toch echt meer op zwart. Ik denk dat als de zon erop schijnt je dan wel de groene kleur te zien krijgt. Toen ik weg reed zat ik te zoeken naar de tripmeter om die op “0” te zetten maar ik kon ‘m niet vinden. Tegenwoordig zit dat zo diep ergens in het MENU verstopt dat je een half uur aan het zoeken bent voor je de tripmeter eindelijk hebt gevonden. Ik vertrok gelukkig met een 100 procent volle Li-ion accu zodat ik tijdens de rit naar huis meteen een indicatie had over de elektrische actieradius van de Nissan Ariya. Ik heb ‘m overigens in de rijmodus Standard laten staan want na 10 kilometer rijden nog wisselen naar de rijmodus Eco had geen zin meer. Verder zag ik dat ik de zijspiegels nog niet had afgesteld, iets wat ik eigenlijk altijd direct na het wegrijden doe. Tijdens het afstellen zag ik dat ze bijna goed stonden (vandaar) dus het was zo gepiept. Daarna ben ik nog maar eens naar de tripmeter gaan zoeken en ja hoor eindelijk had ik ‘m gevonden. Lullige is wel dan weer dat als je de Adaptive Cruise Control (= ACC) aanzet de tripmeter uit beeld verdwijnt. Het ACC werkt pas vanaf 30 km/u en heeft drie afstandstreepjes en opplussen gaat met +/- 1 km/u of bij langer vasthouden van de SET-knop met +/- 10 km/u. Wat ik erg fijn vind is dat deze Nissan Ariya een Head-Up Display heeft dan kun je gewoon lekker vooruit blijven kijken.

De eerste indrukken
De Nissan Ariya heeft een 87 kWh Li-ion accu dus dat moet een behoorlijke actieradius op gaan leveren in de rijmodus Eco. Het is dit weekend Pasen en ik ben de dinsdag (vaste vrije dag) na de 2de Paasdag ook vrij van school dus ik heb alle tijd van de wereld om zowel in de rijmodus Eco als Standard een stads- en snelwegzuinigsheidsrit te maken. Ondertussen zag ik in Roelofarendsveen aangekomen de tripmeter oplopen en het percentage acculading teruglopen. Dat percentage bleef trouwens wel heel erg lang op 100 procent staan vond ik (door de gelamineerde Li-ion accu?). In de buurt van Rijsenhout aangekomen besloot ik binnendoor terug te rijden. Ik had alle tijd en gezien de vele files de laatste tijd op de snelweg A4 leek het mij handiger om de snelweg links te laten liggen. De afrit bij Hoofddorp-Zuid is een oude bekende waar ik al heel lang niet doorheen gereden was. Het is zo’n mooie lange afritbocht met zo’n heerlijke slinger erin. Ik had geen idee wat voor banden er om de velgen liggen maar de grip is dankzij de 19-inch Bridgestone Blizzak LM005 banden in ieder geval uitstekend want ik kon ‘m lekker strak door de slinger heen sturen. Daarna moest ik rechtsaf-linksaf-linksaf en in die laatste linkerbocht heb ik de Nissan Ariya heb ik ‘m even op de grens door de bocht heen gereden. Dat ging uitstekend dus ik heb heel veel zin in deze testweek. Bij Rijsenhout aangekomen sloeg ik rechtsaf richting Roelofarendsveen. Op de verkeersdrempels voelde ik dat de vering/demping van deze Nissan Ariya van prima kwaliteit is. Niet te zacht en niet te hard kortom lekker comfortabel en werkelijk perfect passend bij een Crossover (persoonlijk vind ik ‘m wel wat groot voor een Crossover). Vlak voor de hoogste verkeersdrempel op de route gaf ik stevig gas en tijdens de jump en de landing merkte ik duidelijk hier ligt de grens. Ondanks de ietwat dwarrelende landing dempte de Nissan Ariya de heftige stuiter goed uit maar gekker dan dit moet het niet worden.

Bij de A4 aangekomen reed ik er onderdoor en draaide de provinciale weg op richting Leiderdorp. Ik belandde achter een vrachtwagen omdat een bange dame voor mij maar bleef wacht op een auto in de verte. Anders had ik die vrachtwagen op de dubbelbaans rotonde binnendoor in kunnen halen verdorie. Afijn ik heb het ACC op 80 km/u vast gezet en ben maar achter die vrachtwagen aan gekacheld ondertussen een ander radiostation zoekend. Ook de Nissan Ariya heeft gelukkig naast dat waardeloze DAB+ nog het doodgewone FM. Later heb ik thuis gekomen mijn iPod Touch nog via de Bluetooth aangesloten en dat was zo gepiept. Het audio-systeem is van Bose en het geluid dat uit de speakers komt is dan ook prima te pruimen voor mijn oren. Bij Leiderdorp aangekomen heb ik meteen de buitenring van de eerste dubbelbaanse mini-rotonde genomen en bij de tweede idem dito. Op de Willem de Zwijgerlaan was het aansluiten in de lange rij maar bij het voormalig KPN-kantoor aangekomen ging ik er even goed voor zitten. Dit is zo’n rare bocht zoals je die maar heel erg weinig ziet. Eigenlijk kan ik het niet goed uitleggen maar het is hoe dan ook een leuke en mooie linkerbocht. In mijn achteruitkijkspiegel-camera zag ik een Kia EV6 naderen een grote concurrent van deze Nissan Ariya. Ik ging er dus even extra goed voor zitten maar de Kia EV6 legde het ruimschoots af tegen de Nissan Ariya. Ik geef toe dat ik deze bocht natuurlijk op mijn duimpje ken maar dan nog hè. Persoonlijk vind ik de Kia EV6 geen mooie auto net als de Hyundai IONIQ5 dus als het op design en rijden aankomt kan ik nu al zeggen dat ik voor de Nissan Ariya zou kiezen. Bij het voormalig belastingkantoor sloeg ik rechtsaf onder het spoor door en daarna linksaf dat scheelt weer een file. Na kruip-sluip door De Mors sloeg ik rechtsaf-linksaf-linksaf-rechtsaf naar mijn favoriete scheve verkeersdrempel. Ik vloog er met een lekker vaartje overheen en de na de landing heen en weer dansende Nissan Ariya voelde heerlijk comfortabel aan.

Giga-grote gelamineerde Li-ion accu
De meeste elektrische auto’s die ik test komen zeer zelden boven de 80 kWh uit. Deze Nissan Ariya wel die heeft een Li-ion accu van maar liefst 87 kWh. Dat zijn overigens de bruikbare kWh’s want in totaal is deze Li-ion accu maar liefst 91 kWh groot zoals in de technische specificaties te vinden is net als dat deze Li-ion accu gelamineerd is. Ik ben dat eerder tegen gekomen maar dacht nu laat ik eens uitzoeken waarom dat wordt lamineren gedaan. Ik kwam een wetenschappelijk artikel tegen in the ‘Journal of Electroanalytical Chemistry’. Hieronder het abstract van het artikel en wil je verder lezen hier de link: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1572665719301262

[quote Sciencedirect.com]
Titel: Laminated Lithium Ion Batteries with improved fast charging capability
Abstract
The fast charge and discharge capability of lithium-ion batteries is improved by applying a lamination step during cell assembly. Electrode sheets and separator are laminated into one stack which improves the electrochemical performance as well as the stack assembly process. The effect of non-laminated and laminated interfaces on the reversible capacity during cycling are studied thoroughly in half-cell and full-cell configurations. The fully-laminated cells show a reduction in the capacity losses of 3 percent, 5 percent and 12 percent upon cycling at 2C, 3C and 5C-rate, respectively, while capacity losses of 6 percent, 11 percent and 23 percent are observed in non-laminated cells at the same C-rates. A significant reduction in the capacity fading at high C-rates is observed upon lamination. Additional compression is applied on the cells to compare the effect of lamination and compression on the cell performance. The laminated cells show an improvement in the fast charging capability in comparison to the non-laminated cells.
[/quote Sciencedirect.com]
C-rate: 1C means that the battery is fully charged, and discharged within one hour, 2C is 30 minutes, and so on 10C = 6mins, 100C = 36 seconds, kind of this idea.

Goede Vrijdag
Een mooie dag om naar mijn werk te gaan namelijk Goede Vrijdag want dan mag ik lekker vroeg naar huis. In de ochtend ben ik heerlijk binnendoor naar werk gereden want dan is het wel lekker rustig. ’s Avonds is het op de route binnendoor zo druk geworden dat ik heb besloten om voortaan maar over de snelweg naar huis te rijden. Even ter vergelijk hoeveel tijd dat scheelt, in een testauto doe ik er binnendoor 50 minuten over en op mijn kleine Honda MSX 125 motor exact 25 minuten. Toen ik instapte was het behoorlijk koud in de auto dus ik heb meteen de stoelverwarming aangezet en de temperatuur op 25 graden Celsius gezet. Daarna bleef het maar koud rond mijn onderbenen dus ik zoeken naar de klimaatregeling zodat ik de warme luchtstroom richting mijn onderbenen kon laten blazen. Voor het display zitten links en rechts knopjes voor de temperatuur, ventilator, voorruit- en achterruitverwarming maar nergens knopjes voor de luchtstroom. Na lang zoeken zag ik aan de linkerkant van het display links onderaan het rijtje met icoontjes een ventilator-icoontje en dat bleek het knopje te zijn voor de klimaatregeling. Beetje wazig waarom Nissan dat zo weggestopt heeft en niet bij de andere knopjes voor het display op het dashboard heeft geplaatst. Maar goed ik kwam dit ook al tegen in testauto van een ander automerk dus Nissan is niet de enige. Misschien minder elektronica in auto’s stoppen? Het voordeel van mechanische bediening van bijvoorbeeld de verwarming is dat het altijd werkt ook als de elektronica (en dus de bediening op het display) ermee ophoudt door een storing.
Toen ik vertrok bleef de muziek maar op ‘laden’ staan maar er gebeurde verder niets, na 5 kilometer rijden zag ik nog steeds ‘laden’ staan. Kijk dat bedoel ik nou! Na een kort stukje binnendoor over de hoge verkeersdrempels draaide ik de A44 op en gaf rustig gas want het is natuurlijk wel een zuinigheidsrit. Na invoegen heb ik het ACC vast gezet op 100 km/u en ben rustig naar Leiden gereden. Het gekke is dat het op dit stuk snelweg eigenlijk altijd goed doorrijdt in de spits, alleen bij Wassenaar stroopt het altijd op vanwege de dubbele stoplichten. Direct na de afslag Rijnsburg nam ik de afrit naar de N206 want door de nieuwe situatie is het bij Leiden richting De Stevenshof een regelrecht drama. Ik nam de afrit met een lekker snelheidje maar moest meteen weer in de remmen want door de nieuwe stoplichten op de N206 ter hoogte van Valkenburg ZH stroopt het verkeer daar tegenwoordig op. Tja dat verdubbelen van het aantal rijstroken helpt op deze manier natuurlijk helemaal niets tijdens de spits. Gelukkig hoef ik maar kort file te rijden want de afrit naar het Valkenburgse Meer is lekker lang. De nieuwe haakse rechterbocht is extreem smal gemaakt maar desondanks reed ik er met piepende banden doorheen. Gewoon om te laten zien hoe goed deze auto is. Eenmaal thuis typte ik meteen de standen op mijn Macbook die ik onderweg op een Post-It had opgeschreven. Best netjes hoor die 436 kilometer actieradius in de rijmodus Standard, dat houdt dus in dat ik in de rijmodus Eco nog hoger uit moet komen.

Snelwegzuinigheidsrit
Rijmodus: Standard – Snelheid: 100 km/u – Accuverbruik: 10 procent – Tripmeter: 43,6 km = Totaal: 436 km

Dagje hersenmassage
Zaterdag had ik niets gepland staan dus ik besloot er een relaxte dag van te maken. Een dagje gratis hersenmassage zullen we maar zeggen. Een keer lekker niet naar Katwijk aan Zee om te zwemmen maar even langs de Noordzeekust van Katwijk aan Zee naar Zandvoort vice versa kortom Genieten met een hele grote “G”. Ik heb zo genoten dat ik na terugkomst niets meer wist van de rit. Geheugenverlies door hersenmassage, ha, ha. Ik ben toen maar naar mijn garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. En daar pasten best veel koffers in met/zonder hoedenplank.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×33-liter + 2×50-liter + 13-liter
Zonder hoedenplank: 3×70-liter + 50-liter + 2×33-liter

1e Paasdag – Stadszuinigheidsrit
Zondagmiddag ben ik in de Nissan Ariya gestapt om te kijken hoe ver ik zou kunnen komen in de rijmodus Standard met constant 50 km/u oftewel de Stadszuinigheidsrit. Het was lekker rustig op de weg want alle Paasvierders waren reeds op hun vakantieadres gearriveerd. Vrijdag stond er op het hoogtepunt maar liefst 1.500 km file in heel Nederland. Ik besloot richting het Wassenaarse Bos te rijden oftewel de route naar mijn oude baan in Den Haag. Het rijden in de Nissan Ariya bevalt mij tot nu toe prima alleen is er één ding waar ik me constant aan irriteer. De Adaptive Cruise Control werkt samen met het verkeersborden-herkenningssyteem en in dit geval zijn dat dus de snelheidsborden. Stel ik heb het ACC ingesteld op 80 km/u en verderop wordt het 50 km/u dus ik duw tegen de SET-/RES-knopje om de snelheid te verlagen. Maar nou komt het want in de bocht waar het 50 km/u wordt staat nog een vergeten 30-bord van wegwerkzaamheden die allang en breed beëindigd zijn. Zodra ik tegen het SET-/RES-knopje druk springt de snelheid op 30 km/u omdat het ACC denkt dat ik 30 km/u moet rijden. Op een gegeven moment word je daar heel erg moe van want als de snelheid in één keer van 80 km/u -> 30 km/u terugvalt dan is dat gewoon gevaarlijk voor de achterliggers. Bij het Wassenaarse Bos beland reed ik over de scheve verkeersdrempel heen en hoorde ik in de kofferbak iets rammelen. Verrek ik had mijn vouwfiets nog achterin laten liggen. Die vouwfiets gebruik ik om van een ver van huis gelegen oplaadpaal naar huis te fietsen.
Bij mij voor de deur zijn sinds kort een aantal extreme laadpaalklevers actief dus ik moet dan wel naar een verderop gelegen oplaadpaal rijden. Gelukkig zijn er iets dichterbij twee nieuwe oplaadpalen (met totaal 4 oplaadpunten) bij gekomen maar die zijn nog altijd ver genoeg om de vouwfiets mee te nemen. Tja dat word nog wat in de toekomst met laadpaalklevers, het zou mij niets verbazen als er binnen afzienbare tijd een zogenaamde ‘laadpaal-kleefboete’ staat aan te komen. Maar ja hoe ga je dat in hemelsnaam controleren? Ik heb een heel hard hoofd in die krankzinnige energietransitie die volgens mij gedoemd is te mislukken. En fossiele brandstoffen en elektriciteit is veel slimmer/beter dan alleen elektriciteit. Het is net als met de huidige Stikstof-crisis, politici geloven in hun eigen waanideeën en luisteren naar geen enkel tegenargument. Ik heb altijd geleerd dat je in de wetenschap ALLES ter discussie moet kunnen stellen. Waarom? Omdat de meest onwaarschijnlijke dingen soms waar blijken te zijn. Zelfs Albert Einstein voorspelde dingen die hij zelf onmogelijk achtte maar toch waar bleken te zijn. Tja zeg dus nooit nooit…. Ondertussen liep de tripmeter steeds verder op en had ik goede hoop om op een hele mooie actieradius uit te komen. Het afremmen met behulp van het e-pedal werkt vooral op lagere snelheid – 50 km/u en langzamer – uitstekend. Die e-pedal is dus erg handig bij het rijden binnen de bebouwde kom. Door de e-pedal te (leren) gebruiken rij je vloeiender want je remt niet af houdt dus de vaart erin en hoeft dus minder op te trekken wat weer energie bespaart. En eindelijk zag ik dan het accupercentage van 91 naar 90 procent springen. Omgerekend zou ik 59 x 10 = 590 km op een volle Li-ion accu kunnen rijden in een stadse omgeving.
Rijmodus: Standard – Snelheid: 50 km/u – Accuverbruik: 10 procent – Tripmeter: 59 km = Totaal: 590 km

Amsterdam vice versa maal 2
Op Tweede Paasdag komen eten mijn jongste broer en zijn vriendin altijd bij mijn moeder en haal en breng ik ze altijd met een testauto. Dit was een mooie gelegenheid om een snelwegzuinigheidsrit in de Eco rijmodus te maken én het is een mooie test voor achterbank-passagiers. Mijn moeder ging mee om ze op te halen want ze had al het eten al voorbereid en hoefde het alleen nog maar op te warmen. Toen we vertrokken moest ik uiteraard vooral niet vergeten de rijmodus in Eco te zetten want anders had ik niets aan deze snelwegzuinigheidsrit. Het werd een rustige rit over de saaie snelweg A44/A4/A10 naar misschien wel één van de mooiste plekjes om te wonen in Amsterdam namelijk de Weesperzijde op een doodlopend stuk dus geen autoverkeer voor de deur. Hoe mooi kun je wonen? Weer op huis aan rijdend zag ik dat ik op een mooie waarde uit zou gaan komen van meer dan 450 km. Eenmaal thuis pakte ik de hoofdrekenmachine erbij en kwam uit op 460 km elektrische actieradius.
Snelwegzuinigheidsrit – Eco – Tripmeter: 92 km – Accuverbruik: 20 procent – Totaal: 460 km

Standard en Eco hetzelfde
Dinsdag voelde ik mij niet zo lekker en heb ik een dagje op bed gelegen in de hoop dat ik me dinsdagavond beter zou voelen. Dat was gelukkig het geval en dus kon ik woensdag gewoon naar werk. Tja wat zou ik doen? Het is mogelijk om volledig met 50 km/u naar mijn werk te rijden maar dan moet ik wel ietsjes omrijden. Maar goed ik besloot er toch maar een stadszuinigheidsrit van te maken en dus om te rijden. Op de verkeersdrempels onderweg hoorde ik steeds de verwijderbare laadbodem klapperen en toen vroeg ik me af waarom zit er geen klittenband aan de randen? Met goed industrieel klittenband kun je die laadbodem ‘vast’ zetten en ben je van dat irritante geklapper af. Dat moet die testrijder toch ook mateloos geïrriteerd hebben of ben ik nou gek? Soms kon je dingen tegen dat je je als autojournalist afvraagt ben ik nou echt de enige die dit opmerkt?
Stadszuinigheidsrit – Eco – Tripmeter: 59 km – Accuverbruik: 10 procent – Totaal: 590 km

Jippiekajée!!!!!!!!!
Op de laatste avond voor het terugbrengen ben ik voor wat het waard was naar het Space Business Park gereden. Onderweg van werk naar huis zag ik bij Instellingen dat het ESP uit bleef staan bij een snelheid van 50+ km/u. Dat betekent dat het ESP dus permanent uit blijft staan na uitzetten. Wow dat is tegenwoordig bij vrijwel geen enkele auto meer het geval. Bij vrijwel alle auto’s wordt het ESP na uitzetten namelijk weer automatisch geactiveerd vanaf 50 km/u. Het leuke aan een elektrische auto is dat het koppel heel hoog (Vermogen/Koppel – 242 Pk/300 Nm) is bij een laag toerental dus doorspinnende voorwielen zijn een eitje. Ik vertrok van huis net na de spits en ik was verbaasd hoe belachelijk rustig het was op de N206 naar Katwijk aan Zee. Bijna was ik er bij ’t Heen af gegaan maar ik moest natuurlijk doorrijden naar de afrit Klei-Oost. Die afrit is echt een rotterd van de bovenste plank omdat er een hele lullige afknijpende slinger in zit. Maar ik ben hier al zo vaak doorheen gereden dat ik zeer zelden nog verrast wordt. Er reed een petje achter mij dus dat werd weer dikke pret. Ik remde extreem laat een stuurde ook nog eens heel erg laat in en gaf toen stevig gas en hoekte de Nissan Ariya toen hard links de bocht om naar de rotonde. Daarna reed ik over de N206 heen naar de andere kant en bereidde mij voor op een vast en zeker giga-leuk rondje over het Space Business Park. Waarom rij ik zo’n extreem rondje op de grens over het Space Business Park? Wel het antwoord daarop is doodsimpel, als je de grens van je auto kent dan weet je ook hoe je moet handelen in een noodsituatie. Laatst reed ik in een testauto en nam iemand voorrang die dat niet had. Ik moest daardoor in de stromende regen hard in de remmen en ging glijden maar door precies op tijd mijn rem los te laten trok de auto weer recht en kon ik ‘m om die andere auto heen sturen. Max Verstappen deed zoiets in een Formule 1-auto in de stromende regen, echt een wereld-actie van hoe het moet. Dat kun je wel degelijk trainen door het gewoon te oefenen op een groot parkeerterrein of beter nog een anti-slipcursus te volgen. Ik heb dat zelf meerdere keren gedaan en daar veel van geleerd, het moet eigenlijk een reflex worden zodat je er niet eens meer over na hoeft te denken maar in een automatisme handelt. Een heel mooi voorbeeld daarvan is op beeld vast gelegd tijdens een Formule 1-race in de stromende regen. Max Verstappen deed toen het enig juiste waardoor hij niet in de vangrail belandde.

Maar goed ik reed de rotonde af en de eerste haakse bocht zat er aan te komen. Ik gaf plankgas en vloog werkelijk HEERLIJK met doorspinnende voorwielen door de haakse rechterbocht. Daarna hield ik het gas er mooi op en vloog perfect door de lange flauwe linkerbocht. Daarna reed ik iets langer door voordat ik plankgas het stuur omgooiend de vrachtwagenparkeerplaats opdraaide. De Nissan Ariya gleed heerlijk een meter naar rechts met vol doorspinnende voorwielen. Maar het gebeurde zo mooi gecontroleerd dat maak ik niet vaak mee en dat maakt deze auto dus een heel veilige auto in noodsituaties. Maar goed ik moet verder om het rondje SBP af te maken want ik breek nooit zo’n rondje nooit halverwege af. Er komen nog een paar hele lastige verkeerssituaties aan waar de Nissan Ariya het zomaar af zou kunnen laten weten. Lees mijn twee artikelen over Automotive software bugs en Spaghetticode maar eens op het Belgische blog Doorbraak. Nee dat rondje over Space Business Park doe ik absoluut niet voor mijn eigen plezier maar toch echt voor de autokopers! De rechts-links-combinatie was heftig maar heerlijk ook weer omdat deze auto mij een goed gevoel geeft. Na het sprongetje over de lage verkeersdrempel remde ik even af want er kwam een auto uit de richting van de ESTEC aan. Die zou dan precies passeren middenin de haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor en dat wilde ik natuurlijk niet. Na het passeren van de auto gaf ik stevig gas en stuiterde over de verkeersdrempel de haakse rechterbocht door. Ik had verwacht dat de Nissan Ariya wel een behoorlijk stuk naar links zou glijden maar dat gebeurde gek genoeg niet. Goed man! Dan het klapstuk de allerhoogste verkeersdrempel met daarna de rotonde op en af door de blinde rechterbocht. Ik ging er even goed voor zitten want deze auto is zo goed daar moet ik het grensbereik echt even mee opzoeken. De Nissan Ariya kwam met vier wielen los op de allerhoogste verkeersdrempel klapte daarna diep in de veren maar dempte alles perfect uit want ik kon meteen daarna met vol doorspinnende voorwielen de rotonde op- en afsturen door de blinde rechterbocht heen. Dit was zo goed dat maak ik maar zelden mee! Kortom de Nissan Ariya laat zich werkelijk perfect controleren in het grensbereik en dat maakt het een veilige want voorspelbare auto in noodsituaties.

Automotive software bugs: https://doorbraak.be/software-bugs-auto/

Spaghetticode: https://doorbraak.be/spaghetti-auto-software/

Perfect safe van Max Verstappen
Kijk vooral heel goed naar het stuur en wat Max doet wanneer Max zijn rem weer loslaat.

 

Specificaties

Jaargang

2023

Carrosserie

Crossover

Transmissie

Singlespeed

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Elektriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

7,6 seconden

Topsnelheid

160km/u

Vermogen

178(242) kW (pk)/rpm

Koppel

300 nm/rpm

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

10,8 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.595 mm

Breedte

1.850 mm

Hoogte

1.660 mm

Wielbasis

2.775 mm

Spoorbreedte voor

1.587 mm

Spoorbreedte achter

1.650 mm

Massa leeg

1.980-2.054 kg

Max. toelaatbare massa

2.400 kg

Laadvermogen

346-420 kg

Aanhanger geremd

750 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

468 liter

Bandenmaat

235/55-R19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand